ID.nl logo
TikTok privacybeleid kan zich beter op jongeren richten
© Reshift Digital
Huis

TikTok privacybeleid kan zich beter op jongeren richten

Dagelijks delen miljoenen kinderen en jongeren talloze creatieve filmpjes en de laatste tijd is vooral TikTok hiervoor populair. De applicatie ligt alleen ook onder vuur, de Amerikaanse president ziet het zelfs als spionagesoftware. Wij zijn benieuwd hoe het eigenlijk met je privacy gesteld is bij het gebruik van deze app en om daar achter te komen, nemen we het TikTok privacybeleid onder de loep.

Het gebruik van persoonsgegevens is alleen toegestaan als TikTok daar een reden voor heeft (dat heet een ‘grondslag’). Voorbeelden van grondslagen zijn het geven van toestemming en het gerechtvaardigd belang van TikTok of derden. TikTok geeft in haar privacystatement een heldere uitleg over de grondslagen die worden gebruikt. Zo gebruikt TikTok gegevens op basis van de grondslag gerechtvaardigd belang om ervoor te zorgen dat het platform veilig blijft.

TikTok geeft in haar privacystatement verder aan dat zij toestemming vraagt om persoonsgegevens te mogen gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties en het aanbieden van services op basis van de locatie van de gebruiker. Het tonen van gepersonaliseerde advertenties aan kinderen kan de keuzes en het gedrag beïnvloeden.

Hoewel dit in beginsel niet verboden is, dient TikTok op zijn minst passende beschermingsmaatregelen te treffen die geschikt zijn voor kinderen, waaronder het verstrekken van specifieke informatie. TikTok geeft echter niet voldoende specifiek aan met welk soort derde partijen persoonsgegevens worden gedeeld voor advertentiedoeleinden en om welke persoonsgegevens het per geval gaat.

Toestemming van ouders

Als toestemming de grondslag is en het gaat om online dienstverlening, dan mogen persoonsgegevens van kinderen onder de 16 jaar alleen worden gebruikt als er toestemming is van de ouders. TikTok is een online dienst en zal bij het tonen van gepersonaliseerde advertenties en het gebruik van locatiedata toestemming moeten hebben van de ouders. Dat moet TikTok ook controleren.

Europese landen kunnen ervoor kiezen de leeftijd te verlagen naar maximaal 13 jaar. In Nederland wordt de leeftijd van 16 jaar aangehouden, maar de leeftijd verschilt bij Europese landen onderling. In Nederland geldt ook nog als aanvullende regel dat toestemming van ouders afkomstig moet zijn bij niet-online dienstverlening, behalve voor gratis adviesdiensten.

Hoe TikTok precies controleert dat de toestemming voor gepersonaliseerde advertenties en locatiedata daadwerkelijk van ouders afkomstig is, wordt niet in het privacystatement toegelicht. Wij zijn benieuwd hoe TikTok ervoor zorgt dat het verschil in leeftijdgrens wordt meegenomen tussen de verschillende Europese landen.

Wel geeft TikTok aan dat zij gegevens op basis van de grondslag ‘gerechtvaardigd belang’ gebruikt om ervoor te zorgen dat een gebruiker oud genoeg is om het platform te gebruiken. Of dat ook betrekking heeft op het controleren van de gegeven toestemming, is ons niet duidelijk. Wellicht dat het onderzoek van de AP daar duidelijkheid over geeft.

©PXimport

Helder voor volwassenen

Wanneer een bedrijf zich richt tot kinderen of zich ervan bewust moet zijn dat veel kinderen gebruikmaken van de dienst, moet er extra aandacht worden besteed aan de begrijpelijkheid van het privacystatement. In het geval van TikTok is er zeker sprake van een dienst gericht op kinderen, omdat de applicatie bij kinderen en jongeren momenteel populairder is dan Facebook en Instagram. Het taalgebruik zal dus moeten worden aangepast aan de jonge doelgroep: alle communicatie over persoonsgegevens moet eenvoudig en duidelijk zijn.

Het privacystatement op de website kan wat ons betreft eenvoudiger. Wij zien op de website van TikTok een privacystatement voor ‘Younger Users’, maar die geldt alleen voor kinderen in de Verenigde Staten. Voor Nederlandse kinderen bestaat er geen apart document. Bovendien zal dit document dan in het Nederlands moeten zijn. Ook daarin wordt op dit moment niet voorzien.

Voor volwassenen is het privacystatement echter zeer helder. TikTok geeft vooraf aan het privacystatement een samenvatting en voorziet de gebruiker van heldere uitleg. Bovendien is het geheel overzichtelijk en gestructureerd.

Doorgeven van persoonsgegevens

In haar privacystatement geeft TikTok aan dat persoonsgegevens worden doorgegeven aan landen buiten de Europese Economische Ruimte (Europese landen plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein, EER). Voor het doorgeven van persoonsgegevens buiten de EER gelden aanvullende regels. Zo kan een partij gebruikmaken van modelcontractbepalingen of adequaatheidsbesluiten die door de Europese Commissie zijn vastgesteld.

In het privacystatement moet ook informatie worden verstrekt over de waarborgen die zijn getroffen. TikTok geeft aan dat er gebruik wordt gemaakt van modelcontractbepalingen die op aanvraag kunnen worden toegezonden aan de geïnteresseerde gebruiker. In beginsel dient echter ook de plaats van het derde land te worden genoemd, maar daar bevat het privacystatement geen informatie over.

Conclusie

Opgesomd:

  • Gebruikers worden goed geïnformeerd over de grondslag op basis waarvan persoonsgegevens worden gebruikt. Hoe TikTok handhaaft dat toestemming voor het verwerken van gepersonaliseerde advertenties en het aanbieden van services op basis van de locatie van de gebruiker afkomstig is van ouders van kinderen onder de 16 jaar, is niet duidelijk. Ook is de beschrijving over het delen van persoonsgegevens met derden wat summier, zeker omdat dit gebeurt in het kader van gepersonaliseerde advertenties.
  • De privacyverklaring is gestructureerd, helder geschreven en overzichtelijk. Voor kinderen is er geen ‘makkelijke’ versie op de website beschikbaar in het Nederlands.
  • Doorgiften van persoonsgegevens buiten de EER vindt plaats op basis van modelcontractbepalingen die zijn vastgesteld door de Europese Commissie. Er wordt geen informatie verstrekt over welke landen het gaat.

Aan het privacystatement van TikTok is veel aandacht besteed. Het privacystatement bevat bijna alle verplichte elementen en is duidelijk en overzichtelijk. Wij concluderen dan ook dat TikTok over het algemeen aan haar informatieverplichting voldoet, in ieder geval voor zover het volwassenen betreft. Voor kinderen raden wij aan ook een eenvoudiger privacystatement op de website te plaatsen. Daarnaast mag de informatie over het delen van persoonsgegevens voor gepersonaliseerde advertenties specifieker.

Tekst:Jacintha van Dorp en Lora Mourcous (SOLV advocaten)

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.