ID.nl logo
Samsungs nieuwe vouwbare smartphones, smartwatch en tablets: meer déjà vu dan vernieuwing
Huis

Samsungs nieuwe vouwbare smartphones, smartwatch en tablets: meer déjà vu dan vernieuwing

Samsung heeft officieel de Samsung Galaxy Flip 5, Galaxy Fold 5 en Galaxy Watch 6 (Classic) uit de doeken gedaan. Daarnaast mogen we drie nieuwe tablets binnen de Tab S9-serie verwachten. Uiteraard zijn de producten verbeterd, maar de stappen onderling zijn meestal vrij klein.

Een aantal dagen voordat Samsung heel rits aan nieuwe producten lanceert, heeft ID.nl al met de apparaten kunnen kennismaken. Daarnaast hebben we een uitgebreide presentatie gekregen van wat allemaal nieuw is onder de zon. De indruk die blijft hangen laat zich haast net zo voorspellen als de verbeteringen die Samsung doorvoert. Het gaat om een serie nicheproducten voorzien van kleine verbeteringen waarmee Samsung hoopt de markt te veroveren. Platte, rechthoekige smartphones zijn saai en achterhaald, dus moeten we allemaal aan de opvouwbare modellen. Vindt Samsung.

We moeten aan de vouwbare smartphone

Dat is geen nieuwe boodschap. En het cijfer in de namen van zowel de nieuwe Flip als Fold verhult niet dat Samsung al een aantal verwoede pogingen gedaan heeft. De markt is toe aan iets nieuws, laten we ons vertellen door verschillende Samsung-vertegenwoordigers. Daar zijn we het allemaal over eens. De smartphone zoals we hem kennen huisvest geen geheimen meer en echte innovaties laten voorlopig nog op zich wachten. De verkopen lopen terug en de prijzen gaan omhoog, maar door nieuwe categorieën te creëren kun je (hoe cynisch of bot dat ook klinkt) toch nog positieve cijfers laten zien.

Uit intern en extern onderzoek blijkt dat de markt voor opvouwbare smartphones blijft groeien. Dat laat bijvoorbeeld Counterpoint goed zien: in een jaar tijd groeide de markt met 64 procent naar 2,5 miljoen verscheepte units. Dat is een iets andere statistiek die Samsung hanteert. Uit de presentatie bleek dat in vijf jaar tijd meer dan 12,5 miljoen opvouwbare toestellen verkocht waren. Interessant om te zien op een markt waarin dalende koersen hoogtij vieren. Momenteel bestaat de markt ongeveer anderhalf miljard smartphones – dus er valt nog wat winst te behalen.

Samsung Galaxy Flip 5 en Galaxy Fold 5

Samsung wil die winst gaan pakken door de foldables, zoals de categorie opvouwbare smartphones heet, dunner en sneller te maken. Vanzelfsprekend krijgen de toestellen een nieuwe processor: dezelfde Snapdragon 8 Gen 2 die we ook in de Galaxy S23-lijn aantreffen. Daarnaast zijn de randen om de schermen dunner gemaakt en kunnen we de smartphones daadwerkelijk dichtvouwen. Dat komt door een druppelvormig design van het scharnier. Er is dus geen opening mee aanwezig wanneer je de Fold of Flip dichtvouwt. Ook moeten de toestellen tot slot steviger zijn.

Tot slot hebben beide foldables verbeterde software en AI-mogelijkheden (AI is natuurlijk dé term die ieder marketingteam nu gebruikt), plus een langere accuduur. Het verschil met de voorgangers? Ongeveer een uur aan extra gebruikstijd.

De Samsung Galaxy Fold 5 heeft de minste veranderingen gekregen en moet het vooral hebben van een veel handiger ontworpen hoesje. Dat hoesje huisvest een stylus, net als vorig jaar. Maar dit keer zit de stylus in het materiaal verwerkt. Hij zit er dus niet bovenop geplakt. Niet alleen is de Fold 5 dunner in zijn nieuwe jas, ook heb je geen last meer van een vreemde bobbel. Met een klein knopje klik je de stylus los.

Met dit nieuwe hoesje wil Samsung de Note-gebruiker opnieuw naar zich toetrekken. De Galaxy Note was een zakelijke smartphone waar veel mensen dankbaar gebruik van maakten (100.000 stuks nog in Nederland). In de behuizing zat een stylus, die je dus altijd bij de hand had. Door die S Pen nu naar het hoesje te verplaatsen, kun je een Note-achtige ervaring realiseren. Maar dat kost je dan nog wel 99,95 euro extra – zo duur is de hoes met stylus. Tenminste, mits je niet al een Galaxy S23 Ultra gekocht hebt, die Samsung eerder dit jaar uitbracht met Note-gebruikers in het achterhoofd.

De Samsung Galaxy Flip 5 heeft aanzienlijk meer aandacht gekregen. Het scherm voorop is gegroeid van 1,8 naar 3,4 inch. Ook zit er een merkwaardig knikje in de linkerhoek, maar dat geeft het toestel juist een speels karakter. Prima, gezien de jonge doelgroep. Samsung belooft ook dat die designkeuze in de toekomst functioneel gaat zijn. Op het schermpje voorop krijg je een kernachtige smartphone-ervaring. Je maakt foto’s, beantwoordt berichten, opent je agenda en gebruikt zelfs Google Maps. Later komen er meer opties aan, maar daarvoor moeten appmakers hun apps wel updaten.

Galaxy Watch 6 brengt gezondheid in kaart

Wanneer iemand eenmaal een smartphone van een bepaald merk heeft, haalt zo’n persoon ook vaak een smartwatch van dezelfde fabrikant (mits diegene daar interesse in heeft). En anders is de smartwatch wel een goed lock-in-apparaat: heb je eenmaal een smartwatch van merk X, dan stap je niet meer snel over naar een ander merk als je in de markt bent voor een nieuwe smartphone. Vaak komt dat doordat slimme horloges ‘exclusieve’ functies aanbieden die niet beschikbaar zijn op andere platformen of apparaten. Onderdelen die vaak bewust achter een bepaalde muur geplaatst worden.

Net zoals je gezondheidsdata... Toegegeven, Samsung is hier niet alleen in. Maar als je al jaren als trouwe Samsung-gebruiker veel gegevens over je eigen lichaam en leven hebt verzameld, dan is het zuur om te bedenken dat je die data kwijtraakt wanneer je eens een ander merk wil uitproberen.

De Galaxy Watch 6 (Classic) zet de huidige trend in elk geval voort en wil mensen nog meer inzicht over hun eigen gezondheid aanbieden. Dat kunnen ze doen met een processor die achttien procent sneller en een scherm dat twintig procent groter is. Ook kan het scherm helderder ingesteld worden.

Meer van alles

Er komen nieuwe wijzerplaten aan en je kunt uit nieuwe bandjes kiezen. Die bandjes zijn dankzij het one-click-systeem tevens veel gemakkelijker te vervangen dan bij hun voorgangers. Heb je dus een apart bandje voor het sporten of het dagelijks leven, of wil je eens gek doen tijdens een speciale dag, dan wissel je dus moeiteloos van band. Verder is de batterij meer dan twintig procent groter (maar moeten we nog zien of die daadwerkelijk langer meegaat) en is er meer opslaggeheugen aanwezig: maar liefst 33 procent. Qua hardware dus prima doch voorspelbare aanpassingen.

Op het gebied van software mogen we ook vooral meer verwachten. Wat dacht je van een slaapcoach, die je kan helpen betere nachtrust te behalen? Of het feit dat de Samsung Galaxy Watch 6 (Classic) nu meer informatie over je prestaties en gezondheid kan laten zien, zonder dat je daarvoor een smartphone nodig hebt? Met meer dan negentig workoutopties, die je kunt personaliseren door bijvoorbeeld je eigen gewichten in te vullen, en gepersonaliseerde hartritmezones moet je ook meer uit het sporten kunnen halen. En de terugkerende menstruatiecyclus is fijn voor vrouwen.

Verder gaat er een hoop aandacht uit naar nieuwe apps. Denk dan aan Google Maps en Stocard. Je kunt op afstand de camera op je smartphone bedienen en via smarthomeplatform SmartThings (dat Samsung zelf ontwikkeld heeft) zelfs alles uitschakelen in huis wanneer je naar bed gaat. De slaapmodus zet bovendien het scherm en de notificaties uit.

Al deze opties zijn exclusief voor de Watch 6 (Classic) en komen niet naar de Watch 4 en Watch 5 Pro. Het 40mm-model van de Watch 4 en de 5 Pro (het sportmodel) blijven beschikbaar, maar blijven verder zoals ze zijn.

Drie nieuwe tablets binnen Tab S9-lijn

Tot slot kijken we nog even naar de drie nieuwe tablets die Samsung presenteert: de Samsung Galaxy Tab S9, Tab S9 Plus en Tab S9 Ultra. Deze lijn heeft minimale verbeteringen gekregen. De grootste aanpassing is het ip68-certificaat. Daardoor is de tabletreeks, na negen series, eindelijk bestand tegen water en stof. Ook is het scherm verbeterd en kan het super amoled-scherm dynamisch schalen tussen 60 en 120 Hertz. Bovendien kunnen de tablets rekenen op Vision Booster (waardoor het scherm heel helder ingesteld kan worden) en zijn de speakers dit keer twintig procent groter.

Een belangrijke aanpassing tot slot is de nieuwe Vapor Chamber. Daardoor beschikken de tablets over een goede hitte-afvoer. Dat moet de hardware niet alleen koel, maar ook de prestaties op peil houden. En hoewel er al een S Pen bij de tablets geleverd wordt, kun je los nog een S Pen Creator Edition aanschaffen. Die heeft een betere grip dankzij zachter materiaal en ondersteunt verschillende tips en hoeken. De kosten: 110 euro. Een opvallende wijziging aan het uiterlijk van de drie tablets is dat het camera-eiland verdwenen is en dat de lenzen voortaan in de behuizing verwerkt zitten.

Nee, de upgrades zijn ook voor de tablet niet enorm denderend. Maar als je naar de markt kijkt, dan zijn ze wel logisch. Uit Samsungs eigen onderzoek blijkt namelijk dat mensen vooral waarde hechten aan een goed scherm, fijne accuduur, ecosysteem en genoeg opslagruimte en werkgeheugen. Daarom komt het Zuid-Koreaanse bedrijf met nieuwe opslag- en geheugenopties. De gewone Tab S9 is met 8 GB werkgeheugen en 128 GB opslagruimte te koop, maar de overige tablets gaan vanaf 12 GB/256 GB. De Tab S9 Ultra is tot slot met 16 GB werkgeheugen en 1 TB aan opslagruimte te koop.

Maar hoe bevallen de producten?

De producten die we in dit artikel noemen zijn voornamelijk nicheproducten. Tenminste, als je ze vergelijkt met de wereldwijde smartphonemarkt, bijvoorbeeld. Foldables zijn nog niet van de grond gekomen (maar de markt groeit gestaag door), terwijl de markten voor smartwatches en tablets te maken krijgen met neerwaartse cijfers. Of mensen hebben al zo’n product of ze zijn er niet in geïnteresseerd. En of Samsung die laatste groep mensen gaat overtuigen, is nog maar de vraag. Maar één ding staat wel vast en dat kunnen we na deze middag met een gerust hart claimen.

De producten die Samsung maakt zijn ontzettend premium. We moeten ze uiteraard nog testen, maar de eerste indrukken zijn positief, ondanks de kritische noten. Aan de kwaliteit ligt het niet. Als dit de eerste keer is dat je één van de genoemde producten aanschaft, dan gaat er een wereld voor je open. Samsungs producten voelen stevig aan, hebben fijne en snelle software en communiceren naadloos met elkaar. Maar als je ieder jaar overstapt, dan moet je er dus rekening mee houden dat de stappen tussen de producten (zelfs binnen de nieuwe categorie) alsmaar kleiner en kleiner worden.

▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer