ID.nl logo
De impact van de volg-me-niet functie van Apple
© Reshift Digital
Huis

De impact van de volg-me-niet functie van Apple

Aankomende lente rolt Apple App Tracking Transparency uit met de release van de volgende versies van iOS, tvOS en iPadOS. Dit is een volg-me-niet functie voor gebruikers van de platformen. Ze kunnen zich afmelden voor advertentietracking en daar zijn bepaalde partijen niet blij mee.

In dit geval kunnen mensen zich afmelden voor de Identifier for Advertisers (IDFA). Dit is een willekeurig gegeneerd getal dat bedrijven gebruiken voor het online volgen van gebruikers. Het maakt dan niet uit of je apps gebruikt of sites bezoekt. Met het IDFA-getal worden persoonlijke advertenties voorgeschoteld en wordt de impact van campagnes gemeten.

IDFA is nu al handmatig uit te schakelen op iOS. Maar daarvoor moet je de instellingen induiken en niet alle gebruikers weten dat die optie bestaat. Onder het nieuwe systeem worden de rollen omgedraaid. IDFA staat dan standaard uitgeschakeld. Appontwikkelaars moeten in het vervolg aan gebruikers toestemming vragen om hen te mogen tracken. Zo bepaal je wie jou wel en niet volgt.

©PXimport

Een probleem voor adverteerders

Adverteerders en ontwikkelaars zijn niet blij met die verandering. Persoonlijke advertenties voorschotelen wordt zo een stuk moeilijker. Bovendien krijgen ze minder data tot hun beschikking en is niet meer goed inzichtelijk wat de impact van een advertentie is. Adverteerders en marketeers verwachten dat twee derde van alle gebruikers ervoor kiezen niet gevolgd te willen worden.

Dat heeft dus gevolgen voor hen en de veranderingen gaan ongetwijfeld voor een grote impact op de advertentiemarkt zorgen. Daar is bijvoorbeeld Facebook ontzettend bang voor. Bijna alle inkomsten voor dat bedrijf komen uit advertenties; een aanpassing aan de regels voor het volgen van gebruikers kan dus negatieve gevolgen hebben. Zo verwacht Facebook voor het tweede kwartaal van 2021 een omzetdaling van zeven procent (ongeveer vijf miljard dollar).

Facebook biedt andere bedrijven tevens tools aan voor marketing. De socialmediagigant heeft zijn partners, die gebruikmaken van die tools, al op de hoogte gebracht dat hun omzet kan halveren wanneer de volg-me-niet functie gelanceerd wordt aankomende lente. Ook Google heeft van zich laten horen en voorspelt dat dit een negatieve impact gaat hebben op de advertentiemarkt. De zoekmachinegiant waarschuwt zijn eigen partners voor een omzetdaling via Google Ads.

©PXimport

Omgaan met de nieuwe situatie

Grote en kleine partijen moeten dus omgaan met de nieuwe situatie op iOS, tvOS en iPadOS. Zo biedt Facebook een Limited Login-modus aan waar ontwikkelaars gebruik van kunnen maken. Daarmee wordt de vraag voor het aanzetten van IDFA omzeild en kan er een deel van de gebruikersgegevens verzameld worden, zoals een naam, e-mailadres en profielfoto.

Daarnaast is het zo dat Facebook preventief te werk gaat. Zo krijgen gebruikers met een iPhone of iPad te maken met speciale pop-ups die uitleggen wat het nut en het voordeel is van advertentietracking. Voorbeelden die gegeven worden zijn dat je als gebruiker kunt rekenen op gepersonaliseerde advertenties en het steunen van kleine en lokale bedrijven.

Google zal iets minder hard getroffen worden. Gebruikers blijven over het algemeen lang ingelogd, waardoor het bedrijf kan teren op zijn eigen alternatieven voor advertentietracking. Verder kunnen ontwikkelaars en adverteerders gebruikmaken van Apples SkAdNetwork. Dit is een advertentienetwerk met privacy als belangrijkste onderdeel.

Het SkAdNetwork-advertentieplatform stelt adverteerders in staat hun advertenties bij Apple te registreren. Apple brengt de adverteerder dan op de hoogte op het moment dat iemand zich bezighoudt met die reclame. Echter, de informatie die zo’n partij krijgt omvat nooit zaken waarmee iemand geïdentificeerd kan worden. Ook is er geen apparaatinformatie beschikbaar.

©PXimport

Gevolgen voor kleinere partijen

Kleinere partijen, dus niet de Googles en de Facebooks van deze wereld, moeten naar andere mogelijkheden zoeken. Als inderdaad twee derde of meer ervoor kiest niet gevolgd te willen worden, dan moeten zij het doen met minder advertentie-inkomsten.

Dit kan tot gevolg hebben dat ontwikkelaars en adverteerders gaan leunen om invasieve middelen, die mogelijk niet helemaal in lijn zijn met de Algemene verordening gegevensbescherming in Nederland of de GDPR in Europa. Daar kan dus nog een stokje voor gestoken worden.

Een ander gevolg is dat apps die nu gratis te gebruiken zijn, toch op een of andere manier om een betaling vragen. Soms kom je de optie voor een donatie tegen, maar straks kosten sommige apps vooraf misschien een paar euro en anders verwachten we meer abonnementen te zien.

▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.

▼ Volgende artikel
Online veilig, voordeliger dan ooit: tot 50% cashback op producten van Bitdefender
Zekerheid & gemak

Online veilig, voordeliger dan ooit: tot 50% cashback op producten van Bitdefender

Je klikt op een link die eruitziet alsof hij van je bank komt. Een paar minuten later blijkt je laptop besmet of je gegevens liggen op straat. Je denkt misschien: dat overkomt mij niet, maar: het kan ook jou overkomen. Echt. Online veiligheid is dus geen luxe, maar noodzaak. Gelukkig hoeft dat geen dure investering te zijn. Via Cashback XL krijg je nu een groot deel van je aankoopbedrag terug op de beveiligingspakketten van Bitdefender.

Bitdefender biedt betrouwbare bescherming tegen de digitale gevaren van alledag: phishing, ransomware, spyware en datalekken. Bitdefender Total Security beveiligt meerdere apparaten tegelijk, van laptop tot smartphone. Wie meer privacy wil, kiest voor Bitdefender Premium Security met onbeperkt VPN-verkeer en anti-trackingfuncties. En voor wie niets aan het toeval wil overlaten, is er Bitdefender Ultimate Security – compleet met identiteitsbescherming, darkwebmonitoring en persoonlijk veiligheidsadvies.

Zoek je een eenvoudiger pakket, dan is Bitdefender Antivirus Plus een goede basis voor Windows. Daarnaast zijn er losse tools zoals Bitdefender Premium VPN, waarmee je internetverkeer volledig versleuteld wordt, en Bitdefender SecurePass, dat al je wachtwoorden veilig opslaat en automatisch invult.

Of je nu ondernemer bent, overstapt van een ander merk of al jaren Bitdefender gebruikt: de cashbackactie via Cashback XL geldt voor iedereen. Nieuwe klanten krijgen 40% van hun aankoopbedrag terug, zakelijke gebruikers zelfs 50%. En ben je een bestaande klant? Dan is er goed nieuws. Waar je bij veel andere aanbieders buiten de boot valt, krijg je bij Bitdefender via Cashback XL alsnog 10% van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening.


Denk je nu: dat wil ik? Dan is dit hét moment. Want met de Bitdefender-actie op CashbackXL krijg je maar liefst maximaal 50% van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening!

Zo werkt de Bitdefender-cashback

Ga op CashbackXL naar de Bitdefender-actie en klik linksboven op Shop & ontvang cashback. Voeg pas daarna de producten die je wilt aanschaffen toe aan de winkelwagen; dat is enorm belangrijk voor de tracking. Controleer dat alle cookies zijn toegestaan (ook bij de webshop waar je winkelt) en dat je geen ad-blocker gebruikt. Voer daarna je betaling uit. De cashback wordt binnen enkele uren bevestigd en staat na ongeveer twee maanden klaar voor uitbetaling. Houd er rekening mee dat het dus eventjes duurt voordat je het geld terugkrijgt. Belangrijk om te weten: je ontvangt cashback over de orderwaarde excl. btw, verzendkosten en eventuele toeslagen. En uiteraard krijg je alleen cashback op betaalde producten van Bitdefender – maar dat is logisch natuurlijk!

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort op Kiyoh een klantwaardering van een 9,0. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks, krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice.

Geld terug op elke Bitdefender-aankoop?

Het kan met deze actie van CashbackXL!