ID.nl logo
Google neemt afscheid van third-party cookies, en nu?
© Google
Huis

Google neemt afscheid van third-party cookies, en nu?

Het ziet ernaar uit dat we het einde van het tijdperk van de third-party cookies hebben bereikt, nu Google besloten heeft ze in de ban te doen. Dat geldt in elk geval voor gebruikers van Google Chrome, terwijl browsers als Firefox en Safari dergelijke cookies al standaard blokkeren.

De ontwikkelingen in het kort:

  • Google besluit cookies van derde partijen uit te faseren, zodat gebruikers (van de Google Chrome-browser) meer controle krijgen over hun online advertentieprofiel. Ook zouden ze hun privacy beter kunnen beschermen.
  • Hiervoor maakt Google gebruik van de Privacy Sandbox. Binnen die zandbak blijft het voor adverteerders nog steeds mogelijk gericht te adverteren, zonder dat dit ten koste zou gaan van gebruikers.
  • Nu Google ook third-party cookies blokkeert, kan dat leiden tot grote rimpeleffecten in de advertentiewereld. Gericht adverteren, dataverzameling en meer gaat op de schop.

Lees ook: Je surfgedrag gebruikt voor gepersonaliseerde reclame? Zo zet je het uit!

Eerder besloten Mozilla (het bedrijf achter de Firefox-browser) en Apple (verantwoordelijk voor Safari) ze al standaard te blokkeren. En nu is ook Google overstag: cookies van derde partijen worden langzaamaan uitgefaseerd. Dat betekent over het algemeen dat de online browserervaring anders gaat zijn dan je nu gewend bent, aangezien websites moeite moeten doen om zich te conformeren aan de nieuwe cookiesregels. Voordat we kunnen uitleggen wat er gaat veranderen, moeten we eerst een stapje terug zetten en kijken naar hoe het altijd ging – en waarom dat anders moet.

Waarom cookies van derde partijen verdwijnen

Iedereen weet inmiddels wel dat je door allerlei advertentiepartijen gevolgd wordt op het internet. Dat gebeurt middels third-party cookies (of: cookies van derde partijen). Dit zijn kleine bestanden op computers of smart devices, die je gedrag in kaart brengen. Die cookies leggen allerlei interesses en websitebezoeken vast en kunnen zodoende een beeld van jou als gebruiker vormen die griezelig dicht bij de werkelijkheid komt. Het maakt dan niet uit of het om jou als persoon in het algemeen gaat, of om bijvoorbeeld je gezondheid, interesses, werk of familie – de partijen weten alles over je.

Dat we hier iets aan moeten doen, is een gegeven. En dat er eindelijk schot in de zaak zit (nadat Mozilla en Apple het voortouw namen) is een goede ontwikkeling. Dat Google nu in die voetsporen treedt zou ook een ontwikkeling moeten zijn waarvoor we hadden willen klappen. Maar elk voordeel heb zijn nadeel, zo blijkt maar weer uit de manier waarop Google te werk gaat. Als alternatief introduceert Google namelijk de Privacy Sandbox. Dit is een digitale zandbak waar gebruikers interesses kunnen achterlaten en waar ze bijvoorbeeld volgbeveiliging kunnen activeren.

Het uitfaseren van cookies van derde partijen is sinds begin januari begonnen en geldt nog maar voor één procent van Google Chrome-gebruikers. Later dit jaar is een grotere groep mensen aan de beurt. De grootste groep gebruikers blijft voorlopig dus gebruikmaken van deze cookies.

Kritiek op Googles werkwijze

Door je interesse achter te laten, kan Google je nog steeds relevante advertenties tonen. Dat betekent dat Google dus nog steeds toegang heeft tot je browseractiviteiten. Wanneer je gebruikmaakt van de Privacy Sandbox, dan ziet voortaan dus slechts één partij wat je uitspookt, in plaats van meerdere advertentieplatformen. Daar heeft Google al flink wat kritiek op gekregen, aangezien de zoekmachine- en advertentiegigant zo een machtige positie kan verwerven op de markt voor online advertenties – waar het natuurlijk al een gigantische voetafdruk heeft.

Heb je je buik vol van cookies?

Een echt koekje vrolijkt je vast wel weer op!

We hebben in een eerder artikel uitgelegd hoe de Sandbox precies werkt, dus dat gaan we voor dit artikel niet nog een keer doen. Maar in het kort komt het erop neer dat er binnen de zandbak allerlei categorieën zijn waar mensen in onderverdeeld worden en dat adverteerders dus reclame kunnen maken voor een groep mensen – in plaats van een individu. Daar heeft Google dus nog steeds je data voor nodig, waardoor er niet echt sprake is van privacybescherming. Als je je privacy echt serieus neemt, dan kun je dus beter overstappen naar Firefox of Safari, zoals het er nu voorstaat.

©ParinPIX - stock.adobe.com

Maar wat betekent dit voor jou?

Mocht je bij Google Chrome (willen) blijven, dan gaat je browserervaring in de komende maanden dus op de schop. Het zou kunnen zijn dat adverteerders op een andere manier je gegevens in handen willen krijgen, door gebruik te maken van ondoorzichtige volgmethoden. Als ze dat doen in landen waar strenge privacyregels gelden, dan kunnen ze in problemen komen. Maar er zijn altijd bedrijven die daar maling aan hebben. Daarnaast kan het gebruik van first-party cookies toenemen, waardoor websites zelf gegevens gaan verzamelen en bijhouden. Dat is een beetje koffiedik kijken nog.

Mocht dat laatste gaan gebeuren, dan kunnen we ons voorstellen dat er meer websites een account gaan vereisen. Op die manier kan zo’n site zelf zijn eigen data beheren. Bovendien komt er een transitieperiode aan waarin dingen niet meer lekker werken. Zodra de cookies van derde partijen echt overal verdwijnen, en websites daar nog niet op ingesteld zijn, dan lijkt het internet minder naadloos dan voorheen. Websites en diensten nemen verschillende manieren van dataverzameling aan, waardoor de manier waarop je sites bekijkt en hoe diensten werken, veranderen.

Verder zien we een toekomst voor ons waarin sommige (kleinere) websites over de kop gaan en verdwijnen. Ze lopen namelijk advertentie-inkomsten mis waar ze nu nog dankbaar gebruik van maken om de kosten te kunnen dekken. Er zijn gelukkige meerdere manieren om online geld te verdienen, maar vergis je niet in wat advertenties soms kunnen opleveren. We houden het voor nu op speculatie, want zeker weten doen we dit allemaal niet. Sinds de veranderingen bij Firefox en Safari is er nog niet heel veel veranderd – al heeft Chrome natuurlijk het grootste marktaandeel.

En aangezien Chrome nog steeds de grootste speler is op de markt voor browsers, hebben veranderingen aldaar meestal een flinke weerklank op de markt. Over het algemeen kunnen we stellen dat het uitfaseren van cookies van derde partijen een goede zet is en dat dit de privacy van gebruikers ten goede komt. En als we marketeers mogen geloven, dan blijven er nog genoeg middelen over om klanten te bereiken. Echter, de Privacy Sandbox van Google werpt al maanden vragen op, met als grootste vraag of die digitale zandbank wel écht zo goed is voor je privacy.


▼ Volgende artikel
Onthulling Samsung Galaxy S25-serie: dit wil je allemaal weten!
© Rens Blom
Huis

Onthulling Samsung Galaxy S25-serie: dit wil je allemaal weten!

Samsungs nieuwste serie topsmartphones verschijnt begin februari in Nederland. De Galaxy S25-reeks bestaat uit drie toestellen: een normale S25, een grotere S25 Plus en een nóg grotere S25 Ultra. Die laatste heeft ook een styluspennetje om (aan)tekeningen op het scherm te maken. In dit artikel lees je alle belangrijke informatie en prijzen rondom de Galaxy S25-serie.

Je kunt er inmiddels de klok op gelijk zetten: Samsung start het nieuwe jaar met nieuwe premium telefoons, vernoemd naar het jaartal. De S25-serie is dan ook een logische opvolger van de S24-serie, die gewoon te koop blijft en ongetwijfeld nog wat in prijs zal zakken. De S25-serie lijkt qua ontwerp sterk op de vorige serie, maar laat je niet foppen: de toestellen bieden subtiele verbeteringen. Die lichten we hieronder uit.

©Rens Blom

Betere specificaties

Zoals verwacht biedt de S25-serie wat betere specificaties dan de S24-lijn. Een nieuwe en snellere Qualcomm-processor, completere camera's en een scherm dat nog beter tegen beschadigingen kan – het zijn vernieuwingen waar Samsung graag over praat. Minder aandacht gaat uit naar de accu's, want die blijken niet gewijzigd. Je hoeft dus niet direct te rekenen op een merkbaar langere accuduur.

Wat opvalt is dat Samsung de S25 nog steeds met 128 GB opslagcapaciteit verkoopt, wat tegenwoordig niet veel meer is in een dure telefoon. Zeker niet als je jaren met zo'n toestel wilt doen. Logisch dus dat Samsung ook versies met 256 GB en 512 GB aanbiedt – de 256GB-variant lijkt ons voor veel mensen de beste keuze. De S25 Plus en Ultra hebben minimaal 256 GB.

In alle drie de S25-modellen vind je 12 GB werkgeheugen. Dat is met name een upgrade voor de S25, want in de S24 zat 8 GB. De specificaties zijn niet verbeterd omdat de vorige smartphones langzaam zijn, maar omdat nieuwe AI-functies extra rekenkracht en geheugen vergen.  

©Rens Blom

AI, AI en nog eens AI

AI ja, dus kunstmatige intelligentie. Toen de Galaxy S24-serie vorig jaar verscheen, schreeuwde Samsung groots van de daken over de AI-functies in de software. Kortom: slimmere software om je te helpen bij het vertalen van berichten, het oplossen van rekensommen en laten zien waar die mooie jurk in een YouTube-video te koop is. Omdat tegenwoordig alles om AI lijkt te draaien, is het niet gek dat Samsung aangeeft dat de S25-serie nog véél meer AI-functies heeft.

Die foefjes moeten je helpen om informatie sneller of completer te vinden, maar ook om acties uit te voeren aan de hand van stembediening van Google. Die stemassistent heet Gemini en tover je tevoorschijn door de aan-uitknop van de S25 ingedrukt te houden. Ook nieuw is dat de Samsung-software je een dagoverzicht kan geven. 's Ochtends bijvoorbeeld, over je agenda voor vandaag, relevant nieuws, het weerbericht en meer. Je kunt ook 's avonds een terugblik krijgen.

©Rens Blom

Interessant is dat sommige AI-functies uit de softwareschil ook naar oudere Samsung-smartphones en -tablets komen. Welke functies wel en niet, durft Samsung op dit moment nog niet te zeggen. De S25 is qua AI-functies het meest compleet, maar het is te verwachten dat de S24 ook nog wat slimmer gaat worden.

Prettiger ontwerp

De Samsung Galaxy S25-modellen zijn wat lichter dan hun voorgangers. Dat merk je met name bij de S25 Ultra, want die is 15 gram lichter geworden ten opzichte van zijn voorganger en weegt nu 218 gram. De toestellen hebben een wat ronder ontwerp gekregen, waardoor ze prettiger moeten vasthouden. En ook die verbetering merk je vooral bij de S25 Ultra, want de voorgaande Ultra-toestellen hadden een nogal rechthoekig ontwerp. De S25 Ultra komt nog steeds met een S-Pen, een draadloze stylus die je in de behuizing kunt opbergen.

©Rens Blom

Zeven jaar updates

Goed om te weten is dat de Galaxy S25-telefoons allemaal zeven jaar updates ontvangen. Dat is even lang als de S24-serie en een uitstekend updatebeleid, passend bij de hoge prijzen van de smartphones.

S25-serie wordt niet duurder

Een mooie afsluiter: hoewel alles in het leven duurder lijkt te worden, zijn de adviesprijzen van de Galaxy S25-modellen gelijk aan die van de S24-reeks vorig jaar. De S25-serie wordt dus niet duurder, wat betekent dat Samsung een adviesprijs van 899 euro vraagt voor de S25 (128 GB opslagcapaciteit) en de S25 Plus een adviesprijs van 1149 euro (256 GB opslagcapaciteit) krijgt. Voor het topmodel, de S25 Ultra (256 GB opslagcapaciteit), moet je 1449 euro neerleggen. De toestellen zijn vanaf nu te bestellen en vanaf 7 februari leverbaar en te koop.

▼ Volgende artikel
Zo zorg je ervoor dat jouw vriezer optimaal koelt
© qwartm
Huis

Zo zorg je ervoor dat jouw vriezer optimaal koelt

Een vriezer die goed en efficiënt vriest, heeft allerlei voordelen. Zo is het gunstig voor je gezondheid, omdat bacteriën in een ijskoude vriezer minder kans krijgen. Ook bespaar je energie én hoef je je vriezer minder vaak te ontdooien. Met een paar simpele stappen zorg je ervoor dat jouw vriezer optimaal koelt.

Wil je dat je diepvriesproducten zo lang mogelijk vers blijven en je je vriezer niet steeds hoeft te ontdooien? Dan is het belangrijk dat je vriezer efficiënt koelt, zodat er zo min mogelijk ijsvorming in het vriesvak ontstaat. Dit artikel vertelt je hoe je dat voor elkaar krijgt. • Het instellen van de juiste temperatuur • Slim invriezen • Goed vullen (maar niet te vol) • Regelmatig ontdooien • De condensor schoonmaken

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aankoop van een nieuwe vriezer

De juiste temperatuur

Een goedwerkende vriezer begint met het instellen van de juiste temperatuur. Is je vriezer te warm, dan bederft voedsel sneller en zal er door het overtollige water sneller ijsvorming in het vriesvak ontstaan. In principe zijn alle temperaturen onder de -18°C goed, maar hoe kouder je je vriezer instelt, hoe meer energie hij verbruikt. Met een temperatuur van -18°C bewaar je je voedsel veilig, blijven voedingsstoffen lang behouden én ben je energiezuinig bezig. Veel vriezers beschikken over een ingebouwde thermostaat, vaak in de vorm van een draaiknop, waarop je de temperatuur kunt instellen. Heeft jouw vriezer dit niet, dan kun je een losse thermometer aanschaffen om de temperatuur in je vriezer te controleren.

Slim invriezen

Ook de manier waarop je je eten invriest, heeft veel invloed op hoe efficiënt jouw vriezer koelt. Zo laat voedsel dat nog warm is de temperatuur in je vriezer snel stijgen, waardoor voedingsmiddelen sneller bederven en je te maken kunt krijgen met ijsvorming. Het is dus verstandig om je kliekjes eerst op kamertemperatuur te laten komen voor je ze in de vriezer stopt. Om ervoor te zorgen dat het eten snel de juiste temperatuur bereikt, is het daarnaast beter om kleine porties in te vriezen. Let er daarbij op dat je luchtdichte bakjes of zakjes gebruikt, want als ingevroren eten in contact komt met lucht kan er vriesbrand op voedingsmiddelen ontstaan.

©qwartm

Een beetje overzicht in je vriezer is ook wel zo fijn. Zo weet je exact wat waar staat en hoef je de deur van de vriezer niet elke keer onnodig lang open te laten staan. Daarmee maak je het voor je vriezer een stuk makkelijker om de temperatuur vervolgens weer omlaag te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld producten die je als eerste gebruikt voorin je vriezer zetten en overige producten meer naar achteren. Of plak labels op je bakjes met de data waarop je de producten hebt ingevroren. Ook kun je regelmatig even kijken welke producten weggegooid kunnen worden, zodat het geen rommeltje wordt in je vriezer.

Handig: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Goed vullen (maar niet te vol)

Is jouw vriezer vaak maar voor de helft gevuld? Dat is zonde, want een halfvolle vriezer verbruikt veel onnodige energie. Misschien vind je in je keuken nog wat groente of fruit dat je niet van plan bent om op korte termijn op te eten. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je altijd een paar halfgevulde waterflessen in je vriezer leggen. Voor het afkoelen van producten (massa) hoeft een vriezer namelijk minder hard te werken dan voor het afkoelen van lucht. En omdat producten koude lucht goed vasthouden, gaat er bij het openen van je vriezerdeur minder kou verloren. Let op: een te volle vriezer is ook niet goed, want dit belemmert de luchtcirculatie en veroorzaakt ongelijke temperaturen in je vriezer.

Regelmatig ontdooien

IJsvorming beperkt niet alleen de ruimte in je vriezer, maar maakt ook dat het apparaat minder efficiënt gaat werken. IJs op de wanden van je vriezer werkt namelijk als een soort isolatielaag, waardoor het apparaat minder goed in staat is om warmte naar buiten af te voeren. Daar komt nog bij dat als ijsvorming zich op voedsel nestelt, vooral als dat niet luchtdicht is ingepakt, er vriesbrand op voedingsmiddelen kan ontstaan. Heeft jouw vriezer geen No Frost-functie? Dan moet je helaas zelf regelmatig aan de bak om het ijs uit je vriezer te verwijderen. Om het ontdooiingsproces te versnellen, kun je een bak met heet water in de vriezer plaatsen of het ijs met een föhn verwarmen. Als je je vriezer toch ontdooit, maak 'm dan meteen goed schoon. Ook op vuil in je vriezer kan namelijk ijs of rijp ontstaan.

©Thomas Heitz

De condensor schoonmaken

Maak tot slot, als dat mogelijk is, de condensor van je vriezer regelmatig schoon. De condensor is het zwarte rooster aan de achterkant van je vriezer dat ervoor zorgt dat warmte goed wordt afgevoerd. Zit de condensor vol met stof of vuil, dan blijft warmte in je vriezer circuleren. De condensor kun je eenvoudig schoonmaken met een zachte borstel of met een stofzuiger met borstel-opzetstuk.