Google neemt afscheid van third-party cookies, en nu?
Het ziet ernaar uit dat we het einde van het tijdperk van de third-party cookies hebben bereikt, nu Google besloten heeft ze in de ban te doen. Dat geldt in elk geval voor gebruikers van Google Chrome, terwijl browsers als Firefox en Safari dergelijke cookies al standaard blokkeren.
De ontwikkelingen in het kort:
- Google besluit cookies van derde partijen uit te faseren, zodat gebruikers (van de Google Chrome-browser) meer controle krijgen over hun online advertentieprofiel. Ook zouden ze hun privacy beter kunnen beschermen.
- Hiervoor maakt Google gebruik van de Privacy Sandbox. Binnen die zandbak blijft het voor adverteerders nog steeds mogelijk gericht te adverteren, zonder dat dit ten koste zou gaan van gebruikers.
- Nu Google ook third-party cookies blokkeert, kan dat leiden tot grote rimpeleffecten in de advertentiewereld. Gericht adverteren, dataverzameling en meer gaat op de schop.
Lees ook: Je surfgedrag gebruikt voor gepersonaliseerde reclame? Zo zet je het uit!
Eerder besloten Mozilla (het bedrijf achter de Firefox-browser) en Apple (verantwoordelijk voor Safari) ze al standaard te blokkeren. En nu is ook Google overstag: cookies van derde partijen worden langzaamaan uitgefaseerd. Dat betekent over het algemeen dat de online browserervaring anders gaat zijn dan je nu gewend bent, aangezien websites moeite moeten doen om zich te conformeren aan de nieuwe cookiesregels. Voordat we kunnen uitleggen wat er gaat veranderen, moeten we eerst een stapje terug zetten en kijken naar hoe het altijd ging – en waarom dat anders moet.
Waarom cookies van derde partijen verdwijnen
Iedereen weet inmiddels wel dat je door allerlei advertentiepartijen gevolgd wordt op het internet. Dat gebeurt middels third-party cookies (of: cookies van derde partijen). Dit zijn kleine bestanden op computers of smart devices, die je gedrag in kaart brengen. Die cookies leggen allerlei interesses en websitebezoeken vast en kunnen zodoende een beeld van jou als gebruiker vormen die griezelig dicht bij de werkelijkheid komt. Het maakt dan niet uit of het om jou als persoon in het algemeen gaat, of om bijvoorbeeld je gezondheid, interesses, werk of familie – de partijen weten alles over je.
Dat we hier iets aan moeten doen, is een gegeven. En dat er eindelijk schot in de zaak zit (nadat Mozilla en Apple het voortouw namen) is een goede ontwikkeling. Dat Google nu in die voetsporen treedt zou ook een ontwikkeling moeten zijn waarvoor we hadden willen klappen. Maar elk voordeel heb zijn nadeel, zo blijkt maar weer uit de manier waarop Google te werk gaat. Als alternatief introduceert Google namelijk de Privacy Sandbox. Dit is een digitale zandbak waar gebruikers interesses kunnen achterlaten en waar ze bijvoorbeeld volgbeveiliging kunnen activeren.
Het uitfaseren van cookies van derde partijen is sinds begin januari begonnen en geldt nog maar voor één procent van Google Chrome-gebruikers. Later dit jaar is een grotere groep mensen aan de beurt. De grootste groep gebruikers blijft voorlopig dus gebruikmaken van deze cookies.
Kritiek op Googles werkwijze
Door je interesse achter te laten, kan Google je nog steeds relevante advertenties tonen. Dat betekent dat Google dus nog steeds toegang heeft tot je browseractiviteiten. Wanneer je gebruikmaakt van de Privacy Sandbox, dan ziet voortaan dus slechts één partij wat je uitspookt, in plaats van meerdere advertentieplatformen. Daar heeft Google al flink wat kritiek op gekregen, aangezien de zoekmachine- en advertentiegigant zo een machtige positie kan verwerven op de markt voor online advertenties – waar het natuurlijk al een gigantische voetafdruk heeft.
Heb je je buik vol van cookies?
Een echt koekje vrolijkt je vast wel weer op!
We hebben in een eerder artikel uitgelegd hoe de Sandbox precies werkt, dus dat gaan we voor dit artikel niet nog een keer doen. Maar in het kort komt het erop neer dat er binnen de zandbak allerlei categorieën zijn waar mensen in onderverdeeld worden en dat adverteerders dus reclame kunnen maken voor een groep mensen – in plaats van een individu. Daar heeft Google dus nog steeds je data voor nodig, waardoor er niet echt sprake is van privacybescherming. Als je je privacy echt serieus neemt, dan kun je dus beter overstappen naar Firefox of Safari, zoals het er nu voorstaat.
©ParinPIX - stock.adobe.com
Maar wat betekent dit voor jou?
Mocht je bij Google Chrome (willen) blijven, dan gaat je browserervaring in de komende maanden dus op de schop. Het zou kunnen zijn dat adverteerders op een andere manier je gegevens in handen willen krijgen, door gebruik te maken van ondoorzichtige volgmethoden. Als ze dat doen in landen waar strenge privacyregels gelden, dan kunnen ze in problemen komen. Maar er zijn altijd bedrijven die daar maling aan hebben. Daarnaast kan het gebruik van first-party cookies toenemen, waardoor websites zelf gegevens gaan verzamelen en bijhouden. Dat is een beetje koffiedik kijken nog.
Mocht dat laatste gaan gebeuren, dan kunnen we ons voorstellen dat er meer websites een account gaan vereisen. Op die manier kan zo’n site zelf zijn eigen data beheren. Bovendien komt er een transitieperiode aan waarin dingen niet meer lekker werken. Zodra de cookies van derde partijen echt overal verdwijnen, en websites daar nog niet op ingesteld zijn, dan lijkt het internet minder naadloos dan voorheen. Websites en diensten nemen verschillende manieren van dataverzameling aan, waardoor de manier waarop je sites bekijkt en hoe diensten werken, veranderen.
Verder zien we een toekomst voor ons waarin sommige (kleinere) websites over de kop gaan en verdwijnen. Ze lopen namelijk advertentie-inkomsten mis waar ze nu nog dankbaar gebruik van maken om de kosten te kunnen dekken. Er zijn gelukkige meerdere manieren om online geld te verdienen, maar vergis je niet in wat advertenties soms kunnen opleveren. We houden het voor nu op speculatie, want zeker weten doen we dit allemaal niet. Sinds de veranderingen bij Firefox en Safari is er nog niet heel veel veranderd – al heeft Chrome natuurlijk het grootste marktaandeel.
En aangezien Chrome nog steeds de grootste speler is op de markt voor browsers, hebben veranderingen aldaar meestal een flinke weerklank op de markt. Over het algemeen kunnen we stellen dat het uitfaseren van cookies van derde partijen een goede zet is en dat dit de privacy van gebruikers ten goede komt. En als we marketeers mogen geloven, dan blijven er nog genoeg middelen over om klanten te bereiken. Echter, de Privacy Sandbox van Google werpt al maanden vragen op, met als grootste vraag of die digitale zandbank wel écht zo goed is voor je privacy.