ID.nl logo
Google neemt afscheid van third-party cookies, en nu?
© Google
Huis

Google neemt afscheid van third-party cookies, en nu?

Het ziet ernaar uit dat we het einde van het tijdperk van de third-party cookies hebben bereikt, nu Google besloten heeft ze in de ban te doen. Dat geldt in elk geval voor gebruikers van Google Chrome, terwijl browsers als Firefox en Safari dergelijke cookies al standaard blokkeren.

De ontwikkelingen in het kort:

  • Google besluit cookies van derde partijen uit te faseren, zodat gebruikers (van de Google Chrome-browser) meer controle krijgen over hun online advertentieprofiel. Ook zouden ze hun privacy beter kunnen beschermen.
  • Hiervoor maakt Google gebruik van de Privacy Sandbox. Binnen die zandbak blijft het voor adverteerders nog steeds mogelijk gericht te adverteren, zonder dat dit ten koste zou gaan van gebruikers.
  • Nu Google ook third-party cookies blokkeert, kan dat leiden tot grote rimpeleffecten in de advertentiewereld. Gericht adverteren, dataverzameling en meer gaat op de schop.

Lees ook: Je surfgedrag gebruikt voor gepersonaliseerde reclame? Zo zet je het uit!

Eerder besloten Mozilla (het bedrijf achter de Firefox-browser) en Apple (verantwoordelijk voor Safari) ze al standaard te blokkeren. En nu is ook Google overstag: cookies van derde partijen worden langzaamaan uitgefaseerd. Dat betekent over het algemeen dat de online browserervaring anders gaat zijn dan je nu gewend bent, aangezien websites moeite moeten doen om zich te conformeren aan de nieuwe cookiesregels. Voordat we kunnen uitleggen wat er gaat veranderen, moeten we eerst een stapje terug zetten en kijken naar hoe het altijd ging – en waarom dat anders moet.

Waarom cookies van derde partijen verdwijnen

Iedereen weet inmiddels wel dat je door allerlei advertentiepartijen gevolgd wordt op het internet. Dat gebeurt middels third-party cookies (of: cookies van derde partijen). Dit zijn kleine bestanden op computers of smart devices, die je gedrag in kaart brengen. Die cookies leggen allerlei interesses en websitebezoeken vast en kunnen zodoende een beeld van jou als gebruiker vormen die griezelig dicht bij de werkelijkheid komt. Het maakt dan niet uit of het om jou als persoon in het algemeen gaat, of om bijvoorbeeld je gezondheid, interesses, werk of familie – de partijen weten alles over je.

Dat we hier iets aan moeten doen, is een gegeven. En dat er eindelijk schot in de zaak zit (nadat Mozilla en Apple het voortouw namen) is een goede ontwikkeling. Dat Google nu in die voetsporen treedt zou ook een ontwikkeling moeten zijn waarvoor we hadden willen klappen. Maar elk voordeel heb zijn nadeel, zo blijkt maar weer uit de manier waarop Google te werk gaat. Als alternatief introduceert Google namelijk de Privacy Sandbox. Dit is een digitale zandbak waar gebruikers interesses kunnen achterlaten en waar ze bijvoorbeeld volgbeveiliging kunnen activeren.

Het uitfaseren van cookies van derde partijen is sinds begin januari begonnen en geldt nog maar voor één procent van Google Chrome-gebruikers. Later dit jaar is een grotere groep mensen aan de beurt. De grootste groep gebruikers blijft voorlopig dus gebruikmaken van deze cookies.

Kritiek op Googles werkwijze

Door je interesse achter te laten, kan Google je nog steeds relevante advertenties tonen. Dat betekent dat Google dus nog steeds toegang heeft tot je browseractiviteiten. Wanneer je gebruikmaakt van de Privacy Sandbox, dan ziet voortaan dus slechts één partij wat je uitspookt, in plaats van meerdere advertentieplatformen. Daar heeft Google al flink wat kritiek op gekregen, aangezien de zoekmachine- en advertentiegigant zo een machtige positie kan verwerven op de markt voor online advertenties – waar het natuurlijk al een gigantische voetafdruk heeft.

Heb je je buik vol van cookies?

Een echt koekje vrolijkt je vast wel weer op!

We hebben in een eerder artikel uitgelegd hoe de Sandbox precies werkt, dus dat gaan we voor dit artikel niet nog een keer doen. Maar in het kort komt het erop neer dat er binnen de zandbak allerlei categorieën zijn waar mensen in onderverdeeld worden en dat adverteerders dus reclame kunnen maken voor een groep mensen – in plaats van een individu. Daar heeft Google dus nog steeds je data voor nodig, waardoor er niet echt sprake is van privacybescherming. Als je je privacy echt serieus neemt, dan kun je dus beter overstappen naar Firefox of Safari, zoals het er nu voorstaat.

©ParinPIX - stock.adobe.com

Maar wat betekent dit voor jou?

Mocht je bij Google Chrome (willen) blijven, dan gaat je browserervaring in de komende maanden dus op de schop. Het zou kunnen zijn dat adverteerders op een andere manier je gegevens in handen willen krijgen, door gebruik te maken van ondoorzichtige volgmethoden. Als ze dat doen in landen waar strenge privacyregels gelden, dan kunnen ze in problemen komen. Maar er zijn altijd bedrijven die daar maling aan hebben. Daarnaast kan het gebruik van first-party cookies toenemen, waardoor websites zelf gegevens gaan verzamelen en bijhouden. Dat is een beetje koffiedik kijken nog.

Mocht dat laatste gaan gebeuren, dan kunnen we ons voorstellen dat er meer websites een account gaan vereisen. Op die manier kan zo’n site zelf zijn eigen data beheren. Bovendien komt er een transitieperiode aan waarin dingen niet meer lekker werken. Zodra de cookies van derde partijen echt overal verdwijnen, en websites daar nog niet op ingesteld zijn, dan lijkt het internet minder naadloos dan voorheen. Websites en diensten nemen verschillende manieren van dataverzameling aan, waardoor de manier waarop je sites bekijkt en hoe diensten werken, veranderen.

Verder zien we een toekomst voor ons waarin sommige (kleinere) websites over de kop gaan en verdwijnen. Ze lopen namelijk advertentie-inkomsten mis waar ze nu nog dankbaar gebruik van maken om de kosten te kunnen dekken. Er zijn gelukkige meerdere manieren om online geld te verdienen, maar vergis je niet in wat advertenties soms kunnen opleveren. We houden het voor nu op speculatie, want zeker weten doen we dit allemaal niet. Sinds de veranderingen bij Firefox en Safari is er nog niet heel veel veranderd – al heeft Chrome natuurlijk het grootste marktaandeel.

En aangezien Chrome nog steeds de grootste speler is op de markt voor browsers, hebben veranderingen aldaar meestal een flinke weerklank op de markt. Over het algemeen kunnen we stellen dat het uitfaseren van cookies van derde partijen een goede zet is en dat dit de privacy van gebruikers ten goede komt. En als we marketeers mogen geloven, dan blijven er nog genoeg middelen over om klanten te bereiken. Echter, de Privacy Sandbox van Google werpt al maanden vragen op, met als grootste vraag of die digitale zandbank wel écht zo goed is voor je privacy.


▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro
© jon anders wiken
Huis

Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Waar je een paar jaar geleden nog de hoofdprijs betaalde voor een goede 65 inch smart-tv, zijn deze tv's nu al een stuk betaalbaarder. Wij vonden vijf exemplaren die voor minder dan 600 euro te koop zijn.

Een 65 inch 4K smart-tv is natuurlijk de ultieme televisie voor het kijken van series en films in de hoogste kwaliteit. Voordeel is verder ook dat je niet al te dicht op je scherm hoeft te zitten: voor een 65 inch televisie geldt een afstand vanaf zo'n drie tot drieënhalve meter. En dankzij de smart-functionaliteit heb je toegang tot tal van streamingdiensten. Wij bekeken de mooiste modellen die je voor minder dan 600 euro kunt kopen.

LG 65UR73006LA

Voor wie houdt van heldere beelden en natuurlijke kleuren is de LG 65UR73006LA.AEUQ een prima keuze. Het 4K-paneel met ondersteuning voor HDR10 en HLG laat films en series mooi uitkomen. Wat direct opvalt is het brede kijkhoekpaneel, zodat je vanuit elke hoek goed beeld hebt. Drie HDMI 2.1-poorten zijn aanwezig, handig voor bijvoorbeeld een spelcomputer of soundbar. Het geluid is degelijk, met 20 watt RMS, al kan een extra speaker geen kwaad. De televisie zelf is niet overdreven dik, ongeveer 57 mm, en draait op WebOS dat vlot en makkelijk werkt.

Besturingssysteem: WebOS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

TCL 65C655 Pro

Deze TCL 65C655 Pro is een goede keus als je graag series kijkt of een filmavond houdt. Dankzij de QLED-techniek komen de kleuren mooi tot leven en ook HDR10+ en Dolby Vision helpen mee voor extra diepte. Google TV zorgt ervoor dat je toegang hebt tot de meeste (streaming-)apps van Netflix tot YouTube. Het geluid springt eruit: met 50 watt RMS en een ingebouwde subwoofer krijg je een stevig geluid. De tv zelf is daardoor wel een tikje dikker, zo’n 80 mm. Er zijn drie HDMI-poorten voor het aansluiten van extra apparaten.

Besturingssysteem: Google TV
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 50W

Hisense 65A7NQ

Ben je iemand die vooral van gemak houdt? De Hisense 65A7NQ biedt precies dat. De tv is simpel in gebruik, draait op het VIDAA-besturingssysteem en start razendsnel op. Met zijn 4K-beeld en ondersteuning voor Dolby Vision zie je mooie kleuren en scherpe beelden. Er zijn drie HDMI-poorten, voldoende voor al je apparaten. De tv heeft een redelijk slank ontwerp, ongeveer 80 mm dik. Het geluid van 20 watt RMS is prima voor dagelijks gebruik, al klinkt het met een soundbar net even beter.

Besturingssysteem: VIDAA U
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

Samsung QE65Q80DAT

Wat deze Samsung QE65Q80DAT meteen bijzonder maakt, is het strakke ontwerp en de Direct Full Array-achtergrondverlichting. Daardoor zijn de zwarttinten diep en het contrast sterk. De tv is heel geschikt voor wie sportwedstrijden of actiefilms kijkt. Hij heeft vier HDMI 2.1-poorten en een krachtig geluid van 40 watt RMS, wat zorgt voor een volle klank bij films. Het scherm is vrij dun, met 54 mm, en draait op het vertrouwde Tizen-besturingssysteem dat soepel werkt.

Besturingssysteem: Tizen
Aantal HDMI-poorten
: 4
Audio-output (RMS)
: 40W

Philips 65PUS7609/12

Bij de Philips 65PUS7609/12 draait het om eenvoud en betaalbaarheid. De beeldkwaliteit is prima voor dagelijks gebruik, met 4K-resolutie en ondersteuning voor Dolby Atmos voor beter geluid. De tv werkt met Titan OS, dat simpel is en vlot laadt. Er zijn drie HDMI 2.1-poorten, genoeg om bijvoorbeeld een spelcomputer of extra box aan te sluiten. De tv is iets dikker dan sommige andere modellen, ongeveer 92 mm, en levert 20 watt RMS geluid. Philips is voor deze serie afgestapt van Google TV en levert de modellen nu met Titan OS.

Besturingssysteem: Titan OS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

▼ Volgende artikel
Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos
© ID.nl
Mobiliteit

Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos

Ga je op vakantie met je camper of met de caravan? Dan wil je vooral ontspannen rijden, zonder zorgen over te lage viaducten, smalle haarspeldbochten of weggetjes waar je amper kunt keren. Toch gebruiken veel mensen nog steeds een standaard autonavigatie, terwijl die niet is afgestemd op de afmetingen en het rijgedrag van een groter of zwaarder voertuig. In dit artikel lees je wat campernavigatie anders doet – en waarom dat handig is.

📍 Wat het verschil is tussen gewone navigatie en campernavigatie 📍 Waarom standaard navigatie niet altijd geschikt is voor campers of caravans 📍 Welke problemen speciale campernavigatie voorkomt 📍 Welke extra functies campernavigatie biedt 📍 Wanneer campernavigatie echt nodig is 📍 Waar je op moet letten als je campernavigatie wilt kopen 📍 Waarom een groter scherm handig is in een camper

Lees ook: Een airco in je caravan of camper? Dit zijn de mogelijkheden!

Een gewone navigatie – los toestel of via smartphone – is gebouwd voor personenauto's. Je voert een bestemming in, kiest eventueel tussen snelste of kortste route, en krijgt aanwijzingen gebaseerd op normale verkeersregels en gangbare voertuigafmetingen. Voor dagelijks gebruik werkt dat prima. Maar zodra je met een grote camper of een caravan op pad gaat, kom je al snel beperkingen tegen. Denk aan tunnels met een beperkte doorrijhoogte, wegen met maximale asdruk of gewichtslimiet, scherpe bochten in bergachtig gebied of dorpskernen waar je amper kunt keren of parkeren. Een standaard navigatie houdt daar geen rekening mee. Dat kan onderweg voor behoorlijk wat stress zorgen, of in het slechtste geval zelfs voor schade.

Wat doet campernavigatie anders?

Een speciaal campernavigatiesysteem is ontworpen met campers en auto's met aanhanger in gedachten. Je voert vooraf de lengte, breedte, hoogte en het gewicht van je combinatie in. Op basis daarvan worden alleen routes getoond die ook echt geschikt zijn voor jouw voertuig. En dat maakt een wereld van verschil.

Zo vermijd je automatisch bruggen waar je niet onderdoor kunt, te smalle weggetjes in dorpjes of natuurgebieden, steile hellingen waar je niet comfortabel kunt rijden of keren en wegen waar een caravan officieel niet is toegestaan. Veel campernavigaties bieden ook aanvullende functies. Denk aan filters voor campings, servicepunten of camperplaatsen, kaarten die je offline kunt gebruiken in gebieden zonder bereik, weergave van hellingspercentages en scherpe bochten onderweg en waarschuwingen voor zijwind, milieuzones of tolwegen. Sommige systemen kun je zelfs koppelen aan een achteruitrijcamera, wat handig is bij parkeren of keren op krappe plekken.

Wat je bij campernavigatie ook vaak ziet: een groter scherm dan bij standaard modellen. Dat is geen luxe, maar een bewuste keuze. De zitpositie in een camper is meestal hoger en wat verder van het dashboard af. Een scherm van 7 inch of groter zorgt dan voor beter overzicht en leesbaarheid, zonder dat je moet turen of knijpen met je ogen. Zeker als je tijdens het rijden snel de kaart of de aanwijzingen wilt checken, is dat een voordeel.

©GARMIN International ©2022

Voorbeelden uit de praktijk

Stel: je rijdt met een camper door de Ardennen. De kortste route volgens je telefoon gaat dwars door een dorpje met een smal bruggetje en steile oprit. Een standaard navigatie stuurt je daar zonder waarschuwing heen. Een campernavigatie herkent de beperkingen en kiest een alternatieve route via een doorgaande weg, ook al is die iets langer. Of je rijdt in Zuid-Frankrijk met een caravan achter je auto. Je komt bij een tunnel waar voertuigen hoger dan 2,60 meter niet doorheen mogen. Een gewone navigatie weet dat niet – een campernavigatie voorkomt dit soort problemen.

Is het altijd nodig?

Als je met een compacte buscamper reist die nauwelijks groter is dan een gewone auto, heb je in de praktijk minder snel last van beperkingen. Maar zodra je camper langer of hoger is, of je met een flinke caravan rijdt, wordt specifieke navigatie al snel een stuk comfortabeler – en veiliger. Ook voor langere reizen of tochten buiten West-Europa is het verschil merkbaar. Niet elk land signaleert hoogte- of gewichtsbeperkingen even duidelijk. Dan is het prettig als je navigatie dat voor je bijhoudt.

Campernavigatie kopen? Hier moet je op letten

Niet elk navigatiesysteem voor campers biedt dezelfde functies. Let daarom goed op de specificaties voordat je iets aanschaft. Controleer of je de voertuigafmetingen (lengte, breedte, hoogte, gewicht) kunt invoeren. Alleen dan kan het systeem echt rekening houden met obstakels op de route. Kijk ook naar het kaartmateriaal: is het actueel en dekt het voldoende landen? Zeker als je buiten West-Europa reist, is dat belangrijk. Sommige modellen bieden gratis kaartupdates, anderen niet. Let daarnaast op of er specifieke camper-POI's in het systeem zitten, zoals camperplaatsen, servicestations of campings. Ook de gebruikersinterface speelt een rol: is het systeem vlot te bedienen, ook als je onderweg bent? En niet onbelangrijk: hoe groot is het scherm? Bij voorkeur is dat minstens 7 inch. Een groter scherm is niet alleen prettiger tijdens het rijden, maar maakt het ook makkelijker om in een oogopslag hellingen, bochten en alternatieven te overzien. Ten slotte: als je al een achteruitrijcamera hebt, controleer dan of deze te koppelen is aan het systeem. Dat maakt het manoeuvreren op een krappe camping een stuk makkelijker.

Fijne vakantie!

Een campernavigatie lijkt op het eerste gezicht misschien een extra uitgave, maar het levert je onderweg vooral rust en gemak op. Geen stress over bruggen, geen gedoe bij keren, en geen verrassingen bij tunnels of bergwegen. Zeker als je vaker met je camper of caravan op pad gaat, is het een investering die je reis een stuk comfortabeler en ontspannen maakt.

P.S. Ook handig als je vaak op pad bent:

Een compacte camping-wasmachine