ID.nl logo
Google neemt afscheid van third-party cookies, en nu?
© Google
Huis

Google neemt afscheid van third-party cookies, en nu?

Het ziet ernaar uit dat we het einde van het tijdperk van de third-party cookies hebben bereikt, nu Google besloten heeft ze in de ban te doen. Dat geldt in elk geval voor gebruikers van Google Chrome, terwijl browsers als Firefox en Safari dergelijke cookies al standaard blokkeren.

De ontwikkelingen in het kort:

  • Google besluit cookies van derde partijen uit te faseren, zodat gebruikers (van de Google Chrome-browser) meer controle krijgen over hun online advertentieprofiel. Ook zouden ze hun privacy beter kunnen beschermen.
  • Hiervoor maakt Google gebruik van de Privacy Sandbox. Binnen die zandbak blijft het voor adverteerders nog steeds mogelijk gericht te adverteren, zonder dat dit ten koste zou gaan van gebruikers.
  • Nu Google ook third-party cookies blokkeert, kan dat leiden tot grote rimpeleffecten in de advertentiewereld. Gericht adverteren, dataverzameling en meer gaat op de schop.

Lees ook: Je surfgedrag gebruikt voor gepersonaliseerde reclame? Zo zet je het uit!

Eerder besloten Mozilla (het bedrijf achter de Firefox-browser) en Apple (verantwoordelijk voor Safari) ze al standaard te blokkeren. En nu is ook Google overstag: cookies van derde partijen worden langzaamaan uitgefaseerd. Dat betekent over het algemeen dat de online browserervaring anders gaat zijn dan je nu gewend bent, aangezien websites moeite moeten doen om zich te conformeren aan de nieuwe cookiesregels. Voordat we kunnen uitleggen wat er gaat veranderen, moeten we eerst een stapje terug zetten en kijken naar hoe het altijd ging – en waarom dat anders moet.

Waarom cookies van derde partijen verdwijnen

Iedereen weet inmiddels wel dat je door allerlei advertentiepartijen gevolgd wordt op het internet. Dat gebeurt middels third-party cookies (of: cookies van derde partijen). Dit zijn kleine bestanden op computers of smart devices, die je gedrag in kaart brengen. Die cookies leggen allerlei interesses en websitebezoeken vast en kunnen zodoende een beeld van jou als gebruiker vormen die griezelig dicht bij de werkelijkheid komt. Het maakt dan niet uit of het om jou als persoon in het algemeen gaat, of om bijvoorbeeld je gezondheid, interesses, werk of familie – de partijen weten alles over je.

Dat we hier iets aan moeten doen, is een gegeven. En dat er eindelijk schot in de zaak zit (nadat Mozilla en Apple het voortouw namen) is een goede ontwikkeling. Dat Google nu in die voetsporen treedt zou ook een ontwikkeling moeten zijn waarvoor we hadden willen klappen. Maar elk voordeel heb zijn nadeel, zo blijkt maar weer uit de manier waarop Google te werk gaat. Als alternatief introduceert Google namelijk de Privacy Sandbox. Dit is een digitale zandbak waar gebruikers interesses kunnen achterlaten en waar ze bijvoorbeeld volgbeveiliging kunnen activeren.

Het uitfaseren van cookies van derde partijen is sinds begin januari begonnen en geldt nog maar voor één procent van Google Chrome-gebruikers. Later dit jaar is een grotere groep mensen aan de beurt. De grootste groep gebruikers blijft voorlopig dus gebruikmaken van deze cookies.

Kritiek op Googles werkwijze

Door je interesse achter te laten, kan Google je nog steeds relevante advertenties tonen. Dat betekent dat Google dus nog steeds toegang heeft tot je browseractiviteiten. Wanneer je gebruikmaakt van de Privacy Sandbox, dan ziet voortaan dus slechts één partij wat je uitspookt, in plaats van meerdere advertentieplatformen. Daar heeft Google al flink wat kritiek op gekregen, aangezien de zoekmachine- en advertentiegigant zo een machtige positie kan verwerven op de markt voor online advertenties – waar het natuurlijk al een gigantische voetafdruk heeft.

Heb je je buik vol van cookies?

Een echt koekje vrolijkt je vast wel weer op!

We hebben in een eerder artikel uitgelegd hoe de Sandbox precies werkt, dus dat gaan we voor dit artikel niet nog een keer doen. Maar in het kort komt het erop neer dat er binnen de zandbak allerlei categorieën zijn waar mensen in onderverdeeld worden en dat adverteerders dus reclame kunnen maken voor een groep mensen – in plaats van een individu. Daar heeft Google dus nog steeds je data voor nodig, waardoor er niet echt sprake is van privacybescherming. Als je je privacy echt serieus neemt, dan kun je dus beter overstappen naar Firefox of Safari, zoals het er nu voorstaat.

©ParinPIX - stock.adobe.com

Maar wat betekent dit voor jou?

Mocht je bij Google Chrome (willen) blijven, dan gaat je browserervaring in de komende maanden dus op de schop. Het zou kunnen zijn dat adverteerders op een andere manier je gegevens in handen willen krijgen, door gebruik te maken van ondoorzichtige volgmethoden. Als ze dat doen in landen waar strenge privacyregels gelden, dan kunnen ze in problemen komen. Maar er zijn altijd bedrijven die daar maling aan hebben. Daarnaast kan het gebruik van first-party cookies toenemen, waardoor websites zelf gegevens gaan verzamelen en bijhouden. Dat is een beetje koffiedik kijken nog.

Mocht dat laatste gaan gebeuren, dan kunnen we ons voorstellen dat er meer websites een account gaan vereisen. Op die manier kan zo’n site zelf zijn eigen data beheren. Bovendien komt er een transitieperiode aan waarin dingen niet meer lekker werken. Zodra de cookies van derde partijen echt overal verdwijnen, en websites daar nog niet op ingesteld zijn, dan lijkt het internet minder naadloos dan voorheen. Websites en diensten nemen verschillende manieren van dataverzameling aan, waardoor de manier waarop je sites bekijkt en hoe diensten werken, veranderen.

Verder zien we een toekomst voor ons waarin sommige (kleinere) websites over de kop gaan en verdwijnen. Ze lopen namelijk advertentie-inkomsten mis waar ze nu nog dankbaar gebruik van maken om de kosten te kunnen dekken. Er zijn gelukkige meerdere manieren om online geld te verdienen, maar vergis je niet in wat advertenties soms kunnen opleveren. We houden het voor nu op speculatie, want zeker weten doen we dit allemaal niet. Sinds de veranderingen bij Firefox en Safari is er nog niet heel veel veranderd – al heeft Chrome natuurlijk het grootste marktaandeel.

En aangezien Chrome nog steeds de grootste speler is op de markt voor browsers, hebben veranderingen aldaar meestal een flinke weerklank op de markt. Over het algemeen kunnen we stellen dat het uitfaseren van cookies van derde partijen een goede zet is en dat dit de privacy van gebruikers ten goede komt. En als we marketeers mogen geloven, dan blijven er nog genoeg middelen over om klanten te bereiken. Echter, de Privacy Sandbox van Google werpt al maanden vragen op, met als grootste vraag of die digitale zandbank wel écht zo goed is voor je privacy.


▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 televisies van 65 inch voor  minder dan 600 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 televisies van 65 inch voor minder dan 600 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week op zoek naar zulke deals. Dit keer: grote smart-tv's van 65 inch voor minder dan 600 euro.

We kunnen eigenlijk niet meer zonder smart-tv. Het is immers nagenoeg de enige manier om streamingdiensten terug te kijken en dat is toch waarvoor een groot gedeelte van tv-eigenaren het toestel voor gebruikt. Het enige belangrijke is het formaat: past zo'n televisie wel in je woonkamer? Of is hij juist te klein?

Meet de afstand in centimeters van je zithoek tot de plek waar de 65 inch-tv komt te staan, gemeten vanaf ooghoogte. Deel deze afstand door 2,4 om te controleren of dit formaat geschikt is. Een 65 inch-televisie heeft een beelddiagonaal van ongeveer 165 cm. Dat betekent dat een comfortabele kijkafstand rond de 4 meter ligt (165 × 2,4 ≈ 396 cm). Zit je dus ongeveer 4 meter van het scherm, dan past een 65 inch-tv goed in jouw woonkamer.

TCL 65P69K - 2025

Voor wie een no-nonsense tv zoekt met een goede prijs-kwaliteitverhouding, zijn de tv's van TCL vrijwel altijd een goede keuze. Zo is ook de TCL 65P69K een uitstekende optie. Het 4K-beeld is scherp en helder en de tv is voorzien van Google TV. Dit besturingssysteem maakt het navigeren door apps en instellingen erg eenvoudig. Het ontwerp is eenvoudig maar modern en perfect voor wie een grote tv wil voor een kleine prijs, zonder lastige of ingewikkelde functies.

Jaar van introductie: 2025
Besturingssysteem: Google TV
Verversingssnelheid: 50Hz

Samsung UE65CU7020 - 2024

Deze Samsung uit 2024 is misschien niet super dun, maar met zijn strakke vormgeving misstaat hij absoluut niet in je woonkamer. Het Tizen-besturingssysteem is een sterk punt; het werkt heel soepel en de lay-out is overzichtelijk, waardoor je razendsnel schakelt tussen live-tv, streamingdiensten en je aangesloten apparaten. De UE65CU7020 tv heeft bovendien verschillende slimme functies die het gebruiksgemak verhogen. Kortom, een degelijke tv voor een mooie prijs.

Jaar van introductie: 2024
Besturingssysteem: Tizen
Verversingssnelheid: 50Hz

LG 65UA73006LA - 2025

De LG 65UA73006LA heeft een strak en minimalistisch ontwerp dat in veel interieurs past. Het 4K-beeldscherm levert duidelijke en gedetailleerde beelden, en het WebOS-besturingssysteem is een van de snelste en meest gebruiksvriendelijke platforms die er zijn. De Magic Remote, waarmee je gemakkelijk navigeert, draagt bij aan het gebruiksgemak. Hoewel hij misschien niet de nieuwste technologieën heeft, presteert deze tv uitstekend op de basisfuncties en is hij een prima keuze voor wie een betrouwbare en gebruiksvriendelijke televisie zoekt.

Jaar van introductie: 2025
Besturingssysteem: WebOS
Verversingssnelheid: 60Hz

Philips 65PUS8000 Ambilight - 2025

De Philips 65PUS8000 Ambilight is een zeer scherp geprijsde tv. De televisie is uitgerust met 4K UHD LED-technologie en het Philips Ambilight-systeem, wat een uniek en sfeervol element toevoegt aan de tv-ervaring. Dit model is een instapper in de 2025-lijn, maar levert desondanks goede prestaties. Het ontwerp is functioneel en de tv is niet zo dik dat hij storend is. De tv is eenvoudig in gebruik en richt zich op de essentie: een groot, helder beeld en de toegevoegde waarde van Ambilight.

Jaar van introductie: 2025
Besturingssysteem: Titan OS
Verversingssnelheid: 60Hz

Salora 65UA550 - 2023

Dit is een model uit 2023, maar nog volop te koop. Doordat hij ietsje ouder is, ligt de prijs ook een stuk lager dan de andere tv's die hier worden besproken. De Salora 65UA550 is een 65-inch Ultra HD smart-tv die een degelijke set functies biedt voor een scherpe prijs. Het toestel draait op Android TV, waardoor je toegang hebt tot veel apps en alle streamingdiensten. Met drie HDMI 2.1-poorten is de tv ook geschikt voor het aansluiten van moderne apparaten zoals gameconsoles en mediaboxen. Het geluid wordt verzorgd door twee 12W-luidsprekers met ondersteuning voor Dolby Atmos. Daarnaast is er een ingebouwde Google Chromecast voor eenvoudig streamen van content. Kortom, een veelzijdige en betaalbare optie voor wie op zoek is naar een groot 4K-scherm.

Jaar van introductie: 2023
Besturingssysteem: Android TV
Verversingssnelheid: 50Hz

▼ Volgende artikel
Nieuw van Logitech: toetsenbord dat oplaadt met zonlicht én kunstlicht
© Logitech
Huis

Nieuw van Logitech: toetsenbord dat oplaadt met zonlicht én kunstlicht

Logitech brengt een nieuw draadloos toetsenbord uit dat zichzelf oplaadt met licht: de Signature Slim Solar+ K980. Dankzij de eigen Logi LightCharge-technologie werkt dit toetsenbord op zonlicht én kunstlicht, waardoor opladen via kabels verleden tijd is. Zelfs in volledige duisternis kan het toetsenbord nog tot vier maanden blijven werken.

⌨️ Altijd opgeladen, altijd klaar

Waar veel draadloze apparaten eens in de zoveel tijd aan de oplader moeten, hoeft dat bij de K980 niet meer. Het ingebouwde oplaadsysteem haalt energie uit elke lichtbron en slaat dit op in een speciaal ontwikkelde batterij die tot wel tien jaar meegaat.

⌨️ Strak design en prettig typen


Het toetsenbord biedt een laptop-achtig gevoel met scissor-switch toetsen en een full-size layout inclusief numeriek blok. Dankzij het slanke ontwerp past het goed bij moderne laptops en monitoren, terwijl de stevige behuizing en lage toetsen zorgen voor een prettige typervaring.

⌨️ Slimme functies en persoonlijke instellingen


Met de Easy-Switch toetsen schakel je eenvoudig tussen maximaal drie apparaten, bijvoorbeeld je laptop, tablet en telefoon. Het toetsenbord werkt zowel met Windows als met macOS en ChromeOS. Via de Logi Options+ app kun je sneltoetsen naar wens aanpassen en kun je Smart Actions instellen om terugkerende taken te automatiseren. Ook is er een speciale AI Launch Key waarmee je direct een favoriete AI-tool opent, zoals Copilot, ChatGPT of Gemini.

⌨️ Prijs en beschikbaarheid


De Logitech Signature Slim Solar+ K980 ligt vanaf 6 oktober 2025 in de winkels en is verkrijgbaar voor 109,99 euro. In de Benelux komt het toetsenbord beschikbaar in US Intl- en NLB-layouts.

©Logitech