ID.nl logo
Review Slide Smart Curtain System - Handig maar prijzig
Huis

Review Slide Smart Curtain System - Handig maar prijzig

De markt wordt overspoeld met slimme apparaten die taken in je huis kunnen vereenvoudigen. De automatische lichtbediening is daarvan wellicht een van de bekendste, maar ook voor het fysiek bedienen van apparaten komen er steeds meer toepassingen op de markt. We bekijken de Slide Smart Curtain System, waarmee je je gordijnen met behulp van een app kunt bedienen.

Goed
Conclusie

De Slide is een solide en betrouwbaar systeem voor het automatisch openen en sluiten van je gordijnen. Prettig is dat je geen apart basisstation nodig hebt voor de verbinding met internet. De ingebouwde (video)handleiding in de app is duidelijk, maar die handleiding zou permanent beschikbaar moeten zijn, ook als het systeem al is opgehangen. Want loop je ergens op vast en het systeem werkt niet naar behoren, dan moet je de boel resetten en opnieuw beginnen. Verder liepen we tijdens de fysieke installatie van de Slide tegen wat problemen aan omdat we een hoog plafond hebben en een lange rail. We snappen dat er verschillende behoeftes zijn bij gebruikers van dergelijke systemen, maar we hadden liever gezien dat alle echte smartphonefuncties waren inbegrepen bij de Slide in plaats van drie verschillende versies aan te bieden. Bovendien is het jammer dat het verschil in prijs voor een upgrade hoger is dan wanneer je de losse versie van de Slide zou kopen. Met de kortingscode IDnl10% krijg je 10 procent korting op alle Slide-versies, dat is mooi meegenomen.

Plus- en minpunten
  • Relatief stille motor
  • Vlotte bediening vanuit app
  • Installatie kan lastig zijn
  • Alleen te bedienen met smartphone
  • Upgraden naar meer functionaliteit prijzig

Het klinkt misschien wat abstract, maar ook met het automatisch regelen van je gordijnen kun je energie besparen. Gesloten gordijnen kunnen bijvoorbeeld de warmte op koudere dagen binnenshuis houden, maar kunnen ook voor verkoeling zorgen als ze gesloten zijn op hete dagen.

Innovation In Motion is ermee gestopt Het bedrijf achter de Slide-gordijnen - het Nederlandse Innovation in Motion - is inmiddels gestopt. Door te hoge schulden kan het bedrijf geen nieuwe producten maken, zo blijkt uit een bericht op Tweakers.

Het bedrijf heeft inmiddels wat aanpassingen gedaan aan de API, de programmeerkoppeling tussen de software en de gordijnen. Hierdoor is het mgoelijk om de gordijnen lokaal te bedienen zonder verbinding te maken met de clouddienst, die door het stoppen van Innovation in Motion ook offline zal worden gehaald.

Lees ook: Antwoord op al je vragen over slimme gordijnen

Het van Nederlandse bedrijf Innovation in Motion heeft met de Slide een eenvoudig systeem bedacht voor het bedienen van bijna al je gordijnen. Bijna, omdat het systeem in principe alleen geschikt is voor klassieke trekgordijnen die zijn gemonteerd op een rail en van links naar rechts en andersom geschoven kunnen worden. Het systeem werkt niet op systemen met bochten en vooralsnog niet met gordijnen op een roede.

De juiste rail

Het lastige van gordijnautomatisering is dat er verschillende standaarden zijn voor de manier waarop gordijnen worden opgehangen. En het is niet direct zo dat alle gordijnrails hetzelfde zijn, of dat iedere gordijnglijder in elke rail past. Voor ontwikkelaars van automatiseringssystemen voor gordijnen is het dus de uitdaging om ervoor te zorgen dat het systeem compatibel is met al die verschillende rail- en glijdertypes.

©Mark Gamble

Bij de Slide is dat gelukt, want het systeem bevestig je aan de gordijnglijders en stoppers in de rails, dus niet in de rails zelf. De Slide is hierdoor in principe geschikt voor elke rail, zolang er aan beide uiteinden maar een stopper zit; een vast oog waaraan de laatste gordijnhaak in wordt gehangen.

Trekken met kabels

Het Slide-systeem bestaat uit een relatief grote motor-unit, een doorlopende kabel, twee montagestukken die je op de laatste stopper en een glijder plaatst - bij dubbelde gordijnen doe je dat zowel links als rechts - en zogeheten gliders die je aan de buitenste gordijnhaken plaatst, zodat de gordijnen door de kabels open of dicht worden getrokken.

Een van die laatstgenoemde gliders is aan de kabel bevestigd, een tweede monteer je zelf aan de kabel wanneer je twee gordijnen op een enkele rails hebt die je sluit door ze naar elkaar toe te trekken. Het systeem is niet geschikt voor gordijnen die over een lengte langer dan 6 meter lopen, omdat de kabel daar niet lang genoeg voor is. Voor dubbele gordijnen geldt dat deze symmetrisch sluiten; het linker- en rechtergordijn moeten dus precies in het midden uitkomen als ze gesloten zijn.

De motor-unit beschikt aan de bovenzijde over openingen waarin je de laatste en één na laatste gordijnhaken in plaatst. Zo werk je de motor-unit weg uit het zicht, want aan de zijde van de woning valt het gordijn over de unit heen. Aan de raamzijde is de motor-unit nog wel zichtbaar.

Handleiding en montage

Het monteren van de Slide is relatief eenvoudig, maar je moet wel alle stappen van de handleiding goed volgen. We stuiten hier echter wel meteen op een nadeel; een handleiding van de Slide zit niet in de doos, maar kun je alleen raadplegen via de Slide-app. Die moet je dus eerst uit de betreffende Apple- of Google Store halen.

En voordat je ook maar iets vanuit de handleiding kunt lezen moet eerst het product zelf in de app geregistreerd worden. Daartoe voer je een code in die op de motor-unit is afgedrukt, maar eerst moet je je registreren voor een nieuw account. Dat is nodig, omdat je de gordijnen ook buitenshuis via de app kunt bedienen en het type account ook bepaalt welke functionaliteit je krijgt, daar gaan we verder nog op in.

In de app kies je eerst welk type gordijn je hebt en hoe ze worden geopend: vanuit het midden (bij twee gordijnen), naar links of naar rechts. Aan de hand van de keuze krijg je de juiste instructies. De instructies bestaan uit een korte tekst en een begeleidende video en als je alle stappen exact volgt zoals wordt uitgelegd, kan er niets misgaan.

Lastige installatie

We hebben gemerkt dat de installatie van het gehele systeem best lastig kan zijn. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de motor-unit en de sliders met een enkele kabel met elkaar zijn verbonden. Als je de motor-unit hebt opgehangen, wat makkelijk gaat, moeten de andere delen - de slider en het bevestigingsdeel voor de andere kant van de rail - helemaal naar de andere kant van de rails worden getrokken. Dat is geen probleem als je makkelijk bij je gordijnrails kunt en de afstand tussen de unit en het andere einde van de rail relatief kort is.

In ons geval hadden we een rail van zo'n drie meter lang aan een hoog plafond en konden we de bevestigingsdelen niet zonder kunst- en vliegwerk in één keer naar de andere kant trekken; dat moest in etappes gebeuren. Nadeel is ook dat de kabel in de motor-unit aan een katrol zit die zichzelf telkens opwindt; hierdoor trekt het onderdeel dat aan de andere kant van de rail bevestigd moet worden steeds terug. Uiteindelijk lukte het door het buitenste bevestigingsdeel telkens vast te plakken met ducttape, onze ladder te verschuiven en het bevestigingsdeel steeds op die manier op te schuiven. Gebruikers die een kortere rail en een lager plafond hebben, zullen waarschijnlijk minder moeite hebben met de installatie.

Kalibratie

Na afloop van de handleiding is de volgende stap het kalibreren van het systeem. Om vanaf de app verbinding te maken met de Slide moet je je smartphone via wifi direct verbinden met de Slide, die op dat moment fungeert als accesspoint.

Er wordt aangeraden om (tijdelijk) je mobiele verbinding uit te schakelen en alleen verbinding te maken met het netwerk van de Slide. Na het invoeren van de gegevens van je eigen wifi-netwerk maakt de Slide verbinding met dat netwerk en wordt het systeem gekalibreerd. Als eerste wordt het gordijn gesloten en zodra dat is gebeurd ga je in de app een stap verder. Vervolgens wordt het gordijn gesloten en is de kalibratie klaar; de motor van het systeem is zo slim dat het vanzelf detecteert wanneer het gordijn volledig is geopend en gesloten.

Na de kalibratie geef je de Slide een naam en op welke locatie in huis deze is bevestigd. Blijkt tijdens de kalibratie toch dat het systeem niet helemaal lekker loopt, bijvoorbeeld omdat je ergens een fout hebt gemaakt in de fysieke installatie, dan zit er niks anders op dan opnieuw te beginnen. Echter, je kunt de handleiding dan niet meer vanuit de app openen zonder ook helemaal opnieuw te moeten beginnen met de activatie van het systeem tot en met het opnieuw invoeren van de code. Het is jammer dat je de installatiehandleiding niet meer kunt raadplegen zonder het hele installatieproces te moeten uitvoeren.

Functionaliteit

Het Slide-systeem is met de app eenvoudig te bedienen. Op het hoofdscherm kun je de gordijnen direct openen en sluiten door middel van het verplaatsen van het schuifje in de app.

Daarnaast kun je routines aanmaken waarmee je je gordijnen op ingestelde tijden automatisch kunt laten openen of sluiten. Bijvoorbeeld iedere ochtend of avond op in te stellen tijden of wanneer ze zon opkomt of ondergaat. Ook is er een vakantiemodus, waarbij de Slide op verschillende tijden het gordijn automatisch opent en sluit om de indruk te wekken dat er iemand thuis is.

Verder is het uiteraard ook mogelijk om meerdere Slides vanuit de app te bedienen. De andere opties in de app die beschikbaar zijn, zijn afhankelijk van welke versie van de Slide je hebt aangeschaft; daarover verderop meer. Handig is dat de Slide ook meteen de zogeheten bridge is naar het internet. Je hebt dus geen aanvullend basisstation nodig om van buiten je huis en wifi-netwerk de gordijnen te bedienen, zoals dat bijvoorbeeld bij de SwitchBot wél het geval is. Nadeel is wel dat wanneer de internetverbinding eruit ligt, je de gordijnen niet kunt bedienen met de app. De Slide ondersteunt overigens alleen het 2.4GHz-wifi-netwerk, maar dat is met vrijwel alle smartproducten zo en dat is voor de meeste routers en access points geen probleem. Bij sommige slimme gordijnsystemen kun je een aparte afstandsbediening gebruiken, zodat je de gordijnen ook zonder telefoon kunt bedienen. Dat is bij de Slide niet mogelijk, alles gaat via de app.

Slide in drie uitvoeringen

De Slide is namelijk te koop in drie uitvoeringen: Light, Comfort en Pro. Bij de goedkoopste Light-versie (199 euro) krijg je alle basisfuncties, zoals het instellen van timers en openen en sluiten bij zonsopgang en ondergang, maar ontbreekt de mogelijkheid om de snelheid van de motor aan te passen zodat de gordijnen sneller openen en kun je ze niet automatisch met de hand openen of sluiten door een stukje aan het gordijn te trekken. Wil je die laatste twee functies wel hebben, dan kies je voor de Comfort-versie (249 euro).

Jammer genoeg is het bij de Light- en Comfortversie ook niet mogelijk om de Slide te bedienen via je slimme huis, bijvoorbeeld via Google Home of IFTTT. Wil je die opties ook kunnen gebruiken, dan betaal je voor de Slide Pro 299 euro. Voor die paar opties extra is dat toch best een flink prijsverschil. De ondersteuning voor Matter en Apple HomeKit staat ook nog op de planning, maar is op dit mo alleen beschikbaar als je je aanmeldt als betatester.

Kortingscode IDnl10% Speciaal voor bezoekers van ID.nl heeft Slide een kortingscode beschikbaar gesteld. Als je bij de bestelling de kortingscode IDnl10% invult krijg je 10 procent korting op alle Slide-versies.

Upgraden is niet goedkoop

Heb je een goedkopere Slide (de Light of Comfort) gekocht, dan is het mogelijk om te upgraden naar een hogere versie. Je koopt dan in feite een upgrade van de functionaliteit van de app en je account, dat bepaalt namelijk wat je wel en niet kunt. De upgradeprijzen zijn echter niet evenredig aan de bedragen die je betaalt als je meteen een duurdere uitvoering met meer mogelijkheden aanschaft. Zo kost de upgrade van Light naar Comfort of van Comfort naar Pro 69 euro. Wil je in één keer van Light naar Pro, dan betaal je 119 euro. Het prijsverschil tussen de 'losse' Slide Light en Slide Comfort is echter 50 euro en tussen de Light en Pro is het verschil 100 euro. Als upgrader ben je dus onevenredig meer kwijt, terwijl je al aardig in de buidel hebt getast voor de Slide.

Conclusie

De Slide is een solide en betrouwbaar systeem voor het automatisch openen en sluiten van je gordijnen. Prettig is dat je geen apart basisstation nodig hebt voor de verbinding met internet. De ingebouwde (video)handleiding in de app is duidelijk, maar die handleiding zou permanent beschikbaar moeten zijn, ook als het systeem al is opgehangen. Want loop je ergens op vast en het systeem werkt niet naar behoren, dan moet je de boel resetten en opnieuw beginnen.

Verder liepen we tijdens de fysieke installatie van de Slide tegen wat problemen aan omdat we een hoog plafond hebben en een lange rail. We snappen dat er verschillende behoeftes zijn bij gebruikers van dergelijke systemen, maar we hadden liever gezien dat alle echte smartphonefuncties waren inbegrepen bij de Slide in plaats van drie verschillende versies aan te bieden. Bovendien is het jammer dat het verschil in prijs voor een upgrade hoger is dan wanneer je de losse versie van de Slide zou kopen.

Let wel: Doordat het bedrijf Innovation in Motion is gestopt, is het niet meer mogelijk om de Slide curtain via de reguliere verkoopkanalen aan te schaffen.

▼ Volgende artikel
Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt
© DigitalGenetics | Adobe Stock
Energie

Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt

Door de stijgende energieprijzen en het verdwijnen van de salderingsregeling moeten we meer dan ooit op ons verbruik letten en bewuster om moeten gaan met het gebruik van elektrische apparaten. Dat is niet altijd even makkelijk, want hoe weet je nu hoeveel energie elk apparaat verbruikt? In dit artikel nemen we je mee door de lijst van apparaten die meer verbruiken dan je denkt.

🔌 Na het lezen van dit artikel weet je welke apparaten in huis je meer geld kosten dan je denkt en hoe het zit met energielabels. Weten welke duurzame maatregelen je nog meer kunt treffen voor jouw woning? Lees dan Energieneutraal wonen, kan ik dat ook?

Check altijd het energielabel

Als het tijd is om een apparaat in huis te vervangen, werp dan in de winkel eerst een blik op het energielabel. Dat zegt namelijk alles over het stroomverbruik. Wil je nog zeker een paar jaar door met het huidige apparaat, dan is het slim om te kijken hoe je er zuiniger mee om kunt gaan. Bijvoorbeeld door naar de instellingen van de standby-stand te kijken of het door apparaat alleen aan te zetten op momenten dat je minder energiekosten betaalt. Dat kan je echt tientallen euro’s schelen.

Het energielabel geeft aan hoe energiezuinig een apparaat is. Een A+++-label is het zuinigst, label G het minst zuinig. Het energielabel is er voor wasmachines, drogers, vaatwassers, koelkasten, vriezers en beeldschermen, maar zal aan steeds meer apparaten worden toegevoegd. Bekijk hier een uitgebreide uitleg over de energielabels.

©Lenti Hill - stock.adobe.com

1. Kokendwaterkraan - 138 euro per jaar

Tuurlijk, zo'n kraan is erg handig en als je hem eenmaal hebt, dan wil je nooit meer zonder. Dat zo'n Quooker-kraan ervoor zorgt dat je direct heet water krijgt. Maar, het addertje onder het gras is wel dat die kraan niet alleen het water kookt, maar ook op temperatuur moet houden. Dat kost energie. Een voorbeeld: een gezin van drie personen gebruikt gemiddeld zo’n 10 liter kokend water per dag via een Quooker. Om dit water te verwarmen, is jaarlijks ongeveer 423 kWh aan energie nodig (bron: ANWB Energie) . Daarnaast kost het op temperatuur houden van het water nog eens 87,5 kWh per jaar. Dit komt neer op een totaal energieverbruik van 511 kWh per jaar. Stel dat je een energiecontract hebt waarbij je gemiddeld € 0,27 cent per kWh betaalt, dan kost die Quooker je 138 euro per jaar.

Tóch een kokendwaterkraan in huis?

Hier vind je de nieuwste modellen voor de beste prijs!

2. Wifi-versterker - 32 euro per jaar

Overal goede wifi in huis is een must, zeker als je veel thuiswerkt en veelgebruikers in huis hebt. Zitten er op strategische plekken in huis wifi-versterkers of repeaters in de stopcontacten? Dan zitten deze er doorgaans de hele tijd in en dat kost je meer geld dan je misschien denkt. De gemiddelde wifi-versterker – je hebt ze met verschillende wattages – verbruikt jaarlijks 88 kWh. Dat kost je per jaar dus ongeveer 32 euro.

Andere repeater nodig?

Kijk hier voor een paar hele mooie deals!

Verbruik uitrekenen

Hoe weet je nu hoeveeel energie een apparaat verbruikt? Dat kun je uitrekenen als je beschikt over het vermogen in Watt (W) van het apparaat. Dat wattage wordt meestal genoemd in de specificaties onder Stroomverbruik. Bij vergelijkingssites zoals Kieskeurig.nl vind je die informatie ook terug:

Omdat energie vaak in kilowatt (kW) wordt gemeten, moet je Watt eerst omrekenen: 1 kilowatt (kW) = 1000 Watt (W).

Bijvoorbeeld: Een stofzuiger van 900 Watt is hetzelfde als: 900 ÷ 1000 = 0,9 kW.

Om te weten hoeveel energie een apparaat verbruikt, gebruik je deze formule: Energieverbruik (kWh) = Hoeveel uur je het gebruikt (h) x Vermogen in kW

Bijvoorbeeld: Als je een stofzuiger van 0,9 kW elke week 2 uur gebruikt: 0,9 x 2 = 1,8 kWh per week.

3. Grote televisie

Wist je dat het stroomverbruik van een televisie afhankelijk is van het formaat van het scherm? Een 65inch-televisie verbruikt bijvoorbeeld twee keer zo veel stroom als een 43inch-exemplaar met hetzelfde energielabel. Jouw thuisbioscoop kost je daardoor misschien heel wat meer dan je dacht.

Lees ook: Dit zijn de 15 beste televisies van 2024

Vooral de resolutie van het scherm maakt veel uit voor het verbruik. Grotere beeldschermen hebben een hogere resolutie om een scherp beeld te krijgen, zoals een 4K- of zelfs 8K-resolutie. 8K-televisies verbruiken flink meer energie dan een 4K-televisie die net zo groot is.

Bij televisies wordt om die reden ook vaak het stroomverbruik apart vermeld voor zowel de SDR- als de HDR-video. In dit geval staat SDR voor Standard Dynamic Range met een resolutie van 1080p en HDR voor 4K-content.

Een grote televisie gebruikt meer dan een kleine, en ook de beeldkwaliteit bepaalt hoeveel energie wordt verbruikt, zoals hier op dit label is te zien. bij SDR-gebruik (1080p) krijgt deze Hisense-tv dus een energielabel E, terwijl de HDR-stand goed is voor energielabel G, een stuk minder zuinig dus.

©Casa imágenes - stock.adobe.com

4. Extra koelkast

Heb jij een extra koelkast in de garage of bijkeuken omdat de inbouwkoelkast eigenlijk te klein is of omdat hamsteren je hobby is? Dan gaat het vaak om een ouder exemplaar met een energielabel dat richting de G gaat en dat slurpt energie.

Kies in de plaats daarvan voor één grotere koelkast en bekijk kritisch naar wat je er allemaal in stopt: jouw voorraad frisdrank kun je prima bewaren op een andere plek en pas koelen als de vorige fles bijna op is. Wil je de tweede koelkast toch houden, zet hem dan alleen aan als je ‘m gaat gebruiken, bijvoorbeeld rond de periode dat je (veel) eters verwacht of een dinertje hebt georganiseerd.

Nieuwe zuinige koelkast nodig?

Bekijk ze op Kieskeurig.nl

5. Gaming-pc’s

Heb je gamers in huis of ben je zelf ook niet vies van een potje Fortnite op z'n tijd? Dan kan al dat gegame jouw energierekening naar serieuze hoogten brengen. Vooral game-pc's zijn echte energieslurpers: het jaarverbruik zo'n machine komt gemiddeld per jaar – inclusief monitor – uit op ongeveer 1.400 kWh. En dat staat gelijk aan het energieverbruik van drie koelkasten. Staat er een Xbox of PlayStation te loeien in huis, dan verbruikt deze tussen de 150 en 160 watt per uur. Game je 3 uur per dag, dan zit je per jaar zo aan de 70 euro.

Tip! Door de spelcomputer in de slaapmodus te zetten, bespaar je veel geld. Nog beter is het om hem helemaal uit te schakelen als je ‘m niet gebruikt.

Toch lekker gamen?

Hier vind je de dikste pc's voor de beste prijs!

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips 5000-serie handstomer
© Philips
Gezond leven

Consumenten testen: de Philips 5000-serie handstomer

Op zoek naar een snelle en gemakkelijke manier om kleding er verzorgd uit te laten zien zonder gedoe met strijkplanken of zware strijkijzers? De Philips 5000-serie handstomer biedt een gebruiksvriendelijke oplossing die is ontworpen voor gemak en snelheid. De bevindingen van het Review.nl Testpanel tonen aan dat dit apparaat geliefd is bij een breed publiek.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

Het ontwerp van de Philips 5000-serie handstomer (STH5020/40) is een van de sterkste punten volgens onze testers. Dankzij een laag gewicht en een ergonomische vorm ligt het apparaat prettig in de hand en is het eenvoudig te gebruiken, zelfs voor langere sessies. Het compacte formaat maakt het bovendien een ideale metgezel voor op reis. Meerdere testers, waaronder Manonv, prezen dat aspect: "Hoe handig is deze stomer voor op reis! Hij warmt binnen 30 seconden op en stoomt kreukels er makkelijk uit, zelfs als je kleding op een hanger blijft hangen."

Daarnaast benadrukken testers het intuïtieve gebruiksgemak. Het apparaat is direct na het inschakelen klaar voor gebruik en heeft geen ingewikkelde instellingen. Dat maakt 'm geschikt voor zowel ervaren gebruikers als nieuwkomers als het aankomt op handstomers. Toch werd er door sommige testers, zoals MandyK, opgemerkt dat het snoer wat langer had mogen zijn om volledige bewegingsvrijheid te bieden.

©Philips

Prestaties: snelheid en resultaat

Wat betreft prestaties maakt deze handstomer indruk met zijn vermogen om kledingstukken snel op te frissen. Het apparaat biedt twee standen: Eco voor een energiezuinige stoomproductie en Max voor intensere toepassingen. Tester Saliziia benadrukte de flexibiliteit van de standen: "De Eco-stand werkt fijn voor lichte opfrissingen, maar de Max-stand is een uitkomst bij hardnekkige kreukels. Het is geen vervanging voor een strijkijzer, maar het komt aardig in de buurt."

De testers waren vooral te spreken over de snelheid waarmee het apparaat zijn werk doet. Binnen 30 tot 35 seconden is het apparaat volledig opgewarmd en klaar voor gebruik, wat ideaal is voor wie weinig tijd heeft. Het verwijderen van lichte kreukels is zo gepiept en zelfs stoffen met details, zoals ruches en plooien, worden snel gladgemaakt dankzij de verstelbare stoomkop. Hoewel dikkere stoffen zoals jeans of zware gordijnen minder gemakkelijk glad worden, zijn de meeste testers het erover eens dat het apparaat uitblinkt in alledaags gebruik.

“Binnen 35 seconden is hij klaar voor gebruik. Ideaal voor een snelle touch-up!”

- Ilse de Haas

Flexibiliteit en accessoires

Deze handstomer van Philips onderscheidt zich door zijn veelzijdigheid en de meegeleverde accessoires, zoals een handschoen en een extra waterreservoir. De verstelbare kop maakt het mogelijk om kleding in verschillende posities te stomen, zowel hangend als liggend. Tester Bentesara kon dat wel waarderen: "De verstelbare kop maakt het richten van de stoom veel makkelijker, vooral bij kledingstukken met lastige hoeken of details."

De handschoen, bedoeld om de handen te beschermen tegen de hete stoom, wordt door veel testers als handig ervaren, hoewel de grootte van de handschoen wel tegenvalt. Ilse de Haas merkte op: "De handschoen is aan de grote kant, waardoor je wat grip verliest tijdens het stomen, maar gelukkig is het niet per se nodig om hem te gebruiken." Het extra waterreservoir bleek voor veel testers een welkome toevoeging, omdat je nu meerdere kledingstukken kunt stomen zonder tussendoor bij te hoeven vullen.

©Philips

Vormgeving en duurzaamheid

Het design van de Philips 5000-serie is modern en strak, maar over de kleur waren de meningen verdeeld. Terwijl sommigen, zoals Rocky1998, het ontwerp prachtig vonden, gaf tester MandyK aan dat de echte kleur wel een beetje tegenviel in vergelijking met de afbeelding op de verpakking. Desondanks werden het compacte formaat en de robuuste afwerking door bijna iedereen gewaardeerd. Clemens benadrukte het gemak van opbergen: "Het apparaat is licht en compact, waardoor hij makkelijk in een kast of koffer past."

Wat betreft duurzaamheid scoort de handstomer hoog. De testers merkten op dat het apparaat stevig aanvoelt en bestand lijkt tegen intensief gebruik.


✅ Pluspunten

  • Snel opwarmen: Binnen 30 seconden gebruiksklaar

  • Compact en licht: Gemakkelijk mee te nemen en op te bergen

  • Flexibel: Geschikt voor hangende en liggende kledingstukken

  • Veiligheid: Handschoen beschermt tegen hete stoom

  • Eco- en Max-standen: Aanpasbaar aan verschillende stofsoorten en kreukels

❌ Minpunten

  • Minder effectief bij zware stoffen: Beperkte werking bij dikke stoffen of diepe kreukels

  • Kort snoer: Beperkt de bewegingsvrijheid

  • Grootte van de handschoen: Niet voor iedereen comfortabel

  • Klein waterreservoir: Sneller bijvullen bij intensief gebruik


Conclusie

Met een gemiddelde score van een 8,2 overtuigt de Philips 5000-serie handstomer als een veelzijdige oplossing voor het snel opfrissen van kleding. Het apparaat biedt snelheid, gebruiksgemak en flexibiliteit, waardoor het een ideale keuze is voor mensen die tijd willen besparen en toch netjes voor de dag willen komen. Tester Joyce vat de algemene ervaring samen: "Het is geen vervanging voor een strijkijzer, maar het werkt perfect voor een snelle opfrisbeurt en haalt lichte kreukels moeiteloos weg."

Hoewel het apparaat enkele beperkingen heeft, zoals de effectiviteit bij dikkere stoffen en de grootte van de handschoen, wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen. Voor dagelijks gebruik of als reisgenoot is deze Philips-handstomer een waardevolle toevoeging aan elke garderobe.

De uitgebreide reviews van het Review.nl Testpanel lees je hier!