ID.nl logo
Review Slide Smart Curtain System - Handig maar prijzig
Huis

Review Slide Smart Curtain System - Handig maar prijzig

De markt wordt overspoeld met slimme apparaten die taken in je huis kunnen vereenvoudigen. De automatische lichtbediening is daarvan wellicht een van de bekendste, maar ook voor het fysiek bedienen van apparaten komen er steeds meer toepassingen op de markt. We bekijken de Slide Smart Curtain System, waarmee je je gordijnen met behulp van een app kunt bedienen.

Goed
Conclusie

De Slide is een solide en betrouwbaar systeem voor het automatisch openen en sluiten van je gordijnen. Prettig is dat je geen apart basisstation nodig hebt voor de verbinding met internet. De ingebouwde (video)handleiding in de app is duidelijk, maar die handleiding zou permanent beschikbaar moeten zijn, ook als het systeem al is opgehangen. Want loop je ergens op vast en het systeem werkt niet naar behoren, dan moet je de boel resetten en opnieuw beginnen. Verder liepen we tijdens de fysieke installatie van de Slide tegen wat problemen aan omdat we een hoog plafond hebben en een lange rail. We snappen dat er verschillende behoeftes zijn bij gebruikers van dergelijke systemen, maar we hadden liever gezien dat alle echte smartphonefuncties waren inbegrepen bij de Slide in plaats van drie verschillende versies aan te bieden. Bovendien is het jammer dat het verschil in prijs voor een upgrade hoger is dan wanneer je de losse versie van de Slide zou kopen. Met de kortingscode IDnl10% krijg je 10 procent korting op alle Slide-versies, dat is mooi meegenomen.

Plus- en minpunten
  • Relatief stille motor
  • Vlotte bediening vanuit app
  • Installatie kan lastig zijn
  • Alleen te bedienen met smartphone
  • Upgraden naar meer functionaliteit prijzig

Het klinkt misschien wat abstract, maar ook met het automatisch regelen van je gordijnen kun je energie besparen. Gesloten gordijnen kunnen bijvoorbeeld de warmte op koudere dagen binnenshuis houden, maar kunnen ook voor verkoeling zorgen als ze gesloten zijn op hete dagen.

Innovation In Motion is ermee gestopt Het bedrijf achter de Slide-gordijnen - het Nederlandse Innovation in Motion - is inmiddels gestopt. Door te hoge schulden kan het bedrijf geen nieuwe producten maken, zo blijkt uit een bericht op Tweakers.

Het bedrijf heeft inmiddels wat aanpassingen gedaan aan de API, de programmeerkoppeling tussen de software en de gordijnen. Hierdoor is het mgoelijk om de gordijnen lokaal te bedienen zonder verbinding te maken met de clouddienst, die door het stoppen van Innovation in Motion ook offline zal worden gehaald.

Lees ook: Antwoord op al je vragen over slimme gordijnen

Het van Nederlandse bedrijf Innovation in Motion heeft met de Slide een eenvoudig systeem bedacht voor het bedienen van bijna al je gordijnen. Bijna, omdat het systeem in principe alleen geschikt is voor klassieke trekgordijnen die zijn gemonteerd op een rail en van links naar rechts en andersom geschoven kunnen worden. Het systeem werkt niet op systemen met bochten en vooralsnog niet met gordijnen op een roede.

De juiste rail

Het lastige van gordijnautomatisering is dat er verschillende standaarden zijn voor de manier waarop gordijnen worden opgehangen. En het is niet direct zo dat alle gordijnrails hetzelfde zijn, of dat iedere gordijnglijder in elke rail past. Voor ontwikkelaars van automatiseringssystemen voor gordijnen is het dus de uitdaging om ervoor te zorgen dat het systeem compatibel is met al die verschillende rail- en glijdertypes.

©Mark Gamble

Bij de Slide is dat gelukt, want het systeem bevestig je aan de gordijnglijders en stoppers in de rails, dus niet in de rails zelf. De Slide is hierdoor in principe geschikt voor elke rail, zolang er aan beide uiteinden maar een stopper zit; een vast oog waaraan de laatste gordijnhaak in wordt gehangen.

Trekken met kabels

Het Slide-systeem bestaat uit een relatief grote motor-unit, een doorlopende kabel, twee montagestukken die je op de laatste stopper en een glijder plaatst - bij dubbelde gordijnen doe je dat zowel links als rechts - en zogeheten gliders die je aan de buitenste gordijnhaken plaatst, zodat de gordijnen door de kabels open of dicht worden getrokken.

Een van die laatstgenoemde gliders is aan de kabel bevestigd, een tweede monteer je zelf aan de kabel wanneer je twee gordijnen op een enkele rails hebt die je sluit door ze naar elkaar toe te trekken. Het systeem is niet geschikt voor gordijnen die over een lengte langer dan 6 meter lopen, omdat de kabel daar niet lang genoeg voor is. Voor dubbele gordijnen geldt dat deze symmetrisch sluiten; het linker- en rechtergordijn moeten dus precies in het midden uitkomen als ze gesloten zijn.

De motor-unit beschikt aan de bovenzijde over openingen waarin je de laatste en één na laatste gordijnhaken in plaatst. Zo werk je de motor-unit weg uit het zicht, want aan de zijde van de woning valt het gordijn over de unit heen. Aan de raamzijde is de motor-unit nog wel zichtbaar.

Handleiding en montage

Het monteren van de Slide is relatief eenvoudig, maar je moet wel alle stappen van de handleiding goed volgen. We stuiten hier echter wel meteen op een nadeel; een handleiding van de Slide zit niet in de doos, maar kun je alleen raadplegen via de Slide-app. Die moet je dus eerst uit de betreffende Apple- of Google Store halen.

En voordat je ook maar iets vanuit de handleiding kunt lezen moet eerst het product zelf in de app geregistreerd worden. Daartoe voer je een code in die op de motor-unit is afgedrukt, maar eerst moet je je registreren voor een nieuw account. Dat is nodig, omdat je de gordijnen ook buitenshuis via de app kunt bedienen en het type account ook bepaalt welke functionaliteit je krijgt, daar gaan we verder nog op in.

In de app kies je eerst welk type gordijn je hebt en hoe ze worden geopend: vanuit het midden (bij twee gordijnen), naar links of naar rechts. Aan de hand van de keuze krijg je de juiste instructies. De instructies bestaan uit een korte tekst en een begeleidende video en als je alle stappen exact volgt zoals wordt uitgelegd, kan er niets misgaan.

Lastige installatie

We hebben gemerkt dat de installatie van het gehele systeem best lastig kan zijn. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de motor-unit en de sliders met een enkele kabel met elkaar zijn verbonden. Als je de motor-unit hebt opgehangen, wat makkelijk gaat, moeten de andere delen - de slider en het bevestigingsdeel voor de andere kant van de rail - helemaal naar de andere kant van de rails worden getrokken. Dat is geen probleem als je makkelijk bij je gordijnrails kunt en de afstand tussen de unit en het andere einde van de rail relatief kort is.

In ons geval hadden we een rail van zo'n drie meter lang aan een hoog plafond en konden we de bevestigingsdelen niet zonder kunst- en vliegwerk in één keer naar de andere kant trekken; dat moest in etappes gebeuren. Nadeel is ook dat de kabel in de motor-unit aan een katrol zit die zichzelf telkens opwindt; hierdoor trekt het onderdeel dat aan de andere kant van de rail bevestigd moet worden steeds terug. Uiteindelijk lukte het door het buitenste bevestigingsdeel telkens vast te plakken met ducttape, onze ladder te verschuiven en het bevestigingsdeel steeds op die manier op te schuiven. Gebruikers die een kortere rail en een lager plafond hebben, zullen waarschijnlijk minder moeite hebben met de installatie.

Kalibratie

Na afloop van de handleiding is de volgende stap het kalibreren van het systeem. Om vanaf de app verbinding te maken met de Slide moet je je smartphone via wifi direct verbinden met de Slide, die op dat moment fungeert als accesspoint.

Er wordt aangeraden om (tijdelijk) je mobiele verbinding uit te schakelen en alleen verbinding te maken met het netwerk van de Slide. Na het invoeren van de gegevens van je eigen wifi-netwerk maakt de Slide verbinding met dat netwerk en wordt het systeem gekalibreerd. Als eerste wordt het gordijn gesloten en zodra dat is gebeurd ga je in de app een stap verder. Vervolgens wordt het gordijn gesloten en is de kalibratie klaar; de motor van het systeem is zo slim dat het vanzelf detecteert wanneer het gordijn volledig is geopend en gesloten.

Na de kalibratie geef je de Slide een naam en op welke locatie in huis deze is bevestigd. Blijkt tijdens de kalibratie toch dat het systeem niet helemaal lekker loopt, bijvoorbeeld omdat je ergens een fout hebt gemaakt in de fysieke installatie, dan zit er niks anders op dan opnieuw te beginnen. Echter, je kunt de handleiding dan niet meer vanuit de app openen zonder ook helemaal opnieuw te moeten beginnen met de activatie van het systeem tot en met het opnieuw invoeren van de code. Het is jammer dat je de installatiehandleiding niet meer kunt raadplegen zonder het hele installatieproces te moeten uitvoeren.

Functionaliteit

Het Slide-systeem is met de app eenvoudig te bedienen. Op het hoofdscherm kun je de gordijnen direct openen en sluiten door middel van het verplaatsen van het schuifje in de app.

Daarnaast kun je routines aanmaken waarmee je je gordijnen op ingestelde tijden automatisch kunt laten openen of sluiten. Bijvoorbeeld iedere ochtend of avond op in te stellen tijden of wanneer ze zon opkomt of ondergaat. Ook is er een vakantiemodus, waarbij de Slide op verschillende tijden het gordijn automatisch opent en sluit om de indruk te wekken dat er iemand thuis is.

Verder is het uiteraard ook mogelijk om meerdere Slides vanuit de app te bedienen. De andere opties in de app die beschikbaar zijn, zijn afhankelijk van welke versie van de Slide je hebt aangeschaft; daarover verderop meer. Handig is dat de Slide ook meteen de zogeheten bridge is naar het internet. Je hebt dus geen aanvullend basisstation nodig om van buiten je huis en wifi-netwerk de gordijnen te bedienen, zoals dat bijvoorbeeld bij de SwitchBot wél het geval is. Nadeel is wel dat wanneer de internetverbinding eruit ligt, je de gordijnen niet kunt bedienen met de app. De Slide ondersteunt overigens alleen het 2.4GHz-wifi-netwerk, maar dat is met vrijwel alle smartproducten zo en dat is voor de meeste routers en access points geen probleem. Bij sommige slimme gordijnsystemen kun je een aparte afstandsbediening gebruiken, zodat je de gordijnen ook zonder telefoon kunt bedienen. Dat is bij de Slide niet mogelijk, alles gaat via de app.

Slide in drie uitvoeringen

De Slide is namelijk te koop in drie uitvoeringen: Light, Comfort en Pro. Bij de goedkoopste Light-versie (199 euro) krijg je alle basisfuncties, zoals het instellen van timers en openen en sluiten bij zonsopgang en ondergang, maar ontbreekt de mogelijkheid om de snelheid van de motor aan te passen zodat de gordijnen sneller openen en kun je ze niet automatisch met de hand openen of sluiten door een stukje aan het gordijn te trekken. Wil je die laatste twee functies wel hebben, dan kies je voor de Comfort-versie (249 euro).

Jammer genoeg is het bij de Light- en Comfortversie ook niet mogelijk om de Slide te bedienen via je slimme huis, bijvoorbeeld via Google Home of IFTTT. Wil je die opties ook kunnen gebruiken, dan betaal je voor de Slide Pro 299 euro. Voor die paar opties extra is dat toch best een flink prijsverschil. De ondersteuning voor Matter en Apple HomeKit staat ook nog op de planning, maar is op dit mo alleen beschikbaar als je je aanmeldt als betatester.

Kortingscode IDnl10% Speciaal voor bezoekers van ID.nl heeft Slide een kortingscode beschikbaar gesteld. Als je bij de bestelling de kortingscode IDnl10% invult krijg je 10 procent korting op alle Slide-versies.

Upgraden is niet goedkoop

Heb je een goedkopere Slide (de Light of Comfort) gekocht, dan is het mogelijk om te upgraden naar een hogere versie. Je koopt dan in feite een upgrade van de functionaliteit van de app en je account, dat bepaalt namelijk wat je wel en niet kunt. De upgradeprijzen zijn echter niet evenredig aan de bedragen die je betaalt als je meteen een duurdere uitvoering met meer mogelijkheden aanschaft. Zo kost de upgrade van Light naar Comfort of van Comfort naar Pro 69 euro. Wil je in één keer van Light naar Pro, dan betaal je 119 euro. Het prijsverschil tussen de 'losse' Slide Light en Slide Comfort is echter 50 euro en tussen de Light en Pro is het verschil 100 euro. Als upgrader ben je dus onevenredig meer kwijt, terwijl je al aardig in de buidel hebt getast voor de Slide.

Conclusie

De Slide is een solide en betrouwbaar systeem voor het automatisch openen en sluiten van je gordijnen. Prettig is dat je geen apart basisstation nodig hebt voor de verbinding met internet. De ingebouwde (video)handleiding in de app is duidelijk, maar die handleiding zou permanent beschikbaar moeten zijn, ook als het systeem al is opgehangen. Want loop je ergens op vast en het systeem werkt niet naar behoren, dan moet je de boel resetten en opnieuw beginnen.

Verder liepen we tijdens de fysieke installatie van de Slide tegen wat problemen aan omdat we een hoog plafond hebben en een lange rail. We snappen dat er verschillende behoeftes zijn bij gebruikers van dergelijke systemen, maar we hadden liever gezien dat alle echte smartphonefuncties waren inbegrepen bij de Slide in plaats van drie verschillende versies aan te bieden. Bovendien is het jammer dat het verschil in prijs voor een upgrade hoger is dan wanneer je de losse versie van de Slide zou kopen.

Let wel: Doordat het bedrijf Innovation in Motion is gestopt, is het niet meer mogelijk om de Slide curtain via de reguliere verkoopkanalen aan te schaffen.

▼ Volgende artikel
Hier ben ik! Zo deel je je locatie via Google Maps of WhatsApp
Huis

Hier ben ik! Zo deel je je locatie via Google Maps of WhatsApp

Ben je op een stedentrip plotseling je gezelschap kwijt? Wil je aangeven waar op het drukke festivalterrein je tentje staat? Of wil je een vriend laten weten op welk terras jij zit te genieten van het zonnetje? Geen probleem! Met enkele klikken deel je zo je locatie.

In dit artikel leggen we uit hoe je jouw locatie kunt delen:

  • Via Google Maps
  • Via WhatsApp

Ook op vakantie kun je gevolgd worden: Ga je op vakantie? Deel je avonturen in een online reisdagboek!

Natuurlijk is het delen van je locatie niet alleen handig om met mensen af te spreken. Je kunt het ook gebruiken om je veiliger te voelen, doordat iemand op de hoogte is van waar je bent. Er zijn twee manieren om dat te doen: via Google Maps en via WhatsApp.

Google Maps

Locatie delen

In Google Maps kun je sinds januari 2024 je locatie rechtstreeks delen vanuit de app. Dat kan zowel in iOS als in Android. Om je locatie via Google Maps te kunnen delen, moet het Gmail-adres van je vriend aan je contacten zijn toegevoegd. Daarna controleer je of je zelf bent aangemeld met je Google-account. Open hiervoor Google Maps en tik in de rechterbovenhoek op je profielfoto. Je komt nu in een scherm waar de functie Locatie delen staat. Hierbij staat de mededeling dat je locatie wordt geüpdatet als de app niet in gebruik is. Houd hier rekening mee. Tik nu op Locatie delen.

Vanuit je profiel kun je naar de functie waarmee je je locatie deelt.

Lees ook: 5 handige (en misschien onbekende) functies van Google Maps

Enkele beperkingen

Bij het delen van je locatie via je Google Account zijn er wel enkele beperkingen. Als Google merkt dat je jonger bent dan 18 jaar, dan kun je je locatie maximaal vierentwintig uur delen. Dit is ook zo wanneer je account wordt beheerd door een ouder of voogd, of via de Google Family Link-app. Ben je jonger dan 13 jaar? Dan kun je geen Google-account instellen.

Wat verder belangrijk is om te beseffen, is dat degene met wie je je locatie deelt, ook details ziet die verder gaan dan de plek waar je bent. Diegene ziet ook je naam, je foto, hoe vol je batterij nog is en je geschatte aankomsttijd.

Je geeft niet alleen je locatie prijs, maar bijvoorbeeld ook je naam en hoe vol je batterij is.

Voortgang delen

In de volgende stap selecteer je de persoon met wie je je locatie wilt delen. Je kunt door de contacten scrollen en diegene kiezen. Of je tikt op Meer opties om extra functies te zien. Daar komen we dadelijk op terug. Je kunt hier ook bepalen hoelang je de locatie wilt delen. Gaat het om een uur? Met de plus- en minknoppen pas je de tijd aan. Je kunt ook gaan voor de optie Totdat je dit uitschakelt.

De ander ziet jouw locatie op de kaart en hoever je bent verwijderd. Ook de adresgegevens van je locatie verschijnen op het scherm. Je contactpersoon gebruikt de knop Route om de kortste weg naar jou te vinden. Onderaan het scherm staat een blauwe knop om ook zijn locatie te delen met jou.

Nadat je via Route onderweg bent naar elkaar, kun je de optie Voortgang van reis delen activeren. Daarmee kan je contactpersoon zien op welk moment jullie samenkomen.

Je contact leest je naam en hoever je verwijderd bent.

Wederzijds delen

Als de ander niet spontaan zijn locatie met jou deelt, dan kun je een verzoekje sturen omdat alsnog te doen. Daarvoor moet je uiteraard eerst jouw locatie met de ander hebben gedeeld. Daarna tik je onderaan op zijn naam en daarna op Verzoek sturen.

De persoon ontvangt een melding waarin wordt gevraagd om ook zijn locatie te delen. Dit moet diegene bevestigen in de Google Maps-app. Je e-mailadres wordt hierbij getoond, zodat die persoon kan zie wie je bent. Wanneer dit is gebeurd, kun je op zijn profielfoto in Google Maps tikken om zijn locatie te zien. Om te stoppen met delen, tik je eenvoudig op Stoppen onder de naam van die persoon in Google Maps.

Je kunt de ander een verzoekje sturen om ook zijn of haar locatie te delen.

Of het nou dingen, dieren of kinderen zijn ...

Een gps-tracker houdt er oog op

Kalibreren

Er zijn situaties waarin de nauwkeurigheid van Google Maps te wensen over laat. Dat kan komen doordat je tussen hoge gebouwen staat. Je kunt de locatienauwkeurigheid verbeteren door de app op dat moment te kalibreren. Terwijl de app open is, druk je op de blauwe stip die je locatie aanduidt. Klik vervolgens op Kalibreren. Houd de camera omhoog en scan dan de omgeving met Live View. In Android kun je de telefoon ook in een achtvormige beweging draaien.

Scan de omgeving om Google Maps te kalibreren, zodat de locatiebepaling nauwkeuriger wordt.

Wil je onzichtbaar worden? Locatiegeschiedenis Google Maps verwijderen doe je zo

Geen Google-account

Heeft diegene met wie je je locatie wilt delen, geen Google-account? Zorg er dan voor dat je wel zelf bent aangemeld. Tik daarna op je profielfoto in de rechterbovenhoek. Kies weer voor Locatie delen. Onder de naam van je contact tik je op Meer opties en vervolgens tik je op Kopiëren om de link aan je klembord toe te voegen. Je kunt nu de link via e-mail of een berichten-app versturen. Ook hier is de duur ingesteld op één uur. Om het delen te stoppen, tik je op Stoppen in Google Maps onder Delen via link.

Naar iemand die geen Google-account heeft, kun je de link van je locatie sturen.

WhatsApp

Toegangslocatie verlenen

WhatsApp is niet alleen een berichten-app. Een van de mogelijkheden is locatiedeling. Op een iPhone of Android-smartphone moet je zorgen dat de WhatsApp-locatietoegang is geactiveerd. Als dat niet is gebeurd, vraagt het systeem erom tijdens het delen van je locatie. Op Android ga je naar Instellingen / Apps / WhatsApp / Machtigingen om de locatietoegang toe te staan. Op een iPhone ga je naar Instellingen / WhatsApp / Locatie en selecteer je Altijd.

Als je bezorgd bent om je privacy of als je de batterij wilt sparen, dan kun je de locatievoorzieningen op je telefoon tijdelijk uitschakelen voor specifieke apps zoals WhatsApp. Het delen van je locatie via WhatsApp is overigens veilig, want deze app gebruikt end-to-end-encryptie om je berichten en locatiegegevens te beschermen. Natuurlijk doe je er verstandig aan om je locatie alleen te delen met contacten die je vertrouwt.

Batterij alweer leeg?

Met een powerbank heb je zo weer een paar procent erbij

WhatsApp maakt gebruik van de standaardkaartapp van je apparaat om locaties weer te geven. Het is mogelijk om deze te wijzigen in de instellingen van je telefoon als je liever een andere kaartservice gebruikt. De webversie van WhatsApp Web heeft een aantal geweldige functies, maar er is geen optie om je locatie te delen vanaf een computer.

Geef WhatsApp toegang tot je locatie.

Locatie verzenden

Start WhatsApp en ga naar de chat waarin je je locatie wilt delen. Op de iPhone tik je op het plusteken in het tekstvak. Daarna selecteer je Locatie in het menu. Heb je een Android-telefoon? Dan moet je het pictogram van de paperclip onderaan het tekstvak gebruiken, dat is de bijlageknop. Selecteer Locatie in het menu.

Nu zie je de opties om een nabijgelegen of huidige locatie te versturen. Tik op Verzend uw huidige locatie. Hiermee verschijnt het locatievenster in de chat. Je kunt ook op het gestippelde vierkantpictogram in linkerbovenhoek van de kaart tikken als je de locatie met het exacte adres wilt verzenden. Daarmee wordt een pin op de huidige kaart geplaatst. Tik onderaan op de knop Deze locatie verzenden om uw locatie samen met uw adres te verzenden.

Wanneer je een locatie deelt, kun je een korte beschrijving toevoegen als extra context. Als je bijvoorbeeld de locatie van een restaurant deelt, dan kun je de naam van het restaurant of andere relevante informatie vermelden. Het is trouwens mogelijk om je locatie met meerdere contacten tegelijk te delen. Wanneer je de ontvangers selecteert, kies je voor meerdere chats voordat je de locatie verzendt.

Selecteer in de pictogrammen onderaan de optie Locatie.

Andere locatie delen

Als je de plaats waar je bent liever privé houdt, dan is het in WhatsApp ook mogelijk om een andere locatie te delen. De routebeschrijving werkt exact hetzelfde op iOS als op Android. Open weer de gewenste chat in WhatsApp. Selecteer het paperclippictogram, gevolgd door Locatie op Android, of het plusteken gevolgd door Locatie op de iPhone.

Daarna tik je op het vergrootglas of de zoekbalk bovenaan het locatiescherm. Typ de naam van de locatie die je wilt verzenden en tik vervolgens op de locatienaam in de opties onderaan. In Android kun je ook handmatig een pin op de locatie neerzetten door op het gestippelde vierkantpictogram te tikken om de kaart in volledig scherm te openen. Versleep de kaart om de pin te positioneren. Wanneer de pin op de juiste positie staat, tik je op Deze locatie verzenden.

De locatie van een pin in de buurt kun je ook via WhatsApp delen.

Deel live-locatie

Hierboven hadden we het over hoe je een statische locatie deelt met anderen. Als je weggaat van die locatie, wordt je nieuwe positie niet weergegeven in de chat. Je kunt ook beslissen om je locatie realtime te laten volgen.

Om een live-locatie te delen op een Android of iPhone, open je weer een WhatsApp-chat. Op Android gebruik je het paperclippictogram en dan kies je Locatie. Op de iPhone tik je op het plusteken en kies je Locatie. Tik daarna op Live locatie delen of Deel live locatie en selecteer de duur van het delen. Standaard is 1 uur ingesteld, maar je kunt ook kiezen voor 15 minuten of 8 uur. Tik daarna op Verzenden. Je kunt overigens het delen van je live-locatie elk moment stoppen. Daarvoor ga je terug naar de chat en tik je op Stop met delen.

Hoelang wil je de live-locatie delen?

Vanuit WhatsApp-status

Het is mogelijk om je locatie te delen in je WhatsApp-status. Hiervoor moet je de locatiesticker gebruiken en daarna WhatsApp openen op je Android of iPhone. Ga naar het tabblad Updates en tik op pictogram van de Camera. Maak een nieuwe foto of selecteer een bestaande foto om in je WhatsApp-status te plaatsen. Selecteer nu het pictogram Sticker bovenaan en selecteer onder Inhoud stickers het pictogram Locatie. Kies Selecteer je huidige locatie om je huidige positie toe te voegen aan de WhatsApp-status.

Het is ook mogelijk om via het zoekpictogram bovenaan een andere locatie te vinden om deze aan je status toe te voegen. Zodra de sticker verschijnt, tik je erop om de kleur aan te passen. Klik op de knop Verzenden om de status met je locatie te publiceren. Vanuit je WhatsApp-status is het niet mogelijk om je live-locatie te delen. Dat kan alleen vanuit de chat.

In je status deel je via de stickers eenvoudig je locatie.

Delen via Google Maps

Vind je de werkomgeving van Google Maps prettiger? Dan kun je in elke WhatsApp-chat de locatie toch delen vanuit Maps. Open hiervoor de Google Maps-app. Je ziet bij je huidige locatie een blauwe stip staan. Houd deze stip (of een andere locatie) ingedrukt. Er verschijnt een aantal opties, zoals Route, Starten, Opslaan en Label toevoegen. Veeg de opties naar links, zodat je op Delen kunt tikken. In het deelscherm kies je WhatsApp en vervolgens tik je op de chat in WhatsApp waarnaar je de locatie wilt verzenden.

Als je op de blauwe stip kort tikt in plaats van die lang in te drukken, dan kun je de knop Locatie delen gebruiken om de live-locatie te delen. Stel de tijd in hoelang je de locatie wilt delen. Kies WhatsApp uit de lijst met apps en selecteer het contact waarnaar je de realtime-locatie wilt verzenden.

Vanuit WhatsApp kun je ook locaties via Google Maps delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst.