ID.nl logo
Review Slide Smart Curtain System - Handig maar prijzig
Huis

Review Slide Smart Curtain System - Handig maar prijzig

De markt wordt overspoeld met slimme apparaten die taken in je huis kunnen vereenvoudigen. De automatische lichtbediening is daarvan wellicht een van de bekendste, maar ook voor het fysiek bedienen van apparaten komen er steeds meer toepassingen op de markt. We bekijken de Slide Smart Curtain System, waarmee je je gordijnen met behulp van een app kunt bedienen.

Goed
Conclusie

De Slide is een solide en betrouwbaar systeem voor het automatisch openen en sluiten van je gordijnen. Prettig is dat je geen apart basisstation nodig hebt voor de verbinding met internet. De ingebouwde (video)handleiding in de app is duidelijk, maar die handleiding zou permanent beschikbaar moeten zijn, ook als het systeem al is opgehangen. Want loop je ergens op vast en het systeem werkt niet naar behoren, dan moet je de boel resetten en opnieuw beginnen. Verder liepen we tijdens de fysieke installatie van de Slide tegen wat problemen aan omdat we een hoog plafond hebben en een lange rail. We snappen dat er verschillende behoeftes zijn bij gebruikers van dergelijke systemen, maar we hadden liever gezien dat alle echte smartphonefuncties waren inbegrepen bij de Slide in plaats van drie verschillende versies aan te bieden. Bovendien is het jammer dat het verschil in prijs voor een upgrade hoger is dan wanneer je de losse versie van de Slide zou kopen. Met de kortingscode IDnl10% krijg je 10 procent korting op alle Slide-versies, dat is mooi meegenomen.

Plus- en minpunten
  • Relatief stille motor
  • Vlotte bediening vanuit app
  • Installatie kan lastig zijn
  • Alleen te bedienen met smartphone
  • Upgraden naar meer functionaliteit prijzig

Het klinkt misschien wat abstract, maar ook met het automatisch regelen van je gordijnen kun je energie besparen. Gesloten gordijnen kunnen bijvoorbeeld de warmte op koudere dagen binnenshuis houden, maar kunnen ook voor verkoeling zorgen als ze gesloten zijn op hete dagen.

Innovation In Motion is ermee gestopt Het bedrijf achter de Slide-gordijnen - het Nederlandse Innovation in Motion - is inmiddels gestopt. Door te hoge schulden kan het bedrijf geen nieuwe producten maken, zo blijkt uit een bericht op Tweakers.

Het bedrijf heeft inmiddels wat aanpassingen gedaan aan de API, de programmeerkoppeling tussen de software en de gordijnen. Hierdoor is het mgoelijk om de gordijnen lokaal te bedienen zonder verbinding te maken met de clouddienst, die door het stoppen van Innovation in Motion ook offline zal worden gehaald.

Lees ook: Antwoord op al je vragen over slimme gordijnen

Het van Nederlandse bedrijf Innovation in Motion heeft met de Slide een eenvoudig systeem bedacht voor het bedienen van bijna al je gordijnen. Bijna, omdat het systeem in principe alleen geschikt is voor klassieke trekgordijnen die zijn gemonteerd op een rail en van links naar rechts en andersom geschoven kunnen worden. Het systeem werkt niet op systemen met bochten en vooralsnog niet met gordijnen op een roede.

De juiste rail

Het lastige van gordijnautomatisering is dat er verschillende standaarden zijn voor de manier waarop gordijnen worden opgehangen. En het is niet direct zo dat alle gordijnrails hetzelfde zijn, of dat iedere gordijnglijder in elke rail past. Voor ontwikkelaars van automatiseringssystemen voor gordijnen is het dus de uitdaging om ervoor te zorgen dat het systeem compatibel is met al die verschillende rail- en glijdertypes.

©Mark Gamble

Bij de Slide is dat gelukt, want het systeem bevestig je aan de gordijnglijders en stoppers in de rails, dus niet in de rails zelf. De Slide is hierdoor in principe geschikt voor elke rail, zolang er aan beide uiteinden maar een stopper zit; een vast oog waaraan de laatste gordijnhaak in wordt gehangen.

Trekken met kabels

Het Slide-systeem bestaat uit een relatief grote motor-unit, een doorlopende kabel, twee montagestukken die je op de laatste stopper en een glijder plaatst - bij dubbelde gordijnen doe je dat zowel links als rechts - en zogeheten gliders die je aan de buitenste gordijnhaken plaatst, zodat de gordijnen door de kabels open of dicht worden getrokken.

Een van die laatstgenoemde gliders is aan de kabel bevestigd, een tweede monteer je zelf aan de kabel wanneer je twee gordijnen op een enkele rails hebt die je sluit door ze naar elkaar toe te trekken. Het systeem is niet geschikt voor gordijnen die over een lengte langer dan 6 meter lopen, omdat de kabel daar niet lang genoeg voor is. Voor dubbele gordijnen geldt dat deze symmetrisch sluiten; het linker- en rechtergordijn moeten dus precies in het midden uitkomen als ze gesloten zijn.

De motor-unit beschikt aan de bovenzijde over openingen waarin je de laatste en één na laatste gordijnhaken in plaatst. Zo werk je de motor-unit weg uit het zicht, want aan de zijde van de woning valt het gordijn over de unit heen. Aan de raamzijde is de motor-unit nog wel zichtbaar.

Handleiding en montage

Het monteren van de Slide is relatief eenvoudig, maar je moet wel alle stappen van de handleiding goed volgen. We stuiten hier echter wel meteen op een nadeel; een handleiding van de Slide zit niet in de doos, maar kun je alleen raadplegen via de Slide-app. Die moet je dus eerst uit de betreffende Apple- of Google Store halen.

En voordat je ook maar iets vanuit de handleiding kunt lezen moet eerst het product zelf in de app geregistreerd worden. Daartoe voer je een code in die op de motor-unit is afgedrukt, maar eerst moet je je registreren voor een nieuw account. Dat is nodig, omdat je de gordijnen ook buitenshuis via de app kunt bedienen en het type account ook bepaalt welke functionaliteit je krijgt, daar gaan we verder nog op in.

Je kunt de handleiding in de app pas raadplegen nadat je je Slide hebt geactiveerd in diezelfde app.

In de app kies je eerst welk type gordijn je hebt en hoe ze worden geopend: vanuit het midden (bij twee gordijnen), naar links of naar rechts. Aan de hand van de keuze krijg je de juiste instructies. De instructies bestaan uit een korte tekst en een begeleidende video en als je alle stappen exact volgt zoals wordt uitgelegd, kan er niets misgaan.

Lastige installatie

We hebben gemerkt dat de installatie van het gehele systeem best lastig kan zijn. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de motor-unit en de sliders met een enkele kabel met elkaar zijn verbonden. Als je de motor-unit hebt opgehangen, wat makkelijk gaat, moeten de andere delen - de slider en het bevestigingsdeel voor de andere kant van de rail - helemaal naar de andere kant van de rails worden getrokken. Dat is geen probleem als je makkelijk bij je gordijnrails kunt en de afstand tussen de unit en het andere einde van de rail relatief kort is.

In ons geval hadden we een rail van zo'n drie meter lang aan een hoog plafond en konden we de bevestigingsdelen niet zonder kunst- en vliegwerk in één keer naar de andere kant trekken; dat moest in etappes gebeuren. Nadeel is ook dat de kabel in de motor-unit aan een katrol zit die zichzelf telkens opwindt; hierdoor trekt het onderdeel dat aan de andere kant van de rail bevestigd moet worden steeds terug. Uiteindelijk lukte het door het buitenste bevestigingsdeel telkens vast te plakken met ducttape, onze ladder te verschuiven en het bevestigingsdeel steeds op die manier op te schuiven. Gebruikers die een kortere rail en een lager plafond hebben, zullen waarschijnlijk minder moeite hebben met de installatie.

Kalibratie

Na afloop van de handleiding is de volgende stap het kalibreren van het systeem. Om vanaf de app verbinding te maken met de Slide moet je je smartphone via wifi direct verbinden met de Slide, die op dat moment fungeert als accesspoint.

Om de Slide te kunnen kalibreren, wordt het systeem een access point en moet je er met je smartphone direct verbinding mee maken.

Er wordt aangeraden om (tijdelijk) je mobiele verbinding uit te schakelen en alleen verbinding te maken met het netwerk van de Slide. Na het invoeren van de gegevens van je eigen wifi-netwerk maakt de Slide verbinding met dat netwerk en wordt het systeem gekalibreerd. Als eerste wordt het gordijn gesloten en zodra dat is gebeurd ga je in de app een stap verder. Vervolgens wordt het gordijn gesloten en is de kalibratie klaar; de motor van het systeem is zo slim dat het vanzelf detecteert wanneer het gordijn volledig is geopend en gesloten.

Na de kalibratie geef je de Slide een naam en op welke locatie in huis deze is bevestigd. Blijkt tijdens de kalibratie toch dat het systeem niet helemaal lekker loopt, bijvoorbeeld omdat je ergens een fout hebt gemaakt in de fysieke installatie, dan zit er niks anders op dan opnieuw te beginnen. Echter, je kunt de handleiding dan niet meer vanuit de app openen zonder ook helemaal opnieuw te moeten beginnen met de activatie van het systeem tot en met het opnieuw invoeren van de code. Het is jammer dat je de installatiehandleiding niet meer kunt raadplegen zonder het hele installatieproces te moeten uitvoeren.

Functionaliteit

Het Slide-systeem is met de app eenvoudig te bedienen. Op het hoofdscherm kun je de gordijnen direct openen en sluiten door middel van het verplaatsen van het schuifje in de app.

Daarnaast kun je routines aanmaken waarmee je je gordijnen op ingestelde tijden automatisch kunt laten openen of sluiten. Bijvoorbeeld iedere ochtend of avond op in te stellen tijden of wanneer ze zon opkomt of ondergaat. Ook is er een vakantiemodus, waarbij de Slide op verschillende tijden het gordijn automatisch opent en sluit om de indruk te wekken dat er iemand thuis is.

Verder is het uiteraard ook mogelijk om meerdere Slides vanuit de app te bedienen. De andere opties in de app die beschikbaar zijn, zijn afhankelijk van welke versie van de Slide je hebt aangeschaft; daarover verderop meer. Handig is dat de Slide ook meteen de zogeheten bridge is naar het internet. Je hebt dus geen aanvullend basisstation nodig om van buiten je huis en wifi-netwerk de gordijnen te bedienen, zoals dat bijvoorbeeld bij de SwitchBot wél het geval is. Nadeel is wel dat wanneer de internetverbinding eruit ligt, je de gordijnen niet kunt bedienen met de app. De Slide ondersteunt overigens alleen het 2.4GHz-wifi-netwerk, maar dat is met vrijwel alle smartproducten zo en dat is voor de meeste routers en access points geen probleem. Bij sommige slimme gordijnsystemen kun je een aparte afstandsbediening gebruiken, zodat je de gordijnen ook zonder telefoon kunt bedienen. Dat is bij de Slide niet mogelijk, alles gaat via de app.

Slide in drie uitvoeringen

De Slide is namelijk te koop in drie uitvoeringen: Light, Comfort en Pro. Bij de goedkoopste Light-versie (199 euro) krijg je alle basisfuncties, zoals het instellen van timers en openen en sluiten bij zonsopgang en ondergang, maar ontbreekt de mogelijkheid om de snelheid van de motor aan te passen zodat de gordijnen sneller openen en kun je ze niet automatisch met de hand openen of sluiten door een stukje aan het gordijn te trekken. Wil je die laatste twee functies wel hebben, dan kies je voor de Comfort-versie (249 euro).

Jammer genoeg is het bij de Light- en Comfortversie ook niet mogelijk om de Slide te bedienen via je slimme huis, bijvoorbeeld via Google Home of IFTTT. Wil je die opties ook kunnen gebruiken, dan betaal je voor de Slide Pro 299 euro. Voor die paar opties extra is dat toch best een flink prijsverschil. De ondersteuning voor Matter en Apple HomeKit staat ook nog op de planning, maar is op dit mo alleen beschikbaar als je je aanmeldt als betatester.

Kortingscode IDnl10% Speciaal voor bezoekers van ID.nl heeft Slide een kortingscode beschikbaar gesteld. Als je bij de bestelling de kortingscode IDnl10% invult krijg je 10 procent korting op alle Slide-versies.

Upgraden is niet goedkoop

Heb je een goedkopere Slide (de Light of Comfort) gekocht, dan is het mogelijk om te upgraden naar een hogere versie. Je koopt dan in feite een upgrade van de functionaliteit van de app en je account, dat bepaalt namelijk wat je wel en niet kunt. De upgradeprijzen zijn echter niet evenredig aan de bedragen die je betaalt als je meteen een duurdere uitvoering met meer mogelijkheden aanschaft. Zo kost de upgrade van Light naar Comfort of van Comfort naar Pro 69 euro. Wil je in één keer van Light naar Pro, dan betaal je 119 euro. Het prijsverschil tussen de 'losse' Slide Light en Slide Comfort is echter 50 euro en tussen de Light en Pro is het verschil 100 euro. Als upgrader ben je dus onevenredig meer kwijt, terwijl je al aardig in de buidel hebt getast voor de Slide.

De upgradepakketten van Slide die worden aangeboden om een versie met minder functies te upgraden naar een completere uitvoering.

Conclusie

De Slide is een solide en betrouwbaar systeem voor het automatisch openen en sluiten van je gordijnen. Prettig is dat je geen apart basisstation nodig hebt voor de verbinding met internet. De ingebouwde (video)handleiding in de app is duidelijk, maar die handleiding zou permanent beschikbaar moeten zijn, ook als het systeem al is opgehangen. Want loop je ergens op vast en het systeem werkt niet naar behoren, dan moet je de boel resetten en opnieuw beginnen.

Verder liepen we tijdens de fysieke installatie van de Slide tegen wat problemen aan omdat we een hoog plafond hebben en een lange rail. We snappen dat er verschillende behoeftes zijn bij gebruikers van dergelijke systemen, maar we hadden liever gezien dat alle echte smartphonefuncties waren inbegrepen bij de Slide in plaats van drie verschillende versies aan te bieden. Bovendien is het jammer dat het verschil in prijs voor een upgrade hoger is dan wanneer je de losse versie van de Slide zou kopen.

Let wel: Doordat het bedrijf Innovation in Motion is gestopt, is het niet meer mogelijk om de Slide curtain via de reguliere verkoopkanalen aan te schaffen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim onder de 400 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim onder de 400 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Op zoek naar een betaalbare smartphone, maar dan wel eentje met een virtuele simkaart? De redactie van ID.nl is voor je op zoek gegaan naar smartphones met een prijskaartje van onder de 400 euro.

Met een eSim ben je niet meer afhankelijk van een fysiek simkaartje en heb je geen gepriegel meer met het plaatsen van je sim in de telefoon. Je kunt daardoor snel van provider wisselen zonder gedoe. Ideaal als je veel op reis bent, omdat je op deze manier eenvoudig internationale abonnementen kunt activeren. Daarnaast kun je op die manier ook gebruik maken van meerdere telefoonnummers op een enkel toestel, bijvoorbeeld eentje voor werk en prive. De mooiste toestellen met eSim en onder de 400 euro vind je hier.

Sony Xperia 10 VI

De Sony Xperia 10 VI is een compacte smartphone met een focus op multimedia. Het 6,1-inch FHD+ OLED-scherm met een 21:9 beeldverhouding is ideaal voor het bekijken van films. Aangedreven door de Snapdragon 6 Gen 1-chipset en uitgerust met 8 GB RAM, biedt het toestel soepele prestaties.

De 48 MP hoofdcamera legt gedetailleerde foto's vast, terwijl de 5000 mAh batterij zorgt voor langdurig gebruik. Met IP68-certificering is het toestel bestand tegen water en stof.

Samsung Galaxy A26 5G

De Galaxy A26 5G combineert een slank ontwerp met krachtige prestaties. Het 6,7-inch FHD+ Super AMOLED-display biedt levendige kleuren en vloeiende beelden dankzij de 120 Hz verversingssnelheid. Onder de motorkap bevindt zich de Exynos 1380-chipset, ondersteund door 4 tot 8 GB RAM, wat zorgt voor soepele multitasking.

De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, zelfs bij weinig licht. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en IP67-certificering is dit toestel zowel duurzaam als betrouwbaar. Bovendien belooft Samsung tot zes jaar beveiligingsupdates, wat de levensduur van het apparaat verlengt.

Motorola Edge 60 Fusion 

De Motorola Edge 60 Fusion is een elegant middelklasse-smartphone die indruk maakt met zijn moderne design en degelijke prestaties. Hij beschikt over een indrukwekkend 6,67‑inch pOLED‑scherm met Super‑HD-resolutie (1 220 × 2 712 pixels), 120 Hz ververssnelheid en HDR10+, beschermd door Gorilla Glass 7i — en dat op alle vier de schermranden. De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie (OIS) en 13 MP ultragroothoeklens leveren scherpe beelden, terwijl de 32 MP frontcamera mooie selfies maakt.

Motorola Moto G35 5G

De Motorola Moto G35 5G biedt solide prestaties voor een betaalbare prijs. Het 6,72-inch LCD-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor vloeiende beelden. De 50 MP Quad Pixel-camera levert scherpe foto's, zelfs bij weinig licht.

Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 5G-connectiviteit blijf je de hele dag verbonden. Hoewel de Unisoc T760-processor niet de snelste is, biedt het toestel voldoende kracht voor dagelijks gebruik.

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G biedt premium functies in een betaalbaar jasje. Het 6,6-inch FHD+ Super AMOLED-display met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor heldere en vloeiende beelden. De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, terwijl de 13 MP selfiecamera zorgt voor duidelijke zelfportretten.

Aangedreven door de Exynos 1380-chipset en beschikbaar met tot 12 GB RAM, biedt het toestel krachtige prestaties. De 5000 mAh batterij ondersteunt 25W snelladen, en Samsung belooft tot vijf jaar beveiligingsupdates.

▼ Volgende artikel
Nieuwe Fairphones standaard geleverd met 'digitaal rijbewijs' voor jongeren
© insta_photos
Huis

Nieuwe Fairphones standaard geleverd met 'digitaal rijbewijs' voor jongeren

Fairphone gaat vanaf deze maand elk nieuw toestel in Europa standaard leveren met ChatLicense, een app die jongeren en ouders helpt verantwoord om te gaan met de eerste smartphone. De samenwerking moet bijdragen aan meer digitale weerbaarheid en sluit aan bij Fairphones missie om technologie niet alleen duurzaam te produceren, maar ook bewust te gebruiken.

ChatLicense is bedoeld voor gezinnen die hun kind een eerste smartphone geven. De app neemt kinderen mee in een leertraject met korte video's, animaties en quizvragen over onderwerpen als sociale media, chat-apps en online veiligheid. Bij elke stap verdienen ze een stukje van hun 'digitale rijbewijs'. Voor ouders is er een begeleidende gids met gespreksstarters en uitleg, zodat het gesprek thuis vanzelf op gang komt. De methode is gebaseerd op onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam en legt de nadruk op leren en weerbaarheid, in plaats van alleen beperken en controleren.

Lees hier onze review van de Fairphone 6

Fairphone Moments

Voor Fairphone sluit de samenwerking aan op eerdere stappen richting bewuster gebruik. Bij de introductie van de Fairphone 6 kwam ook Fairphone Moments, een fysieke knop waarmee gebruikers hun toestel direct in een minimalistische modus kunnen zetten. In die stand worden meldingen en apps sterk teruggebracht, zodat schermtijd vanzelf afneemt. Dat blijkt niet alleen handig voor jongeren, maar ook voor volwassenen die wat meer rust zoeken. Met ChatLicense komt daar nu een educatieve laag bovenop, die vooral gezinnen met jonge kinderen helpt bij de eerste kennismaking met een smartphone.

©Fairphone

Zorgen over schermtijd

De timing is niet helemaal toevallig. Steeds meer ouders maken zich zorgen over hoeveel tijd hun kinderen online doorbrengen en of ze wel voldoende zijn voorbereid op risico's als cyberpesten of misleidende informatie. Uit onderzoek blijkt dat kinderen vaak al rond hun tiende of elfde verjaardag een eigen toestel krijgen, terwijl duidelijke afspraken thuis niet altijd aanwezig zijn. Scholen en gemeenten proberen die digitale opvoeding wel te ondersteunen, maar het gesprek blijft in gezinnen vaak lastig. Door ChatLicense standaard mee te leveren bij elk toestel, hoopt Fairphone een praktische drempel weg te nemen en gezinnen direct iets in handen te geven.

Wat is ChatLicense?

ChatLicense werd eind 2023 in Nederland gelanceerd en heeft zich sindsdien uitgebreid naar meerdere Europese landen. De app kreeg goede beoordelingen in de appstores, onder meer door de speelse insteek en het ontbreken van advertenties of dataverzameling voor commerciële doeleinden. Voor veel ouders is dat een geruststelling, omdat juist die afhankelijkheid van techbedrijven vaak een punt van zorg is. De makers benadrukken dat de inhoud in samenwerking met wetenschappers en pedagogen wordt ontwikkeld, zodat kinderen niet alleen technische kennis opdoen, maar ook vaardigheden om bewust en kritisch online te zijn.

©Fairphone

Een bredere standaard

Met de bundeling van ChatLicense en Fairphone krijgen kinderen die hun eerste smartphone ontvangen voortaan dus niet alleen een mooie nieuwe telefoon, maar ook een digitale opleiding. Daarmee gaat Fairphone verder dan alleen het maken van duurzame hardware; het bedrijf wil immers ook bijdragen aan bewuster gebruik van zo'n toestel. Of het daadwerkelijk leidt tot een nieuwe standaard in de industrie, zal de komende jaren moeten blijken. Maar hé, een stukje bewustwording kan natuurlijk sowieso geen kwaad.