ID.nl logo
Review Slide Smart Curtain System - Handig maar prijzig
Huis

Review Slide Smart Curtain System - Handig maar prijzig

De markt wordt overspoeld met slimme apparaten die taken in je huis kunnen vereenvoudigen. De automatische lichtbediening is daarvan wellicht een van de bekendste, maar ook voor het fysiek bedienen van apparaten komen er steeds meer toepassingen op de markt. We bekijken de Slide Smart Curtain System, waarmee je je gordijnen met behulp van een app kunt bedienen.

Goed
Conclusie

De Slide is een solide en betrouwbaar systeem voor het automatisch openen en sluiten van je gordijnen. Prettig is dat je geen apart basisstation nodig hebt voor de verbinding met internet. De ingebouwde (video)handleiding in de app is duidelijk, maar die handleiding zou permanent beschikbaar moeten zijn, ook als het systeem al is opgehangen. Want loop je ergens op vast en het systeem werkt niet naar behoren, dan moet je de boel resetten en opnieuw beginnen. Verder liepen we tijdens de fysieke installatie van de Slide tegen wat problemen aan omdat we een hoog plafond hebben en een lange rail. We snappen dat er verschillende behoeftes zijn bij gebruikers van dergelijke systemen, maar we hadden liever gezien dat alle echte smartphonefuncties waren inbegrepen bij de Slide in plaats van drie verschillende versies aan te bieden. Bovendien is het jammer dat het verschil in prijs voor een upgrade hoger is dan wanneer je de losse versie van de Slide zou kopen. Met de kortingscode IDnl10% krijg je 10 procent korting op alle Slide-versies, dat is mooi meegenomen.

Plus- en minpunten
  • Relatief stille motor
  • Vlotte bediening vanuit app
  • Installatie kan lastig zijn
  • Alleen te bedienen met smartphone
  • Upgraden naar meer functionaliteit prijzig

Het klinkt misschien wat abstract, maar ook met het automatisch regelen van je gordijnen kun je energie besparen. Gesloten gordijnen kunnen bijvoorbeeld de warmte op koudere dagen binnenshuis houden, maar kunnen ook voor verkoeling zorgen als ze gesloten zijn op hete dagen.

Innovation In Motion is ermee gestopt Het bedrijf achter de Slide-gordijnen - het Nederlandse Innovation in Motion - is inmiddels gestopt. Door te hoge schulden kan het bedrijf geen nieuwe producten maken, zo blijkt uit een bericht op Tweakers.

Het bedrijf heeft inmiddels wat aanpassingen gedaan aan de API, de programmeerkoppeling tussen de software en de gordijnen. Hierdoor is het mgoelijk om de gordijnen lokaal te bedienen zonder verbinding te maken met de clouddienst, die door het stoppen van Innovation in Motion ook offline zal worden gehaald.

Lees ook: Antwoord op al je vragen over slimme gordijnen

Het van Nederlandse bedrijf Innovation in Motion heeft met de Slide een eenvoudig systeem bedacht voor het bedienen van bijna al je gordijnen. Bijna, omdat het systeem in principe alleen geschikt is voor klassieke trekgordijnen die zijn gemonteerd op een rail en van links naar rechts en andersom geschoven kunnen worden. Het systeem werkt niet op systemen met bochten en vooralsnog niet met gordijnen op een roede.

De juiste rail

Het lastige van gordijnautomatisering is dat er verschillende standaarden zijn voor de manier waarop gordijnen worden opgehangen. En het is niet direct zo dat alle gordijnrails hetzelfde zijn, of dat iedere gordijnglijder in elke rail past. Voor ontwikkelaars van automatiseringssystemen voor gordijnen is het dus de uitdaging om ervoor te zorgen dat het systeem compatibel is met al die verschillende rail- en glijdertypes.

©Mark Gamble

Bij de Slide is dat gelukt, want het systeem bevestig je aan de gordijnglijders en stoppers in de rails, dus niet in de rails zelf. De Slide is hierdoor in principe geschikt voor elke rail, zolang er aan beide uiteinden maar een stopper zit; een vast oog waaraan de laatste gordijnhaak in wordt gehangen.

Trekken met kabels

Het Slide-systeem bestaat uit een relatief grote motor-unit, een doorlopende kabel, twee montagestukken die je op de laatste stopper en een glijder plaatst - bij dubbelde gordijnen doe je dat zowel links als rechts - en zogeheten gliders die je aan de buitenste gordijnhaken plaatst, zodat de gordijnen door de kabels open of dicht worden getrokken.

Een van die laatstgenoemde gliders is aan de kabel bevestigd, een tweede monteer je zelf aan de kabel wanneer je twee gordijnen op een enkele rails hebt die je sluit door ze naar elkaar toe te trekken. Het systeem is niet geschikt voor gordijnen die over een lengte langer dan 6 meter lopen, omdat de kabel daar niet lang genoeg voor is. Voor dubbele gordijnen geldt dat deze symmetrisch sluiten; het linker- en rechtergordijn moeten dus precies in het midden uitkomen als ze gesloten zijn.

De motor-unit beschikt aan de bovenzijde over openingen waarin je de laatste en één na laatste gordijnhaken in plaatst. Zo werk je de motor-unit weg uit het zicht, want aan de zijde van de woning valt het gordijn over de unit heen. Aan de raamzijde is de motor-unit nog wel zichtbaar.

Handleiding en montage

Het monteren van de Slide is relatief eenvoudig, maar je moet wel alle stappen van de handleiding goed volgen. We stuiten hier echter wel meteen op een nadeel; een handleiding van de Slide zit niet in de doos, maar kun je alleen raadplegen via de Slide-app. Die moet je dus eerst uit de betreffende Apple- of Google Store halen.

En voordat je ook maar iets vanuit de handleiding kunt lezen moet eerst het product zelf in de app geregistreerd worden. Daartoe voer je een code in die op de motor-unit is afgedrukt, maar eerst moet je je registreren voor een nieuw account. Dat is nodig, omdat je de gordijnen ook buitenshuis via de app kunt bedienen en het type account ook bepaalt welke functionaliteit je krijgt, daar gaan we verder nog op in.

Je kunt de handleiding in de app pas raadplegen nadat je je Slide hebt geactiveerd in diezelfde app.

In de app kies je eerst welk type gordijn je hebt en hoe ze worden geopend: vanuit het midden (bij twee gordijnen), naar links of naar rechts. Aan de hand van de keuze krijg je de juiste instructies. De instructies bestaan uit een korte tekst en een begeleidende video en als je alle stappen exact volgt zoals wordt uitgelegd, kan er niets misgaan.

Lastige installatie

We hebben gemerkt dat de installatie van het gehele systeem best lastig kan zijn. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de motor-unit en de sliders met een enkele kabel met elkaar zijn verbonden. Als je de motor-unit hebt opgehangen, wat makkelijk gaat, moeten de andere delen - de slider en het bevestigingsdeel voor de andere kant van de rail - helemaal naar de andere kant van de rails worden getrokken. Dat is geen probleem als je makkelijk bij je gordijnrails kunt en de afstand tussen de unit en het andere einde van de rail relatief kort is.

In ons geval hadden we een rail van zo'n drie meter lang aan een hoog plafond en konden we de bevestigingsdelen niet zonder kunst- en vliegwerk in één keer naar de andere kant trekken; dat moest in etappes gebeuren. Nadeel is ook dat de kabel in de motor-unit aan een katrol zit die zichzelf telkens opwindt; hierdoor trekt het onderdeel dat aan de andere kant van de rail bevestigd moet worden steeds terug. Uiteindelijk lukte het door het buitenste bevestigingsdeel telkens vast te plakken met ducttape, onze ladder te verschuiven en het bevestigingsdeel steeds op die manier op te schuiven. Gebruikers die een kortere rail en een lager plafond hebben, zullen waarschijnlijk minder moeite hebben met de installatie.

Kalibratie

Na afloop van de handleiding is de volgende stap het kalibreren van het systeem. Om vanaf de app verbinding te maken met de Slide moet je je smartphone via wifi direct verbinden met de Slide, die op dat moment fungeert als accesspoint.

Om de Slide te kunnen kalibreren, wordt het systeem een access point en moet je er met je smartphone direct verbinding mee maken.

Er wordt aangeraden om (tijdelijk) je mobiele verbinding uit te schakelen en alleen verbinding te maken met het netwerk van de Slide. Na het invoeren van de gegevens van je eigen wifi-netwerk maakt de Slide verbinding met dat netwerk en wordt het systeem gekalibreerd. Als eerste wordt het gordijn gesloten en zodra dat is gebeurd ga je in de app een stap verder. Vervolgens wordt het gordijn gesloten en is de kalibratie klaar; de motor van het systeem is zo slim dat het vanzelf detecteert wanneer het gordijn volledig is geopend en gesloten.

Na de kalibratie geef je de Slide een naam en op welke locatie in huis deze is bevestigd. Blijkt tijdens de kalibratie toch dat het systeem niet helemaal lekker loopt, bijvoorbeeld omdat je ergens een fout hebt gemaakt in de fysieke installatie, dan zit er niks anders op dan opnieuw te beginnen. Echter, je kunt de handleiding dan niet meer vanuit de app openen zonder ook helemaal opnieuw te moeten beginnen met de activatie van het systeem tot en met het opnieuw invoeren van de code. Het is jammer dat je de installatiehandleiding niet meer kunt raadplegen zonder het hele installatieproces te moeten uitvoeren.

Functionaliteit

Het Slide-systeem is met de app eenvoudig te bedienen. Op het hoofdscherm kun je de gordijnen direct openen en sluiten door middel van het verplaatsen van het schuifje in de app.

Daarnaast kun je routines aanmaken waarmee je je gordijnen op ingestelde tijden automatisch kunt laten openen of sluiten. Bijvoorbeeld iedere ochtend of avond op in te stellen tijden of wanneer ze zon opkomt of ondergaat. Ook is er een vakantiemodus, waarbij de Slide op verschillende tijden het gordijn automatisch opent en sluit om de indruk te wekken dat er iemand thuis is.

Verder is het uiteraard ook mogelijk om meerdere Slides vanuit de app te bedienen. De andere opties in de app die beschikbaar zijn, zijn afhankelijk van welke versie van de Slide je hebt aangeschaft; daarover verderop meer. Handig is dat de Slide ook meteen de zogeheten bridge is naar het internet. Je hebt dus geen aanvullend basisstation nodig om van buiten je huis en wifi-netwerk de gordijnen te bedienen, zoals dat bijvoorbeeld bij de SwitchBot wél het geval is. Nadeel is wel dat wanneer de internetverbinding eruit ligt, je de gordijnen niet kunt bedienen met de app. De Slide ondersteunt overigens alleen het 2.4GHz-wifi-netwerk, maar dat is met vrijwel alle smartproducten zo en dat is voor de meeste routers en access points geen probleem. Bij sommige slimme gordijnsystemen kun je een aparte afstandsbediening gebruiken, zodat je de gordijnen ook zonder telefoon kunt bedienen. Dat is bij de Slide niet mogelijk, alles gaat via de app.

Slide in drie uitvoeringen

De Slide is namelijk te koop in drie uitvoeringen: Light, Comfort en Pro. Bij de goedkoopste Light-versie (199 euro) krijg je alle basisfuncties, zoals het instellen van timers en openen en sluiten bij zonsopgang en ondergang, maar ontbreekt de mogelijkheid om de snelheid van de motor aan te passen zodat de gordijnen sneller openen en kun je ze niet automatisch met de hand openen of sluiten door een stukje aan het gordijn te trekken. Wil je die laatste twee functies wel hebben, dan kies je voor de Comfort-versie (249 euro).

Jammer genoeg is het bij de Light- en Comfortversie ook niet mogelijk om de Slide te bedienen via je slimme huis, bijvoorbeeld via Google Home of IFTTT. Wil je die opties ook kunnen gebruiken, dan betaal je voor de Slide Pro 299 euro. Voor die paar opties extra is dat toch best een flink prijsverschil. De ondersteuning voor Matter en Apple HomeKit staat ook nog op de planning, maar is op dit mo alleen beschikbaar als je je aanmeldt als betatester.

Kortingscode IDnl10% Speciaal voor bezoekers van ID.nl heeft Slide een kortingscode beschikbaar gesteld. Als je bij de bestelling de kortingscode IDnl10% invult krijg je 10 procent korting op alle Slide-versies.

Upgraden is niet goedkoop

Heb je een goedkopere Slide (de Light of Comfort) gekocht, dan is het mogelijk om te upgraden naar een hogere versie. Je koopt dan in feite een upgrade van de functionaliteit van de app en je account, dat bepaalt namelijk wat je wel en niet kunt. De upgradeprijzen zijn echter niet evenredig aan de bedragen die je betaalt als je meteen een duurdere uitvoering met meer mogelijkheden aanschaft. Zo kost de upgrade van Light naar Comfort of van Comfort naar Pro 69 euro. Wil je in één keer van Light naar Pro, dan betaal je 119 euro. Het prijsverschil tussen de 'losse' Slide Light en Slide Comfort is echter 50 euro en tussen de Light en Pro is het verschil 100 euro. Als upgrader ben je dus onevenredig meer kwijt, terwijl je al aardig in de buidel hebt getast voor de Slide.

De upgradepakketten van Slide die worden aangeboden om een versie met minder functies te upgraden naar een completere uitvoering.

Conclusie

De Slide is een solide en betrouwbaar systeem voor het automatisch openen en sluiten van je gordijnen. Prettig is dat je geen apart basisstation nodig hebt voor de verbinding met internet. De ingebouwde (video)handleiding in de app is duidelijk, maar die handleiding zou permanent beschikbaar moeten zijn, ook als het systeem al is opgehangen. Want loop je ergens op vast en het systeem werkt niet naar behoren, dan moet je de boel resetten en opnieuw beginnen.

Verder liepen we tijdens de fysieke installatie van de Slide tegen wat problemen aan omdat we een hoog plafond hebben en een lange rail. We snappen dat er verschillende behoeftes zijn bij gebruikers van dergelijke systemen, maar we hadden liever gezien dat alle echte smartphonefuncties waren inbegrepen bij de Slide in plaats van drie verschillende versies aan te bieden. Bovendien is het jammer dat het verschil in prijs voor een upgrade hoger is dan wanneer je de losse versie van de Slide zou kopen.

Let wel: Doordat het bedrijf Innovation in Motion is gestopt, is het niet meer mogelijk om de Slide curtain via de reguliere verkoopkanalen aan te schaffen.

▼ Volgende artikel
Hoe betrouwbaar zijn weer- en regenapps eigenlijk?
© Kaspars Grinvalds
Huis

Hoe betrouwbaar zijn weer- en regenapps eigenlijk?

Wel of niet een terrasje pakken? Jas mee of hoeft dat niet? Vanavond de BBQ aan of toch maar binnen de airfryer? Even snel de weerapp checken is inmiddels een automatisme geworden. Vooral in de zomer bekijken we massaal de regenradar. Maar hoe betrouwbaar zijn die voorspellingen eigenlijk? Waarom kloppen ze soms tot op de minuut, en lijken ze op andere momenten nergens op? En kun je erop vertrouwen als je je planning erop afstemt?

☀️⛅☔ In dit artikel lees je:

• Hoe weerapps aan hun data komen • Waarom voorspellingen soms wel, en soms niet kloppen • Hoe je een weerapp zo goed mogelijk interpreteert • Waarom het weer (vooral lokaal!) toch altijd blijft verrassen

Lees ook: De handigste apps voor een onvergetelijke zomer

Van meting tot melding: hoe een app aan zijn data komt

Weerapps maken geen eigen voorspellingen, maar gebruiken data van meteorologische instituten zoals het KNMI, ECMWF (European Centre for Medium-Range Weather Forecasts) of het Amerikaanse NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration). Die instellingen verwerken gigantische hoeveelheden informatie uit weerstations, satellieten, vliegtuigen, weerballonnen en radars. Op basis daarvan draaien ze computermodellen die het weer proberen te voorspellen. Zo'n model analyseert bijvoorbeeld hoe luchtdruksystemen zich bewegen, hoe windrichtingen veranderen en wat de temperatuurverschillen zijn in verschillende lagen van de atmosfeer.

Een weerapp kiest één of meer van die modellen als basis en combineert dat met eigen algoritmes en visualisaties. De bekende buienradars gaan nog een stap verder en laten regen zien die al is gevallen of onderweg is. Daarvoor gebruiken ze gegevens van neerslagradars, die elk kwartier of zelfs elke vijf minuten een nieuwe 'foto' maken van waar regenbuien zich bevinden en hoe die zich verplaatsen.

Waarom voorspellingen wél en soms juist níet kloppen

In grote lijnen zijn de verwachtingen van weerapps vaak behoorlijk accuraat, zeker als het om de eerstkomende uren gaat. Hoe dichter je bij het moment zit, hoe betrouwbaarder de voorspelling. Dat komt omdat het weer zich op korte termijn minder grillig gedraagt dan op langere termijn. Je kunt een bui redelijk goed volgen over een tijdsbestek van een uur of twee, maar het is veel lastiger om drie dagen vooruit exact te zeggen wanneer en waar die bui valt.

Vooral bij regenval in de zomer zit daar vaak de grootste afwijking. Zomerse buien ontstaan door opwarming van de lucht en ontwikkelen zich snel en lokaal. Op het ene moment lijkt er nog niets aan de hand, en tien minuten later valt er een wolkbreuk in één wijk, terwijl een paar straten verderop de stoep droog blijft. Dat maakt het haast onmogelijk om op straatniveau precies te voorspellen waar het gaat regenen.

Daarnaast hangt veel af van welk weermodel de app gebruikt. Het Europese ECMWF-model wordt wereldwijd gezien als zeer nauwkeurig, maar is ook duur om te gebruiken. Sommige apps kiezen daarom voor Amerikaanse modellen of zelfs simpelere versies om kosten te besparen. Dat maakt de ene app betrouwbaarder dan de andere, ook al lijken ze qua uiterlijk op elkaar.

©ID.nl

De weerapp goed interpreteren

Wie slim omgaat met weerapps, kan er veel profijt van hebben. Kijk niet alleen naar het icoontje van een zon of wolk, maar naar de verwachte neerslag in millimeters en het tijdstip daarvan. Bekijk ook de regenradar in beweging en niet als stilstaand beeld: je ziet dan hoe snel een bui zich verplaatst en of je die kunt ontwijken.

Veel apps geven tegenwoordig ook aan hoe 'zeker' een voorspelling is. Staat er bijvoorbeeld 40% kans op regen? Dan betekent dat: op 4 van de 10 vergelijkbare dagen in het verleden viel er daadwerkelijk neerslag. Het is geen gokje, maar een inschatting op basis van modelberekeningen. En hoe hoger dat percentage, hoe groter de kans dat het ook echt nat wordt.

Waarom het weer (vooral lokaal!) blijft verrassen

Ondanks alle technologie blijft het weer een natuurverschijnsel met een eigen wil. Geen enkel model is feilloos. Kleine veranderingen in luchtdruk of windrichting kunnen grote gevolgen hebben, zeker in een land als Nederland waar zee, rivieren en open vlaktes allemaal invloed uitoefenen. Dat verklaart waarom het soms ineens hard begint te regenen terwijl je app nog droog weer beloofde – of andersom.

Toch is de betrouwbaarheid van de meeste apps de afgelopen jaren sterk toegenomen. Snellere computers, betere satellietbeelden en geavanceerdere modellen zorgen ervoor dat de inschattingen steeds dichter bij de werkelijkheid komen. Maar honderd procent garantie biedt geen enkele app, en dat is misschien maar goed ook: want we moeten natuurlijk wel íéts hebben om over te klagen, toch?

Regen én harde wind?

Kijk voor stormparaplu's

▼ Volgende artikel
10 tips om meer uit je robotstofzuiger te halen
© Mustafa_Art
Huis

10 tips om meer uit je robotstofzuiger te halen

Een robotstofzuiger scheelt flink wat werk, maar alleen als je hem goed gebruikt. Wie er net een in huis heeft, merkt al snel dat hij niet alles vanzelf doet. En ook als je al langer een robotstofzuiger gebruikt, valt er vaak nog winst te halen. Met deze tien praktische tips werkt je robotstofzuiger beter – en hoef jij minder te doen!

In het kort

Een robotstofzuiger kan je flink wat werk uit handen nemen, maar alleen als je hem goed gebruikt. Met deze 10 slimme tips werkt hij beter, blijft hij langer mee gaan en past hij zich aan jouw huishouden aan. Van zones instellen tot onderhoud: zo maak je er écht een huishoudhulp van.

Lees ook: Hier moet je op letten wanneer je een robotstofzuiger wilt kopen

1. Laat hem eerst je huis leren kennen

Veel robotstofzuigers kunnen een plattegrond van je woning maken. Dat kost eenmalig wat tijd, maar levert daarna veel gemak op. Tijdens zo'n verkenningsronde reinigt hij meestal nog niet, maar scant hij alleen. Geef hem de ruimte en zorg dat er geen spullen over de vloer slingeren. Als de kaart eenmaal is aangemaakt, kun je zones instellen, schoonmaakschema's maken en no-go-gebieden markeren.

2. Zorg voor voldoende licht

Robotstofzuigers met optische sensoren hebben licht nodig om goed te navigeren. Als je hem 's avonds laat rijden terwijl de lampen uit zijn, herkent hij obstakels minder goed. Plan het schoonmaken liever overdag of laat een lamp aan in de ruimte waar hij aan het werk is. Als het apparaat regelmatig moeite heeft om meubels of muren goed te herkennen, komt dat mogelijk door te weinig licht.

Licht, laser & optische sensoren

De lichtbehoefte van robotstofzuigers verschilt sterk per navigatiesysteem. Modellen met LiDAR-technologie (lasernavigatie) werken uitstekend in het donker omdat ze zelf licht uitstralen om obstakels te detecteren. Camera-gebaseerde robots daarentegen zijn afhankelijk van omgevingslicht om hun omgeving te kunnen 'zien' en hebben problemen in donkere ruimtes. Goedkopere modellen met alleen infrarood- of aanrakingssensoren navigeren weliswaar zonder licht, maar werken veel minder nauwkeurig en rijden vaker tegen obstakels aan.

3. Stel schoonmaakzones en kamers in

In de app van de meeste modellen kun je na de kaartopbouw aangeven welke kamers of delen van het huis wanneer moeten worden schoongemaakt. Dat is handig als je bijvoorbeeld elke ochtend de gang en keuken wilt laten doen, maar de slaapkamers alleen op zaterdag. Door het schoonmaken slim te verdelen, werkt de robotstofzuiger efficiënter en hoeft hij tussendoor minder vaak op te laden.

©Wesley Akkerman | ID.nl

4. Gebruik virtuele afbakeningen waar nodig

Veel modellen bieden de mogelijkheid om virtuele grenzen aan te maken: gebieden waar de robotstofzuiger niet mag komen. Denk aan een speelkleed met speelgoed, een losse kabel achter de bank of een plek waar de vloer nat kan zijn. In plaats van zo'n verboden plek elke keer handmatig af te schermen, door er bijvoorbeeld iets voor te zetten, stel je die zones gewoon één keer digitaal in. Het apparaat houdt daar vanaf dan automatisch rekening mee en weet dat hij daar niet meer mag komen.

5. Dweilen? Wees voorzichtig met schoonmaakmiddelen

Kan jouw robotstofzuiger ook dweilen? Gebruik dan alleen het aanbevolen reinigingsmiddel of gewoon water. Veel gewone schoonmaakmiddelen zijn te sterk of laten resten achter, waardoor leidingen of sproeiers kunnen verstoppen. Sommige robotstofzuigers hebben een speciaal reservoir voor schoonmaakmiddel, maar dat geldt niet voor elk model. Iets om naar te kijken voordat je een robotstofzuiger gaat kopen.

6. Maak borstels, wieltjes en sensoren regelmatig schoon

Haren, stof en vuil hopen zich snel op rond de draaiende onderdelen van de robotzuiger. Vooral huisdierharen kunnen oor problemen zorgen. Maak elke week de hoofdborstel los, controleer de zijborstels en veeg vuil weg met een droge doek of meegeleverd hulpstuk. Vergeet ook de val- en navigatiesensoren niet: die kunnen door stof minder goed functioneren, wat de navigatie beïnvloedt.

©Vershinin Evgenii

7. Leeg het stofreservoir af en toe ook zelf

Veel robotstofzuigers hebben een zelflegende functie. Handig, maar ook dan is het slim om af en toe zelf te controleren of alles goed blijft werken. Het stofreservoir is meestal klein en raakt sneller verstopt dan je denkt. Leeg het na een paar schoonmaakbeurten, zeker als je merkt dat hij minder vuil opzuigt of als hij zelf aangeeft dat het reservoir leeg is, maar je toch nog stof en kruimels op de vloer ziet liggen.

8. Zet het laadstation op een vaste plek

Een robotstofzuiger onthoudt zijn omgeving en zoekt na elke beurt zijn laadstation op. Verplaats je dat station naar een andere plek, dan moet hij opnieuw leren waar hij zich bevindt. Zet het station dus op een centrale, bereikbare plek waar voldoende ruimte is en laat het daar staan. Zo voorkom je dat hij de weg kwijt raakt of fouten maakt bij het navigeren.

9. Pas op bij huisdieren

Een ongelukje van een huisdier kan vervelende gevolgen hebben als de stofzuiger erdoorheen rijdt. Laat hem daarom liever schoonmaken op momenten dat je huisdieren buiten zijn of je zeker weet dat de vloer schoon is. Zo voorkom je niet alleen vieze sporen, maar ook schade aan het apparaat en extra schoonmaakwerk achteraf.

©Надія Коваль - stock.adobe.com

10. Automatiseer waar het kan, maar houd controle

Robotstofzuigers zijn bedoeld om werk uit handen te nemen. Toch blijft het verstandig om regelmatig de app te openen, meldingen te controleren en updates uit te voeren. Soms kun je met een kleine aanpassing – zoals het verplaatsen van een kabel, het instellen van een extra schoonmaakbeurt op vrijdag – het resultaat flink verbeteren.

Robotstofzuiger klaar? Zuigen maar!

Het is simpel: hoe beter je robotstofzuiger weet wat hij moet doen, hoe beter hij zijn werk doet. Met deze tips zorg je ervoor dat dat het geval is. En ja, je moet zelf ook af en toe nog wat doen, zoals het stofreservoir controleren of dierenhaar uit de wieltjes te peuteren, maar dat kost hooguit een paar minuutjes van je tijd. Want je weet nu hoe je ervoor zorgt dat de omstandigheden zo goed mogelijk zijn én hoe je hem 'traint'. En daarmee komt hij dicht in de buurt van je ideale huishoudhulp!


🤖 🧹 Accessoires voor je robotstofzuiger?

Je vindt ze