ID.nl logo
Lekkende wasmachine? Vaak zijn dit de boosdoeners!
© TommyStockProject - stock.adobe.com
Huis

Lekkende wasmachine? Vaak zijn dit de boosdoeners!

Als je wasmachine lekt, kan het best lastig zijn te achterhalen wat daar precies de oorzaak van is. Het apparaat heeft immers meerdere openingen, slangen en pijpen, waardoor dat water overal vandaan kan komen. Daarom helpen we je met dit artikel een eindje op weg.

Kom je water rondom je wasmachine tegen, dan doe je er goed aan de verschillende onderdelen te controleren. Denk dan aan:

  • De afvoerpijp van het water
  • De seal van de deur van de wasmachine
  • Controleer of alle slangen nog wel goed vastzitten

Of er zich nu aan de voor- of achterkant van de wasmachine water verzamelt, dat maakt niet uit. Als je gaat controleren waar dat water vandaan komt, moet je vrijwel altijd dezelfde voorbereidingen treffen. De meeste problemen kun je gelukkig zelf oplossen, zonder dat daar een professional aan te pas hoeft te komen. Eén waarschuwing: als je zelf aan het apparaat gaat rommelen, zorg er dan in elk geval voor dat je de wasmachine helemaal uitschakelt. Haal daarnaast de stekker uit de wandcontactdoos en check of de machine waterpas staat. Draai tot slot ook de kraan waar de wasmachine op is aangesloten dicht.

De afvoerpijp lekt of is verstopt

Als het water uit de achter- of onderkant lijkt te komen, moet je de pijpen controleren. Check de afvoerpijp, maar ook de slang waar het water vanuit de kraan doorheen komt. Als daar problemen mee zijn, zie je dat snel genoeg. Je ziet dan ergens druppels verschijnen of – erger nog – een straaltje water uit komen. Dat komt doordat zo’n slang poreus of gecorrodeerd is. Gelukkig is het fixen van dit probleem zo gepiept: met een nieuwe (afvoer)pijp heb je daar geen last meer van. Maar voordat je meteen allerlei onderdelen gaat vervangen, zijn er nog een paar andere stappen die je kunt ondernemen.

©Parilov Egeniy

Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de waterslang te strak tussen de muur en wasmachine zit, of dat er een knik in zit. Geef de slang in dat geval wat meer ruimte en check of het probleem zich blijft voordoen. Het kan ook zijn dat de slang niet (meer) goed aangesloten is. In beide gevallen haal je de slangen los, trek je hem even recht en sluit je hem weer aan.

💧 De opening tot de waterpomp zit meestal aan de voorkant van de wasmachine. Voordat je iets met die pomp gaat doen, pak je er vast wat handdoeken bij. Leg die voor de wasmachine neer, zodat het water dat vrijkomt meteen kan worden opgevangen.

Lekkage aan de onderkant: de waterpomp?

Ligt het niet aan de slangen of pijpen en zie je dat er een plas water aan de voorkant verschijnt? Dan is er mogelijk een probleem met je waterpomp. Het kan zijn dat de rubber afdichtingen van de pomp na verloop van tijd poreus worden of stukgaan. Als je de rubber onderdelen wilt vervangen, open dan het kleine paneel aan de voorkant en trek het slangetje eruit om waterresten te laten weglopen.

Ook lezen: 8 veelgemaakte fouten bij het wassen

Sommige wasmachines hebben geen slang. In dat geval draai je de dop open om het water eruit te laten lopen, dat je kunt opvangen in een bakje. Vervolgens kun je de waterpomp verwijderen met een schroevendraaier. Controleer het filter en verwijder eventuele viezigheid. Check ook meteen of er niet ergens een scheurtje of opening is ontstaan. Mocht dat het geval zijn, dan kun je een nieuwe (universele) waterpomp bestellen en zelf installeren.

💧 Een waterpomp kost vaak maar een paar tientjes. Als je een monteur inhuurt, kunnen de kosten veel hoger oplopen, soms tot misschien wel 300 euro. Daarom raden we aan eerst te kijken of je dit probleem zelf kunt oplossen. Raadpleeg bovendien altijd de handleiding.

©Aleksej

Wasmachineproblemen op een rijtje

Naast de eerdergenoemde problemen kunnen er meer oorzaken voor een lekkende wasmachine zijn. We nemen ze in het onderstaande rijtje even met je door.

Verstopte afvoerpijp

Naast niet goed aangesloten afvoerpijpen of waterslangen kan het ook zijn dat zo'n pijp of slang verstopt zit. In dat geval kun je hem loshalen (nadat je de voorbereidingen getroffen hebt) en hem schoonmaken. Dat kun je gewoon onder de kraan doen.

Lekkage aan de achterkant

Sommige mensen gebruiken een verlengstuk voor een bepaalde pijp of slang. Het koppelstuk dat je daarvoor gebruikt, kan mettertijd los(ser) gaan zitten. Check of je dat stuk goed kunt vastzetten. Is dat niet het geval, dan is het tijd om een nieuwe koppeling aan te schaffen.

Filters en afdichting

Op verschillende plekken zitten filters en afdichtingen om te voorkomen dat viezigheid of water ontsnapt. Check in de handleiding van jouw wasmachine om te zien waar die precies zitten en controleer of daar het probleem zit. Vervang ze indien nodig.

Lekkage bij de deur

Kijk of de deur aan de voorkant goed sluit. Het is de bedoeling dat het glas strak tegen de rubber rand van de wasmachine zit. Is dat niet het geval, controleer dan of daar viezigheid zit (en haal die weg) of dat er mettertijd misschien scheurtjes zijn ontstaan. Die kun je helaas niet zelf verhelpen.

💧 Soms is het zo dat wanneer je ergens een wasmachine bestelt, de bezorgers hem komen installeren (en meteen je oude wasmachine meenemen). In dat geval halen ze de waterplug eruit. Installeer je hem zelf, vergeet dit dan niet te doen!

Een lekkend zeepbakje

Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat je wasmachine gaat lekken. Zorg er om te beginnen voor dat de wasmachine waterpas staat en prop hem nooit te vol. Zorg er daarnaast altijd voor dat het zeepbakje goed sluit en dat het niet lekt, en dat de rubber rand van de deuropening goed schoon blijft. Maak de wasmachine bovendien geregeld schoon en controleer zowel de afvoerpijp en waterslang een paar keer per jaar. Gebruik tot slot niet meer zeep dan nodig; onverbruikte resten kunnen zich ophopen, met alle gevolgen van dien. Besteed je aandacht aan al het bovenstaande, dan is de kans klein dat je voor vervelende verrassingen komt te staan.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: