ID.nl logo
Grillen zonder gedoe: koop je vlees voor de barbecue voortaan online
© stockcreations
Huis

Grillen zonder gedoe: koop je vlees voor de barbecue voortaan online

Het aroma van sissend vlees op de barbecue, de gezellige sfeer van vrienden en familie om je heen – ingrediënten voor een fijne middag of avond. Maar tussen het versturen van de uitnodigingen en het aansteken van de kolen, rijst vaak de vraag: waar halen we ons vlees vandaan? Naast supermarkt en slager is er nog een optie: online.

In dit artikel lees je:

  • Redenen om te kiezen voor een online slager
  • Voordelen en nadelen van online vlees bestellen
  • Tips om de beste site uit te kiezen
  • Vier websites waar we zelf goede ervaringen mee hebben

Lees ook: Waar voor je geld: 5 echt goede barbecues

Waarom zou je online vlees willen bestellen?

Je kunt natuurlijk naar de lokale slager of supermarkt als je vlees nodig hebt voor de barbecue. Daar is niks mis mee. Maar iedereen heeft weleens meegemaakt dat op mooie warme dagen de lekkerste burgers en spiesen al weg zijn als jij inkopen gaat doen. Of dat de slager net dicht is op zaterdagmiddag als jij de grill wilt opstoken. Dan is het handig om een voorraad vers ingevroren vlees in de vriezer te hebben liggen. Alleen ontdooien en het feest kan beginnen.

Online slagers verkopen hun vlees doorgaans vacuümverpakt en gekoeld of bevroren. De stukken worden in een doos verpakt en via een koeltransport (vaak via het bedrijf Trunks) in de avond bezorgd, meestal een dag na het bestellen (behalve in het weekend). Je kunt het vlees direct na afleveren in de vriezer stoppen en een flinke tijd bewaren.

❄️🧊 Supertip! 🧊❄️ Ad hoc barbecueën, maar ligt het vlees nog in de vriezer? Al het vlees dat in een vacuumzak verpakt is, kun je in een grote bak of emmer met koud water in ongeveer een uur tot een halfuur ontdooien.

©Lars

Behalve het gemak, heb je ook nog eens het voordeel van een grote keuze, want de verschillende online slagers bieden uiteenlopende specialiteiten aan, van wagyu-rundvlees tot aan grote braadstukken zoals brisket. Ook melden de websites vaak de landen van herkomst van het vlees en wordt er soms met lokale boeren gewerkt, als je dit aspect belangrijk vindt.

Nadelen zijn er ook te bedenken. Je hebt voldoende ruimte nodig in de vriezer, er geldt vaak een minimum bestelbedrag van 50 of 70 euro, en je moet duidelijk voor ogen hebben wat je wel en niet nodig hebt: anders krijg je keuzestress, of bestel je te veel of te weinig. Overigens hebben veel aanbieders kennismakingspakketten of maandboxen om eens te proberen of het bevalt.

Lees ook: Hoelang kun je eten bewaren in de vriezer?

Tips voor online vlees kopen

De websites die we hieronder noemen, hebben een assortiment dat elkaar deels overlapt. Speklapjes, gehakt en burgers hebben ze allemaal. Check dus van tevoren goed wat je nodig hebt, of het aanbod je bevalt en of de prijzen aantrekkelijk zijn voor je. Het kan per keer verschillen welke site het best past bij je wensen. Het kan verder lonen om je in te schrijven voor de nieuwsbrieven van de sites: zeker rondom feestdagen en vakanties zijn er aantrekkelijke aanbiedingen.

©Joshua Resnick

Vlees draai je niet om met een vork ...

Een stevige BBQ-tang werkt veel fijner en veiliger

Vier betrouwbare online slagers

Uit eigen ervaring noemen we hier een aantal websites waar we zelf goede ervaringen mee hebben.

BBQuality

BBQuality is in 2014 opgericht door Claus van Vught en Paul van Dinther. Claus komt uit een echte slagersfamilie en Paul heeft twintig jaar ervaring opgedaan bij een vleesgroothandel. De twee vrienden verzenden vanuit Oss allerlei kwalitatief BBQ-vlees en gerelateerde zaken, zoals rubs en rookhout. Ze bieden ook boxen aan met korting en hebben een uitgebreid assortiment.

Verzendkosten: 6,95 euro, bij bestellingen boven de 75 euro gratis
www.bbquality.nl

Harries Vlees

Harrie Wildeboer is een vierde generatie ambachtelijke slager en vleesspecialist uit Noord-Nederland. Zijn vlees is online te koop en wordt bezorgd door heel Nederland. Deze online slager levert vlees rechtstreeks van de Nederlandse boer. Sinds begin 2024 hebben ze ook een fysieke winkel in Hoogeveen. Het aanbod is heel breed, op de website zoek je per diersoort, maar staan alle BBQ-producten ook bij elkaar in het menu.

Verzendkosten: 10 euro bij bestellingen tot 30 euro; 7,95 tot 50 euro; 4,95 boven de 50 euro en vanaf 100 euro gratis
www.harriesvlees.nl

Valk Slagerij

Valk Slagerij levert restaurantvlees van de bekende Van der Valk-restaurants aan particulieren. Het assortiment bestaat uit vlees van verschillende diersoorten. Per product geeft een vlaggetje aan uit welk land het komt en ook het ras van het dier staat er vaak bij. Bekende BBQ-toppers worden los of in een pakket aangeboden. Maar ook exclusievere vleessoorten zoals ossenhaas en wagyu vind je hier in allerlei varianten.

Verzendkosten: 7,95 euro, bestellingen vanaf 100 euro gratis
www.valkslagerij.nl

Grutto (voorheen Koop een Koe)

Grutto hanteert deels een wat ander verkoopmodel dan de andere websites. Je koopt bijvoorbeeld samen met anderen een dier waarvan je het vlees deelt. Het vlees is helemaal traceerbaar naar het dier, de boer en de boerderij. Op het moment dat je jouw deel van het dier in de vorm van een vleespakket koopt, leeft het dier nog. Als het dier helemaal verkocht is, wordt het opgehaald bij de boer en geslacht. Het vlees wordt dan verwerkt en bij jou thuis bezorgd. Het kan dus even duren voor je het in huis hebt.

Sinds enige tijd kun je ook zelf een pakket samenstellen uit losse producten naar keuze. Tijdens het BBQ-seizoen kies je via het Barbecue-menu ook direct alle producten die daar uitermate geschikt voor zijn.

Verzendkosten: als je zelf vlees bij elkaar zoekt, is dat 7,95 euro. Kies je een compleet pakket, dan zijn de verzendkosten 12,95 euro bij een pakket onder de 60 euro, 7,95 euro bij een pakket boven de 60 euro en gratis bij een pakket boven de 120 euro
www.grutto.com


▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer