Roomba resetten of opnieuw opstarten? Zo doe je dat
Loop je tegen problemen aan met je Roomba-robotstofzuiger? Vaak helpt opnieuw opstarten. Maar soms is dat niet genoeg en moet je hem helemaal resetten. Dat doe je ook wanneer je de stofzuiger wilt verkopen: zo maakt hij bij zijn nieuwe eigenaar letterlijk een frisse start. In dit artikel leggen we daarom uit hoe je een Roomba moet resetten en hoe je hem opnieuw opstart.
Wat is precies het verschil tussen resetten en opnieuw opstarten? ⇨ Wanneer je de Roomba reset, dan breng je hem terug naar de fabrieksinstellingen. Zo kun je problemen oplossen, of hem gereedmaken voor tweedehands verkoop. ⇨ Voordat je een Roomba reset om problemen op te lossen, probeer je eerst of herstarten al voldoende is om hem weer goed te laten functioneren.
Lees ook onze review van de Roomba Combo j9+
Elke eigenaar van een smarthomeproduct weet dat dergelijke apparaten op sommige momenten ook wat minder slim zijn. In het geval van een robotstofzuiger kan er bijvoorbeeld iets misgaan met de navigatie of het aanmaken van de kaart, waardoor hij zijn werk dus niet (goed) kan doen. In dat geval is het een goed idee om het apparaat even een keer opnieuw op te starten of hem volledig te resetten. Als het probleem klein is of je twijfelt ergens over, dan is het het beste om hem eerst eens opnieuw op te starten voordat je een reset uitvoert. In dit artikel leggen we uit hoe je dat doet bij een Roomba-robotstofzuiger.
Resetten of opnieuw opstarten?
In het algemeen is het zo dat, wanneer slimme apparaten niet goed functioneren, de methode 'uitzetten, aanzetten' het gros van de problemen oplost. Dat geldt dus ook voor een Roomba. Opnieuw opstarten kun je het beste doen wanneer je bijvoorbeeld constant dezelfde foutmelding krijgt. Daarnaast kun je hiermee eventuele wifi-problemen oplossen (bijvoorbeeld als de app geen verbinding kan maken met het apparaat). Het voordeel van deze functie is dat je de Roomba achteraf niet helemaal opnieuw hoeft in te stellen.
Mochten de problemen hardnekkiger zijn, dan is de reset je beste optie – maar pas nadat je hem een keer opnieuw hebt opgestart om te kijken of je hem daarmee weer aan de praat krijgt. Sla je deze stap namelijk over, dan kan het zijn dat je extra tijd kwijt bent aan het opnieuw instellen.
Verder is teruggaan naar de fabrieksinstellingen een goed idee wanneer je de Roomba klaarmaakt voor tweedehands verkoop. Het is niet zo dat de nieuwe eigenaars jouw plattegrond kunnen zien, maar de Roomba is wel helemaal van slag wanneer hij aangezet wordt in z’n nieuwe huis. Maak het de kopende partij dus gemakkelijk.
🚨 Sowieso is het altijd handig om apparaten met data aan boord (wat voor data dan ook) te resetten voordat je die aan een ander geeft. Zo weet je zeker dat eventueel achtergebleven persoonlijke of herleidbare gegevens nooit in verkeerde handen kan vallen.
Lees ook: Dit moet wil je weten over robotstofzuigers
De Roomba opnieuw opstarten
We beginnen met de uitleg over het opnieuw opstarten van de Roomba-robotstofzuiger. Dit kun je het beste binnen de app doen. Hoewel de instructies kunnen verschillen per appversie of robotstofzuiger, komen de onderstaande stappen redelijk overeen voor alle modellen.
⇨ Open de Roomba-app en scrol naar beneden.
⇨ Tik op het kopje Productinstellingen.
⇨ Onderaan dit scherm zie je [naam Roomba] opnieuw opstarten staan; tik daarop.
⇨ Bevestig je keuze in het volgende scherm door op [naam Roomba] opnieuw opstarten te tikken.
Je kunt de Roomba ook opnieuw opstarten via de robotstofzuiger zelf. Per model werkt dit net even anders. Heb je een Roomba met een s, i of j in de naam (of eentje uit de Braava-serie), dan houd je de Clean-knop tien tot twintig seconden ingedrukt. Rondom de knop verschijnt er wit licht dat met de klok meedraait. Nu moet je een paar minuten wachten. Zodra dat licht uitstaat, is het proces voltooid. Als jouw Roomba Dock- en Spot-knoppen heeft, dan moet je Home en Spot tien seconden ingedrukt houden. Een deuntje bevestigt de handeling.
Roomba resetten
Als je terug wil gaan naar de fabrieksinstellingen, dan moet je ervoor zorgen dat de Roomba verbinding heeft met hetzelfde wifi-netwerk als de smartphone waar de app op staat. Als het goed is, is dit het geval – aangezien je hem zelf ingesteld hebt.
⇨ Open de Roomba-app en scrol naar beneden.
⇨ Tik op het kopje Productinstellingen.
⇨ Tik op Over [naam Roomba].
⇨ Onderaan deze pagina zie je Apparaat uit account verwijderen staan; tik daarop.
⇨ Bevestig je keuze op het volgende scherm door op [naam Roomba] terugzetten naar fabrieksinstellingen te tikken.
Als je wilt, is het een optie om de opgeslagen kaart van je huis te uploaden naar je Roomba-acoount in de cloud. Stap je bijvoorbeeld over van het ene naar het andere Roomba-model, dan kan dit een handige optie zijn. Zo kan de nieuwe robot de kaart van je huis downloaden, en hoeft hij niet opnieuw de omgeving te leren kennen. De nieuwe robotstofzuiger moet die functie dan wel ondersteunen; check dit dus eerst goed van tevoren. Wil je dat niet doen, dan kun je daarvoor de schuifregelaar naar links zetten. Anders kun je hem op rechts instellen.