ID.nl logo
Word-sjabloon maken en aanpassen
© PXimport
Huis

Word-sjabloon maken en aanpassen

Werk je nog niet met Word-sjablonen? Zonde, want je bespaart veel tijd mee met zo’n model waar al alle basisinformatie, logo’s, adresgegevens, stijlkenmerken en cetera klaar staan. Bespaar tijd met de tips in dit artikel, waarin we een Word-sjabloon maken en uitleggen hoe je (bestaande) sjablonen aanpassen kunt.

Een sjabloon ziet er uit als een normaal document waarvan de opmaak en structuur al voorgevormd is, maar het is beveiligd tegen overschrijven. Als je naar Bestand, Nieuw gaat, zie je sjablonen voor rapporten, kalenders, cv’s, briefhoofden, uitnodigingen, enzovoort… De keuze is ontzettend ruim. Gebruikers vertrekken vaak van professioneel vormgegeven modellen omdat die er doorgaans beter uitzien dan hetgeen ze zelf kunnen bedenken.

Toch zou je ontzettend veel mazzel hebben mocht je een sjabloon aantreffen dat 100% beantwoordt aan wat je nodig hebt. Bijna altijd moet je dingen aanpassen: de structuur, het kleurschema, de tekstkolommen, het logo…

Gelukkig kun je aan zo’n standaardsjabloon sleutelen om daarna de aangepaste versie te bewaren als een nieuw sjabloon. Natuurlijk kun je ook vanaf nul een eigen herbruikbaar Word-sjabloon maken. Een sjabloon draait trouwens niet alleen om de lay-out. Ieder sjabloon kun je voorzien van macro’s en werkbalken. Je kunt ook besturingselementen, vervolgkeuzelijsten, datumkiezers en zelfs aangepaste woordenboeken toevoegen.

©PXimport

Het is mogelijk om instructietekst te plaatsen waarin je richtlijnen geeft aan iedereen die het sjabloon gebruikt. Je kunt een beveiliging instellen om te voorkomen dat iemand een besturingselement verwijdert of bewerkt en je kunt zelfs het volledige sjabloon beveiligen.

Om een nieuw document te maken op basis van zo’n sjabloon ga je in Word via Bestand naar het backstage-scherm en dan selecteer je via Nieuw een van de aangeboden sjablonen. Je klikt op Maken en je downloadt het document uit de galerij. Daarna kun je het document aanvullen en wijzigingen toepassen. Ben je klaar, dan sla je het op als .doc of docx-bestand zodat je het kunt delen en afdrukken.

Eigen sjabloon opslaan

Om een eigen sjabloon te maken vertrek je van een eigen bestaand Word-document of van een sjabloon dat je hebt aangepast. Dan ga je in het lint naar Bestand en vervolgens gebruik je de opdracht Opslaan als. Geef het bestand een herkenbare naam en selecteer met de vervolgkeuzepijl het bestandstype Word-sjabloon (*.dotx). Wanneer het document macro’s bevat, kies je Word-sjabloon met inschakelde macro’s (*.dotm).

Je zult merken dat het pad in het vak Opslaan naar de map Aangepaste Office-sjablonen verwijst. Dat is de standaard locatie wanneer je zelfgemaakte sjablonen wilt bewaren, maar dit betekent niet dat je geen andere locatie kunt selecteren. Je kunt deze dotx- en dotm-bestanden op iedere gewenste locatie opslaan.

Als je bijvoorbeeld met verschillende mensen samenwerkt, is het verstandig om zo’n sjabloon op een cloudopslagplaats te bewaren zodat de leden van de groep erbij kunnen.

Wil je alles uit je Office-suite halen? Neem een kijkje bij onze Tech Academy en bestel de Cursus Word, Excel en PowerPoint. Beschikbaar als online versie en als Office-cursus met praktijkboek. Vol tips voor de meestgebruikte Office-programma's, van de basis tot aan geavanceerdere onderdelen!

©PXimport

Je kunt zo’n sjabloon extra functies geven door invoerbesturingselementen toe te voegen zoals keuzelijsten, invoervakken, vervolgkeuzelijsten, rijke tekstvakken enzovoort… Een invoerbesturingselement is een element om de invoer van gegevens op een bepaalde manier te sturen. Deze besturingselementen plaats je vanuit het tabblad Ontwikkelaars. In de meeste gevallen zie je dit tabblad niet en moet je dit eerst nog zichtbaar maken.

Ga naar Bestand en kies Opties. Dan selecteer je Lint aanpassen. Onder de optie Het lint aanpassen gebruik je de Hoofdtabbladen in de lijst aan de rechterkant. Selecteer in de lijst het vakje Ontwikkelaars en klik daarna op OK. Is het tabblad Ontwikkelaar in beeld dan ga je naar de groep Besturingselementen en klik je op Ontwerpmodus. Vanaf nu kun je de onderstaande besturingselementen in het sjabloon toevoegen.

Datum in Word-sjabloon

Vaak gebruik je in een brief of verslag de datum van vandaag. Wil je in een sjabloon dat automatisch de datum van vandaag wordt ingevuld, dan ga je naar het tabblad Invoegen en daar kies je in het vak Tekst de knop Datum en tijd. Je herkent de knop aan het pictogram van de kalender met het klokje. Kies daarna de gewenste notatie.

Hierdoor zal Word de huidige datum invoegen, maar niet veranderen wanneer je dit document de volgende dag nog een keer opent. Vink daarom in het dialoogvenster Datum en tijd de optie Automatisch bijwerken aan. Bewaar dit document als sjabloon en je zult zien dat meteen de datum van vandaag is ingevuld telkens wanneer je dit sjabloon opent.

©PXimport

Net als iedereen heb je wellicht ooit wel eens een tegenstrijdigheid in een datum genoteerd. Je schrijft bijvoorbeeld: ‘Volgende vergadering: vrijdag 7 maart 2020’ terwijl dit een zaterdag is. Zulke vergissingen voorkom je door een datumkiezer in te voegen in het sjabloon. Plaats de cursor waar je dit besturingselement wilt plaatsen. Je kunt eventueel ook een tekstvak gebruiken om dit besturingselement op de juiste plaats te plaatsen.

Klik in het tabblad Ontwikkelaars in de groep Besturingselementen op Ontwerpmodus en selecteer de Datumkiezer. Klik daarna op Eigenschappen in de groep Besturingselementen. In deze eigenschappen bepaal je de manier hoe de datum genoteerd wordt zoals 07/03/2020 of zaterdag 7 maart 2020… Klik op OK om te bevestigen.

Keuzelijst en instructies

Een ander populair invoerbesturingselement is een keuzelijst. Een keuzelijst zorgt dat de inhoud die men hier toevoegt altijd gestandaardiseerd is. Zet de muisaanwijzer op de plaats waar de keuzelijst moet komen en kies in de groep Besturingselementen voor Vervolgkeuzelijst. Vervolgens klik je op Eigenschappen. In het vak Eigenschappen voor vervolgkeuzelijst klik je op de knop Toevoegen. Daarna typ je in het vak Weergavenaam de verschillende keuzemogelijkheden.

©PXimport

Wanneer je het sjabloon in de groep gooit, wil je misschien wel instructies toevoegen om te zorgen dat anderen dit model op de juiste manier gebruiken. Zorg dat de Ontwerpmodus in de groep Besturingselementen is ingeschakeld.

Daarna klik je op het inhoudsbesturingselement waarvan je de instructies wilt toevoegen. Vanaf dan kun je de tekst van de tijdelijke aanduiding aanpassen. Ben je klaar dan klik je nogmaals op Ontwerpmodus om deze functie uit te schakelen.

Sjabloon beveiligen

Om tot slot te voorkomen dat iemand een bepaald besturingselement of een groep besturingselementen van het sjabloon wijzigt of verwijdert kun je deze beveiligen. Selecteer de besturingselementen die je op slot wilt doen en klik in het tabblad Ontwikkelaars in de groep Besturingselementen op Groeperen. Daarna gebruik je de knop Eigenschappen.

In het venster Eigenschappen van inhoudsbesturingselement ga je naar Vergrendelen. Daarna heb je de keuze. Ofwel selecteer je Inhoudsbesturingselement kan niet worden verwijderd, of je kiest Inhoud kan niet worden bewerkt. Wanneer je bijvoorbeeld een disclaimer gebruikt, zorg je met deze beveiliging dat deze tekst ongewijzigd blijft.

Wanneer zo’n sjabloon helemaal op punt staat, wil je natuurlijk vermijden dat anderen je werk per abuis verknoeien. Als je een wachtwoord toekent aan het sjabloon kan alleen wie het wachtwoord kent het sjabloon aanpassen. Daarvoor moet je naar het tabblad Controleren.

In de groep Beveiligen kies je Bewerking beperken. Klik onder Afdwingen starten op de optie Ja, afdwingen van beveiliging starten. Vervolgens typ je een wachtwoord in het vak Nieuw wachtwoord opgeven (optioneel) en daarna bevestig je het wachtwoord.

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je meerdere e-mailaccounts in de Gmail-app
© Andreas Prott - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je meerdere e-mailaccounts in de Gmail-app

Gmail is al ruim twintig jaar onderdeel van ons digitale leven, dus het is niet zo gek als je er inmiddels meerdere e-mailadressen van hebt. In dat geval is de kans ook groot dat je weleens tussen het ene en het andere account wil switchen, bijvoorbeeld om op meerdere accounts je mail wil checken. Je kunt in de Gmail-app meerdere accounts toevoegen, zodat wisselen een fluitje van een cent is.

In dit artikel leggen we uit hoe je:

  • Meerdere mailaccounts in je Gmail-app combineert
  • Toegevoegde accounts beheert
  • Niet-Gmail-adressen toevoegt
  • Alle inkomende mail in één enkele mailbox krijgt

Ook interessant: Filter het kaf van het koren: zo houd je Gmail overzichtelijk

Een Gmail-account aanmaken is zo gebeurd, en het is verleidelijk om er meerdere aan te maken, zodat je je persoonlijke account niet hoeft te gebruiken voor allerlei onlinediensten die van alles van je willen weten of je mailbox vol spammen met nieuwsbrieven en reclamemails. Al die accounts kun je tegelijkertijd in je Gmail-app gebruiken, zodat je snel tussen de verschillende mailadressen kunt wisselen. 

Account toevoegen in Gmail

Standaard is Gmail op Android-telefoons ingericht voor het e-mailadres dat je hebt gebruikt om je Android-telefoon in te stellen, maar dat hoeft niet zo te blijven. Open de Gmail-app en tik op je profielfoto, en vervolgens op Nog een account toevoegen

Zoals je in het volgende scherm al ziet, ben je niet beperkt tot één Gmail-account. Dat is wel het makkelijkst, samen met Outlook, Hotmail en Live en Yahoo, omdat je daar geen extra informatie over inkomende en uitgaande mailservers nodig hebt, maar via Overig kun je ook je persoonlijke e-mailaccount gewoon instellen. 

©Daan Doedens

Om een Gmail-account toe te voegen, tik je op Google en bevestig je je identiteit. Daarna kun je het e-mailadres van je tweede, derde of zoveelste Google-account en het bijbehorende wachtwoord invullen. Kies een manier waarop Google kan verifiëren dat jij de eigenaar van het account bent, voeg eventueel een telefoonnummer toe en ga akkoord met de voorwaarden en herstelinformatie. 

Ga daarna terug naar de Gmail-app en tik weer op je profielfoto, en vervolgens op het nieuw gemaakte account. Nu kun je snel wisselen tussen je verschillende e-mailadressen. 

Op dezelfde manier kun je dus ook Outlook- en Hotmail-adressen toevoegen, maar bijvoorbeeld ook mails vanaf het e-mailadres van je eigen website of werk. Voor die laatste opties heb je wel informatie over de inkomende en uitgaande mailservers nodig. Die kun je vinden bij je hostingprovider, maar in veel gevallen is het gewoon het domein van je website, bijvoorbeeld id.nl. 

Accounts beheren

Wil je een oud account juist uit de lijst verwijderen? Ga dan wederom naar je profielfoto en tik op Accounts op dit apparaat beheren. Tik daarna op het account dat je wilt verwijderen, tik op het menu met de drie puntjes en selecteer Account verwijderen, en bevestig. 

Op dezelfde plek kun je overigens ook een nieuw account toevoegen. De vervolgstappen werken hetzelfde als in het stappenplan hierboven. 

Alle mail in één mailbox

Zo kun je dus makkelijk switchen tussen verschillende accounts, maar als je er een handvol hebt, kost dat alsnog flink wat tijd. Gelukkig kun je ook al je mails uit alle accounts in één enkele mailbox zien, zonder dat je hoeft te wisselen. 

Om dat te doen, ga je in de Gmail-app naar het hamburgermenu en tik je op Alle mailboxen. Nu heb je al je e-mails uit al je toegevoegde accounts in een keer voor je neus. 

Tot slot

Je Gmail-app is fijn voor je persoonlijke e-mail, maar ook als je meerdere accounts wilt toevoegen, komt de app goed van pas. Via de accountinstellingen kun je makkelijk een extra Gmail-account toevoegen, maar ook een Outlook/Hotmail-account of je persoonlijke mail of werkmail toevoegen is simpel. Zo kun je snel switchen tussen de verschillende accounts, of alle mails uit alle accounts in één enkele mailbox tonen, zonder dat je nog hoeft te wisselen.


▼ Volgende artikel
Dit zijn de 5 belangrijkste features van een smartwatch
© Тарас Нагирняк - stock.adobe.com
Gezond leven

Dit zijn de 5 belangrijkste features van een smartwatch

Of je nu in de markt bent voor een nieuwe smartwatch of je eerste slimme horloge gaat kopen; het kan geen kwaad om even scherp te hebben waar zo'n product precies aan moet voldoen. Daarom lees je in dit artikel de vijf belangrijkste eigenschappen die elke smartwatch zou moeten hebben.

Je haalt een goede smartwatch in huis wanneer die beschikt over:

  1. Een altijd-aan-display
  2. Interactieve notificaties
  3. Snelladen
  4. Autodetectie voor je work-outs
  5. Slaaptracking

Lees ook: Welke Samsung-smartwatch past het best bij mij?

Niet iedereen ziet de toegevoegde waarde van een smartwatch in. Maar dat zagen we in de jaren negentig ook niet van een smartphone in. Waarom zou je altijd bereikbaar willen zijn? Inmiddels weten we niet beter. Een smartwatch heeft toch een wat moeilijker pad voor zich liggen. Want een horloge doet al precies wat het moet doen: de tijd vertellen. Een slim horloge kan zo veel meer en kan daadwerkelijk ondersteuning bieden voor sporten, slapen en gezonder leven. Je kunt hiervoor je smartphone gebruiken, maar tijdens het hardlopen gaan we doorgaans het liefst zo licht mogelijk op pad.

Een smartwatch is wellicht niet zo essentieel als een smartphone is, maar dan nog kan het apparaatje een leuke hobby zijn. Of je hobby ondersteunen. Smartwatches gaan voorlopig echter nergens heen, aangezien fabrikanten soms meerdere modellen per jaar lanceren. Wat je reden ook is voor het aanschaffen van een smartwatch, zorg ervoor dat die minimaal voldoet aan de vijf onderstaande eisen. Dan weet je zeker dat je een goed product in huis haalt.

1- Een altijd-aan-display

Als je een smartwatch koopt met een altijd-aan-scherm, dan kun je altijd direct zien hoe laat het is. Dat is het grootste voordeel van een ouderwets horloge, maar dat maakt hem tegenwoordig niet meer uniek. Niet alleen dat, je kunt ook je sportprestaties aflezen zonder dat je daarvoor eerst op een knopje hoeft te drukken. Zo houd je je sporttijd in de gaten, zie je direct de afgelegde afstand en kun je je verbruikte calorieën checken. Voor sommige sporters kunnen seconden cruciaal zijn; niet alleen voor renners, maar ook mensen die aan gewichtheffen doen.

©Wesley Akkerman

2- Interactieve notificaties

Ondanks het feit dat we op de redactie gek zijn op allerlei gadgets en moderne apparaten, erkennen we ook dat onze tijd achter schermpjes best wat korter mag zijn. Hoe minder tijd we dus aan wat voor soort display dan ook besteden, hoe beter. Daarom waarderen we smartwatches met interactieve notificaties. Zo kunnen we direct reageren op wat er om ons heen gebeurt, zonder dat we daarvoor onze smartphones hoeven te pakken of een (soms wat onhandige) app hoeven te openen op dat kleine smartwatchschermpje.

Laad je smartwatch eenvoudig en betrouwbaar op met een bedrade oplader.

Houd je apparaat altijd gebruiksklaar, zonder gedoe.

3- Snelladen

Smartwatches zijn niet heel groot en hebben daardoor het nadeel dat ze kleine accu's hebben. Aangezien ze steeds meer doen en kunnen, is de accuduur er in de afgelopen jaren niet echt op vooruitgegaan. Aangezien we ook geen zin hebben om steeds uren te wachten totdat we het slimme horloge weer om kunnen doen, hechten we veel waarde aan snelladen. Zo kunnen we douchen en onszelf aankleden, terwijl het slimme horloge kort op de oplader ligt. Meestal gaat je gadget dan een dag mee, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het energieniveau.

4- Autodetectie voor je work-outs

Wat betreft de eerdergenoemde work-outs, dan is het ontzettend prettig om te zien dat veel smartwatches tegenwoordig automatisch detecteren dat je aan het sporten bent. Toegegeven, dit werkt het beste voor oefeningen met betrekking tot uithoudingsvermogen – dus fietsen, hardlopen, roeien enzovoort. De smartwatch herkent de oefening na een continue periode van specifieke bewegingen en maakt direct inzichtelijk hoe het ervoor staat. Vergeet je de tracking soms te activeren, dan heb je altijd een back-up achter de hand met deze stand.

5- Slaaptracking

Wat sommige mensen die vaak sporten nog weleens vergeten, is dat rusten minstens net zo belangrijk is als in beweging blijven. Je lichaam moet immers bijkomen en de prikkels verwerken. Dat doe je met een rustdag of een lekkere nacht slapen. Als je smartwatch over slaaptracking beschikt, dan kun je precies meten hoe het gesteld is met de kwaliteit van je slaap. Sommige modellen kunnen op basis van die data precies aangeven wanneer voor jou het beste sportmoment is of wanneer je beter een middag kunt overslaan om extra rust te pakken.

Conclusie

Uiteraard hebben slimme horloges veel meer te bieden dan de bovenstaande mogelijkheden. Maar dit vinden we wel de absolute ondergrens als het om functies en mogelijkheden gaat. Je kunt altijd voor jezelf bepalen welke features nog meer belangrijk zijn door de specificaties of reviews erop na te slaan, maar zo heb je in elk geval een goed startpunt.


👇🏻Op zoek naar een goede smartwatch? Check dan deze deals: