ID.nl logo
Sneller werken met de computer: tips voor Windows en Curl
© Reshift Digital
Huis

Sneller werken met de computer: tips voor Windows en Curl

Vind je het leuk om Windows zoveel mogelijk naar eigen hand te zetten en/of heb je interesse in tools die het werken met de computer makkelijker maken? In dit artikel hebben we een aantal handige tips voor je verzameld!

Sneller en efficiënter werken? In dit artikel laten we je zien hoe je in Windows applicaties opstart met uitgebreide bevoegdheden, hoe je de Taakplanner kunt gebruiken om pop-upmeldingen te genereren en hoe je taken plant en uitvoert met PowerShell. Ook laten we zien hoe je het programma Curl gebruikt voor het downloaden en uploaden van bestanden. Maak je klaar om je digitale efficiëntie te verhogen! De tips voor Windows herken je aan het pictogram ⊞; bij de tips voor Curl zie je een ➰.

Ook al zo'n tijdwinnaar: sneltoetsen! Lees bijvoorbeeld ook: Sneltoetsen voor de Chromebook

⊞ Taak met meer bevoegdheden 

Telkens je een applicatie opstart met de optie Als administrator uitvoeren, verschijnt er een UAC-prompt waarin je om bevestiging wordt gevraagd. En Windows wil zo’n applicatie ook niet zomaar uitvoeren bij het opstarten van het systeem. Via een omweg krijg je dat desgewenst alsnog voor elkaar. 

Daar gebruiken we de Taakplanner voor. Druk op Windows-toets+R en voer taskschd.msc uit. Klik op Taak maken en vul een naam in, bijvoorbeeld Admin-taak. Plaats een vinkje bij Met meeste bevoegdheden uitvoeren en selecteer bij Configureren voor de optie Windows 10. Op het tabblad Acties klik je op Nieuw en vul je bij Programma/script het commando C:\Windows\System32\cmd.exe in (cmd.exe kan in principe volstaan gezien dit pad normaliter al in de path-variabele van je systeem is opgenomen). Bij Parameters toevoegen tik je dit in: 

/c start "taaknaam" "pad_naar_applicatiebestand"

Om bijvoorbeeld een Windows Terminal-sessie als administrator te starten: 

/c start "Admin-taak" "wt.exe"

Bevestig met OK (2x) en sluit Taakplanner af. 

Klik nu met rechts op je bureaublad en kies Nieuw / Snelkoppeling. In het invoerveld vul je in: 

schtasks /run /tn "taaknaam" 

Bijvoorbeeld: 

schtasks /run /tn "Admin-taak"

Bevestig met OK, vul een geschikte naam in en rond af met Voltooien. Je kunt deze snelkoppeling nog een ander pictogram geven, haar aan de Windows-taakbalk koppelen of haar automatisch laten opstarten door haar te kopiëren naar de map c:\Users\<accountnaam>\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup

Via een ingeplande taak kun je een applicatie met meer rechten, maar zonder UAC-prompt uitvoeren. 

⊞ Pop-up Taakplanner 

We blijven nog even bij de Taakplanner, want je hebt vast gemerkt dat je op het tabblad Acties wel Programma starten kunt selecteren, maar niet meer een optie Een bericht weergeven (deze mogelijkheid is afgeschaft). Met het juiste opdrachtregelcommando of met een PowerShell-script kan dat alsnog. Selecteer in beide gevallen gewoon Programma starten

Kies je voor een opdrachtregelcommando, tik dan bij Programma/script het commando msg in en bij Parameters * <mijn notificatie>, bijvoorbeeld * Aandacht: back-up maken!

Wil je een script uitvoeren, vul dan powershell.exe in bij Programma/script en tik bij Parameters de volgende scriptregel in: 

-WindowStyle hidden -Command "& {[System.Reflection.Assembly]::LoadWithPartialName('System.Windows.Forms'); [System.Windows.Forms.MessageBox]::Show('notificatie','venstertitel')}"

Uiteraard vervang je hier notificatie en venstertitel door de gewenste inhoud. Bij het uitvoeren van de taak verschijnt het betreffende pop-upvenster. 

Met een scriptregel zorg je voor een pop-upvenster bij het uitvoeren van een taak. 

⊞ Taken plannen 

Taken inplannen kan dus vanuit de Taakplanner, maar vaak werkt het handiger vanaf de Opdrachtprompt of vanuit een PowerShell-script. 

We beperken ons hier tot een voorbeeld waarbij we elke dag om 17:00 uur een back-uptaak laten uitvoeren. Dit kan bijvoorbeeld in Windows PowerShell met de drie volgende commando’s: 

$action = New-ScheduledTaskAction -Execute 'c:\progs\mijnbackup.bat'

$trigger = New-ScheduledTaskTrigger -Daily -At 5pm

Register-ScheduledTask -Action $action -Trigger $trigger -TaskName "Mijn back-up"

Een vergelijkbare taak plan je als volgt in vanuit de Opdrachtprompt, uit te voeren als administrator: 

schtasks /create /tn "Mijn back-up" /sc daily /st 17:00 /tr "c:\progs\mijnbackup.bat"

De parameters spreken voor zich. Met dit commando voer je een specifieke taak uit: 

schtasks /run  /tn "<taaknaam>"

En met schtasks zonder toevoegingen krijg je een overzicht van de ingeplande taken. Zoals gebruikelijk levert schtasks /? de nodige informatie op. Voor meer specifieke informatie gebruik je schtasks /create /? enzovoort. 

Je kunt ook taken inplannen vanuit PowerShell. 

Curl 

➰ Downloaden met curl 

Het programma curl biedt een flexibele manier aan om bestanden op de opdrachtregel te downloaden, meestal van een webserver. Als je gewoon een url als argument opgeeft, krijg je de inhoud van het bestand op die url in je terminal te zien: 

curl https://ifconfig.me

Meestal wil je het bestand niet alleen zien, maar ook opslaan. Bevat de url een bestandsnaam, dan kun je het bestand onder diezelfde bestandsnaam opslaan met de optie -O

curl -O https://pcmweb.nl/index.html

Bevat de url geen bestandsnaam of wil je zelf de bestandsnaam kiezen waaronder je het bestand opslaat, geef die bestandsnaam dan op met de optie -o

curl -o pcm-index.html https://pcmweb.nl

Je kunt ook meerdere bestanden tegelijk downloaden. Voor de bestandsnamen moet je dan wel voor elk bestand een optie -o <bestandsnaam> of -O toevoegen. 

➰ Uploaden met curl 

Je kunt met curl niet alleen bestanden downloaden, maar ook uploaden. Geef daarvoor het lokale bestand op met de optie -T. Doorgaans zul je ook een gebruikersnaam en wachtwoord moeten invoeren. Dat kan met de optie -u, waarbij je de gebruikersnaam en het wachtwoord van elkaar scheidt door een dubbele punt (:). Als je alleen de gebruikersnaam opgeeft, vraagt curl je om het wachtwoord. 

Zo’n uploadopdracht ziet er dan bijvoorbeeld voor Nextcloud als volgt uit: 

curl -u <gebruikersnaam> -T <bestand> https://<domein>/remote.php/dav/files/<pad>

Overigens ondersteunt curl niet alleen websites, maar ook FTP-sites. Gebruik gewoon een FTP-url: 

curl -u <gebruikersnaam> -T <bestand> ftp://ftp.example.com

➰ Voortgangsbalk in curl 

Standaard toont curl de voortgang van het downloaden of uploaden in een tabel met allerlei continu veranderende parameters, zoals de huidige en gemiddelde snelheid en de verstreken en nog te verwachten tijd. Maar dat is niet zo overzichtelijk. Wil je gewoon een voortgangsbalk zien met een percentage, voeg dan de optie -# toe. 

Met uploads naar webservers (bijvoorbeeld via WebDAV naar een Nextcloud-server) toont curl standaard geen voortgang. De reden is dat curl de uitvoer van de server in de terminal toont en de voortgang daarom niet toont, omdat die anders door de uitvoer heen komt. Wil je toch de voortgang zien, leidt dan de uitvoer om naar /dev/null, bijvoorbeeld: 

curl -u <gebruikersnaam> -T <bestand> -# https://<domein>/remote.php/dav/files/<pad> > /dev/null

➰ Download of upload hervatten 

Een download via http(s) of FTP die onderbroken is, kun je eenvoudig hervatten, zodat je het bestand niet meer helemaal opnieuw vanaf het begin hoeft te downloaden. Voeg daarvoor de opties -C - toe, bijvoorbeeld: 

curl -C - -O -# https://ftp.belnet.be/ubuntu-releases/22.04/ubuntu-22.04-desktop-amd64.iso

Verbind je met een FTP-server, dan kun je ook een onderbroken upload hervatten: 

curl -C - -u <gebruikersnaam> -T <bestand> ftp://ftp.example.com

▼ Volgende artikel
tado° introduceert Hydronic Balancing voor gelijkmatige warmteverdeling in huis
© tado°
Energie

tado° introduceert Hydronic Balancing voor gelijkmatige warmteverdeling in huis

tado° maakt het balanceren van verwarmingssystemen voortaan een kwestie van software. Het merk introduceert de digitale Hydronic Balancing-functie, die zorgt voor een gelijkmatige verdeling van warm water over alle radiatoren in huis. De functie is per 15 december beschikbaar voor alle Europese gebruikers van tado° X-apparaten.

Hydronisch balanceren is een methode om verwarmingssystemen optimaal af te stellen, zodat warmte efficiënt en gelijkmatig wordt verspreid. Waar dat traditioneel handmatig moet worden gedaan - een tijdrovend proces waarbij je het systeem leeg moet laten lopen - automatiseert tado° dit via software en slimme radiatorknoppen.

De nieuwe functie regelt de waterstroom digitaal, zonder dat fysieke aanpassingen nodig zijn. Volgens tado° kunnen gebruikers de tado° X Slimme Radiatorknoppen zelf installeren, waarna het systeem de warmteverdeling automatisch optimaliseert. Dat moet niet alleen leiden tot een constanter binnenklimaat, maar ook tot minder energieverbruik omdat de boiler of warmtepomp efficiënter werkt.Hydronic Balancing is gratis beschikbaar voor wie een tado° Warmtepomp Optimizer X gebruikt in combinatie met een Panasonic AQUAREA-warmtepomp. Andere gebruikers kunnen de functie gebruiken via het tado° AI Assist-abonnement, dat 3,99 euro per maand kost. Het bedrijf werkt nog aan officiële certificering van deze digitale aanpak, die begin 2026 wordt verwacht.

Bekijk alle tado° slimme thermostaten op Kieskeurig.nl

Wat is hydronisch balanceren?

Hydronisch balanceren is het afstellen van een verwarmingssysteem zodat warm water gelijkmatig door alle radiatoren stroomt. Dit voorkomt koude plekken in huis en zorgt ervoor dat er niet onnodig energie verbruikt wordt.

©tado°

▼ Volgende artikel
Zo verhelp je in maximaal 10 stappen je wifi-problemen in Windows 11
© lalafinaa | Plaifah - stock.adobe.com
Huis

Zo verhelp je in maximaal 10 stappen je wifi-problemen in Windows 11

Veel problemen in Windows 11 hebben te maken met de wifi-verbinding. En dat is behoorlijk irritant. Geen connectie, wegvallend internet of een tergend trage verbinding? Met dit stappenplan breng je alles weer op volle snelheid.

Wat gaan we doen

In dit stappenplan werk je van simpel naar diepgaand. Je begint met snelle controles, zoals vliegtuigstand en een herstart van pc en router. Daarna ga je verder met probleemoplossers, een vers wifi-profiel en een volledige netwerkreset. Tot slot bekijk je driverproblemen, services die zijn gestopt en updates die roet in het eten gooien. Door de stappen in deze volgorde te volgen, spoor je de oorzaak gericht op en krijgt je verbinding weer de snelheid die je gewend bent.

Foutmeldingen als 'Geen internettoegang', 'Onbekend netwerk' of 'Beperkte toegang' kunnen je tot wanhoop drijven. Volg daarom dit stappenplan in de juiste volgorde.

Je gaat niet zomaar meteen je netwerk resetten als je niet eerst gecontroleerd hebt of je pc in vliegtuigmodus staat of dat het probleem eenvoudig verholpen zou zijn door de pc en de router te herstarten. Zie het als een plan van aanpak waarbij je het hoofd koel houdt. 

Lees ook: 5 redenen waarom je toe bent aan een nieuwe router

Stap 1: Check de vliegtuigstand

Controleer eerst of de wifi werkt op een andere laptop, tablet of smartphone. Heeft ook dat toestel geen verbinding, dan ligt het probleem niet aan je computer. Werkt de wifi op andere apparaten wél, kijk dan of op je pc de vliegtuigmodus per ongeluk is ingeschakeld en of de wifi-adapter aan staat. De vliegtuigmodus schakelt alle draadloze communicatie uit, zoals bluetooth en wifi. Handig in een vliegtuig of om de batterij te sparen, maar uiteraard funest voor je internetverbinding. Klik op het netwerkpictogram in het systeemvak om te zien of de vliegtuigmodus actief is. In datzelfde menu kun je ook controleren of wifi is ingeschakeld.

Controleer of je niet per ongeluk de vliegtuigstand hebt geactiveerd.

Stap 2: Start pc en router opnieuw op

Vaak is de oplossing eenvoudiger dan je denkt: herstart zowel je pc als je router. Schakel eerst de computer uit. Haal daarna de stekker van de router uit het stopcontact en wacht dertig seconden. Sluit de router weer aan en zet hem aan. Zodra alle lampjes normaal branden, start je de computer opnieuw op.

©Antonioguillem - stock.adobe.com

Je kunt ook de resetknop van de wifi-router gebruiken.

Stap 3: Probleemoplossers

Windows heeft ingebouwde probleemoplossers die je helpen bij netwerkstoringen. Open de Instellingen met Windows-toets+I. Daar klik je op Systeem en daarna op Problemen oplossen. Klik op Andere probleemoplossers. In de groep Meest voorkomende zie je de probleemoplosser voor Netwerk en Internet. Klik op Uitvoeren. Er verschijnt een pagina met de melding 'Wij helpen u bij het maken van de verbinding.' De probleemoplosser zoekt naar de oorzaak en stelt een oplossing voor, zoals wifi inschakelen, vliegtuigmodus uitschakelen, de computer opnieuw opstarten of het opnieuw instellen van de netwerkadapter. Volg de aanbevolen stappen en laat de tool je begeleiden. Na het toepassen van de suggesties is de kans groot dat je pc weer verbinding maakt met het draadloze netwerk.

Windows heeft een ingebouwde set probleemoplossers.

Tips voor een sterker wifi-signaal

Plaats de wifi-router zo centraal mogelijk in huis en niet in de buurt van grote metalen voorwerpen die het signaal verstoren. Wanneer je het verbindingsprobleem volgens dit stappenplan aanpakt, ga je dichter bij de wifi-router zitten. Met een laptop is dat eenvoudig. Hiermee sluit je alvast problemen met de afstand uit. Hoe verder je van de router bent verwijderd, hoe zwakker de sterkte van het draadloze signaal, wat zich vertaalt in verbindingsproblemen. Hou de router ook uit de buurt van apparaten die interferentie veroorzaken. Het is bekend dat magnetrons, babyfoons, draadloze telefoons en draadloze speakers het wifi-signaal verstoren omdat ze dezelfde 2,4GHz-band gebruiken, waardoor het signaal trager of instabiel kan worden. Start de router regelmatig op om het geheugen te wissen en de prestaties te verbeteren.

©lalafinaa | Plaifah - stock.adobe.com

Wanneer je verbindingsproblemen aanpakt, plaats je de laptop zo dicht mogelijk bij de wifi-router.

Stap 4: Wifi herstellen met nieuwe netwerkverbinding

Een andere manier om een onbetrouwbare wifi-verbinding te herstellen is het netwerk verwijderen en daarna opnieuw toevoegen. Open met Windows-toets+Ide Instellingen en klik op Netwerk en internet. Selecteer Wifi en klik op Bekende netwerken beheren. Selecteer het draadloze netwerk dat het probleem veroorzaakt en klik op de knop Niet onthouden. Vervolgens gebruik je de knop Netwerk toevoegen. Je geeft het nieuwe netwerk een naam en je selecteert een beveiligingstype, bijvoorbeeld WPA2-Personal AES en je voert een wachtwoord in. Vink de optie Automatisch verbinden aan en doe hetzelfde met Verbinding maken, zelfs wanneer dit netwerk niet uitzendt. Klik tot slot op Opslaan. Door van een nieuw netwerk te vertrekken, wis je automatisch verouderde of beschadigde netwerkconfiguraties en maakt Windows een frisse verbinding met het wifi-netwerk.

Verwijder het oude netwerk en begin met een nieuw netwerk.

Stap 5: Netwerk resetten

De probleemoplosser heeft het al gesuggereerd: je kunt de netwerkresetfunctie gebruiken om de netwerkadapters te verwijderen en opnieuw te installeren. Dit is een veelgebruikte oplossing voor de meeste draadloze problemen. Open de Instellingen en ga weer naar Netwerk en internet. Klik onderaan op de pagina op Geavanceerde instellingen om een overzicht van de netwerkadapters te zien. In het gedeelte Meer instellingen klik je op Netwerk opnieuw instellen. Op deze pagina gebruik je de knop Nu opnieuw instellen. Hiermee worden alle netwerkadapters verwijderd en daarna opnieuw geïnstalleerd. Ook de instellingen van andere netwerkonderdelen worden teruggezet naar de standaardwaarden. Na afloop herstart je de pc. Let op: gebruik je VPN-software, dan moet je die opnieuw installeren. Ook moet je daarna handmatig opnieuw verbinding maken met het wifi-netwerk.

Hiermee worden alle netwerkadapters verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Nieuwe laptop nodig?

Bekijk nu de prijsdalers

Stap 6: Wifi-stuurprogramma verwijderen en opnieuw installeren

Een beschadigd, verouderd of incompatibel wifi-stuurprogramma kan de oorzaak zijn van de draadloze netwerkproblemen. Dit los je op door het stuurprogramma te verwijderen en opnieuw te installeren. Maak voordat je begint een herstelpunt aan (zie kader: Herstelpunt). Mocht er iets misgaan, dan kun je het systeem terugzetten naar een eerdere staat. Typ in het zoekveld van de taakbalk Apparaatbeheer en open het programma. Dubbelklik op Netwerkadapters. Klik met de rechtermuisknop op het wifi-stuurprogramma en selecteer in het contextmenu de opdracht Apparaat verwijderen. Bevestig deze opdracht in het pop-upvenster. Start de computer opnieuw. Windows zoekt automatisch naar de opgeslagen drivers op het systeem en zal die ook meteen installeren. Maak opnieuw verbinding met wifi en kijk of er verbinding is. Als het probleem verder aanhoudt, ga je voor de volgende stap.

Als je de wifi-netwerkadapter kent, kun je die verwijderen.

Wat is mijn wifi-netwerkadapter?

Meestal is het gemakkelijk om in Apparaatbeheer de wifi-netwerkadapter te vinden. Vouw Netwerkadapters uit en zoek naar een adapter met wireless of wifi in de naam, bijvoorbeeld: Intel(R) wifi 6 AX201 160MHz. Soms zie je geen naam die naar wifi of wireless verwijst. In dat geval gebruik je de opdrachtprompt om de juiste wifi-netwerkadapter te achterhalen. Druk op Windows-toets+R, typ cmd en druk op Enter. Daarna typ je het volgende commando in: netsh wlan show drivers. Vervolgens lees je de naam van de wifi-adapter en de fabrikant.

Hier is de wifi-chip Realtek RTL8822CE 802.11ac PCIe-adapter.

Herstelpunt

Met een herstelpunt kun je de computer terugzetten naar een vorige goed functionerende staat. Typ Herstelpunt als zoekterm naast de startknop. Je komt dan direct bij het tabblad Systeembeveiliging van Systeemeigenschappen. Selecteer de lokale systeemschijf in het overzicht en vervolgens klik je op de knop Configureren. Schakel in het volgende venster Systeemherstel in. Met de schuifregelaar onderaan bepaal je de hoeveelheid schijfruimte die voor de herstelpunten mag worden gebruikt. Bevestig met Toepassen en klik op OK. Terug in het vorige venster klik je op Maken. Windows vraagt welke naam je dit herstelpunt wilt geven zodat je dit later gemakkelijk kunt herkennen. Klik nog eens op de knop Maken. Je ontvangt een melding als het herstelpunt succesvol is aangemaakt. Wil je later terugkeren naar dit herstelpunt, dan open je weer Systeemeigenschappen / Systeembeveiliging. Daar gebruik je de knop Systeemherstel en dan krijg je een overzicht van de herstelpunten waarnaar je kunt terugkeren.

Je krijgt ook de datum en tijd te zien van het herstelpunt dat je kunt aanspreken.

Stap 7: Handmatig het nieuwste wifi-stuurprogramma

Heb je het wifi-stuurprogramma verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar blijft het probleem bestaan? Dan kan het zijn dat Windows Apparaatbeheer niet de juiste driver heeft geïnstalleerd. Windows heeft een ingebouwde tool, Windows Update, die de drivers automatisch up-to-date moet houden, maar soms worden die driver-updates overgeslagen. Fabrikanten doen er vaak lang over om hun drivers aan Windows Update toe te voegen. En Windows Update zelf negeert soms driverupdates omdat het die als optioneel beschouwt, terwijl ze eigenlijk heel belangrijk zijn. In dat geval ga je bij de fabrikant op zoek en geef je het model van je pc in. Daarna bepaal je welke Windows-versie je hebt en of je computer 32- of 64-bits is. Ga door naar de downloadpagina van de fabrikant van het apparaat. Zoek het juiste stuurprogramma en download de driver. Soms zit de driver in een zip-bestand. Dat is een gecomprimeerd bestand, een archief dat je eerst moet uitpakken of ontzippen. In Windows doe je dat door met de rechtermuisknop op het zip-bestand te klikken en dan Alles uitpakken te selecteren. Daarna kun je het exe-bestand dubbelklikken en de instructies op het scherm volgen om het stuurprogramma te installeren. Als je computer geen internettoegang heeft, dan zoek je deze driver via een andere computer en je transporteert de exe-installer met een usb-stick om het daarna op de pc met het wifi-probleem te installeren.

Iedere fabrikant heeft zijn eigen supportpagina waar je de stuurprogramma's kunt downloaden.

⭐Consumenten testen: de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set

Op Review.nl testen gewone consumenten de meest uiteenlopende producten. zo hebben ze ook de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set thuis uitgebreid uitgeprobeerd. Benieuwd naar hun bevindingen? Dit is het oordeel van het Review.nl-testpanel over de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set.

Stap 8: Schakel de WLAN AutoConfig-service in

Het systeem bevat een hulpprogramma dat het beheer van draadloze verbindingen op de achtergrond voor zijn rekening neemt: WLAN AutoConfig-service. Als deze service actief is, selecteert deze dynamisch met welk draadloos netwerk de pc automatisch verbinding maakt. Bovendien configureert deze service de nodige instellingen op de draadloze netwerkadapter. Soms kan deze door een fout niet meer goed werken. Het is zelfs mogelijk dat het foutbericht 'Windows kan de WLAN AutoConfig-service niet starten' verschijnt wanneer je een draadloze verbinding met het internet probeert te maken. Om de service in te schakelen druk je op Windows-toets+R in om het venster Uitvoeren te openen. Typ hier services.msc en klik op OK. Nu krijg je een lange lijst van services te zien. Scrol naar beneden en selecteer WLAN AutoConfig. In het contextmenu selecteer je Eigenschappen. In het tabblad Algemeen selecteer je bij Opstarttype de optie Automatisch. Daarna klik je achtereenvolgens op Toepassen, Start en OK om de wijzigingen op te slaan. Nu moet je de pc opnieuw opstarten en opnieuw verbinding trachten te maken met het draadloze netwerk om te zien of het werkt.

Reset de WLAN AutoConfig-service.

Stap 9: Geef het ip-adres vrij en leeg de DNS-cache

Kun je wel een wifi-verbinding maken, maar heb je toch geen toegang tot het internet, dan kan dit probleem veroorzaakt worden door je ip-adres of het DNS (Domain Name System). Je kunt deze instellingen resetten, zodat Windows een nieuw ip-adres opvraagt en de DNS-cache leegt. Klik op de Windows-zoekbalk en typ cmd in het zoekvak. Als resultaat verschijnt de app Opdrachtprompt en daar selecteer je de optie Als administrator uitvoeren. Nu typ of plak je de volgende 5 opdrachten één na één in opdrachtprompt en na elke opdracht druk je op Enter:

netsh winsock reset
netsh int ip reset
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns

Als je daarmee klaar bent, herstart je en verbind je de computer opnieuw met wifi.

In de opdrachtprompt kun je het ip-adres vrijgeven en de DNS leegmaken.

Stap 10: Update verwijderen

Is het wifi-probleem ontstaan nadat je een Windows-update hebt uitgevoerd, dan kun je de recente updates verwijderen om te kijken of daarmee het probleem opgelost is. Open de Instellingen en selecteer Windows Update in het linkertabblad. Dan kun je aan de rechterkant Geschiedenis van updates bekijken en in de lijst zie je telkens wanneer de installatie van de update is uitgevoerd. Onderaan bij Verwante instellingen vind je Installatie van updates ongedaan maken. Als je daarop klikt, zie je welke updates je ongedaan kunt maken. Selecteer de update die je wilt verwijderen en klik op Installatie ongedaan maken. Klik op Ja wanneer er een dialoogvenster verschijnt. Probeer opnieuw verbinding te maken met het draadloze netwerk en te internetten.

Selecteer de update die je wilt verwijderen.

Je hebt er wél wat geduld nodig

(Koffie uit deze mok helpt)