ID.nl logo
Office 2010: Toptips
© CIDimport
Huis

Office 2010: Toptips

Een algemene regel stelt dat 80 procent van de gebruikers slechts 20 procent van de mogelijkheden van een programma gebruikt. Zonde natuurlijk, daarom 20 tips voor efficiënter, sneller en beter werken met Office.

©CIDimport

©CIDimport

WORD

1. Wielloos scrollen

Met het muiswiel bladert u vlot door lange documenten. Op een laptop hebt u echter niet altijd zo’n muis aangesloten. In dat geval kunt u nog door uw documenten bladeren met behulp van een ‘schuifhandje’. Die functie hebt u dan best snel bij de hand, bijvoorbeeld door die in de werkbalk voor snelle toegang te plaatsen. Dat doet u als volgt. Ga naar Bestand, kies Opties en Selecteer Werkbalk Snelle toegang. Bij Kies opdrachten uit selecteert u Alle opdrachten, waarna u in de lijst op zoek gaat naar Schuifhandje. Klik vervolgens op Toevoegen en bevestig met OK. Het schuifhandje vindt u nu helemaal linksboven. U hoeft het nu maar aan te klikken om de muisaanwijzer in een handje te zien veranderen waarmee u zowel horizontaal als verticaal door uw document bladert. Tot u het pictogram weer aanklikt.

2. Eigen (standaard)sjabloon

Begint u aan een nieuw document, dan baseert Word zich standaard op de opmaak van de sjabloon ‘Leeg document’. Echter, kiest u Bestand, Nieuw dan kunt u uit nog heel wat andere sjablonen putten: u hoeft de gewenste categorie maar te openen en een geschikte sjabloon te selecteren. Vindt u hier niets van uw gading, dan kunt u altijd nog online terecht. Tik een trefwoord in het veld Sjablonen zoeken in Office.com in (bijvoorbeeld: diploma) en klik het zwarte pijltje aan. Met wat geluk vindt u hier precies wat u zoekt. Het is echter ook mogelijk uw eigen sjabloon te creëren. Begin een nieuw (leeg) document en breng de gewenste tekst en formattering aan. Bent u klaar, kies dan Bestand, Opslaan als en selecteer Word-sjabloon met ingeschakelde macro’s (*.dotm). In Vista en Windows 7 slaat u deze op in \Users\<uw_gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Microsoft\Sjablonen. U vindt de sjabloon dan terug via Bestand, Nieuw, Mijn sjablonen. Wilt u de standaardsjabloon van Word echt vervangen door een eigen exemplaar, sla het dan op onder de naam normal.dotm.

3. Bouwstenen

Stel, u hebt een kop- of voettekst gecreëerd die u regelmatig nog in andere documenten wilt gebruiken. Dan kunt u die bewaren op zo’n manier dat u die makkelijk weer kunt oproepen. Ontwerp uw kop- of voettekst, selecteer de volledige inhoud en open het tabblad Invoegen. Klik op Koptekst dan wel op Voettekst en kies helemaal onderaan het uitklapmenu de optie Selectie opslaan in galerie Kopteksten (Voetteksten). Geef een duidelijke naam en omschrijving mee aan uw ontwerp en bevestig met OK. Hebt u dit ontwerp later weer nodig, klik dan opnieuw Koptekst (Voettekst) aan en ziedaar: uw eigen ontwerp prijkt bovenaan de lijst. Even aanklikken volstaat.

4. Watermerk

Een watermerk aan een pagina toevoegen gaat heel eenvoudig: dat doet u via Pagina-indeling, Watermerk. Met wat handigheid is het ook mogelijk een watermerk aan een specifieke alinea te koppelen. Ga naar het begin van die alinea en voeg op de gebruikelijke manier een afbeelding toe. Selecteer die en klik in het tabblad Hulpmiddelen voor afbeelding op Tekstterugloop. Selecteer hier in eerste instantie de optie Voor tekst, zodat u het plaatje makkelijker over de gehele alinea kunt uittrekken. Bent u daarmee klaar, klik dan op Correcties, Opties voor afbeeldingscorrecties en maak het plaatje lichter door met Helderheid en Contrast te spelen. Ga daarna opnieuw naar Tekstterugloop en kies Meer indelingsopties. Kies nu voor Achter tekst en controleer op het tabblad Positie dat er een vinkje staat bij Anker vergrendelen en Object met tekst verplaatsen, zodat uw watermerk aan de alinea verankerd blijft.

5. Extra ‘klembord’

Wist u dat het in Word mogelijk is verschillende stukjes tekst uit diverse Word-documenten te ‘verzamelen’ om die dan in één keer in een (ander) Word-document te plakken? Selecteer een tekstfragment en druk op Ctrl+F3. De geselecteerde tekst verdwijnt en komt terecht in een soort klembord (spike genoemd). Op deze manier verzamelt u desgewenst ook nog andere stukjes tekst. Via de toetscombinatie Ctrl+Shift+F3 zorgt u ervoor dat alle tekstfragmentjes in één keer in uw document worden geplakt.

©CIDimport

PowerPoint

6. Achtergrond

Wilt u bepaalde delen uit een afbeelding weghalen, zoals een deel van de achtergrond, dan kunt u uiteraard naar een fotobewerker grijpen. Maar ook in PowerPoint komt u een heel eind. Selecteer uw afbeelding en klik bij Hulpmiddelen voor afbeeldingen, in de rubriek Aanpassen, op Achtergrond verwijderen. PowerPoint gumt nu zelf de delen weg die het programma als overbodig beschouwt. Ongetwijfeld wilt u dat proces nog wat bijsturen. Om bijvoorbeeld nog wat extra weg te halen, klikt u op Gebieden markeren om te verwijderen en trekt u een streep door het gebied dat u kwijt wilt. Op dezelfde manier werkt ook de functie Gebieden markeren om te behouden. Bevestig telkens met Wijzigingen behouden.

7. Video

Een videoclip kunt u op verschillende manieren in een presentatie opnemen. Nemen we een YouTube-clip als voorbeeld. Die kunt u eerst lokaal opslaan, bijvoorbeeld met behulp van een service als keepvid.com en vervolgens toevoegen via Invoegen, Video, Video uit bestand. De bestandsgrootte kunt u desnoods verkleinen via Bestand, Info, Media comprimeren. Een handig (want schijfruimte besparend) alternatief is een directe link naar een online video – voorwaarde is natuurlijk wel dat u ook tijdens de presentatie over een internetverbinding beschikt. Surf naar de gewenste YouTube-clip en klik op Delen en op Insluiten. Klik vervolgens op Opties en plaats een vinkje bij Oude insluitcode gebruiken. Kopieer de code naar uw klembord. In PowerPoint opent u Invoegen, Video van website en plakt u de code in het paneel. Bevestig met Invoegen.

8. Bladwijzers

Wanneer uw presentatie een aantal video- of audioclips van een respectabele lengte bevat, kan het handig zijn als u snel naar een specifieke locatie binnen zo’n clip kunt springen. Dat doet u met behulp van bladwijzers. Speel de clip af tot het punt waar u zo’n bladwijzer wilt toevoegen. Zorg dat de clip is geselecteerd, ga naar het tabblad Hulpmiddelen voor Audio/Video, open het tabblad Afspelen en kies Bladwijzer toevoegen. Er duikt nu een geel bolletje op in de voortgangsbalk van de clip. Op deze wijze kunt u nog meer bladwijzers toevoegen. Naar de volgende / vorige bladwijzer springen doet u dan via de toetscombinaties Alt+End / Alt+Home.

9. Triggers

Bladwijzers (zie vorige tip) kunt u ook inzetten als een ‘trigger’ voor een of andere animatie. Die animatie wordt dan automatisch uitgevoerd zodra de bladwijzer is bereikt bij het afspelen van de clip. Dat doet u als volgt. Selecteer de clip, ga naar de tab Animaties en kies bij Geavanceerde animatie de optie Animatie toevoegen. Selecteer een gepaste animatie uit de lijst, duid de juiste animatie aan (via het animatienummer net naast de clip) en kies Trigger in de rubriek Geavanceerde animatie. Kies Bij bladwijzer en wijs de gewenste bladwijzer aan.

10. Laserpointer

Tijdens een presentatie kan het best handig zijn als u het publiek snel naar een bepaald item op uw dia’s kunt wijzen. Geen echte laserpointer bij de hand? Dan maakt u van de muisaanwijzer toch snel even zo’n pointer? Het volstaat tijdens de presentatie de Ctrl-toets ingedrukt te houden terwijl u met ingedrukte linkermuisknop het item op uw dia aanwijst. Die pointer is standaard rood, maar via Diavoorstelling, Diavoorstelling instellen kiest u desgewenst groen of blauw.

©CIDimport

Excel

11. Grafische weergave

Het wordt visueel heel wat aantrekkelijker – en vaak ook duidelijker – wanneer u cijfermateriaal grafisch laat weergeven, bijvoorbeeld in de vorm van gekleurde balken of diagrammen. Selecteer de cellen die u op die manier wil voorstellen, ga naar het tabblad Start en kies in de rubriek Stijlen de optie Voorwaardelijke opmaak. Hier kunt u uit verschillende opties kiezen, waaronder Gegevensbalken, Kleurenschalen en Pictogramseries. Vervolgens legt u vast wanneer een cel een bepaalde weergave moet krijgen (bijvoorbeeld rood bij een negatief getal). Excel past uw gekozen regels cumulatief toe. Loopt het fout, kies dan eerst Regels wissen bij Voorwaardelijke opmaak en begin opnieuw.

12. Groeperen

Een complexe spreadsheet laat zich soms lastig beheren, maar één manier om uzelf tijd en ergernis te besparen is de verschillende bladen van uw spreadsheet te groeperen. Wat u vervolgens op één blad aanpast (zoals gegevens toevoegen of cellen een andere formattering meegeven) wordt automatisch ook op de andere bladen toegepast. Klik hiervoor onderaan uw spreadsheet met de rechtermuisknop op een van de bladen en kies Alle bladen selecteren. Excel voegt nu [Groep] toe aan de titelbalk. Een selectie van bladen is eveneens mogelijk: klik op het tabblad van het eerste blad en klik vervolgens de andere aan terwijl u de Ctrl-toets ingedrukt houdt. Vergeet de groeperen vanuit het contextmenu niet op te heffen, zodra u de gewenste groepswijziging(en) hebt doorgevoerd!

13. Selecties

De snelste manier om de complete inhoud van een Excel-blad te selecteren is door het grijze vierkantje aan te klikken, helemaal linksboven (tussen de indicaties van de rijen en de kolommen). Een andere manier om snel alles te selecteren is via de toetscombinatie Ctrl+A, die u van vele andere applicaties gewend bent. Zorg er dan wel voor dat u eerst een lege cel had geselecteerd. Immers, had u een cel binnen een (aaneensluitend) celbereik aangeklikt, dan wordt alleen dat bereik geselecteerd. Klikt u driemaal na elkaar op Ctrl+A, dan hebt u wél weer het hele blad mee.

14. Koppeling

Stel, u hebt een reeks gegevens in één kolom (vanaf A2), en een andere reeks in een tweede kolom (vanaf B2), bijvoorbeeld postcode en gemeente, of huisnummer en straat. Als u die twee reeksen graag in één kolom (vanaf D2) wilt samenbrengen, dan doet u dat als volgt. Klik cel D2 aan en tik een isgelijkteken (=) in, waarna u cel A2 aanklikt. Vervolgens tikt u een ampersand (&) in, gevolgd door de tekens waarmee u beide datareeksen wilt scheiden, omgeven door dubbele aanhalingstekens. Ten slotte tikt u nogmaals een ampersand in en klikt u cel B2 aan (=A2&"  "aB2). U krijgt nu het gevraagde resultaat te zien in cel D2. U hoeft nu maar de rechter onderhoek van die cel naar beneden te verslepen om ook de andere gegevens (A3, ...) te zien verschijnen. Het kan trouwens ook met de volgende formule: =TEKST.SAMENVOEGEN(A2; "  ";B2).

©CIDimport

OneNote

15. Synchronisatie

Uw OneNote-notities kunt u makkelijk delen met anderen en met uzelf. Voorwaarde is wel dat u over een (gratis) SkyDrive-account beschikt (via https://skydrive.live.com). Hier kunt u dan een map creëren en die via Map delen (rechtsonder) toegankelijk maken voor specifieke personen. In OneNote creëert u vervolgens een notitieblok (kies Bestand, Nieuw), selecteert u Web en verwijst u vervolgens naar de juiste weblocatie (de OneNote-map bij uw Microsoft SkyDrive). OneNote synchroniseert OneNote telkens er wijzigingen zijn, maar dat proces valt bij te sturen door in het (uitgeklapte) linkerpaneel van het hoofdvenster het groene cirkeltje aan te klikken. Zowel in de Play Store als in de App Store vindt u de (gratis) OneNote app terug, zodat ook synchronisaties mogelijk zijn naar uw smartphone.

16. Afdrukken

Er zijn verschillende manieren om informatie (webpagina, tekst, afbeeldingen, …) naar een of andere sectie binnen een OneNote-document te krijgen. Dat gaat soms eenvoudigweg door een item naar die sectie te verslepen, maar waarom zou u informatie niet gewoon afdrukken naar OneNote! Als OneNote correct is geïnstalleerd vindt u namelijk in het afdrukvenster van uw applicaties een virtuele printer terug: Verzenden naar OneNote 2010. Zodra u naar deze printer ‘afdrukt’, verschijnt de vraag waar u precies de afdruk wilt invoegen. U kunt dan de gewenste pagina of sectie selecteren of via trefwoorden naar de gewenste locatie zoeken.

17. Taken

In OneNote kunt u ook snel een of meer takenlijstjes opzetten. Dat gaat zeer eenvoudig: telkens u Ctrl+1 indrukt, verschijnt een vakje waarachter u een taak kunt invoeren. Dat item kunt u (na uitvoering van de taak) dan van een vinkje voorzien door het vakje aan te klikken. Het is echter ook mogelijk een koppeling naar een Outlook-taak te leggen in een OneNote-document. Klik met de rechtermuisknop de locatie aan waar u die koppeling wilt creëren en kies Outlook-taken, waarna u de gewenste dag of periode selecteert. Of u kiest Aangepast en vult zelf alle nodige details in. U zult zien: die taak wordt netjes ingepland in Outlook.

©CIDimport

Outlook

18. Stemming

Wist u dat u in Outlook eenvoudig een enquête of stemformulier kunt versturen? Start een nieuw bericht, ga naar het tabblad Opties en kies Stemknoppen gebruiken in de rubriek Tracering. Er zijn een drietal standaardkeuzes, maar via Aangepast ontwerpt u uw eigen stemknoppen en legt u bijkomende opties vast. Zorg dat u hier een vinkje plaatst bij Stemknoppen gebruiken en tik in het bijhorende veld de verschillende mogelijkheden in, telkens gescheiden door een puntkomma. De bijhorende vraag (of commentaar) voert u gewoon in de berichttekst in. De ontvanger kan ‘stemmen’ door bovenaan de mail ‘Breng uw stem uit door op Stemmen te klikken in de groep Reageren hierboven’ aan te klikken. Let wel, deze functie werkt alleen met Outlook.

19. Planningsweergave

Om uw agenda (deels) met anderen te delen kunt u die als bijlage (in ics-formaat) doormailen. Rechtsklik daarvoor op de betreffende agenda in Outlook en kies Delen, Agenda via e-mail verzenden. Ontvangt u van kennissen op deze manier een agenda, dan voegt u die toe door op het lint de knop Deze agenda openen aan te klikken. Hoe vindt u nu een tijdstip dat goed past in verschillende (ontvangen) agenda’s? Daarvoor heeft Microsoft de optie Planningsweergave (op het tabblad Beeld) verzonnen. De agenda’s komen dan onder elkaar te liggen, zodat u makkelijk kunt vergelijken. Of u kiest de optie Overlay op het tabblad  Beeld, waarna de agenda’s bovenop elkaar worden gelegd. Telkens als u Overlay selecteert, komt er een agenda bij.

20. Discussiebeheer

Als u op het tabblad Beeld een vinkje plaatst bij Weergeven als discussies, wordt alle mailverkeer meteen een stuk overzichtelijker. U kunt trouwens aangeven of u die weergave alleen voor de geselecteerde map, dan wel voor alle mappen wenst. Het kan echter nog wat compacter. U kunt namelijk overtollige berichten uit zo’n discussie laten verwijderen, zoals e-mails die integraal in andere berichten (reacties) werden opgenomen. Rechtsklik daarvoor op het kopje van zo’n discussie en kies Discussie opschonen. Standaard belanden die gewraakte berichten in de map Verwijderde items. Dat kunt u echter aanpassen: ga naar het tabblad Bestand en kies Opties. In de rubriek E-mail klikt u op Bladeren bij Opgeschoonde items gaan naar deze map, en past u de doelmap aan. Het kan ook doortastender. Kiest u in hetzelfde contextmenu de optie Negeren, dan worden alle huidige en toekomstige berichten van die discussie naar de map Verwijderde items verwezen.

Tekst: Toon van Daele

Dit artikel komt uit Computer Idee nummer 20, jaargang 2012

▼ Volgende artikel
11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt
© MehmetDinler
Huis

11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt

Wanneer je naar Windows 11 overstapt, zijn er ongetwijfeld zaken waaraan je moet wennen. Maar soms kunnen die dingen ronduit irritant zijn. Daarom bekijken we de grootste ergernissen van Windows 11 én de manieren om ze te verhelpen.

In dit artikel laten we zien hoe je de grootste ergernissen in Windows 11 aanpakt en het systeem naar je hand zet:

  • Schakel onnodige opstart-apps en achtergrondprocessen uit
  • Zet hinderlijke widgets, badges en meldingen uit
  • Beperk of verwijder OneDrive-synchronisatie en koppeling
  • Verwijder de Microsoft Edge-browser en andere bloatware
  • Zet de Game Bar en Game Mode uit als je geen gamer bent
  • Herstel het klassieke startmenu met Open-Shell
  • Beperk reclame en tracking via de privacy-instellingen
  • Maak Windows stiller en overzichtelijker met Niet storen
  • Ruim je systeem op door handmatig ongewenste vooraf geïnstalleerde apps te verwijderen

Lees ook: Geen fan van Windows Verkenner? Dit zijn je alternatieven

Wat voor de een ergernis is, kan voor de ander simpelweg een verrassende functie zijn. Alles draait om persoonlijke perceptie. We zijn in de fora van Windows 11-gebruikers gedoken om de pijnpunten te vinden. De belangrijkste klachten zijn: de dagelijkse prestatieproblemen die worden veroorzaakt door te veel achtergrondprocessen, Microsoft stuurt je voortdurend richting haar betaalde diensten en overdreven bemoeizucht bij meldingen, badges en reclame. In plaats van te klagen, zorgen wij voor een oplossing. 

Opstartvertraging

Onnodige opstartapps zijn altijd al een bron van ergernis geweest in Windows. Ze belasten de pc doordat ze waardevolle cpu-bronnen aanspreken en zorgen voor een opstartvertraging. Windows 11 bevat zelfs meer bloatware dan Windows 10. Bloatware is een term voor toepassingen die je niet nodig hebt en die het systeem afremmen. Deze toepassingen worden vaak voor de aankoop op nieuwe apparaten geïnstalleerd of ze sluipen op je pc via downloads waarin ze gebundeld zitten. Hoe meer programma’s je hebt, hoe meer achtergrondprocessen die het opstarten kunnen vertragen.

Je kunt ze te slim af zijn door ze te beëindigen in Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en kies voor Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op alle processen die zijn gekoppeld aan ongebruikte applicaties en gebruik de opdracht Beëindigen. Daarna schakel je de onnodige opstartapps definitief uit. Druk op Windows-toets+I om de Instellingen te openen. Ga naar Apps / Opstarten en zet de apps uit waarvan je niet wilt dat ze samen met het systeem automatisch opstarten.

Wees terughoudend wat betreft toepassingen die automatisch opstarten.

Nieuwsfeeds uitschakelen

Widgets zijn een soort mini-apps. Ze tonen bijvoorbeeld de weersverwachting, een overzicht van je agenda-afspraken of de voetbalresultaten. Standaard toont Microsoft ook zijn nieuwsfeed van het MSN-netwerk, wat doorgaans geen toegevoegde waarde heeft. Oorspronkelijk waren widgets bedoeld om nieuwsfeeds en sociale media in het besturingssysteem te integreren.

Sommige gebruikers houden ervan, anderen haten de widgets hartgrondig, omdat er toch al van alle kanten steeds meer nieuws en sociale info op ons afkomen. Wie zit te wachten op de volgende vondst die meer van hetzelfde levert? Als je tot deze laatste groep behoort, dan kun je de functie uitschakelen. Ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Taakbalk / Taakbalkitems en schakel daar Widgets uit.

Gebruik je de widgets zelden of nooit, zet ze dan uit.

OneDrive beperken

Microsoft heeft er een handje van om je met zachte hand naar haar online opslagdienst OneDrive te dirigeren. Bij de eerste set-up krijg je de vraag om OneDrive te gebruiken en daarna maakt OneDrive automatisch en zonder waarschuwing verschillende back-upmappen op OneDrive aan. Dat lijkt op een assertieve dienstverlening, maar de waarheid is dat je als gebruiker op die manier sneller tegen de limiet van 5 gigabyte gratis OneDrive-opslagruimte aanbotst. Het is een marketingtactiek van Microsoft waardoor je gedwongen wordt om te upgraden. Hierdoor ga je sneller overwegen om een betaald abonnement te nemen. Met een Personal Microsoft 365-account krijg je 1 TB aan opslag en 6 TB met een Microsoft Family-abonnement.

Je kunt je overigens afvragen in hoeverre hier een loopje wordt genomen met je privacy. Online back-ups zijn handig, maar ben je ermee gediend dat je gegevens op de servers van Microsoft worden opgeslagen? Misschien wil je liever gebruikmaken van een andere online back-updienst? Nu wordt de indruk gewekt dat de concurrentie tweede keuze is. Ben je het niet eens met deze overijverige OneDrive-synchronisatie, dan klik je met rechts op het pictogram van OneDrive in het systeemvak. Vervolgens selecteer je het tandwieltje rechtsboven om de Instellingen van OneDrive te openen om naar het tabblad Synchroniseren en back-up maken te gaan. Dan klik je op Back-up beheren. Daar kun je aangeven om documenten, afbeeldingen of je bureaublad niet online te bewaren.

Bepaal zelf de mappen waarvan OneDrive een back-up moet maken.

OneDrive ontkoppelen

Wanneer je OneDrive niet vaak gebruikt, kun je deze dienst op je Windows-apparaat ontkoppelen en zelfs verwijderen. Door de koppeling met je Microsoft-account zijn de persoonlijke bestanden in OneDrive beschikbaar op elk apparaat waarop je bent ingelogd met hetzelfde Microsoft-account. Je bent dus niet meer aan een vaste werkplek gebonden. Door te ontkoppelen weet je zeker dat de lokale map niet meer kan synchroniseren met de online opslag.

Klik met rechts in het systeemvak op het pictogram van OneDrive (het wolkje). Kun je dit pictogram niet zien? Klik dan eerst op het PijltjeOmhoog van het systeemvak. Daarna open je het instellingenvenster van OneDrive en ga je naar het tabblad Account. Onder je account selecteer je Deze pc ontkoppelen / Account ontkoppelen. De gegevens die al in OneDrive staan, blijven hierdoor onaangeroerd en de speciale OneDrive-map op de computer verandert in een normale map. Je kunt er bestanden in plaatsen, verwijderen en verplaatsen, maar ze worden niet langer automatisch gesynchroniseerd in de cloud.

Ook al ontkoppel of verwijder je OneDrive, de virtuele map blijft staan in het navigatievenster van Windows Verkenner.

Weg met OneDrive en Edge

Ben je OneDrive echt helemaal beu? Weet dan dat je OneDrive zelfs kunt verwijderen. Het zal je Windows-pc niet beschadigen. Ga naar Instellingen / Apps en open het lijstje met Geïnstalleerde apps. Daar vind je Microsoft OneDrive. Klik op de drie puntjes achter de naam van deze app en selecteer Verwijderen net zoals je dat met elk ander programma zou doen. Het duurt een paar seconden voor de app is verwijderd. Ondertussen heeft Microsoft er ook voor gezorgd dat je op dezelfde manier de browser Edge kunt verwijderen. In het begin van Windows 11 was deze functie nog lichtgrijs gemarkeerd.

Dankzij de nieuwe antimonopoliewet kun je sinds maart 2024 ook de browser van Microsoft verwijderen.

Game Bar voor niet-gamers

De instellingen van Windows 11 bevatten een speciaal onderdeel bedoeld voor gaming. Wanneer je de toetscombinatie Windows-toets+G gebruikt, open je de Windows Game Bar. Daarmee kun je schermafdrukken en clips vastleggen van games die door Microsoft zijn geverifieerd. Eigenlijk is deze functie bedoeld voor het vastleggen van Xbox-games, maar je kunt hem ook gebruiken voor schermopnames van gewone programma’s.

Geen kwaad woord over de Windows Game Bar. Maar als je geen of zelden games speelt, heeft het geen zin om de Game Bar en Game Mode op de computer in te schakelen. Bovendien kan deze applicatie veel cpu en geheugen gebruiken. Om de Game Bar uit te schakelen, ga je weer naar het instellingenvenster van Windows. Daar kies je Gaming / Game Bar. Vervolgens schakel je bovenaan de optie uit bij Je controller mag Game Bar openen. Daarna ga je terug naar het venster Gaming en je kiest het tabblad Gamemodus om ook hier de optie Gamemodus uit te zetten.

Ben je geen gamer, schakel dan de Game Bar uit.

Badges in de kiem smoren

Windows 11 toont voortdurend meldingen op de taakbalk die je waarschuwen voor onder meer updates en nieuwe e-mail. Deze zogenaamde badges staan standaard ingeschakeld. Ze blijven eindeloos opduiken. Bankwebsites sturen je constant badges, maar ook browserextensies doen dat. Het wordt snel te veel van het goede. Nogal wat gebruikers ergeren zich hieraan, wat heel begrijpelijk is.

Je kunt de badges uitschakelen door met rechts op de taakbalk te klikken en dan te kiezen voor Taakbalkinstellingen. Scrol aan de rechterkant naar beneden en klik op Taakbalk. Vervolgens scrol je nog wat verder naar beneden tot je bij Gedrag van taakbalk bent. Hier kun je de optie uitschakelen bij Badges weergeven in taakbalk-apps. Dit is trouwens ook de plaats waar je de uitlijning van de taakbalk wijzigt. Standaard staan de pictogrammen gecentreerd op de taakbalk. Hier kun je aangeven dat die links moeten worden uitgelijnd. Hierdoor wordt het Startmenu aan de linkerkant weergegeven zoals vroeger.

In de taakbalk kun je de badges verbergen.

Terug naar bekend startmenu

Mis je het startmenu van Windows 10? Er is een interessante tweak waarbij je het Windows 11-startmenu vervangt door het type uit Windows 10. Download Open-Shell van de GitHub-website. De laatste versie op het moment van schrijven is OpenshellSetup 4.4.195. Je hebt de keuze tussen een zelfuitvoerbaar exe-bestand of een gecomprimeerd 7Z-bestand. Wij gaan voor het exe-bestand.

In de set-upwizard schakel je de opties Classic Explorer en Classic IE uit. De optie Create a start menu folder moet aangevinkt blijven. Zodra het installatieproces voltooid is, open je via Windows Zoeken de Open-Shell Menu Settings. Daarna kun je kiezen tussen de Classic Style, Classic with two columns of Windows 7 style.

Misschien wil je ook de knop naar het startmenu aanpassen zodat deze op die van Windows 10 lijkt. Hiervoor vink je de optie Replace start button aan. Vervolgens kies je een van de drie voorstellen uit, of je klikt op Pick Image. Zoek op het web naar een afbeelding van het Windows 10-startmenu en selecteer die. Wil je op je schreden terugkeren en Open-Shell verwijderen? Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Selecteer Open-Shell en gebruik de optie Verwijderen.

Geef het startmenu zijn oude look terug.

Advertenties uitschakelen

Windows 11 genereert een unieke identifier, een zogenaamde reclame-ID, om je activiteiten te volgen. Hiervoor gebruikt Microsoft je zoekopdrachten, eerdere aankopen van Microsoft-producten en online activiteiten die gekoppeld zijn aan je Microsoft-account. Adverteerders kunnen die gebruiken om jou gerichte advertenties te sturen wanneer je apps gebruikt. Ben je gevoelig voor je privacy, dan zet je hier ook het mes in.

Open Instellingen en ga naar Privacy en beveiliging. Klik rechts op het onderdeel Algemeen. Zet de schakelaar uit bij Laat apps me persoonlijke advertenties zien door mijn reclame-id te gebruiken. Doe hetzelfde bij Websites hebben toegang tot mijn lijst met talen zodat er inhoud kan worden weergegeven die relevant is voor mijn locatie. Optioneel schakel je ook de optie daaronder uit: Start en zoekresultaten door Windows laten verbeteren door app-lanceringen bij te houden. Tot slot zet je ook de vierde optie uit: Suggesties voor inhoud in de app Instellingen weergeven.

Draag zorg voor je privacy en schakel reclamemeldingen uit.

Meldingen uitschakelen

In het Berichtencentrum komen ook systeemwaarschuwingen, ongelezen berichten, nieuwe artikelen van je favoriete websites en meer meldingen binnen. Deze kunnen nuttig zijn om je op de hoogte te houden van wat er gebeurt, maar het is best mogelijk dat de hoeveelheid meldingen en geluiden overweldigend is en op je zenuwen gaat werken. Daarom kun je meldingen uitschakelen om afleiding te minimaliseren. Open de Instellingen en klik op Systeem. Aan de rechterkant klik je op de pagina Meldingen. Hier kun je de schakelaar Meldingen uitschakelen omzetten. Wil je nog verder gaan, dan zet je de schakelaar Niet storen aan.

Zo, dat scheelt een hoop afleiding.

Snoeien in bloatware

Een nieuwe pc komt met een hoop bloatware en bij Windows 11 is dat niet anders. Het gaat om software waar je niet om hebt gevraagd. Bloatware neemt niet alleen geheugenruimte in beslag, hij verslechtert ook de prestaties van het systeem. Meestal gaat het om spelletjes, testversies van beveiligingssuites en virusscanners, cloudservices en zelfs fotoboeken.

Er zijn freewaretools die scannen naar bloatware, ook wel crapware genoemd, om die automatisch te verwijderen. Maar als je er niet goed in thuis bent, kun je hiermee meer kwaad dan goed doen. Sommige applicaties zijn immers noodzakelijk voor de goede werking van het systeem. De website Should I Remove It is gespecialiseerd in het vinden en verwijderen van bloatware. Hier vind je uitgebreide overzichten van bloatware bij alle belangrijke computermerken. Neem bijvoorbeeld Toshiba, die heeft meer dan dertig applicaties die als testversie worden geïnstalleerd. Snoei de bloatware dus handmatig. Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Daar zie je alle programma’s die op de machine zijn geïnstalleerd. Blader door de lijst en controleer welke programma’s je kunt verwijderen.

Volgens de website Should I Remove It bevat een Toshiba de meeste bloatware.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Welke vaatwasprogramma’s en functies heeft je vaatwasser, en wanneer gebruik je ze?
Huis

Welke vaatwasprogramma’s en functies heeft je vaatwasser, en wanneer gebruik je ze?

Na een uitgebreid diner of gewoon een simpele doordeweekse maaltijd is het heerlijk dat je de afwas niet met de hand hoeft te doen. De vaatwasser regelt het wel. Maar met al die programma's en knopjes is het niet altijd duidelijk wat je nou precies wanneer moet gebruiken. Daarom zetten we de belangrijkste vaatwasprogramma's én functies voor je op een rij.

Dit artikel in het kort:

  • Dit zijn de vaatwasprogramma's die je het meest tegenkomt
  • De extra opties en programma's op je vaatwasser uitgelegd

Ook interessant om te lezen: Bespaar 30 procent energie met deze tips voor je vaatwasser!

De meest gebruikte vaatwasprogramma's

Vrijwel elke vaatwasser beschikt over een basisset van vijf tot zes programma's. Daarnaast zijn er vaak nog aanvullende functies die je met een druk op de knop kunt inschakelen. We beginnen bij de standaardprogramma’s die je op vrijwel elk apparaat zult vinden:

Standaardprogramma (55-65°C)

Ideaal voor licht vervuilde vaat zoals ontbijtborden, kopjes en bestek. Laat je er pannen met aangekoekte etensresten in meedraaien? Dan is dit programma meestal niet krachtig genoeg. Vaak is dit het hoofdprogramma, tenzij de machine een automatisch programma heeft.

Autoprogramma (50-70°C)

De slimme keuze voor normaal bevuilde vaat. De machine scant hoe vuil alles is en past daar automatisch de temperatuur, duur en waterhoeveelheid op aan. Hoe viezer de vaat, hoe intensiever het programma.

Ecoprogramma (rond 50°C)

Wil je energie en water besparen? Dan is het ecoprogramma de beste optie voor je dagelijkse afwas. Het resultaat is vergelijkbaar met het autoprogramma, al duurt het gemiddeld wel vier uur. Langzamer, maar zuiniger.

©Suzi Media

Het Ecoprogramma is het meest zuinige programma voor gewoon vieze vaat. Je bespaart er gemiddeld tot 30 procent stroom en 25 procent water mee (vergeleken met het standaardprogramma). Om wasbeurten te besparen, zet je de vaatwasmachine pas aan als-ie helemaal vol zit. Door consequent de vaatwasser pas te laten draaien als-ie vol zit, bespaar je gemiddeld 15 procent op je energieverbruik.

Kort programma (40-45°C)

Heb je vooral borden en glazen gebruikt die nauwelijks vuil zijn? Dan is dit programma handig. Het is snel klaar, maar droogt vaak minder goed en verbruikt relatief veel energie. Sommige vaatwassers hebben in plaats hiervan een 'kort'-knop met hetzelfde effect.

Intensief programma (70-75°C)

Voor vieze pannen, ovenschalen en andere sterk vervuilde vaat is dit de krachtigste optie. Het schoonmaakresultaat is uitstekend, maar het programma verbruikt ook meer stroom en water.

Glas- of delicaat programma

Glaswerk en gevoelige items vragen om een zachte aanpak. Dit programma gebruikt minder agressieve temperaturen en past de waterhardheid aan om glascorrosie te voorkomen. Het droogt ook wat langer voor een glanzend resultaat.

©Paolo

De meeste vaatwassers geven via een display of projectie aan hoelang het programma nog draait.

Extra functies en speciale programma's

Naast de standaardprogramma's hebben veel vaatwassers ook aanvullende functies die je naar behoefte kunt inschakelen:

Voorspoelen

Geen zin om eerst met de hand af te spoelen? Met deze functie wordt grof vuil verwijderd voordat je het hoofdprogramma start.

Multitablet-functie

Gebruik je all-in-one tabletten? Dan zorgt deze functie ervoor dat het programma daar optimaal op is afgestemd. Vaak wordt de programmaduur iets verlengd en krijg je een melding als het glansspoelmiddel bijna op is.

©Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio

Uitgestelde start

Handig als je de machine pas ’s nachts wilt laten draaien of op een goedkoper stroommoment. Je kunt vaak instellen hoeveel uur later het programma moet starten.

Hygiëne- of antibacterieel programma

Bij dit programma draait de vaatwasser extra heet – vaak rond de 80°C – om bacteriën te doden. Sommige machines voegen ook een extra spoelbeurt toe voor optimale hygiëne.

Babyprogramma

Speciaal voor jonge gezinnen: dit programma reinigt flesjes, speentjes en babyservies extra grondig op hoge temperatuur.

Halve belading

Geen volle vaatwasser, maar toch dringend wat servies nodig? Kies dan voor halve belading. De machine maakt dan alleen een deel van de vaat schoon (bijvoorbeeld boven- of onderin), en is sneller klaar én zuiniger in verbruik.

Intensieve zone

Sommige vaatwassers hebben een speciale zone – vaak onderin – waar extra krachtige sproeiers actief zijn. Ideaal voor aangekoekte pannen of servies met hardnekkig vuil.

Nieuwe vaatwasser nodig?

Hier vind je de nieuwste modellen voor de beste prijzen!