ID.nl logo
Musks meesterplan: wordt X het WeChat van het Westen?
© bongkarn - stock.adobe.com
Huis

Musks meesterplan: wordt X het WeChat van het Westen?

Elon Musk heeft grootse plannen met X, het sociale netwerk dat hij in 2022 kocht. Hij wil er een super-app van maken die chat, betaaldiensten en e-commerce combineert. Kan X transformeren tot het westerse equivalent van China's immens populaire app WeChat? Of strandt Musks ambitieuze missie door regelgeving en privacybezwaren? Je leest het in dit artikel.

Dit artikel in het kort:

  • Elon Musks ambitieuze visie om van X een super-app te maken

  • De uitdagingen bij de transformatie tot nu toe

  • Vergelijking met het succes van WeChat

  • Kan X voet aan de grond krijgen in Nederland?

  • Privacy als mogelijke struikelblok

  • Ook interessant: Maak kennis met Grok: Elon Musks antwoord op ChatGPT

Elon Musk, de man achter bedrijven als SpaceX en Tesla, heeft grote plannen met X, het sociale mediaplatform dat voorheen bekend stond als Twitter. Hij wil van X een alles-in-één-app maken die meer kan dan alleen berichten posten. De visie past bij Musk, die eerder ook al enorme veranderingen teweegbracht in de ruimtevaart en de auto-industrie. De eerdere naamsverandering van Twitter naar X markeert een grote verschuiving. Het doel is om het platform te laten uitgroeien tot een veelzijdige dienst die onder andere betalingen mogelijk maakt.

Uitdagingen bij de transformatie van X

De weg naar deze transformatie verloopt niet zonder problemen. Musks beslissing om 6500 medewerkers te ontslaan zorgde eerder al voor veel ophef. Maar dat heeft het X-team onder leiding van CEO Linda Yaccarino niet tegengehouden om een aantal belangrijke vernieuwingen door te voeren.

Een van de opvallendste ontwikkelingen is de introductie van betalingsmogelijkheden op het platform. Dat kan X transformeren tot een belangrijke speler op het gebied van e-commerce en financiële dienstverlening.

Vorige maand heeft X al vergunningen voor geldovermakingen verkregen in twaalf Amerikaanse staten. Dat geeft wel aan dat er al aanzienlijke vooruitgang wordt geboekt bij het realiseren van Musks plannen en dat X daadwerkelijk de potentie heeft om de e-commerce-wereld te betreden – een markt die nu wordt gedomineerd door Chinese giganten als Alibaba.

Als Musk erin slaagt om zijn plannen te realiseren, kan X een enorme impact hebben op de manier waarop we communiceren, consumeren en ons leven organiseren. De app kan een one-stop-shop worden voor al onze dagelijkse behoeften, wat ons tijd en energie kan besparen. Daar staat tegenover dat de app te complex kan worden en gebruikers daarmee afstoot. Bovendien kan de concentratie van macht in handen van Musk leiden tot privacy- en concurrentiebezwaren.

View post on X

Vergelijking met WeChat

Musks ambitie om van X een app te maken die vergelijkbaar is met het Chinese WeChat, is veelzeggend. WeChat is met maar liefst 1,33 miljard gebruikers 's werelds grootste standalone app. Het combineert social media met betalingen en e-commerce, een model dat X ook lijkt na te streven. Of X een vergelijkbare status kan bereiken hangt af van het verkrijgen van licenties en het overwinnen van regelgevende barrières.

Wat is WeChat precies? WeChat is dé alles-in-één superapp in China en heeft het dagelijks leven van de Chinezen ingrijpend veranderd. De app is in 2011 gelanceerd door het Chinese techbedrijf Tencent en biedt tegenwoordig een scala aan diensten via zogenaamde 'mini-programs':

Messaging - WeChat begon als chat-app om berichten, foto's en video's mee te sturen; een soort WhatsApp dus. Deze messaging-functie is nog steeds het meest gebruikt. Social media - Je kunt posts en statusupdates delen zoals op Facebook. Ook kun je artikelen en video's delen. Betalingen - Via WeChat Pay kunnen gebruikers online en offline betalingen doen en geld overmaken. De app vervangt vaak cash geld of creditcards. Eten bestellen - Via mini-apps kun je eten bestellen, een tafel reserveren en zelfs restaurants beoordelen. Reizen boeken - Vluchten, treintickets, hotels, taxi's; alles regel je via WeChat. Nieuws & entertainment - Je vindt nieuws, muziek-streaming, games en meer rechtstreeks in de app.

WeChat heeft anno 2024 maar liefst 1,33 miljard maandelijkse gebruikers. Voor veel Chinezen is het ondenkbaar geworden om zonder de app te leven. WeChat ís hun digitale leven geworden.

©Алина Бузунова

X-app in Nederland: gaat dat werken?

Of X met een dergelijke alles-in-één-app ook in Nederland voet aan de grond krijgt, is de vraag. Aan de ene kant is de Nederlandse markt kansrijk. Nederlanders omarmen nieuwe technologieën snel en zijn innovatief als het gaat om online diensten. Bovendien is de financiële infrastructuur en regelgeving hier prima op orde. Dat maakt het makkelijker voor een partij als X om zo'n betalingsdienst aan te bieden.

Aan de andere kant zijn er ook drempels. De Nederlandse markt wordt al bediend door gevestigde partijen als Facebook, WhatsApp en lokale banken. X zal hen dan eerst moeten zien te verdringen. Bovendien zijn Nederlanders over het algemeen terughoudend als het gaat om het delen van persoonlijke data. Dat kan de adoptie van een alles-in-één-app als X zeker bemoeilijken.

Al met al heeft X zeker kansen in Nederland. Maar of het platform hier net zo dominant kan worden als WeChat in China, is maar de vraag. Veel zal afhangen van hoe goed X inspeelt op de Nederlandse gebruikers en hun wensen rondom privacy en gemak. Het blijft in ieder geval een interessante ontwikkeling om de komende tijd in de gaten te houden.

Conclusie

Het idee om van X een alles-in-één-app te maken belooft de digitale wereld ingrijpend te veranderen. Gezien Musks staat van dienst met het op zijn kop zetten van hele industrieën, kan zijn nieuwste onderneming de manier waarop we denken over social media en e-commerce volledig transformeren. De toekomst van X ziet er ondanks alle controverse van de afgelopen maanden veelbelovend uit, met de potentie om een centrale rol te spelen in het leven van gebruikers wereldwijd. Nou ja, met uitzondering van China dan.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.