ID.nl logo
Musks meesterplan: wordt X het WeChat van het Westen?
© bongkarn - stock.adobe.com
Huis

Musks meesterplan: wordt X het WeChat van het Westen?

Elon Musk heeft grootse plannen met X, het sociale netwerk dat hij in 2022 kocht. Hij wil er een super-app van maken die chat, betaaldiensten en e-commerce combineert. Kan X transformeren tot het westerse equivalent van China's immens populaire app WeChat? Of strandt Musks ambitieuze missie door regelgeving en privacybezwaren? Je leest het in dit artikel.

Dit artikel in het kort:

  • Elon Musks ambitieuze visie om van X een super-app te maken

  • De uitdagingen bij de transformatie tot nu toe

  • Vergelijking met het succes van WeChat

  • Kan X voet aan de grond krijgen in Nederland?

  • Privacy als mogelijke struikelblok

  • Ook interessant: Maak kennis met Grok: Elon Musks antwoord op ChatGPT

Elon Musk, de man achter bedrijven als SpaceX en Tesla, heeft grote plannen met X, het sociale mediaplatform dat voorheen bekend stond als Twitter. Hij wil van X een alles-in-één-app maken die meer kan dan alleen berichten posten. De visie past bij Musk, die eerder ook al enorme veranderingen teweegbracht in de ruimtevaart en de auto-industrie. De eerdere naamsverandering van Twitter naar X markeert een grote verschuiving. Het doel is om het platform te laten uitgroeien tot een veelzijdige dienst die onder andere betalingen mogelijk maakt.

Uitdagingen bij de transformatie van X

De weg naar deze transformatie verloopt niet zonder problemen. Musks beslissing om 6500 medewerkers te ontslaan zorgde eerder al voor veel ophef. Maar dat heeft het X-team onder leiding van CEO Linda Yaccarino niet tegengehouden om een aantal belangrijke vernieuwingen door te voeren.

Een van de opvallendste ontwikkelingen is de introductie van betalingsmogelijkheden op het platform. Dat kan X transformeren tot een belangrijke speler op het gebied van e-commerce en financiële dienstverlening.

Vorige maand heeft X al vergunningen voor geldovermakingen verkregen in twaalf Amerikaanse staten. Dat geeft wel aan dat er al aanzienlijke vooruitgang wordt geboekt bij het realiseren van Musks plannen en dat X daadwerkelijk de potentie heeft om de e-commerce-wereld te betreden – een markt die nu wordt gedomineerd door Chinese giganten als Alibaba.

Als Musk erin slaagt om zijn plannen te realiseren, kan X een enorme impact hebben op de manier waarop we communiceren, consumeren en ons leven organiseren. De app kan een one-stop-shop worden voor al onze dagelijkse behoeften, wat ons tijd en energie kan besparen. Daar staat tegenover dat de app te complex kan worden en gebruikers daarmee afstoot. Bovendien kan de concentratie van macht in handen van Musk leiden tot privacy- en concurrentiebezwaren.

View post on X

Vergelijking met WeChat

Musks ambitie om van X een app te maken die vergelijkbaar is met het Chinese WeChat, is veelzeggend. WeChat is met maar liefst 1,33 miljard gebruikers 's werelds grootste standalone app. Het combineert social media met betalingen en e-commerce, een model dat X ook lijkt na te streven. Of X een vergelijkbare status kan bereiken hangt af van het verkrijgen van licenties en het overwinnen van regelgevende barrières.

Wat is WeChat precies? WeChat is dé alles-in-één superapp in China en heeft het dagelijks leven van de Chinezen ingrijpend veranderd. De app is in 2011 gelanceerd door het Chinese techbedrijf Tencent en biedt tegenwoordig een scala aan diensten via zogenaamde 'mini-programs':

Messaging - WeChat begon als chat-app om berichten, foto's en video's mee te sturen; een soort WhatsApp dus. Deze messaging-functie is nog steeds het meest gebruikt. Social media - Je kunt posts en statusupdates delen zoals op Facebook. Ook kun je artikelen en video's delen. Betalingen - Via WeChat Pay kunnen gebruikers online en offline betalingen doen en geld overmaken. De app vervangt vaak cash geld of creditcards. Eten bestellen - Via mini-apps kun je eten bestellen, een tafel reserveren en zelfs restaurants beoordelen. Reizen boeken - Vluchten, treintickets, hotels, taxi's; alles regel je via WeChat. Nieuws & entertainment - Je vindt nieuws, muziek-streaming, games en meer rechtstreeks in de app.

WeChat heeft anno 2024 maar liefst 1,33 miljard maandelijkse gebruikers. Voor veel Chinezen is het ondenkbaar geworden om zonder de app te leven. WeChat ís hun digitale leven geworden.

©Алина Бузунова

X-app in Nederland: gaat dat werken?

Of X met een dergelijke alles-in-één-app ook in Nederland voet aan de grond krijgt, is de vraag. Aan de ene kant is de Nederlandse markt kansrijk. Nederlanders omarmen nieuwe technologieën snel en zijn innovatief als het gaat om online diensten. Bovendien is de financiële infrastructuur en regelgeving hier prima op orde. Dat maakt het makkelijker voor een partij als X om zo'n betalingsdienst aan te bieden.

Aan de andere kant zijn er ook drempels. De Nederlandse markt wordt al bediend door gevestigde partijen als Facebook, WhatsApp en lokale banken. X zal hen dan eerst moeten zien te verdringen. Bovendien zijn Nederlanders over het algemeen terughoudend als het gaat om het delen van persoonlijke data. Dat kan de adoptie van een alles-in-één-app als X zeker bemoeilijken.

Al met al heeft X zeker kansen in Nederland. Maar of het platform hier net zo dominant kan worden als WeChat in China, is maar de vraag. Veel zal afhangen van hoe goed X inspeelt op de Nederlandse gebruikers en hun wensen rondom privacy en gemak. Het blijft in ieder geval een interessante ontwikkeling om de komende tijd in de gaten te houden.

Conclusie

Het idee om van X een alles-in-één-app te maken belooft de digitale wereld ingrijpend te veranderen. Gezien Musks staat van dienst met het op zijn kop zetten van hele industrieën, kan zijn nieuwste onderneming de manier waarop we denken over social media en e-commerce volledig transformeren. De toekomst van X ziet er ondanks alle controverse van de afgelopen maanden veelbelovend uit, met de potentie om een centrale rol te spelen in het leven van gebruikers wereldwijd. Nou ja, met uitzondering van China dan.

▼ Volgende artikel
Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis
© Rens Blom
Huis

Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis

Odido schudt de markt van vast internet voor thuis op met Klik&Klaar, een dienst van 25 euro per maand die 5G-signaal omzet naar wifi voor al je apparaten. Klik&Klaar is zo een alternatief voor internet via de kabel of glasvezel, en waarschijnlijk ook goedkoper dan wat je nu betaalt voor bekabeld internet. Wij hebben Klik&Klaar een maand getest in een appartement en delen de plus- en minpunten van de dienst met je.

Goed
Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar internet thuis
  • Maakt beloofde snelheid ruimschoots waar
  • Gebruiksvriendelijke installatie
  • Instabiel internet bij slecht weer
  • Problemen met wifirepeaters

De eerste plus is de prijs. Met 25 euro per maand is Klik&Klaar lekker betaalbaar. Heb je al een geselecteerd mobiel abonnement van Odido, dan betaal je slechts 20 euro per maand voor Klik&Klaar. De dienst is maandelijks opzegbaar, waardoor je lekker flexibel bent.

Het bestellen via de Odido-website is eenvoudig en we ontvingen het pakket na twee werkdagen thuis, in ons appartement in Castricum. In de doos vind je een Zyxel 5G-modem en een 5G-simkaart, die je in de router stopt om internet te ontvangen. Het blijft fascinerend hoe je al je apparaten van wifi kunt voorzien dankzij een simkaartje ter grootte van je nagel.

©Rens Blom

Het simkaartje dat je bij de router krijgt.

Installatie

Om Klik&Klaar te installeren, download je de gratis Klik&Klaar-app op je iPhone of Android-smartphone. Die loodst je binnen het beloofde kwartiertje door de installatie heen. De app laat duidelijk zien waar je de router het beste kunt neerzetten. Neem die instructies serieus, want weggestopt in een hoek ontvangt de router geen goed internetsignaal en heb je dus ook weinig aan de dienst. Na de eenvoudige installatie geef je je wifinetwerk een naam en verbind je je apparaten. Vervolgens zijn je smartphone, computer, tablet, smart-tv en andere gadgets online. Je hebt onbeperkt internet op de hoogst mogelijke snelheid, zoals je gewend bent van internet voor thuis.

©Rens Blom

De installatie van Klik&Klaar is eenvoudig.

Ervaringen

Na ruim een maand gebruik zijn we over het algemeen erg tevreden over Odido Klik&Klaar, maar sturen we de router toch terug. Dat ligt niet aan de internetsnelheden. Odido belooft via deze dekkingskaart dat de router op ons adres een snelheid van 300 Mbit/s of meer biedt en dat klopt. In de woonkamer – waar de router voor het raam staat – halen we tussen de 300 en 600 Mbps download en 70 tot 200 Mbps upload. Dat zijn uitstekende snelheden. In andere kamers, verder weg van de router, halen we nog steeds meer dan 100/50 Mbps. Netjes.

Ons probleem met Odido Klik&Klaar is de betrouwbaarheid. Niet alleen viel de router in een maand twee keer uit (om na een herstart weer te functioneren), tijdens flinke regenbuien en een najaarsstorm had de router grote moeite om een stabiel thuisnetwerk te bieden. Dipjes in het wifisignaal verstoorden onze videobelvergaderingen, onderbraken de muziek uit de Sonos-speakers en lieten onze telefoons af en toe automatisch overschakelen naar het mobiele netwerk. Ongemakken die we tijdens slecht weer niet ervaren via een vaste internetverbinding, en ongemakken waar we niet op zitten te wachten in het gure Nederland.

©Rens Blom

De Klik&Klaar-router uit de doos.

Goed om te weten: de router heeft twee 2,5Gbit/s-ethernetpoorten om apparaten bekabeld aan te sluiten. Wij hebben de smart-tv rechtstreeks aangesloten en de andere poort verbonden met een switch. De smart-tv heeft tijdens het kijken van Videoland, YouTube en NPO Plus nooit problemen met zijn internetverbinding gehad, ook niet tijdens slecht weer.  

Wifirepeaters

Voor een volledige test hebben we ook twee wifirepeaters van Odido Klik&Klaar besteld. Die heten Wifipunten, zijn optioneel en kosten 2,50 euro per stuk per maand. Je huurt ze en moet ze als ze niet bevallen of bij het stoppen van Klik&Klaar dus terugsturen.

©Rens Blom

©Rens Blom

De installatie van de Wifipunten.

Onze ervaringen met de kleine repeaters, die je neerzet in de vensterbank of op je bureau, zijn gemengd. Enerzijds verbeteren ze het wifisignaal in ons appartement duidelijk. Op onze werkplek, een vide boven de keuken/woonkamer en net buiten de directe zichtlijn van de router in de woonkamer, haalden we via router een downloadsnelheid van 270 Mbps en een uploadsnelheid van 120 Mbps. Na het installeren van een wifirepeater op de wifi, met bijna een zichtlijn op de router, schoot de downloadsnelheid omhoog naar 425 tot 616 Mbps – op basis van vier tests verspreid over een uur. De uploadsnelheid bedroeg bij deze tests 107 tot 110 Mbps en verbeterde dus niet ten opzichte van de oude situatie.

©Rens Blom

Een snelheidstest na het koppelen van een wifirepeater.

Een Wifipunt-wifirepeater heeft twee 2,5Gbit/s-lanpoorten om apparatuur bekabeld aan te sluiten. Onze computer op de werkplek tikte bekabeld op de repeater vrijwel dezelfde snelheden aan als via de wifi.

©Rens Blom

De wifirepeater is handzaam en daarom op veel plekken neer te zetten.

Opmerkelijk is dat heel wat van onze apparaten in de war raakten van de Wifipunten. Smartphones, laptops en tablets leken soms niet meer te weten met welk wifipunt (router, wifipunt één of wifipunt twee) ze het beste konden verbinden, wat leidde tot verbindingsproblemen. Dat terwijl we de repeaters geïnstalleerd hebben volgens de instructies van deKlik&Klaar-app, die in de weken erna steevast aangaf dat ons wifinetwerk er keurig uitzag. Na het verwijderen van de Wifipunten waren de verbindingsproblemen ook opgelost.

©Rens Blom

Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

▼ Volgende artikel
Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18
Huis

Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18

Met iOS 18 krijg je toegang tot functies die eerder niet mogelijk waren, waardoor je je smartphone nog persoonlijker kunt maken. Ook de Notities-app heeft een update gekregen, zodat je teksten nu veel makkelijker kunt organiseren.

Wanneer je iOS 18 downloadt op je iPhone, dan krijg je ook meteen toegang tot de nieuwe Notities-app. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden om je teksten overzichtelijk te organiseren en beheren.

Lees ook: Personaliseer je iPhone: zo pas je in iOS 18 het beginscherm aan

De Notities-app van iOS 18 is onder handen genomen. Daardoor moet het ook gemakkelijker worden om bepaalde informatie terug te vinden. Als je een lange tekst in de app hebt geschreven, dan kan het lastig zijn om een specifieke passage op te zoeken, zelfs wanneer je al koppen en tussenkopjes hebt gebruikt om je tekst te structureren. Maar met iOS 18 is dat makkelijker geworden. Je kunt nu namelijk de kopjes – en daarmee de tekst die daarbij hoort – inklappen en uitvouwen wanneer je wilt.

Zodoende moet je veel sneller door je eigen werk heen kunnen. Wanneer je zo'n kop inklapt, verdwijnt de alinea die daarmee geassocieerd wordt. In beeld verschijnt dan een kleine pijl naast de betreffende kop. Als je daar op tikt, dan komt de alinea tevoorschijn. In dit artikel leggen we uit hoe je de koppen inklapbaar maakt en hoe je ze daarna ook weer kunt uitklappen. Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel even weten waar het staat.

Inklapbare koppen voor Notities

Open de Notities-app op je iPhone, zodra je die hebt geüpdatet naar iOS 18. Je kunt nu een notitie selecteren en openen (eventueel vanuit een map), of een nieuwe aanmaken. Dat laatste doe je door rechts onderin op het knopje te drukken dat lijkt op een potlood in een vierkant. Maak de tekst op zoals je dat altijd zou doen en voeg de koppen toe die je wilt gebruiken. Koppen maak je aan door een regel te selecteren en onderin, op de balk met opties, op Aa te klikken. Zie je deze balk niet? Klik dan op het plusicoon.

Aa is de opmaakknop. Daarmee bepaal je wat voor type tekst het is: een titel, koptekst, subkop of hoofdtekst. Selecteer nu Koptekst of Subkop. Links van de (sub)kop zie je nu een pijltje staan, dat naar beneden gericht is. Dat betekent dat deze sectie uitgeklapt is. Als je op het pijltje tikt, kun je de alinea inklappen, zodat deze uit beeld verdwijnt. Klik je er nogmaals op, dan komt de alinea weer tevoorschijn.

Tot slot is het mogelijk de tekst, in welke opmaakvorm dan ook, van kleurtjes te voorzien. Selecteer dan wederom een regel of alinea, tik als dat nodig is op plus, dan op Aa en tik rechts op de kleurknop (bij ons staat die standaard op paars).