ID.nl logo
Met deze 10 apps ben jij de baas over jouw geldzaken
© Kittiphan - stock.adobe.com
Huis

Met deze 10 apps ben jij de baas over jouw geldzaken

Het geld groeit je niet op de rug, het is dan ook belangrijk om er zorgvuldig mee om te gaan. Wie het moeilijk vindt om overzicht over zijn uitgaven te houden, kan zich laten bijstaan door een financieel adviseur in de vorm van een mobiele app.

We hebben 10 apps voor je verzameld die je kunnen helpen met inzicht in je financiën:

  • iBilly
  • Mijn huishoudboek
  • Money Lover
  • WieBetaaltWat
  • Dyme
  • Moneon
  • Buddy
  • ANWB Onderweg
  • Tikkie
  • Gimi

Kom je geld tekort, lees dan dit artikel: 5 manieren om geld te verdienen met sociale media

Lang niet iedereen heeft een goed inzicht in de eigen inkomsten en uitgaven, en weet dus niet exact hoe hij of zij er financieel voorstaat. Ben jij ook niet zo’n held in geldzaken, dan kun je met de apps in dit artikel op z’n minst zien waar je aan het eind van de maand al je zuurverdiende centen aan hebt uitgegeven.

iBilly – personal accountant

De app iBilly ziet er goed uit en de gratis versie is prima geschikt om mee te beginnen. Dit Nederlandse product komt van dezelfde ontwikkelaars als MijnKassabon, maar iBilly is meer toegespitst op de thuisgebruiker. Je voert om te beginnen in hoeveel geld er op je rekening staat, maar eigenlijk is het de bedoeling dat je de app aan je bankrekening(-en) koppelt. iBilly is compatibel met meer dan 15.000 internationale banken. De app is beveiligd met een pincode, net als de mobiele toepassing van je eigen bank. Op die manier zal Billy de uitgaven van dat rekeningnummer automatisch verwerken. Wil je bijvoorbeeld een beeld krijgen van wat je iedere maand in de supermarkt besteedt, dan maak je daar een aparte categorie voor aan, zodat Billy deze uitgaven automatisch bij de juiste categorie noteert.

Voor elke categorie is het mogelijk om een budget vast te leggen. Op die manier zie je hoeveel er nog overblijft om uit te geven aan andere zaken. Het is ook mogelijk om spaardoelen in te stellen voor grote uitgaven die je in de toekomst verwacht. Duidelijke grafieken geven weer hoe je er financieel voor staat.

Een belangrijk voordeel van deze app is dat je bonnetjes, facturen en garantiebewijzen kunt scannen en digitale klantenkaarten aan iBilly kunt toevoegen. Er is ook een betaald abonnement (1,99 euro per maand of 21,89 euro per jaar). Aan die variant kun je meerdere rekeningen koppelen van zowel binnen- als buitenlandse banken. Bovendien kun je de app dan samen met je partner gebruiken.

Het is aan te raden om de app aan je bankrekening te koppelen.

Mijn huishoudboek – no-nonsense boekhouder

Voor Mijn huishoudboek betaal je eenmalig 1,99 euro voor de volledige functionaliteit. Als je deze app hebt geïnstalleerd, verschijnt hij vreemd genoeg onder de naam Budget op je telefoon. In een no-nonsense weergave zonder enige opsmuk bekijk je de uitgaven en inkomsten. Ook hier kun je budgetten vastleggen bij de categorieën, zodat je weet wanneer je voor welke categorie over de limiet dreigt te gaan. Bij deze app ben je wel verplicht om de transacties handmatig in te voeren. Ondanks het feit dat het design niet meer van deze tijd is, kun je wel grafieken en gedetailleerde rapporten opvragen.

Mijn huishoudboek is sober, maar de grafieken zijn wel helder.

Money Lover – inclusief handige extraatjes

Money Lover is een volledig gratis app om je persoonlijke financiën te beheren. Eerst moet je je registreren, dat kan bijvoorbeeld met een Google-account. Dit heeft als voordeel dat je de portemonnee die je hebt vastgelegd kunt synchroniseren met andere apparaten en met de webversie.

In de app geef je eerst aan hoeveel budget je wilt spenderen en daarna hoeveel je werkelijk uitgeeft. Op die manier zie je per categorie hoe je er voorstaat. Je kiest de periode die je wilt volgen: per week, per maand, per kwartaal of je selecteert een eigen periode. Je ontvangt een waarschuwing als je op punt staat het budget te overschrijden. Bovendien visualiseert Money Lover je financiën met leuke grafiekjes.

Deze app heeft enkele interessante extraatjes. Zo is er een tool om in de buurt een bepaalde bank of een pinautomaat te vinden. Met de tip-calculator (te gebruiken in restaurants) voer je eerst het totaalbedrag van de rekening in. Daarna noteer je het aantal mensen aan je tafel en aan de hand van hartjes geef je aan hoe tevreden je bent. Het resultaat is een totaalbedrag voor de fooi en hetzelfde bedrag opgesplitst per persoon. Er is ook een calculator om de rentelast te berekenen bij hypothecaire leningen. De app beschikt tevens over een reismodus om uitgaven in het buitenland bij te houden, rekening houdend met de actuele wisselkoersen.

We zijn met vier mensen én tevreden, dus geven we een tip van 15 procent.

WieBetaaltWat – eerlijk verdelen

Ben je op reis met vrienden, dan betaalt vaak de een de taxi, terwijl de ander het hotel heeft voorgeschoten. Ook de etentjes en entreetickets komen dan vaak uit verschillende portemonnees. Met WieBetaaltWat voert iedereen gewoon zijn uitgaven in. Ieder lid van de groep kan volgen hoeveel de groep ondertussen heeft besteed en hoeveel iedereen afzonderlijk moet betalen om de uitgaven eerlijk te verdelen. Dit is ook superhandig wanneer je boodschappen doet met een huisgenoot of rondjes geeft op een festival.

De app kan overweg met meer dan 150 valuta’s en de verrekening wordt automatisch verstuurd naar alle deelnemers. Zelf zie je natuurlijk aan wie jij nog moet betalen en van wie je nog geld krijgt. Voor dat laatste kun je rechtstreeks een betaalverzoekje verzenden. Wie wil, kan zijn bankrekening of PayPal-account koppelen aan de app, dan hoef je onderling geen rekeningnummers door te geven en ontvang je een notificatie wanneer iemand je heeft betaald.

Je ontvangt een overzicht van hoe alles eerlijk verrekend wordt.

Dyme – onderhandelaar

Ook bij Dyme moet je een account aanmaken en de app stelt meteen voor om een koppeling met je bank te maken. Dat is niet verplicht, want je kunt zelf rekeningen toevoegen en het is eveneens eenvoudig een bankrekening later weer te ontkoppelen.

Ook Dyme houdt je uitgaven en inkomsten in de gaten, maar deze app onderscheidt zich door bepaalde vaste kosten en abonnementen kritisch tegen het licht houdt. De app bekijkt bijvoorbeeld je verzekeringen om te zien of er overlappingen zijn; ook een mooie manier om eindelijk van zombie-abonnementen af te komen. Op de website staan genoeg voorbeelden van diensten waarop je gemakkelijk inschrijft, maar waarbij het lastig is om ze op te zeggen. Dyme genereert de opzegbrief en verzendt die naar het bedrijf. De app biedt aan om te onderhandelen over verlenging, uiteraard met korting. Wanneer het lukt om de prijs te doen dalen, gaat 30 procent van de winst naar Dyme en 70 procent kun je dan in eigen zak steken.

Je mag Dyme gratis gebruiken. Er is ook een betaald abonnement van 44,99 euro waarmee je categorieën kunt aanmaken en maximale budgetten kunt instellen. Over die abonnementsprijs valt vermoedelijk niet te onderhandelen.

Dyme zoekt de diensten waarop het besparingen kan realiseren.

Moneon – met budgetadvies

Moneon – Mijn Huishoudboekje geeft een goed beeld van je bestedingspatroon. De eerste zeven dagen gebruik je deze Engelstalige app gratis, daarna betaal je 22 euro per jaar. Je voegt je uitgaven toe en categoriseert ze via tags als Eten, Kleding en Goede doelen. Je kunt ook eigen tags aanmaken, zoals Verwennerij of Impulsaankoop. Iedere categorie heeft zijn eigen emoji. Je voegt per uitgave eventueel een korte opmerking, een locatie of een foto toe. Tegelijk is het mogelijk om met je partner een gedeelde portemonnee samen te stellen, of je maakt per gezinslid een afzonderlijke wallet aan. Door de notificaties te activeren, ontvang je regelmatig advies over je budgettering. De app werkt ook op de Apple Watch.

Iedere tag krijgt zijn eigen pictogram.

Buddy – mooi maar prijzig

De app Buddy (ook in het Nederlands) geeft op een grafisch sterke manier je uitgaven weer, houdt rekening met budgetten, zorgt dat gemeenschappelijke transacties gemakkelijk gedeeld kunnen worden en toont wie wat moet betalen. Deze tool heeft geen desktopversie en is alleen beschikbaar voor de iPhone, Apple Watch en iPad.

Je koppelt deze app aan je bankrekening, zodat deze je kan helpen aan het einde van de maand genoeg geld over te houden. Ook Buddy kun je met je partner of huisgenoten delen.

De app is niet goedkoop. Je mag Buddy zeven dagen gratis proberen, daarna betaal je 51,99 euro per jaar.

Buddy toont op een grafisch sterke manier hoe je er financieel voor staat.

ANWB Onderweg – drukt brandstof- en parkeerkosten

De ANWB brengt een app uit die je als routeplanner kunt gebruiken en waarmee je files kunt vermijden, maar ANWB Onderweg toont ook op een interactieve plattegrond de benzinestations en de brandstofkosten per liter. De pomp waar je het minst voor de brandstof betaalt, wordt gemarkeerd in het groen. Chauffeurs met een elektrisch voertuig ontvangen een overzicht van alle oplaadpalen in de gehele Benelux.

Het is zelfs mogelijk om de app als parkeer-app te gebruiken. Is er op loopafstand van je bestemming een goedkopere parkeerplek, dan geeft de app je een seintje. Je kunt tevens parkeertransacties starten, stoppen en betalen met je smartphone.

Het goedkoopste tankstation op het traject wordt groen gemarkeerd.

Tikkie – verrekenen met betaalverzoekjes

De uitdrukking ‘ik stuur je wel even een Tikkie’ is al behoorlijk ingeburgerd. Toch is pas recent het maximale bedrag voor een Tikkie verhoogd tot 950 euro. De app is voor de gelegenheid in een nieuw jasje gestoken. Dat merk je als je een overzicht van eerdere Tikkies opvraagt.

Tikkie helpt als je geld hebt voorgeschoten dat je aan anderen terug wilt vragen, of als je zelf geld wilt overmaken aan anderen. Met Tikkie stuur je dan een betaalverzoekje, bijvoorbeeld via WhatsApp, Telegram of Messenger. In dit verzoekje staat dan een link waarmee de ander je eenvoudig kan terugbetalen. Je hoeft dus geen rekeningnummers meer uit te wisselen. Sterker nog, je vrienden hoeven niet eens de app Tikkie te hebben. De enige voorwaarde is dat alle partijen een Nederlandse betaalrekening hebben en een Nederlands, Belgisch of Duits telefoonnummer.

Je kunt ook zogenaamde Groepies aanmaken. Nodig je vrienden in de groep uit en klaar. Groepie-vrienden moeten wél de Tikkie-app geïnstalleerd hebben. Tikkie is een product van ABN AMRO, dat betekent dat je gegevens veilig zijn en alleen worden gebruikt voor deze betaalverzoekjes en nooit voor commerciële activiteiten.

Lees ook: Eenvoudig groepsuitgaven bijhouden met Groepie

Je ontvangt een melding als de ander je betaling heeft ontvangen.

Gimi – zakgeld via de telefoon

Jong geleerd is oud gedaan … Uit onderzoek van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) blijkt dat kinderen die op jonge leeftijd met geld hebben leren omgaan, later minder vaak in de schulden komen. Gimi is bedacht om kinderen tussen de 8 en 13 jaar te leren omgaan met hun zakgeld. Jonge klanten bij ING, SNS, Rabobank en ABN AMRO kunnen met de app hun spaargeld bijhouden en spaardoelen stellen. Ouders of grootouder die de app installeren, ontvangen een herinnering wanneer het tijd is om zakgeld te geven. De kinderen wordt geadviseerd hun ouders om klusjes vragen om op die manier extra zakgeld te verdienen. Via Gimi krijg je als ouder toegang tot het uitgavenoverzicht van je kind.

Ouderwets sparen met een spaarpot

Niets mis mee!

Gimi deelt bovendien basiskennis en vaardigheden over geld door middel van educatieve quizzen en korte spelletjes. Ook maakt Gimi kinderen bewust van de waarde van geld en van verhoudingen. Bij een van de spelletjes moeten kinderen bijvoorbeeld raden wat een bepaald product kost of hoeveel broodjes kroket je kunt kopen voor de prijs van een spijkerbroek.

Gimi leert ook de waardeverhoudingen van dingen.

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.