ID.nl logo
Google-account beveiligen doe je met deze tips optimaal
© PXimport
Huis

Google-account beveiligen doe je met deze tips optimaal

Google is waarschijnlijk een van je belangrijkste online-accounts. Kwaadwillenden weten dat ook. Gelukkig biedt Google veel mogelijkheden aan om snode figuren buiten de deur te houden, maar dan moet je daar uiteraard wel gebruik van maken. Je Google-account beveiligen doe je met deze tips optimaal.

Met een Google-account heb je toegang tot de uiteenlopende diensten van Google. Van mailen via Gmail en bestanden opslaan in Google Drive tot je fotobibliotheek in Google Foto’s en video’s kijken via YouTube. Maar je Google-account gebruik je ook voor je Android-smartphone of -tablet, je Chromebook en de koppeling met je slimme Google Nest-luidspreker. 

En dan zijn er ook nog de zakelijke diensten, zoals Google Adsense en Analytics. Grote kans dat een Google-account bij je belangrijke digitale accounts hoort, dus je wilt voorkomen dat het in verkeerde handen valt. We leggen je daarom uit hoe je jouw Google-account tot in de puntjes beveiligt. 

Honderd procent online beveiliging bestaat niet, maar als je deze adviezen opvolgt, maak je het kwaadwillenden wel zo moeilijk mogelijk. Onderstaande beveiligingstips voer je uit via deze speciale Google-website: https://myaccount.google.com/security. Log in met je Google-account. Als je meerdere Google-accounts hebt, moet je die apart beveiligen.

Sterke wachtwoorden aanmaken en controleren

Een goed beveiligd account begint met een sterk en uniek wachtwoord. Je kunt er zelf een verzinnen of dit laten doen door een wachtwoordbeheerder. Kun je hierbij tips gebruiken, dan verwijzen we je graag door naar deze cursus veilig wachtwoordgebruik.

Je kunt wachtwoorden ook bewaren in de wachtwoordkluis van Google zelf. Die is gekoppeld aan je account, en is geïntegreerd in de Chrome-browser via https://passwords.google.com. Opgeslagen wachtwoorden worden automatisch ingevuld in websites en ondersteunde apps. 

Ook prettig is dat Google je wachtwoorden synchroniseert op al je apparaten. Wijzig je een (zwak) wachtwoord op je computer, dan vult je smartphone volgende keer automatisch het nieuwe wachtwoord in. 

Mogelijk krijg je van Google een seintje dat er in het verleden wachtwoorden gelekt zijn. Klik op Ga naar Wachtwoordcheck, daarna op Wachtwoorden checken en vul het wachtwoord van je Google-account in. Je ziet nu welk wachtwoord bekend is geworden en gaat via de knop Wachtwoord wijzigen naar de website om je wachtwoord te wijzigen.

©PXimport

Het spreekt voor zich dat deze functie alleen werkt als je je wachtwoorden in de wachtwoordkluis van Google hebt opgeslagen. Als dat het geval is, informeert Google je ook over het veiligheidsniveau van je wachtwoorden. Bijvoorbeeld of je wachtwoorden hergebruikt, dus hetzelfde wachtwoord voor verschillende websites hanteert.

Google waarschuwt je via een interne technische analyse ook als je zwakke wachtwoorden gebruikt. De optie Maak sterke wachtwoorden laat zien voor welke accounts je zwakke wachtwoorden gebruikt. Je verandert ze door op de knop Wachtwoord wijzigen te klikken. 

Tweestapsverificatie Google-account instellen

De belangrijkste manier om je Google-account extra te beveiligen, is door de tweestapsverificatie in te schakelen. Als jij op een onbekend apparaat probeert in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord, vraagt Google om een extra beveiligingsvorm. Bijvoorbeeld om een code die je per sms of app ontvangt of door de inlogpoging op een vertrouwd apparaat te bevestigen.

Je vindt de tweestapsverificatie bij het tabblad Inloggen bij Google onder de naam Verificatie in 2 stappen. Klik hierop, vul je wachtwoord in en activeer de tweestapsverificatie op jouw favoriete methode. Hoewel alle methoden aan te raden zijn, adviseren wij vooral het gebruiken van zogeheten prompts op vertrouwde apparaten en een authenticatie-app.

©PXimport

Op de pagina Verificatie in 2 stappen zie je onder het tabblad Beschikbare tweede stappen de optie Google-prompts. Hier zie je op welke apparaten je een Google-prompt te zien krijgt als jij (of iemand anders) op een nieuw toestel probeert in te loggen. Als je een prompt krijgt, druk je simpelweg op de akkoord-knop en je logt in op je nieuwe apparaat.

Wil je een van de prompt-toegangen verwijderen op een van je apparaten? Log dan uit op het apparaat. Verderop in dit artikel leggen we uit hoe je dat doet. Let erop dat je in alle gevallen back-upcodes krijgt waarmee je in kunt loggen bij je Google-account als andere vormen van tweestapsverificatie niet mogelijk zijn. Deze codes werken één keer en je kunt er veel generen. 

Herstelmogelijkheden

Google biedt ook twee mogelijkheden aan waarmee je de toegang tot je account kunt herstellen, bijvoorbeeld omdat je je wachtwoord bent vergeten. Die zijn belangrijk omdat ze voorkomen dat je wordt buitengesloten van je belangrijke Google-account. 

Je vindt de mogelijkheden onder het tabblad Manieren waarop we kunnen controleren dat jij het bent. Je kunt hier jouw mobiele telefoonnummer invullen of dat van een goede bekende. Kies ook een herstelmailadres, waarop Google je kan bereiken als je niet in je vertrouwde @gmail.com-adres komt.

©PXimport

Extra handig: als Google een verdachte inlogpoging opmerkt op een nieuw apparaat, kan het account je sms’en of mailen om je te waarschuwen. Om die reden hebben wij ons e-mailadres als herstelmailadres ingevuld in de Google-accounts van oudere familieleden. 

Zo blijven wij – natuurlijk met toestemming – op de hoogte als er iets verandert wat de familieleden zelf misschien niet direct doorhebben. Uiteraard kun je het gekoppelde telefoonnummer en e-mailadres op elk moment wijzigen via dit stappenplan.

Externe diensten checken

Op de algemene beveiligingspagina vind je het tabblad Apps van derden met accounttoegang. Klik op de knop Toegang door derden beheren en je ziet in een oogopslag welke apparaten en softwarediensten toegang hebben tot (delen van) je Google-account. 

Je hebt hier zelf toestemming voor gegeven, maar Google raadt je aan om de lijst regelmatig door te nemen om te kijken of je de apparaten en diensten nog gebruikt en vertrouwt. Zo niet, dan trek je de toestemming eenvoudig in.

In ons geval hebben bijvoorbeeld slimme luidsprekers van Nest en JBL volledige toegang tot ons Google-account, wat noodzakelijk en prima is. Net als WhatsApp, dat toegang heeft tot Google Drive om onze WhatsApp-back-up op te slaan. 

Als je een apparaat of dienst wilt verwijderen, klik je op de naam en kies je Toegang intrekken. Vind je het raar dat het apparaat of de dienst toegang had tot je Google-account? Laat Google dat dan weten via de knop Meld deze app.

©PXimport

Je kunt ook online-accounts koppelen aan je Google-account. Die koppeling is handig om sneller in te loggen, voor synchronisatie van je muziekvoorkeuren op je apparaten of een koppeling met de Google Assistent-spraakassistent op je slimme luidspreker. 

Op het algemene beveiligingsscherm blader je naar beneden en druk je op Gekoppelde accounts. In dit overzicht zie je welke accounts er aan jouw Google-account hangen en op welke datum je die koppeling hebt gemaakt. Gebruik je een dienst niet meer? Dan kun je de koppeling eenvoudig verbreken door op Ontkoppelen te drukken.

Terug naar het algemene beveiligingsscherm, waar je het tabblad Inloggen met Google ziet. Klik hierop om een overzicht te krijgen van de websites en apps waar je je Google-account gebruikt (hebt) om een account aan te maken of in te loggen. Mogelijk moet je eerst even naar beneden bladeren omdat Google bovenaan de optie Apps van derden met accounttoegang toont.

Bij Inloggen met Google zie je de websites en apps. Klik op de naam van de dienst en je ziet welke gegevens de dienst kan inzien en wanneer je de koppeling hebt gemaakt. Gebruik je de website of app niet meer, dan is raadzaam om de inlogkoppeling ongedaan te maken. Dit doe je met de knop Toegang intrekken.

©PXimport

Ingelogde apparaten

Op de standaardbeveiligingspagina laat Google ook zien op welke apparaten jij bent aangemeld met je Google-account. Het is aan te raden om deze lijst zo nu en dan even door te nemen om te kijken of je de apparaten nog gebruikt. Je vindt het tabblad onderaan de pagina bij Je apparaten. Klik hier op de knop Apparaten beheren. Hier zie je de namen en laatst bekende locaties van je apparaten met de datum waarop je het toestel voor het laatst gebruikt hebt.

Als je het apparaat al een paar maanden niet hebt gebruikt, toont Google een waarschuwing en kun je op Meer details klikken. Ben je het apparaat kwijt? Kies dan Apparaat zoeken om de locatie proberen te achterhalen. Heb je het toestel weggegeven, verkocht of gebruik je dat niet meer? Met Uitloggen meld je je op afstand af op het apparaat. Als het toestel je niet helemaal niet bekend voorkomt, kies je Herken je dit apparaat niet? om je af te melden en eventuele vervolgstappen te ondernemen.

Bij overlijden

Een optimaal beveiligd Google-account laat je veiliger internetten, maar heb je ook al nagedacht wat er met je Google-account moet gebeuren als je er zelf geen toegang meer tot hebt? Bijvoorbeeld omdat je onverwachts komt te overlijden? 

Google is hierop voorbereid en biedt de mogelijkheid om geselecteerde bekenden na verloop van tijd toegang te geven tot (delen van) de gegevens je Google-account. Zo kunnen zij je gegevens bekijken en downloaden en eventueel je Google-account verwijderen. Hier kijken we tenslotte nog even naar.

Deze functies staan standaard uit. Je schakelt deze in op https://myaccount.google.com/data-and-personalization. Ga naar beneden en kies bij het tabblad Je gegevens downloaden / verwijderen of hier een plan voor maken de optie Maak een plan voor je account. Vul je telefoonnummer en herstelmailadres in en kies na hoeveel maanden zonder in te loggen Google jouw account als inactief mag beschouwen. Je kunt kiezen uit drie, zes, twaalf of achttien maanden. 

Geef aan wie Google na die periode mag e-mailen dat jouw account inactief is. Je kunt maximaal tien mensen kiezen en per persoon aangeven of hij toegang krijgt tot (een deel van) je Google-gegevens. Bijvoorbeeld je foto’s en video’s in Google Foto’s, je bestanden in Google Drive en je mailgeschiedenis van Gmail.

Onderaan de pagina kun je eventueel inschakelen dat Google jouw inactieve account verwijdert. Als je mensen toegang hebt gegeven om je Google-gegevens te downloaden, hebben zij daar drie maanden de tijd voor voordat Google je account verwijdert. Google biedt – anders dan bij bijvoorbeeld Facebook – geen mogelijkheid om een account een herdenkingsstatus te geven.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!