ID.nl logo
De beste tips voor productief Word-gebruik
© Simon Lehmann
Huis

De beste tips voor productief Word-gebruik

Microsoft Word is een van de meest gebruikte toepassingen ter wereld. Jammer is dat veel mensen dit programma gebruiken zoals ze het altijd al hebben gedaan, en dus niet profiteren van al die handige en tijdbesparende functies waarover elke nieuwe versie van Word beschikt ...

We stellen functies en oplossingen voor in Microsoft Word die je productiever maken en tijdwinst opleveren:

  • Werken met sjablonen en stijlen
  • Standaard tekstfragmenten gebruiken met AutoTekst
  • Automatisch opslaan
  • Opvulteksten aanmaken
  • Inhoudsopgave en bronvermelding maken

Ook interessant: Geen stress! Zo verzet ook jij meer werk in minder tijd

Tip 01: Sjabloon van Microsoft

Een van de belangrijkste manieren om in Word tijd te besparen, is beginnen met een sjabloon. Hierdoor beschik je al over een documentbasis met structuur en een opmaak waaraan je je eigen inhoud kunt toevoegen. Er zijn drie bronnen voor sjablonen: de Microsoft-bibliotheek (online en offline), sjablonen van derden en sjablonen die je zelf maakt.

Om een sjabloon van Word zelf te kiezen, ga je via het tabblad Bestand naar Nieuw en typ je een of twee trefwoorden in het zoekvak, of je kiest een categorie eronder. Word zoekt ook in de bibliotheek met sjablonen die online staat. Zodra je een sjabloon ontdekt dat je bevalt, selecteer je deze en klik je op Maken. Het sjabloon wordt geopend in het huidige Word-venster, waarna je elementen kunt wijzigen en aanpassen.

Tip 02: Sjabloon van derden

Vind je in de duizenden sjablonen van Microsoft toch niet wat je zoekt, dan zijn er nog allerlei websites die zowel betaalde als gratis Word-sjablonen aanbieden. Ook deze moet je dan eerst downloaden.

Bij Vertex42 blader je door heel veel gratis sjablonen voor notulen van vergaderingen, overeenkomsten, facturen, brieven, cv’s enzovoort. Bij de factuursjablonen wordt bijvoorbeeld automatisch de berekening ingevuld. Ook op Template.net kies je uit gratis en betaalde Word-sjablonen voor brochures, rapporten, enquêtes en meer. Smile Templates is nog zo’n bron waar je gratis sjablonen haalt, die soms voorzien zijn van betaalde opties om bijvoorbeeld het ontwerp te laten aanpassen in de kleuren van je organisatie.

Tip 03: Eigen sjablonen

Ben je tevreden over een bepaalde opmaak die je zelf hebt ontworpen, maak er dan een sjabloon van. Dat is veiliger dan dat je steeds met hetzelfde document begint en het telkens onder een andere naam bewaart. Je vermijdt dat je het oorspronkelijke document ooit per vergissing overschrijft.

Maak het document op waarvan je een sjabloon wilt maken en klik op Bestand / Opslaan als / Computer / Bladeren. Bij Opslaan als kies je als optie Word-sjabloon (*.dotx). De opslaglocatie zal dan automatisch verspringen naar de map waar Word al haar nieuwe sjablonen zoekt. Geef het ontwerp een nieuwe naam, sla het op en sluit het bestand af.

Om nadien je sjabloon te gebruiken, open je een nieuw Word-bestand. In het venster Nieuw zie je een heleboel sjablonen staan onder de tab Beschikbaar, maar als je op Persoonlijk klikt, zul je je eigen sjablonen zien. Pik er een uit en er zal een splinternieuw document openen met de inhoud van het sjabloon. Je kunt dit document bewerken, maar je werkt nooit in het oorspronkelijke sjabloon-bestand; dat blijft beschermd.

Tip 04: Doe het met stijl

Stijlen zorgen er niet alleen voor dat je tekstopmaak een consistente en professionele look krijgt, maar ze verhogen ook de snelheid en efficiëntie waarmee je dat doet. Is het document opgemaakt, dan kun je er een aantal automatische functies op loslaten, en zo bijvoorbeeld een inhoudsopgave laten genereren.

Selecteer het stukje tekst waaraan je een stijl wilt toekennen en selecteer in het tabblad Start de groep Stijlen. Je kunt op het pijltje naast het stijlvak klikken om meer opties te zien. Op die manier krijgen bijvoorbeeld de kopjes met de stijl Kop 1 een bepaalde opmaak, een subkopje wordt Kop 2 enzovoort.

Het is natuurlijk mogelijk dat het lettertype, de lettergrootte en de kleur van deze stijl je niet bevallen. Dat geeft niet, want als je met de rechtermuisknop op de naam van de stijl klikt in het tabblad Start, dan kun je deze stijl volledig aanpassen. De wijzigingen worden meteen doorgevoerd op alle tekst waarop je deze stijl hebt toegepast, zonder dat je die tekst nog hoeft te selecteren.

Tip 05: Standaardstijlsets

Om de opmaak van de verschillende stijlen aan te passen, kun je gebruikmaken van de verschillende standaardstijlsets in Word. Open het tabblad Ontwerpen en ga naar de groep Documentopmaak. Hier kun je de gewenste stijlset selecteren. Je krijgt nog meer sets te zien door op het pijltje naast het venster te klikken. Een stijlset bepaalt hoe de titel, kop 1, kop 2 enzovoort eruitziet.

Ben je toch niet helemaal tevreden met de standaardstijlset die je hebt geselecteerd, dan is het mogelijk om zo’n set aan te passen. Je kunt het gebruikte kleurenpalet wijzigen, een ander lettertype selecteren en de alinea-afstand aanpassen. Ga hiervoor naar het tabblad Ontwerpen in de groep Documentopmaak en gebruik daar de knoppen Kleuren, Lettertype, Alinea-afstand en Effecten, en kies Als standaard instellen.

Over een kleurenpalet gesproken ...

Dat is ook geschikt voor schilderen

Tip 06: Hoofd- of kleine letters

Wil je het hoofdlettergebruik voor bepaalde tekstdelen aanpassen, bijvoorbeeld voor een titel of een kop? Of heb je een stukje getypt terwijl de Caps Lock per ongeluk was ingeschakeld? Dat kun je eenvoudig herstellen zonder dat je de tekst handmatig hoeft te wijzigen.

Selecteer de tekst waar het om gaat en ga naar het tabblad Start. Open nu het vervolgkeuzemenu Hoofdletter wijzigen en kies het gewenste hoofdlettergebruik. Je hebt de keuze uit: Zoals in een zin. (begin met een hoofdletter en dan kleine letters), kleine letters, HOOFDLETTERS, Alles Met Beginhoofdletter en oMKERINGLETTERS.

Tip 07: AutoTekst

In de praktijk gebruik je vaak dezelfde tekstfragmenten: dezelfde aanhef, dezelfde slotformule, adresgegevens, handtekening … Al die elementen kun je vastleggen door middel van AutoTekst, zodat je ze eindeloos kunt hergebruiken.

Begin met het selecteren van de tekst die je wilt opslaan. In ons voorbeeld slaan we de slotformulering en de persoonlijke gegevens op, waaronder de handtekening. Open daarvoor het menu Snelonderdelen in het tabblad Invoegen en ga naar AutoTekst, waar je de optie Selectie opslaan in galerie Snelonderdelen kiest. Geef het AutoTekst-item een naam en eventueel een beschrijving in het vak Nieuwe bouwsteen maken. Laat de andere standaardinstellingen gewoon zoals ze zijn. Bevestig met OK om de invoer op te slaan.

De volgende keer dat je deze gegevens wilt toevoegen, hoef je die niet meer te typen of te plakken. Je plaatst de muisaanwijzer op de juiste positie, gaat naar Invoegen / Snelonderdelen en je kiest in de galerij de AutoTekst die je nodig hebt.

Tip 08: Automatisch opslaan

Groot is de frustratie als je door een stroomstoring of een computercrash helemaal opnieuw moet beginnen, omdat je het document bent vergeten op te slaan. Gelukkig heeft Word een manier om je werk automatisch op te slaan naar een online account, zoals Microsoft OneDrive of SharePoint.

Eerst activeer je de schakelaar Automatisch opslaan; die vind je in de titelbalk van Word. Vervolgens kies je een opslaglocatie (zoals OneDrive of SharePoint) en vanaf dat moment wordt je werk regelmatig geüpload. Daarnaast slaat Word ook een AutoHerstel-bestand lokaal op.

Kijk ook even in de Instellingen voor Automatisch opslaan. Daarvoor moet je via Bestand naar Opties. Kies links voor Opslaan. De AutoHerstel-opties bevinden zich aan de rechterkant. Selecteer daar hoe vaak Word zo’n veiligheidskopie moet maken, bijvoorbeeld iedere 10 minuten. Hier zie je ook op welke locatie Word dit bestand zal opslaan.

Tip 09: Werkbalk Snelle toegang

Alle applicaties van Microsoft 365 beschikken over de werkbalk Snelle toegang. Daar wordt in het algemeen weinig gebruik van gemaakt, terwijl je er veel tijd mee kunt besparen. De werkbalk Snelle toegang is bedoeld voor de opdrachten waar je altijd lang naar moet zoeken voordat je ze hebt gevonden. Het zorgt dat je de gezochte opdracht overal snel bij de hand hebt. De werkbalk Snelle toegang staat in de bovenste balk van het scherm, dus nog boven de tabbladen.

Veronderstel dat je graag vanuit deze werkbalk het Adresboek wilt openen. Dan kun je deze knop toevoegen aan de werkbalk Snelle toegang. Klik op het pijltje dat naar beneden wijst in deze werkbalk, dat is de knop Werkbalk Snelle toegang aanpassen en kies vervolgens Meer opdrachten. Hierdoor kom je bij alle opdrachten die beschikbaar zijn in Word. Die lijst is ontzettend lang en daarom kun je, net daarboven bij Kies opdrachten uit, de primaire lijst instellen op Alle opdrachten, Populaire opdrachten, Opdrachten die niet in het lint staan enzovoort.

Wij willen de opdracht Adresboek toevoegen, dus stellen we de lijst in op de modus Alle opdrachten en drukken de A-toets in om meteen naar de opdrachten te gaan die met deze letter beginnen. Heb je de gewenste opdracht gevonden, dan selecteer je die en klik je op de knop Toevoegen. Hierdoor komt die opdracht ook in de rechterlijst te staan, waar je alle actieve opdrachten voor de werkbalk Snelle Toegang vindt. Klik op OK om te bevestigen en je zult zien dat er in de werkbalk Snelle Toegang een nieuwe pictogram is bijgekomen om rechtstreeks het adresboek te openen.

Tip 10: Pas de statusbalk aan

De statusbalk is de onderste balk van het Word-venster. Die balk wordt weinig gebruikt, terwijl die juist zo handig is om de documentdetails in één oogopslag te bekijken.

Misschien moet je het aantal woorden of karakters in de tekst in de gaten houden, of wil je zien op welke regel je bent, of wil je snel in- en uitzoomen ... Je bepaalt zelf welke informatie te lezen is in die statusbalk. Klik met de rechtermuiskop op de statusbalk om een lijst te krijgen van alle functies te zien die beschikbaar zijn in de statusbalk. Plaats een vinkje bij de informatie die je aan de statusbalk wilt toevoegen.

Tip 11: Sneller navigeren

Werk je in een lijvig document, dan komt het Navigatiedeelvenster goed van pas. Je krijgt dit venster te zien als je Beeld / Navigatiedeelvenster weergeven activeert, of door Ctrl+F in te drukken. In deze zijbalk zie je de structuur van het document op voorwaarde dat je met stijlkenmerken (Kop 1, Kop 2 enzovoort) hebt gewerkt. Door in het Navigatiedeelvenster op zo’n kop of subkop te klikken, schakel je automatisch naar het juiste fragment in het document.

Tip 12: Opvultekst

Stel, je hebt enkele tekstvakken geplaatst en je wilt zien hoe het document er met tekst en opmaak uit zal zien, maar je hebt nog geen tekst geschreven. In dat geval kan Word je helpen door tekstvulling te plaatsen.

Typ hiervoor =rand() en druk daarna op Enter. Word zal nu vijf alinea’s met drie tot vier zinnen tekst genereren. Het is ook mogelijk om meer alinea’s en zinnen te genereren door tussen de haakjes getallen te noteren. Typ je bijvoorbeeld =rand(2,5), dan zullen er twee alinea’s van elk vijf zinnen worden gegenereerd.

Tip 13: Inhoudsopgave

Niets is eenvoudiger dan een inhoudsopgave maken in Word, mits je de stijlen maar consequent hebt toegepast. Plaats de muisaanwijzer op de plek waar de inhoudsopgave moet komen, dat zal meestal aan het begin van het document zijn. Ga naar Verwijzingen / Inhoudsopgave.

Wanneer je nadien nog wijzigingen in het document aanbrengt die de inhoudsopgave zouden beïnvloeden, kun je dit gemakkelijk updaten door met de rechtermuisknop op de inhoudsopgave te klikken en de opdracht Veld bijwerken te selecteren.

Document of rapport gemaakt?

Met deze set kun je het geheel prachtig inbinden

Tip 14: Bronvermeldingen

Bronvermeldingen en het maken van een uitvoerige bibliografie is monnikenwerk. Gelukkig kun je ook dit met Word een stuk vereenvoudigen. Zelfs als je de APA-regels bent vergeten (de manier waarop in een wetenschappelijke tekst verwezen moet worden naar andere literatuur), dan nog klaart Microsoft Word de klus voor je.

Op de plaats waar het citaat moet komen kies je Citaat invoegen / Nieuwe bron toevoegen. Bij Type bron selecteer je de aard van de bron: een sectie uit een boek, een artikel uit een tijdschrift of krant, een rapport, een website … Daarna vul je gewoon alle vakken in, bijvoorbeeld de naam van de website/het boek/het tijdschrift, het jaar, de maand, de dag en de url. Word zal op basis van de APA-regels de bronvermelding opslaan, het citaat nummeren en op de juiste plaats aanbrengen.

Om op het einde een lijst van de bronnen te maken, plaats je de cursor op de plek waar die bibliografie moet komen. Vervolgens ga je naar het tabblad Verwijzingen, waar je op de knop Bibliografie klikt. Daar kies je de stijl van de bronvermelding, zoals APA, Chicago of MLA, en Word zal de lijst op de juiste manier genereren.

Tip 15: Encyclopedische kennis

Het overkomt iedereen weleens dat je een tekst in Word moet lezen met termen of namen die je je niet kent. Geen probleem, in plaats van die gegevens te googelen, selecteer je ze in het document en klik je erop met de rechtermuisknop. In het contextmenu gebruik je de opdracht Opzoeken. Nu wordt het resultatenvenster geopend met meer informatie over dat woord of de woordgroep, waaronder definities, Wikipedia-artikelen en de belangrijkste gerelateerde zoekopdrachten van internet.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Onthulling Samsung Galaxy S25-serie: dit wil je allemaal weten!
© Rens Blom
Huis

Onthulling Samsung Galaxy S25-serie: dit wil je allemaal weten!

Samsungs nieuwste serie topsmartphones verschijnt begin februari in Nederland. De Galaxy S25-reeks bestaat uit drie toestellen: een normale S25, een grotere S25 Plus en een nóg grotere S25 Ultra. Die laatste heeft ook een styluspennetje om (aan)tekeningen op het scherm te maken. In dit artikel lees je alle belangrijke informatie en prijzen rondom de Galaxy S25-serie.

Je kunt er inmiddels de klok op gelijk zetten: Samsung start het nieuwe jaar met nieuwe premium telefoons, vernoemd naar het jaartal. De S25-serie is dan ook een logische opvolger van de S24-serie, die gewoon te koop blijft en ongetwijfeld nog wat in prijs zal zakken. De S25-serie lijkt qua ontwerp sterk op de vorige serie, maar laat je niet foppen: de toestellen bieden subtiele verbeteringen. Die lichten we hieronder uit.

©Rens Blom

Betere specificaties

Zoals verwacht biedt de S25-serie wat betere specificaties dan de S24-lijn. Een nieuwe en snellere Qualcomm-processor, completere camera's en een scherm dat nog beter tegen beschadigingen kan – het zijn vernieuwingen waar Samsung graag over praat. Minder aandacht gaat uit naar de accu's, want die blijken niet gewijzigd. Je hoeft dus niet direct te rekenen op een merkbaar langere accuduur.

Wat opvalt is dat Samsung de S25 nog steeds met 128 GB opslagcapaciteit verkoopt, wat tegenwoordig niet veel meer is in een dure telefoon. Zeker niet als je jaren met zo'n toestel wilt doen. Logisch dus dat Samsung ook versies met 256 GB en 512 GB aanbiedt – de 256GB-variant lijkt ons voor veel mensen de beste keuze. De S25 Plus en Ultra hebben minimaal 256 GB.

In alle drie de S25-modellen vind je 12 GB werkgeheugen. Dat is met name een upgrade voor de S25, want in de S24 zat 8 GB. De specificaties zijn niet verbeterd omdat de vorige smartphones langzaam zijn, maar omdat nieuwe AI-functies extra rekenkracht en geheugen vergen.  

©Rens Blom

AI, AI en nog eens AI

AI ja, dus kunstmatige intelligentie. Toen de Galaxy S24-serie vorig jaar verscheen, schreeuwde Samsung groots van de daken over de AI-functies in de software. Kortom: slimmere software om je te helpen bij het vertalen van berichten, het oplossen van rekensommen en laten zien waar die mooie jurk in een YouTube-video te koop is. Omdat tegenwoordig alles om AI lijkt te draaien, is het niet gek dat Samsung aangeeft dat de S25-serie nog véél meer AI-functies heeft.

Die foefjes moeten je helpen om informatie sneller of completer te vinden, maar ook om acties uit te voeren aan de hand van stembediening van Google. Die stemassistent heet Gemini en tover je tevoorschijn door de aan-uitknop van de S25 ingedrukt te houden. Ook nieuw is dat de Samsung-software je een dagoverzicht kan geven. 's Ochtends bijvoorbeeld, over je agenda voor vandaag, relevant nieuws, het weerbericht en meer. Je kunt ook 's avonds een terugblik krijgen.

©Rens Blom

Interessant is dat sommige AI-functies uit de softwareschil ook naar oudere Samsung-smartphones en -tablets komen. Welke functies wel en niet, durft Samsung op dit moment nog niet te zeggen. De S25 is qua AI-functies het meest compleet, maar het is te verwachten dat de S24 ook nog wat slimmer gaat worden.

Prettiger ontwerp

De Samsung Galaxy S25-modellen zijn wat lichter dan hun voorgangers. Dat merk je met name bij de S25 Ultra, want die is 15 gram lichter geworden ten opzichte van zijn voorganger en weegt nu 218 gram. De toestellen hebben een wat ronder ontwerp gekregen, waardoor ze prettiger moeten vasthouden. En ook die verbetering merk je vooral bij de S25 Ultra, want de voorgaande Ultra-toestellen hadden een nogal rechthoekig ontwerp. De S25 Ultra komt nog steeds met een S-Pen, een draadloze stylus die je in de behuizing kunt opbergen.

©Rens Blom

Zeven jaar updates

Goed om te weten is dat de Galaxy S25-telefoons allemaal zeven jaar updates ontvangen. Dat is even lang als de S24-serie en een uitstekend updatebeleid, passend bij de hoge prijzen van de smartphones.

S25-serie wordt niet duurder

Een mooie afsluiter: hoewel alles in het leven duurder lijkt te worden, zijn de adviesprijzen van de Galaxy S25-modellen gelijk aan die van de S24-reeks vorig jaar. De S25-serie wordt dus niet duurder, wat betekent dat Samsung een adviesprijs van 899 euro vraagt voor de S25 (128 GB opslagcapaciteit) en de S25 Plus een adviesprijs van 1149 euro (256 GB opslagcapaciteit) krijgt. Voor het topmodel, de S25 Ultra (256 GB opslagcapaciteit), moet je 1449 euro neerleggen. De toestellen zijn vanaf nu te bestellen en vanaf 7 februari leverbaar en te koop.

▼ Volgende artikel
Zo zorg je ervoor dat jouw vriezer optimaal koelt
© qwartm
Huis

Zo zorg je ervoor dat jouw vriezer optimaal koelt

Een vriezer die goed en efficiënt vriest, heeft allerlei voordelen. Zo is het gunstig voor je gezondheid, omdat bacteriën in een ijskoude vriezer minder kans krijgen. Ook bespaar je energie én hoef je je vriezer minder vaak te ontdooien. Met een paar simpele stappen zorg je ervoor dat jouw vriezer optimaal koelt.

Wil je dat je diepvriesproducten zo lang mogelijk vers blijven en je je vriezer niet steeds hoeft te ontdooien? Dan is het belangrijk dat je vriezer efficiënt koelt, zodat er zo min mogelijk ijsvorming in het vriesvak ontstaat. Dit artikel vertelt je hoe je dat voor elkaar krijgt. • Het instellen van de juiste temperatuur • Slim invriezen • Goed vullen (maar niet te vol) • Regelmatig ontdooien • De condensor schoonmaken

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aankoop van een nieuwe vriezer

De juiste temperatuur

Een goedwerkende vriezer begint met het instellen van de juiste temperatuur. Is je vriezer te warm, dan bederft voedsel sneller en zal er door het overtollige water sneller ijsvorming in het vriesvak ontstaan. In principe zijn alle temperaturen onder de -18°C goed, maar hoe kouder je je vriezer instelt, hoe meer energie hij verbruikt. Met een temperatuur van -18°C bewaar je je voedsel veilig, blijven voedingsstoffen lang behouden én ben je energiezuinig bezig. Veel vriezers beschikken over een ingebouwde thermostaat, vaak in de vorm van een draaiknop, waarop je de temperatuur kunt instellen. Heeft jouw vriezer dit niet, dan kun je een losse thermometer aanschaffen om de temperatuur in je vriezer te controleren.

Slim invriezen

Ook de manier waarop je je eten invriest, heeft veel invloed op hoe efficiënt jouw vriezer koelt. Zo laat voedsel dat nog warm is de temperatuur in je vriezer snel stijgen, waardoor voedingsmiddelen sneller bederven en je te maken kunt krijgen met ijsvorming. Het is dus verstandig om je kliekjes eerst op kamertemperatuur te laten komen voor je ze in de vriezer stopt. Om ervoor te zorgen dat het eten snel de juiste temperatuur bereikt, is het daarnaast beter om kleine porties in te vriezen. Let er daarbij op dat je luchtdichte bakjes of zakjes gebruikt, want als ingevroren eten in contact komt met lucht kan er vriesbrand op voedingsmiddelen ontstaan.

©qwartm

Een beetje overzicht in je vriezer is ook wel zo fijn. Zo weet je exact wat waar staat en hoef je de deur van de vriezer niet elke keer onnodig lang open te laten staan. Daarmee maak je het voor je vriezer een stuk makkelijker om de temperatuur vervolgens weer omlaag te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld producten die je als eerste gebruikt voorin je vriezer zetten en overige producten meer naar achteren. Of plak labels op je bakjes met de data waarop je de producten hebt ingevroren. Ook kun je regelmatig even kijken welke producten weggegooid kunnen worden, zodat het geen rommeltje wordt in je vriezer.

Handig: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Goed vullen (maar niet te vol)

Is jouw vriezer vaak maar voor de helft gevuld? Dat is zonde, want een halfvolle vriezer verbruikt veel onnodige energie. Misschien vind je in je keuken nog wat groente of fruit dat je niet van plan bent om op korte termijn op te eten. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je altijd een paar halfgevulde waterflessen in je vriezer leggen. Voor het afkoelen van producten (massa) hoeft een vriezer namelijk minder hard te werken dan voor het afkoelen van lucht. En omdat producten koude lucht goed vasthouden, gaat er bij het openen van je vriezerdeur minder kou verloren. Let op: een te volle vriezer is ook niet goed, want dit belemmert de luchtcirculatie en veroorzaakt ongelijke temperaturen in je vriezer.

Regelmatig ontdooien

IJsvorming beperkt niet alleen de ruimte in je vriezer, maar maakt ook dat het apparaat minder efficiënt gaat werken. IJs op de wanden van je vriezer werkt namelijk als een soort isolatielaag, waardoor het apparaat minder goed in staat is om warmte naar buiten af te voeren. Daar komt nog bij dat als ijsvorming zich op voedsel nestelt, vooral als dat niet luchtdicht is ingepakt, er vriesbrand op voedingsmiddelen kan ontstaan. Heeft jouw vriezer geen No Frost-functie? Dan moet je helaas zelf regelmatig aan de bak om het ijs uit je vriezer te verwijderen. Om het ontdooiingsproces te versnellen, kun je een bak met heet water in de vriezer plaatsen of het ijs met een föhn verwarmen. Als je je vriezer toch ontdooit, maak 'm dan meteen goed schoon. Ook op vuil in je vriezer kan namelijk ijs of rijp ontstaan.

©Thomas Heitz

De condensor schoonmaken

Maak tot slot, als dat mogelijk is, de condensor van je vriezer regelmatig schoon. De condensor is het zwarte rooster aan de achterkant van je vriezer dat ervoor zorgt dat warmte goed wordt afgevoerd. Zit de condensor vol met stof of vuil, dan blijft warmte in je vriezer circuleren. De condensor kun je eenvoudig schoonmaken met een zachte borstel of met een stofzuiger met borstel-opzetstuk.