Bitwarden: al je wachtwoorden in de kluis
In dit digitale tijdperk is de beveiliging van onze online gegevens cruciaal. Hoewel we richting geavanceerdere authenticatiemethoden bewegen, blijft het gebruik van een wachtwoordmanager absoluut zinvol, zeker als deze ook wachtwoordsleutels ondersteunt, zoals het gratis Bitwarden.
Wil je op een veilige manier al die verschillende, ingewikkelde wachtwoorden bewaren, dan is Bitwarden een verstandige keuze. In dit artikel laten we zien hoe je met Bitwarden aan de slag kunt.
- Bitwarden installeren
- Inloggegevens toevoegen
- Indelen in categorieën en mappen
- 2FA
- Wachtwoordsleutels (passkeys)
- Gegevens importeren en exporteren
Ook interessant om te lezen: Je wachtwoord gelekt? Deze tools geven je meteen een seintje!
Een wachtwoordmanager is een softwaretool die wachtwoorden en inloggegevens veilig opslaat en beheert. Dit is een uitkomst voor wie vaak wachtwoorden vergeet of hetzelfde wachtwoord voor meerdere diensten gebruikt, een gewoonte waar hackers dol op zijn. Hoewel er talrijke wachtwoordmanagers beschikbaar zijn, springt Bitwarden eruit. Deze tool is gratis, opensource, gebruiksvriendelijk en ondersteunt meerdere platformen. Ook biedt Bitwarden naadloze synchronisatie tussen apparaten. De tool gebruikt beproefde AES-256-encryptie, biedt tweefactorauthenticatie, ondersteunt inloggen zonder wachtwoord (inclusief een wachtwoordsleutel), genereert sterke wachtwoorden, wordt regelmatig geüpdatet en geniet een sterke reputatie in online gemeenschappen. Voldoende, zo lijkt ons, om met Bitwarden aan de slag te gaan.
Account
Bitwarden is te vinden op www.bitwarden.com. Ga naar Pricing en selecteer Personal voor de gratis versie. Deze biedt onbeperkt gebruik op meerdere apparaten, zoals pc, smartphone en tablet. Klik op Get started today en voer de vereiste gegevens in. Zorg voor een sterk hoofdwachtwoord van minimaal twaalf tekens en een niet voor de hand liggende wachtwoordhint. Verderop bespreken we hoe je ook zonder dit wachtwoord toegang tot Bitwarden krijgt. Vink de twee opties onderaan aan en rond af met Account aanmaken.
Aanmelden en download
Als het goed is, land je op de aanmeldpagina van Bitwarden, waar je met je e-mailadres en hoofdwachtwoord inlogt. In het dashboard kies je eerst voor E-mail versturen, klik je op de verificatielink in de ontvangen e-mail en log je opnieuw in.
Aanvankelijk is je digitale kluis leeg. Je kunt wel items toevoegen via het dashboard, maar we laten eerst zien hoe dit met een browserplug-in werkt. Bitwarden ondersteunt plug-ins voor browsers als Chromium, Firefox en Safari. We nemen Chrome als voorbeeld.
Ga naar www.bitwarden.com, kies Download, selecteer Browser extension en daarna Google Chrome. Ga verder met Toev. aan Chrome en vervolgens met Extensie toevoegen. Je kunt nu in je browser rechtsboven op het icoontje Extensies klikken en de Bitwarden-knop via het pinicoon vastzetten.
Geheimzinnige verstopplek nodig?
Achter een stopcontact of in een boek zoekt niemand iets
Eerste item
Om de Bitwarden-plug-in te gebruiken, klik je eerst op de knop Bitwarden in je browser. Vul je e-mailadres in en vink eventueel aan om je e-mailadres te onthouden. Klik op Doorgaan, vul je wachtwoord in en klik op Inloggen. Log in met je hoofdwachtwoord, waarna de knop blauw wordt.
Bezoek vervolgens een site waar je al een account hebt, zoals een socialmedia-site of een webwinkel. Als de browser je automatisch inlogt, log dan eerst uit. Vul daarna je gebruikersnaam en wachtwoord in. Boven je browser verschijnt een vraag of Bitwarden de inloggegevens moet onthouden. Bevestig met Ja, nu opslaan. Wanneer je daarna op de knop Bitwarden drukt, zie je dat de inloggegevens in je digitale kluis zijn opgeslagen.
Tijdens het invullen van je gebruikersnaam en wachtwoord kun je ook een Bitwarden-icoon in de invoervelden zien met de optie + Nieuw item. Hiermee voeg je handmatig een login aan je kluis toe door een naam, gebruikersnaam, wachtwoord en url in te vullen en te bewaren met Opslaan. Als dit icoon niet verschijnt, kun je altijd nog een login toevoegen door op Bitwarden te drukken en vervolgens op de plusknop Item toevoegen te klikken om hetzelfde pop-upvenster op te roepen.
Inloggegevens
Nadat je de inloggegevens van een website in Bitwarden hebt opgeslagen, wordt het aanmelden bij die site eenvoudiger en sneller, op voorwaarde dat je bij Bitwarden bent aangemeld en deze ontgrendeld is. Klik hiervoor in je browser op de knop Extensies en op Bitwarden. Vul je wachtwoord in en klik op Ontgrendelen.
Ga vervolgens naar het inlogvenster van de site; Bitwarden herkent dat doorgaans automatisch. De opgeslagen inloggegevens verschijnen in de invoervelden, klaar om geselecteerd te worden voor aanmelding. Je kunt ook op de knop Bitwarden drukken en de naam van het account selecteren om de inloggegevens automatisch in te vullen en je aan te melden.
Voor nog meer gemak kun je de auto-invulfunctie inschakelen. Druk op Bitwarden, ga naar Instellingen en kies Auto-invullen in de sectie Beheren. Plaats een vinkje bij Automatisch invullen bij laden van pagina. Het gebruik van deze functie raden we wel af, omdat kwaadwillende sites deze kunnen uitbuiten.
Wachtwoordbeheer
Je kunt altijd een overzicht van je digitale kluis bekijken door op Bitwarden te drukken en onderaan voor Kluis te kiezen, of door in te loggen op vault.bitwarden.com. Door op een item te klikken, kun je dit via Bewerken aanpassen, als er bijvoorbeeld een fout in zit. Je kunt het item ook weghalen uit je kluis met de optie Item verwijderen. De pijlknop naast het invoerveld Website laat je toe de website te openen en je direct aan te melden. In het veld Wachtwoord helpt een icoon met een vinkje je controleren of je wachtwoord voorkomt in een database van gelekte of gekraakte inloggegevens. Zo ja, dan is het raadzaam een nieuw wachtwoord in te stellen.
Gebruik eventueel de ingebouwde wachtwoordgenerator voor een nieuw wachtwoord. Klik op Generator onderaan en kies wat je wilt genereren: een Wachtwoord of een Wachtwoordzin (of een Gebruikersnaam). Stel de lengte in en selecteer de gewenste tekentypes. Het gegenereerde wachtwoord verschijnt bovenaan en kun je via een knop meteen naar het klembord kopiëren.
Categorieën en mappen
Wanneer je nieuwe inloggegevens aanmaakt via de optie Item toevoegen, kun je kiezen uit vier categorieën: Login, Kaart (voor betaalkaarten), Identiteit (voor documenten zoals ID-kaarten en rijbewijzen) en Veilige notitie (voor uiteenlopende informatie). Deze items komen in de root van de betreffende categorie terecht, maar naarmate je meer items toevoegt, kan het overzicht verloren gaan. Daarom biedt Bitwarden de mogelijkheid items in zelf aangemaakte mappen te organiseren.
Ga hiervoor naar Instellingen / Mappen, klik op de plusknop, voer een mapnaam in en klik op Opslaan. Deze mappen zijn vervolgens beschikbaar in het uitklapmenu bij Mappen, zowel tijdens het aanmaken als het bewerken van items.
Versleuteld bericht In de categorie Veilige notities sla je privacygevoelige informatie veilig op. Bitwarden maakt het ook mogelijk om dergelijke berichten veilig te delen. Klik op de knop Bitwarden en selecteer Send onderaan. Gebruik de Plusknop om een nieuw bericht aan te maken. Voer een naam in en kies tussen het versturen van een Tekstbericht of het meesturen van een Bestand, waarbij de laatste optie exclusief is voor Premium-gebruikers. Voer je bericht in en overweeg de optie De tekst van deze Send standaard verbergen aan te vinken, zodat ontvangers moeten klikken om de tekst te zien.
Onder Opties vind je meerdere handige instellingen, zoals het bepalen van een Verwijderingsdatum of Vervaldatum, het instellen van een Maximum toegangsaantal, het beveiligen met een wachtwoord, en het verbergen van je e-mailadres voor ontvangers. Je kunt ervoor kiezen de link direct naar je klembord te kopiëren tijdens het bewaren. Bevestig met Opslaan en deel de link met de beoogde ontvangers.
Ontgrendeling en 2FA
Je hebt waarschijnlijk al opgemerkt dat na het herstarten van je browser of pc, het noodzakelijk is je hoofdwachtwoord opnieuw in te voeren. Dit kan aangepast worden in de Instellingen bij Beveiliging. Standaard is de Time-out van de kluis ingesteld op Bij herstart van de browser, maar dit kan gewijzigd worden naar opties zoals Altijd, Nooit, Bij systeemvergrendeling of Aangepast voor een specifiek tijdsverloop. Bij Actie bij time-out heb je de keuze tussen Vergrendelen (de standaardoptie) of Uitloggen, wat online authenticatie vereist.
Vind je het invoeren van het hoofdwachtwoord bij elke ontgrendeling lastig, dan biedt Bitwarden alternatieven. Je kunt Ontgrendelen met PIN selecteren en een pincode instellen. Overweeg om het vakje aangevinkt te laten bij Vergrendelen met hoofdwachtwoord bij herstart browser. Ook zou je Biometrisch ontgrendelen kunnen activeren na het downloaden en installeren van de Bitwarden-desktopapplicatie (beschikbaar voor Windows, macOS en Linux). Dat kan nadat je via Bestand / Instellingen, bij Voorkeuren, de optie Browserintegratie inschakelen hebt geactiveerd. Helaas functioneerde deze optie op ons systeem niet.
Voor extra beveiliging bij het inloggen op Bitwarden, activeer je de tweefactorauthenticatie (2FA). Dit doe je bij Instellingen / Tweestapsaanmelding, waar je op Ja klikt. Je krijgt dan instructies voor het opzetten van 2FA via diverse methodes, waaronder FIDO2 WebAuthn, e-mail of een authenticator-app. We hebben helaas niet de ruimte hier verder op in te gaan.
Wachtwoordsleutels
Diensten en apps bieden steeds vaker de optie aan om in te loggen met passkeys, een innovatieve methode van gebruikersauthenticatie die werkt met publieke en private sleutelparen, waardoor het onthouden van een wachtwoord overbodig wordt. Deze passkeys kunnen in je Bitwarden-kluis worden opgeslagen om synchronisatie over je apparaten mogelijk te maken.
Als voorbeeld nemen we Shopify. Maak eerst een account aan met een wachtwoord, sla deze inloggegevens op in je Bitwarden-kluis en log in bij Shopify. Klik vervolgens op je profielpictogram en selecteer Account beheren. Ga naar de sectie Beveiliging en kies voor Een wachtwoordcode aanmaken. Na bevestiging met je Shopify-wachtwoord klik je op Volgende en vervolgens op Doorgaan. Een pop-upvenster van Bitwarden verschijnt met je Shopify-accountgegevens. Kies voor Passkey opslaan. Bij een volgende aanmelding bij Shopify hoef je alleen maar op de knop in het invoerveld te drukken en Bevestigen te selecteren om je via de passkey uit je Bitwarden-kluis aan te melden.
Export en import
Als je al een wachtwoordmanager gebruikt, zoals de functie die in Chromium-browsers zit ingebouwd, en je wilt overstappen naar Bitwarden, is het niet nodig je kluis vanaf nul op te bouwen. Klik op Bitwarden, ga naar Instellingen, scrol naar Gereedschap en kies voor Item importeren. Je kunt een map selecteren en de juiste Bestandsindeling aangeven, zoals Chrome (csv) voor gegevens uit Chromium-browsers of Bitwarden (csv of json) voor een bestaande Bitwarden-kluis. Bij elke optie vind je een link naar gedetailleerde instructies. Selecteer het betreffende bestand en bevestig met Data importeren.
Voor het exporteren van je kluis, als back-up of om elders te gebruiken, ga je naar Gereedschap / Kluis exporteren en kies je tussen het json- of csv-formaat. Bevestig met Versturen en met Kluis exporteren. Wees je bewust dat de kluisinhoud in een onversleuteld bestand komt te staan.
Mobiele app
Omdat je Bitwarden-kluis (versleuteld) online wordt bewaard en er voor zowel iOS als Android een mobiele app beschikbaar is, kun je deze ook onderweg benaderen om je ergens in te loggen. De synchronisatie tussen de apparaten gebeurt automatisch.
We nemen Android als voorbeeld. Download de app uit de Play Store, start deze op en meld je aan. Je mappen en inloggegevens verschijnen in het startscherm.
Je kunt van hieruit de gewenste inloggegevens selecteren en bij Website op de knop Starten tikken om naar die site te gaan en in te loggen. Maar het kan ook anders. Open hiervoor eerst Instellingen in de Bitwarden-app, kies Auto-invullen, schakel Automatisch invullen in, selecteer de optie Bitwarden en bevestig met OK. Schakel tevens Toegankelijkheid gebruiken in bij Auto-invullen, tik op Accepteren en open Geïnstalleerde apps bij Toegankelijkheid. Zet hier Bitwarden op Aan (eventueel ook Bitwarden sneltoets). Bevestig met Toestaan. Tik driemaal op het pijltje linksboven om naar de instellingen van Bitwarden terug te keren. Activeer hier ook de optie Bovenop weergeven en schakel Bitwarden in.
Wanneer je nu bij een app of website wilt inloggen, hoef je alleen maar op een leeg invoerveld (voor gebruikersnaam of wachtwoord) te tikken, waarna een pop-up verschijnt. Tik hier op Automatisch invullen met Bitwarden en tik op de bijbehorende dienst in je Bitwarden-app voor de juiste accountgegevens.
We raden je aan ook de andere instellingen van je Bitwarden-app evenals je accountinstellingen op vault.bitwarden.com te bekijken. Je weet nooit welke opties jij nog meer interessant vindt.
Blijkt Bitwarden niets voor je te zijn, lees dan dit artikel: 16 wachtwoordmanagers getest: welke is de beste?