ID.nl logo
Android op je computer? Geen probleem!
Huis

Android op je computer? Geen probleem!

Heb je een Android-telefoon, maar vind je het scherm wat aan de kleine kant voor games en apps? Geen zorgen, gebruik gewoon je Windows-pc! Met een Android-emulator is dit goed mogelijk. We gaan eerst in op de oplossing van Microsoft zelf en bespreken vervolgens enkele andere emulators.

Aan de hand van dit artikel kun je Android op je Windows-computer gebruiken. Dat doe je door een emulator te gebruiken. We bespreken er drie:

  • WSA
  • LDPlayer
  • BlueStacks

Lees meer over BlueStacks: Laat Android-apps moeiteloos op je computer draaien

Een Android-emulator is een softwaretoepassing die het Android-besturingssysteem nabootst op een ander platform, zoals een Windows-pc. Hiermee kun je Android-apps en -games draaien op je computer, alsof je ze op een Android-telefoon of -tablet gebruikt. Dit kan handig zijn voor app-ontwikkelaars die hun apps willen testen op verschillende apparaten en schermformaten, of voor gebruikers die de Android-ervaring op hun pc willen beleven. Omdat een doorsnee computer krachtiger is dan een mobiel apparaat kun je zelfs vaak van betere prestaties genieten.

Toe aan een nieuwe smartphone?

Kies er een uit het ruime aanbod

WSA

Laten we beginnen met de Microsoft-emulator voor Windows 11, het Windows Subsysteem voor Android (WSA). Je bent mogelijk al bekend met dit concept, aangezien er al geruime tijd een vergelijkbaar systeem voor Linux bestaat, genaamd WSL.

Hoewel WSA nog niet officieel beschikbaar is in ons land, kun je het via een omweg verkrijgen. We hebben dit succesvol getest op twee apparaten, maar je voert het wel uit op eigen risico. Om WSA te gebruiken, moet je Windows 11-systeem een redelijk moderne processor hebben, zoals een Core i3 van de achtste generatie of een Ryzen 3000 of hoger, minimaal 8 GB RAM en ingeschakelde hardwarevirtualisatie.

Er zijn enkele voorbereidende stappen nodig. Open in het Windows-startmenu Windows-onderdelen in- of uitschakelen, zet een vinkje bij Platform voor virtuele machine in het venster en bevestig met OK.

Helaas zul je WSA niet vinden in de (Nederlandse) Microsoft Store, maar de populaire site store.rg-adguard.net biedt een oplossing. Selecteer Productid in het eerste uitklapmenu, voer 9P3395VX91NR in het tweede in, en kies Slow in het derde menu. Klik op het vinkje en scrol naar beneden om een bestand met de extensie .msixbundle (ongeveer 1,3 GB) te vinden. Klik er met de rechtermuisknop op, kies Link opslaan als en hernoem de download in (bijvoorbeeld) ms-wsa.msixbundle. Bevestig met Opslaan en indien nodig met Behouden. Installeer dit als beheerder met een dubbelklik of, als het zo niet lukt, start PowerShell als administrator op, tik Add-AppxPackage -Path in, gevolgd door het volledige pad naar je msixbundle-bestand, tussen aanhalingstekens.

Via een omweg kom je alsnog bij de WSA-applicatie terecht.

Hardware-virtualisatie Moderne processors bieden ondersteuning voor hardwarevirtualisatie, maar het kan zijn dat deze functie nog niet is ingeschakeld in je UEFI/BIOS. Om dit te controleren, open je Taakbeheer met de sneltoets Ctrl+Shift+Esc en ga je naar het tabblad Prestaties. Klik op Processor en kijk of de optie Virtualisatie ingeschakeld staat. Zo niet, dan moet je naar het UEFI/BIOS gaan. Om dit te bereiken vanuit Windows, houd je de Shift-toets ingedrukt terwijl je Afsluiten selecteert via de Aan/Uit-knop. Kies daarna voor Problemen oplossen / Geavanceerde opties / Instellingen voor UEFI-firmware. Bevestig met Opnieuw opstarten om zo in het UEFI/BIOS setupvenster te komen.

Waar je precies moet zijn, hangt af van je systeem. Op ons HP-systeem vonden we de optie bijvoorbeeld onder Vergevorderd / Systeemopties bij Virtualisatietechnologie (VTx). Voor instructies voor diverse systemen kun je onder meer terecht op de site van LDPlayer. Raadpleeg indien nodig je systeemhandleiding.

Controleer eerst even of de hardware-virtualisatie is ingeschakeld.

Configuratie

Zodra je android invoert in het startmenu, verschijnt Instellingen voor Windows-subsysteem voor Android. Open de app en stel bij Systeem de optie Subsysteembronnen bij voorkeur in op Doorlopend en Grafische voorkeuren op Hoge prestaties. In de rubriek Ontwikkelaar activeer je de optie Modus voor ontwikkelaars. Je kunt de emulator-configuratie nu afsluiten.

De emulator is nu helemaal klaar om apps te installeren en te draaien, maar waar haal je deze vandaan? Hiervoor schakel je de hulp in van onder meer WSATools.

Check ook de instellingen van WSA.

WSATools

Je kunt WSATools vinden in de Nederlandse Microsoft Store. Zoek naar wsatools en download en installeer de app. Start de app, klik op Install an APK en vervolgens op Install om de ADB-tool (Android Debug Bridge) te installeren, indien nodig. In dit geval moet je ook een geschikte (bij voorkeur lege) installatiemap voor ADB selecteren en bevestigen met Install ADB here.

Met WSATools hoef je nu alleen nog maar naar een gedownload APK-bestand (Android Package Kit) op je pc te verwijzen, het op te halen met de knop Load APK en te installeren met Install. Indien gevraagd, klik je op Always allow from this computer. Als alles goed gaat, vind je de Android-app even later in je Windows-startmenu, gewoon tussen je andere applicaties.

Je vraagt je nu misschien af waar je APK-bestanden met Android-apps en -games kunt vinden. Google kan je hierbij helpen, maar het is eenvoudiger om APK’s van alternatieve app-stores zoals F-Droid of Aurora Store te installeren. Bij de laatste kun je zelfs met een Google-account inloggen, maar gebruik hiervoor bij voorkeur een extra (nep)account. Je kunt ook terecht op collecties zoals die van APKMirror.

Aangezien je apps installeert via ‘sideloading’ en dus niet rechtstreeks uit de officiële Google Play Store, moet je extra voorzichtig zijn met potentiële malware. Je installeert APK-apps dus op eigen risico.

Ook in de Aurora Store vind je talrijke leuke en handige Android-apps.

Andere emulators

Als je geen fan bent van WSA als emulator of als deze niet werkt op je systeem, zijn er tal van andere Android-emulators beschikbaar. Bij het kiezen van een emulator zijn er naast de prijs nog een aantal andere criteria om rekening mee te houden. Het is verstandig om vooraf wat onderzoek te doen, aangezien emulators kunnen variëren in prestaties, geheugengebruik en gebruiksvriendelijkheid.

Sommige emulators bieden handige functies zoals key mapping (het koppelen van aangepaste toetscombinaties aan bepaalde acties), multi-instance (het tegelijkertijd draaien van verschillende app- of game-instanties met bijvoorbeeld verschillende accounts of instellingen) en ondersteuning voor gamepads en de Google Play Store.

Controleer verder welke Android-versies, en dus vaak ook welke apps en games, worden ondersteund, of er advertenties worden weergegeven (in de gratis versies) en welke schermresoluties worden ondersteund. Het is raadzaam om te kijken naar eventuele kwetsbaarheden waaraan een emulator kan worden blootgesteld.

In het vervolg van dit artikel stellen we kort twee populaire, goed presterende en ook gratis alternatieven voor: LDPlayer en BlueStacks. 

LDPlayer: start

Ga naar https://en.ldplayer.net en download de nieuwste, stabiele versie van LDPlayer 9, een 64bit-emulator die zowel 64- als 32bit-APK’s ondersteunt. Zorg er, net als bij andere emulators, voor dat hardware-virtualisatie (Intel VT-x of AMD-V) is ingeschakeld. Schakel de optie Platform voor virtuele machine eventueel uit (voor het gebruik van WSA moet deze juist ingeschakeld zijn). De emulator werkt op Windows XP SP3 of hoger. Idealiter beschik je over 16 GB RAM of meer en een krachtige grafische adapter, maar het kan ook met minder.

Start de installatie door te dubbelklikken op het gedownloade exe-bestand en klik vervolgens op Install. Na de installatie open je LDPlayer. Je kunt direct een sideload uitvoeren door een gedownload APK-bestand vanuit Verkenner naar het startvenster van LDPlayer te slepen. Of klik in de balk aan de rechterkant op Install APK en verwijs naar het gewenste bestand. Hier vind je ook een knop om de app op volledig scherm te bekijken (Full Screen) of gebruik de sneltoets F11.

Er zijn tevens knoppen om een schermafbeelding en zelfs een schermvideo van je Android-app te maken. Opgestarte Android-apps komen terecht in een eigen tabblad en de pictogrammen van de reeds geïnstalleerde apps verschijnen in het startvenster. Je kunt ook gewoon naar de Google Play Store gaan en van hieruit apps ophalen.

De interface van LDPlayer 9, met uitgebreide instellingen en knoppenbalk.

LDPlayer: multi

In deze balk kom je nog meer handige functies tegen, zoals de mogelijkheid om je scherm te draaien of een virtuele gps, waarmee je kunt aangeven op welke fysieke locatie je je (zogenaamd) bevindt.

De optie LDMultiPlayer is behoorlijk indrukwekkend. Hiermee kun je eenvoudig meerdere instanties van LDPlayer tegelijkertijd uitvoeren, zelfs met verschillende Android-versies, zoals Android 9.0 (64-bit) tot Android 5.1 (32-bit). Mogelijk is hiervoor wel een extra download en installatie vereist, maar dit verloopt vrijwel automatisch. Je beheert deze instanties vanuit een apart venster.

Elke instantie heeft bovendien een eigen Instellingen-knop. Hier kun je in diverse categorieën uiteenlopende opties aanpassen, zoals de gewenste schermresolutie, het aantal cpu-kernen, de hoeveelheid RAM (4 GB aanbevolen), het model van de smartphone, de framerate, de sneltoetsen en meer.

LDPlayer ondersteunt tevens ‘keyboard mapping’: je vindt hiervoor een knop, boven in de balk. Via de helppagina van LDPlayer krijg je hiervoor de nodige instructies.

Je kunt ook meerdere LDPlayer-instanties tegelijk starten. 

BlueStacks

Een van de oudste en bekendste Android-emulators is BlueStacks. De mogelijkheden, prestaties en systeemvereisten zijn goed vergelijkbaar met die van LDPlayer, inclusief de geavanceerde functies.

Ga naar de website van BlueStacks, waar je onder aan de pagina zowel BlueStacks 5 als 10 aantreft. We raden je aan BlueStacks 5 te downloaden, die prima verschillende Android-versies kan emuleren, van Android Nougat (32 bit) tot Android 11 (Bèta) (Android Pie 64 bit is standaard). BlueStacks 10 is daarentegen meer bedoeld voor wie over een minder krachtige machine beschikt en via gamestreaming toch optimaal van Android-games wil genieten.

Dubbelklik op het gedownloade exe-bestand en klik op Install now. Er worden nu extra onderdelen gedownload. Na een automatische systeemcontrole wordt alles geïnstalleerd en kun je even later BlueStacks opstarten.

De overeenkomsten met de interface van LDPlayer zijn opmerkelijk, en dat geldt ook voor de knoppen en functies die vanuit de balk aan de rechterkant toegankelijk zijn. De instellingen zijn hier minstens even uitgebreid. Je kunt onder meer de grafische renderer selecteren (OpenGL, DirectX of Vulkan), de gewenste luidsprekers, microfoon en webcam kiezen, verbinding maken met je (eventuele) gamepad en meer.

Het valt op dat het pictogram van de officiële Play Store in het startscherm staat. Na het aanmelden met je (nep?) Google-account kun je hier vervolgens moeiteloos apps ophalen.

Net als bij LDPlayer vind je ook bij BlueStacks een multi-instance manager, die je afzonderlijk vanuit het Windows-startmenu kunt opstarten. Klik op de blauwe Instance-knop en kies Fresh instance om een nieuwe emulator-instantie te creëren en die eventueel gelijktijdig te gebruiken.

BlueStacks 5: de gelijkenissen met LDPlayer zijn opvallend.

▼ Volgende artikel
Bedien je slimme apparaten met een zelfgebouwd touchscreen
© InfiniteFlow - stock.adobe.com
Huis

Bedien je slimme apparaten met een zelfgebouwd touchscreen

Houd je van knutselen én automatiseer je alles in en om je huis met Home Assistant? Kijk dan zeker eens naar ESPHome. Je kunt eindeloos variëren met componenten. Dankzij de koppeling met Home Assistant bouw je gemakkelijk en voor weinig geld een lichtschakelaar of sensor, om maar wat te noemen. De LVGL-bibliotheek zorgt ervoor dat je nu ook eenvoudig met een touchscreen en zelfbedachte gebruikersinterface kunt werken. We laten zien hoe dat werkt met tips voor passende projecten.

In dit artikel laten we zien hoe je een touchscreen-interface bouwt voor Home Assistant met ESPHome en LVGL:

  • Installeer ESPHome en configureer een ESP32-microcontroller voor je project
  • Sluit een touchscreen aan en stel de juiste GPIO-pinnen en drivers in
  • Gebruik LVGL-widgets voor een interactieve interface
  • Integreer je touchscreen met Home Assistant voor directe bediening van je slimme apparaten

Lees ook: 5 fouten die je niet moet maken in je smarthome

Code downloaden

In dit artikel staat een voorbeeld van wat YAML-code. Omdat YAML erg gevoelig is voor foute spaties, kun je die code beter downloaden en daarna bekijken of kopiëren. In het bestand espcode.txt staan alle regels voorbeeldcode zoals ze in dit artikel aan bod komen. Maar je vindt ook een uitgewerkt voorbeeld in het bestand cyd-demo.yaml. Beide bestanden zijn hier te downloaden.

Uitgewerkt voorbeeld

Het meest uitgewerkte voorbeeld voor de demo met LVGL vind je op deze GitHub-pagina van auteur Gertjan Groen. In de code die je kunt downloaden (ook in het losse bestand cyd-demo.yaml) hebben we ook de RGB-led op de achterzijde toegevoegd, die je bijvoorbeeld als statusmelding kunt gebruiken. Verder is een timer toegevoegd om de backlight te regelen, zodat deze bij inactiviteit wordt uitgeschakeld. Tot slot laten we zien hoe je de GPIO-pinnen kunt gebruiken via de I2C-bus. Op de GitHub-pagina vind je nog meer handige informatie.

ESPHome maakt het heel makkelijk om apparaten te maken voor een slim huis, zoals je eigen sensors. Zo bouwden we eerder al eens een luchtkwaliteitsmonitor, een infraroodzender/ontvanger en een controller met drukknoppen en leds, waarmee je apparaten kunt bedienen en de status aflezen. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel: Zo maak je met ESPHome apparaten geschikt voor je smarthome.

De basis voor ESPHome is een kleine, voordelige en zuinige microcontroller, meestal de ESP32. ESPHome ondersteunt enorm veel componenten en biedt daardoor haast onbegrensde mogelijkheden. We helpen je kort op weg met ESPHome, maar gaan ook meteen een stapje verder met de toevoeging van een touchscreen en de LVGL-bibliotheek. Daar kun je sinds augustus 2024 officieel gebruik van maken binnen ESPHome.

Met LVGL kun je aan de hand van widgets een grafische gebruikersinterface opbouwen en weergeven (zie kader ‘Grafische interfaces met widgets’). Soms kom je de term HMI (Human Machine Interface) tegen, waarmee een grafische gebruikersinterface voor het bedienen van apparatuur wordt bedoeld.

De kracht van ESPHome is dat je niet alleen lokaal aangesloten apparaten bedienbaar kunt maken, bijvoorbeeld via een relais, maar ook alle apparaten die je binnen Home Assistant gebruikt.

Grafische interfaces met widgets

LVGL staat voor Light and Versatile Graphics Library. Het is een opensource-bibliotheek die sinds 2016 bestaat. Je kunt ermee werken binnen ESPHome, Arduino, Tasmota en openHASP. Het laatste project is zelfs specifiek bedoeld voor microcontrollerfirmware met LVG.

De bibliotheek is heel licht, waardoor het soepel en snel kan werken op apparaten met beperkte capaciteit, bijvoorbeeld met een microcontroller. Bovendien kan LVGL flexibel met verschillende lay-outs, schermformaten en invoermethodes werken. Naast touchscreens kun je ook bijvoorbeeld muis, toetsenbord, losse knoppen en draaiknoppen toevoegen.

Via meer dan dertig widgets kun je een grafische gebruikersinterface opbouwen. Het uiterlijk is via thema’s en stijlen eenvoudig aan te passen. Bovendien kun je met animaties werken.

LVGL wordt gebruikt in slimme apparaten zoals thermostaten, smartwatches en keukenapparatuur, en zelfs in touchscreens voor industriële omgevingen. Op de website vind je enkele interactieve demo’s voor bekende toepassingen, waarbij de gebruikersinterface in de browser wordt getoond.

Met LVGL kun je via widgets een gebruikersinterface bouwen.

1 Wat gaan we doen?

Met ESPHome kun je relatief eenvoudig apparaatjes voor je slimme huis maken. Een voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Arduino en MicroPython is dat je niet hoeft te programmeren. Je hoeft alleen een configuratiebestand te maken waarin je de gebruikte microcontroller, verbindingsgegevens voor je wifi-netwerk en alle aangesloten componenten aanduidt. Hierna wordt firmware gemaakt en weggeschreven op je microcontroller. Alleen die eerste keer is dit soms wat lastig. Heb je het eenmaal werkend? Alle keren erna kun je heel eenvoudig de configuratie aanpassen en over-the-air (OTA) naar de microcontroller sturen.

In dit artikel gaan we met LVGL werken. Hiermee kun je binnen ESPHome grafische interfaces maken via widgets. Voor veel projecten zul je daarom niet eens componenten hoeven aan te sluiten, maar heb je genoeg aan een touchscreen. Denk bijvoorbeeld aan een lichtknop en helderheidsregeling voor een slimme lamp in Home Assistant, zoals we in dit artikel demonstreren. Je kunt natuurlijk ook geavanceerdere gebruikersinterfaces maken voor vrijwel elk apparaat in Home Assistant.

©pozitivo - stock.adobe.com

Je kunt bijvoorbeeld zelf een gebruikersinterface voor je slimme lampen bouwen, zodat je ze eenvoudig kunt bedienen.

2 Wat heb je nodig?

Wat hardware betreft, is het vrij eenvoudig. De ESP32-chip heeft snel de voorkeur boven de verouderde ESP8266-versie, zeker als je met een touchscreen gaat werken. De Raspberry Pi Pico W (zie gelijknamig kader) is ook een optie, maar die wordt nog niet volledig ondersteund binnen ESPHome.

Makkelijk om mee te starten is een eenvoudig ontwikkelbordje rondom de ESP32 dat je voor ongeveer 5 euro kunt aanschaffen. Het is wel fijn als je hier goede documentatie bij hebt, zodat je op zijn minst weet waar alle aansluitingen zitten.

Er zijn diverse varianten van de ESP32-module. Bekende opties zijn de ESP-WROOM-32E, ESP32-C3 en ESP32-S3. De ESP32-C3 wordt vaak in extra compacte bordjes gebruikt, die je onder de naam ‘super mini’ tegenkomt – handig als je niet veel aansluitingen nodig hebt of niet veel ruimte hebt.

De ESP32-S3 is een fijne optie vanwege de beschikbaarheid van PSRAM (Pseudo Static RAM), een voordelig type werkgeheugen dat onder meer nuttig is bij grafische toepassingen. Staat een touchscreen centraal in jouw project en wil je snel van start, overweeg dan een model met ingebouwde ESP32-chip (zie volgende paragraaf).

De ESP32-module is in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar.

Raspberry Pi Pico W

De Raspberry Pi Pico is een voordelige en flexibele serie ontwikkelbordjes rondom de RP2040-microcontroller. De eerste versie verscheen in januari 2021. De Pico W is vanwege de wifi-connectiviteit een interessante optie voor ESPHome. Recent werd de Pico 2 W aangekondigd die op meerdere fronten is verbeterd. Dat model is op het moment van schrijven echter nog niet geschikt voor ESPHome.

De Raspberry Pi Pico W is ook bruikbaar in Home Assistant.

3 Touchscreen

Als je een touchscreen gaat gebruiken in je ESPHome-project, dan kun je eventueel een los exemplaar op de microcontroller aansluiten en configureren. Maar je kunt ook een touchscreen met ingebouwde ESP32 kiezen. Dat is vaak veel handiger en goedkoper. Je hoeft niet te solderen en kunt direct een gebruikersinterface bouwen in YAML-code. Het scheelt ook wat tijd. Bovendien zijn er zelfs modellen compleet met behuizing.

Kies een scherm dat door ESPHome wordt ondersteund. De website van ESPHome geeft goede suggesties. Je kunt ook afgaan op ervaringen van anderen. Het kan dan een iets grotere uitdaging zijn om de juiste configuratie voor je display in ESPHome te vinden. Je zult daarbij waarschijnlijk wel even moeten experimenteren, niet alleen bij het instellen van je display, maar ook bijvoorbeeld voor het touchgedeelte. Zelfs bij het vrij gangbare touchscreen dat we in dit artikel gebruiken, was dat een beetje prutsen.

Kies een touchscreen dat door ESPHome wordt ondersteund.

4 Scherm met ESP32

Voor dit artikel hebben we een eenvoudige ESP32-2432S028 gebruikt, met een resistief touchscreen van 2,8 inch met 240 × 320 pixels. Dit model wordt ook wel de ‘Cheap Yellow Display’ genoemd, wat vooral met de gele printplaat te maken heeft.

Er zijn meerdere varianten. Zo wordt in de schermpjes vaak de ILI9341-chip als aansturing gebruikt, maar soms ook de ILI9342, zoals in ons exemplaar. Dat vergt dan een heel kleine, maar noodzakelijke aanpassing in je configuratie.

Je kunt het scherm flexibel inzetten voor je IoT-projecten. Zoek je een wat groter touchscreen, dan kun je bijvoorbeeld de CrowPanel van Elecrow overwegen. Die is er in een versie van 5 inch (ca. 32 euro) en 7 inch (ca. 42 euro), inclusief acrylbehuizing en verzending via de fabrikant. Beide versies hebben een touchscreen met hoge resolutie van 800 × 480 pixels en zijn voorzien van de modernere ESP32-S3-chip. Het touchscreen is capacitief, wat zeker voor kleinere bedieningselementen fijner werkt dan het resistieve touchscreen in ons goedkope alternatief.

Tegenwoordig bestaan er ook ronde touchscreens. Een leuke optie (zij het met beperkte schermruimte) is de ESP32-2424S012 met een ESP32-C3-microcontroller, een rond kleuren-touchscreen van 1,28 inch en in een witte of zwarte behuizing. Makerfabs heeft een vergelijk schermpje zonder behuizing. De LilyGo T-RGB heeft een wat groter 2,1inch-scherm (zonder behuizing), maar is ruim twee keer zo duur.

De ESP32-2432S028 is een voordelig scherm (onder), een wat duurder alternatief is het capacitieve 5inch-aanraakscherm met ESP32 van Elecrow (boven).

5 Add-ons voor ESPHome

Hoewel je bijvoorbeeld een pc met Python kunt gebruiken voor het bewerken van je configuratiebestanden en het flashen van de microcontroller met de software voor ESPHome, is het meestal veel makkelijker om de add-on voor ESPHome binnen Home Assistant te gebruiken. Dat geeft ook een ander groot voordeel: je kunt de configuratie voor alle apparaten met ESPHome binnen Home Assistant beheren. Je zult zeker in de testfase veel wijzigingen aan de configuratie moeten maken.

Via de add-on voor ESPHome voeg je eenvoudig microcontrollers toe.

6 Microcontroller toevoegen

We gaan nu een verse microcontroller toevoegen. Je kunt eventueel ESPHome Web gebruiken om de microcontroller voor te bereiden voor gebruik met ESPHome, maar wij geven zoals gezegd de voorkeur aan de ESPHome-add-on, die je binnen Home Assistant kunt openen.

Je kunt voor deze methode de microcontroller gewoon via usb aansluiten op je eigen pc, maar dit vereist wel dat je Home Assistant opent via een beveiligde https-verbinding. Lukt dat niet? Als alternatief kun je de microcontroller ook via usb aansluiten op het systeem met Home Assistant zelf, voordat je verder gaat in ESPHome.

Het dashboard van ESPHome toont alle toegevoegde apparaten.

Ook leuk: Werk met wat je hebt: creëer je eigen alarmsysteem met Home Assistant

7 Configuratie

Klik binnen ESPHome op New device om een nieuwe microcontroller te initialiseren. Vul bij Name een naam in voor het apparaat. Bij Network name vul je de naam (SSID) in van het wifi-netwerk waarmee de microcontroller moet verbinden en bij Password het bijbehorende wachtwoord. Klik dan op Next.

In de volgende stap zal ESPHome een configuratiebestand maken, firmware bouwen en de microcontroller flashen. Klik daarvoor dus eerst op Connect. Als het goed is, kun je nu de com-poort selecteren waarmee de microcontroller is verbonden. Zie je geen com-poort, dan zul je eerst drivers moeten installeren. De instructies krijg je als je het venster sluit zonder een com-poort te selecteren. Als de verbinding is gelukt, zal de installatie verdergaan. Lukt het niet? Dan kun je kiezen voor Skip this step gevolgd door een handmatige configuratie.

Vul een naam in en de details voor het wifi-netwerk.

Toepassingen voor een touchscreen

Er zijn veel leuke toepassingen voor een touchscreen. Zo kun je bijvoorbeeld een soort weerstation maken, dat je voorziet van actuele informatie van Home Assistant. Ook kun je live de opbrengst van je zonnepanelen laten zien of het verbruik in huis. Je zou een schermpje voor Music Assistant kunnen maken met bijvoorbeeld de weergave van het nummer en volumeregeling (zie ook: Met Music Assistant ben jij de baas over jouw muziekcollectie). Tot slot kun je een scherm gebruiken voor statusmeldingen of loggegevens.

8 Touchscreen met ESP32

We gebruiken in dit artikel zoals gezegd de ESP32-2432S028 als voorbeeld. Dit is een touchscreen met ingebouwde ESP32-chip. Dit apparaatje kun je direct toevoegen aan ESPHome: precies zoals in paragraaf 7 staat omschreven, al moesten we in dit geval na het aanwijzen van de com-poort wel de boot-knop even indrukken.

Overigens bevat het apparaat meestal een voorgeprogrammeerde demo met een gebruikersinterface op basis van LVGL. Die zie je als je hem zo uit de doos op een voeding aansluit. Je kunt daarmee meteen de werking controleren. Je zult bij een model met resistief aanraakscherm overigens iets harder moeten drukken dan je misschien gewend bent.

We gebruiken dit voordelige 2,8inch-aanraakscherm, dat ook wel ‘Cheap Yellow Display’ wordt genoemd.

9 Schermconfiguratie

Na het toevoegen van je touchscreen heb je direct een basisconfiguratie voor ESPHome. Via Edit kun je deze configuratie aanpassen. Zowel voor het aansturen van het display als de registratie van het aanraken wordt SPI (Serial Peripheral Interface) gebruikt. Voor onze ESP32-2432S028 is dit de configuratie, rekening houdend met de gebruikte interne GPIO-pinnen:

We voegen nu eerst de configuratie van het display toe en in paragraaf 11 het touchgedeelte. Voor het display is de configuratie als volgt:

Merk op dat er ook een (oudere) variant van dit touchscreen is met de ILI9341. In dat geval gebruik je model: ILI9341 en invert_colors: false. Na het maken van de aanpassingen kies je Install. Je kunt nu kiezen hoe je de firmware wilt overbrengen. Meestal kies je Wirelessly voor over-the-air-updates. Het apparaat hoeft daarbij niet meer met jouw pc te zijn verbonden.

Binnen ESPHome kun je eenvoudig de configuratie bewerken.

10 LVGL-bibliotheek

Binnen ESPHome kon je voorheen met displays werken door binnen de component display met lambda bijvoorbeeld teksten met een bepaald lettertype naar je scherm te sturen. Als je LVGL gaat gebruiken, gebruik je geen lambda meer, maar alleen LVGL en widgets. Als eerste voegen we de LVGL-bibliotheek toe aan de YAML-code:

lvgl:
  buffer_size: 25%

De optie buffer_size is ons geval noodzakelijk, vanwege de afwezigheid van PSRAM. In paragraaf 13 voegen we ook nog widgets toe. Omdat we dat hier nog niet hebben gedaan, zie je na het flashen als het goed is een demo met een knop, checkbox, cirkel met tekst en schuifbalk.

11 Configuratie touchscreen

Bediening via het scherm is nog niet mogelijk. Daarvoor moeten we het touchscreen toevoegen aan de configuratie van ESPHome:

Bewaar de aanpassingen en installeer de nieuwe firmware. Controleer of je de demo goed kunt bedienen. De regels onder on_touch zorgen dat in de logs de geregistreerde coördinaten worden getoond. Er kunnen aanpassingen nodig zijn in de regels onder calibration en transform.

12 Backlight

Het display is voorzien van een achtergrondverlichting (backlight) via pin 21. We definiëren deze output als volgt:

Daarna configureren we de achtergrondverlichting, waarbij we verwijzen naar de hierboven gedefinieerde output.

Na het flashen zal de backlight standaard aanstaan. Eventueel kun je deze vanuit Home Assistant aan- en uitzetten en de helderheid ervan regelen, bijvoorbeeld op basis van afwezigheid. Je kunt ook een script maken om de helderheid bij inactiviteit terug te brengen. Daarvoor verwijzen we je naar het uitgewerkte voorbeeld op GitHub (zie kader ‘Code downloaden’).

Binnen Home Assistant kun je eventueel ook de backlight aan- en uitzetten.

13 Widgets toevoegen

Onder de regel lvgl kun je nu de gewenste LVGL-componenten toevoegen aan je YAML-configuratie. Denk aan bijvoorbeeld knoppen, schuifregelaars, grafieken of labels. In dit voorbeeld voegen we aan de bovenkant alleen twee widgets toe voor een dimbare led, te weten een schakelaar (button) en schuifregelaar (slider).

De meeste opties dienen voor het positioneren van de widget. We geven bijvoorbeeld de breedte (width) en hoogte (height) aan, halen de widgets iets van de rand of met x en y, en regelen de uitlijning met align. Het gedeelte bij on_click zorgt dat de bewuste lamp in Home Assistant wordt omgeschakeld bij het klikken op de button. Voor de slider doen we hetzelfde onder on_release. Die acties zijn overigens om veiligheidsredenen niet direct mogelijk. In paragraaf 16 leggen we uit hoe je dit kunt toestaan.

We voegen in dit voorbeeld alleen twee eenvoudige widgets toe.

Cookbook voor ESPHome en LVGL

We houden het hier redelijk eenvoudig, maar je kunt natuurlijk veel geavanceerdere gebruikersinterfaces maken. Zo is bijvoorbeeld een geneste structuur mogelijk, kun je op verschillende manieren een grid maken, en met pagina’s individuele schermen of secties in je gebruikersinterface maken. Daarbij kan elke pagina zijn eigen widgets hebben. ESPHome geeft op zijn website in een ‘cookbook’ nog wat praktische voorbeelden voor het werken met LVGL, ook in combinatie met Home Assistant.

De website van ESPHome heeft veel voorbeelden voor het werken met LVGL.

14 Interactie met Home Assistant

De entiteit voor de dimbare lamp heeft in Home Assistant de naam light.wledkantoor. De waardes zijn nodig om de widgets de juiste status te kunnen geven. Daarom voegen we hieronder een binary_sensor toe voor de status (aan of uit) en een sensor voor het helderheidsniveau. We werken vervolgens bij on_state en on_value de widgets bij als de status verandert in Home Assistant. Bij id vul je uiteraard de id van de betreffende widget in.

Gebruik de logfunctie om te zien of bijvoorbeeld een status verandert.

15 Toevoegen aan Home Assistant

De add-on voor ESPHome hebben we gebruikt om de microcontroller van firmware te voorzien. Maar je zult het apparaat hierna nog wel moeten toevoegen aan Home Assistant. Dat is heel eenvoudig: het wordt automatisch gevonden. In Home Assistant zie je via Instellingen / Apparaten en diensten het bewuste apparaat direct terug op het tabblad Integraties. Klik op de knop Toevoegen om het aan Home Assistant toe te voegen.

Het apparaat met ESPHome moet je nog toevoegen aan Home Assistant.

16 Acties toestaan

Als je het touchscreen bedient, zal Home Assistant een melding geven dat het ESPHome-apparaat heeft geprobeerd een actie in Home Assistant uit te voeren. Standaard is dit om veiligheidsredenen niet toegestaan, maar dit is eenvoudig op te lossen.

Ga naar Instellingen / Apparaten en klik dan onder het kopje Geconfigureerd op ESPhome. Achter het bewuste apparaat klik je vervolgens op Configureren. Zet een vinkje bij Toestaan dat het apparaat Home Assistant-acties uitvoert. Klik op Verzenden. Hierna zijn alle acties zoals het omschakelen van de lamp en regelen van de helderheid wel toegestaan.

Zorg dat het apparaat acties in Home Assistant mag uitvoeren.

▼ Volgende artikel
Slimme stekkers: welke modellen zijn echt zuinig?
© Proxima Studio - stock.adobe.com
Huis

Slimme stekkers: welke modellen zijn echt zuinig?

Met slimme stekkers verander je je huis eenvoudig in een smart home: steek ze in een gewoon stopcontact, sluit er lampen of je televisietoestel op aan en regel via een app of met je stem bijvoorbeeld dat ze automatisch worden uitgeschakeld. Zo voorkom je onnodig stroomverbruik doordat apparaten niet meer op stand-by blijven staan. Maar slimme stekkers gebruiken zélf ook stroom. Welke zijn zuinig genoeg om écht geld te besparen?

Energie besparen en slimme apparaten gaan uitstekend samen. In dit artikel lees je hoe je geld bespaart door gebruik te maken van de zuinigste slimme stekkers. • Slimme stekkers en stroomverbruik • De zuinigste slimme stekkers op een rij • Waar je op moet letten bij het kopen van slimme stekkers

Ook lezen: Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt


Slimme stekker of slim stopcontact?

De termen slimme stekker en slim stopcontact worden door elkaar gebruikt. Dat is een beetje verwarrend, maar wel begrijpelijk: het is een apparaat met aan de ene kant een stekker (voor je 'domme' stopcontact) en aan de andere kant een slim stopcontact. In dit artikel hanteren we de benaming slimme stekker.


Zo bespaart een slimme stekker stroom

Een slimme stekker helpt je stroom besparen door apparaten automatisch uit te schakelen, bijvoorbeeld 's nachts. Zo verbruikt je televisie geen stroom meer in de stand-bymodus. Je kunt instellen dat alle apparatuur op vaste tijden uitschakelt, bijvoorbeeld zodra je gaat slapen. Je kunt ook met één druk op de knop alle lampen en andere apparaten uitschakelen, zodat je niets vergeet. Slimme stekkers uit een hogere prijsklasse bieden bovendien inzicht in je stroomverbruik. Daardoor kun je gerichter energie besparen.

©Proxima Studio - stock.adobe.com

Verbruik van een slimme stekker

Tegenover de besparing staat het eigen stroomverbruik van slimme stekkers. Dat begint bij zo'n 0,3 watt en loopt op tot 2 watt. Niet veel, maar ze staan wel 24 uur per dag en 365 dagen per jaar aan. De zuinigste modellen verbruiken daardoor op jaarbasis 2,6 kWh (0,3 watt × 24 uur × 365 dagen ÷ 1000). Bij een stroomprijs van 0,30 euro per kWh komt dat neer op 0,79 euro per jaar. Een slimme stekker die 2 watt verbruikt kost op jaarbasis 5,26 euro. In een slim huis gebruik je al snel 10 slimme stekkers, waardoor je op jaarbasis aardig wat geld kunt besparen door de zuinigste modellen uit te kiezen.

Kies niet alleen op prijs, maar ook op verbruik Vergelijk je het jaarlijkse stroomverbruik met de aanschafprijs van een slimme stekker (meestal tussen de 5 en 35 euro), dan blijkt al snel dat vooral het stroomverbruik bepalend is voor de totale kosten op de lange termijn. Toch vermelden veel verkopers niets over het energieverbruik.

Denk aan de compatibiliteit

Alleen letten op het stroomverbruik van een slimme stekker is niet genoeg. Het is minstens zo belangrijk dat de stekker goed samenwerkt met jouw slimme netwerk. De meeste modellen werken met Google Home en Amazon Alexa, terwijl Apple HomeKit selectiever is. Check daarom altijd de productbeschrijving om zeker te weten dat de slimme stekker bij jou thuis werkt.

Slimme stekkers die samenwerken met

Google Assistant en met Alexa

Stroomverbruik en verbindingstype

Waar komt het grote verschil in stroomverbruik tussen slimme stekkers vandaan? Dat heeft alles te maken met de verbinding met je thuisnetwerk. De meeste stekkers gebruiken wifi om bereikbaar te blijven, zodat jij ze op afstand kunt bedienen. Maar wifi verbruikt relatief veel energie – het signaal is eigenlijk krachtiger dan nodig is voor dit soort toepassingen.

Een zuiniger alternatief is een hub die het wifisignaal omzet naar een lichter protocol, zoals Zigbee of Z-Wave. Die vormen een soort schakel tussen je netwerk en de slimme stekkers. Het grote voordeel: dit soort verbindingen verbruiken vaak minder dan 0,5 watt.

©Proxima Studio - stock.adobe.com

Zigbee en Z-Wave

De zuinige protocollen die gebruikt worden zijn Zigbee en Z-Wave en die werken allebei prima. Maar ze zijn niet verenigbaar met elkaar. Je zult dus één systeem moeten kiezen. Daarnaast heb je een centrale hub nodig om alles aan elkaar te koppelen. Dat is een kleine investering die zich, door de lagere stroomkosten, snel terugverdient.

Slimme stekkerVerbruik (watt)Protocol
TP-Link Tapo P1151 – 1,5Wifi
TP-Link Tapo P1000,5 – 1Wifi
Shelly Plug S0,9 – 1,5Wifi
Iqore Smart Plug1 – 2Wifi
Aqara Smart Plug0,3 – 0,5Zigbee
Philips Hue Smart Plug0,3 – 0,5Zigbee
IKEA TRETAKTSmart Plug0,3 – 0,5Zigbee
Samsung SmartThings Outlet0,5 – 1,5 WZigbee
Fibaro Wall Plug V20,5 – 1Z-Wave
Qubino Smart Plug0,5 – 1Z-Wave

Verbruik van hubs voor Zigbee en Z-Wave

Voor een compleet beeld moeten we ook kijken naar het stroomverbruik van een Zigbee- of Z-Wave-hub. Zigbee-hubs verbruiken doorgaans tussen de 0,5 en 3 watt. Sluit je meerdere slimme stekkers of andere apparaten aan, dan verdien je dat al snel terug ten opzichte van wifi. Z-Wave-hubs verbruiken wat meer, meestal tussen de 2 en 10 watt.

Ook qua veelzijdigheid zijn er verschillen. De Philips Hue Bridge (Zigbee) is bijvoorbeeld erg zuinig, met een verbruik tussen de 0,5 en 1 watt. Maar deze werkt uitsluitend met Philips Hue-apparaten.

Een slimme start is het halve werk

Zoals je ziet, zijn er heel wat factoren om rekening mee te houden. Breng daarom vooraf in kaart wat je nu nodig hebt én wat je in de toekomst verwacht te gebruiken. Zo voorkom je onnodige kosten en bespaar je op de lange termijn, vooral als je ook let op het energieverbruik per apparaat.


Nog meer energie besparen? ⤵️

Vraag een offerte aan voor verduurzaming: