ID.nl logo
Al je e-mail op één plek met Mozilla Thunderbird
© Reshift Digital
Huis

Al je e-mail op één plek met Mozilla Thunderbird

Sinds Windows Live Mail 2012 geen e-mailaccounts van Microsoft meer accepteert, zoek je wellicht naar een alternatief. Mozilla Thunderbird is de uitgebreidste e-mailclient van dit moment en daarom een logische keuze. Maar ook wanneer je geen Windows Live Mail gebruikte, is Thunderbird een waardevol programma om je e-mail mee af te handelen. Kortom, genoeg reden om eens nader kennis te maken met deze fraaie freeware.

1 Installatie

Thunderbird is beschikbaar voor meerdere besturingssystemen, namelijk Windows, OS X en Linux. Surf hiernaartoe om de juiste versie te downloaden en voer de installatie uit. Laat hierbij het vinkje staan voor Thunderbird als mijn standaard e-mailtoepassing gebruiken. Hierdoor opent het programma voortaan automatisch zodra je ergens op een e-mailadres klikt. Je kunt gerust kiezen voor de standaardinstallatie. Via Volgende en Installeren rond je de installatie af. Start de freeware vervolgens op. Lees ook: Zo voeg je extra e-mailaccounts toe in Windows 10 Mail.

©PXimport

2 Eerste keer

Als je Thunderbird voor de eerste keer opent, verschijnt er een dialoogvenster waarin je diverse zaken instelt. Geef aan of je e-mails door de zoekfunctie van Windows wilt laten indexeren, zodat je je mailberichten ook buiten het programmavenster kunt vinden. Kies voor Als standaard instellen. Je krijgt in het volgende scherm de gelegenheid om een nieuw e-mailadres aan te maken. Via Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken vul je je bestaande e-mailadres in, bijvoorbeeld een hotmail.com- of outlook.com-adres. Vergeet niet om het juiste wachtwoord op te geven en bevestig met Doorgaan.

3 POP3 of IMAP?

Thunderbird benadert een online database om de servergegevens van je e-mailaccount te importeren. Je hebt meestal keuze om berichten via een POP3- of IMAP-server op te halen. Bij POP3 importeert Thunderbird alle berichten van de mailserver en bewaart ze lokaal op de schijf. Wanneer je met een ander apparaat de mailserver nogmaals benadert, zijn de berichten verdwenen. Om die reden kies je het beste voor IMAP. Dit protocol is in staat om verschillende apparaten met de mailserver te synchroniseren, zodat je overal toegang hebt tot dezelfde e-mails.

©PXimport

4 Serverinstellingen

De meeste e-maildiensten en internetproviders ondersteunen tegenwoordig zowel POP3 als IMAP, zoals Gmail, Ziggo, KPN, Outlook.com en Telfort. Helaas kiest Thunderbird niet in alle gevallen automatisch de juiste servers. Zo is het bij e-mailadressen van internetproviders soms nodig de juiste serveradressen zelf in te voeren. Kies voor Handmatige Configuratie, waarna je de inkomende en uitgaande server naar eigen inzicht aanpast. De juiste gegevens vraag je desnoods op bij de internetprovider. Je past daarnaast indien nodig de poortnummers aan. Let goed op of je digitale post via POP3 of IMAP wilt ophalen en bevestig met Gereed.

5 E-mail lezen

Als je een nieuw e-mailaccount hebt geconfigureerd, verschijnen alle berichten in Thunderbird. Klik maar eens op Postvak IN. Ongelezen berichten zijn vetgedrukt. Alle e-mails staan standaard op chronologische volgorde (van oud naar nieuw). Wil je recente berichten liever bovenaan weergeven. Klik dan bovenaan de kolom op Datum om de berichten van nieuw naar oud te sorteren. Klik op een onderwerpregel om de inhoud in het onderste deelvenster te bekijken. Wanneer je dubbelklikt, verschijnt de e-mail op een nieuw tabblad. Thunderbird blokkeert vanwege veiligheidsredenen afbeeldingen van externe weblocaties. Indien je de afzender vertrouwt, klik je achtereenvolgens op Opties / Externe inhoud in dit bericht tonen.

©PXimport

6 E-mail exporteren

Windows Live Mail slaat e-mails lokaal op. Gebruikte je altijd Live Mail als mailprogramma, dan wil je uiteraard alle bestaande berichten graag overhevelen naar Thunderbird om alles bij elkaar in één programma te hebben. Je regelt dat door de e-mails te exporteren. Ga in Windows Live Mail naar Bestand / E-mail exporteren / E-mailberichten. Je selecteert Microsoft Windows Live Mail en klikt op Volgende. Via Bladeren selecteer je een locatie op de harde schijf. Belangrijk is dat je een lege map kiest, dus maak die zo nodig eerst even aan. Klik op Volgende en bepaal welke mappen je wilt overzetten. Vanzelfsprekend selecteer je in ieder geval Postvak IN. Bevestig met Volgende en Voltooien.

Hoe verder?

Microsoft werkt Windows Live Mail 2012 al een tijdje niet meer bij. Toch waren er tot voor kort nog een heleboel mensen die deze gratis e-mailclient met plezier gebruikten. Vanaf 30 juni is het niet meer mogelijk om met dit programma e-mails van hotmail-, live-, msn- en outlook-adressen op te halen. Microsofts webmaildienst Outlook.com gebruikt sinds kort namelijk vernieuwde synchronisatietechnieken, waardoor het programma geen berichten van de genoemde domeinen meer kan importeren. Ook verzenden van e-mail is niet meer mogelijk. Overstappen naar een andere e-mailclient is daarom absolute noodzaak wanneer je een e-mailadres van Microsoft gebruikt.

©PXimport

7 E-mail importeren

In stap 6 heb je een lading eml-bestanden opgeslagen. Die ga je nu toevoegen aan Thunderbird. Open deze e-mailclient en blader op je systeem naar de map met eml-bestanden. Druk op Ctrl+A om alle mails te selecteren. Sleep de selectie vervolgens naar je postvak binnen Thunderbird en merk op dat de berichten in het overzicht verschijnen. Houd er rekening mee dat het even duurt voordat het programma alle gegevens heeft ingelezen.

8 Adresboek exporteren

Het adresboek van Windows Live Mail zet je eveneens eenvoudig naar Thunderbird over. Klik in Microsofts afgedankte e-mailprogramma linksonder op Contactpersonen. Kies daarna voor Exporteren / Bestand met door komma’s gescheiden waarden (.CSV). Je selecteert via Bladeren een plek op de harde schijf om het databestand te bewaren, waarna je klikt op Opslaan / Volgende. Selecteer de gegevens die je wilt exporteren, zoals de achternaam, het e-mailadres en het mobiele nummer. Bevestig met Voltooien. Er bevindt zich nu een csv-bestand op je harde schijf. Je opent dit bestand eventueel in Excel om te controleren of de contactgegevens daadwerkelijk aanwezig zijn.

©PXimport

9 Adresboek importeren

In Thunderbird klik je bovenaan op Adresboek en kies je achtereenvolgens voor Extra / Importeren. Je kiest in de wizard daarna voor Adresboeken. Als bestandstype selecteer je de optie Tekstbestand (LDIF, .tab, .csv, .txt). Wijs in het volgende scherm de locatie aan waar je het csv-bestand hebt opgeslagen. Om het opgeslagen csv-bestand te zien, selecteer je in het uitrolmenu achter Bestandsnaam de optie Kommagescheiden (*.csv). Via Openen bekijk je of de adresboekgegevens met de velden van Thunderbird overeenkomen. Gebruik zo nodig de knoppen Omhoog verplaatsen en Omlaag verplaatsen om alle velden goed te zetten. Klik als laatste op OK en Voltooien.

10 Labels

Bij een bomvolle mailbox zijn labels wel zo praktisch. Je geeft belangrijke of zakelijke e-mails hiermee een kleurtje, zodat je ze snel in het postvak terugvindt. Selecteer één of meerdere berichten. Klik bovenaan op Labels en maak een keuze. Met de standaardinstellingen kies je tussen Belangrijk, Werk, Persoonlijk, Nog te doen en Later. Via Nieuw label creëer je desgewenst een nieuw exemplaar. Bedenk een geschikte naam en koppel aan het label een kleur. Via de snelfilteropties aan de bovenzijde van Postvak IN sorteer je de inbox eenvoudig op de aanwezigheid van labels.

©PXimport

11 Zoekfunctie

Thunderbird heeft een krachtige zoekfunctie in huis om vliegensvlug gewenste e-mails op te sporen. Niet alleen de onderwerpregel maakt deel uit van de zoekactie, want de freeware controleert ook de inhoud van berichten. Typ in het zoekveld bovenaan een trefwoord en druk op Enter. De zoekresultaten verschijnen in een nieuw tabblad. Merk op dat je de resultaten middels het linkermenu kunt filteren op persoon, label en map. Klik bovenaan op het grafieklogo om te zien uit welke kalenderjaren de berichten afkomstig zijn.

12 Agenda

Net als je misschien wel van Windows Live Mail gewend bent, heeft ook Thunderbird een eigen agenda in huis. Zo bekijk je in het rechterdeelvenster welke afspraken er vandaag op de planning staan. Is er geen agenda te zien? Klik rechtsonder dan op Venster Vandaag om dit deelvenster te openen. Via Nieuwe gebeurtenis noteer je eenvoudig een nieuwe afspraak of activiteit. Vul hierbij alle details in, zoals de datum, het tijdstip en de locatie. Handig is om een herinnering in te stellen, zodat je de afspraak niet vergeet. Via Genodigden uitnodigen verstuur je een mailtje met alle agendadetails naar de betreffende contactpersonen. Klik op OK / Opslaan en sluiten.

©PXimport

13 Offline modus

In de offline modus werk je eenvoudig door terwijl je even niet verbonden bent met internet. Klik linksonder op het pictogram met de twee beeldschermen. Er verschijnt een melding of je berichten wilt downloaden voordat je definitief offline gaat. Op die manier zijn alle e-mails gewoon nog beschikbaar. Kies voor Nu downloaden wanneer je daarmee instemt. Ook het maken van nieuwe e-mails is zonder actieve internetverbinding geen enkel probleem. Klik in de menubalk op Opstellen en typ het mailtje. Na afloop kies je voor Later verzenden. Zodra je weer online bent, verstuurt Thunderbird direct de mails die je in de periode dat je offline was hebt aangemaakt.

14 Berichtenfilters

Wanneer je graag orde houdt binnen je inbox, maak je simpel berichtenfilters aan. E-mails die aan de opgegeven criteria voldoen, plaats je daarmee automatisch in een specifieke map. Open rechtsboven het menu (knop met drie horizontale streepjes) en navigeer naar Berichtenfilters / Berichtenfilters. Via Nieuw maak je een filter aan. Bedenk hiervoor een naam en bepaal aan welke regel(s) het berichtenfilter moet voldoen. Onder Deze acties uitvoeren geef je aan in welke map je de berichten wilt plaatsen. Sluit het dialoogvenster met OK.

©PXimport

Chatten

Naast een e-mailclient heeft Thunderbird ook een chatclient ingebouwd. Klik bovenin de menubalk maar eens op Chat. Met Beginnen bepaal je welke accounts je wilt toevoegen. Je hebt hierbij keuze tussen onder meer Google Talk, IRC en Twitter. Bij laatstgenoemde webdienst verschijnt je volledige tijdlijn in beeld. Houd er wel rekening mee dat Thunderbird om een wachtwoord vraagt. Kies desgewenst een alias en doorloop de resterende stappen om de chatclient te integreren. Is er geen verbinding mogelijk met je account? Het helpt meestal om Thunderbird te herstarten. In het geval van Twitter verschijnt er een apart pop-upscherm met het verzoek om je wachtwoord op te geven.

15 Add-ons

Dankzij de ondersteuning van add-ons voeg je eenvoudig extra functies toe. Ben je benieuwd naar het aanbod? Klik rechtsboven op de menuknop en kies voor Add-ons. Zoals je wellicht al gemerkt hebt, is er onder de naam Lightning al een extensie actief. Deze uitbreiding is verantwoordelijk voor de agenda binnen Thunderbird. Ga naar het onderdeel Add-ons verkrijgen en snuffel door het aanbod. Indien je vaak irritante reclame in je mailbox tegenkomt, is de add-on Adblock Plus interessant. Verder is het onder meer mogelijk om een alternatief adresboek, digitaal kladblok en talloze kleine handigheidjes te installeren. Open de bijbehorende pagina van een add-on en bevestig met Toevoegen aan Thunderbird / Nu installeren.

16 Thema’s

Net als iedere e-mailclient oogt de interface van Thunderbird ietwat saai. Je doet daar iets aan door een kleurrijk thema te installeren. Ga in het menu naar Add-ons / Add-ons verkrijgen. Helemaal rechtsonder kies je voor Alle volledige thema’s. De keuze is enorm! Rangschik het aanbod desgewenst op best beoordeelde thema’s. Heb je een fraai exemplaar gevonden? Klik op de naam en controleer of het thema ook voor jouw Thunderbird-versie beschikbaar is. Bekijk daarnaast nauwkeurig de afbeeldingen om te zien of de interface bevalt. Kies als laatste voor Toevoegen aan Thunderbird / Nu installeren. Herstart het programma om het gekozen thema te activeren.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!