ID.nl logo
13 tips voor Gmail - Benut alle functies van Googles maildienst
© PXimport
Huis

13 tips voor Gmail - Benut alle functies van Googles maildienst

Gmail is een populair e-mailsysteem dat bijna iedereen weleens geprobeerd heeft of nog steeds gebruikt. Hoe haal je nu het beste uit Googles e-maildienst en hoe ga je zo efficiënt mogelijk om met al je mail? We geven je de beste tips om het maximale uit Gmail te halen.

Tip 01: Categorieën

Google past de manier waarop nieuwe post in Postvak IN verschijnt nogal eens aan. De standaardmethode die momenteel gehanteerd wordt, is dat alle inkomende mail automatisch wordt opgesplitst in categorieën. Het idee is dat je zo een beter overzicht van je post hebt. Lees ook: Zo achterhaal je of iemand in je Gmail snuffelt.

Wanneer je bent ingelogd en naar www.gmail.com gaat, zijn de categorieën als tabbladen te zien zodra je naar Postvak IN gaat. Berichten van onder andere familie en vrienden komen in de categorie Primair terecht. Dit is de postbak waarin je belangrijkste mail binnenkomt waarvan Google verwacht dat je het meteen wilt bekijken. Daarnaast is er een categorie voor berichten van sociale netwerken (Sociaal), eentje voor reclame (Reclame) en een categorie voor zaken als bevestigingen, rekeningen en ontvangstbewijzen (Updates). Per tabblad zie je hoeveel nieuwe berichten er zijn.

©PXimport

Tip 01 Post wordt automatisch in categorieën onderverdeeld.

Tip 02: Categorieën kiezen

Komt een bericht naar jouw idee in de verkeerde categorie terecht, dan sleep je hem gewoon naar een ander tabblad toe. Je wordt daarna gevraagd of deze correctie ook voor toekomstige berichten geldt. Zit er een categorie tussen die je liever kwijt bent? Geen probleem. Klik op het plusteken achteraan de tabbladen. Nu kun je elke categorie in- of uitschakelen, op Primair na. Schakel je een categorie uit, dan komt die post vanzelf in Primair terecht.

Heb je alleen nog de categorie Primair aanstaan, dan zie je in het vervolg zelfs helemaal geen tabbladen meer en komt alle post in deze ene categorie bij elkaar te staan. Een andere manier om categorieën aan of uit te zetten is door naar de instellingen van Gmail te gaan. Klik hiertoe rechtsboven op het tandwiel, kies Instellingen en ga naar tabblad Postvak IN. In het onderdeel Categorieën kun je categorieën activeren of de-activeren. Gmail werkt overigens alleen met deze categorieën als bovenin ditzelfde tabblad het Inboxtype op Standaard staat ingesteld.

©PXimport

Tip 02 Je geeft zelf aan welke categorieën je wilt zien.

Tip 03: Labels

Als alle post op een kluitje in Postvak IN blijft staan, raak je al snel het overzicht kwijt, ondanks dat er een onderverdeling in categorieën is. In Gmail kun je berichten daarom ook nog rangschikken door ze labels te geven. Dit is Googles equivalent van de onderverdeling in mappen. Berichten met hetzelfde label komen netjes bij elkaar te staan, ongeveer hetzelfde dus als wanneer je ze in mappen zou onderverdelen. Het voordeel van de labels is dat je berichten meerdere labels mag geven, zodat je e-mails op meerdere manieren kunt terugvinden.

Labels mag je helemaal zelf bedenken, zoals Werk, Privé, Factuur, Rekening, Nieuwsbrief, Vakantie, Hobby enzovoort. Een bericht kan dus zowel het label Werk als Factuur hebben. Een label aanmaken kan onder andere door in de linkerkolom te klikken op Meer. Zie je deze optie niet, sleep de grijze horizontale scheidingslijn dan eerst een stukje omlaag. Klik vervolgens op Nieuw label maken en geef een handige naam op.

©PXimport

Tip 03 Bedenk handige namen voor je labels.

Tip 04: Labels beheren

Kies je bij het aanmaken van een label bij Label onderbrengen onder een al bestaand label uit, dan maak je een sublabel aan. Zo kun je een hiërarchische structuur aanmaken. Om al je labels te zien ga je naar Meer / Labels beheren. Je springt dan automatisch naar het tabblad Labels van de instellingen, dus via die weg kom je er ook. Je eigen labels staan helemaal onderaan. Je kunt ze hier bewerken, weggooien en aangeven of ze zichtbaar moeten zijn in de linkerkolom van Gmail. Die linkerkolom heet trouwens de labellijst.

Bovenaan het tabblad vind je de systeemlabels. Dat is een setje standaardlabels die je van Google cadeau krijgt, zoals Postvak IN, Concepten en Verzonden berichten. Ook dat zijn dus gewoon labels in Gmail. Verder kun je hier aangeven welke categorieën je in de labellijst wilt zien. Deze labels staan overigens helemaal los van de bovenin het scherm zichtbare tabbladen (zie tip 1 en 2).

©PXimport

Tip 04 Labels beheren doe je via de instellingen van Gmail.

Tip 05: Mails verplaatsen

Om een bericht één of meer labels te geven, ga je naar Postvak IN. Klik op het selectievakje aan de voorzijde van een bericht (of vink meerdere e-mails aan) en klik daarna boven de berichten op de knop Labels. Zet vervolgens een vink bij elk label dat je wilt toekennen en sluit af met Toekennen. In Postvak IN zie je de aan een bericht toegekende labels netjes vooraan in de onderwerpregel. Open je een bericht, dan vind je de labels achter de berichttitel bovenaan. Wil je alle berichten met een bepaald label zien, kies dat label dan uit in de labellijst (de linkerkolom dus).

Berichten met labels blijven gewoon in Postvak IN staan, zodat dit postvak alsmaar voller wordt. Om het opgeruimd en overzichtelijk te houden, is het daarom verstandig om oudere en afgehandelde berichten ergens anders te parkeren. Dat kan door berichten naar een label te verplaatsen. Aan een bericht mag je dus meerdere labels toekennen en aanvullend kun je hem naar één ervan verplaatsen. Zet hiertoe een vinkje voor het te verplaatsen bericht, klikt bovenin op Verplaatsen naar (pictogram van een map) en kies een label uit. Terugverplaatsen van een eigen label naar Postvak IN werkt op exact dezelfde manier, want ook Postvak IN is een label.

©PXimport

Tip 05 Een bericht kun je naar een ander label verplaatsen.

Tip 06: Mail onderscheppen

Heb jij dat ook weleens, dat je ijverig zit te tikken en halverwege per ongeluk het bericht al de wijde wereld instuurt? Dan zit er niets anders op dan snel een tweede bericht maken waarin je dat uitlegt en jij je verhaal alsnog afmaakt. Slordig, maar het is niet anders. Of toch wel? In Gmail heb je nog enkele seconden de tijd om je verzendactie ongedaan te maken. Perfect, want dan kun je het bericht gewoon rustig aftikken en komt de geadresseerde er nooit achter.

Om dit aan te zetten ga je naar de instellingen en vervolgens tabblad Labs. Blader omlaag tot je Verzenden ongedaan maken tegenkomt en schakel dit in. Vergeet niet om daarna ook nog op Wijzigingen opslaan te klikken. Dat kan zowel bovenaan als onderaan de pagina. De bedenktijd is instelbaar van vijf tot dertig seconden via de optie Verzenden ongedaan maken op tabblad Algemeen van de instellingen. Houd er wel rekening mee dat Gmail Labs experimentele functies bevat die zomaar weer kunnen verdwijnen en misschien ook niet altijd feilloos werken.

©PXimport

Tip 06 Een per ongeluk verzonden bericht kun je snel terugroepen.

Tip 07: Filters

Krijg je veel dezelfde soort berichten binnen, zoals nieuwsbrieven, dan wil je die vast op eenzelfde manier behandelen. Bijvoorbeeld een label geven of automatisch markeren als gelezen. In plaats van dat telkens handmatig te doen, kun je dit perfect automatiseren door filters in te stellen. Met een filter geef je aan welke acties je automatisch wilt laten uitvoeren op binnenkomende berichten die aan bepaalde criteria voldoen.

Om een filter in te stellen, klik je op het pijltje achteraan het zoekvak van Gmail. Een andere route is eerst naar tabblad Filters van de instellingen te gaan en daar op Nieuw filter maken te klikken. Geef vervolgens de criteria op waaraan de berichten moeten voldoen, zoals een bepaalde afzender, of woorden die er wel of juist niet in moeten voorkomen. Klik dan onder in het venster op Filter maken met deze zoekopdracht. Op het volgende scherm geef je aan wat er met de berichten moet gebeuren. Zoals markeren als gelezen, verwijderen, in een categorie plaatsen of een label toekennen.

Wil je dit nieuwe filter ook op eerder ontvangen berichten toepassen, zet dan onderin een vinkje bij Filter ook op [x] overeenkomstige berichten toepassen. Hierin staat [x] voor het aantal gevonden berichten. Klik tot slot op Filter maken en je bent klaar.

©PXimport

Tip 07 Via een filter onderneem je automatisch actie op bepaalde e-mail.

Tip 08: Meer mailadressen

Wist je dat je niet één maar een hele bos e-mailadressen van Google krijgt? Stel dat jouw account mijnnaam@gmail.com heet. Dan mag je ook post laten sturen naar mijn.naam@gmail.com of m.ijn.naam@gmail.com. In het deel voor de apenstaart mag je dus overal een punt neerzetten. Berichten zullen dan alsnog gewoon bij jouw account mijnnaam@gmail.com aankomen.

Nog leuker is dat je wat extra tekst achteraan die naam mag plakken door een plusteken te gebruiken. Bijvoorbeeld mijnnaam+school@gmail.com. Zodoende kun je tijdens het registeren bij allerlei fora, websites en webshops razendsnel een nieuw e-mailadres in het leven roepen, simpelweg door een goed herkenbaar woord toe te voegen. Hierdoor is voor jou steeds duidelijk waar post vandaan komt. Via een filter in Gmail kun je de berichten vervolgens direct bij binnenkomst heel eenvoudig van het juiste label voorzien of een andere actie ondernemen door alleen maar op dit adres te letten.

©PXimport

Tip 08 Met een plusteken in het e-mailadres wordt filteren nog makkelijker.

Tip 09: Meer opties

Voer je in een mailwisseling een heel een gesprek via Gmail, dan ontstaat al snel een rits berichten die allemaal met elkaar te maken hebben. Gmail kan deze automatisch voor je groeperen in conversaties. Hiermee voorkom je dat je inbak vol staat met losse berichtjes. Of je de berichten wilt laten groeperen of toch liever los laat weergeven, stel je in met Conversatieweergave op tabblad Algemeen van de instellingen. Ben je een tijdje niet bereikbaar, dan kun je een afwezigheidsbericht (out of office) instellen, zodat de afzenders automatisch bericht krijgen en weten dat jij even niet kunt antwoorden. Dit instellen doe je op tabblad Algemeen van de instellingen bij Automatisch antwoord.

Iets hoger op dit tabblad kan bij Handtekening een standaardtekst ingesteld worden die onder al je nieuwe berichten geplaatst wordt, zoals je naam en/of adresgegevens. Vind je Gmail er wat saai uitzien, dan fleur je de boel meteen op door een ander thema te kiezen op tabblad Thema van de instellingen. De thema's zijn niet alleen kleurrijk, er zitten ook varianten met mooie achtergronden tussen. Bij Aangepaste thema's mag je zelf een achtergrond uitkiezen en zelfs je eigen foto's gebruiken.

©PXimport

Tip 09 Er bestaan heel wat fraaie thema's.

Tip 10: Mobiel

We handelen onze post steeds vaker mobiel af. Voor zowel smartphones als tablets stelt Google hier een gratis Gmail-app voor beschikbaar waarmee dat prima gaat. Ook deze apps maken gebruik van categorieën en uiteraard zijn ook jouw zelfgemaakte labels erin te vinden. Bekijk je op bijvoorbeeld de iPhone of iPad een bericht, dan kun je rechtsbovenin op het omlaag wijzende driehoekje tikken om er labels of een categorie aan toe te kennen of het bericht te verplaatsen.

Ga je naar de instellingen van de app (tik op de drie liggende streepjes en vervolgens het tandwiel), dan kan er met Handtekening voor mobiel een extra handtekening worden gemaakt die alleen door de app wordt gebuikt. Zo maak je een mooi onderscheid tussen berichten die je mobiel en niet-mobiel verstuurt. Ook kan Automatisch antwoord rechtstreeks vanuit de app worden ingeschakeld.

Let ook op je beveiliging: via deze methode kun je achterhalen of iemand in je Gmail snuffelt.

©PXimport

Tip 10 In de Gmail-app op de iPad kun je een vervangende handtekening instellen.

Tip 11: Post doorsturen

Werk je liever niet altijd via de browser of een app en wil je alle Gmail-post eigenlijk in je standaard e-mailclient zoals Outlook ontvangen? Dat kan. Ook op een tablet of smartphone hoef je trouwens de Gmail-app niet per se te gebruiken en is een andere e-mailclient net zo goed geschikt. Allereerst moet je dit eenmalig toestaan door op de website in de instellingen naar tabblad Doorsturen naar POP/IMAP te gaan. Kies bij onderdeel IMAP-toegang voor IMAP inschakelen.

Onderaan dit tabblad vind je bij Configuratie-instructies uitgebreide uitleg hoe je dit vervolgens per e-mailclient goed instelt. Het komt erop neer dat je jouw account-gegevens (Gmail-adres en wachtwoord) opgeeft en als inkomende server imap.gmail.com, poort 993 en beveiligingstype SSL instelt. Voor de uitgaande server neem je smtp.gmail.com, poort 465 (soms 587), SSL en authenticatie via je Gmail-adres en wachtwoord. Op een iPad of iPhone in de standaard mail-app kan dat veel makkelijker, want daar hoef je eigenlijk alleen je account-gegevens maar op te geven.

©PXimport

Tip 11 Gmail-post kan ook door in e-mailclients gelezen worden.

Tip 12: Account toevoegen

Het omgekeerde van de situatie in tip 11 kan ook, oftewel een ander e-mailaccount beheren via Gmail. Dit doe je bij de instellingen op tabblad Accounts. Klik bij onderdeel Mail van andere accounts (met POP3) controleren op Je eigen POP3-mailaccount toevoegen. Vervolgens geef je de gegevens van je e-mail-account op. Zoals je e-mailadres, de accountnaam, het wachtwoord en de gegevens van de mailserver. Let op dat je een vinkje plaatst bij Een kopie van het gedownloade bericht op de server achterlaten, want anders krijg je de berichten die je vanuit Gmail opent, niet meer op de oorspronkelijke locatie (bijvoorbeeld je computer) binnen.

Eventueel kun je automatisch een label aan de berichten laten toevoegen via Binnenkomende berichten voorzien van een label, zodat je ze makkelijker herkent en ze netjes gegroepeerd worden. Om te bewijzen dat het e-mailaccount echt van jou is, zal er een bericht naartoe gestuurd worden dat je moet bevestigen.

©PXimport

Tip 12 Een extra (niet-Google) e-mailaccount beheren via Gmail kan ook.

Tip 13: Post archiveren

In Gmail kun je post archiveren die je niet meer nodig hebt. Dit is iets anders dan de berichten verplaatsen naar de prullenbak, want die berichten worden daar automatisch na dertig dagen uit verwijderd. Archiveren is post wegstoppen, ergens diep onder in een kast. Je kunt er altijd weer bij, maar wel met iets meer moeite.

Zelf adviseren wij het gebruik van labels, daarmee vind je elk bericht veel eenvoudiger weer terug. Een geopend bericht archiveren kan door bovenin te klikken op het mapje met de omlaag wijzende pijl. In een berichtlijst mag je ook met rechts klikken en kiezen voor Archiveren. Het bericht verdwijnt dan meteen uit Postvak IN of een ander label waar je het bericht naartoe had verplaatst. Om het bericht weer terug te vinden kun je het zoekvak gebruiken, of in de labellijst (de linkerkolom) op zoek gaan via het label Alle berichten.

©PXimport

Tip 13 Heb je berichten echt niet meer nodig, dan is archiveren een optie.

▼ Volgende artikel
🍂 Voorbereiden op de herfst: deze tuintaken doe je in september
© Elena Elisseeva
Huis

🍂 Voorbereiden op de herfst: deze tuintaken doe je in september

Het is september, en dat betekent dat de nazomer ten einde loopt. Het licht wordt zachter, de avonden koeler en veel planten maken zich klaar voor de herfst. Dit is de maand om nog nieuw groen te planten, vaste planten te verjongen en hagen bij te knippen. Ook het gazon, de moestuin en de vijver vragen nu aandacht. Met een paar gerichte klussen zorg je dat je tuin gezond de herfst en winter ingaat.

In dit artikel ontdek je welke tuinactiviteiten je in september mag doen: 🍂 Dit kun je zaaien en planten in september 🍂 Haal de snoeischaar maar tevoorschijn 🍂 Extra snoeitips 🍂 Planten en gras in september 🍂 Blad ruimen 🍂 Werk in de moestuin

Lees ook: Van januari tot en met december: dit doe je elke maand in de tuin

Dit kun je zaaien en planten in september

In september kan er nog veel de grond in. Bosanemonen, herfst- en winterakonieten en cyclamen doen het goed wanneer je ze nu plant, net als groenblijvers die de tuin ook in de koude maanden kleur geven. Koop je een boom, let er dan op dat het blad nog stevig en fris oogt. Een boompje dat al kaal aan het worden is, kun je beter niet planten.
Wie volgend voorjaar een bloemenzee wil, zaait in deze periode korenbloemen, goudsbloemen en klaprozen. Ook vaste planten die al jaren op dezelfde plek staan, kun je nu delen om ze te verjongen. Wil je een groenblijver verplaatsen, dan is dit de juiste tijd: de grond is nog warm genoeg voor de wortels om zich goed te herstellen.

©Leika production

Haal de snoeischaar maar tevoorschijn

Veel planten kun je nu nog een knipbeurt geven. Begin bij kuipplanten die buiten staan, want snoeiwonden genezen beter in de buitenlucht. Ook hagen kun je in september mooi in vorm brengen. Werk van onder naar boven en knip ze licht taps toe, zodat ook de onderste takken voldoende licht krijgen. Geef daarna wat compost zodat de haag sterk de winter ingaat.
Lavendel kort je ongeveer tien centimeter in, de Japanse wijnbes die vrucht heeft gedragen knip je helemaal terug en hortensia's ontdoe je van de stugge bloemen. Bij bomen en struiken verwijder je aangetast blad. Daarnaast is het slim om wekelijks uitgebloeide bloemen van dahlia's, rozen en andere zomerbloeiers weg te knippen. Zo blijft de tuin verzorgd en verklein je de kans op ziektes.

©SKT Studio

Extra snoeitips

Kies voor een droge dag, zonder felle zon en zonder dreigende vorst. Snoei net boven een knop. Wijst die naar binnen, dan groeit de nieuwe tak ook die kant op. Een knop die naar buiten wijst zorgt ervoor dat de tak zich die richting op ontwikkelt.

Lees ook: Welke snoeischaar voor welke tuinklus?

Planten en gras in september

Sommige planten hebben juist nu extra zorg nodig. Camelia's en rododendrons vormen in september hun knoppen voor volgend jaar en hebben daarom voldoende water nodig. Tweejarige planten zoals vingerhoedskruid kun je verplaatsen naar een nieuwe plek in je tuin. Hoge bloeiers als zonnebloemen, dahlia's en herfstasters geef je steun, zodat ze niet bezwijken onder de eerste herfststormen.
Het gazon vraagt een andere aanpak dan in de zomer. Maai het gras wat hoger en zaai waar nodig bij. Verticuteer eerst om mos en dood gras te verwijderen. Kies een zaadmengsel dat past bij zon of schaduw, afhankelijk van de ligging van je tuin. Heb je in augustus niet bemest, dan is dit hét moment om dat alsnog te doen. Vul kuilen aan en houd je terras vrij van onkruid en mos.

Blad ruimen

In september beginnen bomen hun bladeren te verliezen. Laat ze niet liggen op het gazon, want daardoor krijgt het gras te weinig lucht en licht en kunnen schimmels ontstaan. Ook in de vijver kan blad problemen geven doordat het zuurstofgehalte van het water afneemt. Houd daarom gazon, terras en vijver zoveel mogelijk bladvrij.

Werk in de moestuin

Ook in de moestuin valt er nog genoeg te doen. Boontjes moeten tijdig worden geplukt om taaie peulen te voorkomen. Tomaten die nog groen zijn leg je op een zonnige plek zodat ze verder kunnen rijpen. September is ook de maand van de appel- en perenoogst. Maak er compote, sap of een taart van, of bewaar ze op een koele plek. Verder kun je winterpostelein en raapstelen zaaien, zodat je later in het seizoen nog kunt oogsten.

Mooie appeloogst?

Tijd voor appeltaart!
▼ Volgende artikel
Bookmarks beheren en doorzoeken met Hoarder
© adragan
Huis

Bookmarks beheren en doorzoeken met Hoarder

Wil je wat orde brengen in je verzameling bookmarks? Het zelf te hosten Hoarder is hiervoor een mooie optie. Bookmarks, maar ook notities, afbeeldingen en ideeën kun je in overzichtelijke lijsten opslaan, die je van labels kunt voorzien en doorzoeken. Zelfs grotere verzamelingen zijn geen probleem, dankzij de optionele AI-functies. Deze benutten de API van OpenAI. In dit artikel lees je hoe je alles opzet!

Dit artikel in het kort

In dit artikel leer je hoe je Hoarder installeert, instelt en gebruikt om je bookmarks, notities en afbeeldingen te beheren. We laten zien hoe je AI inzet om automatisch labels en samenvattingen te maken. Ook komen handige functies aan bod zoals zoeken, lijsten maken en hoogtepunten markeren.

Lees ook: Bladwijzers onder controle: de beste bookmarkmanagers op een rij

Voor het bewaren van bookmarks bestaan diverse handige toepassingen, waaronder Pocket (https://www.getpocket.com) en het minder bekende Raindrop.io (https://www.raindrop.io). Het relatief jonge Hoarder mag in het lijstje naar onze mening niet ontbreken. Hierin kun je onder meer bookmarks, notities en afbeeldingen bewaren, waarna je de volledige inhoud kunt doorzoeken. Ook kun je items organiseren door labels toe te voegen of lijsten te maken. Dankzij de optionele koppeling met OpenAI kun je materiaal automatisch van labels voorzien, maar ook bijvoorbeeld vragen om een artikel samen te vatten. Je kunt Hoarder volledig zelf hosten. Dit geeft je meer controle en maakt het privacyvriendelijk. Voor de installatie kun je onder meer Docker Compose gebruiken, wat we ook in dit artikel doen. Er zijn browserextensies voor Chrome en Firefox, wat het toevoegen van artikelen op internet met de gewenste labels veel makkelijker maakt. Verder zijn er mobiele apps voor Android en iOS, zodat je ook onderweg je bookmarks kunt raadplegen. 

1 Installatie

Er zijn meerdere installatiemethoden, die in de documentatie uitgebreid aan bod komen (https://docs.hoarder.app). De aanbevolen installatiemethode is via Docker Compose, waar we ook hier voor kiezen. De installatie van Docker Compose is vaker behandeld en ook online vind je diverse handleidingen, zoals voor Ubuntu 24.04 (https://www.kwikr.nl/ubntdock).

In de volgende stappen gaan we de bestanden docker-compose.yml en .env maken. We raden een systeem met ongeveer 2 GB werkgeheugen aan. Ook als je Hoarder binnen een container in Proxmox VE gaat installeren, moet je zoveel toewijzen, want 1 GB is net te weinig. Log in via SSH, maak een mapje voor Hoarder en navigeer naar deze map. Hierin gaan we de bestanden voor Docker plaatsen.

In de documentatie vind je diverse installatiemethoden voor Hoarder.

2 Docker

De snelste manier om te starten, is het downloaden van het YAML-bestand voor Docker Compose. Geef daarvoor de onderstaande opdracht vanaf de Opdrachtprompt:

wget https://raw.githubusercontent.com/hoarder-app/hoarder/main/docker/docker-compose.yml

Het bestand voor Docker Compose hoef je niet aan te passen. Wel is een bestand met omgevingsvariabelen nodig. Dit bestand kun je maken en bewerken met de opdracht nano .env. Zet hierin om te beginnen de volgende regels:

HOARDER_VERSION=release
NEXTAUTH_SECRET=super_random_string
MEILI_MASTER_KEY=another_random_string
NEXTAUTH_URL=http://localhost:3000

Bij NEXTAUTH_URL kun je localhost vervangen door het ip-adres van het systeem waarop Hoarder draait. De twee willekeurige strings kun je zelf bedenken of genereren met deze opdracht:

openssl rand -base64 36

Start ten slotte de container met:

docker compose up -d

Je kunt Hoarder nu openen via http://ipadres:3000, waarbij je ipadres dan vervangt door het echte ip-adres van het systeem. Bij toekomstige updates kun je Hoarder stoppen met:

docker compose down

Daarna kun je met deze opdracht de images vernieuwen:

docker compose pull

Om vervolgens met deze laatste opdracht alles weer in de lucht te brengen:

docker compose up -d

Via een bestand kun je enkele omgevingsvariabelen opgeven voor Hoarder.

3 Toegang OpenAI

Het is niet verplicht om de AI-functies te gebruiken, maar het is wel een leuke en nuttige toevoeging, zeker als je veel bookmarks gaat toevoegen. De kosten zijn bovendien zeer laag. Voor de meeste mensen is OpenAI de beste keuze, hoewel Ollama ook een optie is (zie kader 'Keuze tussen OpenAI of Ollama'). Om OpenAI te gebruiken, moet je toegang tot de API regelen. Hiervoor ga je naar https://platform.openai.com. Log in met een bestaand account, zoals het account dat je voor ChatGPT gebruikt, of maak een nieuw account. Ga dan naar https://www.kwikr.nl/oakey en kies Create new secret key. Vul bij Name een beschrijvende naam in, zoals Hoarder. Dit maakt de sleutel beter herkenbaar, mocht je deze in de toekomst willen verwijderen. Kies bij Project de optie Default project. Klik dan op Create secret key. De sleutel wordt nu gemaakt en slechts eenmalig getoond; bewaar deze dus goed! Open dan het bestand .env en voeg de volgende regel toe:

OPENAI_API_KEY=sleutel

Herstart nu Hoarder zodat de nieuwe configuratie actief wordt. Blijf nog even in de omgeving van OpenAI, want we moeten wat credits aanschaffen.

Maak een API-sleutel aan voor toegang tot OpenAI.

Keuze tussen OpenAI of Ollama

Om gebruik te maken van de AI-functies van Hoarder kun je naar voorkeur OpenAI gebruiken of een lokale installatie van Ollama met een groot taalmodel. Kies je voor OpenAI, dan wordt standaard het model GPT4o-mini gebruikt, dat naar schatting ongeveer 8 miljard parameters heeft. Wil je Ollama gebruiken, dan zijn (afhankelijk van je hardware) de kleinere modellen Gemma 3 met 1 miljard parameters (1b) en DeepSeek R1 met 1,5 miljard parameters (1.5b) goede opties.

Voor de meeste mensen zal OpenAI de meest logische keuze zijn. Het is veel eenvoudiger op te zetten en werkt meestal sneller en nauwkeuriger. Bovendien blijven de kosten zeer laag. Tijdens het maken van dit artikel daalde het saldo maar met enkele centen. Volgens Hoarder zelf kun je voor minder dan $1 ongeveer 3000 bookmarks van labels voorzien of ruim 1000 afbeeldingen laten analyseren.

4 Credits aanschaffen

Je hebt credits nodig om met de OpenAI-API te werken. Dit gebruik staat los van een eventueel abonnement op ChatGPT. Ga hiervoor naar Billing of rechtstreeks via https://www.kwikr.nl/oabill. De eerste keer moet je een betaalmethode toevoegen via Add payment details. Vul hier je creditcardgegevens in. Klik daarna op Continue. Begin met een klein bedrag, bijvoorbeeld 10 dollar. Dit is waarschijnlijk meer dan je ooit nodig zult hebben voor Hoarder. De optie voor automatisch opwaarderen, kun je daarom het best uitzetten, om risico's te beperken. Bevestig ten slotte de betaling.

Desgewenst kun je limieten configureren. Naast Hoarder zijn er overigens ook steeds meer andere toepassingen die de API van OpenAI kunnen gebruiken. Dat maakt de inzetbaarheid dus een stuk breder! Denk aan chatbots, schrijfhulpjes en automatiseringstools. Het is handig om voor elk project een aparte API-sleutel te maken, om het beheersbaar te houden.

Voeg wat credits toe, zodat je de API van OpenAI kunt gebruiken.

5 Registratie

We beginnen met het maken van een beheeraccount. Open daarvoor Hoarder door in je browser naar http://ipadres:3000 te gaan. Ga op het inlogscherm naar Sign up om een eerste account te maken. Dit eerste account krijgt altijd beheerrechten (administrator). Wil je Hoarder in het Nederlands gebruiken, klik dan op je profielicoontje rechtsboven, ga naar User Settings en kies achter Options bij Interface Language voor Dutch. Alles is nu in het Nederlands. In het vervolg gaan we Hoarder in deze taal gebruiken.

Via de instellingen kun je Hoarder op het Nederlands instellen.

 6 Gebruikers beheren

Je krijgt als beheerder speciale functies die je ziet als je via je profielicoontje naar Admin Instellingen gaat. Zo kun je onder Gebruikerslijst nieuwe gebruikers toevoegen met de gewenste rol. Als beheerder kun je bovendien het wachtwoord voor gebruikers opnieuw instellen. Als je echter als beheerder je wachtwoord kwijtraakt, is dat ingewikkelder omdat je dit via de database moet doen. Bewaar het wachtwoord dus goed!

Gebruikers kunnen zich bij de standaardinstellingen overigens ook aanmelden via het inlogscherm. Wil je dat voorkomen, voeg dan de volgende regel aan het bestand .env toe:

DISABLE_SIGNUPS=true

Herstart Hoarder met deze opdracht, zodat de nieuwe configuratie actief wordt:

docker compose up -d

Je kunt als beheerder eenvoudig extra gebruikers toevoegen.

7 Instellingen

We zullen kort enkele instellingen doornemen. Klik daarvoor op je profielicoontje en ga naar Gebruikersinstellingen. Onder AI Instellingen zie je een preview van de prompts die worden gebruikt voor de verschillende AI-mogelijkheden, zoals het genereren van labels en maken van samenvattingen.

Je kunt hier extra regels aan toevoegen, zodat de prompts worden aangepast. Zo kun je bijvoorbeeld voor Nederlandstalige labels en samenvattingen zorgen (zie kader 'Nederlandse labels en samenvattingen').

Onder RSS Abonnementen kun je RSS-feeds toevoegen. Verder kun je bookmarks exporteren als JSON-bestand of importeren vanuit diverse andere toepassingen, waaronder Pocket, Linkwarden (waar we eerder in Computer!Totaal over schreven) of je browser (zoals Chrome en Firefox). Ook alle links die je al in je browser hebt bewaard, kun je dus gemakkelijk overzetten naar Hoarder. Verder kun je sleutels maken voor de API van Hoarder, defecte links bekijken en webhooks aanmaken.

Via de instellingen kun je bookmarks exporteren of importeren.

Nederlandse labels en samenvattingen

Je kunt AI forceren om Nederlandse labels en samenvattingen te maken, onder Gebruikersinstellingen / AI Instellingen. Daarvoor moet je bovenaan extra regels toevoegen. Elke regel bevat de extra prompttekst en de prompt waaraan dit moet worden toegevoegd. Kies bijvoorbeeld Alle tags voor alle prompts voor het maken van labels of Samenvatting voor de samenvattingenprompt. Toegevoegde regels verschijnen meteen in de preview onderaan. De prompts vragen standaard om Engelse labels en samenvattingen. Om dit te 'vernederlandsen' zul je dus heel expliciet moeten zijn, zoals in deze regel voor Alle tags. Hierin vragen we ook om generieke termen naar kleine letters om te zetten:

The tags language must be in dutch. Convert generic terms to lowercase. Keep casing intact for anything that's a proper noun, brand, acronym or product.

Verder voegen we deze regel toe aan de prompt voor Samenvatting, waarbij we heel expliciet aangeven dat de samenvatting in het Nederlands moet zijn.

The summary language must be in dutch even if told otherwise! Remove all English!

Je kunt uiteraard experimenteren met deze instellingen. Om het in actie te zien kun je alle huidige AI-labels opnieuw laten genereren. Hiervoor ga je naar Admin Instellingen / Acties.

8 Bookmarks toevoegen

Op de openingspagina van Hoarder zie je de laatste toegevoegde bookmarks. Je kunt nieuwe items toevoegen via het vak. Je kunt hier ook afbeeldingen naartoe slepen, waarvan de tekst via OCR wordt omgezet, zodat dit (ook) doorzoekbaar wordt. Verder krijgen afbeeldingen en ook teksten die je toevoegt automatisch labels door AI.

In het menu (met de drie puntjes) zie je extra opties. Zo kun je een bookmark markeren als favoriet of deze toevoegen aan een of meerdere lijsten, die je via het menu aan de linkerkant kunt aanmaken en beheren. Om de inhoud en details voor een bookmark te bekijken, klik je op het icoontje met twee pijltjes voor een grotere weergave.

Ook toegevoegde afbeeldingen worden automatisch van labels voorzien door AI.

Voor je papieren boeken

De mooiste boekenleggers

9 Details bekijken

Als je de details voor een bookmark opent, zie je links een voorbeeld met de content uit de cache en een optie om de gemaakte schermopname te bekijken. Rechts kun je via Samenvatten met AI een samenvatting laten maken door AI. Ook zie je hier de labels die door jouzelf of AI zijn toegevoegd. Verder zie je een vak om een notitie te schrijven en enkele extra opties. Onderaan kun je de bookmark opslaan als favoriet, archiveren of verwijderen.

Met de hulp van OpenAI kun je een automatische samenvatting maken.

Extensies voor Chrome en Firefox

Hoarder heeft extensies voor de browser Chrome en Firefox. Na het toevoegen van de extensie geef je eenmalig het serveradres op en je accountgegevens. Als je een interessant artikel tegenkomt, hoef je alleen op het icoontje van Hoarder te klikken. De labels worden via AI automatisch toegevoegd, al kan dit wel enkele seconden duren, en soms iets langer, maar je hoeft hier niet op te wachten. Via het venster kun je zelf nog labels toevoegen of het artikel aan een lijst toevoegen.

10 Hoogtepunten

Een handige extra mogelijkheid is de zogenoemde hoogtepunten. Hierbij open je eerst de grotere weergave voor de bookmark. In het voorbeeld links kun je nu een stuk tekst selecteren. Vervolgens kies je een passende kleur (geel, rood, groen of blauw). Hierna wordt automatisch een zogenoemd hoogtepunt opgeslagen. Je ziet deze rechts bij de details. Als je via het menu van Hoarder naar Hoogtepunten gaat, zie je alle gemaakte hoogtepunten. Via Source kun je ook het gerelateerde artikel opvragen. Hoogtepunten zijn een handige manier om belangrijke details van artikelen te bewaren.

Hoogtepunten helpen je om belangrijke details van items te bewaren.

11 Zoeken

Wat Hoarder zo krachtig maakt, is dat je de volledige tekst van alle opgeslagen inhoud kunt doorzoeken via de balk aan de bovenkant. Dat gaat niet alleen om titels of beschrijvingen, maar ook om de volledige inhoud van de opgeslagen links en notities.

Je kunt in je zoekopdracht ook filters gebruiken. Met is:fav zoek je bijvoorbeeld alleen binnen je favorieten, het filter is:tagged zoekt naar items die een of meer labels hebben en is:inlist zoekt naar items die in een of meerdere lijsten zijn opgenomen.

Met #label kun je naar een bepaald label zoeken. Merk op dat labels hoofdlettergevoelig zijn. De labels Technologie en technologie worden daardoor als afzonderlijke labels beschouwd. Dit vraagt dus enige zorgvuldigheid bij het invoeren van labels. Dit kun je wel afvangen door de prompts voor AI aan te passen, zoals we hebben uitgelegd.

Behalve via de zoekfunctie kun je uiteraard ook via de toegekende labels bepaalde items terugvinden. Hiervoor ga je naar Labels. Je kunt hier de labels die op elkaar lijken desgewenst samenvoegen. Daarvoor klik je eerst op Drag & Drop Samenvoegen. Daarna sleep je een label naar een ander label.

Met de krachtige zoekfunctie kun je alle inhoud gemakkelijk doorzoeken.

Toegang van buitenaf met de app

Je kunt Hoarder prima alleen op je lokale netwerk gebruiken, wat ook het veiligst is. Maar zeker als je ook de apps gaat gebruiken, is het praktisch om toegang onderweg mogelijk te maken, buiten je lokale netwerk. Zet in dat geval wel de registratiemogelijkheid voor gebruikers uit. Een goede optie is het opzetten van een VPN-verbinding, waarmee je meteen ook alle andere toepassingen in je netwerk kunt gebruiken. Maar je kunt ook een reverse-proxy opzetten. Gebruik bijvoorbeeld Nginx Proxy Manager om al je hosts via een browser te beheren. Of werk met het wat complexere Traefik en voeg labels toe binnen Docker. De app is vooral nuttig voor het 'consumeren' van content, omdat je binnen de app heel snel toegang tot al je bookmarks en lijsten hebt.