ID.nl logo
Review Netgear Orbi RBK763s - Wifi-mesh-set met nieuw ontwerp
Huis

Review Netgear Orbi RBK763s - Wifi-mesh-set met nieuw ontwerp

De Netgear Orbi RBK763s AX5400 kun je beschouwen als de opvolger van de Orbi RBK753 AX4200. Het wifi-mesh-systeem lijkt veel op zijn voorganger, maar heeft wel een compacter ontwerp. Ook krijg je één jaar lang gratis internetbeveiliging meegeleverd. Is dat genoeg om op te vallen in de overvolle wifi-mesh-markt?

Goed
Conclusie

Het setje presteert prima en zal je een goed dekkend draadloos netwerk opleveren. Slecht is deze Orbi dan zeker ook niet, maar in de huidige markt is dat niet altijd genoeg. Hetzelfde gold immers ook al voor de voorganger. Voor hetzelfde geld zijn er echter ook mesh-setjes te koop die meer bieden zoals de nieuwere wifi 6e-standaard en een multigigabit-aansluiting. Denk dan bijvoorbeeld TP-Links Deco XE75 Pro die zowel wifi 6e als multigigabitaansluitingen biedt.

Plus- en minpunten
  • Prima prestaties
  • Goede backhaul
  • Een jaar gratis beveiliging
  • Geen wifi 6E
  • Geen multi-gigabit
  • Relatief hoge prijs

De Netgear Orbi RBK763s bestaat uit een router aangevuld met twee satellieten. Je kunt ook kiezen voor een set bestaande uit een router en een satelliet onder typenummer Orbi RBK762s. De satellieten kun je los aanschaffen onder typenummer RBS760 (250 euro). De oudere RBK753- en RBK752-sets zijn overigens nog steeds verkrijgbaar en kosten ongeveer hetzelfde als deze vernieuwde uitvoeringen. Dus wat zijn de verschillen?

Lees ook: Dit moet je weten over mesh-wifi

 

Netgear heeft ten eerste wat veranderingen op het gebied van wifi doorgevoerd waardoor deze set nu het marketinggetal AX5400 heeft in plaats van AX4200, daarover later meer. Dan is je misschien de letter s in het typenummer opgevallen, die staat voor security. Netgear bundelt dit wifi-mesh-systeem namelijk met een jaarabonnement op Netgears internetbeveiliging Armor. Na dat jaar moet je net als bij de voorganger jaarlijks betalen voor dit abonnement.

 

Ook het fysieke ontwerp is anders en compacter dan de voorganger. Waar de torentjes van de RBK753 23,1 cm hoog en 18,3 cm breed zijn, is dat bij deze set 21,1 cm hoog en 16,5 cm breed. Dat zorgt optisch voor een stuk aantrekkelijkere torentjes die door een andere kleurstelling ook minder opvallen dan hun voorgangers. Want waar de behuizing van de RBK753 nog was voorzien van zilveren accenten is dat bij deze set gewijzigd naar heel lichtgrijs. De aansluitingen zijn hetzelfde gebleven. De router is voorzien van een gigabit-wan-aansluiting en drie gigabit-netwerkaansluitingen, terwijl de satellieten voorzien zijn van twee gigabit-aansluitingen.

 

Eenvoudige installatie

De installatie is het makkelijkst met de Orbi-app op je smartphone, je hebt hier wel een Netgear-account voor nodig. Je sluit de router aan op de gewenste plek en schakelt hem in. In de app kun je vervolgens de QR-code op de sticker scannen, waarna je door het eenvoudige installatieproces geleid wordt. Het systeem kun je vervolgens met de app beheren, maar daarin vind je voornamelijk basisfunctionaliteit zoals je wifi-wachtwoord, een overzicht van clients en de mogelijkheid om internet op appraten met ouderlijk toezicht te pauzeren.

Voor de uitgebreide mogelijkheden kun je inloggen op de webinterface. Je kunt het systeem dan onder andere instellen op router- of accesspointmodus, de vpn-server configureren en poorten doorsturen.

 

Gratis jaar Bitdefender-internetbeveiliging

Netgear bundelt de mesh-systemen met een s in het typenummer inclusief 1 jaar gratis Netgear Armor. Dit is beveiligingssoftware op de router in samenwerking met Bitdefender die je netwerkapparaten scant op mogelijke gevaren en je laat zien welke apparaten volgens Netgear onveilig zijn. De meeste van de apparaten op ons thuisnetwerk worden als veilig aangemerkt, maar onze Synology-NAS is daarop een uitzondering. Volgens Armor heeft de NAS maar liefst 739 kwetsbaarheden en dat leidt uiteraard tot alarmbellen. Via de app krijg je alleen wat algemeenheden over deze kwetsbaarheden te zien. Op de Armor-website kun je gelukkig wel een uitgebreide lijst met gevonden kwetsbaarheden opvragen.

Het blijkt dat onderdelen in het gebruikte Linux-besturingssysteem oudere versies zijn en bekende kwetsbaarheden bevatten. Armor scant op versienummers van de software die het kan zien zoals de versie van de Linux-kernel. Het laat vervolgens alle kwetsbaarheden zien die het uit een database met kwetsbaarheden haalt. De betreffende Synology is echter een model dat nog actief ondersteund wordt en draait op de nieuwste versie van DSM die inderdaad wel op oudere Linux-software is gebaseerd. Deze NAS is veilig te gebruiken. Je hoeft kortom dus niet direct in paniek te raken als je Armor kwetsbaarheden vindt.

Armor kan verder je netwerkverkeer filteren en onveilige sites blokkeren. Helaas kun je dan weer geen inhoudsfiltering voor kinderen inschakelen, die mogelijk heeft Netgear ondergebracht in een apart abonnement Smart Parental Controls dat 69,99 euro per jaar kost. Het gratis ouderlijk toezicht op Orbi kan wel internetgebruik voor gebruikers pauzeren. Een vreemde keuze, want het Armor-abonnement is niet goedkoop.

Interessant is dat je als onderdeel van Armor op al je Windows, Macs, Android- en iOS-apparaten ook Bitdefender Total Security kunt installeren. Na het eerste jaar moet je betalen voor Armor, iets dat net als op Orbi-systemen zonder s in het typenummer 99,99 euro per jaar kost. Het gedeelte dat op de router draait heb je alleen iets aan als je het wifi-mesh-systeem in routermodus gebruikt, in accesspointmodus is Armor niet beschikbaar. Het installeren van Bitdefender Total Security op je apparaten kan na activatie in routermodus wel in accesspointmodus. Je kunt Armor op de router bovendien uitschakelen in routermodus als je er er toch geen behoefte aan hebt. Je kunt de software voor je pc’s of smartphones downloaden vanaf www.armor-install.com of door in te loggen op https://armor.netgear.com. Je krijgt dus sowieso een jaar lang gratis een prima internetbeveiligingspakket op al je apparaten en dat is altijd mooi meegenomen.

Gewijzigde backhaul

Op het gebied van wifi lijkt de RBK763s in eerste instantie veel op de RBK753. Net als de voorganger is dit een tri-band-systeem waarvan de nodes voorzien van drie wifi-radio’s: tweemaal een 5GHz-radio aangevuld met een 2,4GHz-radio. Toch zijn er wel verschillen, die ingrijpender zijn dan het hogere marketinggetal doet vermoeden. Zo blijft de theoretische snelheid van de backhaul 2400 Mbit/s, maar is de technische werking anders. Want waar de RBK753 gebruik maakt van een radio met vier datastromen, zijn dat bij deze set slechts twee datastromen. Omdat er nu gebruik gemaakt kan worden van een kanaalbreedte van 160 MHz waar dat eerder 80 MHz was, is de theoretische snelheid gelijk gebleven. Op basis van eerdere ervaringen prefereren we doorgaans meer datastromen dan een breder kanaal voor de backhaul.

De 5GHz-clientradio heeft net als op de voorganger twee datastromen, maar ondersteunt nu ook een kanaalbreedtes van 160 MHz waar dat bij de voorganger 80 Mhz was. Hierdoor verdubbelt de maximale theoretische snelheid naar 2400 Mbit/s. De 2,4GHz-radio is hetzelfde gebleven en biedt twee datastromen met een maximale theoretische snelheid van 600 Mbit/s. Opgeteld kom je dan op 5400 Mbit/s waar dat eerder 4200 Mbit/s was.

Net als andere Orbi-sets ondersteunt ook de RBK763s een bedrade backhaul en kun je het apparaat configureren in een accesspointmodus waarin de routerfuncties uitgeschakeld worden.

Prestaties

We hebben de RBK763s in de praktijk getest in een woning met 2,5 verdiepingen. De ‘begane grond’ van dit appartement is uitgevoerd in split-level. Omdat een groot gedeelte van het appartement in beton is uitgevoerd, is er normaal gesproken al voorzien in een wifi-systeem op basis van drie accesspoints. Beide split-level-niveaus hebben een accesspoint terwijl er ook op de bovenverdieping een accesspoint geplaats is.

De router hebben we in het kantoor op het laagste split-levelniveau gezet, terwijl de satellieten in de woonkamer (hoge split-level) en een slaapkamer (eerste verdieping) staan. In het kantoor halen we in combinatie met onze testlaptop een uitstekende snelheid van 924 Mbit/s. In de woonkamer halen we zonder satelliet een snelheid van 231 Mbit/s. Zetten we wel een satelliet neer, dan wordt dit 792 Mbit/s, een snelheid die een stuk hoger is dan de 619 Mbit/s die we met voorganger RBK753 halen. De vernieuwde backhaul met een breder kanaal maar minder datastromen lijkt dus toch beter te presteren. In de slaapkamer blijkt echter dat de nieuwe backhaul juist weer wat achterblijft want hier halen we via de satelliet een snelheid van 520 Mbit/s terwijl dat met de voorganger 609 Mbit/s was. Dat is dus wat langzamer, maar de gemiddelde snelheid is wel hoger dan de voorganger.

Per node gebruikt het systeem bij weinig activiteit zo’n 10 watt terwijl dat bij wat meer activiteit 12 watt is, dat is wat lager dan de voorganger die respectievelijk 11 en 16 watt verbruikt.

Conclusie: Netgear Orbi RBK763s kopen?

Het setje presteert prima en zal je een goed dekkend draadloos netwerk opleveren. Slecht is deze Orbi dan zeker ook niet, maar in de huidige markt is dat niet altijd genoeg. Hetzelfde gold immers ook al voor de voorganger. Voor hetzelfde geld zijn er echter ook mesh-setjes te koop die meer bieden zoals de nieuwere wifi 6e-standaard en een multigigabit-aansluiting. Denk dan bijvoorbeeld TP-Links Deco XE75 Pro die zowel wifi 6e als multigigabitaansluitingen biedt.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.