ID.nl logo
Is het einde van tracking cookies nabij?
© PXimport
Huis

Is het einde van tracking cookies nabij?

Lange tijd speelden cookies een centrale rol in reclame op het web. Die positie wordt bedreigd door steeds meer wettelijke en technische beperkingen. In 2023 valt het doek definitief voor de tracking cookies: dan stopt de ondersteuning in Google Chrome. Maar welke alternatieven bestaan er en wat verandert er voor de consument?

Al sinds hun ontstaan hebben cookies geen al te beste reputatie. De meeste gebruikers denken bij cookies spontaan aan privacyinbreuken en vervelende reclame op het web. Toch zijn cookies niet per se slecht. De introductie van cookies midden jaren 90 heeft de mogelijkheden van websites enorm uitgebreid. Zo werd de cookietechnologie ontwikkeld om bijvoorbeeld de inhoud van een winkelwagentje in een webshop makkelijker te bewaren. 

Helaas duurde het niet lang voordat adverteerders ook cookies begonnen te gebruiken om consumenten te bespioneren. Nog erger is dat de eerste browsers met cookie-ondersteuning zomaar alle cookies aanvaardden, zonder dat de gebruiker zich daarvan bewust was. Juist omdat het zo’n nieuwe technologie was, hadden de meeste consumenten er zelfs nog nooit van gehoord. Je begrijpt dan ook waarom cookies al gauw in het verdomhoekje terechtkwamen.

Cookies versus cookies

Toch mag je niet alle cookies over één kam scheren. Om de verschillende soorten cookies beter te begrijpen, gaan we iets dieper in op de technische details. Een cookie is een klein tekstbestandje in de cache van jouw browser om data uit te wisselen met een webserver. Vraagt de browser een webpagina op, dan kan de webserver in de headers van de reply instructies meegeven om een of meer cookies te bewaren. De browser beslist vervolgens om die instructies al dan niet op te volgen. 

Surf je nadien naar dezelfde pagina (of naar een andere pagina in hetzelfde domein), dan stuurt jouw browser bij elke request die cookies terug naar de server. Elk cookie bestaat uit een eenvoudig key-value-paar, bijvoorbeeld: authUt=1. Cookies zijn steeds gekoppeld aan een bepaald domein, zoals www.ad.nl. Optioneel zijn ze enkel geldig voor een specifiek pad binnen dat domein, bijvoorbeeld www.ad.nl/nieuws

Al die informatie kun je makkelijk opvragen in je browser. In Google Chrome klik je op het icoontje direct links van de url en kies je vervolgens de optie Cookies. Chrome groepeert alle cookies per domein in twee tabbladen: toegelaten en geblokkeerde cookies.

©PXimport

Gedrag

Het precieze gedrag van cookies wordt verder bepaald door een aantal optionele attributen. Die zijn enkel zichtbaar op de client: ze worden niet verstuurd naar de server. Naast de eerder vermelde Domain en Path zijn dat:

- Expires: de tijd en datum waarop de browser het cookie moet verwijderen.

- Max-Age: een alternatief voor Expires. Bepaalt hoeveel tijd (in seconden) na het aanmaken van het cookie het weer verwijderd moet worden.

- Secure: cookies met dit attribuut mogen enkel via een beveiligde https-verbinding verstuurd worden.

- HttpOnly: verbiedt toegang tot cookies voor client-side scriptingtalen (zoals JavaScript).

Cookies zonder Expires- of MaxAge-attribuut noemt men ook wel session cookies. Ze worden verwijderd zodra je je browsersessie afsluit. Session cookies gebruikt men bijvoorbeeld om jouw inloggegevens te bewaren. Zo hoef je niet telkens opnieuw in te loggen als je naar een andere pagina surft. 

Worden de cookies wél voor langere tijd bewaard, dan spreekt men van persistent cookies. Een mogelijke toepassing van persistent cookies is het bewaren van voorkeuren voor een webpagina (zoals taal of locatie) zonder dat je hoeft in te loggen. Tegenwoordig gebruiken veel websites trouwens ook persistent cookies om in te loggen. Je hoeft dan op elk apparaat maar éénmaal in te loggen, wat natuurlijk nog gebruiksvriendelijker is.

Third-party of niet?

We zagen reeds dat een cookie steeds aan een specifiek domein gekoppeld is. Een cookie van ad.nl op jouw pc kan dus enkel uitgelezen worden door de webserver van ad.nl. Maar dat betekent niet dat de website van AD geen cookies van andere domeinen op jouw pc kan plaatsen! Een html-pagina kan immers perfect inhoud laden die op een extern domein gehost is. In het geval van ad.nl is dat bijvoorbeeld inhoud van dpgmedia.net. De cookies van dpgmedia.net kunnen echter enkel uitgelezen worden door de webserver van dat domein. (We negeren hier even het feit dat AD een uitgave is van DPG Media en beide domeinen wellicht op dezelfde server gehost worden.) 

Cookies van hetzelfde domein als de webpagina noemt men first-party cookies en cookies van een ander domein third-party cookies. Dat onderscheid vind je ook terug in de cookie-instellingen van je browser. Zo kun je ervoor kiezen om enkel first-party cookies te aanvaarden en geen third-party cookies. De standaardinstellingen verschillen per browser. 

Onthoud voorlopig dat first-party cookies meestal cruciaal zijn voor een correcte werking van websites en third-party cookies meestal niet.

©PXimport

Third-party cookies stellen een volledig surfprofiel van jou op, over verschillende domeinen heen

-

Tracking cookies

Uiteraard kunnen first-party cookies jouw surfgedrag op een website volgen. Maar omdat ze enkel toegankelijk zijn voor die specifieke website, vallen de privacyimplicaties nog mee. Met third-party cookies is het veel erger gesteld. Die stellen namelijk een volledig surfprofiel van jou op, over verschillende domeinen heen. 

Dat werkt als volgt: stel dat je website A bezoekt, die code van domein B laadt. De webserver van B stelt nu een cookie in, waarmee jij geïdentificeerd kunt worden. Bezoek je nadien website C en bevat die ook code van domein B, dan verstuurt jouw browser het zonet aangemaakte cookie naar domein B. Zo weet de beheerder van domein B dat je zowel website A als website C bezocht hebt. Die informatie wordt bewaard in een database op de server van domein B. Het cookie zelf hoeft enkel een unieke identificatienummer te bevatten. 

Tracking cookies zijn erg populair om gerichte advertenties te tonen. Je hebt ongetwijfeld meegemaakt dat je informatie opzoekt over een bepaald product (bijvoorbeeld een smartphone) en nadien op werkelijk élke website reclame te zien krijgt voor dat product.

Wettelijke beperkingen

Binnenkort zou dat weleens gedaan kunnen zijn. De laatste jaren waren er verschillende evoluties die het einde van third-party cookies in gang gezet hebben. Om te beginnen zijn er natuurlijk de wettelijke bepalingen omtrent het verzamelen en verwerken van persoonlijke data. De ePrivacy Directive van de EU uit 2002 (van kracht vanaf 2003) stelde reeds dat gebruikers expliciet toestemming moeten verlenen tot het gebruik van cookies. 

Maar let op: een directive van de EU legt slechts een doel vast dat de individuele EU-leden nog in lokale wetgeving moeten omzetten. De ePrivacy Directive had dus niet zo’n grote invloed op het gebruik van cookies. De meeste websites maakten zich er makkelijk vanaf door ergens onderaan elke webpagina te vermelden dat ze cookies gebruikten. Dat is echt grondig veranderd met de GDPR (lokaal in Nederland de AVG genoemd) uit 2016, die in 2018 in werking is getreden. 

In tegenstelling tot een directive, is een regulation wel degelijk wettelijk bindend in de gehele EU. Vanaf dat moment moest een gebruiker expliciet toegang geven aan elke website om al dan niet cookies te gebruiken. Vandaar de vervelende – maar vanuit privacyoogpunt absoluut noodzakelijke – banners met cookie-instellingen wanneer je een website voor het eerst bezoekt.

Een website die voldoet aan de GDPR/AVG moet jou altijd de optie geven om tracking cookies uit te schakelen. Een zogenaamde cookiewall, waarbij je enkel toegang tot een website krijgt wanneer je alle cookies aanvaardt, is in strijd met de GDPR/AVG.

Browsers

Ook browsers dragen hun steentje bij in de strijd tegen tracking cookies. Safari was er in 2017 vroeg bij met Intelligent Tracking Protection-functie. Het doel van ITP is om alle vormen van tracking over verschillende domeinen heen te blokkeren. De regels voor cookies werden gaandeweg strenger bij elke update van ITP, omdat de adverteerders steeds nieuwe technieken toepasten om ITP te omzeilen. 

Vanaf ITP versie 2.3, uitgebracht in maart 2020, is het definitief gedaan met tracking cookies. Safari blokkeert nu standaard alle third-party cookies. Firefox biedt met Enhanced Tracking Protection een gelijkaardige functionaliteit aan. ETP werkt op basis van een blacklist van bekende domeinen die gebruikers proberen te tracken. Vanaf versie 69 (september 2019) is ETP standaard geactiveerd. Via Settings / Privacy & Security kun je het gedrag van ETP nog verder instellen. Wil je álle third-party cookies blokkeren en niet enkel die van bekende tracking domeinen, selecteer dan de Strict-optie voor ETP. Mogelijk werken sommige functies op bepaalde websites daarna niet meer. Is dat het geval, dan kun je ETP uitschakelen voor specifieke websites via het schild-icoontje links van de adresbalk. 

Ook Microsoft Edge beschikt vanaf versie 80 (januari 2020) over vergelijkbare functionaliteit met Microsoft Tracking Prevention.

©PXimport

Chrome

Google Chrome is de enige browser die momenteel standaard geen third-party of tracking cookies blokkeert. Ergens is dat wel begrijpelijk, want Google is een grote speler in zowel de browsermarkt als de advertentiemarkt. Google moet dus erg goed opletten dat het beide doelgroepen tevreden houdt. Treedt Google streng op tegen third-party cookies, dan verkrijgt het een enorm concurrentieel voordeel tegenover andere advertentiebedrijven. 

Google kan jouw surfgedrag immers perfect volgen vanuit zijn browser als je bent ingelogd met jouw Google-account: daarvoor zijn geen third-party cookies nodig. De kans is dan reëel dat het een aanklacht wegens monopoliemisbruik aan zijn broek krijgt. Maar treedt Google te laks op tegen third-party cookies, dan stappen vele gebruikers misschien over op andere browsers zoals Firefox of Edge. 

Dat betekent niet dat Google niet bezig is met de problematiek van tracking cookies. Onder de naam The Privacy Sandbox groepeert het een hele reeks projecten om alternatieven voor third-party cookies te ontwikkelen. De bedoeling is om die alternatieven via nieuwe webstandaarden voor alle browsers beschikbaar te stellen. Third-party cookies worden dan wellicht pas in de loop van 2023 geblokkeerd in Chrome.

Geen cookies

Je moet je wel beseffen dat third-party cookies op zich geen vereiste zijn om een persoonlijk surfprofiel van jou op te stellen. Cookies hebben het alleen technisch erg eenvoudig gemaakt voor derde partijen (meestal advertentiebedrijven) om gebruikers te volgen op verschillende websites. Gebruik je een website waarbij je moet inloggen om de volledige functionaliteit te kunnen benutten? Dan mag je ervan uitgaan dat dat bedrijf persoonlijke data over jou verzamelt, vooral als die website gratis is. 

Het meest voor de hand liggende voorbeeld is natuurlijk Google. Je logt in met jouw Google-account, want het is best handig om jouw browsergeschiedenis te synchroniseren tussen verschillende apparaten. Vervolgens zoek je op Google naar bepaalde onderwerpen, waardoor Google weet wat jouw interesses zijn. Je moet dan ook niet opschrikken wanneer je nadien gepersonaliseerde advertenties ziet in jouw Gmail-box! (Via je Google-account kun je dergelijke gepersonaliseerde advertenties trouwens uitschakelen.) 

Een nieuwswebsite kan, weliswaar op kleinere schaal, iets vergelijkbaars doen. Door te volgen welke artikelen je leest, kunnen bepaalde advertenties wel of niet getoond worden.

©PXimport

Alternatieven

Het naderende einde van third-party cookies dwingt advertentiebedrijven om alternatieve strategieën te bedenken. Het is moeilijk te voorspellen welke richting dat zal uitgaan, want er zijn verschillende mogelijkheden. We bespreken hier de twee meest voor de hand liggende opties. Om te beginnen is het perfect mogelijk om advertenties te tonen op websites zonder persoonlijke data te verzamelen. Dat betekent niet dat je zomaar lukraak advertenties toont op eender welke website. Net zoals je op onze site eerder reclame ziet voor netwerkapparatuur dan voor biologisch voedsel, zie je op bijvoorbeeld een website over klussen dan advertenties voor gereedschap en niet voor kleding. 

Omdat de context van de advertentie de inhoud ervan bepaalt, noemt men dat contextuele reclame. Die houdt het midden tussen ongerichte reclame en gepersonaliseerde reclame op basis van tracking cookies.

Contextuele reclame bewijst dat adverteren ook kan zónder persoonlijke data

-

Van mensen naar groepen

Bij contextuele reclame verschuift de focus dus terug van individuele gebruikers naar groepen gebruikers met bepaalde interesses. Dat biedt verschillende voordelen. Omdat er zogenaamd geen persoonlijke gegevens meer verzameld worden, is er ook geen risico meer op inbreuken op de privacywetgeving. 

Het einde van gepersonaliseerde reclame is wat ons betreft alleen maar goed nieuws voor de consument. Niet alleen is het gedaan met het verzamelen van jouw persoonlijke data, gepersonaliseerde reclame is vaak ook gewoon erg storend. Het is niet omdat we eens vijf minuten zoeken naar beamers voor een thuisbioscoop, dat we de komende week op elke website reclame voor dergelijke producten willen zien! 

Bezoeken we websites over volledig andere onderwerpen, zoals auto’s of cocktails, dan is dat gewoon erg opdringerig. Contextuele reclame in lijn van de inhoud van die websites is in dat geval veel minder storend.

Toch nog tracken?

Niet iedereen is overtuigd dat contextuele reclame een vooruitgang is. Ook na het verdwijnen van third-party cookies blijft er een vraag bestaan naar het tracken van individuele gebruikers. Daarvoor kunnen meerdere technologieën ingezet worden. De meest spraakmakende is Federated Learning of Cohorts of kortweg FLoC. De bedoeling van FLoC is om nog steeds advertenties te tonen op basis van surfgedrag, maar dan zonder de mogelijkheid om individuele gebruikers te identificeren. Dat werkt als volgt:

- de browser analyseert jouw surfgeschiedenis om een bepaalde gebruikersgroep of cohort aan jou toe te kennen. Die analyse gebeurt volledig lokaal: de precieze browsergeschiedenis wordt met niemand gedeeld.

- vervolgens stuurt de browser de viercijferige cohort-ID in de http-headers van elke request mee.

- de webserver gebruikt die ID om een advertentie uit een specifieke categorie te tonen.

Het is erg belangrijk dat elk cohort voldoende gebruikers bevat (minstens enkele duizenden), anders is het nog steeds mogelijk om individuele gebruikers te identificeren. Het aantal cohorten is dus eerder beperkt. 

In maart 2021 heeft Google FLoC in Chrome geactiveerd voor een beperkt aantal gebruikers. Dat gebeurde volledig buiten hun weten én initieel was er zelfs geen makkelijke manier om FLoC uit te schakelen. Intussen is dat wel het geval: onder Privacy and security / Privacy Sandbox kun je alle Privacy Sandbox-proeven eenvoudig uitschakelen. 

Op het moment van schrijven was dat enkel FLoC, maar er komen er binnenkort zeker nog meer bij. Interessant om weten, is ook dat er momenteel ongeveer 33.000 verschillende cohorten gedefinieerd zijn én dat jouw cohort-ID elke week opnieuw berekend wordt op basis van je surfgedrag van de laatste week.

©PXimport

Weinig fans

Ook al beweert Google dat FLoC de privacy van de gebruikers respecteert, toch heeft het weinig enthousiasme kunnen opwekken bij andere ontwikkelaars. Op dit moment lijkt geen enkele andere browser mee te willen gaan in het FLoC-avontuur: zowel Brave, Edge als Firefox blokkeren FLoC. Daarvoor hebben ze elk hun eigen redenen. De rode draad is echter dat FLoC jouw privacy helemaal niet beter beschermt dan tracking cookies. 

Om te beginnen wordt jouw cohort-ID gedeeld met werkelijk elke website die je bezoekt. Dat zelfs erger dan de huidige situatie, waarbij websites een tracker van een specifieke aanbieder bevatten. Geen enkele aanbieder heeft een volledig overzicht van jouw surfgedrag, want daarvoor zou elke website die je bezoekt diezelfde tracker moeten bevatten. Maar dankzij FLoC kom je als het ware met een korte samenvatting van jouw surfgedrag van de laatste week op elke website terecht. 

Nu denk je misschien dat dat niet zo erg is, want een FLoC-ID is niet zomaar terug te brengen tot één specifieke persoon. Dat klopt, althans … totdat je met een persoonlijke account inlogt! Dan weet die website namelijk exáct wie je bent. Dankzij de FLoC-ID krijgt men persoonlijke informatie over jou in handen die men voorheen veel moeilijker zou kunnen bemachtigen.

Met FloC beslist Google welke gevoelige info over jou wel of niet beschermd wordt

-

Gevoelige data

Je hoeft niet ver te zoeken om scenario’s te vinden waarin de FLoC-data tegen jou gebruikt wordt. Surf je een hele week naar websites over depressie en solliciteer je nadien via de website van een uitzendbureau? Dan kun je maar beter hopen dat het uitzendbureau niet kijkt naar de FLoC-ID van de geregistreerde gebruikers! 

Natuurlijk is Google zich bewust van dat risico. Googles oplossing is om een bepaalde set van zogenaamde gevoelige categorieën niet toe te laten binnen FLoC. Blijkt uit de analyse van jouw surfgeschiedenis dat je in zo’n gevoelig cohort terechtkomt, dan wordt die informatie niet gedeeld. Maar wat verstaat Google nu precies onder gevoelige data? Via www.tiny.cc/adbeleid vind je een behoorlijke lange lijst met onderwerpen die geweerd worden uit gepersonaliseerde reclame. Het gaat om bijvoorbeeld jouw medische en financiële situatie, seksuele geaardheid, politieke overtuiging, geloof enzovoort. 

Daarbij negeert Google het feit dat iedereen zijn eigen idee heeft van welke data al dan niet gevoelig is. Ben je op zoek naar informatie over baby’s? Dat is geen geheim als je gepland zwanger bent, maar een 15-jarige tienermoeder in spe loopt daarmee misschien liever niet te koop! Kortom, het is nogal paternalistisch dat Google beslist op welke manier jouw privacy beschermd mag worden. 

Het is duidelijk dat Google het kwaad niet bij de wortel durft aan te pakken. Er bestaat gewoon geen goede methode om gepersonaliseerde advertenties te tonen aan gebruikers én tegelijkertijd hun privacy te respecteren. FLoC is niet meer dan een technisch lapmiddel om het huidige systeem in stand te houden, zonder dat systeem zélf in twijfel te trekken. 

Maar wat had je anders verwacht van een bedrijf dat geld verdient door persoonlijke gebruikersdata te verkopen?

©PXimport

Goed opletten

Tracking cookies hebben terecht een kwalijke reputatie opgebouwd. Voor de niet-geïnformeerde gebruiker klinkt het natuurlijk mooi dat Google die cookies in 2023 zal uitschakelen. Maar vergis je niet: Google is druk bezig nieuwe technologieën te ontwikkelen om gepersonaliseerde advertenties te blijven tonen! Die zullen weliswaar binnen de privacywetgeving opereren, maar inbreuken op jouw privacy blijven nog steeds mogelijk. 

Het is verontrustend dat Googles FLoC een korte samenvatting van jouw surfgeschiedenis deelt met letterlijk élke website die je bezoekt. Ook zonder tracking cookies kijk je dus best jouw browserinstellingen goed na. Vooral in Chrome mag je de standaardinstellingen niet zomaar vertrouwen: Brave, Edge en Firefox doen het wat dat betreft veel beter.

Meer weten over hoe jouw online privacy onder druk staat en wat je daar tegen kan doen? Bestel dan de cursusbundel Beveiliging en Privacy.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 luxe vrijstaande combimagnetrons van max 450 euro
© Monkey Business Images
Huis

Waar voor je geld: 5 luxe vrijstaande combimagnetrons van max 450 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een goede combimagnetron met veel kookopties? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: op het moment van schrijven zijn de besproken combimagnetrons bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 450 euro. De prijzen kunnen schommelen.

Panasonic NN-DF38PB

Voor kleine huishoudens is de Panasonic NN-DF38PB zeer geschikt. Het is namelijk een oven, grill en magnetron ineen. Vanwege het compacte formaat kun je hem vast wel ergens in een hoekje van de keuken kwijt. Houd rekening met een bescheiden inhoud van 23 liter. Met deze keukenhulp maak je gerechten voor enkele personen klaar. Een pluspunt is het maximale magnetronvermogen van duizend watt. Het kost dan ook weinig tijd om maaltijden op te warmen.

Vrijwel elke combimagnetron heeft een bedieningspaneel met pictogrammen, maar dit model bevat daarnaast ook tekstaanduidingen. Handig, want het is zo direct duidelijk welke functie bij welke aanraaktoets hoort. Een interessante optie is de zogenoemde Eco Combi-modus. Het apparaat gebruikt hierbij tegelijk grill- en magnetronvermogen, waardoor je volgens Panasonic tijd en energie bespaart. Je kunt in totaal uit zestien automatische programma's kiezen. Na afloop start je de geïntegreerde schoonmaakcyclus om de boel te reinigen. De fabrikant levert een draadrek en geëmailleerde plaat mee.

Sharp R-971INW

Zoek je een grote vrijstaande combimagnetron? Dit model van Sharp is beslist een goede keuze. Niet voor niks kreeg dit product al eens het Beste Uit De Test-predicaat van de Consumentenbond. Een groot voordeel is de riante inhoud van veertig liter. Kortom, maak gerust een grote pastaschotel, flinke pizza of hele kip klaar. Met de zogenoemde invertertechniek wordt het vermogen geleidelijk op- en afgebouwd. Zeker tijdens het verwarmen en ontdooien voorkom je zo dat het voedsel uitdroogt. Het maximale magnetronvermogen bedraagt 1050 watt, terwijl de oven tot hoogstens 250 graden kan verwarmen.

Het kiezen van de juiste kookinstellingen is een fluitje van een cent. Tik gewoon op de afbeelding van het gerecht dat je wilt klaarmaken. Nadat je het juiste gewicht hebt ingevoerd, kiest de Sharp R-971INW een optimale bereidingstijd. Je kunt in totaal uit 24 programma's kiezen. Vanzelfsprekend staat het je ook vrij om de kookinstellingen handmatig te selecteren. De R-971INW leent zich goed voor het bereiden van eten voor een groot gezelschap. De twee bijgesloten bakplaten en ovenrekken plaats je in deze combimagnetron namelijk op verschillende niveaus.

Samsung MC35R8058CG/EN

Heb je een fraaie (design)keuken, dan zal de stijlvol vormgegeven Samsung MC35R8058CG zeker niet misstaan. Veel modellen hebben alleen een afgewerkte voorkant, maar dit model heeft ook nette zijkanten. Je bedient diverse magnetronfuncties via het gelikte aanraakpaneel. Behalve de hendel is de voorzijde helemaal vlak. Hierdoor kun je deze combimagnetron makkelijk afnemen. De keramische binnenwanden zijn glad en laten zich eveneens eenvoudig reinigen. Bovendien is dit materiaal goed bestand tegen krassen. Met een inhoud van 35 liter is de MC35R8058CG/EN geschikt voor meerpersoonshuishoudens.

Via het bedieningspaneel kies je tussen diverse automatische programma's. Met name de zogeheten AirFry-modus is het vermelden waard. Door de magnetronfunctie, grill en oven te combineren, ontstaat er een soort 'frituurfunctie'. Op deze manier maak je gerechten extra knapperig. Samsung levert hiervoor een speciale crusty-plaat mee. Verder kun je onder andere ook grillen, bakken, ontdooien en stomen. De magnetronfunctie ondersteunt een maximaal vermogen van 900 watt. Gebruik je de oven, dan kies je een temperatuur van hoogstens van 230 graden.

Lees ook: Herontdek je magnetron: je kunt er veel meer mee dan je denkt!

Whirlpool MWSC 833 SX

Deze uitgebreide combimagnetron van Whirlpool heeft een handige crisp- én CrispFry-functie. Maak daarmee bijvoorbeeld ovenfriet, een pizza en bittergarnituur extra knapperig. In combinatie met de bijgesloten crispplaat krijgen de hapjes een krokant laagje. Als je maaltijden graag in de vriezer bewaart, komt de zogenoemde Jet Defrost-functie goed van pas. Daarmee kun je voedsel snel en gelijkmatig ontdooien zonder dat de smaak hierbij verloren gaat. Je kiest op het duidelijke bedieningspaneel tussen maar liefst veertig(!) voorgeprogrammeerde recepten.

De Whirlpool MWSC 833 SX heeft een binnenruimte van 33 liter. Met een magnetronvermogen van maximaal 900 watt kun je alle kanten op. Is na uitgebreid kokerellen de binnenkant nogal vies? Zet dan een glas water in de combimagnetron en activeer het reinigingsprogramma. Dankzij de ontstane stoom laten de vet- en voedingsresten vanzelf los. Je hoeft de wanden daarna alleen maar even af te nemen. Kortom, laat die schoonmaakmiddelen voortaan in de kast staan!

LG MJ3965BIB

De betaalbare LG MJ3965BIB heeft een ruime inhoud van 39 liter. Ideaal voor wie bijvoorbeeld een grote lasagneschotel of flink wat warme kaiserbroodjes wil klaarmaken. Dankzij een gevoelige temperatuurregeling kan deze combimagnetron gelijkmatig verwarmen en ontdooien. Dat komt de smaak van het gerecht ten goede! Een opvallende eigenschap is het houtskool-verwarmingselement. Volgens de fabrikant optimaliseert dit onderdeel de hitteopname, zodat de oorspronkelijke smaak behouden blijft.

Ten opzichte van de meeste andere modellen in deze prijsklasse is het riante maximale magnetronvermogen van 1100 watt een pluspunt. Het eenvoudige bedieningspaneel telt weliswaar slechts enkele toetsen, maar toch kun je tussen allerlei automatische programma's kiezen. Gebruik daarvoor de draaiknop. Nuttig is de felle ledlamp, want hierdoor houd je de voortgang van het gerecht goed in de gaten. De binnenzijde heeft een speciale coating waarop etens- en vetresten zich niet goed kunnen hechten. Het afnemen van de wanden is dan ook voldoende om de volgende kooksessie weer schoon te beginnen.

▼ Volgende artikel
Films en series met Kerst kijken: zo download je ze veilig
© MG | ID.nl
Huis

Films en series met Kerst kijken: zo download je ze veilig

Het is weer die tijd van het jaar: de dagen zijn korter, de kou neemt toe, en er is niets zo gezellig als met een warme chocolademelk op de bank kruipen om een goede (Kerst)film of serie te kijken. De meeste streamingdiensten hebben rond de feestdagen extra aanbod van Kerstgerelateerde films en series. Maar soms is de verleiding groot om films en series op een andere manier binnen te halen, vooral wanneer ze niet direct beschikbaar zijn in jouw land of op jouw favoriete platform. Maar wat zijn eigenlijk de gevaren hiervan?

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Streamingdiensten staan rond de feestdagen vol met aan Kerst gerelateerde content, zowel nieuwe, speciaal voor streamingdiensten gemaakte films als de bekende klassiekers. Maar lang niet al die klassiekers vind je terug op iedere streamingdienst. En om nou voor die paar weken meerdere streamingabonnementen af te sluiten is natuurlijk ook niet voor iedereen een optie, zeker niet nu de abonnementsprijzen steeds vaker worden verhoogd.

Gratis streamen

Heeft jouw streamingdienst niet die klassieke Kerstfilm beschikbaar en heb je zelf ook nergens een dvd'je van zo'n klassieker? Als je geluk hebt - en de filmstudio heeft zijn speurwerk niet goed gedaan, of laat het oogluikend toe - dan kan het soms zo zijn dat je je favoriete film terugvindt op YouTube.

Het probleem is daar vaak dat de kwaliteit relatief laag is, de films soms zelfs in spiegelbeeld is om zo onder de auteursrechten uit te kunnen komen en dat je tijdens het kijken van een film met regelmaat wordt bestookt door reclames. Dat komt het kijkplezier natuurlijk niet ten goede.

Downloaden

Het downloaden van films was jaren geleden een populaire bezigheid en de streamingdiensten hebben dat voor een groot deel weten terug te dringen door het beschikbaar stellen van oudere films in hun uitgebreide database. Toch worden er nog steeds op verschillende plekken films aangeboden, bijvoorbeeld via torrent-sites en in nieuwsgroepen, maar ook gewoon op diverse fora. Je moet er tegenwoordig wel snel bij zijn, want zo'n post of site kan tegenwoordig redelijk snel offline worden gehaald.

Gevaar

Het downloaden van films en series gaat echter gepaard met verschillende gevaren. Dat heeft vooral te maken met de manier waarop deze worden aangeboden. Wat je bijvoorbeeld heel vaak ziet is dat je een archiefbestand in de vorm van een rar- of zip-bestand moet downloaden en deze moet uitpakken. Soms zijn die bestanden beveiligd met een wachtwoord, die je dan terugvindt in het forumbericht waar de film of serie werd aangeboden.

Het feit dat er een wachtwoord op zit, is eigenlijk al een slecht teken. Waarom? Een goed beveiligingspakket scant altijd alle inhoud van archiefbestanden, maar omdat te doen, pakt zo'n pakket op de achtergrond alle bestanden in het archief uit naar een beveiligde locatie, om zo de afzonderlijke bestanden te controleren op de aanwezigheid van malware. Wanneer zo'n zipbestand echter is beveiligd met een wachtwoord, kan een beveiligingsprogramma dat bestand niet uitpakken, omdat het wachtwoord niet bekend is.

Realtime beveiliging

Een malafide uploader kan op deze manier heel makkelijk malware verspreiden, omdat er een extra beveiligingscontrole ontbreekt. Soms zie je ook dat je eerst een exe-bestand moet uitvoeren om 'zogenaamd' een ander bestand weer uit te pakken, maar ook dat is geen goed idee.

Je beschermt je computer en je smartphone - want ook op die manier wordt steeds vaker gedownload - dan ook het beste met een realtime beveiligingspakket. Niet alleen wordt malware direct herkend en tegengehouden, maar ook worden downloads al geblokkeerd voordat ze überhaupt zijn begonnen, puur door de url van de bezochte website te checken.

Bitdefender biedt met Ultimate Security voor iedere gebruiker de beste oplossing als het aankomt op die realtime beveiliging. Je krijgt met deze versie bescherming voor al je apparaten, of het nu Android, Windows, Mac of iOS is. Bovendien krijg je naast de bekende malware- en virusscanner ook extra beveiliging voor al je bankzaken, een uitgebreid spamfilter, VPN-toegang (handig om zo anoniem te kunnen downloaden) en digitale identiteitsbescherming. En het AI-gestuurde Scam Copilot kan je helpen tegen oplichting op internet.