ID.nl logo
Huis

Zo kun je geld verdienen met vloggen

Vloggen is de laatste tijd veel in het nieuws geweest, maar wat is dit nu precies? Hoe begin je je eigen vlog en welk gereedschap heb je nodig? In dit artikel lees je er alles over en vertellen we je bovendien hoe je met je vlog geld kunt verdienen.

Het woord vlog is een afkorting van videoblog, wat weer een afkorting is van videoweblog. Een vlog is een verzameling video’s en kan gezien worden als een soort web-tv. Als vlogger plaats je om de zoveel tijd een nieuwe video waar je volgers op kunnen reageren. Als vlogger moet je zelf ook actief met je gebruikers communiceren, dit is cruciaal voor de populariteit van je vlog. De meeste vloggers gebruiken YouTube als medium, simpelweg omdat je hiermee de meeste exposure creëert. Er zijn echter ook andere platforms om als vlogger actief te zijn, zoals Vine of Facebook dat door mensen als vlogplatform gebruikt wordt.

©PXimport

01 Plan

Het belangrijkste voor je vlog is dat je een goed idee hebt wat je wilt overbrengen. Ga je een soort nieuwsvlog maken of bespreek je bijvoorbeeld nieuwe computerproducten in een wekelijkse show? Omdat er al zoveel vlogs zijn, is het handig om eerst research te doen om te zien of jouw idee al bestaat. Waarin verschilt je opzet van bestaande vlogs en wat maakt jouw opzet uniek? Ook moet je jezelf afvragen of je wel het type voor een vlog bent. Het is namelijk cruciaal dat je op gezette tijden nieuwe inhoud plaatst en dat je dit een tijdje kunt volhouden. Ook moet je de tijd en energie hebben om met je gebruikers te communiceren via het reactieveld op YouTube of via Twitter. Vloggen is een sociale bezigheid. Niemand is geïnteresseerd in vlogs waar de maker alleen inhoud uploadt en zich verder stil houdt.

©PXimport

02 Platform

Veruit de meerderheid van vloggers verspreidt zijn of haar video’s via YouTube. Logisch, want de site is de bekendste videosite en trekt de meeste bezoekers. Een ander voordeel is dat YouTube een goedwerkend programma heeft om geld te genereren met geüploade video’s. Je kunt nog niet je baan opzeggen, maar als je een succesvolle vlog hebt, is het wel degelijk mogelijk om een zakcentje met je video’s te verdienen. YouTube is uiteraard niet het enige medium voor een vlog. Concurrent Vimeo is een goede optie, al is Vimeo meer gericht op professionele videomakers. Dailymotion is een goed alternatief dat ook de mogelijkheid biedt om geld te verdienen met je video’s. Net als bij YouTube toont dit medium advertenties voorafgaand aan je video.

©PXimport

Vine

Vine is een dienst waar je extreem korte video’s kunt uploaden. Een Vine is zes seconden en wordt ook wel een microblogging-dienst genoemd. Het zwaartepunt ligt op grappige video’s en stopmotion-verhaaltjes. Met de app kun je steeds korte fragmentjes opnemen met de opneemknop. Deze worden dan automatisch als één video gemonteerd. Een populaire Nederlandse Vine-vlogger is Twan Kuyper. Hij heeft inmiddels meer dan twee miljoen volgers.

©PXimport

Snapchat

Snapchat lijkt een niet voor de hand liggende keuze voor vlogs, omdat de video’s maar tijdelijk via de app te zien zijn. Toch wint Snapchat aan populariteit. Als je dagelijks nieuwe korte updates wilt sturen, is de app heel geschikt. Ons zustermerk Hyped heeft trouwens een Snapchat-vlog met dagelijks meerdere korte video’s.

03 YouTube

Om te beginnen met vloggen op YouTube, moet je een Google-account hebben. Als je je vlog niet met je persoonlijke Google-account wilt aanmaken, dan ga je naar YouTube en klik je op Inloggen. Op de volgende pagina kies je voor Account maken en geef je je gegevens op. Als eerste verzin je een pakkende naam voor het kanaal van je vlog. Dit doe je door

te gaan en op Een bedrijfsnaam of andere naam gebruiken te klikken. Achter Naam van merkaccount vul je de naam in. Klik op Bannerafbeelding toevoegen om een foto als achtergrond van je videokanaal in te stellen en vergeet ook niet om een beschrijving van je kanaal bij Kanaalbeschrijving op te geven. Als je op het tandwiel klikt en de schuif achter De lay-out van je kanaal aanpassen aanzet, dan kun je nog veel meer aanpassingen doen. Zo kun je secties aan je pagina toevoegen of bepaalde videokanalen die je zelf interessant vindt aan jouw kanaal toevoegen. Klik op Een sectie toevoegen om een onderdeel aan je kanaal toe te voegen.

©PXimport

04 Video uploaden

Als je YouTube gebruikt, dan heb je waarschijnlijk je video al opgenomen en met een ander programma bewerkt. Je video kun je vervolgens naar YouTube uploaden door bovenin op Uploaden te klikken. Sleep je bestand van de verkenner naar het YouTube-scherm. De dienst accepteert allerlei bestandsformaten. Standaard worden video’s openbaar op YouTube gezet, maar als je een privévideo wilt uploaden, selecteer je Privé. Met de optie Verborgen maak je video’s alleen zichtbaar voor mensen die abonnee zijn van je YouTube-kanaal en die een link van jou via een mailtje krijgen. De volgende stap is om je video een duidelijke naam te geven en bij Beschrijving kort te vertellen waar de video over gaat. Tags helpen je aan een groter publiek en het is dus handig om achter Tags een paar duidelijke trefwoorden aan te geven. Onderin geeft YouTube je een paar opties om als videominiatuur in te stellen. Kies de miniatuur die het beste de inhoud van je video weergeeft. Als je je video op Openbaar hebt gesteld, kun je bij Voeg een bericht toe aan je video een tekst opgeven en een vinkje voor het Twitter-icoontje zetten. In het volgende venster koppel je je YouTube-account aan je Twitter-account. Klik op Publiceren om je video naar je kanaal te uploaden. Op de volgende pagina zie je de directe url van je video.

©PXimport

Synchronisatieproblemen

Het kan zijn dat YouTube een melding geeft dat de audio en video van je geüploade materiaal niet goed gesynchroniseerd wordt. Als je deze melding krijgt, lees dan even de hulppagina van YouTube door om het probleem op te lossen.

©PXimport

05 Vertaling en ondertiteling

Wil je een Nederlandstalige video beschikbaar stellen voor een internationaal publiek? Geef dan een vertaling van de titel en de omschrijving op. En voeg een ondertiteling aan je video toe. Hiervoor klik je op je profielfoto rechts bovenin en kies je voor Creator Studio. Onder Video’s kies je de juiste video en klik je op Bewerken. Selecteer Vertalingen en kies Nederlands onder Oorspronkelijke taal. Onder Vertalen naar het selecteer je Engels en voeg je de Engelse titel en de beschrijving in. Ga naar Ondertiteling en selecteer Nederlands als videotaal. Klik op Nieuwe ondertiteling toevoegen en kies Engels. Kies voor Nieuwe ondertiteling maken en in het volgende venster verschijnt een tijdlijn. Je kunt nu door de video navigeren en als je een bepaalde zin wilt vertalen, geef je de ondertiteling links aan en klik je op het plusje. Om de ondertiteling langer of korter in beeld te laten, versleep je de linker- of rechterkant van de tekst in de tijdlijn. Sluit af door op Publiceren te klikken.

©PXimport

06 Software

Afhankelijk van het soort video dat je naar YouTube wilt uploaden, is het noodzakelijk om je video voor het uploaden te bewerken. Bijvoorbeeld om scenes te snijden die je met je camera hebt opgenomen of om titels aan je video toe te voegen. Er is veel software voor zowel pc als Mac te vinden, maar de meeste kosten wel geld. Bekende editing-softwarepakketten zijn Adobe Premiere, CyberLink Power Director en Apple Final Cut Pro. Een goede gratis optie is Lightworks. Met de Free-versie kun je de meeste simpele bewerkingen prima doen. Het programma kan vrij onoverzichtelijk ogen als je weinig ervaring hebt met videobewerkingssoftware. Werk je op een Mac, dan is iMovie een goed programma. Voor vijftien euro heb je een handige video-editor van waaruit je meteen naar YouTube kunt uploaden. Er zijn ook een aantal online video-editors waarmee je je video’s kunt bewerken. WeVideo en Magisto zijn goede opties. Beide sites bieden gratis accounts aan, maar bij WeVideo wordt een watermerk toegevoegd en bij Magisto kun je video’s van maximaal 75 seconden creëren. YouTube heeft zelf ook een

.

©PXimport

07 Hardware

Je kunt video’s tegenwoordig prima schieten met je smartphone of de interne camera van je laptop, maar als je professionelere video’s wilt maken, is het een goed idee om in apparatuur te investeren. Het belangrijkste is uiteraard een goede camera. Als je veel beweegt met je camera is het handig dat je beelden automatisch gestabiliseerd worden. De bekendste camera voor dit soort doeleinden is de GoPro, maar ook een camera als de Canon Legria Mini kan een goede keuze zijn voor het maken van vlogs. Beide camera’s beschikken over wifi zodat je makkelijk video’s kunt versturen of zelfs meteen kunt uploaden. In sommige gevallen kan het ook noodzakelijk zijn dat je een goede microfoon aanschaft, bijvoorbeeld als je screencasts of game-recensies in een vlog behandelt. Er zijn tegenwoordig goede usb-microfoons verkrijgbaar, zoals de Blue Yeti, de Samson Meteor of de Audio-Technica AT2020USB. Een goede usb-microfoon kost ongeveer zo’n 100 tot 150 euro.

©PXimport

08 Geld verdienen met YouTube

Een vlog maken is een leuke bezigheid. Nog leuker wordt het als je er geld mee kunt verdienen. Met YouTube is dit makkelijk. Het enige wat je moet doen, is ervoor zorgen dat je video duizenden keren wordt bekeken. YouTube betaalt namelijk geld voor elke keer dat iemand jouw video bekijkt. Het bedrijf verdient geld met het verkopen van reclame aan bedrijven, deze reclame wordt voorafgaand aan je video afgespeeld en zie je op de site van YouTube tussen jouw weergegeven video’s. Hoeveel geld je precies met YouTube kunt verdienen, is niet makkelijk in te zien. Het is namelijk niet zo dat YouTube je een vast bedrag per bekeken video geeft. Het is afhankelijk van hoe mensen reageren op de reclames die voor of tijdens jouw video’s worden getoond. Adverteerders bepalen hoe zij willen afrekenen. Dit kan bijvoorbeeld per duizend kijkers zijn. Of hoe lang kijkers de video bekijken, of op een aantal kijkers dat naar aanleiding van reclame doorklikt naar de website van de adverteerder.

©PXimport

09 Inkomsten genereren

Om geld te kunnen verdienen met YouTube, moet je je wel wat inschakelen. Ga

en klik onder Inkomsten genereren op Kies je land/locatie, selecteer Nederland en geef eventueel achter Zoekwoorden per kanaal een paar relevante woorden aan. Sluit af door op Opslaan te klikken. Ga terug naar Status en functies en klik nu op Inschakelen onder Inkomsten genereren. Kies Mijn account inschakelen en stem in met de voorwaarden. In het volgende venster kies je op welke manier reclames worden weergegeven in je video’s. Klik op Voorbeeld achter elke optie om te zien hoe het type reclame eruit ziet. Je zult nu zien dat er bij Videobeheer een dollarteken achter elke video verschijnt. Is het dollarteken groen, dan betekent dit dat inkomsten zijn ingeschakeld. Om te weten te komen hoeveel geld je per video hebt verdiend, kun je in het vervolg naar Analytics / Opbrengst navigeren. Om geld daadwerkelijk te kunnen incasseren, moet je je YouTube-kanaal aan een Google AdSense-account te koppelen. De blauwe balk bovenin blijft je hier aan herinneren. Klik op Mijn account linken en doorloop de aanmeldingsinstructies.

©PXimport

Productplaatsing

Een andere manier om geld te verdienen met je video’s is om een contract met een bedrijf aan te gaan. Als je een succesvolle vlog hebt, zijn bedrijven geïnteresseerd om je bijvoorbeeld producten aan te bieden die je dan in je video’s kunt bespreken of simpelweg in beeld neerzet. Het is wel noodzakelijk dat je YouTube hierover informeert door naast een video op Bewerken te klikken en naar het tabblad Geavanceerde instellingen te gaan en onder Contentvermelding een vinkje voor Deze video bevat een betaalde promotie, zoals betaalde productplaatsing, sponsoring of aanbevelingen te zetten.

©PXimport

10 Promotie

Om duizenden kijkers naar je video te lokken, moet je uiteraard je vlog promoten. Zelf kun je dit doen via je eigen sociale mediakanalen. Je kunt ook een YouTube-banner op je website plaatsen. Hier download je logo’s die je op je site kunt plaatsen. Ook moet je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk informatie over je video in je trefwoorden en de beschrijving van de video toevoegt. Recenseer je producten in je vlog, voeg dan bijvoorbeeld het modelnummer en de UPC (Universal Product Code, oftewel streepjescode) aan de beschrijving toe. Het is ook een goed idee om toe te staan dat andere gebruikers met een code jouw video kunnen insluiten (embedding). Klik hiervoor in Creator Studio naast de video op Bewerken en selecteer Geavanceerde instellingen. Onder Distributie-opties zorg je ervoor dat er een vinkje voor Insluiten toestaan staat. Een andere goede tip is om je video’s in afspeellijsten te groeperen. Je kijkers worden dan na het kijken van een video meteen aangemoedigd om de volgende video in je afspeellijst te bekijken. Je kunt niet alleen je eigen video’s in een afspeellijst zetten, het is handig om ook video’s van andere kanalen erin te zetten. Als je afspeellijst interessant is, heeft dit ook gevolgen voor je eigen video’s. Een tip is om je eigen video’s aan het begin, in het midden en aan het einde van de afspeellijst te zetten.

©PXimport

Adverteren

Je kunt via YouTube tegen betaling je video promoten. Andere gebruikers kunnen jouw video dan te zien krijgen onder de aanbevolen video’s.

Analyseren

Om een goed inzicht te krijgen in het aantal mensen dat je video bekeken heeft en de gemiddelde kijkduur van je video, klik je in Creator Studio op Analytics en kies je voor Overzicht. Hier zie je hoeveel mensen welke video hebben bekeken, welke computersystemen ze hebben gebruikt en uit welk land ze afkomstig waren. Wil je meer details weten, klik dan bijvoorbeeld op Kijktijd. Hier zie je hoe lang bezoekers je video hebben afgespeeld. Dit is een veel waardevoller gegeven dan het aantal clicks op je video. Immers, als je weet dat mensen na tien seconden wegklikken, dan moet je in nieuwe video’s nadenken over hoe je de aandacht van de kijker kunt vasthouden.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: