ID.nl logo
Overstappen van Windows naar Chrome of van Chrome naar Windows doe je zó
© Windows: diy13 - stock.adobe.com | Chrome: mindea - stock.adobe.com
Huis

Overstappen van Windows naar Chrome of van Chrome naar Windows doe je zó

Het overstappen van een Windows-pc naar een Chromebook met Chrome OS, of andersom, kan een uitdaging zijn. Er zijn een aantal belangrijke stappen die je moet volgen om al je gegevens en instellingen succesvol over te zetten. In dit artikel leggen we uit hoe je deze overgang soepel kunt laten verlopen.

⏱ Dit artikel in het kort: ⏱ Dit artikel in het kort: We leggen uit wat je moet doen wanneer je wisselt tussen Windows en Chrome OS: Overstappen van Windows naar Chrome Overstappen van Chrome naar Windows We kijken daarbij naar data overzetten, software en applicaties, en naar het opnieuw configureren van licenties en accounts.

Lees ook: Overstappen van Windows naar Mac of van Mac naar Windows doe je zó

Overstappen van Windows naar Chrome

Overstappen, want: gebruiksvriendelijke interface snelle prestaties eenvoudig te beheren veilig en betrouwbaar.

✅ Data overzetten

1. Cloudgebruik

Chrome OS leunt zwaar op cloudopslag. Zorg ervoor dat je al je belangrijke bestanden naar Google Drive of een andere cloudservice uploadt voordat je overstapt. Log in op je Windows-pc, open je Google Drive en sleep de bestanden die je wilt overzetten naar Google Drive. Op je Chromebook kun je deze bestanden vervolgens eenvoudig benaderen via de Google Drive-app.

2. Externe opslag

Gebruik een usb-stick of externe harde schijf om lokale bestanden te verplaatsen. Sluit deze vervolgens aan op je Chromebook en kopieer de data. Organiseer je bestanden eerst op je Windows-pc (tip: geef de mappen een duidelijk herkenbare naam), zodat je ze gemakkelijk kunt vinden en overzetten naar je Chromebook.

✅ Software en applicaties

1. Webgebaseerde alternatieven

Veel Windows-programma's hebben webgebaseerde versies die perfect werken op een Chromebook. Denk aan Google Docs in plaats van Microsoft Word. Open de Chrome-browser op je Chromebook, ga naar Google Docs en begin met werken. Je hebt toegang tot dezelfde functionaliteit zonder dat je software hoeft te installeren.

2. Apps installeren

Installeer de benodigde Chrome-apps en extensies via de Chrome Web Store. Open de Store, zoek naar de gewenste apps, en voeg ze toe aan je Chromebook met een simpele klik op Toevoegen aan Chrome. Chrome OS ondersteunt daarnaast veel Android-apps, wat de overgang eenvoudiger maakt. Open daarvoor de Google Play Store op je Chromebook, zoek naar de gewenste apps, en klik op Installeren. Populaire apps zoals Microsoft Office, Adobe Acrobat, en Zoom zijn beschikbaar en eenvoudig te installeren.

Let op: niet alle Chromebooks ondersteunen Android-apps, dus controleer dit voor je specifieke model. Dit kun je doen door naar de instellingen te gaan en te zoeken naar Google Play Store onder Apps.

Overstappen van Chrome naar Windows

Overstappen, want: brede compatibiliteit met hardware en software betere gaming-ondersteuning meer aanpassingsmogelijkheden uitgebreide software-opties.

✅ Data overzetten

1. Cloudgegevens synchroniseren

Aangezien Chromebooks sterk afhankelijk zijn van Google Drive, is het eenvoudig om je bestanden op je Windows-pc te krijgen door in te loggen met je Google-account. Installeer de Google Drive-app op je Windows-pc, log in met je Google-account, en synchroniseer je bestanden. Je kunt ook direct vanuit de browser werken door naar Google Drive te gaan.

2. Bestanden downloaden

Download belangrijke bestanden van je Chromebook naar een externe harde schijf of usb-stick en kopieer ze naar je nieuwe Windows-pc. Sluit de externe opslag aan op je Windows-pc en sleep de bestanden naar de gewenste locatie..

✅ Software en applicaties

1. Installatie van software

Installeer de benodigde software op je Windows-pc. Dit kunnen Windows-versies van je favoriete tools zijn, maar natuurlijk ook allerlei anders apps en software. Open de Microsoft Store of bezoek de website van de software die je nodig hebt, download en installeer de apps.

2. Alternatieven vinden

Voor elke Chrome-app die je gebruikte, zoek je een equivalent voor Windows. Veel webapplicaties blijven werken op Windows, wat de overgang vergemakkelijkt. Bijvoorbeeld, gebruik Microsoft Office of LibreOffice als alternatief voor Google Docs. Bezoek de website van de applicatie die je nodig hebt of zoek in de Microsoft Store naar beschikbare alternatieven..

💡 Printerinstellingen Vergeet niet je printerinstellingen aan te passen. Op een Chromebook kun je printers instellen via de instellingen onder Geavanceerd > Afdrukken. Op een Windows-pc ga je naar Instellingen > Apparaten > Printers en scanners om je printer toe te voegen.

Licenties en accounts opnieuw configureren

Of je nu overstapt van Windows naar Chrome of van Chrome naar Windows, het proces voor het opnieuw configureren van licenties en accounts is grotendeels hetzelfde. Hier zijn de stappen die je moet volgen.

✅ Licenties opnieuw configureren

Softwarelicenties overdragen

Bij bepaalde software kun je de licentie van je oude apparaat naar je nieuwe apparaat overdragen. Bezoek de website van de softwareleverancier en log in op je account. Zoek naar de mogelijkheid om de licentie op je oude apparaat te deactiveren en activeer deze vervolgens op je nieuwe apparaat.

Serienummers en activatiecodes

Zorg dat je de serienummers en activatiecodes van je software bij de hand hebt. In de meeste gevallen heb je deze nodig om de software op je nieuwe laptop of Chromebook te activeren. Bij Chromebooks geldt dit vooral voor betaalde Android-apps en specifieke softwaretoepassingen die via de Google Play Store zijn gedownload.

✅ Accounts opnieuw configureren

E-mailaccounts instellen

Open de e-mailclient op je nieuwe apparaat en voeg je e-mailaccount(s) toe. Voer je e-mailadres en wachtwoord in en volg de instructies om je e-mail te synchroniseren. Voor Windows kun je Outlook gebruiken, terwijl je op een Chromebook Gmail of een andere webgebaseerde e-mailclient kunt gebruiken zoals Outlook.com.

Cloudaccounts synchroniseren

Installeer de benodigde cloudopslagsoftware op je nieuwe apparaat. Op een Chromebook installeer je de Google Drive-app en log je in met je Google-account. Voor een Windows-pc kun je zowel Google Drive als OneDrive installeren. Log in met je accountgegevens en selecteer welke mappen je wilt synchroniseren. Hierdoor heb je toegang tot al je bestanden zoals op je vorige apparaat.

💡 Google Drive synchroniseren op een Chromebook Om Google Drive te synchroniseren op je Chromebook, hoef je alleen maar in te loggen met je Google-account. Je Drive-bestanden worden automatisch gesynchroniseerd en zijn beschikbaar via de Bestanden-app op je Chromebook.

Browsergegevens importeren

Als je Google Chrome gebruikt, log dan in met je Google-account op je nieuwe apparaat om je bladwijzers, wachtwoorden en geschiedenis te synchroniseren. Voor een Chromebook gebeurt dit automatisch zodra je bent ingelogd. Voor een Windows-pc log je in op Chrome met je Google-account. Als je andere browsers zoals Safari (op Mac) of Edge (op Windows) gebruikt, log dan in met je account of importeer de gegevens handmatig via de instellingen van de browser.

Social media en andere online diensten

Log in op je social media accounts en andere online diensten op je nieuwe apparaat. Alles zou gewoon moeten werken, maar het is altijd goed om even te controleren of alle instellingen en voorkeuren correct zijn overgenomen.

Langer plezier van je laptop?

(of-ie nu draait op ChromeOS of Windows)

Synchronisatieopties instellen in Google Drive en OneDrive

Niet alleen Chromebooks maken veel gebruik van de cloud, ook bij Windows-laptops heb je steeds meer mogelijkheden om bestanden in de cloud op te slaan. Dat maakt dat je altijd en overal kunt werken, zolang je maar een willekeurige laptop tot je beschikking hebt. Met de uitleg hieronder moet dat lukken!

OneDrive synchroniseren

OneDrive downloaden en installeren

Ga naar de de OneDrive downloadpagina en download OneDrive. Open het gedownloade bestand en volg de instructies om OneDrive op je computer te installeren.

Inloggen en instellingen configureren

Start OneDrive op en log in met je Microsoft-account. Kies welke mappen je wilt synchroniseren met OneDrive. Je kunt specifieke mappen selecteren of kiezen voor een volledige synchronisatie. Bepaal of je OneDrive-bestanden beschikbaar wilt maken voor offline gebruik op je computer. Dit kan handig zijn als je vaak zonder internetverbinding werkt.

Bestanden beheren

Na het instellen worden de geselecteerde mappen automatisch gesynchroniseerd met OneDrive. Je kunt deze bestanden openen, bewerken en verwijderen via de OneDrive-map op je computer of via onedrive.live.com.

Google Drive synchroniseren

Google Drive downloaden en installeren

Ga naar de de Google Drive downloadpagina en download de Drive voor desktop (voorheen bekend als Backup and Sync). Open het gedownloade bestand en volg de instructies om Google Drive op je computer te installeren.

Inloggen en instellingen configureren

Start Google Drive op en log in met je Google-account. Kies welke mappen van je computer je wilt synchroniseren met Google Drive. Je kunt specifieke mappen selecteren of kiezen voor een volledige synchronisatie. Bepaal of je Google Drive-bestanden beschikbaar wilt maken voor offline gebruik op je computer. Dit kan handig zijn als je vaak zonder internetverbinding werkt.

Bestanden beheren

Na het instellen worden de geselecteerde mappen automatisch gesynchroniseerd met Google Drive. Je kunt deze bestanden openen, bewerken en verwijderen via de Google Drive-map op je computer of via drive.google.com.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine
© Daniel Krasoń
Huis

Waar voor je geld: 5 Amerikaanse koelkasten met ijsblokjesmachine

Bij ID.nl zijn we gek op apparaten die het dagelijks leven nét een beetje makkelijker maken. En wat is er nu – zeker tijdens warme dagen – makkelijker dan altijd ijsblokjes of ijskoud water binnen handbereik? We zetten vijf modellen op een rij die uitblinken in comfort en gebruiksgemak.

Een koelkast met ingebouwde ijsdispenser is niet alleen handig, maar ook hygiënisch. Je hebt altijd direct toegang tot ijsblokjes, crushed ice of koud water, zonder dat je de vrieslade of een waterfles hoeft te openen. Sommige modellen werken met een vaste wateraansluiting, andere met een hervulbaar reservoir – handig als er geen waterleiding in de buurt is. Daarnaast zijn veel dispensers voorzien van filters die ongewenste smaakjes of deeltjes uit het water halen. Een slimme toevoeging voor wie gemak, hygiëne en een frisse smaak belangrijk vindt.

Samsung RS6HA8880B1 (Family Hub)

Ben je op zoek naar een koelkast die meer doet dan alleen koelen? De Samsung RS6HA8880B1 is een slimme Amerikaanse koelkast met een indrukwekkende inhoud van 614 liter. Dankzij SpaceMax-technologie blijft de buitenmaat compact, terwijl de binnenkant verrassend ruim is. Het geïntegreerde Family Hub-scherm doet dienst als digitaal prikbord, kookassistent en entertainmenthub. Met camera's binnenin zie je zelfs onderweg wat er nog in de koelkast ligt. De ijs- en waterdispenser is aangesloten op de waterleiding en bevat een UV-nanofilter voor optimale hygiëne. Twin Cooling Plus zorgt voor aparte luchtstromen in het koel- en het vriesgedeelte, wat de versheid van jouw voedsel ten goede komt.

Toepassingen: Gezinnen die smartfuncties en ruimte willen combineren Bijzonderheden: Family Hub-display, Twin Cooling, UV-filter, 36 dB geluidsniveau

Hisense RS694N4TFE

Zoek je een ruime en betaalbare koelkast met ijsdispenser? Dan zit je goed met de Hisense RS694N4TFE. Deze stijlvolle zwarte side-by-side heeft een inhoud van 562 liter, verdeeld over een koel- en een vriesgedeelte. Het apparaat beschikt over Total No Frost, wat handmatig ontdooien overbodig maakt. De Multi Air Flow-technologie zorgt voor een gelijkmatige temperatuurverdeling, wat bederf tegengaat. Handig: de ijs- en waterdispenser werkt met een intern waterreservoir van 4,5 liter, zodat een vaste aansluiting niet nodig is.

Toepassingen: Grote huishoudens, zonder vaste wateraansluiting Bijzonderheden: Intern reservoir, Total No Frost, strak zwart design

LG GSXE90EVDD

Deze ruime Amerikaanse koelkast van LG biedt met 628 liter voldoende plek voor alles wat je gekoeld wilt bewaren. Het model combineert een fraai zwart design met slimme technologie zoals LinearCooling, waarmee temperatuurschommelingen worden geminimaliseerd. Dankzij No Frost en de water- en ijsdispenser met waterleidingaansluiting geniet je van optimaal gemak. De inverter-compressor maakt het apparaat stil en energiezuinig. Dit model is bovendien voorzien van de InstaView-functie, waarbij je door twee keer kloppen de inhoud kunt bekijken zonder de deur te openen.

Toepassingen: Moderne huishoudens met focus op comfort en design Bijzonderheden: InstaView-deur, LinearCooling, 35 dB, wateraansluiting

Bosch KAD93AIDP (Serie 6)

De Bosch KAD93AIDP is een solide en stijlvolle keuze met een netto-inhoud van 533 liter. Dankzij de anti-fingerprint RVS-look blijft hij er netjes uitzien, ook bij intensief gebruik. De VarioZone-indeling biedt flexibiliteit, met uitneembare plateaus en lades. De ijs- en waterdispenser levert zowel ijsblokjes als crushed ice, en is aangesloten op een vaste waterleiding. Total No Frost voorkomt ijsvorming, en met functies als superkoelen en supervriezen ben je altijd voorbereid op grotere hoeveelheden boodschappen.

Toepassingen: Gezinnen die functionaliteit en duurzaamheid zoeken Bijzonderheden: Crushed ice, anti-fingerprint RVS, VarioZone

Siemens KF96DAXEA (iQ500)

Met zijn French-door ontwerp en een inhoud van 574 liter biedt de Siemens KF96DAXEA een moderne uitstraling en veel gebruiksgemak. Deze koelkast beschikt over een hyperFresh-lade op 0 °C voor vlees en vis, en houdt dankzij multiAirflow een constante temperatuur. De water- en ijsdispenser werkt via een vaste aansluiting, en levert naast ijsblokjes ook crushed ice. Het model is voorzien van ledverlichting, een digitaal display en een deur-alarm. Met een geluidsniveau van 39 dB is hij bovendien opvallend stil.

Toepassingen: Designliefhebbers en versfanaten Bijzonderheden: HyperFresh-lade, crushed ice, 39 dB, French-door design

▼ Volgende artikel
11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt
© MehmetDinler
Huis

11 ergernissen in Windows 11 en hoe je ze uit de weg ruimt

Wanneer je naar Windows 11 overstapt, zijn er ongetwijfeld zaken waaraan je moet wennen. Maar soms kunnen die dingen ronduit irritant zijn. Daarom bekijken we de grootste ergernissen van Windows 11 én de manieren om ze te verhelpen.

In dit artikel laten we zien hoe je de grootste ergernissen in Windows 11 aanpakt en het systeem naar je hand zet:

  • Schakel onnodige opstart-apps en achtergrondprocessen uit
  • Zet hinderlijke widgets, badges en meldingen uit
  • Beperk of verwijder OneDrive-synchronisatie en koppeling
  • Verwijder de Microsoft Edge-browser en andere bloatware
  • Zet de Game Bar en Game Mode uit als je geen gamer bent
  • Herstel het klassieke startmenu met Open-Shell
  • Beperk reclame en tracking via de privacy-instellingen
  • Maak Windows stiller en overzichtelijker met Niet storen
  • Ruim je systeem op door handmatig ongewenste vooraf geïnstalleerde apps te verwijderen

Lees ook: Geen fan van Windows Verkenner? Dit zijn je alternatieven

Wat voor de een ergernis is, kan voor de ander simpelweg een verrassende functie zijn. Alles draait om persoonlijke perceptie. We zijn in de fora van Windows 11-gebruikers gedoken om de pijnpunten te vinden. De belangrijkste klachten zijn: de dagelijkse prestatieproblemen die worden veroorzaakt door te veel achtergrondprocessen, Microsoft stuurt je voortdurend richting haar betaalde diensten en overdreven bemoeizucht bij meldingen, badges en reclame. In plaats van te klagen, zorgen wij voor een oplossing. 

Opstartvertraging

Onnodige opstartapps zijn altijd al een bron van ergernis geweest in Windows. Ze belasten de pc doordat ze waardevolle cpu-bronnen aanspreken en zorgen voor een opstartvertraging. Windows 11 bevat zelfs meer bloatware dan Windows 10. Bloatware is een term voor toepassingen die je niet nodig hebt en die het systeem afremmen. Deze toepassingen worden vaak voor de aankoop op nieuwe apparaten geïnstalleerd of ze sluipen op je pc via downloads waarin ze gebundeld zitten. Hoe meer programma’s je hebt, hoe meer achtergrondprocessen die het opstarten kunnen vertragen.

Je kunt ze te slim af zijn door ze te beëindigen in Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en kies voor Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op alle processen die zijn gekoppeld aan ongebruikte applicaties en gebruik de opdracht Beëindigen. Daarna schakel je de onnodige opstartapps definitief uit. Druk op Windows-toets+I om de Instellingen te openen. Ga naar Apps / Opstarten en zet de apps uit waarvan je niet wilt dat ze samen met het systeem automatisch opstarten.

Wees terughoudend wat betreft toepassingen die automatisch opstarten.

Nieuwsfeeds uitschakelen

Widgets zijn een soort mini-apps. Ze tonen bijvoorbeeld de weersverwachting, een overzicht van je agenda-afspraken of de voetbalresultaten. Standaard toont Microsoft ook zijn nieuwsfeed van het MSN-netwerk, wat doorgaans geen toegevoegde waarde heeft. Oorspronkelijk waren widgets bedoeld om nieuwsfeeds en sociale media in het besturingssysteem te integreren.

Sommige gebruikers houden ervan, anderen haten de widgets hartgrondig, omdat er toch al van alle kanten steeds meer nieuws en sociale info op ons afkomen. Wie zit te wachten op de volgende vondst die meer van hetzelfde levert? Als je tot deze laatste groep behoort, dan kun je de functie uitschakelen. Ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Taakbalk / Taakbalkitems en schakel daar Widgets uit.

Gebruik je de widgets zelden of nooit, zet ze dan uit.

OneDrive beperken

Microsoft heeft er een handje van om je met zachte hand naar haar online opslagdienst OneDrive te dirigeren. Bij de eerste set-up krijg je de vraag om OneDrive te gebruiken en daarna maakt OneDrive automatisch en zonder waarschuwing verschillende back-upmappen op OneDrive aan. Dat lijkt op een assertieve dienstverlening, maar de waarheid is dat je als gebruiker op die manier sneller tegen de limiet van 5 gigabyte gratis OneDrive-opslagruimte aanbotst. Het is een marketingtactiek van Microsoft waardoor je gedwongen wordt om te upgraden. Hierdoor ga je sneller overwegen om een betaald abonnement te nemen. Met een Personal Microsoft 365-account krijg je 1 TB aan opslag en 6 TB met een Microsoft Family-abonnement.

Je kunt je overigens afvragen in hoeverre hier een loopje wordt genomen met je privacy. Online back-ups zijn handig, maar ben je ermee gediend dat je gegevens op de servers van Microsoft worden opgeslagen? Misschien wil je liever gebruikmaken van een andere online back-updienst? Nu wordt de indruk gewekt dat de concurrentie tweede keuze is. Ben je het niet eens met deze overijverige OneDrive-synchronisatie, dan klik je met rechts op het pictogram van OneDrive in het systeemvak. Vervolgens selecteer je het tandwieltje rechtsboven om de Instellingen van OneDrive te openen om naar het tabblad Synchroniseren en back-up maken te gaan. Dan klik je op Back-up beheren. Daar kun je aangeven om documenten, afbeeldingen of je bureaublad niet online te bewaren.

Bepaal zelf de mappen waarvan OneDrive een back-up moet maken.

OneDrive ontkoppelen

Wanneer je OneDrive niet vaak gebruikt, kun je deze dienst op je Windows-apparaat ontkoppelen en zelfs verwijderen. Door de koppeling met je Microsoft-account zijn de persoonlijke bestanden in OneDrive beschikbaar op elk apparaat waarop je bent ingelogd met hetzelfde Microsoft-account. Je bent dus niet meer aan een vaste werkplek gebonden. Door te ontkoppelen weet je zeker dat de lokale map niet meer kan synchroniseren met de online opslag.

Klik met rechts in het systeemvak op het pictogram van OneDrive (het wolkje). Kun je dit pictogram niet zien? Klik dan eerst op het PijltjeOmhoog van het systeemvak. Daarna open je het instellingenvenster van OneDrive en ga je naar het tabblad Account. Onder je account selecteer je Deze pc ontkoppelen / Account ontkoppelen. De gegevens die al in OneDrive staan, blijven hierdoor onaangeroerd en de speciale OneDrive-map op de computer verandert in een normale map. Je kunt er bestanden in plaatsen, verwijderen en verplaatsen, maar ze worden niet langer automatisch gesynchroniseerd in de cloud.

Ook al ontkoppel of verwijder je OneDrive, de virtuele map blijft staan in het navigatievenster van Windows Verkenner.

Weg met OneDrive en Edge

Ben je OneDrive echt helemaal beu? Weet dan dat je OneDrive zelfs kunt verwijderen. Het zal je Windows-pc niet beschadigen. Ga naar Instellingen / Apps en open het lijstje met Geïnstalleerde apps. Daar vind je Microsoft OneDrive. Klik op de drie puntjes achter de naam van deze app en selecteer Verwijderen net zoals je dat met elk ander programma zou doen. Het duurt een paar seconden voor de app is verwijderd. Ondertussen heeft Microsoft er ook voor gezorgd dat je op dezelfde manier de browser Edge kunt verwijderen. In het begin van Windows 11 was deze functie nog lichtgrijs gemarkeerd.

Dankzij de nieuwe antimonopoliewet kun je sinds maart 2024 ook de browser van Microsoft verwijderen.

Game Bar voor niet-gamers

De instellingen van Windows 11 bevatten een speciaal onderdeel bedoeld voor gaming. Wanneer je de toetscombinatie Windows-toets+G gebruikt, open je de Windows Game Bar. Daarmee kun je schermafdrukken en clips vastleggen van games die door Microsoft zijn geverifieerd. Eigenlijk is deze functie bedoeld voor het vastleggen van Xbox-games, maar je kunt hem ook gebruiken voor schermopnames van gewone programma’s.

Geen kwaad woord over de Windows Game Bar. Maar als je geen of zelden games speelt, heeft het geen zin om de Game Bar en Game Mode op de computer in te schakelen. Bovendien kan deze applicatie veel cpu en geheugen gebruiken. Om de Game Bar uit te schakelen, ga je weer naar het instellingenvenster van Windows. Daar kies je Gaming / Game Bar. Vervolgens schakel je bovenaan de optie uit bij Je controller mag Game Bar openen. Daarna ga je terug naar het venster Gaming en je kiest het tabblad Gamemodus om ook hier de optie Gamemodus uit te zetten.

Ben je geen gamer, schakel dan de Game Bar uit.

Badges in de kiem smoren

Windows 11 toont voortdurend meldingen op de taakbalk die je waarschuwen voor onder meer updates en nieuwe e-mail. Deze zogenaamde badges staan standaard ingeschakeld. Ze blijven eindeloos opduiken. Bankwebsites sturen je constant badges, maar ook browserextensies doen dat. Het wordt snel te veel van het goede. Nogal wat gebruikers ergeren zich hieraan, wat heel begrijpelijk is.

Je kunt de badges uitschakelen door met rechts op de taakbalk te klikken en dan te kiezen voor Taakbalkinstellingen. Scrol aan de rechterkant naar beneden en klik op Taakbalk. Vervolgens scrol je nog wat verder naar beneden tot je bij Gedrag van taakbalk bent. Hier kun je de optie uitschakelen bij Badges weergeven in taakbalk-apps. Dit is trouwens ook de plaats waar je de uitlijning van de taakbalk wijzigt. Standaard staan de pictogrammen gecentreerd op de taakbalk. Hier kun je aangeven dat die links moeten worden uitgelijnd. Hierdoor wordt het Startmenu aan de linkerkant weergegeven zoals vroeger.

In de taakbalk kun je de badges verbergen.

Terug naar bekend startmenu

Mis je het startmenu van Windows 10? Er is een interessante tweak waarbij je het Windows 11-startmenu vervangt door het type uit Windows 10. Download Open-Shell van de GitHub-website. De laatste versie op het moment van schrijven is OpenshellSetup 4.4.195. Je hebt de keuze tussen een zelfuitvoerbaar exe-bestand of een gecomprimeerd 7Z-bestand. Wij gaan voor het exe-bestand.

In de set-upwizard schakel je de opties Classic Explorer en Classic IE uit. De optie Create a start menu folder moet aangevinkt blijven. Zodra het installatieproces voltooid is, open je via Windows Zoeken de Open-Shell Menu Settings. Daarna kun je kiezen tussen de Classic Style, Classic with two columns of Windows 7 style.

Misschien wil je ook de knop naar het startmenu aanpassen zodat deze op die van Windows 10 lijkt. Hiervoor vink je de optie Replace start button aan. Vervolgens kies je een van de drie voorstellen uit, of je klikt op Pick Image. Zoek op het web naar een afbeelding van het Windows 10-startmenu en selecteer die. Wil je op je schreden terugkeren en Open-Shell verwijderen? Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Selecteer Open-Shell en gebruik de optie Verwijderen.

Geef het startmenu zijn oude look terug.

Advertenties uitschakelen

Windows 11 genereert een unieke identifier, een zogenaamde reclame-ID, om je activiteiten te volgen. Hiervoor gebruikt Microsoft je zoekopdrachten, eerdere aankopen van Microsoft-producten en online activiteiten die gekoppeld zijn aan je Microsoft-account. Adverteerders kunnen die gebruiken om jou gerichte advertenties te sturen wanneer je apps gebruikt. Ben je gevoelig voor je privacy, dan zet je hier ook het mes in.

Open Instellingen en ga naar Privacy en beveiliging. Klik rechts op het onderdeel Algemeen. Zet de schakelaar uit bij Laat apps me persoonlijke advertenties zien door mijn reclame-id te gebruiken. Doe hetzelfde bij Websites hebben toegang tot mijn lijst met talen zodat er inhoud kan worden weergegeven die relevant is voor mijn locatie. Optioneel schakel je ook de optie daaronder uit: Start en zoekresultaten door Windows laten verbeteren door app-lanceringen bij te houden. Tot slot zet je ook de vierde optie uit: Suggesties voor inhoud in de app Instellingen weergeven.

Draag zorg voor je privacy en schakel reclamemeldingen uit.

Meldingen uitschakelen

In het Berichtencentrum komen ook systeemwaarschuwingen, ongelezen berichten, nieuwe artikelen van je favoriete websites en meer meldingen binnen. Deze kunnen nuttig zijn om je op de hoogte te houden van wat er gebeurt, maar het is best mogelijk dat de hoeveelheid meldingen en geluiden overweldigend is en op je zenuwen gaat werken. Daarom kun je meldingen uitschakelen om afleiding te minimaliseren. Open de Instellingen en klik op Systeem. Aan de rechterkant klik je op de pagina Meldingen. Hier kun je de schakelaar Meldingen uitschakelen omzetten. Wil je nog verder gaan, dan zet je de schakelaar Niet storen aan.

Zo, dat scheelt een hoop afleiding.

Snoeien in bloatware

Een nieuwe pc komt met een hoop bloatware en bij Windows 11 is dat niet anders. Het gaat om software waar je niet om hebt gevraagd. Bloatware neemt niet alleen geheugenruimte in beslag, hij verslechtert ook de prestaties van het systeem. Meestal gaat het om spelletjes, testversies van beveiligingssuites en virusscanners, cloudservices en zelfs fotoboeken.

Er zijn freewaretools die scannen naar bloatware, ook wel crapware genoemd, om die automatisch te verwijderen. Maar als je er niet goed in thuis bent, kun je hiermee meer kwaad dan goed doen. Sommige applicaties zijn immers noodzakelijk voor de goede werking van het systeem. De website Should I Remove It is gespecialiseerd in het vinden en verwijderen van bloatware. Hier vind je uitgebreide overzichten van bloatware bij alle belangrijke computermerken. Neem bijvoorbeeld Toshiba, die heeft meer dan dertig applicaties die als testversie worden geïnstalleerd. Snoei de bloatware dus handmatig. Dat doe je via Instellingen / Apps / Geïnstalleerde apps. Daar zie je alle programma’s die op de machine zijn geïnstalleerd. Blader door de lijst en controleer welke programma’s je kunt verwijderen.

Volgens de website Should I Remove It bevat een Toshiba de meeste bloatware.

Watch on YouTube