ID.nl logo
Websites monitoren doe je zo
© PXimport
Huis

Websites monitoren doe je zo

Leveringsproblemen zijn helaas aan de orde van de dag, waardoor we onze geliefde gadgets maar moeilijk te bestellen zijn. Vooral videokaarten en spelconsoles zijn lastig te krijgen. Door slimme tools te gebruiken, zorg je dat je als eerste op de hoogte wordt gebracht zodra een product beschikbaar is. In dit artikel laten we zien welke tools er zijn en hoe je ze gebruikt! Kortom: websites monitoren doe je zo.

Code downloaden

In dit artikel worden wat voorbeelden van stukken code gegeven. Omdat overtikken van code erg foutgevoelig is, kun je die code ook downloaden en daarna bekijken of kopiëren. Zie het bestand code-webmonitor.txt, beschikbaar via www.bit.ly/webmoncode.

Het lukt de gadgetliefhebbers maar niet om hun zuurverdiende geld uit te geven. Misschien wacht je al een jaar op een (betaalbare) videokaart uit de RTX 30-serie van Nvidia, maar zijn de Ethereum-miners je telkens voor. Of je bent de Sony PlayStation 5 misgelopen, omdat je bijvoorbeeld de voorraadmelding te laat ontving. Misschien zit je te wachten op de nieuwe iPhone, maar dat lijkt direct al een uitdaging. Webwinkels slagen er niet in hun voorraden op peil te brengen. In het verleden werd zulke schaarste vaak kunstmatig gecreëerd, om het verlangen naar een product aan te wakkeren. Vanwege de coronapandemie hebben veel sectoren hier nu ook noodgedwongen mee te maken, onder andere door wereldwijde chiptekorten. Je kunt natuurlijk wat dieper in de buidel tasten en een product overnemen van één van de gelukkigen. Of herhaaldelijk alle productpagina’s verversen om te zien of er voorraad is. Maar je kunt het ook slimmer spelen dan de rest en dit proces automatiseren. In deze masterclass leer je met allerlei scripts hoe je dat doet.

01 Welke tools

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe voorraad bij webshops, dan kun je bepaalde kanalen in Discord of Telegram volgen, of forums op sites als Tweakers.net. Op https://alerts.laagst.nl vind je voorraadbots voor bekende spelconsoles en videokaarten. Heb je weinig tijd, dan kun je een geautomatiseerde aanpak kiezen. In deze masterclass laten we zien hoe je met Distill.io websites kunt monitoren op veranderingen. Je kunt lokaal monitoren, via een extensie in je browser, maar ook op afstand via de servers van Distill.io. Daarna laten we zien hoe je webpagina’s met de hulp van eigen scripts kunt monitoren.

Voordat we beginnen geven we wat uitleg over XPath, een krachtige tool om delen van een internetpagina te selecteren. Je komt XPath vaak tegen bij het monitoren van veranderingen, zeker als je zelf scripts gaat maken. In het tweede deel van dit artikel laten we een voorbeeld daarvan zien. We gaan een voorbeeldtoepassing starten binnen Node.JS die pushnotificaties of een melding via Gmail stuurt bij veranderingen aan een of meer pagina’s.

©PXimport

02 Selecties op webpagina’s

Om veranderingen in delen van een website te kunnen monitoren, is het nodig om die specifieke gedeeltes van een pagina aan te kunnen wijzen. Alleen dan kunnen door de inhoud te vergelijken bepaalde veranderingen worden opgemerkt en gemeld. Voor het aanwijzen gebruik je een zogenoemde selector. Dit kan om te beginnen op basis van css, de opmaaktaal waarmee je stijlen voor html-elementen aangeeft. Een krachtigere selector is XPath. Daar gaan we hoofdzakelijk mee werken. Het is ontwikkeld voor xml-documenten, maar is bruikbaar voor html-documenten. De syntax is heel krachtig en flexibel, maar het zelf opstellen van een selector is daardoor niet altijd eenvoudig. Gelukkig zijn er tools die je kunnen helpen. We zullen enkele eenvoudige voorbeelden geven zodat je een idee hebt hoe de syntax voor XPath eruitziet, hoe je XPath gebruikt en welke tools je kunnen helpen.

03 Voorbeeld XPath

Je kunt eenvoudig experimenteren met XPath in Chrome om bepaalde elementen op een pagina te selecteren. Als voorbeeld maken we een html-pagina met slechts de volgende basisinhoud:

<html>

<head>

<title>Title of the document</title>

</head>

<body>

<h1>Dit is een header</h1>

<p>Dit is een paragraaf.</p>

</body>

</html>

De elementen in xml- en html-documenten volgen een boomstructuur. De XPath voor de eerste header kun je schrijven als /html/body/h1. Dat noemen we een absoluut pad. Je kunt dit vergelijken met de paden in een bestandssystemen. De eerste enkele slash (/) duidt de root aan, voor dit html-document is dat html. Elke volgende slash duidt een lager niveau aan, in dit voorbeeld body gevolgd door h1. Een XPath kan ook met een relatief pad beginnen. Die herken je aan een dubbele slash (//). Zo’n relatief pad is vaak veel korter. Op https://devhints.io/xpath vind je een handige cheatsheet met tips. We zullen hieronder een eenvoudig voorbeeld van zowel een absoluut als relatief pad geven.

©PXimport

XPath achterhalen in Chrome

In Chrome kun je de XPath voor elk html-element op een bepaalde webpagina simpel achterhalen. Open daarvoor een webpagina, bijvoorbeeld met ons html-voorbeeld. Klik dan met rechts op een bepaald element, zoals de header, en kies Inspecteren. Je komt op het tabblad Elements, waar je de volledig inhoud van het document ziet. Hierin wordt het geselecteerde element uitgelicht, maar je kunt ook een ander element selecteren. Klik met rechts op het gewenste element en kies Copy / Copy XPath om het relatieve pad te kopiëren naar je klembord. Of kies Copy full XPath om het absolute pad te kopiëren. Dit kun je plakken in bijvoorbeeld Kladblok.

©PXimport

04 XPath via console

De inspectietool die we zojuist hebben gebruikt, valt onder de hulpprogramma’s voor ontwikkelaars. Deze kun je in Chrome eenvoudig openen via het menu of met Ctrl+Shift+I. Als je naar het tabblad Console gaat, kun je experimenteren met XPath. Wil je bijvoorbeeld de tekst van de eerste header uit ons voorbeelddocument selecteren, dan gebruik je de XPath-selector /html/body/h1/text(). In de console geef je daarvoor de volgende opdracht (gevolgd door Enter):

$x("/html/body/h1/text()")

Na de opdracht bekijk je het resultaat. Je kunt ook wat experimenteren met de geavanceerdere selectors van XPath. Zo wijs je de inhoud van de eerste header van het type <h1> in een html-document aan met de opdracht:

$x("(//h1)[1]/text()")

En ook deze opdracht voer je uit met Enter.

©PXimport

Distill.io

05 Installatie

Distill.io is een van de makkelijkste manieren om content op websites te monitoren. Deze tool geeft een melding als een pagina is veranderd of als er veranderingen in geselecteerde delen van die pagina worden opgemerkt. Het is daarom heel breed inzetbaar. Je gebruikt Distill.io via een browserextensie, beschikbaar voor onder meer Chrome, Firefox en Opera.

Klik nadat je de extensie hebt geïnstalleerd op het icoontje. We raden je aan om eerst in te loggen via Sign In of een account te maken. Dan kun je taken op de servers van Distill.io laten draaien en meldingen ontvangen bij veranderingen, bijvoorbeeld via een e-mail, sms-bericht of een notificatie. Bij de gratis versie is het aantal controles en meldingen overigens wat beperkt. Zo kun je slechts tot dertig e-mailmeldingen per maand ontvangen. Bij veel valse meldingen zit je daar snel aan. Het goedkoopste abonnement op deze dienst kost 15 dollar per maand of 12 dollar per maand als je gelijk een jaarabonnement afsluit.

©PXimport

06 Elementen selecteren

Wil je een bepaalde productpagina van een webshop monitoren, dan open je die webpagina gewoon eerst in je browser. Klik vervolgens op het icoontje van Distill.io en kies Select parts of page. Kies op de webpagina zelf het element dat je wil monitoren. Je kunt ook nog andere elementen selecteren. Een element kun je ook weer verwijderen, op de plek waar je het element hebt geselecteerd, door het menu te openen en op het prullenbakicoontje te klikken. Voor elke selectie wordt een XPath-expressie toegevoegd. Rechts daarvan zie je de tekst van de geselecteerde elementen. Onder Text filter kun je eventueel filteren op een bepaalde tekst. Wees creatief! Voor de productpagina van de PlayStation 5 selecteren we bijvoorbeeld het veld Tijdelijk uitverkocht en filteren onder Text filter op diezelfde tekst. Klik op Save selections als je klaar bent.

07 Opties aanpassen

Als je een webpagina hebt toegevoegd, wordt deze in de zogenoemde watchlist gezet en kun je ook direct enkele opties aanpassen. Bij Device kies je of de controle in je huidige browser moet worden gedaan of op de servers van Distill.io. Bij Schedule checks geef je aan hoe vaak de bron moet worden gecontroleerd. Als voorbeeld nemen we een interval van 45 seconden. Als je een bepaalde productpagina te vaak opent, zou je door de betreffende webshop kunnen worden geweerd, dus maak het niet te bont. Eventueel gebruik je de optie Random voor een willekeurig interval. Bij Actions geef je aan wat er moet gebeuren als er een verandering wordt gedetecteerd. Zo kun je bijvoorbeeld een geluid laten afspelen. Achter Conditions kies je bepaalde condities, zoals een bepaalde tekst die wel of niet is gedetecteerd of een prijs die onder een bepaald niveau is gedoken. Klik onderaan op Save om de wijzigingen te bewaren.

©PXimport

08 Watchlist bekijken

Als je via het menu naar je watchlist gaat, zie je een overzicht van alle toegevoegde webpagina’s. Als de betreffende taak al een keer is gestart, zie je ook een preview van het resultaat. Vanuit de watchlist kun je ook enkele opties aanpassen of de geschiedenis bekijken. Je kunt met Distill.io tot 25 pagina’s lokaal monitoren. Zo kun je een gewild product dus bij verschillende webshops monitoren en heb je alle resultaten in één overzicht. De dienst is ook goed bruikbaar om bijvoorbeeld prijzen te monitoren. Eventueel kun je de conditie toevoegen om alleen een melding te krijgen als de prijs onder een bepaald niveau is gekomen. Je zult vaak de filters en opties wat moeten tweaken om de resultaten te krijgen die je zoekt.

©PXimport

Eigen scripts

09 Node.JS-installatie

Node.JS is een zogenoemde JavaScript-runtime-omgeving waarmee je JavaScript buiten een browser kunt uitvoeren. Er zijn enorm veel handige bibliotheken voor beschikbaar die je via de pakketbeheerder npm (Node Package Manager) gemakkelijk kunt downloaden en installeren, zodat je ze in je programma kunt gebruiken. Het uiteindelijke programma blijft dan compact en overzichtelijk. In de volgende paragraaf gebruiken we een voorbeeldprogramma in Node.JS als basis. Eerst moeten we de nodige tools installeren. We gaan uit van een systeem met de Linux-versie Ubuntu. Je installeert Node.JS en de pakketbeheerder npm met de opdracht:

sudo apt install nodejs npm

Daarnaast gaan we ook Git gebruiken (een managementtool voor software-broncode) en die installeer je met:

sudo apt install git

We gebruiken Git om in de volgende paragraaf een project vanaf GitHub op ons systeem te installeren.

©PXimport

10 Projectbestanden installeren

We gaan de zogenoemde Stock Checker installeren, waarmee je de voorraad van producten in webshops kunt controleren. Dit is een vrij flexibel inzetbare tool. Je geeft op welke webpagina moet worden bezocht. Ook geef je via een XPath aan welk element op die pagina gecontroleerd moet worden. Je weet inmiddels hoe je die kunt achterhalen. Als laatste geef je aan met welke waarde het resultaat moet worden vergeleken. Je kunt vervolgens bij veranderingen een melding ontvangen. Om het project te installeren, geef je de opdracht:

git clone https://github.com/jaydlawrence/stock-checker/

Je maakt nu eigenlijk een lokale kloon van de repository op GitHub. Hiermee plaats je alle bestanden op je systeem in het mapje stock-checker. Blader naar deze map met:

cd stock-checker

Geef nu de opdracht:

npm install

©PXimport

11 Websites toevoegen

Het project heeft twee configuratiebestanden. De eerste (sites.json) bevat de sites die je wilt monitoren. Een voorbeeld vind je in sites.json.template. Kopieer dit bestand naar sites.json met de opdracht:

cp sites.json.template sites.json

Bewerk het daarna met de opdracht:

nano sites.json

Als voorbeeld voegen we één site toe, maar je kunt er ook meerdere toevoegen. Wij kiezen als voorbeeld een pagina van de webshop Azerty (zie afbeelding 11, maar inmiddels bestaat deze pagina niet meer). We kopiëren via Chrome de XPath voor de tekst met levertijd, waar op het moment van schrijven stond meer dan 10 werkdagen. De XPath blijkt als volgt:

//*[@id="detail"]/div/div/div[2]/div[2]/div[1]/div/div[2]/span/text()

In het bestand sites.json vul je de url en XPath in bij respectievelijk url en xPath. Bij expected vul je de waarde in die je verwacht (meer dan 10 werkdagen). Je krijgt straks een melding als de gevonden waarde afwijkt van wat hier staat. Achter description vul je een omschrijving voor jezelf in. Let er op dat je elk dubbel aanhalingsteken (") in het configuratiebestand moet aanpassen naar \". We noemen dat ook wel ‘escapen’. De configuratie voor deze site ziet er dan als volgt uit:

[

{

"url": "https://azerty.nl/product/gigabyte/4570235/geforce-rtx-3080-eagle-rev2-0-lhr-vid>

"xPath": "//*[@id=\"detail\"]/div/div/div[2]/div[2]/div[1]/div/div[2]/span/text()",

"expected": "meer dan 10 werkdagen",

"description": "RTX 3080 op Azerty"

}

]

©PXimport

12 Pushover installeren

Bij veranderingen kun je een pushnotificatie ontvangen via de app Pushover, een melding per Gmail of beide. In deze masterclass gebruiken we Pushover. Details vul je in het bestand config.json in. Kopieer eerst het voorbeeld met de opdracht:

cp config.json.template config.json

We installeren eerst de Pushover-app op een Android-smartphone. Open de app en maak een account met gebruikersnaam en wachtwoord. In de volgende stap geef je de smartphone een naam. Ga dan naar www.pushover.net en log in met je gebruikersaccount. Hier vind je de User Key, die je overneemt in het configuratiebestand (config.json). Onderaan volg je de link naar Create an Application/API Token. Voer hier minimaal een (korte) naam in en zet een vinkje om akkoord te gaan met de voorwaarden. Vul ook deze token in het configuratiebestand in. Je hebt nu alles ingesteld om het script te starten.

13 Script uitvoeren

We gaan het script handmatig starten, maar je kunt het natuurlijk ook automatisch op gezette tijden draaien via een cronjob. Voor het starten, voer je deze opdracht in:

npm link

Daarna start je het script met:

npx check-stock

De projectpagina van Stock Checker op GitHub geeft allerlei extra tips. Als je bij de uitvoering een foutmelding krijgt, mis je mogelijk enkele bibliotheken. Die kun je installeren met:

sudo apt-get install libpangocairo-1.0-0 libx11-xcb1 libxcomposite1 libxcursor1 libxdamage1 libxi6 libxtst6 libnss3 libcups2 libxss1 libxrandr2 libasound2 libatk1.0-0 libgtk-3-0 libgbm-dev

Als er een verandering op de gemonitorde site(s) wordt gedetecteerd, zie je daar in de console geen melding van, maar je ontvangt (als alles goed is ingesteld) wel een pushnotificatie!

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!