ID.nl logo
Waarom de zelfrijdende Apple auto nog een lange weg te gaan heeft
© Reshift Digital
Huis

Waarom de zelfrijdende Apple auto nog een lange weg te gaan heeft

Met je iPhone in je hand naar je zelfrijdende Apple auto wandelen, instappen en je naar je opdrachtgever laten vervoeren. Waar een iMac op je staat te wachten om je werk op te doen. Is dit een toekomst die Apple voor zich ziet? We zetten geruchten over Apple's entree in de auto-industrie op een rij.

Bron afbeelding: LetsGoDigital / Jermaine Smit (concept)

Sinds we ter ore zijn gekomen dat Apple zelfrijdende auto’s wil maken, gonst het van de geruchten. Zo zou autofabrikant Hyundai zijn benaderd om voor de iPhone-fabrikant een autonome, elektrische auto te maken. Hyundai zou dan de hardware doen, dus de auto, terwijl Apple verantwoordelijk is voor de software, dus de technische kant. Echter zijn deze geruchten inmiddels ontkracht door Hyundai zelf, dat aangeeft niet meer met Apple om tafel te zijn.

De Apple-auto wordt waarschijnlijk een zelfrijdende auto, maar niet eentje voor een taxibedrijf. Het gaat waarschijnlijk om een auto voor consumenten, die dankzij lidar-scanners de omgeving kan scannen, lijkend op de lidar-scanners uit de iPad Pro. Er zijn echter ook geruchten dat het juist wel om een ‘werk’-auto zou gaan, maar dan eentje die pakketten bezorgt. Er wordt ook beweerd dat het om robottaxi’s gaat. Het moge duidelijk zijn, de roddels schieten alle kanten op.

Alles in eigen hand

Tegelijkertijd zou Apple volgens bronnen in een bericht van Reuters wel zelf ook de hardware willen maken. Sowieso heeft de techgigant de laatste tijd al meer naar zich toegetrokken qua fabricage, waardoor dat een logische weg lijkt om te gaan. Bovendien heeft Apple recentelijk Porsch-ingenieur Manfred Harrer ingehuurd, die bij Porsche chassis-ontwerpen maakte. Het blijft echter alle kanten opgaan wat de verhalen rondom Apple’s Project Titan betreft.

Apple zou ongeveer 55 autonome testauto’s hebben en ook echt volop testen. Deze autonome auto’s zouden al door de lokale verkeersdienst in Californië zijn goedgekeurd. Daarnaast zouden er duizenden Apple-medewerkers aan Project Titan werken. 

Hierover houdt Apple over het algemeen de lippen stijf op elkaar, al heeft Tim Cook gezegd dat het bedrijf wel interesse heeft in “slimme toevoegingen binnen zelfrijdende auto’s”. 

Het echte paradepaardje in de Apple-auto zou de lithium-ijzer-fosfaat-accu zijn met monocell. Dit schijnt een revolutionaire accu te zijn die een hogere capaciteit aankan waardoor de auto verder kan rijden. 

Geen interesse in Tesla

Dit terwijl Tesla ook volop werkt aan een betere accu voor zijn auto’s. Volgens Elon Musk heeft hij jaren geleden geprobeerd om Tesla aan Apple te verkopen voor 60 miljard dollar (een tiende van de waarde van nu). Toen wilde Tim Cook niet eens een afspraak inplannen, aldus Musk.

Kort door de bocht genomen kun je stellen dat Apple blijkbaar geen interesse heeft om zelf autofabrikant te worden. Aan de andere kant kan het ook simpelweg betekenen dat Apple geen interesse heeft in specifiek Tesla, of dat het om andere redenen niet is gelukt om een afspraak te maken om een eventuele overname te bespreken. Immers weten we niet hoe Musk het allemaal heeft aangepakt.

Juist de grote mate van vaagheid impliceert dat Apple nog niet heel ver is met zijn plannen rondom zo’n auto. Hoewel het al jaren bezig is met Project Titan, lijkt het alsof daar maar weinig schot in zit. Wat Apple ook doet, de auto-industrie kijkt reikhalzend uit naar de komst van een Apple-auto. Apple kan een frisse wind blazen door de verder wat vastgeroeste auto-industrie, niet alleen met creativiteit en design, maar ook met innovatie en veel geld.

Op zijn vroegst in 2025

Echter is daar nog wel veel voor nodig, ook buiten Apple om. Er wordt over de hele wereld wel volop getest met zelfrijdende auto’s, maar zowel de auto’s als de infrastructuur is er nog lang niet klaar voor om volledig zelfrijdende trajecten te creëren. Zeker in een dichtbevolkt land als Nederland is dat een grote uitdaging. Aan de andere kant zou de zelfrijdende auto van Apple er ook op zijn vroegst pas in 2025 zijn, wat zeker door de pandemie eerder later zal zijn dan eerder.

Zo zijn er veel berichten dat chipfabrikanten in de problemen zijn, waardoor er onvoldoende chips kunnen worden gemaakt. Tegelijkertijd wordt 5G de komende jaren wereldwijd uitgerold, wat de implementatie van zelfrijdende auto’s makkelijker moet maken. Kortom, waarschijnlijk is 2025 helemaal geen slecht richtjaar voor de techgigant en mogelijk wannabe autofabrikant.

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!