ID.nl logo
Waarom de zelfrijdende Apple auto nog een lange weg te gaan heeft
© Reshift Digital
Huis

Waarom de zelfrijdende Apple auto nog een lange weg te gaan heeft

Met je iPhone in je hand naar je zelfrijdende Apple auto wandelen, instappen en je naar je opdrachtgever laten vervoeren. Waar een iMac op je staat te wachten om je werk op te doen. Is dit een toekomst die Apple voor zich ziet? We zetten geruchten over Apple's entree in de auto-industrie op een rij.

Bron afbeelding: LetsGoDigital / Jermaine Smit (concept)

Sinds we ter ore zijn gekomen dat Apple zelfrijdende auto’s wil maken, gonst het van de geruchten. Zo zou autofabrikant Hyundai zijn benaderd om voor de iPhone-fabrikant een autonome, elektrische auto te maken. Hyundai zou dan de hardware doen, dus de auto, terwijl Apple verantwoordelijk is voor de software, dus de technische kant. Echter zijn deze geruchten inmiddels ontkracht door Hyundai zelf, dat aangeeft niet meer met Apple om tafel te zijn.

De Apple-auto wordt waarschijnlijk een zelfrijdende auto, maar niet eentje voor een taxibedrijf. Het gaat waarschijnlijk om een auto voor consumenten, die dankzij lidar-scanners de omgeving kan scannen, lijkend op de lidar-scanners uit de iPad Pro. Er zijn echter ook geruchten dat het juist wel om een ‘werk’-auto zou gaan, maar dan eentje die pakketten bezorgt. Er wordt ook beweerd dat het om robottaxi’s gaat. Het moge duidelijk zijn, de roddels schieten alle kanten op.

Alles in eigen hand

Tegelijkertijd zou Apple volgens bronnen in een bericht van Reuters wel zelf ook de hardware willen maken. Sowieso heeft de techgigant de laatste tijd al meer naar zich toegetrokken qua fabricage, waardoor dat een logische weg lijkt om te gaan. Bovendien heeft Apple recentelijk Porsch-ingenieur Manfred Harrer ingehuurd, die bij Porsche chassis-ontwerpen maakte. Het blijft echter alle kanten opgaan wat de verhalen rondom Apple’s Project Titan betreft.

Apple zou ongeveer 55 autonome testauto’s hebben en ook echt volop testen. Deze autonome auto’s zouden al door de lokale verkeersdienst in Californië zijn goedgekeurd. Daarnaast zouden er duizenden Apple-medewerkers aan Project Titan werken. 

Hierover houdt Apple over het algemeen de lippen stijf op elkaar, al heeft Tim Cook gezegd dat het bedrijf wel interesse heeft in “slimme toevoegingen binnen zelfrijdende auto’s”. 

Het echte paradepaardje in de Apple-auto zou de lithium-ijzer-fosfaat-accu zijn met monocell. Dit schijnt een revolutionaire accu te zijn die een hogere capaciteit aankan waardoor de auto verder kan rijden. 

Geen interesse in Tesla

Dit terwijl Tesla ook volop werkt aan een betere accu voor zijn auto’s. Volgens Elon Musk heeft hij jaren geleden geprobeerd om Tesla aan Apple te verkopen voor 60 miljard dollar (een tiende van de waarde van nu). Toen wilde Tim Cook niet eens een afspraak inplannen, aldus Musk.

Kort door de bocht genomen kun je stellen dat Apple blijkbaar geen interesse heeft om zelf autofabrikant te worden. Aan de andere kant kan het ook simpelweg betekenen dat Apple geen interesse heeft in specifiek Tesla, of dat het om andere redenen niet is gelukt om een afspraak te maken om een eventuele overname te bespreken. Immers weten we niet hoe Musk het allemaal heeft aangepakt.

Juist de grote mate van vaagheid impliceert dat Apple nog niet heel ver is met zijn plannen rondom zo’n auto. Hoewel het al jaren bezig is met Project Titan, lijkt het alsof daar maar weinig schot in zit. Wat Apple ook doet, de auto-industrie kijkt reikhalzend uit naar de komst van een Apple-auto. Apple kan een frisse wind blazen door de verder wat vastgeroeste auto-industrie, niet alleen met creativiteit en design, maar ook met innovatie en veel geld.

Op zijn vroegst in 2025

Echter is daar nog wel veel voor nodig, ook buiten Apple om. Er wordt over de hele wereld wel volop getest met zelfrijdende auto’s, maar zowel de auto’s als de infrastructuur is er nog lang niet klaar voor om volledig zelfrijdende trajecten te creëren. Zeker in een dichtbevolkt land als Nederland is dat een grote uitdaging. Aan de andere kant zou de zelfrijdende auto van Apple er ook op zijn vroegst pas in 2025 zijn, wat zeker door de pandemie eerder later zal zijn dan eerder.

Zo zijn er veel berichten dat chipfabrikanten in de problemen zijn, waardoor er onvoldoende chips kunnen worden gemaakt. Tegelijkertijd wordt 5G de komende jaren wereldwijd uitgerold, wat de implementatie van zelfrijdende auto’s makkelijker moet maken. Kortom, waarschijnlijk is 2025 helemaal geen slecht richtjaar voor de techgigant en mogelijk wannabe autofabrikant.

▼ Volgende artikel
Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan
© Wesley Akkerman
Huis

Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan

De Teufel Boomster 4 is een draadloze, semigrote bluetoothspeaker die je thuis, onderweg of buiten kunt gebruiken. Het apparaat is groot genoeg om een kamer met muziek te vullen en compact genoeg om als een ouderwetse gettoblaster op je schouder mee te nemen.

Uitstekend
Conclusie

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

Plus- en minpunten
  • Robuust ontwerp
  • Handzaam
  • Brede geluidsweergave
  • Spatwaterdicht
  • Lange accuduur
  • Best prijzig
  • Bas kan nog wat hulp gebruiken
  • Oplader niet meegeleverd

Met een adviesprijs van 349 euro is de Teufel Boomster 4 niet goedkoop (maar wel goedkoper dan zijn voorganger bij de introductie was). Het apparaat neemt het robuuste ontwerp van de Boomster 3 over en oogt zowel stoer als modern met zijn metalen grille en industriële aluminium handvat. Verder is het goed om te weten dat de behuizing spatwaterdicht is en een regenbui overleeft. Je kunt de Boomster 4 bestellen in de kleuren zwart, grijs of mintgroen.

De vertrouwde basis

De bediening is daarnaast hetzelfde gebleven. Dat betekent dat je toegang hebt tot fysieke knoppen onder een zacht rubber paneel met duidelijke feedback. Via de knoppen regel je volume, bas, afspelen en bronselectie. Net als bij het vorige model levert Teufel ook nu een infrarood afstandsbediening bij de speaker. Hiermee pas je alles op afstand aan. Dat is vooral handig voor gebruik in huis, zodat je niet steeds naar het apparaat hoeft te lopen.

©Wesley Akkerman

De Teufel Boomster 4 is bovendien meer dan een bluetoothspeaker alleen: er zit namelijk ook een radio-ontvanger in (net als bij de vorige modellen), voor zowel FM als DAB+. Dankzij multipoint bluetooth kun je bovendien twee smartphones tegelijkertijd koppelen en afwisselend de muziek regelen. Tot nu toe oogt en voelt de Teufel-speaker dus nog heel erg hetzelfde aan als je hem naast zijn voorganger zet. Wat is er dan precies nieuw aan dit model?

Vernieuwing in details

Het gaat vooral om kleinere, maar niet onbelangrijke eigenschappen. Zo kun je de Teufel Boomster 4 opladen met een usb-c-kabel. Een oplader krijg je er niet bij, maar met een beetje geluk heb je die thuis al liggen. Opladen kan voortaan met 45 watt, waardoor bijtanken lekker snel gaat. En hoewel de batterijcapaciteit er niet op vooruit is gegaan, gaat de accu toch langer mee: van 18 naar maar liefst 23 uur.

©Wesley Akkerman

Helaas is de bluetooth-versie hetzelfde gebleven als bij zijn voorganger. Voor de audio, waarover verderop meer, is dat niet zo'n probleem. Maar voor moderne bluetooth-eigenschappen, zoals Auracast, hoef je dus niet aan te kloppen bij de Teufel Boomster 4. Wel is het mogelijk om een tweede Boomster 4 te koppelen voor een betere stereoweergave. Dat kan geheel draadloos, waardoor je geen gedoe hebt met kabels. Soms zijn het de kleine dingen die het hem doen.

Teufel Boomster 4 in de praktijk

Naast bluetooth- en radiofunctionaliteit kun je ook muziek afspelen via de aux-ingang. Die poort zit, samen met de usb-c-aansluiting, achter een rubber flapje achterop, onder de uitschuifbare antenne. Voor het geluid zorgen vijf drivers (twee tweeters, twee midrange en een woofer) en twee passieve radiatoren voor een diepere bas. Dit alles wordt aangestuurd met 42 watt vermogen. Ook heb je de beschikking over de kenmerkende Teufel-technologie Dynamore.

©Wesley Akkerman

Akoestisch klinkt de Boomster 4 standaard helder, maar de bas heeft regelmatig een zetje nodig. Je kunt die eenvoudig met 6 dB verhogen (of verlagen), waardoor die dieper en voller klinkt zonder te overheersen. Stemmen en het middenbereik zijn aangenaam aanwezig en klinken natuurlijk. De hoge tonen zijn gedetailleerd, maar klinken soms wel wat kil. Misschien moet je binnen je eigen muziek-app met de equalizer spelen, maar in de basis komt hier mooi geluid uit.

Het ligt trouwens ook maar net aan de omgeving waarin je luistert. En daarmee is de grootste kracht van de Teufel Boomster 4 ook z'n achilleshiel: juist omdat je hem overal mee naartoe kunt nemen en hij op allerlei plekken goed moet kunnen klinken, blinkt het apparaat op geen enkele plek écht uit.

Het goede nieuws is dat hogere volumestanden het karakter van de muziek niet aantasten en dat de Boomster 4 overweg kan met veel verschillende (mainstream) genres, met genoeg ruimte voor detail en emotie.

©Wesley Akkerman

Teufel Boomster 4 kopen?

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

▼ Volgende artikel
Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L
© Philips
Huis

Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L

Philips lanceert de Evnia 27M2N6501L, een 27-inch QD-OLED-monitor die hoogwaardige beeldkwaliteit combineert met een relatief scherpe prijs. Het model richt zich vooral op gamers en gebruikers die veel waarde hechten aan contrast, vloeiende actie en brede inzetbaarheid.

De monitor maakt gebruik van QD-OLED-technologie, die bekendstaat om diepe zwarttinten en hoge kleurprecisie. De QHD-resolutie levert een scherp beeld, terwijl HDR-ondersteuning en 10-bit kleurdiepte het scherm geschikt maken voor films, games en grafische software. Opvallend is dat Philips deze eigenschappen aanbiedt in een prijsklasse waar QD-OLED tot nu toe nauwelijks te vinden was.

Voor gamers biedt de 27M2N6501L een verversingssnelheid van 240 Hz, wat zorgt voor vloeiende animaties en minder haperingen bij snelle actie. De monitor is G-Sync compatible en heeft extra hulpmiddelen zoals Crosshair- en Sniper-functies en ShadowBoost, die details in donkere scènes beter zichtbaar maken. Ambiglow krijgt een AI-upgrade en past de lichtgloed achter het scherm automatisch aan op de content.

©PHILIPS | Copyright (c) 2021 Stock Unit/Shutterstock.

HDMI 2.1 maakt het mogelijk om consoles en pc's direct op maximale resolutie en snelheid te gebruiken. MultiView toont twee apparaten tegelijk, nuttig voor wie wil multitasken. Verder zijn er opties zoals LowBlue Mode en Flicker-Free, die vriendelijker zijn voor je ogen. Ook heeft deze monitor een volledig verstelbare standaard.

De Philips Evnia 27M2N6501L is direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 419 euro. Philips geeft drie jaar garantie op zijn OLED- en QD-OLED-schermen, inclusief burn-in-dekking.

©Philips