ID.nl logo
Computer op afstand overnemen: Gratis software
© Reshift Digital
Huis

Computer op afstand overnemen: Gratis software

Een kennis zit in de knoei met een programma en via de telefoon lukt het je niet zo goed om hem op weg te helpen. Of je bent ergens onderweg en je had graag enkele documenten op je thuis-pc bekeken. In beide gevallen is er een prima uitweg: de computer op afstand overnemen. We bekijken hiervoor een paar tools met steeds meer mogelijkheden, die je gratis kunt gebruiken.

Heb je Windows Pro, dan hoef je voor een potje ‘computeren op afstand’ niet eens te gaan shoppen: er zit namelijk in een functie ingebouwd waarmee dat mogelijk wordt. Om je pc te laten overnemen, open je hiervoor Instellingen in Windows en kies je Systeem / Extern bureaublad. Schakel de functie in en klik vervolgens op Gebruikers selecteren die externe toegang kunnen krijgen tot deze pc. Via de knop Toevoegen selecteer je de accounts die je pc op afstand mogen benaderen.

Op de andere pc – dat kan er overigens ook eentje met Windows 10 Home erop zijn – kun je dan verbinding intikken in de zoekbalk van het startmenu en Verbinding maken met extern bureaublad kiezen. In het dialoogvenster kies je Opties weergeven en vul je het ip-adres of de naam van de andere computer in, evenals de Gebruikersnaam. Klik op Verbinden en vul het bijbehorende wachtwoord in. 

Je kunt eventueel ook een andere client voor zo’n verbinding inzetten (zie www.tiny.cc/remdesktop) en de andere pc overnemen. Althans, als het goed is. Niet zelden stribbelt een router tegen en vergt het opzetten nog enig configuratiewerk. Daarom maken we toch liever gebruik van andere tools die ook helemaal blij zijn met Windows 10 Home.

©PXimport

Quick Assist

Windows komt gelukkig ook met een lichtvoetiger oplossing, die eveneens in Windows 10 Home beschikbaar is. De standaard geïnstalleerde app luistert naar de naam Quick Assist en kun je zien als de opvolger van het vroegere programma Hulp op afstand.

De naam maakt meteen duidelijk wat het opzet van deze tool is: iemand heeft hulp nodig en iemand anders is bereid die hulp te bieden.

Beginnen we met de helpende partij. Die start Quick Assist op vanuit het startmenu en klikt op Iemand anders helpen. Even later verschijnt een beveiligingscode die gedurende 10 minuten geldig blijft. Deze code moet je dus op een veilige manier, bijvoorbeeld telefonisch, binnen dat tijdsbestek tot bij de andere partij krijgen. Die start dan op zijn beurt Quick Assist op en vult de code in bij Code van assistent

Hij klikt vervolgens op Scherm delen, waarna op het scherm van de hulpverlener de keuze verschijnt tussen Volledig beheer en Scherm bekijken. In het eerste geval kan hij de pc van de kennis daadwerkelijk overnemen en op afstand besturen. Nadat de kennis op de knop Toestaan drukt, krijgt de hulpverlener het beeldscherm van de andere partij te zien. In een knoppenbalk vindt hij tools als Aantekeningen maken en Beeldscherm selecteren (als er meerdere schermen zijn). Beide partijen kunnen de verbinding op elk moment onderbreken.

©PXimport

Supremo: hulpverlening

Quick Assist laat je helaas niet toe een onbeheerde pc over te nemen, zoals je thuis-pc wanneer je onderweg bent bijvoorbeeld of een pc die ergens anders in huis draait. Dat kan wel met een tool als Supremo Remote Desktop, gratis voor niet-professioneel gebruik. De client-app is bovendien beschikbaar voor Windows, macOS, Linux en als mobiele app voor Android en iOS.

Je hoeft de portable tool maar op te starten om al meteen Uw ID evenals een Wachtwoord te zien verschijnen, eventueel nadat je op Accepteren hebt geklikt. De hulpverlener start eveneens Supremo op. Bij Verbind met vult hij jouw ID in en hij bevestigt met Verbinden. Hij vult tevens je wachtwoord in en zodra hij met OK bevestigt, krijgt hij je scherm te zien en kan hij je pc overnemen. 

Via de knoppen bovenaan kan hij bovendien bestanden uitwisselen, chatten en (via het Controle-menu) onder meer de pc op afstand laten herstarten en het klembord delen. Via de mobiele client-app is het zelfs mogelijk op deze manier een Windows-pc te ‘besturen’.

©PXimport

Onbeheerd

Met Supremo is het ook mogelijk een onbeheerd toestel op afstand over te nemen. Dat kan door Supremo als een service op Windows te installeren. Start hiervoor Supremo op en kies Extra. Open hier de rubriek Beveiliging en geef een Secundair wachtwoord (2x) op. 

Vervolgens ga je naar Opties, waar je een vinkje zet bij Start Supremomet Windows (onbeheerde toegang). Bevestig met Opslaan. Je controleert dan of de Supremo-service wel degelijk actief is: druk op Windows-toets+R en voer services.msc uit: Supremo hoort erbij te zitten.

Om verbinding te maken, voer je opnieuw het ID van de pc in en na het invullen van het vaste (secundaire) wachtwoord kun je de onbeheerde pc overnemen. Op de overgenomen pc vind je Supremo terug in het systeemvak. Klik met rechts op het pictogram en kies Open sessie manager om na te gaan welke pc (computernaam en id) de pc heeft overgenomen.

©PXimport

TeamViewer: installatie

Biedt Supremo niet voldoende flexibiliteit, dan kun je nog terecht bij TeamViewer, een van de stabielste en populairste tools voor afstandscomputeren. Surf naar www.teamviewer.com en klik op Gratis downloaden om meteen de meest aangewezen versie voor je pc te downloaden (wellicht is dat Windows 64 bit). Houd er rekening mee dat TeamViewer alleen gratis is voor niet-commercieel gebruik. De commerciële prijzen zijn trouwens behoorlijk pittig, zoals je kunt lezen op de site.

Met een dubbelklik installeer je de tool. Je kunt uit drie installatietypes kiezen: Installeren met standaardinstellingen, Onbeheerde toegang op dit apparaat installerenen instellen en Alleen starten.

We gaan uit van een standaardinstallatie en kiezen dus de bovenste optie. Plaats een vinkje bij Geavanceerde instellingen tonen en bevestig met Accepteren / Volgende. In het volgende venster hoef je geen enkel vinkje te plaatsen (tenzij je op afstand wilt kunnen printen, een VPN wilt gebruiken of de meeting add-in voor Outlook wilt installeren). 

Druk op Volgende om de installatie van start te laten gaan. Na afloop selecteer je Ik wil de gratis versie gebruiken voor privégebruik – tenzij je ook interesse hebt in enkele commerciële functies en de 14-daagse proefversie liever gebruikt. Rond af met Voltooien.

©PXimport

Machtigingen

Bij de eerste keer starten, moet je wel even akkoord gaan met de licentieovereenkomst. Daarna duikt het hoofdvenster van TeamViewer op. Net als bij Supremo vind je hier Uw ID en Wachtwoord terug en kun je in het rechterpaneel het Partner-ID invullen. Dit moet die partner (alias hulpbehoevende) je dan natuurlijk wel eerst bezorgen. 

Standaard staat Afstandsbediening geselecteerd, waarmee je de andere pc dan kunt overnemen. Je kunt hier ook Bestandsoverdracht selecteren als het alleen je bedoeling is bestanden tussen beide pc uit te wisselen. Zodra je op Verbinden klikt, wordt om het wachtwoord van de andere pc gevraagd. Wanneer je hier op Geavanceerd klikt, kun je in het uitklapmenu bij Toegangsbeheer uit verschillende vooraf machtigingensets kiezen, waaronder Volledige toegang, Alles bevestigen, Weergeven en tonen en Aangepaste instellingen

Bij deze laatste optie kun je zelf bepalen welke machtigingen je precies wilt verlenen. Klik dan op Toegangsbeheer en kies bij elk van de negen machtigingen uit Toegestaan, Na bevestiging of Geweigerd.

©PXimport

Beeld en informatie

Na je bevestiging met Aanmelden verschijnt het bureaublad van de ander op je scherm, eventueel nadat die eerst zijn fiat heeft gegeven. Aan de knoppenbalk bovenaan merk je duidelijk dat TeamViewer meer mogelijkheden biedt dan Supremo. Zo bevat de knop Beeld verschillende opties om de beeldweergave aan te passen en te optimaliseren.

Als je op het zwarte pijltje klikt in de subrubriek Kwaliteit, kun je via schuifbalken het aantal Kleuren en de Kwaliteit instellen. Uiteraard geldt hier: hoe hoger, hoe meer bandbreedte er is vereist. Via de knop Schermresolutie kun je uit diverse (kleinere) resoluties kiezen. Zijn de resoluties tussen je eigen monitor en die van je partner verschillend, dan werkt de optie Best passend in de rubriek Schalen doorgaans het handigst.

Links op de knoppenbalk tref je de knop Home aan. De eerste keer dat je hierop klikt, kan het even duren, omdat TeamViewer allerlei systeeminformatie van de partner-pc bij elkaar sprokkelt, zoals de processen, cpu-, RAM- en schijfgebruik, ip-adres enzovoort. Je vindt hier ook verschillende links naar handige Windows-onderdelen als Taakbeheer openen en Netwerkcentrum openen.

©PXimport

Communicatie

Het kan natuurlijk handig zijn als je tijdens zo’n overnamesessie met de partner kunt communiceren. Dat kan weliswaar met een smartphone, maar TeamViewer zelf kent ook enkele communicatiemogelijkheden. Er is bijvoorbeeld een eenvoudige chatmodule, maar je kunt ook een videogesprek opzetten.

Ga naar Extra’s / Opties / Video en Audioconferenties om je webcam, microfoon en luidsprekers te selecteren en optimaal in te stellen. Eventueel moet je nog even op het microfoon- of camera-icoontje klikken om het geluid of beeld te activeren.

Erg handig is ook het ingebouwde whiteboard. Deze functie geeft je enkele tools in handen, zoals een pen, markeerstift, tekst en gom, waarmee je notities rechtstreeks op het scherm (van je partner) kunt maken, bijvoorbeeld om bepaalde onderdelen toe te lichten.

Bij Communicatie vind je ook nog de optie Van kant wisselen met partner – handig om je partner even een kijkje op jouw bureaublad te laten nemen. Helaas werkt deze functie niet in de gratis editie.

©PXimport

Bestandstransfer

TeamViewer laat zich ook gewillig inzetten om snel bestanden tussen twee pc’s uit te wisselen. Dat kon weliswaar door bij het opzetten van een verbinding de optie Bestandsoverdracht te selecteren, maar het kan ook wanneer je voor Afstandsbediening had gekozen (zie ook de paragraaf ‘Machtigingen’), vanuit de rubriek Bestanden en extra’s.

Je hebt hier twee mogelijkheden: Bestandsoverdracht openen en Delen via File Box. Bij de eerste optie verschijnt een tweedelig browservenster, waarin je links in je eigen pc en rechts in de partner-pc kunt navigeren en zo mappen en bestanden van het ene deel naar het andere kunt verplaatsen. Bij de tweede optie verschijnt een extra rubriek in het pop-upvenster van TeamViewer, waar je eenvoudigweg afzonderlijke bestanden naartoe sleept. Die verschijnen dan ook in het venster op de andere pc, waar een druk op de knop Download volstaat om zo’n bestand op het halen.

In dezelfde rubriek tref je ook een knop aan voor het maken van een schermafbeelding en van een heuse screencast (via Sessieopname starten). Druk op de rode opnameknop om de opname te onderbreken of te bewaren in een huiseigen TVS-videoformaat.

©PXimport

Onbeheerde overname

Om ook een onbeheerde pc op afstand te kunnen overnemen, kun je al tijdens de installatie van Teamviewer Onbeheerde toegang op dit apparaat installeren en instellen. Had je toch Installeren met standaardinstellingen geselecteerd, dan ga je in TeamViewer eerst naar Extra’s / Opties / Beveiliging en klik je bij Eenvoudige toegang verlenen op Configureren. Er verschijnt nu een dialoogvenster dat je automatisch ook te zien krijgt als je Onbeheerde toegang op dit apparaat installeren en instellen had gekozen.

Strikt genomen kun je dit venster ook negeren met Annuleren en een persoonlijk wachtwoord instellen, waarmee je de pc dan via TeamViewer kunt benaderen. In dit geval ga je naar Opties / Geavanceerd / Geavanceerde opties tonen en scrol je naar Persoonlijk wachtwoord, waar je een stevig wachtwoord invult (2x) en bevestigt met OK.

Een veiliger oplossing is niet op Annuleren te klikken, maar op Account aanmaken, waarna je een (computer)naam, e-mailadres en wachtwoord invult. Klik vervolgens op de link in de bevestigingsmail en bevestig daarna met de knop Toewijzen. Je kunt de pc nu eenvoudigweg bereiken door op een ander toestel TeamViewer op te starten, in het hoofdvenster Aanmelden te kiezen en je met hetzelfde account aan te melden.

©PXimport

Mobiele apps

We tonen ook nog even hoe je met de mobiele TeamViewer-app een verbinding kunt opzetten. We nemen Android als voorbeeld, met de app TeamViewer Remote Control. Ook hier hoef je maar het Partner-ID in te vullen en hetzij Afstandsbediening, hetzij Bestandsoverdracht te selecteren. Na het invullen van het wachtwoord krijg je een venster met tips voor muisbediening te zien en vervolgens duikt het bureaublad van de desktop-pc op je smartphone op. 

Via de knopjes onderaan kun je onder meer een ander beeldscherm selecteren (indien van toepassing), een speciaal toetsenbord oproepen (voor bijvoorbeeld Ctrl, Shift en Alt) en snelle acties als Computer Vergrendelen of Reboot computerop afstand selecteren.

Ook de omgekeerde richting is mogelijk. Selecteer hiervoor Open QuickSupport en verleen de gevraagde machtigingen aan QuickSupport. De apparaat-ID verschijnt en op een desktop-pc hoeft iemand nu maar te surfen naar https://start.teamviewer.com en de ID in te vullen. Zodra die dan op Verbinding maken met Partner / TeamVieweropenen klikt en de smartphone-gebruiker zijn toestemming heeft gegeven, krijgt hij het scherm van de smartphone op de pc te zien en kan hij het apparaat op afstand bedienen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare pizzarettes voor minder dan 100 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare pizzarettes voor minder dan 100 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Gek op Italiaans eten? Kijk dan eens naar een pizzarette: een elektrische tafeloven waarbij iedereen aan tafel zijn eigen mini-pizza's kan beleggen en bakken. Wij vonden er vijf voor je.

Een pizzarette is een elektrische tafeloven met een terracotta koepel, vergelijkbaar met gourmetten. Iedereen aan tafel belegt zijn eigen mini-pizza en schuift deze via openingen in de oven. Binnen enkele minuten heb je een versgebakken, krokante pizza. Het is een gezellige, sociale manier om samen te eten. Wij vonden vijf mooie modellen voor een gezellige avond voor minder dan 100 euro.

Emerio PO‑115848 Pizzarette

Dit model van Emerio is geschikt voor zes personen maar heeft een iets ander ontwerp. De terracottadom is gecombineerd met een stevige kunststof basis met antislipvoetjes. Het apparaat gebruikt ongeveer 1200 watt, wat betekent dat de pizzarette snel op temperatuur komt. De bakplaat is voorzien van een antiaanbaklaag waardoor deeg niet blijft plakken en je weinig tot geen olie nodig hebt. Je kunt de pizzarette niet alleen voor pizza gebruiken; met de zes bijgeleverde spatels maak je ook minipannenkoekjes of wraps. Bovenop de dom bevinden zich kleine openingen zodat stoom kan ontsnappen, wat een knapperige korst bevordert. Een controlelampje laat zien wanneer de oven klaar is voor gebruik.

Review.nlis hét testpanel-platform van Kieskeurig.nl waar je als consument de unieke kans krijgt om de nieuwste producten, zoals elektronica en huishoudelijke apparaten, uitgebreid thuis te proberen. Het concept is eenvoudig: je meldt je aan voor specifieke testacties die jou aanspreken. Word je geselecteerd, dan ontvang je het product om het enkele weken in je eigen omgeving te gebruiken.

In ruil voor deze ervaring deel je jouw ongezouten, eerlijke mening in een review om andere kopers te helpen. Na de testperiode is het zelfs soms mogelijk om het product met een mooie korting over te nemen.

Ariete 919 pizzaoven

Wat deze pizzarette uniek maakt, is de speciale 'Pre-Bake' functie op de platte bovenkant van de handgemaakte terracotta koepel. Hiermee bak je het deeg kort voor voordat je het belegt, wat garandeert dat je pizza’s een perfecte, krokante bodem krijgen en niet zompig worden door de tomatensaus. De poreuze terracotta koepel absorbeert bovendien vocht tijdens het bakken, wat bijdraagt aan die authentieke steenoven-smaak. Dankzij het krachtige vermogen van 1500 Watt zijn de creaties in slechts enkele minuten gaar en knapperig. De set is compleet uitgevoerd met acht geïsoleerde bakspatels en een handige deeguitsteker, zodat je direct aan de slag kunt. Of het nu voor een kinderfeestje is of een uitgebreid diner, met deze Emerio Pizzarette wordt samen eten een culinair feestje zonder gedoe.

Emerio PO‑115985 Pizzarette

Voor kleinere gezelschappen is er de Emerio PO‑115985. Deze compacte pizzarette is ontworpen voor vier personen en heeft een vermogen van 900 watt. Net als bij de andere modellen zorgt een terracottadom voor een gelijkmatige warmteverdeling. De bakplaat is voorzien van een antiaanbaklaag waardoor je deeg of andere ingrediënten eenvoudig omdraait. Het apparaat wordt geleverd met vier hittebestendige spatels en heeft ventilatieopeningen om overtollige stoom af te voeren. Met dit toestel bak je niet alleen pizza’s; je kunt er ook kleine broodjes of taartjes mee maken. Doordat het model compacter is, neemt het minder ruimte in op tafel.

Tristar PZ‑9160 Pizza Festa Gourmet

De Tristar PZ‑9160 onderscheidt zich doordat hij drie functies combineert: pizza’s bakken, raclette en gourmetten. Dit tafeltoestel van 1800 watt heeft een grote ronde bakplaat waarboven je een terracottadom plaatst voor pizza’s. Onder dezelfde kap kun je ook kleine pannetjes gebruiken voor kaas of vlees; ze zijn voorzien van een antiaanbaklaag en worden verlicht door een indicatielampje. De temperatuur stel je handmatig in via een draaiknop en een controlelampje geeft aan wanneer het toestel warm is. De set wordt geleverd met zes spatels, zodat je met zes personen kunt koken. Dankzij de antislipvoetjes blijft de unit stabiel op tafel. De PZ‑9160 is sinds 2021 verkrijgbaar.

Emerio Pizzarette PO‑1158471

De Emerio PO‑1158471 is de vierpersoonsversie van de bekende pizzarette. Dit apparaat verbruikt ongeveer 1100 watt en heeft een keramische bakplaat met een antiaanbaklaag, zodat pizza’s niet vastplakken. De terracottadom zorgt voor een gelijkmatige warmte en een knapperige korst. Openingen aan de bovenkant laten stoom ontsnappen en voorkomen dat de pizza te vochtig wordt. Bij de set krijg je vier spatels met geïsoleerde handvatten. Omdat dit model kleiner is, neemt het niet veel plaats in op tafel en is het ook geschikt voor kleinere huishoudens. De pizzarette is geschikt voor gebruik met kant‑en‑klare pizzabodems of zelfgemaakt deeg.

▼ Volgende artikel
Slim wachtwoordbeheer: zo houd je je accounts écht veilig
© Queenmoonlite Studio - stock.adobe.com
Huis

Slim wachtwoordbeheer: zo houd je je accounts écht veilig

Hoewel wachtwoordloze technieken als toegangssleutels snel terrein winnen, doe je er voorlopig goed aan slim om te gaan met je huidige wachtwoorden. De tips en (gratis) tools in dit artikel helpen je bij het opzetten van degelijk wachtwoordbeheer.

Dit gaan we doen

Sterke wachtwoorden en tweestapsverificatie blijven voorlopig onmisbaar, ook nu toegangssleutels opkomen. In dit artikel lees je hoe je veilig en praktisch met wachtwoorden omgaat. Je ontdekt welke gratis tools je helpen – zoals Bitwarden voor cloudbeheer of KeePassXC voor lokale opslag – en hoe je 2FA en authenticatie-apps toevoegt voor extra bescherming. Verder komt aan bod hoe je datalekken opspoort, phishing voorkomt, herstelcodes bewaart en aparte browserprofielen instelt voor gevoelige accounts. Tot slot lees je hoe toegangssleutels werken, de toekomst van wachtwoordloos inloggen.

Lees ook: Bescherm je data: voorkom digitale beveiligingslekken

Cloudbeheer

Telkens hetzelfde wachtwoord gebruiken voor meerdere apps en diensten is sterk af te raden, maar verschillende complexe wachtwoorden onthouden lukt haast niet zonder een wachtwoordbeheerder. Een degelijke, gratis optie is het opensource Bitwarden. Kies eerst een hoofdwachtwoord en installeer daarna de desktop-app, browserextensies (voor automatisch invullen) en/of de mobiele app. Je wachtwoordkluis wordt end-to-end versleuteld in de cloud bewaard en wordt via je account gesynchroniseerd. Kies bij voorkeur bitwarden.eu als serverlocatie. Je kunt ook creditcards en andere gevoelige gegevens in je kluis bewaren.

De webversie van Bitwarden is nog handiger als je ook de browserextensie installeert.

Lokaal beheer

Bitwarden is een uitstekende wachtwoordmanager, maar functies als TOTP-authenticatie (Time-based One-Time Password) zijn alleen beschikbaar in de betaalde versie. Misschien stoort het je ook dat je wachtwoordkluis in de cloud wordt opgeslagen. Een gratis, opensource-alternatief is KeePassXC. Deze bewaart alles lokaal in een versleuteld bestand, van wachtwoorden en creditcards tot notities. De app werkt volledig offline, ondersteunt ook TOTP-authenticatie en vult inloggegevens automatisch in via een browserextensie. Wil je toch synchronisatie, dan kun je de database delen via een cloudopslagdienst als Google Drive of Dropbox, of met Syncthing.

KeePassXC is een volwaardige wachtwoordmanager, weliswaar offline.

Algoritme

Bij wachtwoordbeheerders als Bitwarden en KeePassXC worden je wachtwoorden opgeslagen. LessPass pakt het anders aan. Deze bewaart niets, maar genereert je wachtwoorden telkens opnieuw via een algoritme op basis van je hoofdwachtwoord, gebruikersnaam en sitenaam. Uit veiligheidsoverwegingen gebruik je hiervoor liefst de browserextensie of mobiele app, zodat alles lokaal gebeurt. Omdat nergens iets wordt opgeslagen, is dit systeem veilig, maar je moet bij elke herberekening wel exact dezelfde gegevens ingeven. Automatisch invullen of ondersteuning voor notities ontbreekt helaas.

LessPass: veiliger, maar het luistert nauw en is omslachtiger.

Browsers

Gebruik je bijna uitsluitend je browser voor allerlei aanmeldingen, dan kun je ook de ingebouwde wachtwoordbeheerfunctie gebruiken. Deze zit in de meeste Chromium-browsers en in Firefox. In Chrome ga je naar Instellingen / Jij en Google / Synchronisatie en Google-services. Schakel de functie in en zorg dat bij Beheren wat je synchroniseert ook Wachtwoorden en toegangssleutels is aangevinkt. Wil je liever niet synchroniseren, dan kun je wachtwoorden ook handmatig exporteren en importeren via Instellingen / Automatisch invullen en wachtwoorden / Google Wachtwoordmanager. Kies daar Instellingen en Wachtwoorden exporteren. Je kunt het opnieuw inladen via Wachtwoorden importeren. Verwijder eventueel het csv-bestand na gebruik. Firefox biedt vergelijkbare opties.

In onder meer Chrome kun je wachtwoorden (en meer) via je account laten synchroniseren.

2FA

Zelfs met een degelijke wachtwoordbeheerder blijven wachtwoorden een zwakke schakel: ze zijn te eenvoudig, je vergeet of verliest ze, je geeft ze in op phishing-sites of malware onderschept ze. Daarom is het aangeraden om 2FA, oftewel tweestapsverificatie, te activeren. Daarbij is naast je wachtwoord een extra factor nodig, zoals een pincode, TOTP, sms, pushmelding, biometrie of een beveiligingssleutel. Een handig overzicht van sites en diensten die 2FA ondersteunen, met info over de gebruikte methoden en links naar de instelinstructies, vind je op https://2fawebsites.github.io en op de thematische https://2fa.directory.

Een uitgebreide lijst met diensten die 2FA ondersteunen.

Authenticator

Er bestaan meerdere verificatiemethoden voor 2FA, maar vrijwel alle diensten ondersteunen verificatie zowel via sms als via TOTP. Bij TOTP is geen internet of gsm-netwerk nodig, wat het minder kwetsbaar maakt voor onderschepping of sim-swapping. Om zulke codes te genereren heb je een TOTP-authenticator-app nodig. Goede gratis opties zijn Google Authenticator, Microsoft Authenticator (ondersteunt geen wachtwoordbeheer en autofill meer), Aegis Authenticator en Authy. Alle vier ondersteunen TOTP en bieden een back-upfunctie. Wil je je codes exporteren, dan lukt dit het best met Google of Aegis. Deze laatste is ook opensource, maar is enkel beschikbaar voor Android. Authy is veelzijdigst, want bruikbaar op Android, iOS, macOS en Windows.

Export van TOTP-codes in Google Authenticator (voor gebruik op een ander apparaat).

Herstelcodes

De meeste diensten met 2FA laten je ook herstelcodes gebruiken. Deze bieden een uitweg als je tijdelijk geen toegang hebt tot andere aanmeldopties, bijvoorbeeld bij verlies van je smartphone. Bewaar deze herstelcodes tevens digitaal, zoals in het notitiegedeelte van je favoriete wachtwoordmanager, in een versleutelde VeraCrypt-container of in een versleuteld cloudbestand. Bij Google vind je tot 10 herstelcodes via https://myaccount.google.com/security, bij Back-upcodes. Bij Microsoft is dit beperkt tot één code: ga naar https://account.microsoft.com/security, klik op Beheren hoe ik me aanmeld en kies Een nieuwe code genereren.

Bij Microsoft kun je slechts één herstelcode tegelijk activeren.

Gehackt?

Het is verstandig om regelmatig te controleren of een van je login-id's al in een online datalek voorkomt. Dit kan via Have I Been Pwned. Hier vul je e-mailadres in en je ziet meteen hoeveel en welke datalekken er zijn. Klik bovenaan op Notify Me voor een gratis melding zodra je adres in een nieuw lek opduikt. Klik op Passwords om te controleren of een wachtwoord reeds voorkomt in een datalek.

In Chrome kun je via chrome://password-manager/checkup?start=true eveneens een wachtwoordcheck uitvoeren. Je ziet ook hoeveel wachtwoorden zwak zijn of worden hergebruikt.

Een weinig opbeurend rapport: zestien datalekken gevonden.

Anti-phishing

Wachtwoorden bieden weinig bescherming tegen phishing-sites, dus zorg ervoor dat je hiertegen zo goed mogelijk beveiligd bent. In je browser, zoals Chrome, ga je naar Instellingen, kies Privacy en beveiliging / Beveiliging en activeer bij voorkeur Geoptimaliseerde beveiliging bij Safe Browsing, of anders Standaardbeveiliging. Daarnaast kun je via DNS phishing-sites al blokkeren voor ze laden. Een optie is het gebruik van de nieuwe Europese publieke DNS4EU-resolvers. Kies hier voor Protective resolution (86.54.11.1 en 86.54.11.201), eventueel aangevuld met kinderbescherming en/of advertentieblokkering. Op de site vind je stap-voor-stap-instructies.

De EU biedt nu ook eigen publieke DNS-filters aan.

E-mailadres

Veel diensten laten je een e-mailadres opgeven ingeval je je wachtwoord vergeet of je account wordt geblokkeerd. Je ontvangt dan een mail om je identiteit te bevestigen en een herstellink te krijgen. Gebruik hiervoor liefst niet je hoofdadres, want als iemand dat via een datalek bemachtigt, kan die herstelmails onderscheppen en je accounts via wachtwoordherstel overnemen. Je kiest dus beter een apart e-mailadres dat je nergens anders voor gebruikt. Bij Google kun je dit instellen op https://myaccount.google.com/security, bij Herstelmailadres.

Je gebruikt bij voorkeur een afzonderlijk adres voor het wachtwoordherstel.

Lees ook: Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Browserprofiel

Voor gevoelige accounts zoals online bankieren of je wachtwoordkluis kun je overwegen een apart browserprofiel te gebruiken. Malafide scripts of extensies uit je standaardprofiel worden zo niet geactiveerd. Zo beperk je ook tracering en fingerprinting, en voorkom je dat je per ongeluk ingelogd blijft, aangezien je in dat profiel geen andere sites bezoekt.

In Chrome maak je een nieuw profiel aan via het profielicoon rechtsboven. Kies Chrome-profiel toevoegen. Je kunt inloggen met een Google-account of klikken op Doorgaan zonder account. Kies een zoekmachine, vul een profielnaam in, selecteer een opvallend thema en klik op Klaar.

Overweeg een afzonderlijk browserprofiel voor privacygevoelige online diensten.

Aanmeldpogingen

Bij sommige diensten, zoals Google en Microsoft, ontvang je automatisch een e-mail of pushmelding zodra een nieuw apparaat of een nieuwe browser inlogt. Zo kun je snel ingrijpen, bijvoorbeeld door je wachtwoord aan te passen of verdachte sessies uit te loggen. Bij Google ga je naar https://myaccount.google.com/security. Scrol naar Je apparaten en klik op Apparaten beheren. Selecteer een sessie en kies Uitloggen. Bij Microsoft ga je naar https://account.microsoft.com/security en klik je op Mijn aanmeldactiviteiten weergeven.

Ook bij Google kun je de recentste sessies (en gekoppelde diensten) bekijken.

Beveiligingssleutel

Je kunt een fysieke beveiligingssleutel (zoals de meeste YubiKeys) ook gebruiken om je wachtwoordkluis te openen in combinatie met je hoofdwachtwoord.

Installeer eerst Yubikey Manager en start dit programma. Ga naar Applications/OTP en klik op Configure bij een vrij slot. Kies Challenge-response en klik op Generate voor een geheime sleutel. Vink Require touch aan voor extra veiligheid. Bevestig met Finish.

Open vervolgens je database in KeePassXC en ga naar Database / Databasebeveiliging. Kies Aanvullende bescherming toevoegen / Challenge-Response toevoegen. Selecteer het juiste slot van je ingeplugde beveiligingssleutel en bevestig met OK.

Voortaan is deze wachtwoordkluis alleen toegankelijk met wachtwoord en token.

Yubikey kopen?

Dan kan gewoon

Browserwachtwoorden

Gebruik je meerdere browsers en zoek je het wachtwoord van een specifieke site, wil je alle wachtwoorden exporteren voor import in een andere browser, of is je systeem gecrasht en wil je de wachtwoorden uit je browserprofielen halen? Dan kan het gratis WebBrowserPassView handig van pas komen (let op: je virusscanner kan een foutpositief geven). Pak het zip-bestand uit met het wachtwoord wbpv28821@ en start de portable app. Je krijgt een overzicht van alle gevonden sites en log-ins. Via Bestand / Geselecteerde items opslaan kun je exporteren naar diverse csv-formaten, zoals voor Chrome, KeePass en Firefox.

Je browserlogins op een presenteerblaadje.

Toegangssleutels

Een mooie afsluiter lijkt ons een tip rond passkeys, oftewel toegangssleutels. Immers, steeds meer diensten (en wachtwoordmanagers) ondersteunen deze aanmeldmethode waarbij je geen wachtwoord meer hoeft in te voeren. Een passkey is een cryptografisch sleutelpaar: de publieke sleutel wordt bewaard bij de onlinedienst, terwijl de (afgeleide) private sleutel veilig op je toestel blijft, zoals je pc, smartphone of een fysieke beveiligingssleutel zoals een Yubikey.

Zo maak je een toegangssleutel aan bij Google. Ga naar https://g.co/passkeys en meld je aan. Klik twee keer op Toegangssleutel maken. Je toestel stelt nu een methode voor, zoals gezichtsherkenning, vingerafdruk of pincode. Bevestig de koppeling. Vanaf nu kun je je bij Google aanmelden vanaf dit toestel, zonder wachtwoord.

Je kunt meerdere toegangssleutels maken voor diverse apparaten.

View post on TikTok