ID.nl logo
Computer op afstand overnemen: Gratis software
© PXimport
Huis

Computer op afstand overnemen: Gratis software

Een kennis zit in de knoei met een programma en via de telefoon lukt het je niet zo goed om hem op weg te helpen. Of je bent ergens onderweg en je had graag enkele documenten op je thuis-pc bekeken. In beide gevallen is er een prima uitweg: de computer op afstand overnemen. We bekijken hiervoor een paar tools met steeds meer mogelijkheden, die je gratis kunt gebruiken.

Heb je Windows Pro, dan hoef je voor een potje ‘computeren op afstand’ niet eens te gaan shoppen: er zit namelijk in een functie ingebouwd waarmee dat mogelijk wordt. Om je pc te laten overnemen, open je hiervoor Instellingen in Windows en kies je Systeem / Extern bureaublad. Schakel de functie in en klik vervolgens op Gebruikers selecteren die externe toegang kunnen krijgen tot deze pc. Via de knop Toevoegen selecteer je de accounts die je pc op afstand mogen benaderen.

Op de andere pc – dat kan er overigens ook eentje met Windows 10 Home erop zijn – kun je dan verbinding intikken in de zoekbalk van het startmenu en Verbinding maken met extern bureaublad kiezen. In het dialoogvenster kies je Opties weergeven en vul je het ip-adres of de naam van de andere computer in, evenals de Gebruikersnaam. Klik op Verbinden en vul het bijbehorende wachtwoord in. 

Je kunt eventueel ook een andere client voor zo’n verbinding inzetten (zie www.tiny.cc/remdesktop) en de andere pc overnemen. Althans, als het goed is. Niet zelden stribbelt een router tegen en vergt het opzetten nog enig configuratiewerk. Daarom maken we toch liever gebruik van andere tools die ook helemaal blij zijn met Windows 10 Home.

©PXimport

Quick Assist

Windows komt gelukkig ook met een lichtvoetiger oplossing, die eveneens in Windows 10 Home beschikbaar is. De standaard geïnstalleerde app luistert naar de naam Quick Assist en kun je zien als de opvolger van het vroegere programma Hulp op afstand.

De naam maakt meteen duidelijk wat het opzet van deze tool is: iemand heeft hulp nodig en iemand anders is bereid die hulp te bieden.

Beginnen we met de helpende partij. Die start Quick Assist op vanuit het startmenu en klikt op Iemand anders helpen. Even later verschijnt een beveiligingscode die gedurende 10 minuten geldig blijft. Deze code moet je dus op een veilige manier, bijvoorbeeld telefonisch, binnen dat tijdsbestek tot bij de andere partij krijgen. Die start dan op zijn beurt Quick Assist op en vult de code in bij Code van assistent

Hij klikt vervolgens op Scherm delen, waarna op het scherm van de hulpverlener de keuze verschijnt tussen Volledig beheer en Scherm bekijken. In het eerste geval kan hij de pc van de kennis daadwerkelijk overnemen en op afstand besturen. Nadat de kennis op de knop Toestaan drukt, krijgt de hulpverlener het beeldscherm van de andere partij te zien. In een knoppenbalk vindt hij tools als Aantekeningen maken en Beeldscherm selecteren (als er meerdere schermen zijn). Beide partijen kunnen de verbinding op elk moment onderbreken.

©PXimport

Supremo: hulpverlening

Quick Assist laat je helaas niet toe een onbeheerde pc over te nemen, zoals je thuis-pc wanneer je onderweg bent bijvoorbeeld of een pc die ergens anders in huis draait. Dat kan wel met een tool als Supremo Remote Desktop, gratis voor niet-professioneel gebruik. De client-app is bovendien beschikbaar voor Windows, macOS, Linux en als mobiele app voor Android en iOS.

Je hoeft de portable tool maar op te starten om al meteen Uw ID evenals een Wachtwoord te zien verschijnen, eventueel nadat je op Accepteren hebt geklikt. De hulpverlener start eveneens Supremo op. Bij Verbind met vult hij jouw ID in en hij bevestigt met Verbinden. Hij vult tevens je wachtwoord in en zodra hij met OK bevestigt, krijgt hij je scherm te zien en kan hij je pc overnemen. 

Via de knoppen bovenaan kan hij bovendien bestanden uitwisselen, chatten en (via het Controle-menu) onder meer de pc op afstand laten herstarten en het klembord delen. Via de mobiele client-app is het zelfs mogelijk op deze manier een Windows-pc te ‘besturen’.

©PXimport

Onbeheerd

Met Supremo is het ook mogelijk een onbeheerd toestel op afstand over te nemen. Dat kan door Supremo als een service op Windows te installeren. Start hiervoor Supremo op en kies Extra. Open hier de rubriek Beveiliging en geef een Secundair wachtwoord (2x) op. 

Vervolgens ga je naar Opties, waar je een vinkje zet bij Start Supremo met Windows (onbeheerde toegang). Bevestig met Opslaan. Je controleert dan of de Supremo-service wel degelijk actief is: druk op Windows-toets+R en voer services.msc uit: Supremo hoort erbij te zitten.

Om verbinding te maken, voer je opnieuw het ID van de pc in en na het invullen van het vaste (secundaire) wachtwoord kun je de onbeheerde pc overnemen. Op de overgenomen pc vind je Supremo terug in het systeemvak. Klik met rechts op het pictogram en kies Open sessie manager om na te gaan welke pc (computernaam en id) de pc heeft overgenomen.

©PXimport

TeamViewer: installatie

Biedt Supremo niet voldoende flexibiliteit, dan kun je nog terecht bij TeamViewer, een van de stabielste en populairste tools voor afstandscomputeren. Surf naar www.teamviewer.com en klik op Gratis downloaden om meteen de meest aangewezen versie voor je pc te downloaden (wellicht is dat Windows 64 bit). Houd er rekening mee dat TeamViewer alleen gratis is voor niet-commercieel gebruik. De commerciële prijzen zijn trouwens behoorlijk pittig, zoals je kunt lezen op de site.

Met een dubbelklik installeer je de tool. Je kunt uit drie installatietypes kiezen: Installeren met standaardinstellingen, Onbeheerde toegang op dit apparaat installeren en instellen en Alleen starten.

We gaan uit van een standaardinstallatie en kiezen dus de bovenste optie. Plaats een vinkje bij Geavanceerde instellingen tonen en bevestig met Accepteren / Volgende. In het volgende venster hoef je geen enkel vinkje te plaatsen (tenzij je op afstand wilt kunnen printen, een VPN wilt gebruiken of de meeting add-in voor Outlook wilt installeren). 

Druk op Volgende om de installatie van start te laten gaan. Na afloop selecteer je Ik wil de gratis versie gebruiken voor privégebruik – tenzij je ook interesse hebt in enkele commerciële functies en de 14-daagse proefversie liever gebruikt. Rond af met Voltooien.

©PXimport

Machtigingen

Bij de eerste keer starten, moet je wel even akkoord gaan met de licentieovereenkomst. Daarna duikt het hoofdvenster van TeamViewer op. Net als bij Supremo vind je hier Uw ID en Wachtwoord terug en kun je in het rechterpaneel het Partner-ID invullen. Dit moet die partner (alias hulpbehoevende) je dan natuurlijk wel eerst bezorgen. 

Standaard staat Afstandsbediening geselecteerd, waarmee je de andere pc dan kunt overnemen. Je kunt hier ook Bestandsoverdracht selecteren als het alleen je bedoeling is bestanden tussen beide pc uit te wisselen. Zodra je op Verbinden klikt, wordt om het wachtwoord van de andere pc gevraagd. Wanneer je hier op Geavanceerd klikt, kun je in het uitklapmenu bij Toegangsbeheer uit verschillende vooraf machtigingensets kiezen, waaronder Volledige toegang, Alles bevestigen, Weergeven en tonen en Aangepaste instellingen

Bij deze laatste optie kun je zelf bepalen welke machtigingen je precies wilt verlenen. Klik dan op Toegangsbeheer en kies bij elk van de negen machtigingen uit Toegestaan, Na bevestiging of Geweigerd.

©PXimport

Beeld en informatie

Na je bevestiging met Aanmelden verschijnt het bureaublad van de ander op je scherm, eventueel nadat die eerst zijn fiat heeft gegeven. Aan de knoppenbalk bovenaan merk je duidelijk dat TeamViewer meer mogelijkheden biedt dan Supremo. Zo bevat de knop Beeld verschillende opties om de beeldweergave aan te passen en te optimaliseren.

Als je op het zwarte pijltje klikt in de subrubriek Kwaliteit, kun je via schuifbalken het aantal Kleuren en de Kwaliteit instellen. Uiteraard geldt hier: hoe hoger, hoe meer bandbreedte er is vereist. Via de knop Schermresolutie kun je uit diverse (kleinere) resoluties kiezen. Zijn de resoluties tussen je eigen monitor en die van je partner verschillend, dan werkt de optie Best passend in de rubriek Schalen doorgaans het handigst.

Links op de knoppenbalk tref je de knop Home aan. De eerste keer dat je hierop klikt, kan het even duren, omdat TeamViewer allerlei systeeminformatie van de partner-pc bij elkaar sprokkelt, zoals de processen, cpu-, RAM- en schijfgebruik, ip-adres enzovoort. Je vindt hier ook verschillende links naar handige Windows-onderdelen als Taakbeheer openen en Netwerkcentrum openen.

©PXimport

Communicatie

Het kan natuurlijk handig zijn als je tijdens zo’n overnamesessie met de partner kunt communiceren. Dat kan weliswaar met een smartphone, maar TeamViewer zelf kent ook enkele communicatiemogelijkheden. Er is bijvoorbeeld een eenvoudige chatmodule, maar je kunt ook een videogesprek opzetten.

Ga naar Extra’s / Opties / Video en Audioconferenties om je webcam, microfoon en luidsprekers te selecteren en optimaal in te stellen. Eventueel moet je nog even op het microfoon- of camera-icoontje klikken om het geluid of beeld te activeren.

Erg handig is ook het ingebouwde whiteboard. Deze functie geeft je enkele tools in handen, zoals een pen, markeerstift, tekst en gom, waarmee je notities rechtstreeks op het scherm (van je partner) kunt maken, bijvoorbeeld om bepaalde onderdelen toe te lichten.

Bij Communicatie vind je ook nog de optie Van kant wisselen met partner – handig om je partner even een kijkje op jouw bureaublad te laten nemen. Helaas werkt deze functie niet in de gratis editie.

©PXimport

Bestandstransfer

TeamViewer laat zich ook gewillig inzetten om snel bestanden tussen twee pc’s uit te wisselen. Dat kon weliswaar door bij het opzetten van een verbinding de optie Bestandsoverdracht te selecteren, maar het kan ook wanneer je voor Afstandsbediening had gekozen (zie ook de paragraaf ‘Machtigingen’), vanuit de rubriek Bestanden en extra’s.

Je hebt hier twee mogelijkheden: Bestandsoverdracht openen en Delen via File Box. Bij de eerste optie verschijnt een tweedelig browservenster, waarin je links in je eigen pc en rechts in de partner-pc kunt navigeren en zo mappen en bestanden van het ene deel naar het andere kunt verplaatsen. Bij de tweede optie verschijnt een extra rubriek in het pop-upvenster van TeamViewer, waar je eenvoudigweg afzonderlijke bestanden naartoe sleept. Die verschijnen dan ook in het venster op de andere pc, waar een druk op de knop Download volstaat om zo’n bestand op het halen.

In dezelfde rubriek tref je ook een knop aan voor het maken van een schermafbeelding en van een heuse screencast (via Sessieopname starten). Druk op de rode opnameknop om de opname te onderbreken of te bewaren in een huiseigen TVS-videoformaat.

©PXimport

Onbeheerde overname

Om ook een onbeheerde pc op afstand te kunnen overnemen, kun je al tijdens de installatie van Teamviewer Onbeheerde toegang op dit apparaat installeren en instellen. Had je toch Installeren met standaardinstellingen geselecteerd, dan ga je in TeamViewer eerst naar Extra’s / Opties / Beveiliging en klik je bij Eenvoudige toegang verlenen op Configureren. Er verschijnt nu een dialoogvenster dat je automatisch ook te zien krijgt als je Onbeheerde toegang op dit apparaat installeren en instellen had gekozen.

Strikt genomen kun je dit venster ook negeren met Annuleren en een persoonlijk wachtwoord instellen, waarmee je de pc dan via TeamViewer kunt benaderen. In dit geval ga je naar Opties / Geavanceerd / Geavanceerde opties tonen en scrol je naar Persoonlijk wachtwoord, waar je een stevig wachtwoord invult (2x) en bevestigt met OK.

Een veiliger oplossing is niet op Annuleren te klikken, maar op Account aanmaken, waarna je een (computer)naam, e-mailadres en wachtwoord invult. Klik vervolgens op de link in de bevestigingsmail en bevestig daarna met de knop Toewijzen. Je kunt de pc nu eenvoudigweg bereiken door op een ander toestel TeamViewer op te starten, in het hoofdvenster Aanmelden te kiezen en je met hetzelfde account aan te melden.

©PXimport

Mobiele apps

We tonen ook nog even hoe je met de mobiele TeamViewer-app een verbinding kunt opzetten. We nemen Android als voorbeeld, met de app TeamViewer Remote Control. Ook hier hoef je maar het Partner-ID in te vullen en hetzij Afstandsbediening, hetzij Bestandsoverdracht te selecteren. Na het invullen van het wachtwoord krijg je een venster met tips voor muisbediening te zien en vervolgens duikt het bureaublad van de desktop-pc op je smartphone op. 

Via de knopjes onderaan kun je onder meer een ander beeldscherm selecteren (indien van toepassing), een speciaal toetsenbord oproepen (voor bijvoorbeeld Ctrl, Shift en Alt) en snelle acties als Computer Vergrendelen of Reboot computer op afstand selecteren.

Ook de omgekeerde richting is mogelijk. Selecteer hiervoor Open QuickSupport en verleen de gevraagde machtigingen aan QuickSupport. De apparaat-ID verschijnt en op een desktop-pc hoeft iemand nu maar te surfen naar https://start.teamviewer.com en de ID in te vullen. Zodra die dan op Verbinding maken met Partner / TeamViewer openen klikt en de smartphone-gebruiker zijn toestemming heeft gegeven, krijgt hij het scherm van de smartphone op de pc te zien en kan hij het apparaat op afstand bedienen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!