ID.nl logo
Computer op afstand overnemen: Gratis software
© Reshift Digital
Huis

Computer op afstand overnemen: Gratis software

Een kennis zit in de knoei met een programma en via de telefoon lukt het je niet zo goed om hem op weg te helpen. Of je bent ergens onderweg en je had graag enkele documenten op je thuis-pc bekeken. In beide gevallen is er een prima uitweg: de computer op afstand overnemen. We bekijken hiervoor een paar tools met steeds meer mogelijkheden, die je gratis kunt gebruiken.

Heb je Windows Pro, dan hoef je voor een potje ‘computeren op afstand’ niet eens te gaan shoppen: er zit namelijk in een functie ingebouwd waarmee dat mogelijk wordt. Om je pc te laten overnemen, open je hiervoor Instellingen in Windows en kies je Systeem / Extern bureaublad. Schakel de functie in en klik vervolgens op Gebruikers selecteren die externe toegang kunnen krijgen tot deze pc. Via de knop Toevoegen selecteer je de accounts die je pc op afstand mogen benaderen.

Op de andere pc – dat kan er overigens ook eentje met Windows 10 Home erop zijn – kun je dan verbinding intikken in de zoekbalk van het startmenu en Verbinding maken met extern bureaublad kiezen. In het dialoogvenster kies je Opties weergeven en vul je het ip-adres of de naam van de andere computer in, evenals de Gebruikersnaam. Klik op Verbinden en vul het bijbehorende wachtwoord in. 

Je kunt eventueel ook een andere client voor zo’n verbinding inzetten (zie www.tiny.cc/remdesktop) en de andere pc overnemen. Althans, als het goed is. Niet zelden stribbelt een router tegen en vergt het opzetten nog enig configuratiewerk. Daarom maken we toch liever gebruik van andere tools die ook helemaal blij zijn met Windows 10 Home.

©PXimport

Quick Assist

Windows komt gelukkig ook met een lichtvoetiger oplossing, die eveneens in Windows 10 Home beschikbaar is. De standaard geïnstalleerde app luistert naar de naam Quick Assist en kun je zien als de opvolger van het vroegere programma Hulp op afstand.

De naam maakt meteen duidelijk wat het opzet van deze tool is: iemand heeft hulp nodig en iemand anders is bereid die hulp te bieden.

Beginnen we met de helpende partij. Die start Quick Assist op vanuit het startmenu en klikt op Iemand anders helpen. Even later verschijnt een beveiligingscode die gedurende 10 minuten geldig blijft. Deze code moet je dus op een veilige manier, bijvoorbeeld telefonisch, binnen dat tijdsbestek tot bij de andere partij krijgen. Die start dan op zijn beurt Quick Assist op en vult de code in bij Code van assistent

Hij klikt vervolgens op Scherm delen, waarna op het scherm van de hulpverlener de keuze verschijnt tussen Volledig beheer en Scherm bekijken. In het eerste geval kan hij de pc van de kennis daadwerkelijk overnemen en op afstand besturen. Nadat de kennis op de knop Toestaan drukt, krijgt de hulpverlener het beeldscherm van de andere partij te zien. In een knoppenbalk vindt hij tools als Aantekeningen maken en Beeldscherm selecteren (als er meerdere schermen zijn). Beide partijen kunnen de verbinding op elk moment onderbreken.

©PXimport

Supremo: hulpverlening

Quick Assist laat je helaas niet toe een onbeheerde pc over te nemen, zoals je thuis-pc wanneer je onderweg bent bijvoorbeeld of een pc die ergens anders in huis draait. Dat kan wel met een tool als Supremo Remote Desktop, gratis voor niet-professioneel gebruik. De client-app is bovendien beschikbaar voor Windows, macOS, Linux en als mobiele app voor Android en iOS.

Je hoeft de portable tool maar op te starten om al meteen Uw ID evenals een Wachtwoord te zien verschijnen, eventueel nadat je op Accepteren hebt geklikt. De hulpverlener start eveneens Supremo op. Bij Verbind met vult hij jouw ID in en hij bevestigt met Verbinden. Hij vult tevens je wachtwoord in en zodra hij met OK bevestigt, krijgt hij je scherm te zien en kan hij je pc overnemen. 

Via de knoppen bovenaan kan hij bovendien bestanden uitwisselen, chatten en (via het Controle-menu) onder meer de pc op afstand laten herstarten en het klembord delen. Via de mobiele client-app is het zelfs mogelijk op deze manier een Windows-pc te ‘besturen’.

©PXimport

Onbeheerd

Met Supremo is het ook mogelijk een onbeheerd toestel op afstand over te nemen. Dat kan door Supremo als een service op Windows te installeren. Start hiervoor Supremo op en kies Extra. Open hier de rubriek Beveiliging en geef een Secundair wachtwoord (2x) op. 

Vervolgens ga je naar Opties, waar je een vinkje zet bij Start Supremomet Windows (onbeheerde toegang). Bevestig met Opslaan. Je controleert dan of de Supremo-service wel degelijk actief is: druk op Windows-toets+R en voer services.msc uit: Supremo hoort erbij te zitten.

Om verbinding te maken, voer je opnieuw het ID van de pc in en na het invullen van het vaste (secundaire) wachtwoord kun je de onbeheerde pc overnemen. Op de overgenomen pc vind je Supremo terug in het systeemvak. Klik met rechts op het pictogram en kies Open sessie manager om na te gaan welke pc (computernaam en id) de pc heeft overgenomen.

©PXimport

TeamViewer: installatie

Biedt Supremo niet voldoende flexibiliteit, dan kun je nog terecht bij TeamViewer, een van de stabielste en populairste tools voor afstandscomputeren. Surf naar www.teamviewer.com en klik op Gratis downloaden om meteen de meest aangewezen versie voor je pc te downloaden (wellicht is dat Windows 64 bit). Houd er rekening mee dat TeamViewer alleen gratis is voor niet-commercieel gebruik. De commerciële prijzen zijn trouwens behoorlijk pittig, zoals je kunt lezen op de site.

Met een dubbelklik installeer je de tool. Je kunt uit drie installatietypes kiezen: Installeren met standaardinstellingen, Onbeheerde toegang op dit apparaat installerenen instellen en Alleen starten.

We gaan uit van een standaardinstallatie en kiezen dus de bovenste optie. Plaats een vinkje bij Geavanceerde instellingen tonen en bevestig met Accepteren / Volgende. In het volgende venster hoef je geen enkel vinkje te plaatsen (tenzij je op afstand wilt kunnen printen, een VPN wilt gebruiken of de meeting add-in voor Outlook wilt installeren). 

Druk op Volgende om de installatie van start te laten gaan. Na afloop selecteer je Ik wil de gratis versie gebruiken voor privégebruik – tenzij je ook interesse hebt in enkele commerciële functies en de 14-daagse proefversie liever gebruikt. Rond af met Voltooien.

©PXimport

Machtigingen

Bij de eerste keer starten, moet je wel even akkoord gaan met de licentieovereenkomst. Daarna duikt het hoofdvenster van TeamViewer op. Net als bij Supremo vind je hier Uw ID en Wachtwoord terug en kun je in het rechterpaneel het Partner-ID invullen. Dit moet die partner (alias hulpbehoevende) je dan natuurlijk wel eerst bezorgen. 

Standaard staat Afstandsbediening geselecteerd, waarmee je de andere pc dan kunt overnemen. Je kunt hier ook Bestandsoverdracht selecteren als het alleen je bedoeling is bestanden tussen beide pc uit te wisselen. Zodra je op Verbinden klikt, wordt om het wachtwoord van de andere pc gevraagd. Wanneer je hier op Geavanceerd klikt, kun je in het uitklapmenu bij Toegangsbeheer uit verschillende vooraf machtigingensets kiezen, waaronder Volledige toegang, Alles bevestigen, Weergeven en tonen en Aangepaste instellingen

Bij deze laatste optie kun je zelf bepalen welke machtigingen je precies wilt verlenen. Klik dan op Toegangsbeheer en kies bij elk van de negen machtigingen uit Toegestaan, Na bevestiging of Geweigerd.

©PXimport

Beeld en informatie

Na je bevestiging met Aanmelden verschijnt het bureaublad van de ander op je scherm, eventueel nadat die eerst zijn fiat heeft gegeven. Aan de knoppenbalk bovenaan merk je duidelijk dat TeamViewer meer mogelijkheden biedt dan Supremo. Zo bevat de knop Beeld verschillende opties om de beeldweergave aan te passen en te optimaliseren.

Als je op het zwarte pijltje klikt in de subrubriek Kwaliteit, kun je via schuifbalken het aantal Kleuren en de Kwaliteit instellen. Uiteraard geldt hier: hoe hoger, hoe meer bandbreedte er is vereist. Via de knop Schermresolutie kun je uit diverse (kleinere) resoluties kiezen. Zijn de resoluties tussen je eigen monitor en die van je partner verschillend, dan werkt de optie Best passend in de rubriek Schalen doorgaans het handigst.

Links op de knoppenbalk tref je de knop Home aan. De eerste keer dat je hierop klikt, kan het even duren, omdat TeamViewer allerlei systeeminformatie van de partner-pc bij elkaar sprokkelt, zoals de processen, cpu-, RAM- en schijfgebruik, ip-adres enzovoort. Je vindt hier ook verschillende links naar handige Windows-onderdelen als Taakbeheer openen en Netwerkcentrum openen.

©PXimport

Communicatie

Het kan natuurlijk handig zijn als je tijdens zo’n overnamesessie met de partner kunt communiceren. Dat kan weliswaar met een smartphone, maar TeamViewer zelf kent ook enkele communicatiemogelijkheden. Er is bijvoorbeeld een eenvoudige chatmodule, maar je kunt ook een videogesprek opzetten.

Ga naar Extra’s / Opties / Video en Audioconferenties om je webcam, microfoon en luidsprekers te selecteren en optimaal in te stellen. Eventueel moet je nog even op het microfoon- of camera-icoontje klikken om het geluid of beeld te activeren.

Erg handig is ook het ingebouwde whiteboard. Deze functie geeft je enkele tools in handen, zoals een pen, markeerstift, tekst en gom, waarmee je notities rechtstreeks op het scherm (van je partner) kunt maken, bijvoorbeeld om bepaalde onderdelen toe te lichten.

Bij Communicatie vind je ook nog de optie Van kant wisselen met partner – handig om je partner even een kijkje op jouw bureaublad te laten nemen. Helaas werkt deze functie niet in de gratis editie.

©PXimport

Bestandstransfer

TeamViewer laat zich ook gewillig inzetten om snel bestanden tussen twee pc’s uit te wisselen. Dat kon weliswaar door bij het opzetten van een verbinding de optie Bestandsoverdracht te selecteren, maar het kan ook wanneer je voor Afstandsbediening had gekozen (zie ook de paragraaf ‘Machtigingen’), vanuit de rubriek Bestanden en extra’s.

Je hebt hier twee mogelijkheden: Bestandsoverdracht openen en Delen via File Box. Bij de eerste optie verschijnt een tweedelig browservenster, waarin je links in je eigen pc en rechts in de partner-pc kunt navigeren en zo mappen en bestanden van het ene deel naar het andere kunt verplaatsen. Bij de tweede optie verschijnt een extra rubriek in het pop-upvenster van TeamViewer, waar je eenvoudigweg afzonderlijke bestanden naartoe sleept. Die verschijnen dan ook in het venster op de andere pc, waar een druk op de knop Download volstaat om zo’n bestand op het halen.

In dezelfde rubriek tref je ook een knop aan voor het maken van een schermafbeelding en van een heuse screencast (via Sessieopname starten). Druk op de rode opnameknop om de opname te onderbreken of te bewaren in een huiseigen TVS-videoformaat.

©PXimport

Onbeheerde overname

Om ook een onbeheerde pc op afstand te kunnen overnemen, kun je al tijdens de installatie van Teamviewer Onbeheerde toegang op dit apparaat installeren en instellen. Had je toch Installeren met standaardinstellingen geselecteerd, dan ga je in TeamViewer eerst naar Extra’s / Opties / Beveiliging en klik je bij Eenvoudige toegang verlenen op Configureren. Er verschijnt nu een dialoogvenster dat je automatisch ook te zien krijgt als je Onbeheerde toegang op dit apparaat installeren en instellen had gekozen.

Strikt genomen kun je dit venster ook negeren met Annuleren en een persoonlijk wachtwoord instellen, waarmee je de pc dan via TeamViewer kunt benaderen. In dit geval ga je naar Opties / Geavanceerd / Geavanceerde opties tonen en scrol je naar Persoonlijk wachtwoord, waar je een stevig wachtwoord invult (2x) en bevestigt met OK.

Een veiliger oplossing is niet op Annuleren te klikken, maar op Account aanmaken, waarna je een (computer)naam, e-mailadres en wachtwoord invult. Klik vervolgens op de link in de bevestigingsmail en bevestig daarna met de knop Toewijzen. Je kunt de pc nu eenvoudigweg bereiken door op een ander toestel TeamViewer op te starten, in het hoofdvenster Aanmelden te kiezen en je met hetzelfde account aan te melden.

©PXimport

Mobiele apps

We tonen ook nog even hoe je met de mobiele TeamViewer-app een verbinding kunt opzetten. We nemen Android als voorbeeld, met de app TeamViewer Remote Control. Ook hier hoef je maar het Partner-ID in te vullen en hetzij Afstandsbediening, hetzij Bestandsoverdracht te selecteren. Na het invullen van het wachtwoord krijg je een venster met tips voor muisbediening te zien en vervolgens duikt het bureaublad van de desktop-pc op je smartphone op. 

Via de knopjes onderaan kun je onder meer een ander beeldscherm selecteren (indien van toepassing), een speciaal toetsenbord oproepen (voor bijvoorbeeld Ctrl, Shift en Alt) en snelle acties als Computer Vergrendelen of Reboot computerop afstand selecteren.

Ook de omgekeerde richting is mogelijk. Selecteer hiervoor Open QuickSupport en verleen de gevraagde machtigingen aan QuickSupport. De apparaat-ID verschijnt en op een desktop-pc hoeft iemand nu maar te surfen naar https://start.teamviewer.com en de ID in te vullen. Zodra die dan op Verbinding maken met Partner / TeamVieweropenen klikt en de smartphone-gebruiker zijn toestemming heeft gegeven, krijgt hij het scherm van de smartphone op de pc te zien en kan hij het apparaat op afstand bedienen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!