Trend: Op CES worden slimme en zelfrijdende auto's heel belangrijk

Auto's hebben altijd een prominente rol gespeeld op de CES-beurs, maar dit jaar én de komende jaren worden slimme en zelfrijdende voertuigen van ongekend belang. Met zo’n 200.000 vierkante meter (!) aan expositieruimte op de CES is de autobranche goed vertegenwoordigd, waarbij niet alleen de autofabrikanten maar ook de traditionele tech-giganten en chip-bouwers hun vizier op de autobranche te richten.

LG opende zijn persconferentie door een concept te presenteren om auto's nog slimmer te maken. Ford en Volkswagen trapten de beurs op. Panasonic, van oudsher al sterk met autoradio’s, ging ook in op de auto-industrie. Nvidia presenteerde een moederbord voor in auto's met de processorkracht van 150 Macbooks en mobiele-chipfabrikant Qualcomm komt ook met een nieuwe chip voor auto's.

Het mag wel duidelijk zijn dat auto's deze beurs een grote rol spelen.
 

Veel te winnen

Dat is best logisch. Er is op auto-gebied namelijk veel te winnen voor technologiebedrijven. Auto's zijn complexe apparaten, en om ze uiteindelijk zelf aan het rijden te krijgen is veel rekenkracht en informatieverwerking nodig. Auto's kunnen veel sneller, veiliger, goedkoper én zuiniger worden.

Ook economisch gezien zijn auto's een lucratieve markt. Andere marktsegmenten als smartphones, tablets en computers komen langzaamaan steeds meer tot stilstand, dus kunnen hardwarefabrikanten er geld halen.
 

Langzame maar gestage revolutie

Tesla schudde de markt destijds wakker, Google leidt de revolutie naar de autonome auto, en inmiddels zijn praktisch alle autofabrikanten op één of andere manier hard bezig om technologie in auto's te implementeren.

De consument zal hier uiteindelijk de winnaar van zijn, al zijn er behoorlijk wat hobbels te nemen op het gebied van privacy en veiligheid.
 

Wat is een 'slimme' auto?

'Slim' is niet hetzelfde als zelfrijdend

Een 'slimme auto' is niet per definitie een zelfrijdende auto. Het begint namelijk al bij het aanhoren van spraakcommando's en het koppelen van smartphones en andere gadgets. Dat wordt steeds makkelijker met technologieën als Apple Carplay of Android Auto, maar ook met domotica die je aan je auto kunt koppelen.

Stap voor stap zullen meer taken geautomatiseerd worden. De Consumer Electronics Association (CTA) verwacht dat zelfrijdende auto nog echt even op zich laat wachten en er in 2020 zo’n 10 miljoen zelfrijdende auto’s op de weg zijn in de VS.
 

Grote impact

De zelfrijdende auto krijgt een grote impact op ons leven en onze economie. Wellicht zullen auto’s er veel eerder klaar voor zijn, maar de infrastructuur voorziet nog niet in al deze ontwikkelingen en die bewegen doorgaans langzamer dan de techniek. Bovendien weet de politiek vaak nog niet goed hoe het om moet gaan met de ontwikkeling, die in veel gevallen sneller verloopt dan veel mensen hadden gedacht.
 

Veel haken en ogen

Er zitten veel economische, juridische en privacygevoelige haken en ogen aan slimme auto's

Er zitten dan ook nog veel haken en ogen aan slimme auto's. Wie is er bijvoorbeeld verantwoordelijk voor schade of zelfs slachtoffers? Onlangs verklaarde Volvo verantwoordelijk te zijn wanneer één van zijn auto's een ongeluk veroorzaakt - een uitspraak die heel veel kan betekenen in de toekomst.

Maar denk ook aan de privacy-gevaren van slimme auto's. Die verzamelen bakken aan heel persoonlijke informatie. Wie krijgt daar toegang toe, en hoe wordt die beschermd?
 

Economische vraagtekens

En dan zijn er nog de economische vraagtekens: Wat betekenen zelfrijdende auto's voor inkomsten uit accijnzen en verkeersboetes, en hoeveel schade lijdt de transportsector bij een gebrek aan chauffeurs?

De antwoorden daarop volgen op de techniek, en die zien we tijdens de CES-beurs genoeg. Wat dat in de toekomst gaat veranderen, dat blijft een ontdekkingstocht. Een heel spannende.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten