Netflix-geluid doet het niet: 5 oplossingen
Soms ben je naar een film of serie op Netflix aan het kijken en merk je dat er iets met het geluid aan de hand is. Dat is echt mega irritant (en ook een gigantisch first world problem), maar gelukkig zijn er oplossingen die wij meteen met je delen.
In dit artikel lees je vijf oplossingen voor veelvoorkomende Netflix-problemen:
-
Als het geluid en beeld niet synchroon loopt
-
Als het geluid hapert of vervormd klinkt
-
Als je de stemmen niet goed hoort
-
Wanneer je een statisch geluid hoort
-
Als de surround sound of Dolby Atmos niet werkt
-
Meer plezier aan Netflix beleven? Lees dan Haal alles uit Netflix met deze 12 superhandige tips
Het komt niet vaak voor, maar soms heb je audioproblemen met Netflix. Heel vervelend, want zo kun je natuurlijk niet genieten van je favoriete shows en films. Geen zorgen, want de meeste problemen zijn zo op te lossen. Voordat we dieper op specifieke problemen ingaan, willen we graag een algemene oplossing aanbieden die in de meeste gevallen volstaat. Start bijvoorbeeld eerst de tv of mediaspeler op (of het apparaat waar je Netflix op gebruikt) om te kijken of de audio weer werkt. Ook kan het helpen een soundbar, speakerset, versterker of receiver opnieuw op te starten.
Meer weten over soundbar? Waar voor je geld: 5 soundbars met écht surroundgeluid
Nog geen soundbar?
Beleef je series en films extra intens met beter geluid
Mochten de problemen hun oorsprong niet in de hardware vinden, dan is het tijd om de Netflix-app opnieuw op te starten (of even de website af te sluiten, als je via een browser kijkt). Houden de problemen aan? Check dan of andere series of films last hebben van dezelfde problemen. Tot slot kan het helpen op te zoeken of Netflix last heeft van verbindingsproblemen. Check bijvoorbeeld de hulpsectie op de officiële website of ga naar alternatieve opties als Downdetector of Allestoringen. Soms ligt het probleem niet bij jou, maar bij de dienst zelf – en dan kun je er niets aan doen.
Ook kan het helpen om te kijken of het geluid wel aan staat en of de instellingen nog goed staan. Heb je een externe geluidsbron op je pc of tv? Check dan of het geluid wel via die speakers loopt dan.
1. Beeld en geluid lopen niet synchroon
Hoor je wel geluid, maar loopt dat niet synchroon met het beeld? Dan komt dat waarschijnlijk door een softwarefout. Wanneer je Netflix op een mobiel apparaat gebruikt, dan doe je er goed aan de app helemaal af te sluiten via de appinstellingen. Het kan ook helpen om te checken of er software-updates beschikbaar zijn. Dan bedoelen we voor de app, maar ook voor het apparaat waar je op kijkt. Sommige soundbars, receivers en versterkers bieden soms een optie aan om de audio met vertraging afte spelen; mogelijk biedt dat wat soelaas voor je problemen.
©Netflix
2. Het Netflix-geluid klinkt vervormd
Soms kan het gebeuren dat het geluid op wat voor manier dan ook vervormd klinkt. Dat kan liggen aan de opname van de serie of film, maar de kans is groter dat er een probleem is met de hardware of ontbrekende audioformaten. Dit soort problemen doen zich veelal voor op smartphones, tablets, mediaspelers en smart-tv’s. In dit soort gevallen doe je er goed aan de verbinding met eventueel extern aangesloten apparaten te controleren. Check de HDMI-kabel tussen de tv en mediaspeler, tv en versterker of receiver en tv of mediaspeler en soundbar om te kijken of er iets mis is.
Maak je gebruik van andersoortige kabels, dan kun je die ook het beste even nalopen. Doe dit alleen wanneer je merkt dat andere diensten, of misschien zelfs lineaire televisie, dezelfde kuren vertoont. Dan weet je namelijk zeker dat er iets misgaat op de verbinding. Het kan ook zijn dat je op één van de apparaten in, rondom of boven de tv-kast een verkeerde audio-instelling geselecteerd hebt, die Netflix niet ondersteunt of die een tv of mediaspeler niet bezit. Doorloop dus ook de audio-instellingen op alle apparaten, om er zeker van te zijn dat alles goed staat.
Per ongeluk surround aangezet? Wellicht heb je een surround sound-instellingen geactiveerd, zonder te beschikken over speakers die dergelijke audiotechnologie ondersteunen, om maar een voorbeeld te geven. Netflix ondersteunt bijvoorbeeld ook Dolby Atmos, maar alleen als het apparaat waar je op kijkt dat ook doet.
3. Je hoort de stemmen niet goed
In het verlengde van dit probleem kan het zijn dat je de stemmen niet goed hoort of verstaat. Dan klinken de achtergrondgeluiden, muziekstukken of explosie ontzettend hard en kun je niet horen wat iemand zegt. Ook dit heeft in de meeste gevallen te maken met verkeerde audio-instellingen. Heb je een versterker die 5.1-geluid ondersteunt, maar geen speakers die daarvoor geschikt zijn? Dan kan het zijn dat wanneer je 5.1 activeert, de kanalen niet goed verdeeld worden over de speakers die je reeds geïnstalleerd hebt. Met dit soort dingen moet je dus echt even goed opletten.
Net zoals bij het vorige probleem moet je ook hier echt alle geluidinstellingen nalopen op alle apparaten. Omdat de opstelling per huis flink verschilt, kunnen we hier niet te specifiek op ingaan. Je moet dus even zelf op onderzoek uitgaan om te checken waar het probleem kan zitten. Kijk je via een pc met een koptelefoon op? Dan moet je even kijken of je wel de juiste indeling geselecteerd hebt: Lineair PCM of Stereo. Het kan ook helpen om de juiste uitvoer te selecteren door de geluidsinstellingen van de computer te openen.
4. Netflix laat een statisch geluid horen
En over pc’s gesproken, voornamelijk met Windows aan boord, daar kun je nog weleens een statisch geluid horen. Meestal komt dit door verkeerde of gedateerde audiodrivers. Gebruik je Netflix op een Windows-pc, check dan of er misschien een update is voor je audiodrivers. Je kunt dit via Google doen, door op de fabrikantnaam te zoeken. Maar je kunt ook naar Instellingen > Windows Update > Geavanceerde opties > Optionele updates gaan. Mocht er een driverupdate beschikbaar zijn, dan kom je die hier tegen. Druk op de downloadknop om de update voor je pc te installeren.
5. Problemen met surround sound of Dolby Atmos
Netflix biedt tot slot verschillende audioformaten aan, zoals 5.1-surround, Dolby Digital Plus en Dolby Atmos. Je hebt hier wel apparaten voor nodig die dergelijke technieken ondersteunen; meestal vind je die informatie in de handleiding van tv- en audioproducten, en anders op de website van de fabrikant. Het enige wat je moet weten is welk model apparaat je hebt staan, dan kun je daar informatie over opvragen. Bovendien moet een titel ook in de genoemde formaten aangeboden worden, want anders kun je er natuurlijk helemaal geen gebruik van maken, logischerwijs.
Lees meer: Wat is Dolby Atmos, DTS:X en surroundgeluid?
Bij elke titel in de bibliotheek van Netflix staat een aantal iconen waaruit je kunt opmaken welke technologie beschikbaar is. Let daar dus ook vooral op wanneer je iets afspeelt. Bekijk je Netflix via een browser, dan kun je tegen het probleem aanlopen dat je geen surround sound hoort – Google Chrome ondersteunt bijvoorbeeld dergelijke techniek niet. In dat geval kun je misschien beter de app downloaden of gebruikmaken van een andere browser. En voor andere apparaten geldt dat alle audio-instellingen wel goed moeten staan en dat alle kabels goed zijn aangesloten.