ID.nl logo
Knip je kabel door: leven zonder televisie
© PXimport
Huis

Knip je kabel door: leven zonder televisie

Wellicht overweeg je al een tijdje om je televisieabonnement op te zeggen. Want waarom heb je zo'n abonnement nodig met zoveel streamingdiensten tot je beschikking? Wat betekent het om de kabel door te knippen?

We besteden steeds minder tijd aan traditionele live-televisie. Vooral bij jongeren is er een duidelijke afname zichtbaar. Zij kijken films, series en tv-programma’s vaker op een zelfgekozen moment en zonder dat ze last hebben van storende reclames. De gemiddelde kijktijd die Nederlanders via televisiezenders aan uitzendingen spenderen, daalt dan ook gestaag. Lees ook:18 tips voor je Chromecast.

Wellicht is het ook voor jou de moeite waard om het televisieabonnement de deur uit te doen. Welke technische gevolgen heeft dat en in hoeverre kunnen (gratis) alternatieven dit gat opvullen?

Kostenbesparing

Kijk je weinig televisie, dan kun je overwegen om het televisie-abonnement op te zeggen. Zo houd je meer tijd over voor andere zaken en vanzelfsprekend levert het maandelijks een leuke kostenbesparing op. Het goedkoopste abonnement kost bij kabelaanbieder Ziggo bijvoorbeeld circa 28 euro per maand. Voor dat geld heb je zo’n vijftig zenders, waarvan vier kanalen in hd-kwaliteit. In het geval van een groter zenderaanbod vraagt Ziggo extra geld voor de televisie-aansluiting, waardoor veel mensen meer geld kunnen besparen (omdat ze nu niet het goedkoopste abonnement hebben). Bij aanbieders als KPN, Tele2 en Online.nl is het televisie-abonnement altijd in combinatie met een internetaansluiting. Door het televisiedeel bij je provider op te zeggen, bespaar je geld.

©PXimport

Kabeltelevisie opzeggen

Het is onverstandig om lukraak je televisieabonnement op te zeggen. Voordat je de opzegbrief op de post doet, moet je je eerst verdiepen in de gevolgen. De meeste kabelaanbieders leveren namelijk geen internetaansluiting zonder afname van analoge televisie. Wanneer je bijvoorbeeld bij Ziggo televisie en internet afneemt, dien je dus het volledige abonnement op te zeggen. Je bent in dat geval genoodzaakt om over te stappen naar een adsl/vdsl- of glasvezelaanbieder. Glasvezel garandeert een zeer hoge internetsnelheid, maar nog lang niet alle huishoudens zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk.

Het enige overgebleven alternatief is dan adsl/vdsl, waarmee een maximale downloadsnelheid mogelijk is van 100 Mbit/s. Dat is een stuk lager dan de beloofde downloadsnelheid van Ziggo. Deze kabelaanbieder garandeert een downloadsnelheid van 1000Mbit/s, mits je het duurste pakket inclusief analoge televisie afneemt. Als je van plan bent om kabeltelevisie de deur uit te doen, bedenk dan eerst of je bereid bent om de snelle kabelinternetverbinding te vervangen voor adsl/vdsl of eventueel glasvezel. Met name adsl/vdsl-abonnementen zijn zeer betaalbaar, zodat je bij een overstap aanzienlijk in de kosten kunt besparen. Meer over het verschil tussen glasvezel, adsl/vdsl en kabel vind je hier. Via diverse vergelijkingssites kun je kijken welke internetabonnementen er op jouw adres beschikbaar zijn.

Verplichte afname analoge televisie

Veel mensen geven de voorkeur aan een snelle internetverbinding via de kabel, maar tegelijkertijd zet de verplichte afname van analoge televisie kwaad bloed. Deze kosten berekenen Ziggo en consorten namelijk door aan hun klanten, terwijl je daar wellicht helemaal niet op zit te wachten. Waarom is de afname van analoge televisie bij ieder abonnement eigenlijk verplicht? De reden hiervoor is simpel. Internet en televisie lopen bij de kabelverbinding over dezelfde kabel. Wanneer een kabelaanbieder besluit om geen analoog signaal meer door te geven, geldt dat meteen voor alle klanten. Nog altijd zijn er nog veel mensen die naar analoge televisie kijken, zeker op de slaapkamer. Om die reden zijn kabelaanbieders zeer terughoudend met het schrappen van het analoge signaal, al bouwen ze het aantal zenders wel langzaam af. Wanneer je dus internet via een kabelaanbieder afsluit, krijg je dus vooralsnog analoge televisie ‘cadeau’. Alleen de regionale kabelaar Caiway biedt geen analoge tv meer aan.

©PXimport

Adsl/vdsl-abonnement opzeggen

Ontvang je zowel televisie als internet via koperdraad (adsl/vdsl), dan kun je het televisie-abonnement eenvoudig bij je provider opzeggen. In dat geval blijft de internetverbinding nog actief, zonder dat het nodig is om over te stappen naar een andere aanbieder. Wanneer je een abonnement hebt afgesloten met een contractduur van één of twee jaar, dien je de resterende maanden van het volledige pakket mogelijk eerst nog te betalen. De resterende contractduur vind je door in te loggen op de persoonlijke accountpagina bij je provider.

Internetabonnement opzeggen

Is het misschien een idee om naast je televisie-abonnement ook afstand te doen van je internetaansluiting? Wanneer je bijvoorbeeld een kabelabonnement opzegt, zou je dat natuurlijk kunnen uitproberen. Als je een tv-programma wilt terugkijken, zijn er in iedere stad talrijke wifi-hotspots beschikbaar. Dat klinkt mooier dan het in werkelijkheid is. Praktisch gezien is het natuurlijk onhandig om thuis geen eigen internetverbinding te hebben en bovendien is de snelheid van wifi-hotspots vaak laag. Om over de belabberde veiligheid van openbare verbindingen nog maar te zwijgen.

Als alternatief zou je samen met de buren een internetverbinding kunnen delen. Je spreekt een vast maandbedrag af en als tegenprestatie ontvang je de wifi-sleutel van de buren. Controleer vooraf wel of de dekking in je woning voldoende is. Je kunt ook besluiten om louter je mobiele internetabonnement te gebruiken voor het kijken van televisie. Zeker bij een 4G-signaal is de snelheid hoog genoeg om video’s te streamen. Via de tethering-functie in iOS of Android sluis je de mobiele internetverbinding eenvoudig door naar een computer of laptop. Een nadeel is wel dat je altijd te maken hebt met datalimieten. Als je regelmatig televisiekijkt, is een mobiel internetabonnement dan een dure aangelegenheid.

Livestreams

Het opzeggen van een televisie-abonnement heeft een belangrijk nadeel. Het gebrek aan commerciële live-televisie is lastig op te vangen. Achteraf kijken is geen probleem, maar live een uitzending van Voetbal Inside, The voice of Holland of GTST volgen, wordt problematisch. Een alternatieve methode is om via (illegale) plug-ins in mediaprogramma Kodi de streams op te vangen. Met de opensource videospeler kun je live televisie kijken dankzij diverse add-ons, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Netflix moet je zelf het een en ander instellen voordat je ermee aan de slag kunt en het zoeken naar goede add-ons kan nog wel eens voelen als een speld in een hooiberg. De ontvangst is bovendien soms ietwat onstabiel, maar met een beetje kunst- en vliegwerk krijg je het wel degelijk aan de praat. In een ander artikel praten we je bij over Kodi.

De publieke zenders worden deels gefinancierd met belastinggeld en zijn om die reden via gratis livestreams op internet te volgen. Op deze website schakel je eenvoudig tussen NPO 1, 2 en 3. Ook aanvullende zenders als NPO Nieuws, Cultura en Politiek zijn beschikbaar. Vanuit de NPO-app op je tablet of smartphone kun je ook livestreams openen. Verder bieden de meeste regionale tv-stations een livestream aan, zoals RTV Noord-Holland, AT5, RTV Rijnmond en L1.

©PXimport

Dvb-t-ontvanger

Wie voldoende heeft aan de publieke zenders, kan de aanschaf van een dvb-t-tuner overwegen. Veel moderne televisies hebben overigens een dvb-t-tuner ingebouwd zodat je alleen maar een antenne hoeft aan te sluiten. Deze zijn in verschillende vormen te verkrijgen. Geniatech is een bedrijf dat goede dvb-t-producten aanbiedt onder de naam eyetv. Je kunt zelfs apparaatjes met antennes kopen die speciaal voor je iPad of Mac zijn gemaakt.

Een module pikt vanuit de ether de zogeheten free-to-air-zenders op. In tegenstelling tot commerciële kanalen, zijn deze zenders niet gecodeerd en daardoor voor iedereen zonder smartcard te ontvangen. Als jouw televisie of computer is verbonden met een dvb-t-module, kijk je gratis digitaal naar NPO 1, 2 en 3. Verder heb je ook toegang tot een regionale zender. Welke regionale zenders dat zijn, is afhankelijk van je locatie. Radiozenders kun je ook ontvangen. Voorheen kon je met dvb-t ook enkele zenders in België ontvangen, maar dit is per december 2020 niet meer mogelijk. 

Er zijn overigens aanbieders die betaalde abonnementen aanbieden via dvb-t. In het buitenland kun je met dvb-t geen Nederlandse zenders ontvangen.

De dvb-t-ontvanger gebruikt hetzelfde netwerk als Digitenne. De kwaliteit van digitale televisie uit de ether is niet zo goed als je wellicht van kabel- of internettelevisie gewend bent.

©PXimport

Gemist-diensten

Na het opzeggen van je televisieabonnement zijn de gemist-diensten voortaan natuurlijk je beste vriend. Je kunt nagenoeg alles terugkijken, waardoor je helemaal niets hoeft te missen. Zowel NPO Gemist, RTL XL als KIJK zijn op meerdere platformen beschikbaar, zodat je op verschillende apparaten tv-programma’s kunt bewonderen. De beeldkwaliteit van NPO Gemist is helaas iets minder vergeleken met zijn commerciële concurrenten. Vooral oudere uitzendingen vallen tegen. Afgelopen zomer verhoogde die dienst de resolutie naar 576p, dus recente afleveringen zijn wel van redelijke kwaliteit. Sinds 2014 biedt RTL XL uitzendingen in hd-kwaliteit aan, zodat je geniet van scherpe videobeelden. Een nadeel is wel dat je zonder account geen video’s kunt afspelen. Verder is er de nodige reclame aanwezig. KIJK bevat programma’s van SBS6, Veronica en Net5, waarbij er ook reclames aanwezig zijn. Een account aanmaken is echter geen vereiste.

Beste streaming-apps

Er zijn zoveel apps om films en series mee te streamen, dat je mogelijk door de bomen het bos niet meer ziet. Wij hebben daarom de beste streaming-apps voor je op een rijtje gezet.

©PXimport

Tv-programma’s downloaden

Als je geen fan bent van het streamen van tv-programma’s, kun je ze altijd nog downloaden. Hiervoor zijn wel meer handelingen vereist. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld het programma GemistDownloader gebruiken. Bovendien zijn veel tv-programma’s op omstreden downloadnetwerken als usenet en bittorrent beschikbaar, al is downloaden via deze bronnen wel illegaal.

NLziet

NLziet is een gezamenlijk initiatief van de NPO, RTL en SBS. Deze gebundelde gemist-dienst kost 7,95 euro per maand. Waarom betalen als de televisiemaatschappijen ook gratis gemist-diensten aanbieden? NLziet biedt enkele voordelen. Zo is de beeldkwaliteit van de NPO-zenders een stuk beter en kun je afleveringen langer terugkijken. De streams worden in full HD ‘uitgezonden’. Naar wens kun je live kijken, of terugkijken naar eerder uitgezonden programma’s. Dat laatste kan tot tenminste een jaar terug, soms zelfs nog langer. Ook films en dergelijke zijn op die manier te bekijken.  Ook een prettig voordeel: de ellenlange reclameblokken ontbreken. Als we trouwens een beetje aan het rekenen slaan, is NL Ziet trouwens de meest budget-vriendelijke oplossing als het gaat om televisiekijken anno 2021 (zoals ze zelf ook al beweren). Als we dan wat te zeuren hebben, is het feit dat je dan weer geen zenders als Discovery kunt ‘ontvangen’. Of de welbekende Duitse en Vlaamse buren bijvoorbeeld. Misschien dat dat ooit – liefst zonder prijsverhoging – nog eens komt. De gezamenlijke gemist-dienst is beschikbaar voor Android, iOS, Google Chromecast, het web en enkele smart-tv’s.

©PXimport

Conclusie

Durf jij het aan om de tv-kabel definitief ‘door te knippen’ en op die manier geld te besparen? Vast wel, want de besproken (gratis) alternatieven zorgen ervoor dat je geen enkel tv-programma hoeft te missen. Alleen commerciële live-televisie is een probleem, al kun je deze uitzendingen vrij snel na de uitzending terugvinden op RTL XL of KIJK. Kijk je liever live naar zenders als RTL4, SBS6 of Veronica, dan kun je een betaalbaar online televisie-abonnement overwegen. Bedenk verder via welke internetverbinding je tv-programma’s wilt streamen en maak een afweging tussen kabel (inclusief verplichte afname analoge televisie), adsl/vdsl en eventueel glasvezel.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!