ID.nl logo
Waterdichte koptelefoon (of oortjes) kopen? Hier moet je op letten
© Stevica Mrdja
Huis

Waterdichte koptelefoon (of oortjes) kopen? Hier moet je op letten

Duik je regelmatig het zwembad in, dan wil je tijdens het zwemmen misschien wel naar je favoriete muziek luisteren. Met veel koptelefoons of oortjes kan dat niet, omdat ze vaak alleen maar spatwaterdicht zijn en dus niet geschikt zijn om baantjes mee te trekken. Gelukkig zijn er voldoende koptelefoons waarmee dat wél kan. Maar waar moet je op letten wanneer je een waterdichte koptelefoon kopen wilt? Dat leggen we uit in dit artikel, waarin we je ook meteen drie kooptips geven.

In het kort: 🎧 Wat je moet weten als je een waterdichte koptelefoon wilt kopen 🎧 Waarom je een (ingebouwde) MP3-speler nodig hebt 🎧 Kooptip: 3 goede waterdichte koptelefoons

Ook interessant voor jou: Beginnen met zwemmen, zo doe je dat

Meld je aan voor het Koptelefoonwijzer Eindrapport 2024

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl Koptelefoonwijzer-resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

Eerst checken: de IPX-classificatie

Wil je zeker kunnen weten dat je kunt zwemmen met de koptelefoon of oortjes die je op het oog hebt? Kijk dan naar de IPX-waarde. Om aan te geven hoe waterdicht een elektrisch apparaat is, wordt er gewerkt met IPX-codes. Achter de X komt een cijfer; hoe hoger dat is, hoe meer het apparaat beschermd is tegen vocht. De classificering loopt van IPX0 (helemaal geen bescherming) tot en met IPX9 (vochtdicht). Het apparaat is dan vochtdicht en je kunt het gebruiken bij een vochtigheidsgraad van meer dan 90%.

Kom je onder de IPX7, dan wordt (naarmate het cijfer lager wordt) de bescherming tegen water steeds slechter. Heb je IPX6-oortjes, dan zijn ze nog waterbestendig en zou je ze kunnen gebruiken om te hardlopen terwijl het regent. Maar bij IPxX zijn ze hooguit nog spatdicht, en kom je bij IPX2, dan zijn ze alleen nog maar drupdicht.

Vaak wordt een koptelefoon met IPX7 waterdicht genoemd, maar eigenlijk is dat meer 'dompeldicht'. Zou je hem dan een half uur lang onderdompelen op maximaal 1 meter diepte, dan zou hij die periode blijven werken. Voor een echte watersport als zwemmen of surfen is IPX8 eigenlijk een vereiste: dan weet je zeker dat je de koptelefoon of oortjes tijdens het zwemmen kunt gebruiken!

Wat er naast IPX nog meer belangrijk als je wilt zwemmen met oortjes?

Ga je zwemmen of surfen, dan is er wat meer onderzoek nodig dan alleen de IP-classificatie. Zo hebben veel waterdichte koptelefoons een bluetooth-verbinding met je telefoon nodig om muziek af te spelen, maar de radiofrequenties die hiervoor worden gebruikt (2.40GHz tot 2.48GHz) werken niet goed onder water. Zelfs al ligt je telefoon direct naast het zwembad: een koptelefoon met bluetooth is niet aan te raden als je gaat zwemmen.

Ga voor een koptelefoon met ingebouwde MP3-speler

Kies in plaats daarvan voor een koptelefoon met ingebouwde MP3-speler. De oortjes dienen dan als opslagmedium voor al je muziek en je hoeft je geen zorgen te maken over de verbinding met je telefoon. Let er bij de aanschaf van de oortjes wel op dat je voldoende opsl ag hebt. Meestal bieden koptelefoons met een ingebouwde MP3-speler tussen de 2 GB en 8GB aan opslag. Om een idee te geven: met 4 GB kun je ongeveer 1.000 nummers opslaan. Dat is muzikale begeleiding voor heel wat baantjes ...

Een koptelefoon met ingebouwde MP3-speler heeft soms geen optie om ook nog via bluetooth te luisteren naar muziek. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de populaire zwemoordopjes Aftershokz Xtrainerz. Dit betekent dus dat je altijd eerst je muziek moet downloaden op de oortjes. Er is dan geen mogelijkheid om via Spotify naar muziek te luisteren als je een keer niet in het water ligt.

Zoet of zout water

Veel oortjes zijn niet geschikt zijn voor gebruik in zout water. Ga dus niet de zee in met je koptelefoon. Sony beveelt bijvoorbeeld voor de WS610 Walkman WS-serie aan alleen te zwemmen in zoet water. Zwemmen in meren, rivieren en plassen zou dus in theorie kunnen. Als je gaat zwemmen in chloorwater, bijvoorbeeld in het zwembad, zorg dan dat je je koptelefoon na afloop goed afspoelt met kraanwater.

In de omschrijving van een koptelefoon staat vaak hoe lang je ermee aan één stuk door kunt zwemmen. Houd je daaraan om te voorkomen dat je je oortjes beschadigt. Ook zie je tot hoe diep je onder water kunt zwemmen. Vaak ligt dit tussen de één en twee meter. In sommige gevallen kun je tot drie meter diepte zwemmen en kun je echt een lange periode in het water blijven. Bekijk dus eerst goed de specificaties voordat je je keus maakt.

Design

Tijdens het zwemmen moeten de oortjes natuurlijk goed zitten. Je wilt niet dat ze uitvallen tijdens het surfen: de kans is dan groot dat je ze voor altijd kwijt bent. Vaak kiezen zwemmers voor bone conduction oordopjes. De oortjes gaan niet direct je gehoorgang in, maar rusten op je jukbeenderen. Dit heeft als voordeel dat de koptelefoon goed op je hoofd blijft zitten en bovendien ook nog goed zit als je bijvoorbeeld een zwembril op hebt of een badmuts draagt. Het nadeel is dat de geluidskwaliteit vaak minder goed is dan bij oortjes die je direct je gehoorgang ingaan.

Goed zoeken

Het aanbod van waterbestendige oordopjes is enorm groot, maar wil je écht een volledig waterdichte koptelefoon die bovendien geschikt is om mee te zwemmen, dan zul je goed moeten zoeken. Dit hoeft niet te betekenen dat je altijd de hoofdprijs betaalt voor een waterdichte koptelefoon. Zo betaal je voor de H2O Audio IE2-BK Surge 2G, die wordt aanbevolen door de bekende zwemmer Michael Phelps, verkocht voor circa 80 euro. Een ander bekend model is de Shokz OpenSwim, dat een prijskaartje van rond de 160 euro heeft. Beide modellen zijn uitermate geschikt voor watersporten.

Kooptips: 3x waterdichte koptelefoon

Welke waterdichte koptelefoon-slash-oortjes moet je hebben? Laten we eens naar drie opties kijken.

Shokz OpenSwim

De koptelefoon van Shokz is uitermate geschikt voor je zwemsessies. Met de oortjes in kun je tot twee meter diep zwemmen, terwijl je met een batterijduur van 8 uur heel wat baantjes kunt trekken. De OpenSwim heeft een opslagcapaciteit van 4 GB, waardoor je makkelijk meer dan duizend nummers op de koptelefoon met MP3-speler kunt zetten. De oortjes rusten op je jukbeenderen en dat heeft wel wat invloed op de geluidskwaliteit. Shokz zegt evenwel dat het design zorgt voor 50 procent minder geluidslekkage.

H2O Audio Surge S+

De oortjes van H2O gaan wel direct in je oor, waardoor je in principe helemaal geen geluidslekkage hebt. De Surge S+ is bovendien bekabeld, dus je hoeft niet bang te zijn dat de verbinding tussen je oortjes en de MP3-speler wegvalt. De kabel is met 30 centimeter lekker kort en dat heeft als voordeel dat deze niet in de weg zit tijdens het zwemmen. Het nadeel daarvan is dat je je MP3-speler aan je hoofd moet vastzetten, bijvoorbeeld via een clipje aan je badmuts of via een speciale hoofdband. Dat is dan weer wat onhandig. Hoewel de aanschafprijs van de Surge S+ niet enorm hoog is, moet je wel zelf nog een losse MP3-speler kopen. Die wordt namelijk niet meegeleverd met de koptelefoon van H2O.

Sony NW-WS623

Deze koptelefoon van Sony is een goede allrounder, die je naast het zwemmen ook voor andere sporten goed kunt gebruiken. Je hebt de keuze uit 4 GB of 16 GB aan opslag en je kunt met de oortjes tot twee meter diep zwemmen in zout water. Houd er wel rekening mee dat langer zwemmen dan dertig minuten met de koptelefoon wordt afgeraden en vergeet ook niet de waterbestendige oordopjes erop te zetten. Elk oordopje is bedekt met een dunne folie om waterschade te voorkomen. Ook voor extreme sporten is de NW-WS623 een ideale partner. Als je gaat wandelen of klimmen weerstaat de koptelefoon temperatuur van -5 tot +45 graden. Fijn is ook de mogelijkheid om via je telefoon naar muziek te luisteren dankzij NFC en bluetooth. Hierdoor hoef je dus niet altijd eerst de nummers op je koptelefoon te zetten voordat je gaat sporten.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!