ID.nl logo
Review Sony WF-C510 - Betaalbare draadloze oordopjes zonder poespas
Huis

Review Sony WF-C510 - Betaalbare draadloze oordopjes zonder poespas

Bluetooth-oordopjes zijn er in alle prijsklassen, van een paar tientjes tot honderden euro’s. Natuurlijk bieden dure setjes een completere en betere ervaring, maar wat kun je verwachten als je 69 euro uitgeeft? In deze review nemen we de gloednieuwe Sony WF-C510 onder de loep.

Uitstekend
Conclusie

De Sony WF-C510 zijn typische no-nonsense bluetooth-oordopjes. Ze zitten comfortabel, komen met een klein opbergdoosje en gaan lang genoeg mee op een accubeurt. De geluidskwaliteit is prima en de oordopjes hebben functies die ze prettig in gebruik maken. Voor de circa 69 euro die Sony vraagt kun je er geen buil aan vallen.

Plus- en minpunten
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Veel functies
  • Compact
  • Minder realistische omgevingsmodus
  • Oplaaddoosje heeft kleine accu

Sony is een bekende maker van bluetooth-oordopjes, die je zonder draad kunt gebruiken in combinatie met je smartphone, tablet, computer of ander geschikt apparaat. Het bedrijf verkoopt premium draadloze oordopjes, maar ook goedkope zoals WF-C500. Die krijgt na drie jaar een opvolger: de WF-C510.

Wat direct opvalt is hoe compact de oordopjes én het bijbehorende oplaaddoosje zijn. Sony zegt dat de WF-C510 zijn kleinste draadloze oordopjes ooit zijn en dat geloven we. Ze passen goed in onze oren en zitten dan stevig, ook tijdens het sporten. In het doosje vind je verschillende tips die je op de oordopjes kunt plaatsen om de pasvorm wat smaller of juist breder te maken. Houd er rekening mee dat de WF-C510 een in-ear-pasvorm hebben en je gehoorgang dus fysiek afsluiten.

©Rens Blom

De oordopjes hebben een IPX4-waterbestendigheid en kunnen dus tegen een regenbui en zweet. Je muziek pauzeert niet zomaar als je het oordopje per ongeluk aanraakt of er regen op valt, want je dient de knop op het oordopje echt in te drukken. Dat heeft dus een voordeel, maar betekent ook dat je het oordopje tijdens de bediening wat meer je oor in drukt. Je hoort ook een klikgeluidje. Sony verkoopt de WF-C510 in het wit, blauw, geel en zwart – door ons getest.

Accuduur en oplaaddoosje

Het oplaaddoosje is ook kleiner dan we gewend zijn van draadloze oordopjes, waardoor hij minder opvalt in je broekzak of (hand)tas. Het doosje voelt stevig aan en is – net als de oordopjes – 'gedeeltelijk' gemaakt van gerecycled plastic. Het compacte formaat heeft wel een aandachtspunt: er zit een relatief kleine accu in het doosje. De oordopjes gaan bij het luisteren van muziek zo'n negen tot tien uur mee en laden in het doosje ruim één keer op. Daarna kun je ze nog wel opbergen in het doosje, maar laden ze niet meer op totdat het doosje aan een usb-c-oplader hangt. Sommige andere bluetooth-oordopjes laden vaker op.

©Rens Blom

Functies

Sony compenseert de beperkte oplaadcapaciteit van het doosje door de WF-C510 veel functies te geven. Je kunt beide oordopjes uiteraard tegelijk dragen, maar er ook één gebruiken en de ander in het doosje laten. Handig als je muziek wilt luisteren en tegelijkertijd je omgeving in de gaten wilt houden. De oordopjes kunnen ook tegelijkertijd verbinding maken met twee bluetooth-apparaten, bijvoorbeeld je computer en je smartphone.

Via de Sony Headphones Connect-app kun je functies van de oordopjes aanpassen. Denk aan een equalizer voor het geluid, maar ook welke actie je wilt starten door de knop op een oordopje één of meerdere keren in te drukken.

De WF-C510 bieden ook een transparantiemodus die omgevingsgeluiden laat horen tijdens het luisteren naar muziek. Die functie is prettig tijdens het fietsen en wandelen, maar werkt minder goed dan bij dure oordopjes. We horen meer ruis en omgevingsgeluiden komen minder realistisch over.

©Rens Blom

Geluid

Van bluetooth-oordopjes die nog geen 70 euro kosten, kun je geen meeslepend geluid verwachten, en dat bieden de WF-C510 dan ook niet. Wat ze wel doen, is prima geluid produceren om je te motiveren tijdens het sporten of geconcentreerd te laten werken in de trein. Podcasts klinken ook duidelijk, zeker als je de equalizer hebt aangepast naar een focus op stemmen. Standaard bieden de oordopjes naar onze mening wat minder bas, maar ook daar kan de equalizer aan sleutelen. Gelet op de prijs vinden we de geluidskwaliteit dik in orde.

©Rens Blom

Conclusie: Sony WF-C510

De Sony WF-C510 zijn typische no-nonsense bluetooth-oordopjes. Ze zitten comfortabel, komen met een klein opbergdoosje en gaan lang genoeg mee op een accubeurt. De geluidskwaliteit is prima en de oordopjes hebben functies die ze prettig in gebruik maken. Voor de circa 69 euro die Sony vraagt, kun je er geen buil aan vallen.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube