ID.nl logo
Wearables met bloeddrukmeting
© PXimport
Gezond leven

Wearables met bloeddrukmeting

Het bestaansrecht van wearables, zoals fitnessbandjes en smartwatches zit hem met name in de activiteits- en gezondheidsmeting. Fabrikanten zetten steeds meer in op nauwkeurigere metingen van hartslag en stappen. Hartslagmeters zijn inmiddels al in staat bloedsaturatie te meten en hartfilmpjes te maken. Een volgende logische stap is bloeddrukmeting. Kunnen we binnenkort smartwatches met bloeddrukmeters verwachten?

Normaal gesproken kom ik in de conclusie van mijn artikelen tot een antwoord die in het intro gesteld wordt. Op de vraag of er binnenkort wearables met bloeddrukmeting op de markt verschijnen, ligt het antwoord meer voor de hand. Er zijn namelijk al smartwatches met bloeddrukmeting verkrijgbaar. Je hoeft er niet eens voor uit te wijken naar grijze import of dubieuze Chinese webshops. Samsungs Galaxy Watch3 en Galaxy Watch Active2 zijn in staat je bloeddruk te meten, en ook heeft ASUS (jawel, de Taiwanese pc-fabrikant) ook een bloeddrukmetende smartwatch: de Asus VivoWatch SP.

©PXimport

Waarom bloeddruk meten?

Het hart pompt het bloed door het lichaam om de organen en spieren van bloed te voorzien. Dit zorgt voor druk op de bloedvaten, en dat wordt als bloeddruk gemeten. Een te hoge bloeddruk kan op lange termijn zorgen voor hart- en vaatziektes. Symptomen van een te lage bloeddruk zijn wat directer te merken, bijvoorbeeld door duizeligheid en flauwvallen. Zo’n bloeddrukmeting bestaat uit twee waardes: de bovendruk, eigenlijk de piek wanneer het hart pompt en de onderdruk, wanneer het hart ontspant voor zijn volgende slag. De Hartstichting meldt op de website dan een bloeddruk van 120/80 (of lager) een ideale bloeddruk is.

Innovatief werkveld

Het is niet verwonderlijk dat fabrikanten kijken naar de mogelijkheden om de bloeddruk te kunnen meten middels een smartwatch. Een groot deel van het bestaansrecht van de smartwatches en activitytrackers komt voort uit beweging en gezondheid. Sensoren in de draagbare apparatuur zorgen ervoor dat je stappen geteld worden, je hartslag (bij goede wearables) doorlopend gemeten wordt, je nachtrust onder de loep ligt en je activiteiten nauwkeurig vastgelegd worden, wanneer mogelijk zelfs met gps, zodat je je (hard)loop- of fietsroute op kaart hebt. Vrij recent is daar ook de mogelijkheid bijgekomen om een hartfilmpje (ecg) te maken met een smartwatch van Fitbit, Samsung of Apple. Deze metingen zijn opvallend nauwkeurig, ze hebben zelfs een medische keuring doorstaan. Ook leerde ik al eerder dat cardiologen deze hartslagmetingen daadwerkelijk gebruiken bij het vaststellen van bijvoorbeeld hartritmestoornissen. Overigens zijn deze toepassingen niet geschikt voor zelfdiagnose. Sterker nog, ook een cardioloog heeft meer metingen en onderzoeken nodig voor een gedegen medische conclusie. Over hoe waardevol deze hartslagmetingen zijn lees je hier meer.

©PXimport

Overigens zijn deze toepassingen niet geschikt voor zelfdiagnose. Sterker nog, ook een cardioloog heeft meer metingen en onderzoeken nodig voor een gedegen medische conclusie. Over hoe waardevol deze hartslagmetingen zijn lees je hier meer.

Voor het waarmaken van dergelijke claims is een medische keuring nodig

-

Volgende stap: bloeddruk

Niet alleen is zo’n horloge in staat je hartslag te meten, ook kunnen waardes als de bloedsaturatie (de hoeveelheid zuurstof in je bloed) bijgehouden worden. Dit soort medische claims kun je niet zomaar maken. Daar is een medische keuring voor nodig. Ook om bijvoorbeeld enige aansprakelijkheid van foutieve metingen te omzeilen. Mocht je je afvragen waarom je waarschijnlijk niet eerder gehoord had van ASUS’ smartwatch met bloeddrukmeter, dan kan het aan het keurmerk liggen. Anna Oroschin, marketingspecialist bij ASUS legt uit: “Er is een verzoek ingediend bij de FDA voor de ecg, we hopen FDA-gecertificeerd zijn in het derde kwartaal van dit jaar. Wat betreft de bloeddruk- en ecg-app voor CE, moeten we eerst de ISO13485 voor Quality Management System krijgen, en ons doel is om de CE in te dienen in het derde kwartaal van dit jaar.”

De smartwatches van Samsung hebben wel een Europees CE-keurmerk voor de bloeddrukmeting. Maar echt gebruiksvriendelijk wordt de functie er niet van. Om je Samsung-smartwatch te koppelen heb je de Galaxy Wear-app op je smartphone nodig. Om vervolgens de activiteitsmeting te synchroniseren heb je de Galaxy Fit-app nodig. Je zou verwachten dat je hier ook de gezondheidsfuncties, zoals de bloeddrukmeting terugvindt. Maar nee, hiervoor heb je nóg een app nodig: de Galaxy Health Monitor-app. Deze app werkt alleen op een smartphone met een Nederlandse simkaart, om zo te waarborgen dat de bloeddrukmeting met z’n Europese keurmerk ook daadwerkelijk in Nederland wordt gebruikt. “Op basis van de simkaart, kan worden vastgesteld of de functie wordt gebruikt in een van de 28 goedgekeurde landen zodat de functie kan worden geactiveerd”, aldus een woordvoerder van Samsung. In praktijk maakt het de ervaring met de bloeddrukmeter behoorlijk gebruiksonvriendelijk. Terwijl je als fabrikant van een wearable deze gezondheidsfunctie zou willen aanmoedigen: hoe frequenter er gemeten wordt, hoe meer je kunt met de data. Op de vraag waarom de gebruiker wordt opgezadeld met een wirwar aan verschillende apps heeft Samsung geen verhelderend antwoord: “In Europa heeft de Samsung Health Monitor-app een CE-keurmerk ontvangen. De Samsung Health-app is een fitness- en wellness-app zonder deze keuring”. Een gemiste kans, die vooral onzekerheid over de bloeddrukmeter lijkt uit te stralen.

Kansen

Zo’n smartwatch draag je continu op je lichaam, waardoor je doorlopend waardes kunt meten als de hartslagfrequentie en het aantal gezette stappen. De bloeddruk zo continu mogelijk meten klinkt als een waardevolle aanvulling. Bijvoorbeeld voor het vaststellen van aandoeningen door artsen of voor handige gezondheidsaanbevelingen door de gezondheids-app van de smartwatch. Huidige bloeddrukmetingen gaan via een band om je arm (manchet). Door het manchet op te pompen worden de slagaders even afgesloten. Met een stethoscoop wordt geluisterd wanneer het bloed weer door de slagaders stroomt wanneer de lucht uit het manchet wordt gehaald. Door de druk van het manchet verder te verlagen en te blijven luisteren met de stethoscoop kan de onderdruk worden bepaald. Zo’n meting is echter een momentopname. De waardes zijn veranderlijk en beïnvloedbaar door externe factoren als voeding, emoties, stress of activiteiten.

Moderne bloeddrukmeters werken anders en gebruiken de zogeheten oscillometrische methode. Maar in principe verschilt de werking niet veel. Het opblazen en leeg laten lopen van het manchet gebeurt automatisch, evenals de drukmeting.

Uitdagingen

Zo’n manchet laat zich dus opblazen om de bloeddruk te meten, maar dat kan een smartwatch of fitnessbandje niet. Om toch betrouwbare metingen te krijgen, moeten er dus andere methodes worden uitgevonden. Zoals bij ASUS’ smartwatch: “De Asus VivoWatch SP heeft een uniek ontwerp met twee soorten sensoren die zijn gewijd aan de nauwkeurige meting van zowel de directe bloeddruk als de bloeddruk na verloop van tijd. Ten eerste luistert de ecg-sensor naar het bonzen van het hart, ook wel bekend als de elektrocardiografische golf. Terwijl het bloed naar de pols stroomt, detecteert de ppg-sensor vervolgens de polsslag van de drager. Dit geeft ons de Pulse Transmission Time (PTT) van het hart naar de meetplaats, de vinger. Met behulp van ons speciaal ontwikkelde algoritme kunnen wij de gegevens vervolgens omzetten in een bloeddrukmeting.”

Om een lang verhaal kort te maken: het zijn dus metingen op basis van ingewikkelde formules en algoritmes, op basis van drie sensoren op het horloge. Eén daarvan kennen we, dat zijn de groene en soms rode lampjes aan de onderkant van het horloge die de hartslagmeting doen. De andere waardes voor de ingewikkelde formule worden gemeten door twee sensoren aan de zijkant van het uurwerk waar je je duim en wijsvinger tijdens de meting op legt. Dit houdt natuurlijk wel in dat je bloeddruk niet continu gemeten kan worden, maar alsnog handmatig gestart moet worden en daarmee een momentopname blijft.

Samsung lijkt vooral erg onzeker over de prestaties van de bloeddrukmeter

-

Meting met één sensor

Samsung heeft dus wél een CE-keurmerk en de meting heeft geen tweede sensor nodig. Deze smartwatches kennen naast het app-doolhof een ander struikelblok: de bloeddrukmeter moet voor betrouwbare resultaten eens per maand gekalibreerd worden met een echte bloeddrukmeter. Of je dat nu thuis doet met je eigen bloeddrukmeter of bij de huisarts: het is een flinke horde waarbij je je afvraagt of zo’n meting wel echt van meerwaarde is. Bovendien is ook bij de Samsung-horloges zo’n meting een momentopname, omdat deze handmatig gestart dient te worden.

Alles moet worden gemeten

Volgens de Hartsstichting is het bijhouden van je bloeddruk vooral na je veertigste aan te bevelen. Wat zou het handig zijn als dat nauwkeurig en frequent gebeurt via je smartwatch. Gezondheid leeft meer dan ooit, dus het meten van zo veel mogelijk lichaamswaardes biedt enorme kansen voor smartwatchmakers. Zo heeft Fitbit zijn recente smartwatch uitgerust met een thermometer. Een slim idee, want je lichaamstemperatuur vertelt veel over je gezondheid en koorts kan een indicator zijn van onder meer Covid-19. Er is echter één probleem: de thermometer is niet in staat lichaamstemperatuur te meten, maar meet je huidtemperatuur. Wat je daarmee kunt meten? Dat je slaapkamer kouder is als je slaapt met het raam open. Tenzij Fitbit baanbrekende algoritmes verzint, is deze huidtemperatuurmeting vooralsnog niet van meerwaarde. Althans, voor gezondheidsdoeleinden.

©PXimport

Bloeddrukmeting in praktijk

Dat het meten van de bloeddruk iets is wat op de radar staat van smartwatchfabrikanten is wel duidelijk. Maar in de praktijk blijkt dat dus een aardige opgave, en je merkt aan alles dat de fabrikanten die er wel mee op de markt durven, alles behalve zelfverzekerd zijn. ASUS’ smartwatch is maar mondjesmaat verkrijgbaar en Samsung werpt bijna krampachtig app-hordes en maandelijkse kalibratie op. Ook wordt er maar weinig marketing-aandacht aan geschonken.

Dat is ook niet helemaal onterecht. In praktijk bleken beide horloges nog niet vlekkeloos te meten. Bij Samsung willen de waardes nog weleens schommelen of is de smartwatch niet in staat een bloeddrukwaarde te meten, waarna een volgende poging nodig bleek. Met de smartwatch van ASUS lukte het me helemaal niet om mijn bloeddruk te meten. Deze ervaringen zijn natuurlijk persoonlijk en kunnen per pols verschillen.

Dat de fabrikanten er onzeker over zijn is niet zo gek, want de bloeddruk-meetmethode moet bij smartwatches compleet opnieuw worden uitgevonden. Algoritmes en formules moeten een opblaasbaar manchet met een metertje vervangen. Dat zijn hoofdbrekens waar Samsung en ASUS zich al aan durven te wagen. Het is nog wachten tot bedrijven als Fitbit en Apple hun eigen bloedruk-meetmethodes ontwikkelen, die bij voorkeur accuraat en doorlopend zijn.

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!