ID.nl logo
Hoe werkt spieropbouw en hoe haal je het maximale eruit?
Gezond leven

Hoe werkt spieropbouw en hoe haal je het maximale eruit?

Spieropbouw is een essentieel onderdeel van sporten, en dan bedoelen we niet alleen bodybuilding. Ook voor duursporters zijn sterke spieren van groot belang. Je kunt inspanningen langer volhouden, je herstelt sneller en je hebt minder last van blessures. Maar hoe werkt spieropbouw in je lichaam en hoe zorg je ervoor dat je de juiste oefeningen doet?

Spieren zorgen ervoor dat je je lichaamsdelen kunt bewegen. Spieren kunnen op verschillende manieren samentrekken, zodat je verschillende bewegingen kunt uitvoeren. Je kunt je voorstellen dat sterkere spieren meer kracht kunnen leveren en langer door kunnen gaan met het herhalen van dezelfde beweging – en dat is precies wat je wilt als je aan het sporten bent.

Hoe groeit een spier?

We gaan je nu iets vertellen wat misschien een beetje tegenstrijdig klinkt: om je spieren te laten groeien, moet je ze eerst een beetje kapotmaken.

Hoe dat werkt? Elke inspanning die je verricht, maar natuurlijk vooral de zware, zorgen voor een beetje schade aan de vezels van je spieren, oftewel de cellen die uiteindelijk het spierweefsel vormen. De belasting, bijvoorbeeld een halter in de sportschool (maar net zo goed een bank die je de trap op tilt), zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in je spieren beschadigd raken.

©romanolebedev - stock.adobe.com

Dat klinkt erger dan het is, want het gebeurt de hele dag door, ook als je gewoon een stukje wandelt. Je lichaam weet er wel raad mee. De kapotte delen worden afgevoerd en worden vervangen door nieuwe eiwitten. Je kunt het zien als het plakken van je fietsband: als er een gaatje in zit, moet je hem repareren.

Ook lezen: Hoe werkt conditie en hoe train je het?

Het verschil met een klapband is dat een fietsband niet per se sterker wordt van zo’n stuk tape. Bij je spieren ligt dat anders. Als je de juiste inspanning levert, maken je spieren meer nieuwe eiwitten aan dan je in eerste instantie had. Zo bereidt je spier zich voor op een eventuele herhaling van de eerdere inspanning. Dat proces kun je eindeloos doorvoeren, met een groeiende spier als gevolg.

Spierpijn

Grappig genoeg is die schade aan de spiervezels ook de reden dat je spierpijn krijgt. Spierpijn krijg je vaak na een inspanning die je niet gewend bent: een nieuwe sport die je uitprobeert, een oefening in de gym die je nog nooit hebt gedaan of de eerste keer dat je weer traint na een blessure. Je spieren moeten (weer) wennen aan de inspanning en de eerste keren leveren die kapotte vezels een pijnlijk gevoel op.

Dat gaat gelukkig relatief snel weer over. Als je een paar keer een bepaalde spiergroep op dezelfde manier hebt getraind, heb je al een stuk minder last van spierpijn. En als het dan wel een keertje heel erg is, weet je meteen dat je te enthousiast bent geweest.

Do’s

Er zijn een paar dingen die je kunt doen om je spieren zo goed mogelijk te trainen. Zo voorkom je spierpijn en haal je het maximale uit je oefeningen.

  • Doe alleen volledige repetities. Als je spieren verzuren, heb je de neiging je beweging wat slordiger uit te voeren. Dat zorgt er niet alleen voor dat je de verkeerde spiergroepen aanspreekt, het verhoogt ook het risico op blessures. Ga dus niet té lang door met een setje herhalingen.

  • Dat gezegd: net die ene extra herhaling of die vijf kilo extra aan de stang hangen kan wel veel opleveren. Je spieren groeien omdat je ze tot het uiterste inspant (zonder ze helemaal kapot te maken, natuurlijk). Net even die laatste keer die halter omhoog duwen is een goede manier om je spieropbouw te verhogen.

  • Pak voldoende rust tussen je setjes. Natuurlijk niet té lang, maar een flinke minuut kan zeker geen kwaad. Houd voor de herhaling zelf aan: snel en krachtig de inspanning doen, en daarna langzaam weer terug naar je rustpositie.

  • Eet gezond! Zorg dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt – zie het kopje Voeding hieronder.

Voeding

Het is niet voor niets dat eiwitten in voeding en in je spieren allebei zo heten: het zijn namelijk dezelfde stoffen. Daarom zorgt eiwitrijk voedsel ervoor dat je spieropbouw sneller verloopt. Eiwitten vind je terug in allerlei soorten voedsel: melkproducten, eieren, vlees en vis. Speciale eiwitshakes worden ook steeds populairder, vooral onder sporters.

Maar drijf het niet te ver door. Eiwitten doen veel voor je, maar als je er te veel van binnenkrijgt, worden ze opgeslagen als vetten. En je hebt natuurlijk geen zin om al die zuurverdiende trainingsuren weer de prullenbak in te gooien.

©pixel-shot.com (Leonid Yastremskiy)

Don’ts

Er zijn natuurlijk ook wat dingen die je vooral niet moet doen, en die je spieropbouw juist tegenwerken.

  • Niet naar je lichaam luisteren. Heb je spierpijn? Sla die spiergroep dan een dagje over. Je lichaam weet zelf prima wat het aankan, dat hoeft je hoofd niet te beslissen.

  • Té hard trainen. Een beetje beschadiging aan je spierweefsel is juist goed voor de spieropbouw, maar te veel werkt averechts. Je spieren krijgen niet de kans te herstellen en bouwen alleen maar af in plaats van op.

  • Te veel naar de weegschaal kijken. Spieropbouw levert extra gewicht op, dat kan niet anders. En dat is prima, want spierweefsel is goed om te hebben. Als je regelmatig sport, word je vanzelf gezonder – ook als je dat niet meteen terugziet op de weegschaal.

Spieropbouw en gewicht

Als je sport om gewicht te verliezen, kan spieropbouw je misschien een beetje tegenstaan. Grotere spieren wegen nu eenmaal meer dan kleinere, en dat merk je op de weegschaal. Als dat een van je dingen is die je tegenhoudt, hebben we goed nieuws.

©Restyler - stock.adobe.com

Ten eerste is er natuurlijk een groot verschil tussen extra spiermassa of extra vetmassa. Opgeslagen vet doet weinig voor je, behalve tijdens de nieuwjaarsduik. Tijdens het sporten zet je het vet om in energie, waardoor je – op papier – gewicht verliest. Als je echter veel (kracht-, maar ook duur-)training doet, wordt een deel van dat voordeel tenietgedaan door het gewicht van je extra spiermassa. Onder de streep verlies je dus weinig gewicht, maar het is vooral belangrijk waar dat extra gewicht uit is opgebouwd: spieren in plaats van vetten.

Bovendien is een beetje extra gewicht helemaal niet zo erg. Bovengemiddeld gespierde mensen hebben lang niet altijd een lage BMI, en dat is helemaal niet erg. Als je veel sport, geven die paar extra kilo’s helemaal niks!

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.