ID.nl logo
Je leest het (hopelijk) goed: dit moet je weten over computerbrillen
© Suebsiri
Gezond leven

Je leest het (hopelijk) goed: dit moet je weten over computerbrillen

Als je dagelijks urenlang achter een computer zit, dan kunnen je ogen vermoeid raken. Om dit te voorkomen, kun je een computerbril nemen. Dit is een bril op sterkte die perfect is afgestemd op de afstand tussen jou en je beeldscherm. Wanneer heb je zo’n bril nodig? En wat zijn de voor- en nadelen ervan? In dit artikel gaan wij daar dieper op in.

👓Na het lezen van dit artikel weet je: Wat een computerbril doet en wat het verschil is met een normale bril |Wanneer je een computerbril nodig hebt | Wat de voor- en nadelen van deze brillen zijn.

Ook bekijken: 5 tips tegen ... Computerogen


Een computerbril is vergelijkbaar met een leesbril, alleen zijn de lenzen niet afgestemd op de afstand tussen je ogen en je boek, maar op de oogafstand tot je beeldscherm. Meestal gaat het dan om lenzen voor een afstand van 40 tot 100 cm, afhankelijk uiteraard van hoe ver je van je beeldscherm af zit. Er zijn ook brillen die zijn afgestemd op een grotere afstand, denk aan 4 meter, wat handig kan zijn als je vaak achter je laptop zit tijdens vergaderingen of presentaties en dus niet continu naar je scherm tuurt.

Een computerbril is wat anders dan een multifocale bril, omdat deze zich puur richt op korte en middellange afstanden. Bij multifocaal gaat het juist om een overgang van veraf naar dichtbij. Bij multifocale glazen moet je je hoofd vaak wat naar achteren kantelen om het beeld van dichtbij goed te kunnen zien, terwijl je bij een computerbril gewoon een neutrale stand behoudt. Dit voorkomt onder meer nek- en rugklachten.

Blauw schermlicht neutraliseren

Bij de aanschaf van een bril kun je ook kiezen voor een speciale coating, die het blauwe licht van beeldschermen neutraliseert. Hoewel het niet wetenschappelijk is bewezen dat het blauwe licht schadelijk is voor je ogen, ervaren sommige mensen minder klachten door een bril te dragen met een zogenoemde blauwlichtfilter. Wel bevestigen diverse onderzoeken dat frequent of langdurig schermgebruik in de avond samenhangt met verstoorde slaap. Werk je tot laat in de avond door achter je computer, dan kan een bril met blauwlichtfilter dus een aanrader zijn.

Bij goedkopere brillen komt het vaker voor dat de coating heel dun is aangebracht, waardoor je eigenlijk niet profiteert van de effecten van het blauwlichtfilter. Je moet echt een gele gloed zien, om de effecten van het blauwe scherm te minimaliseren.

©PXimport

Beeldschermen geven een blauw licht af, wat je slaap kan verstoren. Een bril met blauwlichtfilter kan een oplossing zijn.

Kritiek op blauwlichtfilter

Overigens is er ook kritiek op brillen met een blauwlichtfilter. Sommige experts vinden het niets meer dan een slimme marketingtruc. Bovendien zijn er zorgen dat de gele waas je perceptie van kleuren in de war brengt, maar dit is niet wetenschappelijk bewezen. Een blauwlichtfilter kan helpen, maar is dus geen wondermiddel.

Wanneer heb je een computerbril nodig?

Experts adviseren een speciale bril te overwegen als je na een werkdag regelmatig last hebt van prikkende of vermoeide ogen. Ook als je regelmatig last hebt van hoofd-, nek-, schouder- of rugpijn kan een computerbril een oplossing zijn.

Meestal spelen dit soort klachten pas bij een leeftijd van 40 jaar of ouder en als je vele uren per dag achter een beeldscherm zit. Het is overigens een misverstand om te denken dat alleen iemand met slecht zicht een computerbril nodig heeft. Iedereen kan er namelijk baat bij hebben.

Sommige kwaaltjes kun je vaak zelf al oplossen (of in ieder geval verminderen) door te letten op je gezondheid. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je tijdens een werkdag even van je scherm weg bent. Experts adviseren om iedere 20 minuten even 20 seconden bij je beeldscherm weg te zijn. Blijf gehydrateerd om hoofdpijn te voorkomen en pas eventueel de instellingen van je beeldscherm aan. Zo hebben veel apps tegenwoordig een nachtmodus, waardoor je ogen meer rust krijgen.

Lees ook: Zo zet je alle apps automatisch in de nachtmodus op je smartphone

©PXimport

Zelf kun je vaak ook al wat kwaaltjes voorkomen. Je hoeft dus niet direct naar de opticien te rennen.

Kosten van een computerbril

In tegenstelling tot leesbrillen zijn (kwalitatief goede) computerbrillen vaak vrij duur in de aanschaf. Afhankelijk van de glazen, kunnen de prijzen variëren van 250 tot 400 euro. Er zijn goedkopere, generieke modellen te koop, maar die kunnen mogelijk niet het gewenste resultaat opleveren. Als je lang achter een computer zit, wil je bovendien dat de bril ook goed zit om irritatie te voorkomen. Het beste kun je dan ook naar een optiekwinkel gaan om je te laten adviseren.

In de Arbowet is opgenomen dat jouw werkgever verplicht is om oogklachten zo veel mogelijk te voorkomen en te beperken. Als uit oogonderzoek blijkt dat je een computerbril kunt gebruiken, dan dient je werkgever deze bril (gedeeltelijk) te vergoeden. Hoeveel je vergoed krijgt, verschilt per werkgever.

Een zorgverzekeraar kan een computerbril ook deels vergoeden, maar alleen als je een aanvullende verzekering hebt voor een bril of lenzen.

©Who is Danny - stock.adobe.com

Een computerbril kan aardig in de kosten lopen.

Conclusie

Een computerbril kan dus een oplossing zijn als je op een dag vele uren achter een beeldscherm zit en je geregeld last hebt van moeheid, prikkelende ogen, hoofdpijn of andere lichamelijk klachten. Werk je in de avonden door, dan kan een bril met blauwlichtfilter helpen bij het verbeteren van je nachtrust, al is dit geen wondermiddel. Met enkele simpele gezondheidstips kom je eigenlijk al een heel eind. Probeer af en toe even van je scherm weg te lopen en gebruik in de avond de nachtmodus om je ogen meer rust te geven, voordat je de aanschaf van een bril overweegt. Nog steeds last? Maak dan een afspraak met een opticien voor een oogtest.


▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.