ID.nl logo
8x gezonde snacks voor onderweg
Gezond leven

8x gezonde snacks voor onderweg

Ben je bezig met afvallen en moet je de deur uit? Zorg dat je altijd iets gezonds te eten in je tas of je auto hebt. Krijg je dan onverhoopt een snackattack, dan voorkom je dat je allerlei ongezonds gaat snaaien. ID.nl geeft je acht gezonde maar vooral lekkere snacktips voor on-the-go!

In dit artikel geven we je tips voor gezonde snacks voor onderweg. Zo wordt het makkelijker om ook onderweg het afvallen te blijven volhouden. Als bonus doen we er ook nog een paar makkelijke recepten bij die passen bij een gezond voedingspatroon.

Ook interessant voor als je thuis trek in een snack krijgt: Zo houd je het gezond (maar nog steeds lekker!)

Goed voorbereid op weg

Als je wilt afvallen of gezond eten en voor je werk veel onderweg bent, dan is het soms lastig om gezonde keuzes te maken. In het tankstation lonken de rekken vol zoetigheid. In de kantine op het werk liggen de kaas- en frikandelbroodjes warm en smeulend op je te wachten.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Heb je altijd iets bij je voor de snelle trek, dan voorkom je snaaien en naar ongezonde snacks grijpen. Je kunt de avond van tevoren al veel klaarzetten in de koelkast, zodat je er de volgende ochtend geen omkijken naar hebt. Leg je autosleutel, fietssleutel of ov-chipkaart erbij en je vergeet je gezonde ontbijt of tussendoortje in de ochtend zeker niet.

Plastic of glazen bakjes in allerlei formaten kun je nooit teveel in huis hebben. Ze zijn handig om al dat gezonde voer in mee te nemen. Broodtrommels met verschillende compartimenten doen het ook goed. Weckpotten, voor de meer vloeibare voeding zoals yoghurt, werken ook.

1. Snackgroenten

Snijd de avond van tevoren reepjes paprika, plakjes komkommer of stukjes rauwe wortel en stop ze in een bakje. Of neem kerstomaatjes mee. Beetje humus in het extra compartiment in het bakje en je hebt meteen een gezonde dip.

Tegenwoordig vind je de snackgroenten ook in handzame formaten in de supermarkt. Kleine komkommers of paprika's bijvoorbeeld. En mocht je er een liefhebber van zijn: olijven kunnen ook. Ze zitten bomvol onverzadigde vetzuren (omega-9), vitamines en ijzer.

©bit24 - stock.adobe.com

2. Fruit

Sommige fruitsoorten (zoals appel, peer en aardbei) kun je net als de snackgroenten beter van tevoren in stukjes of partjes snijden en meenemen in een bakje. Stuk voor stuk handig om bij deze fruitsoorten wat voorwerk te doen. Hoe makkelijker je het jezelf maakt voor onderweg, hoe beter. Een banaan stop je zo in je tas. Maar deze wordt weer snel bruin. Grappig: met de bananenbox voorkom je dit. 

3. Noten en gedroogd fruit

Ongezouten noten zit vol vezels, eiwitten, onverzadigde vetten, vitamines en mineralen. Toppers dus om mee te nemen voor onderweg. Een goede, gezonde keuze als je bezig bent met afvallen. Vooral de ongebrande varianten. Een handje noten per dag helpt ook nog eens je cholesterol verlagen en helpt om je bloedvaten gezond te houden. 

Gedroogd fruit is ook een goede optie. Het is voedzaam en bevat vezels, vitaminen en mineralen, net als vers fruit. Gedroogde vijgen, pruimen, appels en abrikozen bevatten de meeste vezels. En daar ga je ook nog eens goed van naar de wc.

4. Overnight oats

Deze havermout heeft een nachtje doorgebracht in je koelkast. Je kunt het meenemen naar je werk in een handige weckpot. Doe de avond van tevoren wat havermoutvlokken in een afsluitbare glazen pot. Eventueel doe je er chiazaad, kaneel, honing of cacaopoeder bij. Giet yoghurt of (plantaardige) melk er overheen.

De havermout wordt tijdens de nacht geweekt en wordt makkelijker te eten door de melk of yoghurt. Roer alles door elkaar of werk in laagjes (laagje havermout, laagje yoghurt of melk). Bestrooi met een topping van rauwe cacaonibs, pindakaas, geraspte kokos, nootjes of stukjes fruit. De volgende ochtend staat het ontbijthapje op je te wachten.

5. Havermoutkoeken

Havermout bevat veel B-vitaminen, mineralen en antioxidanten. Het is een volkoren graansoort en past perfect in een gezond voedingspatroon. Je kunt er ook koeken van maken en die zijn weer handig voor onderweg. Uiteraard de variant zonder suiker, want als je wilt afvallen, laat je de ongezonde suikers natuurlijk achterwege.

Het mooie is: ze zijn supermakkelijk te maken. Geraspte appels, havermout, rozijnen, ongezouten roomboter en een klein beetje zout: je kneedt alles samen en maakt er kleine bolletjes van die je plat duwt op een bakplaat met bakpapier. Schuif de bakplaat dertig minuten in de oven op 170 graden en klaar!

©Hihitetlin - stock.adobe.com

6. Eitje

Zelfs alles hierboven te veel poespas? Kook gewoon een paar eitjes de avond van tevoren. Bewaar in de koelkast en neem 's ochtends mee. Makkelijk en gezond!

7. What's left in the fridge

Salade over van de vorige avond? Stop in een bakje en neem mee. Dit kan ook salade met volkorenpasta of salade met quinoa zijn. Smakelijk, vullend en gezond.

8. Smoothie

Makkelijk de avond van tevoren te bereiden en te bewaren in de koelkast. Alles in de blender en klaar. Ga als je wilt afvallen wel voor een groene smoothie. Op de website van de Maag Lever darm Stichting vind je vijf groene-smoothierecepten voor een gezonde buik.

©jchizhe - stock.adobe.com

Zo kies je de beste blender voor smoothies Houd er bij het kiezen voor een blender voor smoothies en fruitsapjes rekening mee dat deze genoeg kracht heeft, zeker als je ook bevroren fruit gebruikt. Let op het vermogen: ga voor minimaal 700-800 watt. Voor onderweg is de blender-to-go ideaal. Blenden, dop erop en hop!

Voor de dorst onderweg

Water is de beste dorstlesser. Toch liever een smaakje? Stop wat fruit en kruiden in je waterfles. Bijvoorbeeld stukjes komkommer, stukjes aardbei en blaadjes basilicum. Of partjes sinaasappel en een kaneelstokje. Of knijp er wat vers citroensap in uit en doe er een stukje verse gember in. Die stukjes drink je niet op, maar ze geven wel smaak aan je water.

Wil je een paar kilo kwijt? Kijk dan in ons Afvaldossier vol artikelen over gezonde voeding, beweging en sporten, maar ook over apps, gadgets en connected health-apparaten.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.