ID.nl logo
Lippenstift, mascara, oogschaduw: hoe lang kun je make-up bewaren?
© Алина Бузунова - stock.adobe.com
Gezond leven

Lippenstift, mascara, oogschaduw: hoe lang kun je make-up bewaren?

Je hebt net een nieuwe lipstick gekocht, maar hoe lang kun je deze eigenlijk bewaren? En hoe weet je of je mascara nog goed is? In dit artikel lees je alles over de houdbaarheid, het goed bewaren én hygiënisch gebruiken van je make-up.

In dit artikel lees je hoelang make-upproducten meegaan, waarom ze eigenlijk bederven, hoe je ze het beste kunt bewaren én hoe je een klonterig potje oude nagellak weer tot leven wekt.

Lees ook: Verzorg je huid met gezichtsmassage! Voordelen en handige hulpjes

Make-up heeft, net als voedsel, een houdbaarheidsdatum. Deze datum geeft aan hoe lang je het product veilig kunt gebruiken na opening. De houdbaarheid varieert per producttype. Op de verpakking staat een opengeschroefd potje met een cijfer erin; dat cijfer geeft het aantal maanden aan dat het product na opening nog houdbaar is.

©Icons-Studio

Waarom bederft make-up eigenlijk?

Make-up bederft om verschillende redenen. Ten eerste kunnen de ingrediënten in make-upproducten na verloop van tijd afbreken, vooral wanneer ze worden blootgesteld aan licht, lucht en hitte. Dit kan leiden tot veranderingen in de textuur en effectiviteit van het product.

Ten tweede kunnen er bacteriën in make-upproducten komen. Dat kan elke keer gebeuren dat je een make-upproduct aanraakt, vooral met je vingers of een kwast die niet schoon is. Deze bacteriën kunnen zich vermenigvuldigen en leiden tot infecties of huidirritaties.

Ten slotte kan de kwaliteit van make-up ook worden beïnvloed door de manier waarop het wordt bewaard. Make-up die in een warme, vochtige omgeving wordt bewaard, zoals een badkamer, kan sneller bederven dan make-up die je op een koele, droge plaats bewaart.

Hoe weet je of make-up bedorven is?

Let op veranderingen in geur, kleur en textuur. Als je lipstick bijvoorbeeld een vreemde geur heeft of als je foundation geschift lijkt, is het tijd om ze weg te gooien. Ook als je make-up een ongewone reactie op je huid veroorzaakt, zoals irritatie of uitslag, moet je het niet meer gebruiken.

💄 Zo gaat je make-up zo lang mogelijk (veilig!) mee • Was je handen voordat je je make-up aanbrengt • Gebruik altijd schone kwasten en sponzen • Deel je make-up niet met anderen • Doe je make-up producten altijd goed dicht na gebruik

Make-up: soort en houdbaarheid

Lippenstift

Lippenstift is over het algemeen 12-18 maanden houdbaar nadat je hem geopend hebt. Crème lippenstift gaat over het algemeen iets langer mee dan matte lippenstift. Bewaar lippenstift op een koele, donkere plek. Als de geur, textuur of kleur verandert, is het tijd om de lippenstift weg te gooien.

Mascara

Mascara is het meest vatbaar voor bacteriën en besmetting. Gooi mascara weg na 3 maanden gebruik. Bewaar ongeopende mascara koel en droog. Zodra je de mascara opendoet, begint de teller voor de houdbaarheid te lopen. Gebruik nooit hetzelfde wimperborsteltje voor zowel je onderste als bovenste wimpers, dit verspreidt bacteriën.

Rouge/Blush

Poedervormige rouge is maximaal 24 maanden houdbaar na opening. Rouge in crème- of gelvorm blijft 12 maanden goed. Controleer op geur- en textuurveranderingen. Reinig het borsteltje of kwastje waarmee je het aanbrengt regelmatig met zeep en water om bacteriegroei te voorkomen.

Poeder

Geperst poeder heeft een houdbaarheid van 24 tot 36 maanden; bij los poeder is dat 12 tot 24 maanden. Poeder kan uitdrogen en klontjes gaan vormen als je het te lang gebruikt. Gooi poeder weg als de geur verandert of als het erg brokkelig begint te worden bij gebruik. Dit laatste kan vooral gebeuren bij geperst compactpoeder.

Foundation

Vloeibare foundation blijft 6-12 maanden goed na opening. Gebruik je een foundationstick, reken dan op 12 tot 24 maanden. Crème- en poederfoundation zijn 24 maanden houdbaar. Bewaar foundation donker en koel. Controleer op verandering in geur, kleur en consistentie.

Oogschaduw

Poeder-oogschaduw in palette of losse potjes is ongeveer 24 maanden houdbaar na opening. Crème-oogschaduw gaat minder lang mee: 6-12 maanden. Controleer op kleurverandering, uitdroging en geur. Reinig kwastjes regelmatig.

Eyeliner

Vloeibare eyeliner is 6-12 maanden houdbaar, gel eyeliner 12 tot 24 maanden. Eyeliners in potloodvorm kun je blijven gebruiken totdat ze op zijn. Let op uitdroging of verkleuring van de producten.

Wenkbrauwproducten

Wenkbrauwpoeder en -potloden gaan 12 tot 24 maanden mee. Wenkbrauwgel is 6-12 maanden houdbaar. Gooi producten weg bij als je klontjes, verkleuring of geurverandering bemerkt.

Concealer

Vloeibare concealer houdt het 6-12 maanden vol. Stick-concealer 12-24 maanden. Concealer in poedervorm blijft 24 maanden goed. Bewaar concealer donker en koel.

Primer

Gezichtsprimer in een tube of potje blijft 12 tot 24 maanden houdbaar na opening. Let op verandering in geur en consistentie.

Highlighter/Shimmer

Poeder highlighters gaan 24 tot 36 maanden mee. Vloeibare highlighters zijn veel minder lang houdbaar, slechts 6 tot 12 maanden. Controleer op uitdroging en harde klontjes.

💄 Je make-up bewaren doe je het best... • ...op een koele, droge plaats uit de buurt van direct zonlicht • ...niet in de badkamer, waar het vochtig en warm kan worden • ...in een overzichtelijk ingedeelde make-uptas of make-up organizer of lade, zodat je gemakkelijk kunt zien wat je hebt en wanneer je het voor het laatst hebt gebruikt

ProductHoudbaarheid na opening
Lippenstift12-18 maanden
Mascara3 maanden
Rouge/BlushPoeder: 24 maanden | Crème: 12 maanden
PoederGeperst: 24-36 maanden | Los: 12-24 maanden
FoundationVloeibaar: 6-12 maanden | Stick: 12-24 maanden | Crème/Poeder: 24 maanden
OogschaduwPoeder: 24 maanden | Crème: 6-12 maanden
EyelinerVloeibaar: 6-12 maanden | Gel: 12-24 maanden | Potlood: tot op
WenkbrauwproductenPoeder/Pencil: 12-24 maanden | Gel: 6-12 maanden
ConcealerVloeibaar: 6-12 maanden | Stick: 12-24 maanden | Poeder: 24 maanden
Primer12-24 maanden
Highlighter/ShimmerPoeder: 24-36 maanden | Crème/Vloeibaar: 6-12 maanden

💅 Hoe zit het met nagellak?

Nagellak is een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat je dit niet op je huid aanbrengt. Toch is het goed om te weten dat ook nagellak een houdbaarheidsdatum heeft. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een flesje nagellak ongeveer 12 tot 24 maanden na opening goed blijft. Na deze periode kan de lak beginnen te schiften of dikker worden, wat het moeilijker maakt om aan te brengen.

(en zo red je oude nagellak)

Eigenlijk moet je de nagellak dan weggooien, maar wat als het om je favoriete kleur gaat die inmiddels nergens meer verkrijgbaar is? Gelukkig zijn er een paar trucs die je kunt proberen om je oude nagellak weer tot leven te wekken.

Truc 1: Goed schudden

Het eerste wat je moet proberen, is het flesje goed schudden. Dit kan helpen om de pigmenten die zich op de bodem van het flesje hebben verzameld, te mengen met de rest van de lak.

Truc 2: Gebruik een nagellakverdunner:

Als schudden niet werkt, kun je een nagellakverdunner proberen. Voeg een paar druppels toe aan je nagellak en schud het flesje om de verdunner te mengen. Dit kan helpen om de textuur van de lak te herstellen. Let op: gebruik geen nagellakremover, dit kan de nagellak juist ruïneren!

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!
▼ Volgende artikel
Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment
Huis

Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment

Black Friday 2025 staat bol van de televisiedeals, en dit jaar zijn ze beter dan ooit. Van betaalbare 4K-modellen tot gigantische oledschermen met premium beeldkwaliteit: de korting is stevig, het aanbod breed en de verleiding groot. Wij doken in de scherpste aanbiedingen van dit moment en selecteerden de tv’s die écht de moeite waard zijn. Ideaal voor wie nu wil upgraden naar een groter, mooier of slimmer scherm!

Black Friday is traditioneel hét moment om je slag te slaan als je een nieuwe televisie zoekt, en 2025 vormt daarop geen uitzondering. Wie zich deze weken verdiept in de aanbiedingen, merkt dat de televisiemarkt bruist van scherpe kortingen op zowel gloednieuwe modellen als gevestigde toppers. Van compacte budgetmodellen tot gigantische oledschermen: de beste deals liggen klaar voor iedereen die zijn kijkervaring wil upgraden.

LET OP: PRIJZEN KUNNEN DE KOMENDE DAGEN SCHOMMELEN (EN NÓG LAGER UITPAKKEN)!

©LG

LG 55G56LS

Een van de meest in het oog springende aanbiedingen is de LG 55G56LS, een oledmodel uit 2025 dat indruk maakt met zijn 55-inch 4K-paneel, WebOS-smartplatform en een verversingssnelheid van 120 Hz. De tv beschikt over vier HDMI-poorten en scoort een uitstekende 9,1 in de tests. Dankzij een stevige Black Friday-korting komt de prijs momenteel rond de 1449 euro uit, wat de tv ineens een stuk aantrekkelijker maakt voor wie high-end kwaliteit zoekt zonder meteen in het écht dure segment te belanden.

©Samsung

Samsung QE65QN92F

Niet minder interessant is de Samsung QE65QN92F, een 65-inch Neo-QLED-model dat dankzij miniLED-achterverlichting een hogere helderheid en betere contrasten levert dan traditionele QLED-tv’s. De 4K-weergave, het slanke ontwerp en de solide smart-functionaliteit maken dit model tot een geliefde keuze onder allround kijkers. Black Friday haalt hier tot wel 14 procent van de prijs af, waardoor het toestel rond de 1277 euro kost en daarmee een van de scherpste deals in het premiumsegment is.

©LG

LG OLED evo G5 48G56LS

Voor wie een kleinere, maar minstens zo hoogwaardige oled-ervaring zoekt, is er de LG OLED evo G5 48G56LS. Dit 48-inch model richt zich op gebruikers die weinig ruimte hebben, maar toch het diepe zwart en de levendige kleuren van OLED willen. Met een testscore van 9,5 en een prijs die dankzij Black Friday tot ongeveer 1149 euro is gezakt, blijkt dit een compacte krachtpatser die zijn prijskaartje meer dan waard is.

©Samsung

Samsung QE55S95D

Aan de andere kant van het oled-spectrum staat de Samsung QE55S95D, een QD-OLED-tv die de sterke punten van oled aanvult met extra helderheid door quantum dots. De 55-inch tv levert prachtige kleurweergave en een hoge piekhelderheid, waardoor HDR-content echt tot leven komt. De prijs is tijdelijk rond de 1217 euro, een daling van zo’n 10 procent, en maakt dit toestel tot een van de aantrekkelijkste deals voor filmliefhebbers die een stap hogerop willen.

©Hisense

Hisense 75U79Q Pro

Heb je juist behoefte aan pure schermoppervlakte? Dan is de Hisense 75U79Q Pro een deal die moeilijk te negeren is. Met zijn enorme 75-inch scherm en een testscores die richting de 9 lopen, levert deze led-tv verrassend veel waar voor zijn geld. De prijs van 1099 euro voelt bijna absurd laag voor zo’n groot en nieuw model, wat deze aanbieding tot een van de meest opvallende in het hele overzicht maakt.

©LG

LG OLED EVO 77G55LW

Voor wie nóg groter wil gaan – en de beste beeldkwaliteit verlangt – is er de LG OLED EVO 77G55LW. Dit 77-inch vlaggenschip staat garant voor een bioscoopwaardige kijkervaring. Met perfecte zwartwaarden, vloeiende beeldverwerking en een premium afwerking is dit het soort tv dat je woonkamer in een thuisbioscoop verandert. Black Friday tikt hier bijna 10 procent van de prijs af, wat het toestel met 2698 euro nog steeds stevig in het high-end segment plaatst, maar wel stukken aantrekkelijker maakt dan normaal.

©Philips

Philips The One 65PUS9000

Toch hoeft Black Friday niet alleen over luxe en high-end te gaan. Philips bewijst dat met The One 65PUS9000, een 65-inch QLED-model dat juist mikt op een breed publiek dat een betrouwbare middenklasser zoekt. De tv is scherp geprijsd op 899 euro en biedt alsnog een forse hoeveelheid scherm, een fijn smartplatform en solide beeldkwaliteit. Het is daarmee de ideale keuze voor wie simpelweg een grote, goede tv wil zonder zich in technische details te verliezen.

©Toshiba

Toshiba 32LV3E63DG

Mag het allemaal wat simpeler – en vooral goedkoper – dan is de Toshiba 32LV3E63DG een charmant alternatief. Deze compacte 32-inch tv is perfect voor de logeerkamer, studentenkamer of keuken. Ondanks zijn bescheiden formaat en Full HD-resolutie is hij verrassend netjes afgewerkt. Dankzij Black Friday zakt de prijs tot zo’n 169 euro, waardoor dit een van de voordeligste tv-deals van dit moment is.

©Samsung

Samsung QE43QN92F

Samsung speelt op nog twee fronten mee. Allereerst met de QE43QN92F, een 43-inch Neo-QLED met 4K-resolutie voor wie hoogwaardig beeld wil in een kleinere behuizing. Dankzij een korting van ruim 11 procent komt de prijs rond de 769 euro uit, waardoor dit model een perfecte middenweg vormt tussen compact en premium. Daarnaast biedt de fabrikant met de QE75QN92F een reusachtig 75-inch model dat dezelfde Neo-QLED-techniek gebruikt. De korting tikt hier tegen de 14 procent aan, waardoor het toestel rond de 1895 euro kost en binnen zijn formaatklasse zelfs een van de beste deals is.

©TCL

TCL 65Q8C

Tot slot is er nog de TCL 65Q8C, een interessante optie voor wie veel waarde hecht aan helderheid, contrast en een scherpe prijs. Deze miniLED-tv gebruikt geavanceerde achtergrondverlichting en biedt vier HDMI-poorten voor gamers en filmliefhebbers met meerdere apparaten. De Black Friday-prijs van ongeveer 1099 euro maakt dit model aantrekkelijk voor iedereen die een premium-achtige ervaring wil zonder het prijsniveau van de topmerken te betalen.