ID.nl logo
Wat is een slaapcoach en waarvoor gebruik je het?
Gezond leven

Wat is een slaapcoach en waarvoor gebruik je het?

Weer geen oog dichtgedaan? Kun je wel in slaap komen, maar ben je na een paar uur alweer klaarwakker? Of slaap je wel genoeg uren, maar voel je je doodmoe als je opstaat? We praten er niet dagelijks over, maar er zijn veel mensen die zich zorgen maken over hun slaaproutine. Je hoeft er niet mee te blijven zitten. Je kunt bijvoorbeeld een slaapcoach in de arm nemen. Maar wat doet zo’n slaapcoach precies wat jij niet zelf kan?

Aan het einde van dit artikel weet je:

  • Wat een slaapcoach is
  • Wanneer je een slaapcoach kunt inschakelen
  • Welke extra tools je kunnen helpen bij het slapen
  • Wil je een smartwatch gebruiken om meer inzicht te krijgen in je slaapritme? Lees dan onze keuzehulp smartwatches.

Warme melk met honing, je telefoon uren voordat je gaat slapen alvast uit je gezicht halen, mediteren, geen koffie meer drinken, een nieuw kussen aanschaffen – er zijn talloze dingen om thuis te doen die kunnen zorgen voor een betere nachtrust. Alleen werken die dingen lang niet bij iedereen. Je kunt overwegen om een slaapcoach in te schakelen. Het is misschien niet iets waar je meteen aan denkt, maar er zijn heel veel slaapcoaches in Nederland te vinden.

Slaapproblemen?

Misschien is het tijd voor een heerlijk nieuw bed!

Veel slaapcoaches zijn gespecialiseerd in baby’s en kinderen, maar er bestaan ook slaapcoaches voor volwassenen. Weinig of slecht slapen heeft immers invloed op heel veel zaken. De hersenstichting geeft aan dat slecht slapen kan leiden tot depressies, dementie, overgewicht, hartklachten en burn-outs. Niet slapen heeft dus niet alleen invloed op je humeur of je dagelijkse functioneren, maar ook op je algehele gezondheid. Niet vreemd dus dat er allerlei coaches zijn om je te helpen.

©Konstantin Postumitenko

Slaapcoaching 

Concreet helpt slaapcoaching bij het verbeteren van de slaapkwaliteit. Daarbij kun je zowel denken aan het aantal uren als de ‘diepte’ van de slaap. Dat doet een coach niet door naast je bed te zitten of allemaal zenders bij je op te plakken en camera’s op te hangen. Dat doet de coach door je handige handvatten te geven om je slaapprobleem aan te pakken.

Die coaching werkt veelal hetzelfde als therapie: vaak helpt het bewust worden van wat er gebeurt al heel veel. Je spijkert meteen je kennis over slapen an sich bij. Daarbij geeft een coach je tips over hoe je je gedrag kunt veranderen om je kans op een goede nachtrust te verbeteren.

Het is natuurlijk anders dan bijvoorbeeld psychotherapie, omdat je actief bezig moet zijn met iets waar je vervolgens niet actief mee bezig kunt zijn. Het is dus handig om te zorgen voor de ideale omstandigheden om te slapen en dat is precies waar een coach je bij helpt. Misschien verschoon je je beddengoed te weinig, kun je beter ‘s avonds voor het slapen gaan douchen in plaats van ‘s ochtends, of moet je je avonden iets anders inrichten om zo te zorgen voor de beste persoonlijke slaapomstandigheden.

🔴 Tip: de luchtkwaliteit of temperatuur van je kamer kan ook van invloed zijn op je nachtrust. Zet dus eens een raampje open of investeer in een luchtreiniger.

Slaapcoachtraject

Slaapcoach Tessa Dekkers schreef het boek De Slaapgids. “Bij elk slaapcoachtraject is er sprake van moeite met in slaap vallen, in slaap blijven of te vroeg wakker worden en niet meer in slaap vallen. Als dat drie keer of vaker per week voorkomt, het drie maanden aanhoudt en er een nadelig effect is op het functioneren overdag, noemen we dat slapeloosheid of insomnia. Door het slaaptekort wordt iemand niet uitgerust wakker en ervaart diegene onvoldoende energie voor de hele dag. Op de langere termijn kan slecht slapen leiden tot risico’s voor de gezondheid.”

Ze ziet dat mensen in de praktijk weleens vooroordelen hebben over slaapcoaching. “Een vooroordeel of wens van slechte slapers is dat er een gouden tip of geheime truc bestaat waardoor het altijd lukt om goed te slapen. Maar er is geen makkelijke of korte route naar een duurzame oplossing voor een slechte nachtrust. Beter leren slapen is maatwerk en vraagt ook de inzet van de slechte slaper om bijvoorbeeld gewoonten aan te passen. Daar kan een slaapcoach goed bij ondersteunen en motiveren.” 

Ook bij milde slaapproblemen

Dekkers geeft daarnaast aan dat slaapcoaching zeker niet alleen nuttig is bij slecht slapen: “De begeleiding voorkomt bij milde slaapproblemen juist dat ernstige slaapproblemen ontstaan. Op dat moment hebben mensen bovendien nog de energie om aan de slag te gaan met het slechte slapen.” Een van de belangrijkste adviezen voor mensen die kampen met slaapproblemen is dan ook: “Begin overdag met gezonde gewoontes, het beperken van werkstress, het afbouwen van activiteiten in de avond en het zorgen voor voldoende ontspanning.” Bovendien raadt de deskundige slaapmedicatie af. “Dat zal het slaapprobleem niet oplossen en soms zelfs erger maken. Slaap laat zich niet afdwingen of controleren.”

Het meest opvallende advies van Dekkers is dat beter je best doen om goed te kunnen slapen meestal een tegenovergesteld effect heeft. Wel kun je beter je best doen op de gezonde gewoontes. Een van die gewoontes is volgens de slaapcoach om meer regelmaat in je leven in te bouwen. "Ons lijf en brein zijn dol op regelmaat. Hanteer een ritme dat past bij je biologische ritme en de gezins- en werksituatie. Ga bij voorkeur elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip naar bed en uit bed – ook in het weekend en ook na een slechte nacht."

🔴 Tip: Het moeilijkste aan slaapproblemen is dat wanneer je jezelf er heel druk om gaat maken, het nog minder goed lukt. Focus je dus vooral op het aanpassen van je gedrag en probeer daarna te denken: 'Hopelijk is mijn slaap goed vannacht, maar we zien het wel'. Op die manier leg je er minder druk op en dat kan helpen.

Loopbaancoach...?

Een slaapcoach zou je ook kunnen doorverwijzen naar een psycholoog. Je slaapproblematiek kan namelijk voortkomen uit stress, fobieën of depressies, die ontstaan uit bijvoorbeeld trauma’s. Ook zijn veel slaapcoaches eveneens loopbaancoach. Dat klinkt wellicht onlogisch, maar dat is het niet. Slecht slapen heeft invloed op hoe je functioneert, ook op je werk, terwijl stress door het werk op zijn beurt weer kan zorgen voor slecht slapen – een vicieuze cirkel dus. Om die reden is het dus logisch dat er zowel aan de kant van slaapcoaching wordt gewerkt als aan de kant van loopbaancoaching. 

Daarnaast is er nog een groep mensen die extra baat heeft bij een slaap/loopbaancoach. Dekkers: “Voor mensen die werken op onregelmatige werktijden is het behouden van een goede nachtrust een extra uitdaging. Zeker als werknemers wat ouder worden vraagt dat om extra aandacht voor een gezonde leefstijl en creëren van een passend ritme en regelmaat.”

©Ljupco Smokovski

Andere manieren om te slaap te vatten

Als je geen slaapcoach wilt inzetten, is er dan een andere manier om te werken aan je slaaproutine? Omdat zoiets heel persoonlijk is, is er niet één universele oplossing. Wel is er veel om te proberen. Luister bijvoorbeeld naar een podcast voor mensen met slaapproblemen, zoals The Sleep Coach School Podcast van Daniel Erichsen. Je kunt ook proberen slaapmeditaties te doen met behulp van een app, zoals Headspace of Calm. Een andere mogelijkheid is om op Spotify een speciale slaap-playlist aan te zetten, zoals Sleep Waves of een ander monotoon geluid.

We noemden het al kort aan het begin van het artikel, maar je zou ook een smartphone of een fitnesstracker kunnen inzetten om meer inzicht in je slaap te krijgen. Valt het op dat je de ene nacht vier uur slaapt en de andere nacht zes, maar dat bijvoorbeeld de diepe slaapscore wel veel beter is bij de korte nacht? Dan kun je kijken wat je die dag deed en zo onderzoeken wat jouw slaapkwaliteit mogelijk heeft bevordert. Wees je bewust van het feit dat deze oplossingen geen speciaal op jouw situatie toegespitste methode zijn om van slaapproblemen af te komen, al is het natuurlijk een grote plus als dat wel zo is. En zo niet, dan weet je nu wat een slaapcoach kan.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!