ID.nl logo
Zo kan ChatGPT helpen bij het plannen van vakantie
© DyrElena - stock.adobe.com
Gezond leven

Zo kan ChatGPT helpen bij het plannen van vakantie

De ChatGPT-applicatie kun je ook in het dagelijks leven gebruiken voor een groot aantal taken. Waaronder het plannen van een vakantie. In dit artikel leggen we uit welke stappen je daarvoor moet ondernemen en met welke aspecten je allemaal rekening moet houden.

Wil je een vakantie plannen, dan kan ChatGPT je daarbij helpen. In dit artikel lees je hoe je dat het beste aanpakt. Drie onmisbare tips: 1. Weet waar je ongeveer behoefte aan hebt en wat je budget is. 2. Vraag informatie op over de omgeving en de beste reismomenten. 3. Zorg ervoor dat je alle informatie zelf controleert voordat je boekt.

Lees ook: AI-instapcursus: dit kun je allemaal doen met ChatGPT

In november 2022 werd ChatGPT gelanceerd. Voor wie er nog niet van gehoord heeft: ChatGPT is een chatbot die werkt op basis van kunstmatige intelligentie (een term die beter bekend staat onder de Engelse term artificial intelligence (AI). Als gebruiker geef je de chatbot een prompt door tekst in te typen, en de bot geeft antwoord op je vraag. Het antwoord wordt gegeneerd op basis van allerlei digitale bronnen, zoals boeken en webpagina’s. Niet al die informatie hoeft te kloppen; ChatGPT kan geen onderscheid maken tussen echte en neppe informatie.

Veel mensen gebruiken ChatGPT voor hun werk of school. De AI kan ondersteuning bieden bij het schrijven van teksten, het uitrekenen van ingewikkelde sommen of doorspitten van code. Bij alles wat je doet met het programma moet je je wel realiseren dat de data opgeslagen wordt (ook al kun je je tegenwoordig afmelden voor dataverzameling in Europa). Die data kunnen worden gebruikt om de dienst slimmer te maken, waardoor die informatie bij een andere gebruiker kan binnenkomen. Zorg er dus voor dat wanneer je met de chatbot aan de slag gaat, je geen persoonlijk identificeerbare gegevens gebruikt.

ChatGPT voor vakantie gebruiken

Een populaire activiteit waar veel mensen nu ChatGPT voor gebruiken, is het plannen van een vakantie. De chatbot kan op verschillende manieren helpen. Denk dan aan het bepalen van de bestemming en budgetteren tot aan het benoemen van bezienswaardigheden en het budgetteren.

Dit moet je weten voordat je aan de slag gaat

  1. Je hebt een account nodig om ChatGPT te kunnen gebruiken. Je kunt kiezen voor de gratis versie (op moment van schrijven GPT-3.5) of voor een Pro-account (GPT-4).
  2. ChatGPT maakt gebruik van een dataset tot aan november 2021. Alle gebeurtenissen, gebouwen en mogelijkheden die later zijn verschenen, worden dus (mogelijk) niet gepresenteerd. Wanneer je een Pro-account neemt, kun je wel plug-ins installeren waarmee je up-to-date informatie kunt ophalen.
  3. Daarnaast doe je er goed aan om alle informatie die je uit ChatGPT verkrijgt zelf nog te verifiëren. Wat je bijvoorbeeld wilt voorkomen, is dat een vlucht of hotel niet meer beschikbaar is, waardoor je vakantie helemaal in de soep kan lopen.

ChatGPT gaat ons helpen onze vakantie vorm te plannen. Voor alle afbeeldingen geldt: klik erop voor een grotere weergave.

ChatGPT als reisadviseur gebruiken

Nu we de belangrijke voorwaarden genoemd hebben, is het tijd om te kijken naar hoe we ChatGPT als reisadviseur kunnen inzetten. Je gaat hiervoor naar de website, logt in (of maakt een account) en drukt links bovenin op New chat. Je kunt ook onderaan in de balk beginnen met typen (dat is maar net afhankelijk van de pagina die je net geopend hebt). ChatGPT kan zijn taalgebruik en dataset direct toespitsen op je nodig hebt, maar dan moet je wel het juiste commando geven. In dit geval beginnen we het gesprek met: Kun je me als een reisadviseur een vakantie helpen plannen? Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de vraag in het Engels te stellen, maar dan krijg je Engelse antwoorden terug. Gewoon in het Nederlands doen dus.

ChatGPT geeft vervolgens – als het goed is – het antwoord dat dat je kan helpen. . De chatbot vraagt of je al een idee hebt van het type vakantie dat je wilt hebben of dat je openstaat voor suggesties. Je kunt nu antwoord geven door te vertellen dat je naar een specifiek land of specifieke stad wilt gaan, maar je kunt ook een omschrijving geven van de vakantie die je zoekt. Denk dan aan termen als rustig gebied of ontkoppelen of juist drukke stad of uitgaansgebied.

In ons voorbeeld voeren we een specifieke bestemming in.

Tip! Je kunt ChatGPT om suggesties vragen. De antwoorden die de AI geeft worden beter naarmate je hem meer informatie voert. Wees dus zo specifiek mogelijk. Wil je uitkijken over een mooi landschap? Elke avond uit eten in leuke restaurantjes? Of gewoon lekker relaxen in een zonnige omgeving? Dat is informatie waar het programma iets mee kan.

Meer informatie opvragen

Wanneer je eenmaal helder hebt waar je naartoe wilt gaan, kun je aan ChatGPT vragen of die meer informatie over de omgeving kan delen. Als voorbeeld nemen we Kandersteg in Zwitserland. Dat is een ontzettend mooie plek waar je onder meer kunt rodelen van een gigantisch lange baan. Heel veel hoef je niet te doen voor de extra informatie die ChatGPT kan geven. Want wanneer je vertelt dat je Naar Kandersteg in Zwitserland wil voor een paar dagen, dan zet de chatbot meteen dat dit een “perfecte plek is voor liefhebbers van wandelen, bergbeklimmen en skiën”.

Als je vraagt wat er in de buurt te doen is, krijg je allerlei suggesties.

Je krijgt tips over reisdata (zorg ervoor dat je rekening houdt met het weer en het seizoen) en welke maanden goed zijn voor bepaalde activiteiten. Ook raadt ChatGPT aan op tijd je accommodatie te boeken en vertelt daarbij dat er in principe genoeg hotels, pensions en vakantiewoningen zijn. Je krijgt mee wat voor activiteiten er zoal te doen zijn en leest meteen over de must-see bezienswaardigheden. In ons geval benoemt de chatbot de Oeschinensee en Blausee. Voor buitensport brengt de bot het Kandersteg International Scout Centre onder de aandacht.

©Jürgen Wackenhut - stock.adobe.com

(Dit is de omgeving van Kandersteg trouwens)

Tip! Je kunt meer informatie over activiteiten in de buurt opvragen door daar simpelweg naar te vragen. Wij vroegen simpelweg: “Ik ben op zoek naar activiteiten in de buurt, voor maximaal vier personen” en daar kwam een behoorlijk lange lijst met leuke dingen uit!

Beste reismoment uitkiezen

Zodra je weet waar je heen wilt en wat je ongeveer wilt doen, kun je vragen wat het beste moment is om de reis te boeken. Op zo’n brede vraag kan de chatbot geen eenduidig antwoord geven, waardoor je dus wederom een scala aan opties gepresenteerd krijgt. Je krijgt verschillende dingen in beeld te zien die je keuze kunnen beïnvloeden en waar je dus zelf over na moet denken. Ook hier geldt: hoe toegespitster de vraag is die je stelt, hoe beter de chatbot je kan helpen. Maar dat hoeft niet altíjd zo te zijn. In ons voorbeeld krijgen we wederom een algemeen antwoord, op een specifieke vraag.

De vraag luidde: Wanneer kun je het beste boeken in augustus? Daar kwam uit dat je dan beter zo vroeg als mogelijk kunt boeken, maar dat er ook last-minute-deals kunnen zijn. Vragen we wanneer we het beste kunnen boeken in de zomer, dan komt daaruit dat juni mogelijk de beste maand is. Dan is het namelijk nog rustig in de omgeving, aangezien veel mensen (blijkbaar) in juli of augustus gaan. Je kunt ook aangeven hoelang je ergens wilt zijn en vanaf wanneer tot wanneer je van plan bent te gaan reizen. Dan kan ChatGPT je van nog meer specifieke informatie voorzien.

Je kunt vragen wanneer de beste tijd is om te boeken ...

... En dat nog verder verfijnen ...

... of juist wat breder trekken.

Ga je binnenkort op vakantie? Dan moet je een paklijst gaan bijhouden! Die paklijst kun je door ChatGPT laten opstellen, of je gaat even zelf aan de slag. In dit artikel leggen we uitgebreid uit welke essentiële items je op een paklijst moet hebben staan, ongeacht de vakantie die je boekt. In het artikel gaan we dieper in op wandelvakanties, kampeervakanties, strandvakanties, fietsvakantie, vakanties met kleine kinderen en caravanvakanties. Een betere voorbereiding krijg je niet.

Budgetteren en aanbevelingen voor accommodaties

ChatGPT kan je ook enigszins helpen bij het budgetteren van de trip. Je kunt vertellen hoeveel je te besteden hebt of vragen naar wat dit allemaal moet gaan kosten. En dan hebben we het over de vlieg- of treinreis, de overnachtingen en de activiteiten die je op het oog hebt. Plus natuurlijk kosten voor eten en drinken. Je kunt tevens het aantal mensen opgeven, aangezien dat ook een belangrijke factor kan zijn voor gezinnen of groepen. Houd er rekening mee dat de dataset niet up-to-date is en dat alle informatie die je verkrijgt bij benadering is. De actuele prijzen vallen waarschijnlijk hoger uit. ChatGPT geeft als tip mee dat “Het raadzaam is om verschillende accommodatie-opties te vergelijken, prijzen te controleren op boekingssites en rechtstreeks contact op te nemen met accommodaties om de meest recente tarieven en beschikbaarheid te krijgen.”

ChatGPT kan je pok helpen om een schatting van de kosten te maken.

Verder kun je aanbevelingen van accommodaties opvragen, maar daar moet dezelfde kanttekening bij geplaatst worden: de data in ChatGPT gaat maar tot november 2021. Het zou zomaar kunnen dat een bepaald hotel, restaurant of attractie niet meer bestaat of dat er sinds november 2021 een grondige verbouwing plaatsgevonden heeft. Daarom kun je ChatGPT het beste als een soort uitgangspunt gebruiken voor je reis, waardoor je weet waar je naar kunt zoeken en een idee krijgt van hoe duur alles wordt. Je kunt zodoende veel sneller te werk gaan en je reis daadwerkelijk vlotter plannen en dat is dan het voordeel wat je eruit haalt. Neem niet alles klakkeloos aan van de chatbot.

Reisschema opvragen aan ChatGPT

Dat gezegd hebben kun je aan het einde van de planfase een voorlopig reisschema opvragen aan ChatGPT. Dit werkt alleen wanneer je superspecifiek bent geweest en alles tot in de puntjes hebt gepland en alle informatie hebt gecontroleerd . Wanneer je gewoon vraagt om een reisschema, dan krijg je een algemeen lijstje met opties. Wanneer je vraagt of ChatGPT die informatie in een tabel kan presenteren, dan doet de chatbot dat meteen. Voor dit voorbeeld houden wij het ook op algemeenheden, maar zo heb je wel een goed idee van wat de chatbot voor je kan betekenen bij het plannen!

Wil je voor elke dag van de vakantie een activiteit plannen? Ook daar helpt ChatGPT bij.

Sterker nog: hij kan het hele vakantieprogramma in een overzichtelijke tabel gieten!

Je kunt die tabel helaas niet exporteren en kopiëren werkt ook niet lekker. Maar je kunt natuurlijk wel een screenshot maken of de chatbot op je smartphone gebruiken en raadplegen indien nodig.

P.S. Heb je een nieuwe smartphone nodig om ChatGPT op te gebruiken? Onderstaande modellen hebben van gebruikers een perfecte 10 als score gekregen!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.