ID.nl logo
Zo kan ChatGPT helpen bij het plannen van vakantie
© DyrElena - stock.adobe.com
Gezond leven

Zo kan ChatGPT helpen bij het plannen van vakantie

De ChatGPT-applicatie kun je ook in het dagelijks leven gebruiken voor een groot aantal taken. Waaronder het plannen van een vakantie. In dit artikel leggen we uit welke stappen je daarvoor moet ondernemen en met welke aspecten je allemaal rekening moet houden.

Wil je een vakantie plannen, dan kan ChatGPT je daarbij helpen. In dit artikel lees je hoe je dat het beste aanpakt. Drie onmisbare tips: 1. Weet waar je ongeveer behoefte aan hebt en wat je budget is. 2. Vraag informatie op over de omgeving en de beste reismomenten. 3. Zorg ervoor dat je alle informatie zelf controleert voordat je boekt.

Lees ook: AI-instapcursus: dit kun je allemaal doen met ChatGPT

In november 2022 werd ChatGPT gelanceerd. Voor wie er nog niet van gehoord heeft: ChatGPT is een chatbot die werkt op basis van kunstmatige intelligentie (een term die beter bekend staat onder de Engelse term artificial intelligence (AI). Als gebruiker geef je de chatbot een prompt door tekst in te typen, en de bot geeft antwoord op je vraag. Het antwoord wordt gegeneerd op basis van allerlei digitale bronnen, zoals boeken en webpagina’s. Niet al die informatie hoeft te kloppen; ChatGPT kan geen onderscheid maken tussen echte en neppe informatie.

Veel mensen gebruiken ChatGPT voor hun werk of school. De AI kan ondersteuning bieden bij het schrijven van teksten, het uitrekenen van ingewikkelde sommen of doorspitten van code. Bij alles wat je doet met het programma moet je je wel realiseren dat de data opgeslagen wordt (ook al kun je je tegenwoordig afmelden voor dataverzameling in Europa). Die data kunnen worden gebruikt om de dienst slimmer te maken, waardoor die informatie bij een andere gebruiker kan binnenkomen. Zorg er dus voor dat wanneer je met de chatbot aan de slag gaat, je geen persoonlijk identificeerbare gegevens gebruikt.

ChatGPT voor vakantie gebruiken

Een populaire activiteit waar veel mensen nu ChatGPT voor gebruiken, is het plannen van een vakantie. De chatbot kan op verschillende manieren helpen. Denk dan aan het bepalen van de bestemming en budgetteren tot aan het benoemen van bezienswaardigheden en het budgetteren.

Dit moet je weten voordat je aan de slag gaat

  1. Je hebt een account nodig om ChatGPT te kunnen gebruiken. Je kunt kiezen voor de gratis versie (op moment van schrijven GPT-3.5) of voor een Pro-account (GPT-4).
  2. ChatGPT maakt gebruik van een dataset tot aan november 2021. Alle gebeurtenissen, gebouwen en mogelijkheden die later zijn verschenen, worden dus (mogelijk) niet gepresenteerd. Wanneer je een Pro-account neemt, kun je wel plug-ins installeren waarmee je up-to-date informatie kunt ophalen.
  3. Daarnaast doe je er goed aan om alle informatie die je uit ChatGPT verkrijgt zelf nog te verifiëren. Wat je bijvoorbeeld wilt voorkomen, is dat een vlucht of hotel niet meer beschikbaar is, waardoor je vakantie helemaal in de soep kan lopen.

ChatGPT gaat ons helpen onze vakantie vorm te plannen. Voor alle afbeeldingen geldt: klik erop voor een grotere weergave.

ChatGPT als reisadviseur gebruiken

Nu we de belangrijke voorwaarden genoemd hebben, is het tijd om te kijken naar hoe we ChatGPT als reisadviseur kunnen inzetten. Je gaat hiervoor naar de website, logt in (of maakt een account) en drukt links bovenin op New chat. Je kunt ook onderaan in de balk beginnen met typen (dat is maar net afhankelijk van de pagina die je net geopend hebt). ChatGPT kan zijn taalgebruik en dataset direct toespitsen op je nodig hebt, maar dan moet je wel het juiste commando geven. In dit geval beginnen we het gesprek met: Kun je me als een reisadviseur een vakantie helpen plannen? Uiteraard kun je er ook voor kiezen om de vraag in het Engels te stellen, maar dan krijg je Engelse antwoorden terug. Gewoon in het Nederlands doen dus.

ChatGPT geeft vervolgens – als het goed is – het antwoord dat dat je kan helpen. . De chatbot vraagt of je al een idee hebt van het type vakantie dat je wilt hebben of dat je openstaat voor suggesties. Je kunt nu antwoord geven door te vertellen dat je naar een specifiek land of specifieke stad wilt gaan, maar je kunt ook een omschrijving geven van de vakantie die je zoekt. Denk dan aan termen als rustig gebied of ontkoppelen of juist drukke stad of uitgaansgebied.

In ons voorbeeld voeren we een specifieke bestemming in.

Tip! Je kunt ChatGPT om suggesties vragen. De antwoorden die de AI geeft worden beter naarmate je hem meer informatie voert. Wees dus zo specifiek mogelijk. Wil je uitkijken over een mooi landschap? Elke avond uit eten in leuke restaurantjes? Of gewoon lekker relaxen in een zonnige omgeving? Dat is informatie waar het programma iets mee kan.

Meer informatie opvragen

Wanneer je eenmaal helder hebt waar je naartoe wilt gaan, kun je aan ChatGPT vragen of die meer informatie over de omgeving kan delen. Als voorbeeld nemen we Kandersteg in Zwitserland. Dat is een ontzettend mooie plek waar je onder meer kunt rodelen van een gigantisch lange baan. Heel veel hoef je niet te doen voor de extra informatie die ChatGPT kan geven. Want wanneer je vertelt dat je Naar Kandersteg in Zwitserland wil voor een paar dagen, dan zet de chatbot meteen dat dit een “perfecte plek is voor liefhebbers van wandelen, bergbeklimmen en skiën”.

Als je vraagt wat er in de buurt te doen is, krijg je allerlei suggesties.

Je krijgt tips over reisdata (zorg ervoor dat je rekening houdt met het weer en het seizoen) en welke maanden goed zijn voor bepaalde activiteiten. Ook raadt ChatGPT aan op tijd je accommodatie te boeken en vertelt daarbij dat er in principe genoeg hotels, pensions en vakantiewoningen zijn. Je krijgt mee wat voor activiteiten er zoal te doen zijn en leest meteen over de must-see bezienswaardigheden. In ons geval benoemt de chatbot de Oeschinensee en Blausee. Voor buitensport brengt de bot het Kandersteg International Scout Centre onder de aandacht.

©Jürgen Wackenhut - stock.adobe.com

(Dit is de omgeving van Kandersteg trouwens)

Tip! Je kunt meer informatie over activiteiten in de buurt opvragen door daar simpelweg naar te vragen. Wij vroegen simpelweg: “Ik ben op zoek naar activiteiten in de buurt, voor maximaal vier personen” en daar kwam een behoorlijk lange lijst met leuke dingen uit!

Beste reismoment uitkiezen

Zodra je weet waar je heen wilt en wat je ongeveer wilt doen, kun je vragen wat het beste moment is om de reis te boeken. Op zo’n brede vraag kan de chatbot geen eenduidig antwoord geven, waardoor je dus wederom een scala aan opties gepresenteerd krijgt. Je krijgt verschillende dingen in beeld te zien die je keuze kunnen beïnvloeden en waar je dus zelf over na moet denken. Ook hier geldt: hoe toegespitster de vraag is die je stelt, hoe beter de chatbot je kan helpen. Maar dat hoeft niet altíjd zo te zijn. In ons voorbeeld krijgen we wederom een algemeen antwoord, op een specifieke vraag.

De vraag luidde: Wanneer kun je het beste boeken in augustus? Daar kwam uit dat je dan beter zo vroeg als mogelijk kunt boeken, maar dat er ook last-minute-deals kunnen zijn. Vragen we wanneer we het beste kunnen boeken in de zomer, dan komt daaruit dat juni mogelijk de beste maand is. Dan is het namelijk nog rustig in de omgeving, aangezien veel mensen (blijkbaar) in juli of augustus gaan. Je kunt ook aangeven hoelang je ergens wilt zijn en vanaf wanneer tot wanneer je van plan bent te gaan reizen. Dan kan ChatGPT je van nog meer specifieke informatie voorzien.

Je kunt vragen wanneer de beste tijd is om te boeken ...

... En dat nog verder verfijnen ...

... of juist wat breder trekken.

Ga je binnenkort op vakantie? Dan moet je een paklijst gaan bijhouden! Die paklijst kun je door ChatGPT laten opstellen, of je gaat even zelf aan de slag. In dit artikel leggen we uitgebreid uit welke essentiële items je op een paklijst moet hebben staan, ongeacht de vakantie die je boekt. In het artikel gaan we dieper in op wandelvakanties, kampeervakanties, strandvakanties, fietsvakantie, vakanties met kleine kinderen en caravanvakanties. Een betere voorbereiding krijg je niet.

Budgetteren en aanbevelingen voor accommodaties

ChatGPT kan je ook enigszins helpen bij het budgetteren van de trip. Je kunt vertellen hoeveel je te besteden hebt of vragen naar wat dit allemaal moet gaan kosten. En dan hebben we het over de vlieg- of treinreis, de overnachtingen en de activiteiten die je op het oog hebt. Plus natuurlijk kosten voor eten en drinken. Je kunt tevens het aantal mensen opgeven, aangezien dat ook een belangrijke factor kan zijn voor gezinnen of groepen. Houd er rekening mee dat de dataset niet up-to-date is en dat alle informatie die je verkrijgt bij benadering is. De actuele prijzen vallen waarschijnlijk hoger uit. ChatGPT geeft als tip mee dat “Het raadzaam is om verschillende accommodatie-opties te vergelijken, prijzen te controleren op boekingssites en rechtstreeks contact op te nemen met accommodaties om de meest recente tarieven en beschikbaarheid te krijgen.”

ChatGPT kan je pok helpen om een schatting van de kosten te maken.

Verder kun je aanbevelingen van accommodaties opvragen, maar daar moet dezelfde kanttekening bij geplaatst worden: de data in ChatGPT gaat maar tot november 2021. Het zou zomaar kunnen dat een bepaald hotel, restaurant of attractie niet meer bestaat of dat er sinds november 2021 een grondige verbouwing plaatsgevonden heeft. Daarom kun je ChatGPT het beste als een soort uitgangspunt gebruiken voor je reis, waardoor je weet waar je naar kunt zoeken en een idee krijgt van hoe duur alles wordt. Je kunt zodoende veel sneller te werk gaan en je reis daadwerkelijk vlotter plannen en dat is dan het voordeel wat je eruit haalt. Neem niet alles klakkeloos aan van de chatbot.

Reisschema opvragen aan ChatGPT

Dat gezegd hebben kun je aan het einde van de planfase een voorlopig reisschema opvragen aan ChatGPT. Dit werkt alleen wanneer je superspecifiek bent geweest en alles tot in de puntjes hebt gepland en alle informatie hebt gecontroleerd . Wanneer je gewoon vraagt om een reisschema, dan krijg je een algemeen lijstje met opties. Wanneer je vraagt of ChatGPT die informatie in een tabel kan presenteren, dan doet de chatbot dat meteen. Voor dit voorbeeld houden wij het ook op algemeenheden, maar zo heb je wel een goed idee van wat de chatbot voor je kan betekenen bij het plannen!

Wil je voor elke dag van de vakantie een activiteit plannen? Ook daar helpt ChatGPT bij.

Sterker nog: hij kan het hele vakantieprogramma in een overzichtelijke tabel gieten!

Je kunt die tabel helaas niet exporteren en kopiëren werkt ook niet lekker. Maar je kunt natuurlijk wel een screenshot maken of de chatbot op je smartphone gebruiken en raadplegen indien nodig.

P.S. Heb je een nieuwe smartphone nodig om ChatGPT op te gebruiken? Onderstaande modellen hebben van gebruikers een perfecte 10 als score gekregen!

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.