ID.nl logo
Kinderen tijdens vakantiereizen bezighouden, hoe doe je dat?
Gezond leven

Kinderen tijdens vakantiereizen bezighouden, hoe doe je dat?

Wanneer je op een auto- of vliegvakantie gaat met je kinderen is het wel zo fijn als dat enigszins rustig verloopt. Technologie kan daarbij helpen, en waarschijnlijk heb je het ideale hulpmiddel al in huis: de tablet. Maar dan ben je er nog niet...

Een tablet meenemen op reis om je kinderen rustig te houden is één ding, maar je moet natuurlijk nog wel wat voorbereidingen treffen. Denk dan aan de juiste accessoires en apps.

  • Aan wat voor accessoires moet je dan denken?
  • Welke apps en games zijn geschikt voor kinderen?
  • Zijn er nog andere zaken waar je aan moet denken?

Tablets zijn ideale apparaten. Niet alleen voor in huis, waar je hem bijvoorbeeld als een spin in je smarthomeweb kunt gebruiken. De tablet kan ook onderweg superhandig zijn. Zelf kun je zo’n apparaat gebruiken voor een uitgebreid navigatiesysteem, mits het beschikt over een gps-chip en een actieve internetverbinding. Als bestuurder of bijrijder zie je dan veel beter waar je naartoe moet rijden en wat er om je heen allemaal te doen is. Dat is niet verkeerd als je onderweg op zoek bent naar een plek om te eten en te drinken, te plassen of een specifieke activiteit.

Nieuwe tablet voor op vakantie?

Hier vind je ze in alle soorten en maten!

Kinderen op de achterbank

Met kinderen op de achterbank doe je er echter goed aan de tablet af te geven, zeker als je kids snel onrustig worden van lange reizen. Datzelfde geldt voor wanneer je in het vliegtuig stapt. Vinden ze het spannend of eng, dan kan een beetje afleiding geen kwaad. Duurt de reis niet zo lang, dan kun je natuurlijk gesprekken voeren met je kinderen of korte spelletjes spelen (ik zie, ik zie wat jij niet ziet doet het nog altijd goed, maar niet langer dan een minuut of tien). Duurt de reis enkele uren en weet je dat ze snel onrustig worden, dan hebben we een aantal tips om de reis voorspoedig te laten verlopen.

Heb je nog geen tablet in huis (die geschikt is voor kinderen) en wil je er wel graag eentje kopen? ID.nl heeft een groot aantal tips verzameld waarmee je de ideale kindertablet aanschaft. We geven tips over de technische specificaties, maar ook over hoezen en (kort over) ouderlijk toezicht.

Autohouder voor je tablet

Reis je met de auto? Dan is het een goed idee om te investeren in een goede autohouder. Per auto of tablet kan wellicht een beetje verschillen wat je precies nodig hebt, dus neem de winkelpagina’s goed door. Meestal volstaat een universeel model, omdat je dat gemakkelijk koppelt aan de hoofdsteun van de stoel waar je zelf op zit en de houder een verstelbare grip heeft waar je de tablet in plaatst. Desondanks is het belangrijk om op de schermspecificaties te letten. Heeft jouw tablet een 7-of 12,9inch-scherm, dan is het wel handig als je zeker weet dat de grip daar breed genoeg voor is.

Het is ook prettig als zo’n houder ruimte biedt voor een usb-kabel, waarmee je de tablet kunt opladen. Meestal is dat een opening op de plek waar een usb-aansluiting zit. Voor smartphones geldt vrijwel altijd dat die onderop in het midden zit. Maar bij een tablet kan dat nog weleens verschillen (al is dat wel een zeldzaam of oud geval). Pak je tablet er dus bij om te kijken waar de aansluiting zit. En als je een nieuwe wilt kopen, neem dan goed de productafbeeldingen door. Dan kom je er snel genoeg achter waar de aansluiting(en) precies zitten.

Vliegtuighouder voor je tablet

Stap je het vliegtuig in? Dan kun je het best kijken naar vliegtuighouders voor je tablet. Die zijn vaak net even anders dan de varianten voor in de auto, omdat je ze natuurlijk op een andere manier ophangt of vastklikt. In een vliegtuig zitten weer andere hoofdsteunen dan in een auto, dus dat moet je op een andere manier oplossen. Ook hier stellen we een universele houder voor, waar je op precies dezelfde zaken moet letten wat betreft scherm en opening voor de usb-poort. In beide gevallen wil je er tijdens de reis niet achterkomen dat iets niet past.

Nog iets belangrijks: hoe bevestig je de houder? Je kunt zoeken op vliegtuighouders voor tablets, maar je kunt hier ook een soort tafelhouder voor aanschaffen. Die heeft niet alleen een uitschuifbare arm waar je de tablet in vastklemt, maar ook een uitschuifbare arm waarmee je de houder zelf aan het tafeltje voor je vastklemt. Houd er rekening mee dat het uitschuifbare onderdeel dun genoeg moet zijn om tussen de stoel en de tafel te kunnen passen, want anders sta je alsnog met lege handen. Ook dat soort informatie vind je vaak op productpagina’s terug.

Er bestaan universele tablet- en telefoonhouders die je zowel in de auto, het vliegtuig als thuis kunt gebruiken. Die zijn wellicht een paar euro duurder (meer dan dat hoeft het niet te zijn), maar ze zijn wel extreem flexibel.

Apps voor onderweg

De houder is slechts een deel van de voorbereiding die je moet treffen. Je moet de tablet voor je kinderen ook volladen met verschillende apps, zodat ze zich niet vervelend. Gelukkig kun je heel snel een handig overzicht vinden in zowel de Google Play Store (op Android) en de App Store (op iOS), waar allerlei apps voor kinderen van verschillende leeftijden te vinden zijn. Dat zijn meestal goed beoordeelde apps die je gratis kunt downloaden. Let er wel op dat er digitale aankopen aanwezig kunnen zijn; je kind zou dus iets kunnen kopen, zonder dat je daar van af weet.

Gelukkig kunnen we dat soort ellende voorkomen door de opties voor ouderlijk toezicht in te stellen, waar ID.nl een uitgebreid artikel over klaar heeft staan. Daarin lees je meer over de opties die er zijn. Een kleine tip alvast: als je onderweg geen internetverbinding op de tablet nodig hebt, schakel dan alle verbindingsopties uit. Zonder een actieve internetverbinding kan een app geen aankopen goedkeuren. Verder kan het geen kwaad om kindvriendelijke omgevingen op de tablet te installeren of een app als YouTube Kids te downloaden (maar daar heb je dan wel weer internet voor nodig).

Omdat een vakantie vooral ontspannend moet zijn, geven we ook graag tips over rustige games. Zo kun je in de game Townscaper (Android, iOS) bijvoorbeeld met een paar tikken op het scherm zelf een mooie stad maken. Kinderen hoeven niets te lezen (en jou dus niets te vragen) en geen doelen te behalen: ze kunnen doen en laten wat ze willen. Daarnaast is Hidden Through Time (Android, iOS) een leuke optie. In dit spel ga je in prachtig vormgegeven werelden op zoek naar allerlei verschillende voorwerpen. Dit spel kost eenmalig 2,99 euro, maar heeft geen digitale aankopen of advertenties aan boord.

Tot slot willen we nog even de aandacht vestigen op het volgende. Op ID.nl besteden we veel aandacht aan kinderen en hun tablet- of smartphonegebruik. Zo heeft TikTok onlangs nieuwe opties uitgerold voor ouders, waarmee ze het kijkgedrag voor hun kids kunnen monitoren of beperken. En als je wil dat je kind tijdens de reis spelenderwijs woordjes leert of met rekenen oefent, dan hebben we een artikel klaarstaan waarin we vijf goede apps behandelen die daarbij kunnen helpen.


▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.