ID.nl logo
Elektronisch speelgoed: van bestuurbare auto tot hoverboard
© SkyLine - stock.adobe.com
Gezond leven

Elektronisch speelgoed: van bestuurbare auto tot hoverboard

Van elektrische racewagens en hoverboards tot babyspeelgoed dat geluid maakt … het is er allemaal. In dit artikel vertellen we je alles over elektronisch speelgoed.

Als je op zoek bent naar speelgoed, dan wil je natuurlijk het leukste voor je kind. In dit artikel lees je: wat elektronisch speelgoed is | of elektronisch speelgoed alleen maar leuk is, of dat het ook andere doeleinden dient | welk speelgoed er voor welke leeftijd is | waar je op moet letten bij de aanschaf van elektronisch speelgoed.

Ook interessant voor jou: Veilig speelgoed voor jouw baby, peuter of kleuter: hier moet je op letten!

Wat is elektronisch speelgoed?

Elektronisch speelgoed is speelgoed dat werkt op stroom. Dit type speelgoed is voorzien van een accu of batterijen die je soms kunt opladen. Elektronisch speelgoed wordt ook wel ‘actief’ of ‘interactief’ speelgoed genoemd. Het is speelgoed dat iets ‘kan’, in tegenstelling tot passief speelgoed, wat zelf niks kan en waarbij het kind dus uitgedaagd wordt om zelf tot spel te komen. Elektronisch speelgoed reageert als het ware op het kind en daagt een kind dus uit om zelf ook te reageren. Dit maakt elektronisch speelgoed niet alleen heel vermakelijk, maar in veel gevallen ook leerzaam. 

Voordelen van elektronisch speelgoed

Voor alle soorten speelgoed geldt dat het doel moet zijn dat het kind er leuk mee kan spelen. Maar elektronisch speelgoed brengt ook andere voordelen met zich mee: 

  • Veel elektronisch speelgoed heeft een educatief doel. Je kind kan er iets van leren. Denk aan speelgoed waarmee je kind woordjes, letters, cijfers of kleuren leert.

  • Jonge kinderen kunnen hun motoriek ontwikkelen met behulp van elektronisch speelgoed. Ze leren drukken op knopjes en worden gemotiveerd om op het juiste moment een actie in gang te zetten. Ook speelgoed zoals een hoverboard, een elektrische step en een elektrische raceauto zijn goed om de motoriek te ontwikkelen.

  • Jonge kinderen moeten nog veel leren op het gebied van interactie. Elektronisch speelgoed kan hen helpen om te leren reageren en te leren dat als zij iets doen, er op hen gereageerd wordt.

  • Plezier. Natuurlijk is plezier ook een belangrijk doel van elektronisch speelgoed. Het speelgoed is vermakelijk en kan een kindje lang zoet houden.


 Wat voor elektronisch speelgoed is er allemaal?

Elektronisch speelgoed is er voor jong en oud. Om je een beeld te geven van het aanbod van elektronisch speelgoed, hebben we het per leeftijdscategorie voor je op een rij gezet.

Baby & peuter

Voor baby’s en peuters is er heel veel elektronisch speelgoed op de markt. Vaak is het speelgoed bedoeld om de aandacht van de baby te trekken en het jonge kind te vermaken. Voor peuters heeft het speelgoed vaak ook een educatieve kant. Zo kunnen peuters met behulp van speelgoed bijvoorbeeld woordjes, cijfers, of bijvoorbeeld kleuren leren.

Voorbeelden van elektronisch speelgoed voor baby’s en peuters zijn bijvoorbeeld loopwagens, speelmatten, activiteitenkubussen, babytelefoons en treinen met knopjes die kunnen rijden.

Op zoek naar het ultieme cadeautje?

Van eenvoudig tot uitgebreid: het meeste speelgoed voor de laagste prijs

Kleuters

Kleuters staan aan het begin van hun basisschoolperiode. Ze maken met zoveel nieuwe dingen kennis en leren aan de lopende band nieuwe dingen. Van letters tot cijfers, van de eerste gespelde woorden tot sommetjes … hun ontwikkeling gaat razendsnel. Elektronisch, educatief speelgoed kan een kleuter helpen om die ontwikkeling thuis op een leuke en speelse manier door te zetten.

Voorbeelden van elektronisch speelgoed voor kleuters zijn kinderlaptops met educatieve spelletjes, raceauto’s of een magisch bureau.

Basisschoolkinderen

Voor kinderen tussen de 7 en de 12 jaar, is het aanbod van elektronisch speelgoed heel ruim. Vaak verandert de interesse wanneer kinderen de kleuterleeftijd voorbij zijn. Natuurlijk willen ze nog steeds spelen, maar deze kinderen zijn geïnteresseerd in meer dan het leren van woordjes en kleuren.

Bij elektronisch speelgoed voor kinderen tussen de 7 en de 12 jaar kan je denken aan kindercamera’s, microscopen, wereldbollen en educatieve spelletjes.

©WavebreakMediaMicro - stock.adobe.com

Scholieren

Ook op de middelbare school is er nog behoefte aan spel, al ziet dat er anders uit dan bij jongere kinderen. Je zou kunnen zeggen dat elektronisch speelgoed op deze leeftijd niet echt meer speelgoed is, maar dat het meer valt in de categorie ‘gadgets’.

Voorbeelden van elektronisch speelgoed voor kinderen op de middelbare school zijn bijvoorbeeld een elektrische step, een hoverboard of een drone

©maxbelchenko

Waar moet je op letten bij de aanschaf van elektronisch speelgoed?

Elektronisch speelgoed bevat altijd een accu of batterijen om stroom te leveren. Natuurlijk wordt er bij speelgoed op gelet dat de accu of de batterijen netjes achter een gesloten klepje zitten, dat je alleen kunt openen met een schroevendraaier of een muntje. Maar het is wel goed om te controleren of dit klepje écht goed dicht zit voor je het speelgoed aan je kindje geeft. Dit geldt vooral voor tweedehands elektronisch speelgoed.

©fizkes - stock.adobe.com

Daarnaast is veel elektronisch speelgoed gemaakt van plastic. In plastic zit bijna altijd pvc (polyvinyl chloride). Dit kan in een hoge dosering kankerverwekkend zijn. Tegenwoordig mag speelgoed geen pvc meer bevatten, maar oud plastic speelgoed bevat dit vaak nog wel. Wil je dus voor een veilige optie kiezen? Dan is het bij plastic speelgoed handig om te kiezen voor nieuw speelgoed, zodat je zeker weet dat het speelgoed aan de nieuwste veiligheidseisen voldoet.  

▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

 

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis