ID.nl logo
Veilig speelgoed voor jouw baby, peuter of kleuter: hier moet je op letten!
© Rawpixel.com
Gezond leven

Veilig speelgoed voor jouw baby, peuter of kleuter: hier moet je op letten!

Als je een klein kind in huis hebt, staat veiligheid voorop. Veel mensen denken hierbij aan kindersloten op keukenkastjes en stopcontactbeveiliging. En hoewel dat enorm belangrijk is, zit veiligheid ook in andere dingen, zoals het speelgoed van je kind. Niet al het kinderspeelgoed is namelijk veilig voor jonge kinderen. In dit artikel vertellen we je meer over veilig speelgoed voor jouw baby, peuter en/of kleuter.

Na het lezen van dit artikel weet jij:

  • Wat veilig en onveilig speelgoed is
  • Hoe je achterhaalt of kinderspeelgoed veilig is
  • Waar je op moet letten bij speelgoed voor kinderen
  • Welke keurmerken er zijn voor veilig speelgoed

Ook lezen: Een tablet voor kinderen: zo kies je de beste uit

Waarom is veilig speelgoed zo belangrijk?

Kleine kinderen willen de wereld ontdekken. Ze zijn nieuwsgierig en gaan graag op onderzoek uit. Dat is natuurlijk leuk (en essentieel voor de ontwikkeling), maar het brengt ook gevaren met zich mee. Kinderen kunnen risico’s nog niet goed inschatten en zeker jonge kinderen (baby’s en peuters) ontdekken veel met hun mondje – met alle risico’s die daarbij horen. Je wil natuurlijk dat jouw kindje veilig de wereld kan ontdekken, met speelgoed dat past bij de leeftijd en de belevingswereld van een jong kind. Tegelijkertijd wil je dat het speelgoed veilig is. Een ongeluk zit tenslotte in een klein hoekje.

Alle stopcontacten veilig?

Hier vind je alle benodigdheden!

Veiligheidseisen voor speelgoed

Om te zorgen dat de veiligheid van kinderen tijdens het spelen met speelgoed zo goed mogelijk kan worden gewaarborgd, moet speelgoed in Europa aan strenge veiligheidseisen voldoen. De regels voor kinderen onder de drie jaar zijn het strengst, maar ook voor speelgoed voor oudere kinderen zijn er strenge regels. Je kunt hierbij denken aan de volgende eisen: 

  • Het speelgoed mag geen kleine onderdelen bevatten waar een kind in kan stikken

  • Het speelgoed mag geen lange koorden bevatten die om de nek van een kindje verstrengeld kunnen raken

  • Het speelgoed mag geen scherpe randen of punten bevatten

  • Het speelgoed mag niet brandgevaarlijk zijn

  • Het speelgoed mag geen schadelijke stoffen bevatten

Waar gaan de veiligheidseisen voor speelgoed over?

In Europa moet speelgoed dus voldoen aan de Europese veiligheidseisen (Europese Richtlijn Speelgoed 2009/48/EG). Bij deze veiligheidseisen wordt allereerst kritisch gekeken naar de leeftijd waarvoor speelgoed gemaakt wordt. Voor speelgoed dat bedoeld is voor baby’s en peuters onder de drie jaar gelden strengere eisen dan voor speelgoed dat voor oudere kinderen is bedoeld. Dit speelgoed moet de waarschuwing ‘Niet geschikt voor kinderen onder de 3 jaar’ bevatten.

Daarnaast zijn er per 20 juli 2013 ook strengere eisen ingesteld met betrekking tot chemische eisen en normen. Dankzij deze eisen wordt er strenger gekeken naar de aanwezigheid van onder meer zware metalen, allergene kleurstoffen, kankerverwekkende stoffen, mutagene stoffen en reprotoxische stoffen.

De CE-markering voor veilig speelgoed

Daarnaast speelt de CE-markering voor veilig speelgoed een rol. Deze markering geeft aan dat een product volgens de fabrikant voldoet aan de veiligheidseisen. De CE-markering is een verplichte markering om speelgoed op de markt te brengen, maar geeft helaas niet altijd uitsluitsel over de vraag of speelgoed wel of niet veilig is. Dat komt doordat er in de procedure van de CE-markering met steekproeven wordt gewerkt en dus niet alles even grondig wordt gecontroleerd.

Wil je echt zeker zijn van je zaak? Kies dan voor speelgoed dat door onafhankelijke instituten is getest, zoals GS, TÜV Rheinland en het Britse BS (Bron: Consumentenbond). 

Waar moet je precies op letten bij de aankoop van speelgoed?

Oké, hartstikke fijn dat al die regels er zijn. Maar hoe bepaal jij nu of bepaald speelgoed voor jouw baby, peuter of kleuter daadwerkelijk aan al die regels voldoet? Met deze tips kan jij nagaan of speelgoed veilig is voor jouw kindje:

  1. Controleer of het speelgoed de CE-markering heeft. Zoals we hierboven al zeiden, zegt dat niet alles en geeft het geen garantie dat het speelgoed 100 procent veilig is, maar wat je wel weet is dat er in elk geval enige controle heeft plaatsgevonden en dat speelgoed met de CE-markering voldoet aan de standaard Europese veiligheidseisen.

  2. Kies voor speelgoed dat onafhankelijk is getest door GS, TÜV Rheinland en het Britse BS. Een onafhankelijke test is niet afhankelijk van de uitslag van een test. Wanneer een fabrikant zelf tests uitvoert, zijn die natuurlijk veel meer gebaat bij een positief eindresultaat. Kortom: een onafhankelijke test vertelt je meer over de veiligheid van het speelgoed dan de CE-markering.

  3. Kies bij voorkeur voor ongeverfd houten speelgoed of speelgoed van textiel. Hier zitten minder vaak gevaarlijke en schadelijke stoffen in dan in kunststof speelgoed met felle kleuren. Kies je voor hout? Kies dan wel voor goed hout dat niet kan splinteren.

  4. Denk logisch na. Een baby laten spelen met LEGO is gevaarlijk vanwege de kleine onderdeeltjes. Een baby laten spelen met een springtouw ook, omdat een touw om het nekje kan komen te zitten. Scherpe randjes aan speelgoed kunnen voor letsel zorgen. De boodschap is simpel: gebruik je verstand bij de keuze voor speelgoed. Zitten er losse onderdelen aan die los kunnen raken? Is de inhoud gevuld met kleine onderdelen? Kan het speelgoed makkelijk kapot? Kies dan voor een veiliger alternatief.

  5. Wees voorzichtig met batterijen en magneten. Het inslikken van batterijen of magneten is levensgevaarlijk. Geef een kind onder de drie jaar daarom geen speelgoed met batterijen of kleine magneten. Kinderen zijn inventief en krijgen een gesloten klepje waar de batterijen of magneetjes achter zitten soms tóch open.

  6. Koop geen speelgoed bij buitenlandse webwinkels. Speelgoed dat via buitenlandse webshops wordt verkocht, voldoet niet altijd aan de Europese veiligheidseisen.

  7. Let ook op het geluid dat speelgoed produceert, om gehoorschade te voorkomen.


▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis