ID.nl logo
Zonnepanelen op de gevel: wetten en regels
Energie

Zonnepanelen op de gevel: wetten en regels

Zonnepanelen zijn niet beperkt tot alleen daken: je kunt ze ook op de gevel plaatsen. Anders dan voor panelen op het dak heb je voor gevelpanelen wél een vergunning nodig. Hier lees je met welke wetten, regels en vergunning je te maken krijgt als je besluit zonnepanelen op je gevel te plaatsen.

In dit artikel lees je over: ○ De wetten die gelden bij gevelwijziging. ○ De partijen waar je rekening mee moet houden. ○ Hoe je de juiste vergunning aanvraagt.

Ook interessant: Zonnestroom uit je gevel: zo werkt het!

Stappenplan zonnepanelen op de gevel

Stap 1: Bekijk de website van je gemeente om te zien wat je moet doen.
Stap 2: Doe de vergunningcheck (of vraag direct een vergunning aan).
Stap 2b: Check (nog eens) extra bij de gemeente of je een vergunning nodig hebt.
Stap 3: Controleer het omgevingsplan en de regelgeving in de welstandsnota om vervelende verrassingen te vermijden.
Stap 4: Vraag indien nodig een omgevingsvergunning aan in het omgevingsloket.
Stap 5: Wacht de bekendmaking af.
Stap 6: Geen vergunning gekregen? Raadpleeg de Wabo.
Stap 7: Start met het laten installeren van de panelen ☀️.

Gevelwijziging: wet- en regelgeving Door zonnepanelen op je gevel te installeren verander je het gevelaanzicht. Een gevelaanzicht mag je niet zomaar veranderen. De regelgeving is er vanuit esthetische overwegingen, het behouden van historische waarde (waaronder monumenten) en de veiligheid van de openbare ruimte. Dat geldt voornamelijk voor de voorzijde van de gevel, daar heb je vaak een vergunning nodig. Aan de achterzijde kun je vaker de gevel aanpassen zonder vergunning – míts het in het omgevingsplan (eerder bestemmingsplan) van de gemeente past.

Waar en met wie moet je rekening mee houden?

Besluit je dat je graag zonnepanelen op je gevel wilt? Dan heb je met verschillende partijen, wetten en regels rekening te houden. Hieronder hebben we stap voor stap uitgelegd wat je allemaal moet doen.

Stap 1: Kijk op de website van de gemeente

De overheid heeft wel de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, waarover verderop meer) en algemene regels voor zonnecollectoren en zonnepanelen opgesteld, maar voor jouw specifieke situatie hoor je alsnog de gemeente te raadplegen. Het kan dus zijn dat je bij de ene gemeente wel een vergunning nodig hebt en bij de ander niet.

Helaas ontbreekt het bij veel gemeentes op de website aan specifieke informatie over zonnepanelen op je gevel. Dat betekent niet gelijk dat het helemaal niet kan, alleen dat het niet zomaar kan. Gemeentes als Utrecht en Amsterdam verwijzen je voor meer informatie door naar de Vergunningcheck in het Omgevingsloket de reden dat elke situatie uniek is, maar een gemeente als Den Haag vermeldt bijvoorbeeld wél op de website dat je een omgevingsvergunning moet aanvragen. Check dus altijd eerst de website van je gemeente.

Stap 2: Doe de vergunningcheck

In de meeste gevallen zul je dus eerst verwezen worden naar de Vergunningcheck. Het beantwoorden van vragen over het bouwwerk, beschermde diersoorten, gevelwijzigingen, erfgoed/monumenten en bouwdoeleinden bepaalt of je een vergunning nodig hebt voor het plaatsen van zonnepanelen op je gevel.

Stap 2b: Check extra bij de gemeente

Krijg je een resultaat uit de Vergunningcheck? Daar zal in kleine lettertjes bij staan: Toch geeft het resultaat van de Vergunningcheck u geen absolute zekerheid. Check daarom altijd extra bij de gemeente wat je volgende stap moet zijn: vergunning aanvragen of niet? Zo voorkom je dat je na de aanleg wordt teruggefloten.

Beschermd erfgoed Wanneer je in een historisch gebied woont, of wanneer het om een monument of beschermd erfgoed gaat, wordt het plaatsen van zonnepanelen op de gevel een nóg uitdagender verhaal. Hierbij gelden vaak extra regels en restricties voor aanpassingen aan het gebouw.

©eugen_z

Stap 3: Controleer het omgevingsplan en de welstandsnota

De kans bestaat dat je te maken krijgt met de welstandscommissie. Deze commissie bepaalt of bouwwerken voldoen aan de eis van de welstand. Dit gaat over het uiterlijk van de gebouwen. Daarom heeft deze commissie ook iets te zeggen over zonnepanelen op de gevel. Voor meer duidelijkheid kun je de welstandsnota van je eigen gemeente bekijken; daarin zijn de eisen opgenomen. Sommige gemeentes hebben bepaalde gebieden aangewezen die welstandsvrij zijn. Bijvoorbeeld bepaalde nieuwbouwwijken buitengebieden om de ontwikkeling te bevorderen.

Welke vergunning heb je nodig? Als je een vergunning nodig hebt voor het installeren van zonnepanelen op de gevel, dan gaat het om een omgevingsvergunning. Deze vergunning vervangt de (steden)bouwkundige vergunning, natuurvergunning en milieuvergunning. Hanteert je gemeente nog de (steden)bouwkundige vergunning voor zonnepanelen op de gevel? Dan is dat dus hetzelfde als een omgevingsvergunning.

Stap 4: Vraag een omgevingsvergunning aan

Het aanvragen van de omgevingsvergunning kan digitaal in het Omgevingsloket.  Doe dit ruim voordat je begint met het laten installeren van de panelen: de aanvraag duurt een aantal weken en die periode kan zelfs oplopen tot 2 à 3 maanden. Voor de aanvraag log je in het Omgevingsloket in met je DigiD. Vervolgens geef je de volgende informatie door:

○ Persoonlijke gegevens.
○ Het adres waarop de zonnepanelen komen.
○ De activiteit en op welke bestuurslaag dat is (gemeentelijke bestuurslaag).
○ Antwoorden op een aantal vragen over de werkzaamheden.
○ Aanvullende documenten (indien de gemeente heeft laten weten dat die nodig zijn), bijvoorbeeld:
  ⚬ een overzicht van de bouwkosten.
  ⚬ Een rapport van archeologisch vooronderzoek waarin de archeologische waarde van de locatie is vastgesteld.
  ⚬ Een bouwtekening van de huidige en van de nieuwe situatie.
  ⚬ Een daglichtberekening die laat zien hoeveel daglicht er naar binnenkomt.
  ⚬ Een ventilatieberekening om te zorgen dat het gebouw voldoende ventileert. 


💶 Houd ook rekening met de kosten voor de aanvraag. Die kosten noemen ze ook wel legeskosten en ze kunnen oplopen tot een paar honderd euro, afhankelijk van je gemeente.


Ergens anders een vergunning voor nodig? Lees ook: Dakkapel plaatsen, kozijnen vervangen, boom omhakken: vergunning nodig of niet?

Stap 5: Wacht de bekendmaking af

Nadat je de aanvraag hebt gedaan, wordt de aanvraag bekendgemaakt aan de rest van de gemeente. Dat kan zijn via een pagina in de krant en/of op deze website van de Overheid. Buren hebben dan nog een aantal weken om bezwaar te maken tegen jouw plan. Wordt de vergunning niet verleend? Dan kun jij ook bezwaar maken.

Stap 6: Vergunning geweigerd? Check de Wabo

De Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) legt landelijke regels vast voor vergunningverlening en procedures met betrekking tot bouwen, milieu en ruimtelijke ordening. Dit betekent dat alle gemeentes zich moeten houden aan de regels die in de Wabo zijn vastgelegd. De gemeentes hebben echter wel enige beleidsruimte zodat ze lokale accenten kunnen leggen bij de uitvoering van de wet. Gemeentes gebruiken de Wabo dus als leidraad. Voor het aanpassen van je fysieke leefomgeving vind je veel regels in de Wabo. Ook vind je er uitzonderingen. Een belangrijke uitzondering is bijvoorbeeld dat je geen vergunning nodig hebt om zonnepanelen op je dak te plaatsen (mits je voldoet aan allerlei eisen).

Mocht de vergunning niet verleend worden, dan kun je dus de Wabo raadplegen als je graag wilt dubbelchecken of de gemeentelijke plannen wel passen binnen de Wabo.

Wabo en zonnepanelen op de gevel Er staat niets specifieks in over zonnepanelen op je gevel. Het ligt voor de hand dat je er daardoor ook bij gemeentes vaak niets over vindt. Iedere gemeente gebruikt de Wabo dus als leidraad. De wet kan dus door iedere gemeente anders worden toegepast. Kijk je uitsluitend naar de Wabo, dan zou je geen vergunning nodig hebben als: ● Zonnepanelen op de gevel gezien worden als ondergeschikte bouwdelen. Daarmee worden bouwdelen bedoeld die niet direct bij het huis horen zoals tuinhuisjes, schuurtjes, serres of een dakkapel.
● De zonnepanelen op de gevel ook een zonwerende functie hebben. Zijn ze schuin en niet plat aan de muur bevestigd, dan beschermen ze je ook tegen de zon en verminderen ze de kans op oververhitting binnenshuis. Zonweringen zijn namelijk vergunningsvrij (Bijlage II artikel 2 onderdeel 8). Maar goed, dat zijn dus ‘alsjes’. Uiteindelijk neemt de gemeente een besluit en moeten de panelen dus óók nog in het omgevingsplan van de gemeente passen.

☀️ Stap 7: Installeren maar!

Heb je een vergunning of heb je die niet nodig? Dan staat niets je meer in de weg om zonnepanelen op je gevel te laten installeren!


Denk jij na over zonnepanelen? Laat je goed informeren en vergelijk offertes!
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.