ID.nl logo
Zo check je de druk van je cv-ketel - en stel je hem goed af
Energie

Zo check je de druk van je cv-ketel - en stel je hem goed af

Net zoals een arts af en toe je bloeddruk controleert, is ook de druk in de cv-installatie belangrijk voor de gezondheid van je verwarmingssysteem. En nu de herfst er langzaam aan komt, is het handig om juist nu de druk van je cv-ketel en cv-installatie te controleren. Mocht er iets mis zijn, dan heb je nog ruim tijd om er een vakman bij te houden voordat het stookseizoen weer echt begint.

De werkdruk van een centrale verwarming is meestal een constante. Het volstaat dat je om de twee maanden de druk controleert en natuurlijk ook iedere keer als je radiatoren ontlucht. Hoe volg je de druk van de installatie en hoe corrigeer je die?

Lees ook: Stappenplan: Radiatoren op de juiste manier ontluchten en Het expansievat als drukbuffer

💡 Waarom je regelmatig de druk moet controleren

De warmte in een cv-installatie, of het nu gaat om radiatoren of vloerverwarming, wordt getransporteerd door water. Dat cv-water moet onder druk staan, anders werken bepaalde elementen zoals de circulatiepomp niet meer. Bovendien is die druk van belang voor de levensduur van de onderdelen in de cv-ketel.

Hoe hoog moet die druk zijn? 

De druk van cv-ketels moet altijd tussen 1,5 en 2 bar liggen. Dit kan verschillen van de ene ketel tegenover de andere. Tussen de 1 en 1,5 bar is ook nog goed, maar je moet dan wel in de gaten houden dat de waterdruk niet verder daalt. Wanneer de waterdruk in de cv-ketel onder 1 bar zakt, dan werkt de cv-ketel niet meer goed. Het is dan zelfs mogelijk dat de cv-ketel er helemaal mee stopt. Ook hoger is af te raden. Wanneer de druk boven de 2 bar komt te staan, kan het expansievat beschadigd worden. In dit vat zit een rubberen membraan dat drukverschillen opvangt. Dit membraan kan scheuren. Waterdruk boven de 2,5 bar zorgt op lange duur ook voor schade aan de pomp. Aan de cv-ketel zit trouwens een overdrukventiel. Op het moment dat de druk te hoog wordt, zal dit ventiel het water laten ontsnappen. Mocht de druk zo hoog worden en zou het ventiel niet werken, dan is het mogelijk dat een leiding kapot springt en het systeem leegloopt met een heleboel waterschade als gevolg. 

Drukverlies

Je hoeft de druk zeker niet wekelijks te controleren. Dat de druk in een stookseizoen heel langzaam afneemt, is normaal. Tijdens de werking blijft de druk stabiel en vangt het expansievat de kleine drukschommelingen op die worden veroorzaakt door het uitzetten en inkrimpen van de installatie tijdens temperatuurschommelingen. Controleer de druk altijd bij het begin van het verwarmingsseizoen, daarna om de twee maanden en altijd na het ontluchten van de radiatoren. Als je één of twee keer per jaar moet bijvullen dan is er meestal niets aan de hand. Moet dit vaker gebeuren, dan moet je ingrijpen. De snelheid waarmee de cv-ketel druk verliest, geeft de ernst van het probleem aan. Als je na een week moet bijvullen dan zijn een kapot expansievat en lekkage de twee meest voor de hand liggende boosdoeners. 

Kapot expansievat

Een expansievat gaat gemiddeld zeven jaar mee. Als het rubberen membraan in het expansievat stuk is, dan loopt dit vol water. Hierdoor loopt het water weg uit het systeem en neemt de druk in de cv-installatie af. Je kunt dit makkelijk controleren door met een metalen voorwerp tegen de bovenkant en onderkant van het vat te tikken. Is het expansievat intact dan geeft dit bovenaan een ander geluid dan onderaan, want bovenaan zit water en onderaan stikstof. Klinken zowel de boven- en onderkant dof, dan is het volledige expansievat gevuld met water en kan het de drukschommelingen niet langer opgevangen. Hierdoor zal er water uit het overstortventiel lopen, dat is de kraan met de rode dop. In dat geval moet je het expansievat laten vervangen.


Lekkage

De tweede oorzaak is een lekkage in het cv-systeem. Dat hoeft zelfs geen groot lek te zijn. Controleer om te beginnen de koppelingen. Een koppeling waaruit traag water druppelt, is genoeg om langzaam maar zeker de druk te doen dalen. Hou er rekening mee dat een groot deel van het lekwater gewoon verdampt en wordt afgevoerd door het rookgaskanaal. Er kan ook een lekkage in de cv-ketel zijn. Is er in de CV-kast sprake van veel kalkaanslag of zijn er lekkagesporen, dan kan dit wijzen op lekkage van de warmtewisselaar. Bij oudere ketels komt het vaak voor dat de warmtewisselaar lek is. Raadpleeg in dat geval het installatiebedrijf dat het onderhoud uitvoert aan de ketel.

Defect overstortventiel

Iedere cv-installatie is beveiligd tegen te veel druk door middel van een overstortventiel. Deze veiligheid treedt in werking bij ongeveer 2.8 bar. Het zal dan water lozen zodat de druk daalt. Soms hapert dit overstort en blijft dit druppelen. Vervelend, maar de oplossing is goedkoop, laat een installateur dit defecte overstort vervangen.

Druk controleren 

Er zijn een paar manieren om de druk van het systeem te controleren. Ofwel lees je de druk op het schermpje van de cv-ketel, ofwel lees je de druk op een manometer die in de buurt van het expansievat staat. Vaak zijn op een installatie zowel een display als een manometer aanwezig. 

Display op de ketel 

Om de druk op een cv-ketel te checken, moet je de klep onderaan aan de voorkant openen. Er zijn ketels zoals Vaillant waar je op deze plaats een kleine manometer naast het display ziet. Zie je alleen het bedieningspaneel, dan vind je helemaal links de aan/uit-knop. Wanneer de cv-ketel aan staat, brandt er boven deze knop een groen lampje. In het linker schermpje lees je de aanvoertemperatuur van de verwarming. Dat is dus de temperatuur van het water dat de ketel verlaat. Druk de aan/uit-knop éénmaal in. Dan komt de druk tevoorschijn in het linkerdisplay waar je daarnet de aanvoertemperatuur hebt gelezen. 

 

©asife

Manometer

Vaak zie je ook een manometer op de installatie staan. Meestal staat die in de buurt van het expansievat. De naald van de manometer geeft de reële druk van de installatie aan. Zit de naald in de groene zone, dat is de druk correct. Pas wanneer de naald naar de rode zone zakt, moet je ingrijpen. Soms zie je manometers met een rode naald en een zwarte. De rode naald dient als merkteken en de zwarte geeft dan de werkelijke druk aan. Idealiter liggen die twee naalden op elkaar. 

©Lothar Nahler

 

EVEN GEDULD Let op als je water bijvult om de druk op te voeren. Het is normaal dat die druk na het bijvullen een beetje afneemt. Dat komt omdat er toch een beetje lucht aanwezig is in het verse water waarmee de ketel op druk wordt gezet. Die lucht zorgt voor onnauwkeurige metingen waardoor de druk hoger lijkt dan die werkelijk is. Daarom is het belangrijk dat je na het bijvullen de ketel ontlucht en het is mogelijk dat je daarna weer een beetje moet bijvullen. Afhankelijk van het drukverlies moet je dit minimaal na 24 uur controleren.

 

CV-ketel huren, kopen, laten onderhouden of repareren?

Vraag vrijblijvend een offerte aan

Stap voor stap bijvullen

Is de druk in de cv-ketel te laag, dan moet je die bijvullen. Bij oudere installaties moet je daarvoor even de vulslang aansluiten. Nog beter is dat de installateur twee vulkranen heeft geïnstalleerd. Die twee kranen vervangen dan de vulslang. Daarna volg je de volgende stappen.

 

  • Zet de thermostaat op de laagste stand. Wacht tot de cv-ketel een watertemperatuur van 40°C aangeeft. Dit is belangrijk omdat je dadelijk koud water zult bijvoegen en je wilt niet dat de binnenkant van de ketel door het plotse temperatuurverschil wordt beschadigd. 

  • Wacht tot de cv-ketel is afgeslagen. 

  • Bevestig de vulslang aan de vulkraan. Hiervoor moet je de dop van de vulkraan eerst losdraaien. De vulkraan bevindt zich meestal in de buurt van het expansievat. Heeft je systeem twee vulkranen, dan heb je geen vulslang nodig.

  • Werk je met een vulslang, open dan de vulkraan van de cv-ketel. Een kwartslag volstaat. Hierdoor zul je horen hoe het water in het systeem wordt geperst. Heeft je systeem twee vulkranen, dan draai je één kraan volledig open. Daarna draai je de tweede kraan open en ook dan stroomt het water in het systeem. 

  • Houd daarbij de naald van de manometer of het controlelampje op het display nauwlettend in het oog. Wacht tot de naald in het midden van de groene zone staat. Heb je een manometer met twee naalden, dan moet de zwarte naald op de rode naald staan die als merkteken dienst doet.

  • Sluit de vulkraan af en sluit ook de waterkraan af. 

  • Vervolgens ontlucht je elke radiator.

  • Zet de temperatuursinstelling van de thermostaat opnieuw op normaal. 

 

©Valérie Quéméner / Collectif DR

DRUKVERSCHILREGELAAR Soms is mogelijk dat de naald van de manometer vanzelf stopt bij het begin van de groene zone en dat je niet verder kunt gaan, zelfs al draai je die kraan volledig open. In dat geval is de installatie waarschijnlijk voorzien van een drukregelaar die voor sommige toestellen noodzakelijk is. In dat geval stop je gewoon wanneer de naald aan het begin van de groene zone komt. 

Druk laten afnemen

Als je een beetje onstuimig de druk in de cv-ketel hebt opgevoerd, dan kan deze boven 2 bar uitkomen. In dat geval probeer je de installatie te ontluchten. Zorg dus eerst dat de lucht die eventueel aanwezig is in de radiatoren kan ontsnappen. Als het ontluchten onvoldoende heeft geholpen, dan moet je water uit de installatie laten lopen. Volg hierbij de omgekeerde weg als wanneer je de cv-ketel bijvult. Sluit de vulslang aan op het vulpunt en stop het andere uiteinde in een emmer. Je zult merken dat het water vuil en zwart is. Dat is normaal. De slang zal onder druk komen te staan, houd die dus goed vast. Daarna draai je de vulkraan voorzichtig open en laat het water in de emmer stromen. Wanneer de druk onder 2 bar is gezakt, kun je de vulkraan weer dicht draaien. Heb je een systeem met twee kranen in plaats van een vulkraan, dan kun je de overtollige druk afvoeren via de veiligheidsklep. Normaal zal de ketel langs die weg zelf de overtollige druk laten ontsnappen. 

Heb jij een nieuwe cv-ketel nodig? 👇

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.