ID.nl logo
Stappenplan: In 4 stappen subsidie op je groendak geregeld!
© Stefan Körber - stock.adobe.com
Energie

Stappenplan: In 4 stappen subsidie op je groendak geregeld!

Subsidie aanvragen lijkt soms een heel karwei. Veel rompslomp en uitzoekwerk als je niet weet waar je moet zoeken. Geen zorgen! Met dit stappenplan maken we je de subsidieaanvraag voor je groene dak een stuk makkelijker. We vertellen je waar je moet beginnen en wat je ervoor nodig hebt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Waarom maak ik eigenlijk kans op subsidie voor mijn groene dak?
  • Op welke deur moet ik kloppen voor mijn subsidieaanvraag?
  • Aan welke eisen moet mijn groene dak voldoen?
  • Wat heb ik nodig voor de aanvraag?
  • Hoe dien ik de subsidieaanvraag in?

Geen groen dak maar een ander verduurzamingsproject voor het huis? Ook interessant: Zo loop je je subsidie voor verduurzaming niet mis

Groene daken zien er niet alleen mooi uit. Ze zijn ook nog eens erg functioneel. Waar het in grotere steden steeds vaker aan groene ruimtes ontbreekt, is een groen dak een mooi en praktisch alternatief.  

Wie hebben er allemaal voordeel van jouw groene dak? Je portemonnee natuurlijk, maar ook je gezondheid. Ook hebben flora en fauna er baat bij en profiteren overheidsinstanties en gemeenten van jouw groene dak. Die verstrekken jouw subsidie wel of niet.

Lees ook: Zelf een groendak aanleggen

Subsidie op een groendak, waarom eigenlijk? 

Een groendak helpt de gemeente de waterhuishouding te reguleren. Doordat het klimaat verandert en het steeds vaker en heftiger regent, verzakken gebieden steeds vaker en raakt het riool overbelast. Het sedumplantje dat doorgaans als een deken op zo’n groendak ligt, absorbeert veel meer water dan dakpannen. Er gaat dus minder water naar de riolering. Dat is één van de redenen waarom de overheid jaarlijks een spaarpot heeft voor deze maatregel. 

Bovendien kan het groen minimaal 50 jaar op het dak liggen. In tegenstelling tot een ‘normaal dak’. Dat is meestal al na 20 jaar aan vervanging toe. Daarnaast verhoogt een groendak de woningwaarde, werkt het groen verkoelend in de zomer en houdt het warmte vast in de winter. Minder energiekosten voor jou dus! 

Geen groen dak, maar onderhoudsvriendelijke bodembedekkers?

Sedumplantjes zijn sterk en gaan lang mee!

©Anastasia Gapeeva

Twijfel je nog over het aanleggen van een groendak? Hieronder lees je over nog meer voordelen voor de omgeving, je gezondheid, flora en fauna: 

  • Planten zuiveren van nature de lucht doordat ze CO2 opnemen en dit verwerken tot fotosynthese. 

  • Groen is goed voor meer zuurstof in de lucht. 

  • Groen draagt bij aan ons geestelijk welzijn. Het helpt bij ons te herstellen van stress en een betere concentratie. 

  • Helpt tegen hittestress. In tegenstelling tot tegels of een bitumen dak, houdt groen niet zo lang warmte vast als conventionele daken. Dit gaat de hittestress in steden tegen. In steden is er namelijk veel asfalt en betegeling die vrij lang warmte vasthouden. Daardoor warmen de steden op en ontstaan er hitte-eilanden: plekken waarbij de temperatuur hoger is vergeleken met omliggende gebieden. 

Nog meer voordelen? Lees ook: De onverwachte voordelen van een groen dak 

In 4 stappen je subsidieaanvraag geregeld

In dit geval is een goede voorbereiding al het halve werk. De aanvraag zelf is zo gepiept wanneer je weet waar je de aanvraag moet doen, aan welke eisen je moet voldoen en wat je ervoor nodig hebt. Met dit stappenplan helpen we je op weg om de aanvraag soepel te laten verlopen. 

Stap 1: Check waar je subsidie kunt aanvragen

Met groen op je dak verduurzaam je dus je omgeving. Daar wordt de overheid blij van. Daarom willen instanties je tegemoetkomen en verstrekken ze subsidies. De overheid verdeelt de subsidiepot onder de provincies. Die verdelen het op hun beurt weer onder gemeenten, waterschappen en natuurorganisaties.

Iedere provincie heeft een eigen aanpak voor het verstrekken van subsidies voor groene daken. Bij de ene provincie kun je wel terecht, terwijl het in een andere provincie via de gemeente of waterschap gaat. 

Waterschappen verstrekken subsidie, omdat een groendak valt onder een watervriendelijk initiatief. Bij Aa en Maas krijg je 30 procent vergoed en Delta subsidieert 20 procent van de kosten. Meestal wel met een maximumbedrag. Ook zitten er soms voorwaarden aan verbonden. Check die dus goed. 

Waar moet jij zijn voor de subsidieaanvraag? Check bij de energiesubsidiewijzer van Milieu Centraal waar jij moet zijn voor de subsidieaanvraag. De overheid heeft een budget voor subsidies. Er geldt: OP = OP. Controleer daarom of het budget nog niet uitgeput is. Gemeenten zetten dit vaak op hun website.

TIP Is de subsidiepot op voor dit jaar? Check bij je gemeente of je een stimuleringslening kunt afsluiten of probeer het bij het ISDE. Dat is een landelijke subsidieregeling met als missie te verduurzamen. Die wordt overigens alleen goedgekeurd als je hem combineert met een andere isolerende maatregel. 

Stap 2: Controleer de eisen waaraan jouw groene dak moet voldoen 

Per subsidieverstrekker kunnen de eisen nogal verschillen. Er zijn namelijk nog geen overkoepelende normen gesteld in Nederland. Maar meestal krijg je vergoeding voor loon, materiaalkosten, advies en de aanleg van het dak. Ze letten vaak op deze punten: 

  • Oppervlakte: die moet minimaal bestaan tussen 5 en 10 vierkante meter. Voldoe jij niet de minimale oppervlakte? Vraag of je buur meedoet. Misschien ontvang je wel een bonus! 

  • Aanleg: de aanleg moet meestal uitgevoerd worden door een bedrijf met een Groenkeur. 

  • Waterbergend vermogen: meestal is dit bij gemeenten een belangrijke eis, omdat het helpt bij overmatige regenval.  

  • Eigenaar: subsidies worden doorgaans alleen aan particulieren verleend. Het moet dan gaan om je eigen woning of gebouw. 

Stap 3: Verzamel wat je nodig hebt voor de subsidieaanvraag

Een subsidieaanvraag gaat meestal niet zomaar. Je moet bewijzen dat je groene dak voldoet aan de gestelde eisen uit stap 2. Meestal wil de subsidieverstrekker dus bewijsstukken van jou ontvangen. Vaak wordt er gevraagd om het volgende:

  • Voor de subsidieaanvraag moet je vaak een formulier invullen dat de subsidieverlener zelf heeft opgesteld.

  • Soms vraagt de subsidieverlener naar de specificaties rondom het waterbergend vermogen. En ook een lijst van de planten die op het dak komen.

  • Een verklaring van de aannemer die je hebt ingehuurd en een verklaring van de eigenaar van het perceel. In de meeste gevallen ben je dat zelf. 

  • Een offerte of nota van de kosten. Oftewel, het projectplan. 

  • Foto’s en een plattegrond of tekening van het dak vóór en na de aanleg. 

  • Bewijs dat je de gemaakte kosten hebt betaald.

Stap 4: Dien de subsidieaanvraag in 

Vaak kun je de subsidieaanvraag gemakkelijk digitaal afhandelen op de website van de subsidieverstrekker. Je hebt hier bijna altijd je DigiD voor nodig, dus houd die bij de hand. Net als alle bewijsstukken die je bij stap 3 hebt verzameld. 

Ook hier geldt weer net als bij de eisen, dat de aanvraag bij elke subsidieverlener anders kan verlopen.

Dan hebben we het vooral over het moment waarop je de aanvraag doet. De gemeente Utrecht vraagt je dit al vooraf te doen. Bij de gemeente Den Haag mag je gewoon de eindfactuur sturen na de aanleg. Soms wordt het subsidiebedrag vooraf al op je rekening gestort en soms pas wanneer je klaar bent.  Na de aanleg wordt er nog wel eens een inspecteur langs gestuurd. Die controleert het groene dak op de eisen van je subsidieverlener. Check de eisen dus goed op de website van jouw subsidieverstrekker.


Meer verduurzamen in je huis? Schakel dan een vakman in👇🏻

Vraag een offerte aan voor verduurzaming:

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!