ID.nl logo
Haard of houtkachel aan? Zo verbeter je de trek in de schoorsteen
Energie

Haard of houtkachel aan? Zo verbeter je de trek in de schoorsteen

Weinig dingen zijn zo gezellig als op een herfstdag met de haard of houtkachel de eerste koude uit het huis te verjagen. Maar vooral in het tussenseizoen kan het gebeuren dat het lijkt alsof de schoorsteen te weinig trekt. Dat is knap vervelend, want hierdoor komt er rook in de kamer en wil het vuur niet echt aanslaan. Als dit regelmatig voorvalt, is het tijd om stappen te ondernemen.

🔥 Nu we binnenkort de kachel en de haard aansteken, merken we soms dat er weinig trek in de schoorsteen zit. Hoe komt dat? En vooral, hoe kun je dat verbeteren?

Lees ook: Een rookkanaal voor de houtkachel of haard, doe het meteen goed!

Wat is trek?

Lucht verplaatst zich altijd van hogedruk naar lagedruk. Deze natuurwet geldt zowel voor de windstromen op de meteorologische kaart van de weerman als voor de trek in de schoorsteen. Hier wordt deze beweging – die we dus trek noemen – veroorzaakt door het drukverschil tussen de lucht/gassen in het rookkanaal en de buitenlucht. De lichte warme lucht heeft de neiging om op te stijgen, waardoor de uitlaatgassen van de kachel of haard naar buiten worden getrokken. Terwijl de gassen de schoorsteen verlaten, wordt er verse lucht voor verbranding de kachel in gezogen.  

Gevolgen van slechte trek

Wanneer er weinig trek is, blijven de rookgassen in het rookkanaal hangen. Als er ook nog te weinig aanvoer is van verse lucht kan dit zorgen voor een erg vervelende rookterugslag. Dit komt vaak voor bij een schoorsteenkanaal dat buiten langs tegen de muur loopt, omdat dat eerst op temperatuur moet komen.  Bijkomende vervelende gevolgen van te weinig trek zijn dat er veel roetvorming op de kachelruiten aanslaat en dat de verbranding onvolledig is. 

Oorzaken

Wanneer een schoorsteen slecht trekt, kan verschillende oorzaken hebben. Dit zijn de meest voorkomende:

• Een schoorsteen trekt slecht wanneer de buitenlucht warmer is dan de lucht in de schoorsteen.

• Misschien is het rookkanaal te kort. Als het uiteinde niet hoog genoeg boven de nok of boven de naastgelegen gebouwen uitsteekt, kan er slechte trek ontstaan.

• De trek van de schoorsteen kan worden beïnvloed door het tracé. Een rechte pijp zorgt voor een betere trek dan een pijp met bochten.

• Wanneer er hoge gebouwen of bomen in de buurt van de eindkap staan, is de kans groot  dat dit de trek in de kachelpijp tegenhoudt. Als de wind precies uit de richting van het gebouw of de bomen komt, dan blaast er geen wind door de eindkap. Op die manier kan er geen lucht aangezogen worden.

• Het rookkanaal kan belemmerd zijn. Respecteer de diameter van de rookuitgang van de kachel. Als de rookuitgang van de kachel 20 cm is en je monteert een rookkanaal van 15 cm, dan verhoog je het risico dat de rook zich zal ophopen. Versmal dus nooit de diameter van de rookuitgang.

• Er moet ook voldoende luchttoevoer zijn. Een open haard heeft ongeveer 300 m³ lucht per uur nodig, een gesloten haard of een houtkachel minstens 30 m³ per uur. Woningen zijn tegen tegenwoordig supergeïsoleerd, waardoor een afzuigkap meer lucht aanzuigt dan de kachel of haard. Dit kan leiden tot terugslag en dat veroorzaakt rook in de kamer.

• Wanneer heb je de schoorsteen voor het laatst laten vegen? Als er veel roet in de schoorsteen zit, dan kan dit ervoor zorgen dat de rookgassen slechter hun weg naar buiten vinden. Vaak is niet de volledige schoorsteen vervuild, maar een verbindingsstuk.

Lees ook: Laat je schoorsteen vegen: zo voorkom je brand!

Het schoorsteeneffect van je huis Soms kan de luchtbeweging in huis de trek in de schoorsteen hinderen. Stel je voor dat de kachel op de begane grond brandt, maar dat op de bovenverdieping de ramen openstaan. Hierdoor ontsnapt de warme lucht in huis via de ramen naar buiten. Terwijl de lucht via de bovenverdieping naar buiten stroomt, wordt er lucht van beneden aangezogen om deze te vervangen. Dit noemen we het schoorsteeneffect, omdat het hele huis zich gedraagt als een schoorsteen. Er kunnen daarnaast nog andere oorzaken van het schoorsteeneffectprobleem zijn, zoals een slecht geïsoleerd dak, een tochtige zolder of een hoog trappenhuis. Wanneer het schoorsteeneffect sterk is, kan het de opwaartse trek van de echte schoorsteen overtroeven, waardoor de vervangende lucht en rook via de schoorsteen het huis in trekken.

Tips om de trek te verbeteren

• In negentig procent van de gevallen zal de trek opmerkelijk verbeteren door de schoorsteen een meter te verlengen. Hierdoor komt de eindkap meer in de open lucht en dit zal de trek verhogen.

• Plaats een trekkende kap om de tegendruk en rookterugslag door de wind te voorkomen. Zo'n trekkende kap is zo ontworpen dat de wind niet in het rookkanaal kan slaan en er geen regen in de pijp kan komen. Het standaard model heeft bovenop een lichte bolle vorm om de regen tegen te houden en aan de zijkant zijn er ruime openingen om de rook door te laten. De wind blaast door de eindkap heen en daardoor wordt de rook extra omhoog gezogen. Verderop lees je meer over de populairste soorten eindkappen.

• De diameter van de schoorsteen mag nooit kleiner zijn dan de diameter van de afvoeraansluiting aan de kachel.

• Bochten in de pijp verkleinen de trek. Moet je toch bochten gebruiken, dan kun je beter kiezen voor twee bochtstukken van 45° dan voor eentje van 90°.

• Soms slaat de rook terug omdat de schoorsteen nog niet opgewarmd is. De schoorsteen trekt alleen als hij van binnen warmer is dan de buitenlucht. Verwarm de schoorsteen dus door krantenpapier op te rollen tot een fakkel. Houd deze fakkel in de kachel tot de trek de juiste kant op gaat.

• Een rookgasafvoer die geïsoleerd is, zorgt dat de warme lucht in het rookkanaal zijn warmte beter behoudt en op die manier worden de rookgassen vlot naar buiten gezogen. 

©Michaela Bechinie

Houd rekening met het bouwbesluit In sommige gevallen is het niet mogelijk om de schoorsteen boven de nok te laten uitsteken. Dan zijn er andere oplossingen die beschreven staan in het Nederlandse Bouwbesluit, maar hiermee komen we op het terrein van de technische specialist. In grote lijnen komt het erop neer dat hoe dichter de uitmonding van de schoorsteen bij de nok zit, hoe minder hoog de pijp hoeft te zijn.  

Maak je haard aan met goede kwaliteit haardhout

Sla je hout in het groot in, dat is ook nog eens voordeliger

Populaire eindkappen

De trekkap met bovenaan een veegluik verhindert dat er regenwater in het kanaal kan komen. De open zijkanten zorgen dat de trek in de schoorsteen toeneemt. 

De gek heeft het voordeel dat hij met de achterkant altijd in de richting draait van waaruit de wind komt. Hierdoor kan er geen wind terugslaan in het kanaal. 

De draaiende kap, of de aspiromatic, heeft lamellen die voortdurend draaien. Hierdoor zuigt deze kap de rook als het ware uit het kanaal. Voor veel mensen die problemen hebben met de trek in de schouw is dit vaak de oplossing.  

©Kachels&Zo

Weersomstandigheden

De natuurlijke trek is geen constante. De kracht van de trek varieert het hele jaar door en wordt beïnvloed door de buitentemperatuur, de wind en de luchtvochtigheid. De weersomstandigheden hebben een belangrijke invloed hebben op de trek: wanneer het windstil is, zal de trek minder zijn en vooral dikke mist werkt nadelig. 

Brute kracht om trek te verbeteren

Om de trek te verbeteren, kun je ook een rookgasventilator installeren. In theorie heb je dan geen lang rookkanaal nodig, maar dat neemt niet weg dat de schoorsteen toch aan de eisen van het bouwbesluit moet voldoen. Zo'n toestel wordt dan bovenop het rookkanaal gemonteerd en blaast de rook de lucht in, weg van je huis. Dit verbetert niet alleen de trek, maar het toestel verkleint ook de kans op rookoverlast in de omgeving. Zo'n toestel is niet goedkoop. De prijs varieert van 400 tot meer dan 2500 euro.

©Haardenimport.nl


▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.