ID.nl logo
Waar moet je op letten bij het verzekeren van je bakfiets?
© pikselstock
Zekerheid & gemak

Waar moet je op letten bij het verzekeren van je bakfiets?

Een bakfiets is een kostbaar bezit, zeker als je een elektrische bakfiets voor de deur hebt staan. Het kan daarom een goed idee zijn om je bakfiets te verzekeren. De aandachtspunten voor het kiezen van een bakfietsverzekering zijn iets anders dan voor een gewone fietsverzekering. De prijzen en de voorwaarden kunnen verschillen. Dit is waar je op moet letten.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. • Waarin verschilt een bakfietsverzekering van een gewone fietsverzekering? • Waarom is het belangrijk om een bakfiets te verzekeren? • Waar moet je op letten voordat je een verzekering kiest? • Hoe kun je besparen op je bakfietsverzekering?

Ook interessant voor jou: Met deze tips verklein je de kans op diefstal van jouw dure bakfiets

Bakfietsen zijn diefstalgevoelige fietsen. Zeker bakfietsen met elektrische trapondersteuning zijn erg gewild. Zo gewild zelfs, dat verzekeraars sommige modellen niet meer verzekeren. Het merk Urban Arrow bijvoorbeeld wordt zó vaak gestolen dat maatschappijen het risico niet aandurven. Vaak kun je een zeer diefstalgevoelige fiets nog wel verzekeren als je bakfiets een gps-tracker heeft. Daarmee kan de fiets gevolgd worden. Dat vergroot de kans dat de fiets weer bij de rechtmatige eigenaar terugkomt. Je moet de fietsverzekering dan wel afsluiten bij de rijwielhandel waar je de bakfiets koopt. 

Waarin is een bakfietsverzekering anders?

Een bakfiets vertegenwoordigt een grotere waarde dan een gewone stadsfiets. De aankoopprijzen van bakfietsen liggen tussen de 1000 en 4000 euro. Dat maakt een verzekering ook duurder dan een gewone fietsverzekering. Verder kan de verzekeraar je verplichten om een tweede, goedgekeurd slot te gebruiken. Ook kun je bij een bakfiets vanaf een bepaalde waarde verplicht worden om te kiezen voor een fiets met gps-tracker. Dat brengt extra maandelijkse of eenmalige kosten met zich mee.

De meeste fietsverzekeringen bieden ook dekking voor diefstal van accessoires. Een bakfiets heeft vaak kostbare accessoires, zoals een kinderzitje of babyschelp, een regentent, bakfietshoes, oplader en sloten. Deze accessoires kun je meeverzekeren door de waarde op te tellen bij het aankoopbedrag van je bakfiets. De bakfietsverzekering sluit je vervolgens af voor deze totale waarde. Bewaar de bon van je bakfiets en de meeverzekerde accessoires goed.

Als je een elektrische bakfiets hebt, kan het ook fijn zijn om pech onderweg mee te verzekeren. Een zwaar beladen bakfiets is zonder trapondersteuning een stuk lastiger in beweging te krijgen dan een normale fiets. Bij sommige verzekeraars kun je hiervoor kiezen. Als je afhankelijk bent van de elektrische ondersteuning, is het erg fijn als die snel gemaakt kan worden als je motor onderweg uitvalt. 

©Gueven Purtul Kara

Welke dekkingen zijn er voor je bakfietsverzekering?

Diefstal

De meest gangbare en belangrijkste dekking is de dekking tegen diefstal. Meestal krijg je bij diefstal in de eerste één of drie jaar de waarde van een nieuwe bakfiets vergoed; soms is dit zelfs in de eerste vijf jaar. Het kan ook zijn dat je bij je fietsenhandelaar een gelijkwaardige bakfiets mag uitzoeken. Als je accessoires had meeverzekerd, krijg je ook die vergoed tot de nieuwwaarde.

Wat er precies vergoed wordt bij diefstal van onderdelen verschilt per verzekering. Bij een elektrische bakfiets kunnen voor diefstal van de accu verschillende voorwaarden gelden. Ook kan er een eigen risico gelden.

Casco

Een cascoverzekering geeft een vergoeding als je schade hebt aan je bakfiets, bijvoorbeeld omdat je een ongeluk hebt gehad of omdat iemand je bakfiets expres heeft beschadigd. Cascodekking kun je bij praktisch alle fietsverzekeraars afsluiten, maar het maakt je bakfietsverzekering wel extra duur.  Soms geldt er een eigen risico. Normale slijtage valt nooit onder de dekking. Ook schade door eigen schuld kan uitgesloten zijn.

Pech onderweg

Pechhulp is een aanvullende dekking, die je kunt afsluiten als je er behoefte aan hebt. Een pechhulpdekking zorgt ervoor dat je fiets onderweg wordt gerepareerd of naar een fietsenmaker wordt gebracht. Je kunt ook vervangend vervoer krijgen. Pechhulp kan gelden voor Nederland plus de grensstreek, maar ook voor heel Europa. Pechhulp op of dicht bij je huisadres of bij een lege accu kan uitgesloten zijn.

Verhaalsrechtsbijstand

Heb je bij een ongeluk letselschade opgelopen waarvoor een andere verkeersdeelnemer schuld heeft? Dan kun je veel hebben aan dekking van verhaalsrechtsbijstand. Je krijgt dan hulp om je schade te verhalen op de tegenpartij. Verhaalsrechtsbijstand kan een aanvullende dekking zijn of een dekking die standaard deel uitmaakt van het verzekerde pakket.

Ongevallenverzekering voor in- en opzittenden

Krijg je een ongeluk met de bakfiets en raak jij of je kind invalide? Dan krijg je een vast bedrag uitgekeerd. Ook bij overlijden is er een eenmalige uitkering verzekerd. 

©pikselstock

Hoe kies je de bakfietsverzekering die bij je past?

Er is veel te kiezen als het om bakfietsverzekeringen gaat. Deze 4 tips helpen je op weg in je zoektocht.

Tip 1: Vraag je af welke dekking je nodig hebt

Denk na over hoe je je bakfiets gebruikt. Rijd je voornamelijk heen en weer tussen school, de buurtsuper en thuis, dan zijn de risico’s beperkt. Als je de bakfiets thuis ook nog eens in een afgesloten schuur, garage of binnenplaats kunt zetten, dan is het risico op diefstal een stuk kleiner. Bovendien valt een voertuig dat in een afgesloten berging staat onder je inboedelverzekering. Moet de fiets altijd buiten staan of laat je de fiets vaak langere tijd onbeheerd achter? Dan is een diefstalverzekering wel aan te raden.

Een cascoverzekering is minder noodzakelijk dan een verzekering tegen diefstal, maar kan wel een veilig gevoel geven, net als bij een nieuwe auto. Denk er goed over na hoe groot het risico op schade is en of je daar de extra premie voor over hebt.

Gebruik je de bakfiets ook voor langere ritten, dan kan het fijn zijn om bij pech onderweg hulp te kunnen inroepen. Gebruik je de fiets alleen in de stad? Dan is het voordeliger om je fiets zelf naar een fietsenmaker te brengen.

Verhaalsrechtsbijstand is overbodig als je al een rechtsbijstandverzekering hebt met een module voor verkeersrechtsbijstand.

Tip 2: Bepaal hoelang je de dekking wilt hebben

Je kunt een fietsverzekering afsluiten voor een bepaalde tijd of voor een onbepaalde tijd. Kies je voor een fietsverzekering voor één, drie of vijf jaar, dan betaal je de premie in één keer. Het nadeel hiervan is dat je dit bedrag meestal kwijt bent als je fiets in het begin van de looptijd al wordt gestolen.

Kies je voor een fietsverzekering voor onbepaalde tijd, dan betaal je de premie per maand. Je kunt de verzekering dan stopzetten wanneer je wilt, al geldt er vaak wel een minimum verzekerde periode van een jaar. Een verzekering voor onbepaalde tijd – ook wel een doorlopende fietsverzekering genoemd – kan na een paar jaar duurder zijn dan een kortlopende verzekering. Daar staat tegenover dat je al na één maand premiebetaling recht hebt op de volledige dekking.

Tip 3: Vergelijk verzekeraars

Het is slim om verschillende verzekeraars te vergelijken met de online vergelijker van Kieskeurig. Je kunt hiermee de goedkoopste verzekering vinden. Tip: selecteer niet alleen op prijs. Bij sommige verzekeringen zijn bepaalde extra dekkingen inbegrepen die je bij andere verzekeraars los moet afsluiten. Neem dus de tijd om verschillende verzekeringen te vergelijken.

Tip 4: Vraag anderen

Ken je andere bakfietsbezitters? Vraag dan eens of zij een bakfietsverzekering hebben en waarom zij voor een bepaalde verzekering hebben gekozen. 

©feliks szewczyk pikselstock

Hoe kan ik besparen op een bakfietsverzekering?

De premie van een fietsverzekering is afhankelijk van de postcode, de verzekeraar, de dekking en het type fiets. Als je in een postcodegebied woont dat door je verzekeraar is bestempeld tot risicogebied, dan heb je pech. Je betaalt dan meer voor je bakfietsverzekering en daar kun je niets aan veranderen. Je kunt wel kijken of je bij een andere verzekeraar voor dezelfde dekking misschien goedkoper uit bent. De risicogebieden kunnen verschillen per verzekeraar.

In de dekking heb je bij de meeste verzekeraars wel wat te kiezen. Je kunt een cascoverzekering en een pechhulpdekking weglaten om te besparen op je premie.

Het type fiets maakt ook verschil voor de prijs van de verzekering. Heb je nog geen bakfiets gekocht, dan kan het slim zijn om je al voor de aanschaf te oriënteren op de verzekering. Hoe duurder de fiets, hoe duurder de verzekering. Heb je een bepaald budget voor de aanschaf van je fiets, dan is het verstandig om ook de prijs van de fiets daarbij te betrekken.

Kies je voor een fiets met gps-tracker? Dan kun je in veel gevallen korting krijgen op de premie. Bedenk wel dat je ook extra betaalt voor de tracker, vaak in de vorm van een abonnement.

Je kunt bij het afsluiten van een bakfietsverzekering zelf de looptijd kiezen. Tot een bepaald moment krijg je de nieuwwaarde vergoed. Daarna wordt de vergoeding bij diefstal flink lager. Heb je een verzekering die gedurende drie jaar de nieuwwaarde vergoedt? Houd dat moment dan in de gaten om je verzekering te heroverwegen.

Tweedehands bakfiets verzekeren

Heb je je bakfiets al wat langer of heb je een gebruikte bakfiets gekocht? Ook dan kun je nog een verzekering afsluiten. Je kunt dan bij diefstal de waarde terugkrijgen waarvoor je de fiets hebt gekocht. Je hebt daarvoor een officiële aankoopbon nodig. Heb je die niet, dan kun je de waarde bij een fietsenwinkel laten bepalen. De procedure verschilt een beetje per verzekeraar. Vraag je wel af of je gebruikte fiets het waard is om te verzekeren.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!