ID.nl logo
Waar moet je op letten bij het verzekeren van je bakfiets?
© pikselstock
Zekerheid & gemak

Waar moet je op letten bij het verzekeren van je bakfiets?

Een bakfiets is een kostbaar bezit, zeker als je een elektrische bakfiets voor de deur hebt staan. Het kan daarom een goed idee zijn om je bakfiets te verzekeren. De aandachtspunten voor het kiezen van een bakfietsverzekering zijn iets anders dan voor een gewone fietsverzekering. De prijzen en de voorwaarden kunnen verschillen. Dit is waar je op moet letten.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. • Waarin verschilt een bakfietsverzekering van een gewone fietsverzekering? • Waarom is het belangrijk om een bakfiets te verzekeren? • Waar moet je op letten voordat je een verzekering kiest? • Hoe kun je besparen op je bakfietsverzekering?

Ook interessant voor jou: Met deze tips verklein je de kans op diefstal van jouw dure bakfiets

Bakfietsen zijn diefstalgevoelige fietsen. Zeker bakfietsen met elektrische trapondersteuning zijn erg gewild. Zo gewild zelfs, dat verzekeraars sommige modellen niet meer verzekeren. Het merk Urban Arrow bijvoorbeeld wordt zó vaak gestolen dat maatschappijen het risico niet aandurven. Vaak kun je een zeer diefstalgevoelige fiets nog wel verzekeren als je bakfiets een gps-tracker heeft. Daarmee kan de fiets gevolgd worden. Dat vergroot de kans dat de fiets weer bij de rechtmatige eigenaar terugkomt. Je moet de fietsverzekering dan wel afsluiten bij de rijwielhandel waar je de bakfiets koopt. 

Waarin is een bakfietsverzekering anders?

Een bakfiets vertegenwoordigt een grotere waarde dan een gewone stadsfiets. De aankoopprijzen van bakfietsen liggen tussen de 1000 en 4000 euro. Dat maakt een verzekering ook duurder dan een gewone fietsverzekering. Verder kan de verzekeraar je verplichten om een tweede, goedgekeurd slot te gebruiken. Ook kun je bij een bakfiets vanaf een bepaalde waarde verplicht worden om te kiezen voor een fiets met gps-tracker. Dat brengt extra maandelijkse of eenmalige kosten met zich mee.

De meeste fietsverzekeringen bieden ook dekking voor diefstal van accessoires. Een bakfiets heeft vaak kostbare accessoires, zoals een kinderzitje of babyschelp, een regentent, bakfietshoes, oplader en sloten. Deze accessoires kun je meeverzekeren door de waarde op te tellen bij het aankoopbedrag van je bakfiets. De bakfietsverzekering sluit je vervolgens af voor deze totale waarde. Bewaar de bon van je bakfiets en de meeverzekerde accessoires goed.

Als je een elektrische bakfiets hebt, kan het ook fijn zijn om pech onderweg mee te verzekeren. Een zwaar beladen bakfiets is zonder trapondersteuning een stuk lastiger in beweging te krijgen dan een normale fiets. Bij sommige verzekeraars kun je hiervoor kiezen. Als je afhankelijk bent van de elektrische ondersteuning, is het erg fijn als die snel gemaakt kan worden als je motor onderweg uitvalt. 

©Gueven Purtul Kara

Welke dekkingen zijn er voor je bakfietsverzekering?

Diefstal

De meest gangbare en belangrijkste dekking is de dekking tegen diefstal. Meestal krijg je bij diefstal in de eerste één of drie jaar de waarde van een nieuwe bakfiets vergoed; soms is dit zelfs in de eerste vijf jaar. Het kan ook zijn dat je bij je fietsenhandelaar een gelijkwaardige bakfiets mag uitzoeken. Als je accessoires had meeverzekerd, krijg je ook die vergoed tot de nieuwwaarde.

Wat er precies vergoed wordt bij diefstal van onderdelen verschilt per verzekering. Bij een elektrische bakfiets kunnen voor diefstal van de accu verschillende voorwaarden gelden. Ook kan er een eigen risico gelden.

Casco

Een cascoverzekering geeft een vergoeding als je schade hebt aan je bakfiets, bijvoorbeeld omdat je een ongeluk hebt gehad of omdat iemand je bakfiets expres heeft beschadigd. Cascodekking kun je bij praktisch alle fietsverzekeraars afsluiten, maar het maakt je bakfietsverzekering wel extra duur.  Soms geldt er een eigen risico. Normale slijtage valt nooit onder de dekking. Ook schade door eigen schuld kan uitgesloten zijn.

Pech onderweg

Pechhulp is een aanvullende dekking, die je kunt afsluiten als je er behoefte aan hebt. Een pechhulpdekking zorgt ervoor dat je fiets onderweg wordt gerepareerd of naar een fietsenmaker wordt gebracht. Je kunt ook vervangend vervoer krijgen. Pechhulp kan gelden voor Nederland plus de grensstreek, maar ook voor heel Europa. Pechhulp op of dicht bij je huisadres of bij een lege accu kan uitgesloten zijn.

Verhaalsrechtsbijstand

Heb je bij een ongeluk letselschade opgelopen waarvoor een andere verkeersdeelnemer schuld heeft? Dan kun je veel hebben aan dekking van verhaalsrechtsbijstand. Je krijgt dan hulp om je schade te verhalen op de tegenpartij. Verhaalsrechtsbijstand kan een aanvullende dekking zijn of een dekking die standaard deel uitmaakt van het verzekerde pakket.

Ongevallenverzekering voor in- en opzittenden

Krijg je een ongeluk met de bakfiets en raak jij of je kind invalide? Dan krijg je een vast bedrag uitgekeerd. Ook bij overlijden is er een eenmalige uitkering verzekerd. 

©pikselstock

Hoe kies je de bakfietsverzekering die bij je past?

Er is veel te kiezen als het om bakfietsverzekeringen gaat. Deze 4 tips helpen je op weg in je zoektocht.

Tip 1: Vraag je af welke dekking je nodig hebt

Denk na over hoe je je bakfiets gebruikt. Rijd je voornamelijk heen en weer tussen school, de buurtsuper en thuis, dan zijn de risico’s beperkt. Als je de bakfiets thuis ook nog eens in een afgesloten schuur, garage of binnenplaats kunt zetten, dan is het risico op diefstal een stuk kleiner. Bovendien valt een voertuig dat in een afgesloten berging staat onder je inboedelverzekering. Moet de fiets altijd buiten staan of laat je de fiets vaak langere tijd onbeheerd achter? Dan is een diefstalverzekering wel aan te raden.

Een cascoverzekering is minder noodzakelijk dan een verzekering tegen diefstal, maar kan wel een veilig gevoel geven, net als bij een nieuwe auto. Denk er goed over na hoe groot het risico op schade is en of je daar de extra premie voor over hebt.

Gebruik je de bakfiets ook voor langere ritten, dan kan het fijn zijn om bij pech onderweg hulp te kunnen inroepen. Gebruik je de fiets alleen in de stad? Dan is het voordeliger om je fiets zelf naar een fietsenmaker te brengen.

Verhaalsrechtsbijstand is overbodig als je al een rechtsbijstandverzekering hebt met een module voor verkeersrechtsbijstand.

Tip 2: Bepaal hoelang je de dekking wilt hebben

Je kunt een fietsverzekering afsluiten voor een bepaalde tijd of voor een onbepaalde tijd. Kies je voor een fietsverzekering voor één, drie of vijf jaar, dan betaal je de premie in één keer. Het nadeel hiervan is dat je dit bedrag meestal kwijt bent als je fiets in het begin van de looptijd al wordt gestolen.

Kies je voor een fietsverzekering voor onbepaalde tijd, dan betaal je de premie per maand. Je kunt de verzekering dan stopzetten wanneer je wilt, al geldt er vaak wel een minimum verzekerde periode van een jaar. Een verzekering voor onbepaalde tijd – ook wel een doorlopende fietsverzekering genoemd – kan na een paar jaar duurder zijn dan een kortlopende verzekering. Daar staat tegenover dat je al na één maand premiebetaling recht hebt op de volledige dekking.

Tip 3: Vergelijk verzekeraars

Het is slim om verschillende verzekeraars te vergelijken met de online vergelijker van Kieskeurig. Je kunt hiermee de goedkoopste verzekering vinden. Tip: selecteer niet alleen op prijs. Bij sommige verzekeringen zijn bepaalde extra dekkingen inbegrepen die je bij andere verzekeraars los moet afsluiten. Neem dus de tijd om verschillende verzekeringen te vergelijken.

Tip 4: Vraag anderen

Ken je andere bakfietsbezitters? Vraag dan eens of zij een bakfietsverzekering hebben en waarom zij voor een bepaalde verzekering hebben gekozen. 

©feliks szewczyk pikselstock

Hoe kan ik besparen op een bakfietsverzekering?

De premie van een fietsverzekering is afhankelijk van de postcode, de verzekeraar, de dekking en het type fiets. Als je in een postcodegebied woont dat door je verzekeraar is bestempeld tot risicogebied, dan heb je pech. Je betaalt dan meer voor je bakfietsverzekering en daar kun je niets aan veranderen. Je kunt wel kijken of je bij een andere verzekeraar voor dezelfde dekking misschien goedkoper uit bent. De risicogebieden kunnen verschillen per verzekeraar.

In de dekking heb je bij de meeste verzekeraars wel wat te kiezen. Je kunt een cascoverzekering en een pechhulpdekking weglaten om te besparen op je premie.

Het type fiets maakt ook verschil voor de prijs van de verzekering. Heb je nog geen bakfiets gekocht, dan kan het slim zijn om je al voor de aanschaf te oriënteren op de verzekering. Hoe duurder de fiets, hoe duurder de verzekering. Heb je een bepaald budget voor de aanschaf van je fiets, dan is het verstandig om ook de prijs van de fiets daarbij te betrekken.

Kies je voor een fiets met gps-tracker? Dan kun je in veel gevallen korting krijgen op de premie. Bedenk wel dat je ook extra betaalt voor de tracker, vaak in de vorm van een abonnement.

Je kunt bij het afsluiten van een bakfietsverzekering zelf de looptijd kiezen. Tot een bepaald moment krijg je de nieuwwaarde vergoed. Daarna wordt de vergoeding bij diefstal flink lager. Heb je een verzekering die gedurende drie jaar de nieuwwaarde vergoedt? Houd dat moment dan in de gaten om je verzekering te heroverwegen.

Tweedehands bakfiets verzekeren

Heb je je bakfiets al wat langer of heb je een gebruikte bakfiets gekocht? Ook dan kun je nog een verzekering afsluiten. Je kunt dan bij diefstal de waarde terugkrijgen waarvoor je de fiets hebt gekocht. Je hebt daarvoor een officiële aankoopbon nodig. Heb je die niet, dan kun je de waarde bij een fietsenwinkel laten bepalen. De procedure verschilt een beetje per verzekeraar. Vraag je wel af of je gebruikte fiets het waard is om te verzekeren.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.