ID.nl logo
Met deze tips verklein je de kans op diefstal van jouw dure bakfiets
Mobiliteit

Met deze tips verklein je de kans op diefstal van jouw dure bakfiets

Een nieuwe (elektrische) bakfiets kost al gauw een paar duizend euro. Kortom, extra reden om dit prijzige vervoersmiddel zo goed mogelijk te beveiligen. Lees daarom grondig deze tips en verklein de kans dat je ooit te maken krijgt met diefstal. De aanschaf van een extra betrouwbaar kettingslot doet wonderen!

In samenwerking met AXA.

Bakfietsen zijn in de afgelopen jaren bezig aan een enorme opmars. Logisch, want hiermee vervoer je makkelijk kinderen, huisdieren en boodschappen. Niet voor niets zie je bij elke school, kinderopvang, sportclub en winkelstraat er een heleboel staan.

Helaas hebben dieven dit populaire vervoersmiddel óók ontdekt. De diefstal van deze omvangrijke fietsen gebeurt veelal met bestelbussen. Op de zwarte markt vertegenwoordigen bakfietsen namelijk een relatief hoge restwaarde. Met de volgende maatregelen maak je het voor criminelen nagenoeg onmogelijk om jouw geliefde twee- of driewieler te stelen.

Gebruik een extra ART-slot

Vrijwel alle bakfietsen hebben standaard een ringslot. Het is verstandig om daarnaast een extra kettingslot in de laadbak mee te nemen. Daarmee maak je jouw fiets eenvoudig vast aan ‘de vaste wereld’, zodat kwaadwillenden hem niet zomaar in een busje kunnen laden. Kies bij voorkeur een exemplaar dat is voorzien van een ART**-keurmerk. Dit zijn de best beschikbare sloten voor fietsen. Het bekende merk AXA ontwikkelt al ruim 120 jaar hoogwaardige fietsproducten en heeft diverse geschikte sloten in zijn gamma.

Een gecertificeerd slot voldoet aan diverse strenge kwaliteitseisen. Die kunnen criminelen niet zomaar kraken. Vanwege het robuuste materiaal is het doorknippen of -zagen van de stalen schakels uiterst lastig. Dat kost (te) veel tijd, terwijl dieven juist snel willen handelen. De kans is hierdoor groot dat ze jouw kostbare bezit laten staan.

De polisvoorwaarden van diverse fietsverzekeraars zijn een andere goede reden om een extra slot te kopen. Bij bepaalde aanbieders is een bakfiets tenslotte alleen verzekerd wanneer je een gecertificeerd tweede slot gebruikt. Een insteekketting van een ringslot telt hiervoor niet mee. Mogelijk zijn de poliseisen afhankelijk van de aanschafwaarde.

Koop een lang kettingslot

Reguliere kettingsloten zijn voor een bakfiets vaak te kort. Wil je het vervoersmiddel bijvoorbeeld aan een paal, fietsenrek, boom of brugleuning vastzetten, dan heb je een lang exemplaar nodig. De AXA Linq is hiervoor bij uitstek geschikt. Met een lengte van 180 centimeter heb je genoeg bewegingsruimte om de fiets ergens aan vast te maken. De stevige schakels hebben een diameter van 9,5 millimeter, waardoor dieven dit ART**-slot zeer moeilijk kunnen openbreken.

Met de AXA Loop ontwikkelt het populaire slotenmerk nóg een interessant product voor bakfietseigenaren. De ketting meet 110 centimeter en heeft dikke schakels van gehard staal. Beide uiteinden verbind je met een ijzersterk hangslot, zodat je het frame moeiteloos aan pakweg een lantaarnpaal of hekwerk kunt verankeren. De Loop voldoet eveneens aan de ART**-norm en heeft een aantrekkelijke prijs.

Heb je eenmaal een betrouwbaar kettingslot gekocht? Maak dan niet de fout door de bakfiets uitsluitend aan het voorwiel vast te zetten. Het is voor dieven namelijk een koud kunstje om dit wiel te demonteren. Gebruik het kettingslot om die reden liever voor het frame en/of achterwiel.

Bevestig thuis een muuranker

Zet een bakfiets thuis ook altijd goed op slot. Doe dat zowel binnen als buiten. Brutale dieven deinzen er namelijk niet voor terug om het rijtuig uit een tuin, garage, tuinhuis of schuur te stelen. Staat je fiets niet op slot, dan valt de diefstal ook nog eens buiten de dekking van je verzekering. Neem daarom geen enkel risico!

Heb je geen mogelijkheid om de fiets met een kettingslot ergens aan vast te maken? Monteer in dat geval thuis een geschikt muuranker. Je bevestigt dit weerbestendige onderdeel met de meegeleverde bouten aan de muur, wand of vloer. Na de montage maak je het kettingslot simpel aan de stalen beugel vast. De muurbeugel van AXA is gecertificeerd met maar liefst vier sterren!

Kies een goede stallingsplek

Ga je even shoppen of een dagje naar het strand? Uiteraard zet je de bakfiets grondig op slot. Bedenk daarnaast goed waar je het vervoersmiddel neerzet. Een bewaakte stalling heeft logischerwijs altijd de voorkeur. Die is in de meeste steden en dorpen wel te vinden.

Misschien is er geen stallingplek met toezicht in de buurt. Je ontkomt dan niet aan een openbare plek. Stal je fiets liever niet op een afgelegen locatie. Hier komen weinig mensen en dat geeft dieven meer tijd om een slot open te breken. Op een drukke plek dicht bij een terras, winkel of strandafgang slaan criminelen niet zo gauw toe.

Stal de bakfiets tot slot niet vlak bij een autoweg. Dit maakt het voor criminelen namelijk lastiger om met een bestelbus of vrachtwagen in de buurt te komen. Zij leggen liever geen grote afstand met een gestolen bakfiets af.

Maak je fiets slim

Naast het gebruik van goede sloten is de inbouw van een track- en tracesysteem het overwegen waard. Wordt je bakfiets ondanks alle voorzorgsmaatregelen tóch gestolen? In dat geval zie je in de AXA IN-app op een smartphone of tablet precies waar de twee- of driewieler zich bevindt. Je bekijkt op een plattegrond de exacte locatie. Deze app is voor toestellen met Android en iOS beschikbaar.

Mooi meegenomen is dat de meeste dieven fietsen met een traceermodule bij voorbaat laten staan. Deze techniek werkt dus ook preventief. Wil je hierover meer weten? Vraag bij de fietsenwinkel in welke bakfietsen de AXA IN-module is geïntegreerd. De gerenommeerde slotenfabrikant werkt hiervoor met een toenemend aantal fietsmerken samen.

Bakfietsslot kopen Wil je jouw bakfiets ook optimaal beschermen tegen diefstal? Kies dan hier een kwalitatief slot van AXA. Check in de productspecificaties of het slot voldoet aan de strenge eisen van het ART**-keurmerk.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube