ID.nl logo
Achteraf betalen in de winkel: dit zijn de valkuilen
© Drobot Dean | stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Achteraf betalen in de winkel: dit zijn de valkuilen

Je ziet in de winkel een mooi kledingstuk of een paar schoenen, maar je hebt nu even geen geld? Volgens betaald Adyen en Klarna is dat geen probleem. Zij willen het mogelijk maken dat je ook in de fysieke winkel kan kiezen om pas achteraf te betalen, gewoon met je pinpas. Maar is dat verstandig? En wat zijn de valkuilen van achteraf betalen?

Met achteraf betalen voor een product is in principe niets mis. Als je bijvoorbeeld kleding of schoenen online koopt, wil je bij ontvangst thuis natuurlijk wel zeker weten of het past en het leuk bij je staat. Ben je tevreden, dan betaal je natuurlijk de kosten. Ben je niet helemaal content, dan stuur je het terug. Je bent dan niks kwijt en je hoeft ook niet te wachten tot je je geld terugkrijgt van de winkelier.

Achteraf betalen in winkels

Achteraf betalen via diensten als Klarna en Afterpay is voor onlina aankopen gemeengoed, maar hoe zit het in de fysieke winkel? Klarna en Adyen komen met plannen om ook in de winkel achteraf je aankoop te betalen. Je 'koopt' je product in de winkel, rekent gewoon af met je bankpas, maar het geld wordt dan niet meteen afgeschreven. In feite betaalt de betaal later-dienst de rekening voor je, en kun je het verschuldigde bedrag later weer aan dat bedrijf terugbetalen. Je krijgt daar doorgaans drie maanden de tijd voor.

Lees ook: Blijf de baas over je geldzaken: deze 10 apps helpen je op weg

Eigenlijk leen je het aankoopbedrag dus van de betaaldienst, maar voor deze vorm van lening gelden andere voorwaarden dan bijvoorbeeld lenen bij een bank of kredietverstrekker. Zo ontbreekt de controle of je wel voldoende middelen hebt of een vast inkomen, zodat je de lening kan terugbetalen. Er wordt dus geen toetsing uitgevoerd, iets dat bijvoorbeeld wel gebeurt bij een consumentenkrediet bij een bank.

©Petro | stock.adobe.com

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de Tweede Kamer willen dat er een verbod komt op het introduceren van betaal later-diensten in fysieke winkels. Bij sommige winkels is het al mogelijk om achteraf te betalen, maar dat kan alleen als de klant in de winkel eerst inlogt in een online omgeving en vervolgens daarin aangeeft dat hij of zij achteraf wil betalen. Daar zit dus een extra drempel tussen.

In het nieuw te introduceren systeem hoeft een klant alleen maar bij de kassa aan te geven dat hij of zij achteraf wil betalen, maar moet dan wel zijn of haar pinpas gebruiken om de aankoop af te ronden. Het geld wordt niet van de rekening van de klant afgeschreven, maar voorgeschoten door de bij de winkel aangesloten betaal later-dienst.

Geen BKR-registratie

De microlening - want dat is het eigenlijk - wordt verder niet geregistreerd, behalve bij de betaaldienst zelf. Het belandt dus ook niet bij het BKR als het bedrag onder de 200 euro blijft. Dat klinkt misschien verleidelijk, maar dit kan zorgen voor meer financiële problemen en schulden, juist omdat er geen bedrijf of instantie kan controleren of je al niet ergens een schuld hebt.

Lees ook: BKR-registratie bij een telefoonabonnement: hoe zat het ook al weer?

Het zijn vooral jongeren die in de (schuld)problemen raken door veel producten op afbetaling aan te schaffen. Ook wordt er door betaal later-diensten juist geadverteerd met het feit dat er geen BKR-registratie plaatsvindt wanneer je kiest voor later betalen. Daarnaast hebben jongeren ook veelal geen extra financiële buffer en leven ze van maand tot maand. Meerdere aankopen op de pof stapelen dus op, zeker als je het overzicht kwijtraakt.

©Jarretera | stock.adobe.com

IMPULSAANKOPEN

Achteraf betalen kan consumenten verleiden tot impulsaankopen. Ruim 22% van de Nederlandse consumenten doet vaker onnodige aankopen door de beschikbaarheid van de koop nu, betaal later-optie, blijkt uit onderzoek van LightSpeed.

Dit gedrag kan leiden tot schuldgewenning, waarbij consumenten gewend raken aan het uitgeven van geld dat ze niet hebben, wat uiteindelijk kan resulteren in een vicieuze cirkel van schulden.

Uiteindelijk kan achteraf betalen duur uitpakken. De betaal later-diensten kunnen bijvoorbeeld extra kosten rekenen als je niet op tijd betaalt of wanneer je je niet aan de betaaltermijn houdt. Volgens de AFM beginnen die kosten bij 15 euro, maar kunnen al gauw oplopen bij een volgende te late betaling. Bovendien kan een betaal later-dienst je aanmelden bij een incassobureau, waardoor de kosten nog verder kunnen oplopen. Volgens cijfers van de NOS betaalt nu zo'n 20 procent van de consumenten die een betaal-later dienst gebruiken, de rekening niet op tijd.

Vanaf 2026 wordt het door nieuwe Europese regels lastiger om achteraf te betalen. Betaal later-aanbieders moeten aan strengere regels voldoen en vallen in Nederland dan onder AFM-toezicht.

▼ Volgende artikel
Zo vind je het ideale hoesje voor je smartphone
© Margo Basarab
Huis

Zo vind je het ideale hoesje voor je smartphone

Een smartphonehoesje is meer dan een accessoire. Het beschermt je telefoon tegen schade en maakt het gebruik makkelijker. Door de enorme variatie in modellen, materialen en extra functies kan het lastig zijn om een keuze te maken. In dit artikel lees je waar je op moet letten bij het kiezen van een hoesje en welke mogelijkheden je allemaal hebt.

Dit artikel in het kort: • Soorten smartphonehoesjes • Gebruikte materialen • Hardcase versus softcase • Speciale hoesjes • Handige extra's

Lees ook: Waarom dat hoesje om je telefoon toch echt handig is

Het type hoesje dat je kiest, hangt af van hoe je je telefoon gebruikt en tot in hoeverre je je toestel wilt beschermen. Een bumperhoesje is een beschermrand die om de zijkanten van je smartphone zit, terwijl de voor- en achterkant vrij blijven. Dit type hoesje beschermt de randen van je toestel tegen stoten en vallen, maar biedt minder bescherming voor het scherm en de achterkant. Een backcover beschermt alleen de achterkant en zijkanten van je telefoon, maar zorgt er wel voor dat je het slanke ontwerp van je toestel blijft zien. Is dat voor jou minder belangrijk en wil je juist zoveel mogelijk bescherming? Dan is een bookcase of wallet case een goede keuze. Dit type hoesje omsluit je hele telefoon en biedt vaak ruimte voor pasjes of geld. Als je zowel de voor- als achterkant wilt beschermen, kun je ook een flipcase overwegen, die verticaal opent. Een insteekhoesje, ook wel pouch genoemd, is een beschermhoes waarin je je smartphone schuift wanneer je deze niet gebruikt. Een opbergzakje zeg maar. In de dagelijkse praktijk zul je deze niet snel gebruiken, maar als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, of je telefoon meeneemt in je tas tussen andere spullen, dan kan het handig zijn. Je weet namelijk zeker dat je telefoon in een puch goed beschermd is tegen vuil en krassen.

Van siliconen tot leer

Het materiaal van een hoesje bepaalt niet alleen de uitstraling, maar ook hoe goed het beschermt. Siliconen en TPU zijn flexibel en schokabsorberend. Daarnaast zijn ze een beetje stroef, waardoor ze minder snel uit je handen of van de bank kunnen glijden. Wel is het zo dat met name siliconen wat sneller stof aantrekken. Wanneer je je telefoon vooral meeneemt in je broekzak of tas, is dit materiaal dus misschien net wat minder praktisch. Hard kunststof is stevig en lichtgewicht, maar kan barsten of scheuren bij een flinke klap of val. Leer, of het nu echt of kunstleer is, straalt luxe uit en biedt goede bescherming. Echt leer wordt mooier na verloop van tijd. Kunstleer niet, maar dit hoef je wel weer minder te onderhouden dan echt leer. Voor maximale stevigheid kun je kiezen voor aluminium of roestvrij staal, hoewel dit je telefoon zwaarder kan maken en minder flexibel is.

©picsmart

Hardcase versus softcase

Telefoonhoesjes zijn grofweg onder te verdelen in twee varianten: hardcover en softcover, elk met hun eigen kenmerken. Hardcover hoesjes staan bekend om hun stevige constructie, die uitstekende bescherming biedt tegen zware schokken en vallen. Ze behouden hun vorm goed, maar zijn vaak duurder, minder flexibel en voelen minder comfortabel aan in je hand.

Softcover hoesjes zijn lichter, flexibeler en vaak goedkoper. Ze liggen prettig in de hand en passen gemakkelijk in een broekzak of tas. Het zachte materiaal biedt goede schokdemping, maar kan sneller beschadigd raken en slijten. Ook kunnen softcovers na verloop van tijd verkleuren.

Speciale hoesjes voor specifieke situaties

Naast standaardmodellen zijn er ook speciale hoesjes die extra bescherming bieden. Waterdichte hoesjes zijn ideaal als je je telefoon wilt beschermen tegen vocht, stof en zand, bijvoorbeeld tijdens het sporten of op het strand. Veel van deze hoesjes hebben een IP-certificering, zoals IP67 of IP68, wat aangeeft hoe goed ze bestand zijn tegen water en stof. Shockproof hoesjes zijn ontworpen om vallen en stoten op te vangen, met schokabsorberende materialen en verstevigde hoeken. Rugged cases combineren water-, stof- en schokbescherming en zijn geschikt voor extreme omstandigheden, zoals op de bouwplaats of tijdens outdooractiviteiten.

Extra functies

Veel hoesjes hebben handige extra's. Het meest bekend zijn hoesjes met ruimte voor je bank- of creditcards. Er zijn ook modellen waarin je bankbiljetten kwijt kunt. Andere hoesjes hebben bijvoorbeeld geïntegreerde standaards waardoor je je telefoon makkelijk kunt neerzetten; ideaal om filmpjes te kijken of voor online vergaderingen. Ook heel handig zijn hoesjes met een ingebouwde powerbank. Met zo'n battery case weet je zeker dat je een hele dag door kunt met je smartphone. Heb je een iPhone, dan is een MagSafe-compatibel hoesje misschien handig.

Kies uit meer dan 300.000 hoesjes

Bij bol.

MagSafe? MagSafe! MagSafe is een technologie van Apple die oorspronkelijk werd ontwikkeld voor MacBooks en later werd aangepast voor de iPhone. Het systeem gebruikt magneten aan de achterkant van de iPhone om accessoires stevig te bevestigen. Bij MagSafe-compatibele hoesjes zijn deze magneten ingebouwd, waardoor ze naadloos werken met andere MagSafe-accessoires. Een goed voorbeeld is de MagSafe powerbank. Deze klik je magnetisch vast aan je iPhone, zodat je onderweg eenvoudig kunt opladen, ook zonder stopcontact in de buurt. Kleinere powerbanks zijn zo ontworpen dat je je telefoon gewoon kunt blijven gebruiken tijdens het opladen.

©YALCIN SONAT

Waar let je op bij de aankoop?

Bij het kiezen van een hoesje is de pasvorm belangrijk. Zorg dat het hoesje naadloos aansluit op jouw telefoon. Let ook op extra bescherming voor het scherm en de camera, zoals verhoogde randen. Houd rekening met de dikte en het gewicht van het hoesje, vooral als je een slank ontwerp belangrijk vindt. Controleer daarnaast of alle functies van je telefoon, zoals de knoppen en poorten, makkelijk toegankelijk zijn.

Conclusie

Het kiezen van een smartphonehoesje is meer dan een kwestie van smaak. Denk goed na over hoe en waar je je telefoon gebruikt. Zoek je maximale bescherming tegen vallen of juist een bescheiden hoesje zodat het design van je smartphone zo goed mogelijk zichtbaar blijft? Zijn extra's, zoals ruimte voor pasjes, belangrijk voor je? Heb je een voorkeur voor een bepaald materiaal? Het aanbod van smartphonehoesjes is enorm. Door voor jezelf goed te weten wat je precies wilt, maak je het jezelf een stuk gemakkelijker!

▼ Volgende artikel
Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie
© Svetlana Rey - stock.adobe.com
Huis

Europees voetbal kijken bij Ziggo nu ook zonder registratie

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

 

Wie afgelopen seizoen de wedstrijden van Nederlandse teams in het Europees voetbal wilde kijken, moest dat doen via Ziggo – op de publieke netten zijn deze wedstrijden namelijk niet meer te zien. Je hoefde daarvoor geen  klant bij de provider te zijn, maar je moest je wél registeren. Na ingrijpen van het Commissariaat voor de Media vervalt deze registratie nu.

De UEFA-competities vallen deels onder de evenementenlijst, wat betekent dat deze wedstrijden voor minimaal 75% van de Nederlandse huishoudens gratis en zonder drempels toegankelijk moeten zijn. Het Commissariaat voor de Media beschouwt verplichte registratie, waarbij persoonsgegevens als naam, e-mailadres postcode, huisnummer en mobiele telefoonnummer gedeeld moeten worden, als een te hoge drempel. Hierover ontving het meldingen van kijkers die het aanmaken van een account als een obstakel ervaarden. Ook belangenorganisaties spraken hun zorgen uit, met name over de toegankelijkheid voor digitaal minder vaardige mensen, zoals ouderen. Na onderzoek heeft het Commissariaat laten weten dat de verplichte registratie niet voldeed aan de regels uit de Mediawet.

Dat betekent dus dat je vanaf 21 januari, wanneer het UEFA-voetbalseizoen wordt hervat, wedstrijden van Nederlandse clubs kunt streamen via Ziggo Go zonder eerst een account aan te maken. De wedstrijden zijn nu direct toegankelijk via de app op je smart-tv, laptop, tablet en smartphone. Registreren blijft wel mogelijk voor wie wedstrijden buiten Nederland wil streamen.

Voetbalfans die via Ziggo Sport Free de wedstrijden van Nederlandse clubs streamen, kunnen nu ook genieten van meer voetbalcontent. Het populaire Ziggo Sport Highlights-programma, waarin alle wedstrijden van een avond worden samengevat, is voortaan ook via streaming beschikbaar.

Het UEFA-voetbalseizoen gaat op 21 januari verder met onder andere de Champions League-wedstrijd Rode Ster Belgrado-PSV (21.00 uur). Op 22 januari speelt Feyenoord thuis tegenBayern München (21.00 uur). Beide wedstrijden zijn live te zien via Ziggo Sport Free, Ziggo Sport (kanaal 14) en Ziggo Sport Totaal.

Lees ook: Je Android-tablet of smartphone koppelen aan je tv