Slachtoffer van (online) fraude? Dit moet je doen

© CIDimport

Slachtoffer van (online) fraude? Dit moet je doen

Beveiligingssoftware

Geplaatst: 3 oktober 2022 - 14:11

Aangepast: 25 november 2022 - 11:49

Mark Gamble

Veel gedupeerden van fraude weten niet altijd de juiste route te vinden als het aankomt op een melding of aangifte. Waar je precies terechtkunt met je melding of aangifte én wat je nog meer kunt doen, lees je hier.

Volgens onderzoek van de Fraudehelpdesk krijgt de helft van alle Nederlanders jaarlijks wel een keertje te maken met (een poging tot) fraude, waarbij één op de zes personen daadwerkelijk financieel gedupeerd wordt. De drempel voor het maken van een melding of het doen van aangifte ligt echter vrij hoog, waarbij ook een stuk schaamte meeweegt. Slechts ongeveer een tiende van de mensen die met fraude te maken kreeg, meldde zich bij de politie of de Fraudehelpdesk.

Melding maken belangrijk

Het is wel degelijk zinvol om je ervaring te melden, ook wanneer je niet direct gedupeerd bent. Hoe meer meldingen er binnenkomen, des te groter de kans dat de dader(s) gepakt worden. Het is echter niet altijd even duidelijk welke stappen je moet nemen om een melding te maken of aangifte te doen.

Een belangrijke drijfveer voor het maken van een melding of aangifte doen is je te realiseren dat het niet jouw schuld is, iets dat met de campagne van de Fraudehelpdesk nog eens extra wordt benadrukt. Iedereen kan in de trucjes van de fraudeur tuinen, zo blijkt nog maar eens uit cijfers. In de eerste zes weken van dit jaar bedroeg het schadebedrag dat door fraudeurs was veroorzaakt al 10,5 miljoen euro. En in 2020 werd een bedrag van 3,3 miljoen euro alleen al buitgemaakt met WhatsApp-fraude. Lees daarom nog maar eens goed hoe je WhatsApp-fraude kunt voorkomen.

Deze stappen moet je nemen

Als je de dupe bent geworden van online fraude, moet je dus altijd aangifte doen bij de politie, net zoals je dat zou doen bij diefstal. Dat is de eerste stap. Voor een fraude-aangifte bel je de politie via 0900-8844 of kijk je op de website van de politie voor andere mogelijkheden. Daarna meld je je fraudegeval bij de Fraudehelpdesk via 088-7867372 of doe je je aangifte digitaal. Ook als je als bedrijf bent gedupeerd, kun je je melding hier maken.

Afhankelijk van de manier waarop je bent opgelicht, moet je direct andere instanties inlichten. Heb je bijvoorbeeld een (groot) bedrag overgemaakt naar een fraudeur? Dan bel je direct je bank: soms is het mogelijk om een betaling tegen te houden of terug te boeken. Bovendien kan de bank een blokkade instellen, waardoor het niet langer mogelijk is om geld over te maken. Kijk voor meer informatie op de website van de Nederlandse Vereniging van Banken.

Emotionele hulp

Mensen die de dupe zijn van fraude hebben ook vaak emotionele hulp nodig. De Fraudehelpdesk werkt daarbij bijvoorbeeld samen met Slachtofferhulp Nederland, waarbij de Fraudehelpdesk contact met deze organisatie kan opnemen voor mensen die extra ondersteuning nodig hebben.

Fraude voorkomen

De kans om slachtoffer te worden van fraude is vrij groot. Daarom is het belangrijk dat je altijd op je hoede moet zijn wanneer je bijvoorbeeld via WhatsApp een bericht krijgt van een vriend of familielid dat jou om geld vraagt. Vraag de persoon altijd eerst om jou te bellen, zodat je kunt horen met wie je van doen hebt. Ook belangrijk: neem niet zomaar de telefoon op als een telefoonnummer je onbekend voorkomt: ook telefonisch kun je slachtoffer worden van phishing. Zie je een onbekend nummer, controleer dan op internet of het nummer toebehoort aan fraudeurs.

Reageer nooit op e-mailberichten waarin je wordt gevraagd direct geld over te maken door een link aan te klikken, óók niet wanneer het lijkt alsof die mail afkomstig is van een voor jou bekende organisatie. Controleer eerst goed om wat voor bedrag het gaat en of het tijdstip van de e-mail overeenkomt met de periode waarin je normaliter een rekening betaalt. Betaal je altijd automatisch via een afschrijving? Dan negeer je dergelijke mailtjes direct.

Pas ook op voor fraude via de reguliere post. Vooral bedrijven zijn vaak de dupe van spookrekeningen die lijken op echte facturen. Krijg je een verdachte factuur? Betaal deze dan niet en neem eerst contact op met de organisatie van wie de brief afkomstig lijkt te zijn. Let ook hier op dat je niet zomaar het telefoonnummer op de factuur belt; zo'n nummer kan door de fraudeur worden gebruikt om je te laten denken met een echt bedrijf te maken te hebben. Zoek het telefoonnummer op via internet.

Ook voor de beste antivirus- en beveiligingsproducten ga je naar Bol.com!

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000