ID.nl logo
Maak zelf een internetgame
© CIDimport
Huis

Maak zelf een internetgame

Wie geweldige ideeën heeft voor prachtige games maar niet kan programmeren, vindt in Construct 2 het ideale ontwikkelhulpje.

Wie geweldige ideeën heeft voor prachtige games maar niet kan programmeren, vindt in Construct 2 het ideale ontwikkelhulpje.

©CIDimport

Spellen maken was altijd specialistenwerk totdat de eerste programma’s verschenen die het schrijven van code overnamen en de gebruiker zijn visie lieten realiseren via invulschermen, sjablonen, voorgebakken figuren, enzovoort. Inmiddels spelen we steeds vaker online en dus moest er wel software komen voor het maken van internetgames.
Construct 2 is zo’n programma. Het maakt games voor onder andere de html5-standaard zodat ze in elke moderne browser te spelen zijn en… er is nog een gratis versie van ook!
In deze workshop onderzoeken we de mogelijkheden van Construct 2 en maken we ons eerste (begin van een) spelletje. Overigens vereisen ook systemen als Construct 2 dat u denkt als een programmeur, dus schrik niet als er af en toe een formule voorbijkomt.

©CIDimport

1 Downloaden en installeren


Construct 2 vinden we op www.scirra.com. Daar klikken we op ‘Download the free edition’ en slaan het bestand op in een map naar keuze (construct2-r95-setup_1487437.exe, 29 MB). We openen de map in Verkenner en starten het gedownloade programma. We klikken op Uitvoeren en geven UAC-toestemming. Vervolgens klikken we op Next, I accept, Next, Next, Next (hier kunt u ook handmatig opgeven of u een 32- of 64 bit-versie van Windows hebt), zetten een vinkje bij Create, klikken nogmaals op Next en op Install.
Na het kopiëren van bestanden verschijnt een nieuw venster waarvan de inhoud afhangt van uw systeem. Construct gebruikt voor het testen van html5-games bij voorkeur Google Chrome of Mozilla Firefox als browser (maar IE 9 kan ook). Indien nodig dient u één van de twee aan te vinken – de installer zal die dan afzonderlijk downloaden en installeren. Ongeacht uw systeem staat er altijd een vinkje bij ‘Check for graphics driver update’. Dat laten we aan staan en klikken op Finish. Deze controle start nu automatisch. We klikken op Volgende. U krijgt nu te zien of uw grafische stuurprogramma up-to-date is en eventueel een link waar u een nieuwe versie kunt downloaden en installeren. Klik als alles in orde is op Voltooien en start Construct 2 via het pictogram op het Bureaublad. De eerste keer wordt gevraagd of we op updates willen controleren. We klikken op Check. Vervolgens start het programma echt. Om een indruk te krijgen van de mogelijkheden klikken we op ‘Browse all examples’ en dubbelklikken op ‘Space Blaster game.capx’.

2 Spel testen


Het voorbeeldspel (een van de vele) starten we via de Afspeelknop (>) in de titelbalk van het venster of via Home, Run Layout. Onze standaardbrowser wordt nu gestart en het spel wordt daarin geopend. Het spel start vanzelf. U kunt bewegen met de pijltoetsen en schieten met de spatiebalk. Als u een idee hebt gekregen van de mogelijkheden, sluit u de browser en klikt in Construct op het tabblad Game Event. Hier ziet u het computerprogramma dat aan dit spel ten grondslag ligt. Dit is een stuk eenvoudiger en overzichtelijker dan een traditioneel computerprogramma, maar voor mensen zonder programmeerervaring toch zeer overweldigend. We gaan daarom stap-voor-stap zelf een – veel eenvoudiger – programmaatje maken om een idee te krijgen hoe het werkt.

3 Nieuw project


We sluiten deze versie van Construct en schakelen naar de andere actieve versie. Daar klikken we op Free Bundle Download. We klikken op OK, slaan het zip-bestand op in een map naar keuze en pakken het uit. Dit bestand bevat grafische elementen voor ons te maken spel (de commerciële versie van Construct bevat heel wat meer). Vervolgens klikken we op Create New Project. De ‘Single File’-optie laten we zoals-ie is en we klikken op Create Project. Er verschijnt midden in beeld een leeg vel en de tabbladen Layout 1 en Event sheet 1. Het eerste zal ons speelveld met objecten bevatten en het tweede de gedragsregels die ze moeten gaan volgen. Het venster Properties (links) bevat eigenschappen van geselecteerde objecten. Het venster Layers (rechtsboven) toont lagen in het tabblad Layers en project-onderdelen in het tabblad Projects. Het venster Objects bevat straks de elementen van ons spel: een variant op het aloude Asteroids.

4 Achtergrond toevoegen


Merk op dat bij Properties Window Size op 640x480 staat; de grootte van ons speelveld in de browser. We klikken ergens in het witte speelveld en zien dan bij Layout Size 1280x1024 staan. Dat veranderen we in 1024x1024 (de grootte van het achtergrondplaatje dat we gaan gebruiken). We dubbelklikken in het speelveld en kunnen dan allerlei elementen toevoegen. We kiezen Tiled Background (dubbelklikken) en klikken vervolgens weer ergens in het speelveld. In het popup-venster kiezen we het pictogram Load en laden vervolgens Background1.png uit de map Sprites\Space\Backgrounds van het uitgepakte zip-bestand. We sluiten de popup en zetten bij Properties Position op 0,0 en Size op 1024x1024. Met een druk op Enter wordt dit uitgevoerd. Zoom uit met Ctrl+muiswiel om het hele speelveld te zien. De functie Tiled Background kan ook dienen voor het toevoegen van een patroon dat automatisch steeds wordt herhaald.

5 Lagen en besturing toevoegen


In venster Layers, tabblad Layers ziet u Layer 0. Da’s weinig informatief. We klikken deze aan, toetsen F2 (hernoemen) en maken er Achtergrond van. We klikken op het Slot-pictogram om de laag op slot te zetten zodat hij beveiligd is tegen wijzigingen. Vervolgens klikken we op het +-pictogram om een laag toe te voegen boven Achtergrond. Deze noemen we Spelobjecten. Vervolgens dubbelklikken we op een lege plek in het Layout-venster en kiezen als object Mouse. Dat zelfde doen we voor Keyboard. Deze objecten zijn onzichtbaar, maar zorgen ervoor dat we zichtbare objecten in het spel kunnen bedienen.

©CIDimport

6 Sprites toevoegen


De bewegende elementen van een spel die op elkaar reageren worden aangeduid met de term Sprites. Deze kunt u toevoegen zoals achtergronden, maar de volgende methode is handiger. We verkleinen Construct 2 en openen in Verkenner de map Sprites\Space van het gedownloade zip-bestand. Uit de map Player slepen we nu player0000.png naar het midden van het speelveld en laten het daar los. We dubbelklikken erop, klikken in de popup op Rotate 90 clockwise en sluiten de popup. De raket wijst nu naar rechts. Dat is nodig om straks de goede kant op te kunnen schieten. Uit de map Rockets verslepen we rocket_type_A0004.png en laten die los links naast de achtergrond van het speelveld. Op de zelfde manier plaatsen we vier verschillende rotsblokken uit de map Rocks (u mag zelf weten welke) naast het speelveld. Tot slot plaatsen we daar Exp_type_A.gif (een animatie) uit de map Explosions. We sluiten Verkenner en maximaliseren Construct. Ons project ziet er nu uit als in de afbeelding .

7 Namen geven


Bij het maken van programma’s is het geven van goede namen belangrijk. In het venster Objects hernoemen we (F2) daarom player naar Ruimteschip, rocket naar Afweerraket, de vier rotsen naar Rots1 tot en met Rots4, Exp_type_A naar Explosie en TiledBackground naar Achtergrond.

©CIDimport

8 Gedrag bepalen


Ingebakken in Construct zitten allerlei standaardgedragingen die bij bepaalde speltypen behoren zoals shooters, platformgames, enzovoort. We klikken (eenmaal) op Ruimteschip en klikken dan bij Properties op Add/Edit achter Edit Behaviors. We klikken op + om een gedraging toe te voegen en dubbelklikken op 8 Direction zodat ons schip vrij kan ronddraaien. Op de zelfde manier voegen we toe ScrollTo (zodat het schip over de achtergrond vliegt) en BoundToLayout (zodat het niet van het speelveld valt – zie de afbeelding). We sluiten het Behaviors-venster en voegen op de zelfde manier aan Afweerraket het gedrag Bullet en Destroy Ouside Layout toe zodat hij in een rechte lijn beweegt en buiten het speelveld wordt opgeheven. Dat is belangrijk omdat er anders steeds meer (onzichtbare) raketten in het spel zouden rondvliegen die allemaal geheugen opeisen.
De vier rotsen krijgen alleen het gedrag Bullet en Wrap. Die laatste zorgt dat ze – eenmaal uit beeld gevlogen – aan de andere kant weer verschijnen. Hierdoor wordt het spel automatisch steeds moeilijker.

9 De eerste regel


We gaan naar het tabblad Event Sheet 1 om onze eerste programmaregel toe te voegen. In dit venster komen de instructies die meestal de vorm hebben “Als X gebeurt, doe dan Y” maar soms ook op zichzelf staan. We klikken op Add Event en dubbelklikken op System en op Every Tick. Dit creëert een opdracht om bij elke schermverversing (standaard 60x per seconde) iets te doen. Wat dan? Dat bepalen we door op Add Action te klikken. We willen dat ons ruimteschip de muispijl volgt en daarom dubbelklikken we op Ruimteschip en op Set Angle Toward Position. Bij X vullen we in Mouse.X en bij Y Mouse.Y. Construct geeft zelf mogelijkheden voor parameters en we kunnen hier ook berekeningen toepassen zoals Mouse.X + 100. Klik op Help On Expressions als u hier meer over wilt weten. Klik op Done en start het spel. De browser wordt geopend en uw schip volgt keurig de cursor, beweegt met de pijltoetsen en u ziet van links naar rechts rotsen voorbijvliegen. Sluit de browser en sla uw project op via File, Save As Single File. Geef als naam rotsen.capx.

10 Schieten


We willen bij het indrukken van de linkermuisknop een afweerraket afvuren vanuit de neus van ons ruimteschip. We voegen daarom een nieuwe gebeurtenis toe (Add Event) met als inhoud Mouse, On Click, Left, Clicked. De hieraan gekoppelde actie (Add Action) is Ruimteschip, Spawn another object, Afweerraket. Dit alles vindt plaats op Layer nr. 1. We klikken op Done en testen ons programma.

©CIDimport

11 Hotspot aanpassen


De raket schiet vanaf het midden van ons schip. We willen dat dat vanaf de neus gebeurt. In het tabblad Layout 1 dubbelklikken we op ons schip en klikken op Set Origin… We klikken op + en zetten (muisklik) een blauwe markering vlak voor de neus van het schip. We hebben nu een tweede hotspot gemaakt (met als nummer 1, de eerste is 0). We sluiten Image Points en Edit Image en keren terug naar Event Sheet 1. Daar dubbelklikken we op Spawn… (de manier om een commando achteraf te bewerken) en veranderen Image Point van 0 naar 1.

©CIDimport

12 Rotsen maken


We zouden de rotsen in ons speelveld kunnen plaatsen en er allerlei eigenschappen aan toe kunnen wijzen, maar wij willen ze het beeld in laten vliegen. We voegen daarom als Event toe System, Every X Seconds en vullen in random(3)+3. Hiermee wordt willekeurig tussen 3 en 6 seconden iets gedaan. Wat? Dat bepalen we weer met Add Action. We voegen toe System, Create Object, Rots1. Deze komt op Layer 1 en op locatie X=-100, Y=random(1024). Dat betekent op een willekeurige plek (random) links (-100) van het speelveld. Een tweede actie bepaalt de richting waarin de rots beweegt. Add Action, Rots1, Set Angle, random(360). Op dezelfde manier voegen we de rotsen 2, 3 en 4 toe vanaf boven, rechts van en onder het speelveld. Tip: met Ctrl+linkermuisknop kunt u complete programmaonderdelen kopiëren voor hergebruik.

©CIDimport

13 Botsingen


Wat gebeurt er als we met een raket een rots raken? Dat bepalen we in het volgende Event. Add Event: Afweerraket, On Collision With Another Object, Rots1. Hier kennen we de volgende acties aan toe: Rots1, Destroy – Afweerraket, Spawn Another Object, Explosie, Layer 1 – Afweerraket, Destroy. Op dezelfde manier maken we een Event met 3 Actions voor een botsing met Rots2, -3 en -4. Als we dit testen dan blijkt de ontploffing een groot zwart vierkant te bevatten. We selecteren daarom Explosie en veranderen bij Properties het Effect in Additive. De pixels van de explosie worden daarmee bij de achtergrond opgeteld en omdat zwarte pixels waarde 0 hebben zien we ze niet meer.

14 Variabelen


In veel games spelen getallen een rol, bijvoorbeeld de score of het aantal resterende levens. Deze waarden houden we bij in zogeheten variabelen. Construct kan waarden bijhouden voor objecten (via Properties, Edit Variables – bijvoorbeeld om ons ruimteschip een aflopende hoeveelheid brandstof te geven) of voor het hele spel. Dat laatste doen we voor de score. We rechtsklikken op een lege plek in de Event Sheet en kiezen Add Global Variable. We geven de naam Score en klikken OK. Aan de acties voor het vernietigen van Rots1 voegen we toe System, Add To om zo 1 bij de score te tellen. Dat zelfde doen we met de andere rotsen waarbij we achtereenvolgens 10, 100 en 1000 scoren.

15 Score weergeven


We maken een nieuwe laag (zie stap 5) en noemen die Info. We zetten Properties, Parallax op 0,0 om te zorgen dat deze laag niet met het schip meebeweegt. Op Layout 1 voegen we nu (zie stap 4) een Text-object toe. We plaatsen dit linksboven. Bij properties kiezen we voor Color een lichte kleur zoals wit en voor Font een grotere letter, bijvoorbeeld Arial Vet 24 punts. We maken het vak hoog genoeg om het woord Text te zien en lekker breed.
In ons programma voegen we bij Every Tick (regel 2) een Action toe om de score te tonen: Text, Set Text. We vullen in “Score = ”&score. Dit toont de tekst Score = met daarachter de waarde van de variabele Score.

16 Puntjes op de i


Bij botsingen van een van de vier rotsen met ons schip moet die laatste vernietigd worden. U weet dankzij stap 12 hoe dat moet. Rotsen die niet het beeld invliegen moeten eigenlijk ook vernietigd worden, anders nemen ze steeds meer geheugen in. Dat kan door de beginhoek van random(360) aan te passen. Aan u om uit te pluizen hoe! Dat geldt ook voor het toevoegen van geluid, menu’s, enzovoort. U kunt hier ons iets meer aangeklede spel downloaden (rotsen final.capx). Dit is voorzien van aanvullend commentaar. Als u klaar bent met uw project kiest u voor File, Export To om er een html5-website (of een app in één of ander formaat) van te maken.

©CIDimport

Wedstrijd


Wilt u zelf met Scirra Construct aan de slag om iets veel beters en mooiers te maken dan ons bescheiden voorbeeld hier? Dan zijn we uiteraard razend benieuwd naar het resultaat van uw inspanningen! Daarom schrijven we een wedstrijd uit voor enthousiaste spelknutselaars, waarmee u kans maakt op topgames als Batman, Lord Of The Rings, Lego Harry Potter, F.E.A.R, Far Cry, Assassin’s Creed, Worms Crazy Golf, Darksiders, Heroes of Night, Rainbow Six.
Doet u mee? Stuur dan voor 9 oktober een mailtje naar redactie@id.nl met als onderwerp Spel. Voeghet Single File-capx-bestand van uw spel toe als bijlage engeef een korte beschrijving van hoe het spel gespeeld wordt. De redactie beoordeelt de inzendingen zowel op amusementswaarde als op het slim benutten van de mogelijkheden van Construct. Laat uw creativiteit spreken en verras ons met uw zelfgemaakte spel! De winnaars worden bekendgemaakt in Computer Idee nummer 24.

Deze workshop komt uit Computer Idee nummer 20, jaargang 2012.

▼ Volgende artikel
Je telefoon koppelen aan je pc? Zo doe je dat!
© Tierney
Huis

Je telefoon koppelen aan je pc? Zo doe je dat!

Berichten, foto's en documenten: je bewaart veel data op je mobiel. Als je die ook op je Windows-pc kunt openen en bekijken, is dat wel zo handig. Er bestaan allerlei (voornamelijk gratis) tools om die samenwerking te verbeteren, al dan niet via de cloud. En er zijn nog andere vormen van interactie mogelijk. In dit artikel lees je er alles over.

Wat gaan we doen?

Veel apps slaan gegevens of bestanden op je telefoon op, zoals de camera-app, mobiele Office-programma's, WhatsApp, e-mailapps, agenda's en notitie-apps. Die informatie vanaf je pc benaderen is niet altijd vanzelfsprekend. Andersom, bestanden van pc naar telefoon sturen, kan ook onhandig zijn.

In dit artikel bespreken we verschillende manieren en hulpmiddelen om dat proces makkelijker te maken. Soms volstaat een eenmalige overdracht, bijvoorbeeld voor één foto of document. Vaak is synchronisatie via de cloud een betere oplossing. We beginnen met foto's, daarna komen ook andere bestandstypen aan bod, net als berichten en klembordgegevens. Verder kijken we naar andere vormen van samenwerking tussen pc en telefoon en laten we kort zien hoe je Windows automatisch je smartphone kunt laten herkennen om een actie uit te voeren.

In alle voorbeelden gaan we ervan uit dat beide apparaten met hetzelfde netwerk zijn verbonden, tenzij je synchroniseert via de cloud.

1 Fotobestanden

Wil je een paar foto's van je telefoon naar je pc kopiëren, dan kun je ze naar jezelf mailen, maar er zijn handiger manieren. Zo kun je de Microsoft-app Telefoonkoppeling gebruiken, standaard aanwezig in Windows. Deze is ontwikkeld voor Android, maar werkt ook met iOS. Open het startmenu en start Telefoonkoppeling. Lukt dat niet, ga dan naar Instellingen / Bluetooth en apparaten / Mobiele apparaten en schakel de optie Telefoonkoppeling in.

Klik op Aan de slag, meld je aan met je Microsoft-account en klik op Doorgaan. Open het tandwielpictogram, ga naar Apparaten en kies Apparaat toevoegen. Selecteer Android of iPhone. Scan de getoonde QR-code met je mobiel, bevestig met Gereed en schakel de knop bij Aan in. In de Windows-app verschijnt het tabblad Foto's. waarmee je door je galerij kunt bladeren en foto's kunt downloaden. Dit werkt alleen voor losse foto's en alleen van telefoon naar pc.

Wil je meerdere foto's sneller overzetten, sluit dan je telefoon aan met een usb-datakabel. Sta bestandsoverdracht toe op je toestel. De telefoon verschijnt nu in Verkenner en je kunt foto's kopiëren, bijvoorbeeld vanuit de map DCIM (Digital Camera Images). Bij Android kan dit beide kanten op, bij iPhone alleen van telefoon naar pc.

Foto's kopiëren in Telefoonkoppeling: één tegelijk en alleen naar de pc.

2 Externe fototools

Naast Telefoonkoppeling zijn er gratis opensource-tools zoals LocalSend en PairDrop. Beide werken vergelijkbaar, maar verschillen technisch. LocalSend vereist op beide apparaten een eigen app (www.localsend.org). De overdracht verloopt via een http-verbinding in je lokale netwerk. De app vindt andere apparaten automatisch via multicast (Bonjour of MDNS).

PairDrop
werkt volledig in de browser op beide apparaten, maar er zijn ook mobiele apps onder de naam Snapdrop & PairDrop. Overdracht gaat via WebRTC, vergelijkbaar met videochat. Bij verbindingsproblemen schakelt het systeem over op een relay-server, maar je data blijft versleuteld. Voor PairDrop ga je op beide apparaten naar www.pairdrop.net. Je ziet de naam van het andere apparaat verschijnen, klikt of tikt daarop, kiest de foto's en bevestigt op het ontvangende apparaat. Bij LocalSend start je op één apparaat de app, kies je Verzenden en selecteer je de foto’s. Na bevestiging start de overdracht.

De app van LocalSend onder Windows.

3 Fotoreeksen

Wil je een complete map met foto's verzenden, dan kan dat ook met LocalSend. Via de knop +Toevoegen kun je niet alleen Bestand kiezen, maar ook Map, waarbij automatisch alle bestanden in die map worden meegenomen. Op mobiele apparaten kun je ook Media selecteren. In dat geval geef je LocalSend toegang tot je fotomap en kun je eenvoudig meerdere foto's tegelijk kiezen.

Wil je je mobiele fotocollectie altijd beschikbaar hebben op of via je pc, dan blijft een automatische synchronisatie via een cloudoplossing, zoals Google Drive (Foto's) of iCloud, de meest voor de hand liggende aanpak.

We nemen Google Drive als voorbeeld op een Android-toestel. Open de app Google Foto's, tik op je profielfoto en kies Instellingen voor foto's. Ga dan naar Back-up en schakel deze optie in. Scrol omlaag voor meer opties.

Je foto's worden nu automatisch naar de cloudopslagruimte van je Google Drive-account geback-upt. Op je pc ga je naar https://fotos.google.com en meld je je aan met hetzelfde account om je foto's te bekijken en je selectie te downloaden (via Shift+D).

Zorg dat je foto's automatisch naar je cloud (bij Google Drive) worden geback-upt.

4 Willekeurige bestanden

Naast foto's wil je af en toe vast ook andere bestandstypes uitwisselen tussen je smartphone en je pc. Dat kan met eerder vermelde methodes zoals een directe kabelverbinding of via een cloudopslagdienst, of met apps zoals LocalSend en PairDrop.

Een andere tool is het gratis en opensource KDE Connect (https://kdeconnect.kde.org), beschikbaar voor vrijwel alle (mobiele) platformen. Installeer de app op beide toestellen binnen hetzelfde netwerk en start deze op. In het appvenster zie je de gedetecteerde toestellen met KDE Connect. Selecteer een toestel en tik op Verzoek voor maken van paar of klik op Paren, en kies op het andere toestel voor Accepteren. Afhankelijk van wat je wilt doen, moet je soms nog extra toestemmingen geven, zoals Bestandssysteem blootstellen.

Voor bestandstransfers in batch kies je Bestanden verzenden op je mobiel en selecteer je alle gewenste bestanden (op je pc kan dit via Bestand delen, maar helaas slechts voor één bestand tegelijk). Na bevestiging worden de bestanden meteen opgeslagen in de opgegeven map op je pc. Ga hiervoor naar het Windows-systeemvak, klik met rechts op het KDE Connect-icoon, kies Configureren en klik op het knopje Configureren bij Delen enontvangen om de datamap in te stellen. KDE Connect biedt daarnaast nog veel andere functies; zie daarvoor ook tips 5, 6 en 8.

Je kunt meerdere bestanden in één keer naar je pc verzenden.

5 Berichten en gesprekken

Wanneer je op je Windows-pc of -laptop aan het werk bent, is het handig als je binnenkomende sms-berichten op het scherm ziet en deze kunt beantwoorden. Bij iPhones zijn de mogelijkheden hier helaas erg beperkt.

Werk je op je pc en wil je sms-berichten ontvangen en beantwoorden, dan kan dat bij Android eenvoudig via Telefoonkoppeling. Na de koppeling open je op je pc het onderdeel Berichten om sms-berichten te bekijken. Je kunt zoeken op trefwoord, nieuwe berichten typen en verzenden. Ook meldingen van andere apps kunnen via Telefoonkoppeling verschijnen. Voor een overzicht van telefoongesprekken open je Oproepen, waar je ook een nieuw gesprek kunt starten vanaf je pc.

Ook met KDE Connect kun je sms-berichten op je pc lezen en verzenden. Klik met rechts op het programma-icoon in het Windows-systeemvak, selecteer je telefoon en kies SMS-berichten, waarna een dialoogvenster verschijnt. Controleer bij Configureren of de optie SMS is ingeschakeld. Wil je ook telefoonmeldingen ontvangen, activeer hier dan Meldingenontvangen.

Gebruik je op Android de berichten-app Google Berichten in plaats van de standaard sms-app, dan kun je deze ook op je pc beheren via https://messages.google.com. Klik op Berichten voor het web en verbind je telefoon via de QR-code, door in de app op je profielfoto te tikken, Apparaatkoppeling te kiezen en de instructies te volgen.

Google Berichten: de koppeling met mijn Windows-pc is actief.

6 Klembord

Je werkt tegelijk op je pc en mobiele apparaat en hebt regelmatig tekstgegevens van het ene apparaat nodig op het andere. Die kopieer je dan naar het klembord, bijvoorbeeld via Ctrl+C op Windows of door een tekstselectie ingedrukt te houden en Kopiëren te kiezen op je mobiel. Met de juiste tools kun je dit klembord delen met het andere apparaat.

Met KDE Connect tik of klik je op Klembord verzenden om de huidige inhoud te delen. Dit werkt in beide richtingen. Ook via de app Telefoonkoppeling is klembordsynchronisatie mogelijk, maar alleen met bepaalde smartphones, zoals sommige Samsung-modellen. Zorg dat de app Koppeling met Windows op je mobiel de nodige rechten krijgt. Op je Windows-pc klik je bij Telefoonkoppeling op het tandwielpictogram, ga je naar Functies en schakel je Kopiërenen plakken tussen apparaten in.

Tools als LocalSend en PairDrop bieden geen echte klembordsynchronisatie, maar je kunt de klembordinhoud wel overzetten. Bij LocalSend kies je Verzenden en dan Plakken, selecteer je het andere apparaat en kun je de tekst eventueel nog aanpassen via het potloodicoon. Op het ontvangende toestel kies je vervolgens Kopiëren. Bij PairDrop werkt dit net iets minder elegant: klik met rechts op het andere apparaat of houd je vinger hier wat langer op gedrukt, plak de tekst en tik of klik op Verzenden. Aan de andere kant bevestig je met Kopiëren.

Ook via PairDrop kun je tekst uit het klembord naar het andere apparaat overzetten.

7 Browsergegevens

Schakel je vaak tussen je browser op desktop en mobiel, en wil je gegevens als geschiedenis, tabbladen, bladwijzers en wachtwoorden synchroniseren, dan kun je daarvoor het gebruikenbest de ingebouwde synchronisatiefuncties. We laten kort zien hoe dat werkt in Chrome en Edge.

Open Chrome op je Windows-pc, klik rechtsboven op je profielicoon en meld je aan met je Google-account. Ga naar Instellingen / Jij en Google en kies Synchronisatie en Google-services. Klik op Synchronisatie aanzetten en bevestig met Ja, aanzetten. Kies daarna Beheren wat je synchroniseert, selecteer Synchronisatie aanpassen en selecteer de items aan die je automatisch wilt bijhouden. Zorg dat je op je mobiele Chrome ook met hetzelfde Google-account bent aangemeld, tik op je profielicoon, ga naar Jij enGoogle en activeer hier de gewenste onderdelen. Je kunt je gesynchroniseerde gegevens ook bekijken via de webpagina https://chrome.google.com/sync.

In Edge verloopt dit vergelijkbaar. Open Instellingen, ga naar Profielen en selecteer je Microsoft-account. Klik op Aanmelden en ga naar het onderdeel Synchroniseren om de gewenste items te activeren.

Gebruik je ook de mobiele Edge-app, meld je dan aan met hetzelfde Microsoft-account, open Instellingen / Account, ga naar Synchronisatie-instellingen en schakel hier eveneens de gewenste onderdelen in.

Je kiest zelf wat je synchroniseert (hier de desktopversie van Chrome).

Clouddiensten

Veel clouddiensten werken zowel op desktop als mobiel via een app of browser en synchroniseren gegevens automatisch, zoals Google Drive, iCloud, OneDrive, Gmail, Google Agenda en Outlook. Ook notitie- en takenapps zoals OneNote, Keep, Evernote, Google Tasks en Microsoft To Do werken zo. Sociale media hebben vaak zowel een mobiele app als desktopversie, bijvoorbeeld Facebook, Instagram, X, LinkedIn en Pinterest.

8 Extra functies

Er zijn nog wat andere functies die gebruikmaken van interactie tussen je pc en je mobiele toestel. Zo biedt de eerder besproken app Telefoonkoppeling de knop Geluid afspelen, waarmee je smartphone gedurende twintig seconden een geluid laat horen, handig om deze terug te vinden.

Ook KDE Connect biedt extra opties voor Android, naast Bestanden verzenden en Klembord verzenden. Zo kun je je toestel laten rinkelen via Apparaat zoeken. Daarnaast kun je op je smartphone Invoer op afstand kiezen om je pc te bedienen met vingerbewegingen en virtuele muisknoppen.

Met de optie Presentatie op afstand gebruik je je smartphone als afstandsbediening, bijvoorbeeld om door je PowerPoint-dia's te gaan. Via Bediening van multimedia stuur je de mediaspeler op je pc aan (bijvoorbeeld VLC).

Lees ook: VLC: het Zwitsers zakmes onder de mediaplayers

Via KDE Connect fungeert de smartphone als afstandsbediening voor de mediaspeler op de pc.

9 Vergrendeling

Je kunt het ene toestel ook als vertrouwd apparaat instellen, zodat je het andere automatisch kunt vergrendelen of ontgrendelen. Zo kun je Windows automatisch laten vergrendelen zodra je Android-telefoon buiten bluetooth-bereik komt. Ga hiervoor in Windows naar Instellingen / Accounts/ Aanmeldingsopties, open Dynamisch vergrendelen en vink deze optie aan: Toestaan dat Windows automatisch uw apparaat vergrendelt wanneer u niet aanwezig bent. Als alles correct is ingesteld, detecteert Windows je smartphone via bluetooth.

Op de meeste Android-toestellen vind je Smart Lock, meestal via Instellingen / Beveiliging en Privacy, bij Apparaatontgrendeling. Voorwaarde is dat je eerst schermvergrendeling activeert. Vervolgens kun je je Windows-pc toevoegen aan Vertrouwde apparaten. Zolang je telefoon via bluetooth verbonden is met die pc blijft hij dan automatisch ontgrendeld.

Smartphone buiten bereik? Windows vergrendelt zichzelf!

10 Schermweergave en bediening

Soms kan het handig zijn het scherm van je smartphone live te weer te geven op je Windows-pc, bijvoorbeeld voor presentaties, instructievideo's, voor het grotere scherm of het fysieke toetsenbord en muis.

Voor Android kun je het gratis en opensource Scrcpy gebruiken. Download de Windows-versie via www.kwikr.nl/scrcpy: klik op Latest en download het bestand scrcpy-win64-v[…].zip. Verbind je Android-toestel via usb met je pc. Activeer USB-foutopsporing op je smartphone via Instellingen / Over de telefoon waar je zeven keer tikt op Buildnummer. Ga vervolgens naar Instellingen / Systeem / Ontwikkelaarsopties en schakel USB-foutopsporing in.

In Windows start je scrcpy.exe op in de uitgepakte map Scrcpy. Het scherm van je Android-toestel verschijnt nu live op je pc, en je kunt het bedienen met muis en toetsenbord.

Een alternatief is LetsView (www.letsview.com), beschikbaar voor Windows, macOS, Android en iOS (gratis met beperkingen). Installeer de app op beide toestellen en start deze op. Als beide zich in hetzelfde netwerk bevinden, verschijnen ze automatisch in de app. Stel My devices in de Windows-app in op Receive a screen en klik op de naam van het andere toestel (LetsView[apparaatnaam]). Op je smartphone kies je dan tussen Eén app delen en Hele scherm delen. Bevestig met Scherm delen om het beeld naar je pc te sturen. Je kunt je toestel niet interactief bedienen, maar bijvoorbeeld wel het schermbeeld roteren of annoteren.

Met behulp van ADB (Android Debug Bridge) bedienen we via Scrcpy onze Android-telefoon.

11 Autodetectie

Met enige moeite kun je je Windows-pc automatisch acties laten uitvoeren zodra het systeem de aanwezigheid van je smartphone opmerkt.

Zo kun je bijvoorbeeld een batchbestand gebruiken dat via een ping-commando het ip-adres van je smartphone controleert. Om te vermijden dat dit adres zomaar wijzigt, neem je het adres op in de DHCP-reserveringen in je router.

@echo off
ping -n 1 192.168.0.173 | findstr /i "TTL=" > nul
if %errorlevel%==0 (
    echo Toestel gedetecteerd!
    start "" "d:\progs\backups\duplicati.bat"
) else (
    echo Geen toestel gedetecteerd!
)
pause

Je kunt ook een batchbestand gebruiken dat via een ARP-commando op het MAC-adres van je smartphone controleert. Vervang daarvoor de tweede batchregel hierboven door:

arp -a | findstr /i "94-45-60-a6-65-30" > nul

Sommige smartphones gebruiken evenwel een wisselend MAC-adres, maar je kunt deze functie uitschakelen, bijvoorbeeld op Android via Instellingen / Netwerk eninternet. Selecteer hier je wifi-netwerk, tik op het tandwiel en open Privacy.

In je batchbestand vul je uiteraard het ip- en MAC-adres van je eigen smartphone in, evenals het juiste pad naar het uit te voeren programma of commando. De regels met echo en pause kun je (na een testfase) weglaten.

Het batchbestand heeft het MAC-adres van de smartphone gedetecteerd.

Compactcamera nodig?

(omdat je sommige foto's niet met je smartphone kunt maken)
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 veelzijdige camera's voor rondom het huis
Zekerheid & gemak

Waar voor je geld: 5 veelzijdige camera's voor rondom het huis

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Dit keer: beveiligingscamera's voor rondom het huis.

Met een beveligingscamera houd je je woning rondom in de gaten wanneer je er niet bent of bijvoorbeeld slaapt. De camera's kunnen video's opnemen, maar daarvoor heb je meestal wel een abonnement nodig. Voordeel is dan wel dat je de beelden overal ter wereld kunt terugkijken. Wij vonden vijf modellen, waarvan je er bij een aantal ook nog een extra camera bij krijgt.

Ring Stick Up Cam Battery (2 pack)

De Ring Stick Up Cam is een veelzijdige camera die je zowel binnen als buiten kunt gebruiken. De camera is volledig draadloos en je hoeft alleen maar de opgeladen batterij in de camera te schuiven en de camera te verbinden met je wifi-netwerk via de Ring-app. Omdat de camera draadloos is, kun je hem op vrijwel elke plek zetten, hangen of monteren. Of je nu je huisdieren in de gaten wilt houden in de woonkamer of een oogje in het zeil wilt houden op je oprit, het kan allemaal. De camera geeft heldere beelden in 1080p en heeft ingebouwd nachtzicht, zodat je ook in het donker goed kunt zien wat er gebeurt. Als er beweging wordt gedetecteerd, krijg je indien gewenst direct een melding op je telefoon. De camera heeft ook tweerichtingsspraak, waardoor je kunt communiceren met bezoekers of ongewenste gasten kunt laten weten dat ze gezien worden. Om video's op te slaan en terug te kijken, heb je wel een Ring Protect-abonnement nodig.

Eufy SoloCam S220

Deze camera van Eufy is een ideale oplossing voor wie op zoek is naar een camera zonder gedoe met maandelijkse kosten. Deze camera heeft een ingebouwde batterij én een zonnepaneel. Door het zonnepaneel hoef je de camera bijna nooit handmatig op te laden, want slechts een paar uur zonlicht per dag is al voldoende om hem van stroom te voorzien. De camera is volledig draadloos en eenvoudig te installeren, perfect voor buiten aan een schutting of muur. De beelden zijn in 2K-resolutie, wat zorgt voor een scherpe weergave. De SoloCam S220 heeft een lokaal geheugen van 8 GB, wat betekent dat je al je beelden direct op de camera opslaat. Zo heb je geen abonnement nodig om beelden te bewaren of terug te kijken. Een ingebouwde AI-technologie zorgt ervoor dat de camera het verschil ziet tussen mensen, dieren en voertuigen, zodat je alleen relevante meldingen krijgt.

Google Nest Cam

Deze camera van Google is een veelzijdige optie die zowel binnen als buiten kan worden gebruikt. Het draadloze ontwerp met batterij maakt de installatie heel flexibel, want je bent niet afhankelijk van een stopcontact in de buurt. De Google Nest Cam is weerbestendig en kan dus tegen een stootje van de elementen. De Nest Cam heeft slimme functies, zoals het herkennen van personen, dieren en voertuigen, waardoor je alleen de meldingen ontvangt die je belangrijk vindt. Je krijgt direct een seintje op je telefoon via de Google Home app. De camera biedt 24/7 live-weergave en je kunt de gebeurtenisgeschiedenis van de afgelopen drie uur gratis terugkijken. Wil je langer terugkijken of extra functies, zoals gezichtsherkenning, dan is een abonnement op Nest Aware nodig.

Ezviz BC1C

Met zijn indrukwekkende batterijduur onderscheidt de Ezviz BC1C zich. Volgens de fabrikant kan de camera tot wel 210 dagen meegaan op één oplaadbeurt. Deze camera is volledig draadloos, waardoor je hem overal kunt plaatsen waar je maar wilt, zowel binnen als buiten dankzij de weerbestendige behuizing. De Ezviz BC1C heeft een slimme AI die onderscheid maakt tussen personen en andere bewegingen, wat het aantal valse meldingen flink vermindert. De camera filmt in 1080p en beschikt over kleurennachtzicht, wat betekent dat je ook 's nachts heldere beelden in kleur krijgt, in plaats van de gebruikelijke zwart-wit weergave. Er is 32 GB ingebouwde opslag, dus je hebt geen extra geheugenkaart of abonnement nodig om je beelden te bewaren. Via de app kun je de live beelden bekijken, terugkijken en zelfs praten met mensen aan de andere kant via de tweerichtingsspraak. Dit maakt het makkelijk om bijvoorbeeld een bezorger instructies te geven.

Arlo Essential Wireless Camera + draadloze deurbel

De Arlo Essential is een draadloze buitencamera die ontworpen is voor eenvoud en effectiviteit. Je monteert hem in een handomdraai en verbindt hem via wifi met de Arlo-app. Met een batterijduur van 4 tot 6 maanden hoef je je niet continu druk te maken om de accu. De camera heeft een 130° brede kijkhoek en filmt in 2K-resolutie, zodat je een groot deel van je tuin of oprit in de gaten kunt houden. Een ingebouwde spotlight verlicht de omgeving bij beweging en zorgt voor heldere beelden, zelfs in het donker. De camera beschikt over een sirene die je op afstand kunt activeren om indringers af te schrikken. De beelden worden opgeslagen in de cloud, waar je met een Arlo Secure abonnement toegang toe hebt. De Arlo Essential Wireless Camera wordt aangeboden in een bundel met een extra draadloze deurbel van hetzelfde merk.